بخشی از مقاله

اینترنت

مقدمه
متخصصين فعال در دنياي تجارت الكترونيك، عامل زير را براي موفقيت يک سايت،در اين تجارت نوين ضروري مي دانند: آوردن بيننده به سايت اگر سايتي به دنبال فروش كالا يا خدمات و كسب درآمد يا محبوبيت است، بايد بيننده داشته باشد. تعداد بينندگان هر سايت، برگ برنده آن براي كسب موفقيت در دنياي وب مي‌باشد. سايتي كه بيننده ندارد، بدون شك مرگي Online را تجربه مي‌كند. مرگي كه متاسفانه كسي را هم نمي‌توان به مراسم ختم آن دعوت نمود!
چگونه مي‌توان برشماره بينندگان يک سايت افزود؟


براي اين کار روش هاي متعددي وجود دارد، اما يکي از موثرترين راه ها، حضور در رتبه هاي بالاي موتورهاي جستجوگر است. موتور جستجوگر، سايتي است که کاربران وب را در يافتن اطلاعات و سايت هاي مورد علاقه شان کمک مي کند. امروزه محبوبيت آنها تا به آن جاست که بسياري از کاربران، سفر در دنياي وب را از يکي از موتورهاي جستجوگر آغاز مي کنند.
• 93 درصد خريداران،‌‌از آنها براي يافتن سايت‌هاي مورد علاقه‌شان استفاده مي‌كنند.


منبع:( Forrester Research)
• 57 درصد از كاربران اينترنت، هر روز جستجو مي‌كنند و 46 درصد اين جستجوها براي كالا يا خدمات است. (منبع: SRI )
• 85 درصد ترافيك هدفمند در اينترنت را موتورهاي جستجوگر باعث مي‌شوند.
1 ) منبع: (th www user survey-Georgia Institute of Technology):


همانگونه كه آمارها نشان مي‌دهند، موتورهاي جستجوگر ابزار مناسبي هستند كه خريداران به كمك آنها، كالا يا خدمات مورد نيازشان را مي‌يابند. اگرچه موتورهاي جستجوگر، سايت هاي بسياري را به عنوان نتايج جستجو، در اختيار کاربران قرار مي دهند، اما نکته قابل توجه اين است که تنها رده‌هاي بالاي نتايج جستجو است که مورد توجه كاربران قرار مي گيرد.

در واقع بسياري از کاربران، تنها سايت هاي قرار گرفته در 10 رتبه ابتداي نتايج جستجو را مورد بازديد قرار مي دهند و از بقيه سايت ها صرفنظر مي کنند! اين رفتار كاربران پيام بسيار واضحي دارد:سايتهايي ‌كه در رتبه‌هاي بالا قرار نمي‌گيرند، بينندگان چنداني، نخواهند داشت.با دقت در اين رفتار كاربران، اهميت كسب رتبه‌هاي بالا در موتورهاي جستجوگر روشن تر مي‌شود. يک سايت ممکن است 1 باشد يا 2001، اما اگر بيننده مي خواهد بايد خود را به رتبه هاي زير 30 (ترجيحا 1 تا 10) برساند. نكته مهم ديگر اين است كه بينندگاني كه موتورهاي جستجوگر روانه سايت‌ها مي‌كنند،

علاقه‌مندان به سايت مورد نظر مي‌باشند و اين در حالي است كه هزينه چنداني صرف آوردن اين بينندگان به سايت، نشده است. امروزه، موتور جستجوگر، ابزار نخست در تجارت الکترونيک است به طوري که تجارت الکترونيک خود را با مسئله رتبه بندي در موتورهاي جستجوگر هماهنگ مي کند: رتبه هاي بالاتر، مستقيما به فروش بيشتر، تعبير مي شوند.


مقاله حاضر، به بررسي وضعيت بازار پيش روي فرش ايران در موتورهاي جستجوگر مي پردازد، آنرا با ساير رقبا مقايسه مي کند و راه کارهايي را براي حضور موثرتر سايت هاي ايراني، در موتورهاي جستجوگر ارايه مي دهد. سعي شده است ضمن توجه به سادگي در بيان پيچيدگي هاي فني موضوع، مفاهيم به گونه اي بررسي گردند که بتوان از راه کارهاي ارايه شده، به منظور بهينه سازي سايت ها بهره برد.


2) بررسي وضعيت موجود
براي يافتن اطلاعات مورد نياز ، بايد عبارتي (چند کلمه) را در يکي از موتورهاي جستجوگر، جستجو کرد. هر چه کلماتي که جستجو مي شوند، بتوانند نوع اطلاعات مورد نظر را، بهتر توضيح دهند، زودتر و دقيقتر مي توان به خواسته خود رسيد. به عنوان مثال، اگر فردي به دنبال اطلاعاتي درباره " نگهداري از گلهاي آپارتماني" باشد،
مي تواند هر يک از عبارتهاي زير را جستجو کند:
• نگهداري از گلها
• نگهداري از گلهاي آپارتماني
• گلهاي آپارتماني


روشن است که به کمک کلمات وارد شده در حالت دوم، بهتر مقصود خود را بيان کرده است و اگر موتور جستجوگر استفاده شده نيز يکي از موتورهاي جستجوگر قدرتمند نظير Google باشد، حتما به خواسته خود مي رسد.
فردي که به دنبال اطلاعاتي درباره فرش است، مي تواند عبارات بسياري را جستجو کند، عبارت هايي نظير:
carpet, carpet and rugs, old carpet, color carpet, carpet flooring, carpet wholesale, carpet
manufacturer, antiques, persian carpet, … .
همانطور که مشاهده مي شود، مي توان ليست بالا را تا هزاران مورد ادامه داد. بعضي از عبارات ، خيلي کم جستجو مي شوند، برخي کم جستجو مي شوند و تعداد معدودي نيز، بسيار جستجو مي شوند.
جدول - الف، تعداد دفعات جستجو شده بعضي از عبارات را در ميان 303 ميليون جستجوي صورت گرفته توسط کاربران در شصت روز گذشته (در زمان اجراي اين مطالعه)، را نشان مي دهد.


جدول- الف، تعداد دفعات جستجو شده بعضي از عبارات

اما از ميان تمام عباراتي که ممکن است جستجو گردد، کدام يک مورد نظر صنعت فرش ايران مي باشد. به عبارت ديگر، اگر جويندگان چه نوع اطلاعاتي، از طريق موتورهاي جستجوگر، سايت هاي ايراني فعال در زمينه فرش را بيابند، بهتر است؟ ممکن است کلمه carpet جستجو گردد (يک عبارت تک کلمه اي). در اين صورت منظور جستجوکننده دقيقا روشن نيست. زيرا معلوم نيست دنبال اطلاعات کدام زمينه مرتبط با carpet (رنگ، طراحي، خريد، فروش، توليد کننده و ... ) مي گردد. به اين گونه کلمات، " کلمات رقابتي" مي گويند. سرمايه گذاري بر اين گونه کلمات، به منظور کسب رتبه هاي بالا، براي بيشتر سايت ها توصيه نمي گردد. هرچند که کسب رتبه هاي بالا با اين گونه کلمات، سخت تر بوده، نياز به زمان بيشتري دارد.
نمودار- الف، وضعيت سايت هاي ايراني را در مقايسه با رقبا، نشان مي دهد. در نمودارهاي ارايه شده، تعداد رتبه هاي زير 20 در موتورهاي جستجوگر Google, MSN, Yahoo مد نظر بوده است.


نمودار - الف، تعداد رتبه هاي زير 20 سايت هاي ايراني در مقايسه با رقبا
ارايه مي كردند و امريكايي مي باشند , اما همانطور كه carpet بسياري از سايتها يي كه در جستجوي كلمه گفته شد، به دليل کلي بودن کلمه فرش، نمي توان در اين مورد به سايت هاي ايراني خرده گرفت. هر چند که مي توانند بهتر از اين باشند.
• ممکن است يکي از کاربران دقيقا به دنبال فرش ايران باشد. در اين صورت به احتمال فراوان عبارت persian carpet را جستجو مي کند. البته امکان دارد که عده معدودي نيز عباراتي نظير iran carpet يا iranian carpet را جستجو
مي کنند. در هر صورت انتظار بر اين است که با جستجوي يکي از عبارات ياد شده، با ليستي از سايت هاي ايراني روبرو شويم. اما با مشاهده


نمودار- ب، ضعف سايت هاي ايراني، در اين مورد مشهودتر مي گردد!

در کمال تاسف، بسياري از سايت هايي که در پاسخ به اين جستجو ارايه مي گردند، ايراني نيستند. وبه طور واضح تر اين که، فرش ايراني از ديگران خريداري مي شود يا اين که کاربران، اطلاعات مورد نياز خود درباره فرش ايراني را از ديگران کسب مي کنند!
در جستجوي عبارت ياد شده، با سايت هاي بسياري از آمريکا و انگليس روبرو مي شويم. وجود سايت هايي از آفريقاي جنوبي، پاکستان، سنگاپور، لبنان و ترکيه نيز، قابل توجه است. البته منظور اين نيست كه كالاي ايراني را بايد فروشنده ايراني بفروشد يا اينکه سايت هاي ايراني، تنها مرجع انتشار اطلاعات درباره فرش ايران باشند . بلكه صحبت بر سر نقش موثر ايفا كردن است. صحبت بر سر رهبري بازار و کنترل روند انتشار اطلاعات و اخبار فرش ايران است.


• ممکن است فرش به عنوان يک کالاي زينتي مد نظر باشد و يا اينکه خريداراني به دنبال فرش هاي کهنه باشند. در اين صورت شايد عبارتي مثل old carpet جستجو شود.
فرش ايران مي تواند خواسته اين علاقه مندان را برآورده سازد. اما آيا آنها فروشندگان ايراني را به راحتي مي يابند؟ بررسي صورت گرفته ، سهل الوصول نبودن سايت هاي ايراني، در اين حالت را نيز از طريق موتورهاي جستجوگر، تاييد مي نمايد.


در تمام حالت هاي بررسي شده، سايت هاي ايراني، عموما رتبه هاي مناسبي ندارند و حتي بسياري از آنها به موتورهاي جستجوگر معرفي نشده اند. اين حضور کم رنگ در موتورهاي جستجوگر، مي تواند به معناي اين باشد که ايرانيان به راحتي، خريداران و علاقه مندان بسياري را از دست مي دهند.
اگر به خاطر داشته باشيم که " گرسنگان اطلاعات، عموما عجله دارند"، ديگر از کاربران وب انتظار نخواهيم داشت که وقت وحوصله خود را صرف يا فتن سايت هاي مورد نظر ما در رتبه هاي پايين تر کنند.


يكي از مهمترين مواردي كه امروزه در جامة ما شيوع پيدا كرده آن است كه هر يك از نهادها و دستگاههاي اجرايي مانند مخابرات،صداوسيما،بازرگاني،صنايع و…خود را به نوعي متولي اين صنعت مي دانند و بخش عمده اي از تبليغات خود را به اثبات اين نكته اختصاص مي دهند. فعاليت در اين راستا بسيار دلگرم كننده مي باشد اما نكات منفي اين قضيه آن است كه بخش هاي دو لتي مذكور سعي بر آن دارند كه ديدگاه هاي شخصي و خاص خود را دنبال كنند

و اين در حالي است كه بايد بپذيريم در زمينةIT نمي توان فعاليتهاي پراكنده انجامداد؛پس بايد در آن جهت حركت را اصلاح كنيم كه يك هماهنگي و اجتماع واء ¬د ايجاد نمائيم تا خداي ناكرده در يك روز نگوئيم صنعت IT فقط نشات گرفته از يك بودجة متولي پرور بوده است. و همچنين دراين راستا بايد از بخشهاي خصوصي براي فعاليت در اين زمينه ها كه نتيجة آن حضور بيشتر نيروهاي جوان و متخصص و در نتيجه ايجاد اشتغال مي باشد،حمايت كنيم و بايد بستر مخابراتي درست را كه از بستر هاي اصلي اين صنعت مي باشد را جدي تر بگيريم و كاستي هاي آن را هر چه سريعتر مرتفع كنيم تا انشاءالله حركت در اين مقوله داراي زمان گذر طولاني نشود…
3) چه بايد کرد؟
• هرچه سايتي به موتورهاي جستجوگر بيشتري معرفي شود، بهتر است.
• اگر نام سايت، مرتبط با موضوع فعاليت آن باشد، بهتر است.
• هرچه سايتي داراي محتواي متني بيشتري (نسبت به محتواي گرافيکي) باشد، بهتر است.
• سايتي که مطالب بيشتري درباره موضوع فعاليت خود را در صفحات مختلف ارايه مي دهد، رتبه هاي بهتري بدست مي آورد.


• سايتي که صفحات آن دير بارگذاري(load) مي شود، رتبه هاي مناسبي بدست نمي آورد.
• سايتي که صفحات کمي دارد، شانس خود را در کسب رتبه هاي بالاتر کاهش مي دهد.
• سايتي که عنوان هاي مناسبي براي صفحات آن در نظر گرفته شده است، عموما رتبه هاي مناسبي کسب مي کند.
• هرچه سايتي در سايت هاي بيشتري به عنوان مرجع(منبع) توصيه شود، بهتر است.


4) نتيجه گيري
جذب بينندگان به سايت ، محدود به سرمايه گذاري بر کسب رتبه هاي مناسب در موتورهاي جستجوگر نمي گردد، اما بسياري از سايت هاي موفق اذعان مي كنند كه حتي تا 86 درصد بينندگان خود را مديون موتورهاي جستجوگر هستند. كيست كه از اين درصد بالا چشم پوشي كند؟
در اين مقاله ميزان موفقيت سايت هاي ايراني در استفاده از ساير روشهاي بازاريابي الکترونيکي، بررسي نشده است اما به نظر مي رسد که صنعت فرش ايران همچنان بر تجارت سنتي تاکيد دارد، گو اين که در آن هم، اوضاع مساعدي ندارد!


براي کسب رتبه هاي مناسب بايد موارد بسياري را در نظر گرفت و با تکيه بر تنها چند مورد نمي توان انتظار کسب رتبه هاي بالايي داشت. کسب رتبه هاي بالا در موتورهاي جستجوگر يک بحث کاملا تخصصي است و آن هنر افرادي است که از آنها با نام SEO ياد مي شود.
تخصصي بودن اين موضوع بدان معنا نيست که نتوان از پس آن بر آمد، بلکه با کمي مطالعه مي توان سايت ها را براي موتورهاي جستجوگر، جذاب تر کرد.
حتي اگر بيشتر سايت هاي ايراني نتوانند از تکنيک هاي موجود براي بهبود رتبه هايشان، استفاده کنند، مي توان با تقويت يا راه اندازي چند سايت و بهينه سازي آنها، از آنها به عنوان دروازه ورود به صنعت فرش ايران، استفاده کرد.


به هنگام طراحي سايت ها علاوه بر تاکيد بر جذابيت متني،گرافيکي ، ساختاري و ... ، بايد به بالا بردن کيفيت آنها، متناسب با ذائقه موتورهاي جستجوگر، توجه شود. سايت هايي که زيبا و جذاب طراحي شده اند با کسب رتبه هاي بالا در موتورهاي جستجوگر، چشمان بيشتري را خيره مي کنند.
جستجوي اطلاعات اولين كام بس از ورود به شبكه در ميان کساني که از اينترنت استفاده مي کنند، جستجو براي يافتن اطلاعات از طريق جستجوگرهاي اينترنتي به سرعت به فراگيرترين فعاليت تبديل مي شود.


براساس يک بررسي که هفته گذشته منتشر شد، جستجوگرها (Search Engines) به يکي از مهم ترين ابعاد اينترنت براي کاربران بدل شده اند.
ارقام گردآوري شده توسط "پروژه اينترنتي پيو" (Pew Internet Project) نشان مي دهد که پس از استفاده از ايميل، کاربران بيش از هر چيز به جستجوي اطلاعات مورد نظر خود از طريق جستجوگرها مي پردازند.
اين تحقيق فاش مي کند که موتورهاي جستجوگر به آهستگي در حال تکامل هستند و در نشان دادن وب سايت هاي مفيد به کاربران نسبت به گذشته بسيار بهتر عمل مي کنند.


کمک واقعي براساس ارقامي که توسط اين گروه منتشر شده است، بيش از 80 درصد کاربران اينترنت در آمريکا به جستجوگرها مراجعه کرده اند و 29 درصد آنها هر روز براي يافتن اطلاعات مورد نظر خود به اين موتورها رجوع مي کنند.
تنها فعاليت ديگر در اينترنت که از محبوبيت بيشتري برخوردار است به مرور ايميل ها مربوط مي شود که 52 درصد کاربران آن را به طور روزانه انجام مي دهند.
افراد هرچه زمان بيشتري را در اينترنت مي گذرانند، بيشتر به جستجوگرهايي نظير Google ،Alta Vista و Lycos مراجعه مي کنند.
تقريبا 40 درصد کساني که براي سه سال يا بيشتر از اينترنت استفاده کرده اند، هر روز از جستجوگرها استفاده مي کنند.


گزارش "پيو" آشکار مي کند که بسياري از اين جستجوها به حل مشکلات مردم در زندگي واقعي آنها، از جمله براي يافتن راه هاي مقابله با بيماري هاي مزمن، يا دريافت کمک هاي معنوي و مذهبي، کمک مي کند.
جستجو به عنوان سرگرمي
مردم گاه براي سرگرمي نيز از اين جستجوگرها استفاده مي کنند.
"پيو" گزارش مي دهد که 25 درصد کساني که مورد پرسش قرار داده است گفتند که از جستجوگرها براي پي بردن به اين که نام آنها چند بار در اينترنت ظاهر مي شود استفاده کرده اند.


30 درصد کاربران مرد و 24 درصد کاربران زن در جستجوي نام خود در اينترنت بر مي آيند.
اين مطالعه نشان مي دهد که مردم بيش از پيش به نتايج جستجو در اين جستجوگرها اطمينان مي کنند و راهنمايي آنها را به جستجوي شخصي ترجيح مي دهند.
"گوگل" و "ام اس ان" پرطرفدارترين موتورهاي جستجوگر اينترنت هستند.
موفقيت "ام اس ان" عمدتا به اين دليل است که هر کس که در مرورگر "اينترنت اکسپلورر" در جستجوي اطلاعات برآيد، خود به خود به صفحه جستجوي "ام اس ان" هدايت مي شود.

فناوري اطلاعات و تحولات
بسياري از صنايع وفنون به زمينه ها و شرايط پيچيده و دانش وتجربة عميقي وابستگي دارند در حالي كه رشد وگسترش استفاده از فناوري اطلاعات به اين مقوله ها وابستگي چنداني ندارند و خلاقيت و ابتكار در آن حرف اول را مي زند. بنابراين بهترين زمينة مساعد براي توسعة اين فناوري، نيرو هاي خلاق،جوان،فرهيخته با ضريب هوشي بالا و در عين حال ارزان قيمت است كه در كشورما بصورت اكثريت نا شناخته وجود دارد.كارگران فكري نياز اصلي ITمي باشد يعني كساني كه بتوانند ايده خلق كنند و قدرت انتقال محصولات نا محسوس يا غير مادي را بصورت الكترونيكي داشته باشند.


اما يكي از نكات بارز و ارزنده اي كه بايد در ابتداي راه به آن ارزش بنهيم،داشتن ديدگاهي آرماني نسبت به استفاده و توسعة فناوري اطلاعات مي باشد و بايد نكاتي مانند توليد ثروت،ايجاد اشتغال،محورهاي اقتصادي،اجتماعي را در اين ديدگاه مدنظر داشته و بايد اين ديد آرماني را در سطوح وزارتخانه اي در كشور ايجاد نماييم و حال اگر همين ديد را واقع گرايانه داشته باشيم درمي يابيم كه عدم دخالت بالاترين مقامات اجرايي كشور در توسعه فن آوري اطلاعات عملاً غير ممكن مي باشد.


يكي از مهمترين جنبه هايي كه در فن آوري اطلاعات بايد دقت دوچندان داشت اهميت اشتغال زايي اين صنعت مي باشد. طبق آمارهاي پيش بيني شده با اين صنعت مي توان تقريبايك چهارم پيش بيني دولت براي ايجاد اشتغال در برنامة سوم را با هزينه اي در حدود يك سوم هزينه هاي پيش بيني شدة دولت ايجاد نمود و از نقطه نظر ديگر اين صنعت در واقع مانند رزرو يك مكان در بازارهاي جهاني مي باشد زيرا در دنياي آينده يكي از شرايط پيوستن به اين بازارها داشتن بستر مناسب در تجارت الكترونيكي مي باشد،

پس بايد در سطح مديريتي با حركتي اصولي و هوشمندانه در اين جهت گام برداريم،همچنين ناگفته پيداست اين صنعت در بسياري موارد ديگر مانند ارتباطات (صرف نظر از هر گونه فاصلة فيزيكي و زبان واحد ) با دستيابي به اطلاعات و يا ايجاد ابزارهاي آموزشي به شيوه هاي مختلف،گسترش دامنه هاي تجارت،فعاليت در زمينه هاي كاري مانند كاهش هزينه ها،دسترسي مستقيم به مشاغل و عدم وابستگي به محيط كار يا حتي در زمينه هاي پزشكي تحقيقات و...مي تواندكارائي داشته و دگرگوني ايجاد كند ودر كنار همة اين مسائل در زمينة فعاليت هاي دولتي ميتوان به مواردي مانند ايجاد مكان امن براي استقرار اطلاعات ، فرآيند هاي تجاري اتوماتيك،رسيدگي سريع به بلاياي طبيعي و… اشاره كرد .


در كنار تمامي اين گفتارهاي زيبا و تفكرات ايده آلي با مشاهده به روند اين صنعت در كشورهاي پيشرو يك نكته اهميت وافر مي يابد .
طبق آمارهاي منتشره امروز در كشور هاي پيشرفته همزمان با توسعة IT بحران تامين نيروي انساني شدت بيشتري يافته زيرا بايد بپذيريم كه تنوع و گسترش IT نياز به تربيت مديران اين بخش را محسوس تركرده است،و در واقع همين علت است كه هر روزه از تعداد نيروهاي انساني متخصص در كشورهاي جهان سوم و از جمله ايران كاسته شده و جذب شركتهاي بزرگ دنيا ميشوند،از جانبي ديگر بايد بپذيريم كه با ورود هر چه بيشتر IT در جامعه، با چالشي به نام تامين نيروي انساني متخصص مواجه مي شويم و از جانبي تعداد مديرانIT در كشور چندان قابل ملاحظه نيست و همين امر در آينده باعث ورود كارشناسان خارجي!

با مبالغ هنگفت در جامعه و در نتيجه خروج هر چه بيشتر سرمايه و قشر متخصص داخلي مي شود، پس بنابراين بايد از همين حالا در كنار برنامه ريزي صحيح و گسترده براي استفاده از پتانسيلهاي IT فكري اساسي براي به روز رساني مديران متخصص توسط مدرسان به روز انجام شود.
در اين گذر سعي نداريم به نكات تخصصي و ريزه كاري هاي اجرايي دامن بزنيم اما بد نيست برخي از چالشهاي موجود را به اختصار متذكر شويم شايد بتوان ازادامة روند آنها و يا حتي ايجاد آنها جلوگيري نمود:


منابعي براي آشنايي با شيوه ها و ابزارهاي نفو ذ گران
هکرها روز به روز از روشهاي پيچيده تري براي به انجام رساندن رسالت خود در نفوذ به شبکه ها استفاده ميکنند و آموزش پرسنل IT به يک مساله مهم براي شرکتها تبديل شده است تا از اين طريق احتمال حملات را کاهش دهند و احياناً در هنگام وقوع حمله با کنترل بهتر شرايط از شدت خسارات بکاهند.
بر خلاف آنچه تصور ميشود موفقيت نفوذگران بيشتر نه بخاطر روشها و ابزارهاي مورد استفاده است بلکه فقدان دانش کاربران و پرسنل در مورد اهميت توجه به امنيت و قدمهاي اوليه براي برقراري امنيت است.


هکرها، براي به انجام رساندن پروژه هاي خود از ابزارها و روشهاي مختلفي جهت حمله و نفوذ به شبکه ها استفاده ميکنند و بهترين روش براي مسلح شدن در مقابل اين حمله ها آشنايي با روشها و ابزارهاي مورد استفاده آنها است. براي مديران و همکاران IT آنها بسيار مهم است تا از روشها و ابزارهاي مورد علاقه هکرها آگاهي پيدا بکنند تا اين آگاهي اين قدرت را به آنها بدهد که در هنگام برخورد با حملات تصميمات سريعتر و بهتري اتخاذ نمايند و بر شرايط مسلط شوند.


اگر مايليد که دانشي در باره روشهاي مورد استفاده هکرها براي دسترسي به سرويسهاي شبکه کسب کنيد و با چند روش و برنامه متداول که هکرها براي حمله استفاده ميکنند و روشهاي مقابله با آن آشنا شويد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید