بخشی از مقاله

اینترنت فرصت یا تهدید


مقدمه
با ورود تکنولوژی های نوین ارتباطاتی واز جمله اینتنت ٬در کنار مزایا و ویژگی های منحصر بفرد این پدیده ٬به موازات گسترش وفراگیری آن و افزایش کاربران در هر محدوده سنی ٬دغدغه ونگرانی های جـــــدید ی برای خانواده ها بوجود آمده است ٬این نگرانی ها زمانی دوچندان می شود که والدین فرزندان خود را در معرض آسیب های جدی تری چون آزار روحی وجنسی و موارد چون اخاذی ببینند و اسف بار تر اینکه بدلیل عدم آشنایی بسیاری از آنا

ن با امکانات و قابلیت های این فنآوری و تحولات چشمـگیر آن ٬زمانی متوجه جدی بودن خطر می شوند که بنحوی به آسیبی مبتلا شوند.
امروزه اینترنت به عنوان یکی از پر کاربردترین ابزارهای استفاده از خدمات الکترونیکی در کشــورهای پیشرفته و در حال توسعه به شمار می رود. به دلیل ســادگی و سرعت ارتباطات و تبادل اطلاعات در اینترنت همچنین عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی شمـار کابران اینترنت روبروز در حال افزایش است .
بر هیچ کس پوشیده نیست که زندگی در دنیای کنونی بدون وجود اینترنت بزرگترین عقب ماندگی از نظر تکنولوژی بوده و لازمه برخورداری از آخرین دستاوردهای بشری داشتن بستر اینترنتی مناسب می باشد.
سوالی که مطرح است این است که با وجود تمامی فرصت های مفیدی

که اینتــرنت در اختیار کار بران قرار داده است آیا تهدید یا آسیبی هم متوجه کاربران است یا نه؟
مهمترین دلیل طرح این سوال این است که در فضای اینترنت با پرداخت هزینه نه چندان زیادی کاربران بدون اطلاع از شخصیت – سن – جنسیت – سواد – ملیت و نیت

واقعی طرف مقابل می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و اینجاست که با اندکی تامل می توان دریافت اینترنت می تواند ایزاری پر مخــــاطره و دارای آسیب های مختلف باشد .
کودک یا نوجوانی که تجربه ای در مقابله با افراد سودجو که با نیات مختلف می باشند نداشته است چگونه می تواند در برابر این آسیب ها از خود مراقبت نماید؟
نوجوانی که در معرض خطرات اخلاقی و جنسی قرار داشته و کمتربن تجربه ای در این زمینه ندارد با مشاهده صحنه ها و تصاویر وفیلم های مستهجن و افتضاح چه وضعیتی پیدا می کند ؟
پدر ومادری که امکانات کامل کامپیوتری در اختیار فرزند خود داده اند به امید اینکه وسیله ای بـرای یرخورداری از تکنولوژی امروزی و پیشرفت او باشد آیا از این موضوع خبر دارد در طول زمان استفاده از اینترنت فرزندش با چه کسانی ارتباط داشته و سطح ارتباط وقرار ملاقات در چه اندازه ای بوده و از چه فیلم ها و تصاویری دیدن نموده است ؟ والبته اطلاعات کامپیوتری والدین اغلب در این زمینه کمتـر از فرزندان است.
به عنوان مثال اگر شخصی با اهدافی پلید به صورت مخفیانه سعی در نگاه کردن به داخل اتاق خــواب یا منزل شما را داشته یاشد و یا اینکه بخواهد از عکس ها و فیلم ها و اسناد بایگانی شده شما که اغلب در کامپیوتر خود نگهداری می کنید دیدن نماید چه حالی به شما دست می دهد ؟
واقعیت این است که در طول برقراری ارتباط اینترنتی شخص مقابل می تواند با بکار بردن حربه ها و عناوین و وسوسه های مختلف نه تنهاعکسهایی از فضای منزل و اعضای خانواده شما صیــد نماید بلکه با تکنیک های حرفه ای و با به در اختیار گرفتن آی پی کامپیوتر شما به کلیه اطلاعات درایـوها ی کامپیوتر شما دسترسی پیدا کند. در چنین حالتی چه حالی به شما دست می دهد؟ واین در صورتی است که طرف مقابل شما شخصی است که هیچ اطلاع درستی از مشخصات فـردی و ملیتی و شخصیتی او ندارید.
حاضرید چه اندازه پول بدهید تا عکسی کاملا خصوصی از اعضا

ی خانواده شما که در در دست کسی است و می خواهد از شما باج خواهی کند از انتشار آن در اینترنت صرفنظر نماید ؟ و راستی اگر از قصد خود منصرف نشود چه اتفاقی می افتد و مسیر زندگی شما را به چه جهتی می برد؟
چه بسیاز افرادی که ناخواسته و بدون آگاهی در دام چنین بلایایی گرف

تار شده اند و چه بسیار زندگی هایی که بدین واسطه به آشوب کشیده شده است.
توجه داشته باشید زمانی که در حضور شما اعضای خانواده اتان با خویشاوندانتان چت تصویری می نمایند این احتمال را بدهید که در غیاب شما فرزندتان با کس دیگری چت تصویری نماید . و بدانید در حین چت (جه تصویری جه متنی) طرف مقابل می تواند آیپی کام ،قضیه را جدی بگیرید
آنچه که والدین می باید در باره اینترنت بدانند!
یک مشاور حقوقی امور امنیتی، حریم خصوصی و فضای مجازی و حامی حقوق کودکان در نیویورک معتقد است که دور از خطر نگهداشتن کودکان در اینترنت به این معناست که به آنها بیاموزیم کاربری هوشمند و مسئول بوده و به فضای مجازی مانند یک "بازی" نگاه نکند. اینجا توصیه‌هایی برای ایمنی اینترنتی در هر گروه سنی ارایه شده است که توجه شما را به آنها جلب می‌کنیم.
به فرزندان خود بیاموزید که:
قبل از کلیک کردن به این فکر کنند که: با چه کسی در حال گفت‌وگو (chat) یا نامه‌نگاری هستند، در حال گفتن چه مطلبی هستند و از چه لحن و شیوه‌ای برا گفتن آن استفاده می‌کنند؟ آیا شخصی که در سمت دیگر این گفتگو قرار دارد متوجه شوخیهای آنها می‌شود؟
قبل از واکنش نشان دادن به موضوع آنلاینی که موجب ناراحتی آنان

شده است، میز کامپیوتر را ترک کرده و چند نفس عمیق بکشند.
از شایعه پراکنی، همکاری در اذیت و آزار دیگران و دادن اطلاعات خصوصی و گفت‌وگوهای خودمانی در اینترنت خودداری کنند.
قانون طلایی فضای مجازی را رعایت کنید: هرگز کاری را که در زندگی واقعی انجام نمی‌دهید، در اینترنت هم انجام ندهید.

 

خودتان هم موارد ایمنی را رعایت کنید:
وقتی از شما درخواست ID و PASSWORD می شود تحت هیچ شر

ایطی

جواب ندهید . دادن آی دی و پسورد به طرف مقابل در حکم افتادن در دام است که معمولا برگشتی ندارد. مگر اینکه به شخص درخواست کننده مانند دو پشم خود اطمینان داشته باشید و در اینصورت نیز دادن ID معمولا لازم است.
نرم‌افزار ضد spyware و adware را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.
از سلامت و به روز بودن firewall خود اطمینان حاصل کنید.
یک نرم افزار ضدویروس بر روی رایانه نصب کرده و آنرا به طور منظم به روز نمایید.
نکات ایمنی در سنین دبستان زیر هشت سال
از فناوری‌های فیلترینگ یا کنترل والدین parental control استفاده کنید. به جای فیلتر کردن سایت‌های "بد" هر موردی که با آن موافق نیستید را مسدود کنید.
درباره اینکه آیا فرزندتان واقعا به داشتن یک آدرس ای-میل یا سیستم‌های پیام رسانی نیاز دارد، فکر کنید. اگر پاسخ مثبت است، تمام ارتباطات به غیر از فهرست گیرندگان و فرستندگان مورد تایید خود را فیلتر کنید و مراقب باشید که فهرست دوستانش، طولانیتر از رقم سنش نباشد و شما همه آنها را در زندگی واقعی، بشناسید. IDو PASSWORD برایش تعریف کنید و حتما از آن اطلاع داشته باشید .
وب سایت‌های مورد علاقه آنها را در بخش نشانک یا Bookmark قرار دهید تا برای پیدا کردن آنها نام سایت را اشتباه تایپ نکرده و از سایت "بد" سر در نیاورد.
از موتورهای جست‌وجوی کودکان مانند Yahooligans و Ask Jeeves استفاده کنید.
زمان حضورشان در اینترنت را به نیم ساعت در روز محدود کنید، مگر اینکه در حال انجام دادن یک برنامه خاص درسی باشند.
فعلا اجازه اسفاده از بازی‌های اینتراکتیو (interactive) مانند X-Box Live یا شبکه آنلاین (Playstation) را به آنها ندهید. در عوض به سایت‌هایی چون Toontown بروید.
تا جایی که می‌توانید در کنارشان بنشینید و ببینید که در اینترنت به کجا می‌روند، چه چیزی برایشان جالب است و هر سوالی که فکر می‌کنید بپرسید و به تمام سوالات او پاسخ دهید.
به آنها بگویید که قبل از فرستادن هر مطلبی اعم از مشخصات ش

خصی یا مطالب دیگر از طریق ايمیل، IM یا قرار دادن آن در بلاگ و وب سایت، نظر شما را جویا شوند.
در اوقات فراغت به دنبال سایت‌های سالمی بگردید که بتوانید به او معرفی کنید. فهرستی از این سایت‌ها در WiredKids.org موجود است.
8 تا 10 سال
از ID و PASSWORD او باید شما هم اطلاع داشته باشید و احیا

نا با مقاومت در خور این سن مواجه می شوید برایش کاملا منطقی توضیح دهید که دانشتن این موضوع لطمه ای به استقلال او نمی زند مثل نظارتی پکه بر دوست های واقعی او باید داشته باشید. از خطرات اینترنت با حوصله و درایت کافی فرزندتان را مطلع کرده و آسیب های ناشی از آن را بطور واضح برایش بازگو نمائید. و اصلا یک قرار داد با فرزندتان داشته باشید " لازمه استفاده از اینترنت صادق بودن طرفین است"
فضایی برای فرزندتان مهیا کنید تا اگر اشتباهی از او سرزد شما را جهت پیشگیری از عواقبش مطلع نماید.
اگر فرزندتان نمی‌تواند وارد سایت‌هایی که از طرف مدرسه معرفی شده یا سایت‌های مناسب با سن خود شود، میزان فیلترینگ کامپیوتر را کاهش دهید.
بعضی از وب سایت‌ها مانند MSN دارای این امکان هستند که هر صفحه برای باز شدن به اجازه والدین نیاز دارد و به این منظور ای-میلی به نشانی آنها می‌فرستد و در صورت پاسخ مثبت، صفحه را باز می‌کند.
اگر سرویس پیام فوری یا IM را فعال کرده اید، فهرست فرستندگان پیام را به اشخاص آشنا محدود کنید.
از یک برنامه ضد pop-up یا نوارابزاری مانند گوگل استفاده کنید.
برنامه ضد ویروس و منهدم کننده نرم افزارهای جاسوس را نصب و فعال کنید زیرا دانلودهای پر ویروس از همین سنین آغاز می‌شود.
موتورهای جست‌وجو را تغییر نداده و همچنان از Yahooligans و Ask Jeeves استفاده کنید.
مطمئن شوید که آنها به خوبی متوجه هستند چه اطلاعاتی قابل قراردادن در اینترنت هستند و کدام اطلاعات نباید در اختیار دیگران قرار بگیرند.
گفت‌وگوی آنلاین را با آنها تمرین کنید تا بیاموزند با غریبه های حاضر در فضای مجازی چگونه برخورد کنند.


درباره استفاده از نرم افزارهای نظارت فکر کنید. به این وسیله میتوانید آنچه انجام می‌دهند را بررسی کنید.
علاوه بر تهیه Back up از فایل‌ها، برنامه ضد جاسوسی کامپیوتر را مدام چک کنید. ممکن است فرزندتان هنگام کار اشتباها آن را پاک کرده یا از کار انداخته باشد.
گذشته از موارد درسی، زمان حضور او در اینترنت را با احتساب پیام‌ها و ایمیل‌ها به کمتر از 1 ساعت در روز محدود کنید.
سنین توصیه شده برای استفاده کودکان از کامپیوتر و اینترنت(اکامپیوتر و کودکان)
هيچ زمان مناسب يا نا مناسبي براي آشنا كردن كودكتان با كامپيوتر وجود ندارد،اين اقدام بسيار مشابه تصميم گيري است كه براي خريداري اولين دوچرخه گرفته مي شود و يامشابه تصميمي است در باره اينكه فرزندتان چه وقت مي تواند با دوستانش به بيرون از خانه رود.انتخاب به شيوه تربيتي والدين،ارزش ها و از همه مهمتر آمادگي كودك دارد. همانطور كه به فرزندتان ياد مي دهيد كه چگونه از كامپيوتر استفاده كند ،يا چگونه بطور آنلاين ارتباط بر قرار كند و چگونه از خودش محافظت كند
1- اعتياد به اينترنت
اعتياد از نظر لغوي به معناي عادت داشتن و در اصطلاح، به تکرار يک عمل به شکل مستمر اطلاق مي شود. وقتي از اعتياد سخن به ميان مي آيد غالبا اذهان انسان ها متوحه اعتياد به مواد مخدر مي گردد، اما واقعيت غير از اين است.


«امروزه در جهان عده ي کثيري هستند که به تماشاي تلويزيون و اينترنت و بازي هاي رايانه اي معتادند. مجله ي آمريکايي «بي ارادگي و اعتياد جنسي» در يکي از شماره هاي خود نوشت: اتصال به سايت هاي اينترنتي هرزه نگاري محدود به کاربران خانگي نشده بلکه به يکي از معضلات جدي در محيط هاي کاري نيز بدل شده است. اين مجله مي افزايد: طي تحقيقات صورت گرفته درمورد تعدادي از شرکت ها، مشخص شد که کارمندان مرد، 62% از زمان صرف شده ي خود در پشت رايانه را به سايت هاي هرزه نگاري اختصاص داده اند.


در حال حاضر در بسياري از کشورها و به ويژه کشورهاي پيشرفته، امکان اتصال و دسترسي به اينترنت براي اغلب افراد فراهم شده است. حتي کودکان بسياري در کشورهاي مختلف جهان امروزه به اينترنت متصل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، 90% کودکان بين 5 تا 17 سال در ايالات متحده آمريکا به رايانه دسترسي دارند و 75% نوجوانان 14 تا 17 ساله به طور منظم از آن استفاده مي کنند. ارزان بودن هزينه هاي اتصال و ناشناخته ماندن افراد در آن، موجب گسترش هرزه نگاري و استفاده از محصولات آن شده است.در حال حاضر هزاران سايت اينترنتي وجود دارد که حاوي تصاوير مستهجن است. هرزه نگاري در اينترنت و نيز ساير فن آوري هاي ارتباطي اثرات سوء و مخرب بسياري در جامعه ايجاد مي کند.
امروزه رابطه ميان جرايمي چون: تجاوز، خودفروشي، سوء استفاده از اطفال و موارد بسياري از اين دست، با گسترش محصولات هرزه نگاري اثبات شده است. بر اساس آمار اداره ي تحقيقات فدرال آمريکا، حدود 81% مجرمان خشونت هاي جنسي مرتبا از محصولات هرزه نگاري استفاده کرده اند. اين مسئله بر روابط زنان و مردان نيز تأثيرات مخربي گذاشته است. خ

ارج شدن روابط بين زن و مرد از يک رابطه انساني و توأم با احترام به يک رابطه ي غير انساني و همراه با اميال شهواني از جمله ي اين تأثيرات است. در اين باره انجمن روان پزشکان آمريکا گزارش مي دهد که 20% معتادان به محصولات هرزه نگاري به دليل اعتيادشان طلاق مي گيرند يا جدا از زوج هايشان زندگي مي کنند. بيشترين اثر مخرب هرزه نگاري بر قشر نوجوان و جوان جامعه است. وجود روابط جنسي خارج از عرف و اخلاق جامعه در محصولات ارائه شد

ه ي هرزه نگاران، روابط جنسي نامشروع و خارج از ازدواج را اشاعه مي دهند و اين مسئله موجب کاهش تمايل نوجوانان به امر مقدس ازدواج مي شود.»(1)
2- اتاق هاي چت(2)
در اينترنت و دنياي مجازي آن، همانند دنياي واقعي که در آن افراد گوناگون، با فرهنگ ها و سليقه هاي مختلف زندگي مي کنند، افراد زيادي وجود دارند که شرور و خطرناک هستند. اين گونه افراد از اينترنت براي بهره برداري هاي سوء و متأسفانه بيشتر براي امور جنسي از کودکان و نوجوانان استفاده مي کنند.
در اغلب اتاق هاي چت، انبوهي از جوانان بين 12 تا 25 سال در حال گفت و گو هستند که تبادل اطلاعات شخصي در آن ها تشوق مي شود. زماني که کودک و نوجوان وارد خانه هاي گفت و گو(چت روم) مي شود، با شمار کثيري از شکارچي هايي رو به رو مي گردد که در کمين آنان هستند.
ما اصولا با ماهيت چت زدن و گفت و گو مخالف نيستيم، زيرا که افراد بسياري هستند که در گفت و گوهاي علمي و تخصصي و ارزنده مشارکت مي کنند، اما روي سخن با آن دسته از کاربران اينترنتي است که عمدتا نوجوانان و جوانان هستند که در فعاليت ها و ارتباط هايي شرکت مي کنند که بيشتر جنبه ي لذت جويي و دوست يابي دارد و بيشتر نگراني ها نيز در همين زمينه است و متأسفانه اکثر اين دوستي هاي اينترنتي به ملاقات هاي حضوري منجر مي شود و به دنبال آن مشکلات عديده اي به وجود مي آيد که در اين مقال نمي گنجد.


رفتارها ودیگاههای نسل امروز برای بسیاری از مردم غیر قابل درک است جوان ونوجوان امروز چیزهایی را می پسندد که با سلیقه و ذایقه نسلهای پیشین تفاوتهای ماهوی و فاحش دارد
آرمانهای او بسیار متفاوت از ایده آلهای بزرگترهای اوست سطح اطلاعات و دانش و خصوصیات اخلاقی، رفتارهای اجتماعی و علایق و نوع تفکر این نسل آنچنان متفاوت از نسلهای پیشین است که او را در موقعیت ممتازی قرار داده است با این حال در رفتارهاو

دیدگاههای همین نسل نیز دگرگونیهای اساسی و ساختاری در حال شکل گیری است که بخش عمده آن متاثر از ورود و شیوع فناوری نوین ارتباطات یعنی اینترنت و ماهواره است در واقع یکی از نقاط افتراق و جدایی این نسل با نسلهای پیشین،آشنایی، بهره گیری و انس و الفت با این رسانه و فناوری ارتباطی است برای بسیاری از مسوولان ، روانشناسان اجتماعی،و حتی والدین درک مکانیزم پیچیده رفتارهای نسل جدید ،بسیار مشکل و طاقت فرسا است شاید به همین دلیل است که هنوز اتفاق نظر کاملی در مورد نحوه مواجهه و برخورد با این نسل در جامعه بوجود نیامده است یکی از تهدید و تحدید سخن می گوید و دیگری از آزاد گذاشتن آنها ، یکی بر کنترل و نظارت بیشتر تاکید می کند و دیگری بر توسعه امکانات و لوازم ارتباطی اصرار می ورزد
جوان و اینترنت
شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوان امروز مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تاثیر گذار و اثر پذیری از فناور ی نوین ارتباطی است متاسفانه بخش عمده ای از مدیران و مسوولان و برنامه ریزان و تصمیم سازان ما یا نمی خواهند و یا نمی توانند به شناخت ای

ن فناوری بپردازند اینترنت ورایانه نه تنها میزان و سطح اطلاعات نسل جوان را افزایش داده بلکه بر تمایلات و گرایشات او نیز تاثیر گذاشته اند
مهمترین خصوصیت اینترنت آزادی انتشار اطلاعات است و این در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد. اینترنت ضد سانسور است ، مروج دمکراسی است ،و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد کاربر اینترنت هم دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است وهم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقا می یابد اینترنت حتی منجر به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج

به خوبی آشنایی دارد نه می شود به او دروغ گفت نه میشود به او عقیده ای را تحمیل کرد عملکرد برخی رسانه های داخلی نظیر مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و حتی خبرگزاریها در مقابل کارکرد اینترنت رنگ می بازد
جوان امروز تنها بافشار دادن چند دکمه و کلید می تواند مستقیما با وقایع آنسوی مرزهای جغرافیایی اش تماس بگیرد ، نظر بدهد ،مشارکت کند ،اعتراض کند ، رشد نماید ، پیام بدهد، پیام بگیرد، نگاه او به رسانه ها ، به والدین ، به مدرسه و دانشگاه ،به گروه دوستان ، به مسوولان ، به سیاست ، به ایدئولوزی ،و به رفتارهای اجتماعی تفوتهای آشکاری پیدا کرده است ورود اینترنت و رایانه به زندگی نسل امروز حتی بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور نیز تاثیر گذاشته است و برخی از این ساختارهاسعی کرده اند خود رابا شرایط جدید تطبیقدهند ، این نسل ، نسلی است که رای می دهد ؛یا حتی اگر لازم بداند رای نمی دهد و با این رفتار خود سرنوشت سیاستمدارانو احزاب و نهادهای سیاسی را تعیین می کند پس باید به خواسته ها و آرمانها و تمایلات او توجه کرد
به قول یک روزنامه نگار اصولا انگیزه اصلی جنبش دوم خرداد دست

یافتن به آزادیهای فردی بود همانکه در بحث آزادیهای مدنی تعریف می شود این جنبش حاصل تغییرات دموگرافیک ناشی از افزایش جمعیت در اوایل دهه 60 است این افزایش جمعیت در سالهای 59 تا 63 صورت گرفت و باعث شد در سالهای 63 و 64 مساله اصلی کشور به موضوع شیر خشک و پوشک تبدیل شود ! در سالهای 67 و 68 مساله

اصلی کشور فضای آموزش دبستانی بود در همین سالها بود که بحث مدارس غیر انتفاعی جدی شد در سالهای 70 و 71 مساله اصلی کشور مساله نوجوانان شد در سالهای 75 و 76 این بچه ها به سن رای دادن رسیدند و جنبش دوم خرداد را آفریدند آنها وارد دانشگاه شند و درسالهای 78 تا 80 جنبش دانشجویی را تشکیل دادند این بچه ها هم اکنون و یا حداکثر تا یکی دو سال دیگر از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند و لشکر بیکاران را تشکیل خواهند داد از 3 – 4سال پیش همین بچه ها بودند که باعث شدند مسئولان و سیاستمدارن کشور دائما خودشان را جوانگرا نشان بدهند
اینترنت بازها همین بچه ها هستند ،همین گروه هستند که فوتبال را دوست دارندو تا زمانی که ما نخواهیم این تغییر اجتماعی را بفهمیم همیشه در تحلیلها و تفسیرهای اجتماعی راه به خطا خواهیم رفت ، گروه اجتماعی مورد بحث ما نه آنگونه که برخی داد و فغان بر آورده اند فاسدند و نه بیمار. اینها جوانانی هستند در حال رشد در شرایط جدید که تحمل محدودیتهای فراوان را ندارند اتفاقا بسیار با هوش و خود خواه هم هستند با دین هم ناآشنا نیستند هم پای اینترنت می نشینند هم در ماه رمضان روزه می گیرند و هم در ماه محرم سینه می زنند
چرا اینترنت رشد می کند ؟
زمانی در این کشور می توانستند با هر پدیده جدید تکنولوزیکی با پاک کردن صورت مساله به راحتی برخورد کنند که البته همان زمان هم این برخوردهشا تاثیر گذارو موفق نبود تجربه ویدئو مثال بارز این موضوع است در مورد ماهواره نیز وضع به همین صورت است اما امروز اتفاق دیگری رخ داده است . اینترنت هر روز فراگیرتر می شود تنها در ظرف یک سال یعنی از سال 1380 تا سال 1381 تعداد کاربران اینترنت از 8/1 به 2/3 میلیون نفر رسیده است با اینت

رنت نمی توان مانند ویدئو یا ماهواره برخورد کرد یعنی شیوه حذفی جوابگو نیست مگر اینکه بخواهیم همه کامپیوترها را در کشور جمع کنیم و مانند طالبان آنها را بر سر درختان به صورت منهدم شده آویزان کنیم! اینترنت بر کامپیوترو تلفن استوار است تجربه ممنوعیت ویدئو و ماهواه اکنون پیش روی ماست ویدئو آزاد شد و مجلس اصلاحات تحت فشارهمین نسل ج

وان مجبور به اصلاح قانون ماهواره شد که البته در فیلتر شورای نگهبان گیر کرده است
در مورد اینترنت اگر چه مسئولان اصلاح طلب با غفلت خود از این حوزه و رها کرده آن هیچ گونه قانونگذاری مشخصی نکردند اما در اولین برخورد مسئولان عالیرتبه کشور با این پدیده خوشبختانه با نگاه حذفی به آن نگریسته نشد اولین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت بهره گیری از پتانسیل و توسعه شبکه های رایانه ای و اطلاع رسانی در کشور تاکید کرده است در ماههای اخیر که سیاست فیلتر کردنFiltering برخی از سایتها اجرا شده است نیز بیشتر منع استفاده از سایتهای غیر اخلاقی برای جوانان و نوجوانان مد نظر بوده است
البته یکی از نگرانیهای مشترک والدین در همه جوامع نحوه استفاده کودکان از اینترنت است به همین منظور حتیيک گروه ديده بان اينترنتی در انگلستان، به عنوان بخشی از تلاش های جاری برای مصون نگاه داشتن کودکان در شبکه جهانی کامپيوترها، سيستم جديدی را راه اندازی کرده استاين سيستم به گونه ای طراحی شده است که به والدين امکان می دهد با مسدود کردن سايت ها و "گپ خانه" های (chatroom) خاصی که تصور می شود مورد استفاده افرادی است که از کودکان سوء استفاده جنسی می کنند، محتويات اينترنت را کنترل کنند.
از اين فيلترها می توان برای منع دسترسی به سايت های سکسی، خشونت بار، نمايش دهنده مواد مخدر و تبليغ کننده مشروبات الکلی استفاده کرد والدين می توانند اين نرم افزار را به طور رايگان از سايت "آی سی آر ای" پياده کرده و به دلخواه خود، دسترسی کودکان به سايت ها را کنترل کنند.
البته مسدود کردن سایتهای سیاسی در ایران به گفته برخی از مسئولان یک اشتباه بوده و در حال اصلاح آن هستند با این وجود باید اذعان داشت که سیاست مسدود سازی اگر چه در بسیاری از کشورها اعمال می شود اما یک امر مبنایی نیست و با استفاده از نرم افزارهای ضد فیلترینگAnti Filtering امکان دور زدن این سیاست وجود دارد . اینترنت محدود و سانسور نمی شود چون تکنیکهای خنثی سازی محدودیتها را نیز در خود دارد اینترنت مو

جی است که آغاز شده و تنها می توان بر آن سوار شد و موج سواری کرد ایستادن در مقابل این موج سهمگین مساوی تحمل هزینه های فراوان است اینترنت برای نسل جوان کشورهایی مثل ایران وسیله ای برای انتقال دانش فنی و فناوری نیز هست با بهره گیری از امکانات اینترنت می توان فاصله و شکاف علمی و اقتصادی ایران و کشورهای توسعه یافته را تا حد زیادی پر کرد باید به جای فکر کردن به محدود سازی که بازی موش و گربه را به یاد می آورد به فکر برنامه ریزی و تولید "دادهو محتوی " contentدر این شبکه جهانی بود


چرا از اینترنت برای انتشار ذخایر غنی فرهنگی و ادبی ایران استفاده نمی کنیم؟ چرا از آن برای آموزش و پرورش ، تجارت ، بانکداری ، سرگرمی ، خدمت رسانی به مردم (دولت الکترونیکی) تبلیغات،حتی مسایل و آموزه های مذهبی و دینی ،روزنامه نگاری ،صنعت ، فناوری نوین در کشاورزی ، اقتصاد ، و دهها زمینه مثبت دیگر استفاده نمی کنیم ؟
به قول دکتر حسام الدین آشنا استاد دانشگاه در ايران بيشترين فعاليت را در حوزه اطلاع‌رسانی الكترونيك نه دانشگاه‌ها دارند و نه نشريات. بلكه بيشترين فعاليت را اتفاقا حوزه‌های علميه داشته اند. بزرگ‌ترين سايت‌های ايران نه وابسته به دانشگاه‌ها است نه وابسته به موسسات دولتی و يا مطبوعاتی و هنری. بلكه وابسته به حوزه‌های علميه است. اگر حجم اطلاعات و CDها و اطلاعات را با حجم توليدات مقايسه كنيد تفاوت عظيم آنرا خواهيد ديد. چون در حوزه‌ها ميراث بزرگی وجود دارد كه فقط احتياج داشته تایپ شود و فرمت ساده‌ای به آن داده شود و در محيط اينترنت قرار بگيرد. اما در حوزه ‌دانش‌های تجربی، ما بخاطر عقب ماندگی‌های علمی بزرگی كه داريم وقتی به حوزه اينترنت هم رسيده‌ايم دچار لكنت زبان جدی شده‌ايم.
اینترنت یک رسانه دو طرفه است یعنی تولید کننده محتوی فقط گوینده صرف نیست شنونده هم هست کاربر یا مخاطب محتوی در اینترنت نیز فقط شنونده صرف نیست او نیز قدرت انتشار مطلب در زمینه همان موضوع و حتی در ذیل همان مطلب را دارد اینترنت متعلق به دنیای دیالوگ است نه دنیای مونولوگ و کسانی که سخن گفتن در دنیای دیالوگ را فرا نگرفته اند قدرت وارد شدن در این دنیای جدید را ندارند کاربر اینترنت طیف نخبه کشور است چون داشتن لوازم اولیه برایمتصل شده به اینترنت و داشتن سطحی از سواد دیجیتالی و رایانه ای و از ج

مله تسلط نسبی به یک زبان خارجی او را فراتر از مخاطبان ماهواره و ویدئو قرار می دهد اینترنت تمام رسانه ها و مدیومهای قبلی را در دل خود دارد
هویت شبکه ای
دکتر محمد عطاران استاد دانشگاه معتقد است: با امكانات و گزينه هاي فراواني كه رسانه هاي عمومي ازجمله اينترنت درا ختيار جوانان مي گذارند آنان دائما با م

حرك هاي جديد و انواع مختلف رفتار آشنا مي شوند. اين فضا هويت نامشخص و دائما متحولي را مي افريند. خصوصا براي نسلي كه درمقايسه با نسل قبل با محرك هاي فراواني مواجه است. همچنين از طريق رسانه هاي جمعي، افراد خط مفروض ميان فضاي عمومي و خصوصي را تجديد سازمان مي كنند و اين امكاني است كه جوانان فعالانه از آن استفاده مي كنند
هويت واجد سه عنصر است. هويت شخصي، فرهنگي و اجتماعي كه هر يك درتكوين هويت فرد نقش مهمي را ايفا مي كنند. در مقايسه ها، هويت شخصي كه ويژگي بي همتاي فرد را تشكيل ميدهد، هويت اجتماعي (نقش هاي احتماعي دروني شده و متنوع) و هويت فردي (درك و كاربرد نمادهاي فرهنگي) در پيوند با گروه ها و اجتماعات مختلف قرار مي گيرن

د. اينترنت صحنه فرهنگي و اجتماعي است كه فرد خود را درموقعيت هاي متنوع نقش ها و سبك هاي زندگي قرار مي دهد. در اين فضاي عمومي ، مهارت فرهنگي جديدي لازم است تا با تنظيمات نمادين بتوان بازي كرد. سايت شخصي نمونه اي روشن است كه چگونه كاربر اينترنت خود را براي مخاطبين جهاني معرفي مي كند. براي بيان افكار، احساسات، علائق و آراء از متن مناسب، گرافيك ، صدا و فيلم استفاده مي شود. ميلر اهميت و پيوندهاي سايت شخصي را ذكر مي كند و مي گويد كه به من بگو لينك هايت چيستند تا بگويم كه چه شخصي هستي


يكي از جنبه هاي اينترنت ، ورود بي هويت در آن است نوجوانان در صحنه اينترنت براي ايفاي هر نقشي، فرصت پيدا مي كنند. البته خصيصه مثبتي در اين كار هست، مجالي كه براي بروز و ظهور نوجوانان پيدا مي شود. اينترنت فضاي آزاد گلخانه اي را ايجاد مي كنند كه معلمان و مراجع قدرت به ان دسترسي ندارند و بر آن تاثير نمي گذارند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید