بخشی از مقاله

بانک صادرات
تولد بانک صادرات
در پانزدهم شهريور سال 1331 مؤسسه اي اقتصادي به نام « شرکت سهامي بانک» با سرمايه 20 ميليون ريال که 50 درصد آن پرداخت شده بود در اداره ثبت شرکتها و مالکيتهاي صنعتي تهران به ثبت رسيد . اين شرکت بعدها « بانک صادرات و معادن » نام گرفت . اين بانک در 22 آبان همان سال و با سيزده نفر در طبقه دوم يک ساختمان واقع در کوچه تکيه دولت ( معروف به کوچه مرغيها ) بطور رسمي شروع به کار کرد ، شروعي که حتي در خوشبينانه ترين حالت در عرصه رقابت با بانکهاي قديمي و مقتدر دولتي ، موفقيت و يکه تازي را دشوار مي نمود .


اهداف اجرائي اين بانک خصوصي در سالهاي اوليه تشکيل عبارت بود از : دادن وام و سرمايه گذاري در فعاليتهاي اقتصادي از قبيل صنايع و استخراج معادن و توسعه کشاورزي و جلب سرمايه هاي داخلي و پس اندازهاي هر چند کوچک ، ايجاد شبکه وسيع بانکي در سراسر کشور و ارئه تسهيلات بانکي بهتر به مردم
آغـاز حـركت


پانزدهم شهريور ماه 1331 مؤسسه‎اي اقتصادي به نام «شركت سهامي بانك» با سرمايه 20 ميليون ريال كه 50 درصد آن پــرداخت شده بــود در اداره ثبت شركتها و مالكيتهاي صنعتي تهران به ثبت رسيد . اين شركت بعدها «بانك صادرات و معادن» نام گرفت . تأسيس اين بانك در نخستين گام ارمغان گرانبهايي براي بانكداري ايران بود چرا كه براي اولين بار بانكداري و مراجعه به بانك را براي عموم مردم فراهم و تسهيل نمود در آن زمان بانكها به صورت ادارات دولتي با مردم رفتار مي‎كردند ولي بانك صادرات ايران با بهترين برخوردها و ايجاد شعب در مكانهاي دور افتاده كار خود را آغاز كرد .

گسترش شعب
تأسيس بانک صادرات ايران در اولين گام ، ارمغان گرانبهايي براي بانکهاي ايران بود ،چرا که براي اولين بار ، بانک و بانکداري و مراجعه به بانک را براي عموم مردم فراهم و تسهيل نمود . آن زمان بانکها به صورت ادارات دولتي با مردم رفتار ميکردند ، ولي بانک صادرات ايران با بهترين برخوردها و ايجاد شعب در مکانهايي بسيار دور افتاده کار خود را آغاز کرد .


اين شرايط و تفکر باعث شد که پس از يک سال و دوماه دومين شعبه بانک صادرات و معادن در تاريخ دهم ديماه سال 1332 در « خيابان قزوين » تهران با نام سينا آغاز به کار کند و با سياست ارائه خدمات بيشتر به مردم در اقصي نقاط کشور ، روند روبه گسترش شعب خود را حتي در خارج از مرزهاي جغرافيايي ادامه دهد . ضمن اينکه اولين شعبه خارج از کشور در سال 1340 شمسي در شهر همامبورگ آلمان رسماً افتتاح شد و بلافاصله در همان سال به موازات افتتاح شعب متعدد در داخل کشور شعب پاريس ، لندن و بيروت نيز تأسيس و آغاز به کار کرد .


به طوري که در حال حاضر با بيش از 3200 شعبه در داخل کشور و 23 شعبه در نقاط مهم اقتصادي جهان به انجام عمليات مختلف بانکي مشغول است .
تجديد فعاليت با نام جديد
در سال 1342 کلمه معادن از بانک حذف شد و بانک صادرات ايران با نامي جديد در عرصه رقابت با 34 بانک ديگر ظاهر شد . با توجه به تعدد بانکها در آن مقطع و کسب موفقيت و برتري ، تعصب ، جديت و ابتکار عمل سرلوحه خط مشي هاي بانک قرار گرفت . در اين بين بانک صادرات ايران با بهره گيري از تلاش فزاينده مديران و تعصب سازماني کارکنان خود توانست تنها بانک خصوصي باشد که از اغلب بانکهاي دولتي و خصوصي پيشي بگيرد و نام خود را در صدر جدول بانکهاي کشور قرار دهد .


بانك صادرات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي
در هفتم خرداد ماه 1358 با تصويب لايحه‎‎اي نظام بانكي كشور ملي اعلام شد ، پس از آن و بعد از تشكيل چندين مجمع عمومي به موجب تصميمي كه در دي ماه 1358 اتخاذ شد تغييراتي در ساختار شبكه بانكي كشور ( كه در آن زمان شامل 35 بانك بود ) ايجاد شد . با سازماندهي جديد بانكهاي (( ملت )) ، (( تجارت )) ، (( مسكن )) و (( صنعت و معدن )) از ادغام چند بانك كوچك و بزرگ تشكيل شدند و بانك صادرات ايران نيز در هر استان با نام بانك همان استان خوانده شد . هدف از تأسيس بانكهاي استان اجراي سياست عدم تمركز در تأمين مالي و امهاي منطقه‎اي و پاسخگويي به نيازهاي خاص هر استان بود . پس از آن با توجه به تغييرات ايجاد شده در ساختار اقتصادي كشور در تاريخ چهاردهم دي ماه 1369 مقرر شد كه بانك صادرات ايران مجدداً همچون گذشته به صورت يكپارچه فعاليتهاي خود را سازماندهي كند و با استفاده از تجارب گذشته از طــريق يكسان ســازي عمليات بانكــي خود توانايــي بيشتــري را بــراي ارائه خدمات مطلوب و تحقق شعــار (( خدمت به مردم )) كسب نمايد .


بانك صادرات ايران در خدمت مردم
بانك صادرات ايران در حال حاضر با پشتوانه بيش از نيم قرن تجربه ارائه خدمات نوين با صدور انواع چكهاي بانكي و چكهاي درگردش براي ايجاد امنيت بيشتر و آسودگي خاطر مشتريان در حمل و نقل پول نقد ، ارسال حوالجات بين شهري ، به منظور ايجاد تسهيلات لازم بــراي رشد فــرهنگ مبادلات مالــي غيــرنقدي و در جهت كمــك به آحاد جامعه ، شعــار (( خدمت به مردم )) را پيگيري مي‎كند . سرعت عمل در ارسال حوالجات ، چكها و بروات مشتريان به دور افتاده‎ترين نقاط كشور و با جديدترين و پيشرفته‎ترين تجهيزات و امكانات رايانه‎اي به منظور ايجاد سهولت در معاملات تجاري و مراودات مالي روزمره از جمله ويژگيهاي شبكه بانك صادرات ايران به شمار مي‎رود .


افتتاح انواع حسابهاي ارزي و ريالي ، جاري ، سپرده سرمايه گذاري بلندمدت و كوتاه‎مدت ، قرض الحسنه پس انداز ، سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه و اعطاي تسهيلات مالي در بخشهاي مختلف اقتصادي ، بخشي از خدمات و فعاليتهاي اين شبكه بانكي است . بانك صادرات ايران با استفاده از فن‎آوريهاي روز و با تجهيز به سيستم پرداخت همزمان رايانه‎اي (سپهر ) تلفن‎بانــك ، تند دريــافت ، SMS ، e - mail و … تلاش دارد همگام بــا صنعت بــانكداري نويــن در جهت تحقق شعــار ( رضايت مشتري ) قدم بردارد .


گوشه اي از خدمات بانك صادرات ايران
1 ـ امكان دريافت صورتحساب از طريق نمابر ( فاكس )
2 ـ امكان اطلاع از آخرين ميزان موجودي در هر لحظه از طريق تلفن گويا
3 ـ امكان دريافت صورتحساب در مقاطع زماني مشخص ( حداكثر 2 ماه )
4 ـ وصول چكهاي انتقالي عهده شعب تهران و واريز چكهاي مسافرتي شعب ساير بانكهاي هر شهرستان در همان روز به حساب مشتريان
5 ـ وصول چكهاي عهده شعب اين بانك ( درون شهري و برون شهري ) در همان روز و واريز آن به حساب از طريق نمابر
6 ـ افتتاح حساب جاري براي اشخاص حقيقي و حقوقي


7 ـ امكان تمديد قرارداد سپرده بلندمدت در سررسيد بدون مراجعه به بانك و بهره‎مندي از سود آن براي دارندگان حساب سپرده سرمايه‎گذاري بلندمدت
8 ـ امكان انتقال تمام يا قسمتي از سپرده بلندمدت و منافع آن به غير
9 ـ برخورداري از سود سپرده بلندمدت پس از برداشت قسمتي از آن بدون ابطال قرارداد و تغيير در نرخ سود
10 ـ افتتاح انواع سپرده‎هاي سرمايه‎گذاري بلندمدت با پرداخت سود سپرده‎ها به طور ماهيانه
11 ـ امكان واريز سود علي الحساب سپرده‎هاي سرمايه‎گذاري بلندمدت به صورت ماهانه به حسابهاي معرفي شده توسط سپرده‎گذار


12 ـ افتتاح حساب سپرده كوتاه مدت ويژه با دو درصد بيشتر از سود سپرده كوتاه مدت عادي
13 ـ انتشار چكهاي درگردش با مبالغ دويست هزار تا پنج ميليون ريال به منظور تسهيل در مبادلات روزانه
14 ـ توسعه خدمات سيستم On - line به كليه شعب
15 ـ صدور انواع ضمانتنامه
16 ـ برخورداري از سود روزشمار براي انواع سپرده‎گذاريها
17 ـ صدور انواع كارتهاي اعتباري ( سبزكارت ، سيمين كارت و زرين كارت )


بانك صادرات ايران و نوآوري‌


بانك صادرات ايران به مقتضاي زمان و در همان ابتداي فعاليت، نوآوري را سرلوحه امور خود قرار داد. افتتاح حساب‌هايي همچون پس‌انداز نوزاد، پس‌انداز در گردش، پس‌انداز محصل، نوروز، اندوخته فردا، ذخيره پاداش ماهيانه، سكه‌‌هاي طلا و... كه عمدتا محصول فكر و ابداعات مديران و كاركنان بانك بود.در كنار افزايش روزافزون <سرعت> موجب گرديد كه جايگاه اين بانك نسبت به رقبا متمايز و مورد توجه گسترده عموم هموطنان قرار گيرد.در اين چارچوب بانك صادرات ايران به عنوان نخستين بانك ايراني از دستگاه‌‌هاي رايانه براي افزايش مستمر سرعت در عمليات بانكي بهره جست. تحت چنين فعاليت‌هايي بود كه روز به روز بر اعتبار نام بانك صادرات ايران افزوده شد و مديران بانك با استفاده از جلب اعتماد مردم، فعاليت بانك را بيش از پيش گسترش دادند.


افتتاح انواع حساب‌هاي ارزي و ريالي، جاري، سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت و كوتاه مدت، قرض‌الحسنه پس‌‌انداز، سپرده كوتاه‌مدت ويژه و اعطاي تسهيلات مالي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، بخشي از خدمات و فعاليت‌هاي اين شبكه بانكي است. بانك صادرات ايران با استفاده از فناوري‌هاي روز و با تجهيز به سيستم پردازش هوشمند رايانه‌اي (سپهر) تلفن بانك، تند دريافت، SMS ، e-mail و... تلاش دارد همگام با صنعت بانكداري نوين در جهت تحقق شعار <رضايت مشتري> قدم بردارد.
بانك صادرات ايران از ديروز تا خدمات نوين امروز


تاريخچه:
در پانزدهم شهريور سال 1331 موسسه‌اي اقتصادي با سرمايه 20ميليون ريال كه 50درصد آن پرداخت شده بود در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت‌‌هاي صنعتي تهران به ثبت رسيد. اين شركت بعدها «بانك صادرات و معادن» نام گرفت.

اين بانك در 22 آبان‌ همان سال و با سيزده نفر در طبقه دوم يك ساختمان واقع در كوچه تكيه دولت (معروف به كوچه مرغي‌ها) به طور رسمي شروع به كار كرد، شروعي كه حتي در خوشبينانه‌ترين حالت در عرصه رقابت با بانك‌هاي قديمي و مقتدر دولتي، موفقيت و يكه تازي را دشوار مي‌نمود.اهداف اجرايي اين بانك خصوصي در سال‌هاي اوليه تشكيل عبارت بود از: دادن وام و سرمايه‌گذاري در فعاليت‌هاي اقتصادي از قبيل صنايع و استخراج معادن و توسعه كشاورزي و جلب سرمايه‌هاي داخلي و پس‌اندازهاي هر چند كوچك، ايجاد شبكه وسيع بانكي در سراسر كشور و ارائه تسهيلات بانكي بهتر به مردم.گسترش شعب تاسيس بانك صادرات ايران در اولين گام، ارمغان گرانبهايي براي بانك‌هاي ايران بود، چراكه براي اولين بار، بانك و بانكداري و مراجعه به بانك را براي عموم مردم فراهم و تسهيل نمود. آن زمان بانك‌ها به صورت ادارات دولتي با مردم رفتار مي‌كردند، ولي بانك صادرات ايران با بهترين برخوردها و ايجاد شعب در مكان‌هايي بسيار دورافتاده كار خود را آغاز كرد.


اين شرايط و تفكر باعث شد كه پس از يك سال و دو ماه دومين شعبه بانك صادرات و معادن در تاريخ دهم دي‌ماه سال 1332 در «خيابان قزوين» تهران با نام سينا آغاز به كار كند و با سياست ارائه خدمات بيشتر به مردم در اقصي نقاط كشور، روند رو به گسترش شعب خود را حتي در خارج از مرزهاي جغرافيايي ادامه دهد.
ضمن اينكه اولين شعبه خارج از كشور در سال 1340 شمسي در شهر هامبورگ آلمان رسما افتتاح شد و بلافاصله در همان سال به موازات افتتاح شعب متعدد در داخل كشور شعب پاريس، لندن و بيروت نيز تاسيس و آغاز به كار كرد.به طوري كه در حال حاضر با بيش از 3200 شعبه در داخل كشور و 23شعبه در نقاط مهم اقتصادي جهان به انجام عمليات مختلف بانكي مشغول است.تجديد فعاليت با نام جديد


در سال 1342 كلمه معادن از بانك حذف شد و بانك صادرات ايران با نامي جديد در عرصه رقابت با 34 بانك ديگر ظاهر شد. با توجه به تعداد بانك‌ها در آن مقطع و كسب موفقيت و برتري، تعصب، جديت و ابتكار عمل سرلوحه خط مشي‌هاي بانك قرار گرفت. در اين بين بانك صادرات ايران با بهره‌گيري از تلاش فزاينده مديران و تعصب سازماني كاركنان خود توانست تنها بانك خصوصي باشد كه از اغلب بانك‌هاي دولتي و خصوصي پيشي بگيرد و نام خود را در صدر جدول بانك‌هاي كشور قرار دهد.


تعداد پرسنل بانك صادرات در حال حاضر بانك صادرات ايران داراي 29491نفر پرسنل در واحدهاي صف و ستاد مي‌باشد.«خدمات نوين» بانك صادرات ايرانحساب‌هاي دومنظوره: سيستم حساب‌هاي دومنظوره، سيستمي است كه اين امكان را به شما مشتريان عزيز كه داراي چندين حساب سپهري در اين بانك مي‌باشيد مي‌دهد تا موجودي حساب خود را در بين چند حساب (به استثناي سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت) شناور و جابه‌جا نمودن و ضمن پرداخت به موقع وجه چك از حساب جاري خود، از مزاياي ساير حساب‌ها همانند كوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه نيز بهره‌مند شويد.دستور پرداخت بانك صادرات ايران در راستاي تحقق اصل مشتري محوري و ارائه خدمات شايسته به مشتريان، به بهره‌گيري از فن‌آوري‌هاي روز، طرحي به نام دستور پرداخت را در شعب سپهري خود اجرا نموده است كليه مشتريان مي‌توانند با استفاده از اين طرح، مسوولان وصول مطالبات با پرداخت ديون آتي خود را به بانك محول نمايند.


نحوه استفاده از طرح فروشندگان براساس اين طرح كليه اشخاص و مراكز فروش كه اقدام به فروش اقساطي كالا و يا خدمات به مشتريان مي‌نمايند، مي‌توانند با مراجعه به يكي از شعب سپهري، ضمن معرفي يك حساب سپهري به استثناي سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت مسووليت وصول مطالبات خود را از طريق انعقاد قرارداد به بانك محول نموده و بدون اخذ چك يا صدور دفترچه اقساط، نسبت به وصول مطالبات خود در سررسيدها تعيين شده اقدام نمايند.خريداراندر اجراي طرح فوق، خريداران كالا يا خدمات، بايد به يكي از شعب سپهري مراجعه و از طريق تكميل فرم اختيارنامه پيش‌بيني شده، ضمن معرفي يك حساب سپهري، به استثناي حساب سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت، مسووليت برداشت وجوه اقساط كالا و خدمات خريداري شده از حساب خود، و واريز آن به حساب فروشندگان يا ساير اشخاص ذي‌نفع را به بانك واگذار نمايند.


واحد امداد مشتريان دارندگان كليه حساب‌هاي سپهري نزد شعب بانك صادرات ايران در صورت بروز هرگونه مشكل در ارائه خدمات سپهري و يا طرح نظرات و پيشنهادات در اين خصوص مي‌توانند با شماره 9 -66739766 مركز امداد مشتريان اين بانك در طول شبانه‌روز تماس حاصل فرمايند.
سامانه گوياي بانك صادرات اين سامانه با هدف مشتري‌مداري و در راستاي اجراي طرح تكريم مشتريان از سه بخش اطلاع‌رساني عمومي، راهنماي شعب و صندوق صوتي جهت دريافت انتقادات و پيشنهادات مردمي تشكيل شده است و قادر است با شماره‌تلفن 81544 در تمام ساعات شبانه‌روز به طور همزمان پاسخگوي 90تماس از سوي مشتريان باشد. پرداخت قبوض خدمات شهري از طريق تلفن 1553


در راستاي جلب رضايت مشتريان صرفه‌جويي در وقت و هزينه هموطنان، ارائه خدمات جديدي تحت عنوان دريافت مكانيزه قبوض خدمات شهري (آب، برق، تلفن ثابت گرامي و ارتقاي كيفي خدمات و همراه و گاز، از طريق شماره‌تلفن چهاررقمي 1553 آغاز شد. با ارائه اين خدمات مشتريان بانك در سراسر كشور مي‌تواند، پس از دريافت سپهر‌كارت بانك صادرات بدون نياز به گرفتن پيش‌شماره، از طريق شماره‌تلفن 1553كه در مركز هر استان فعال مي‌باشد نسبت به پرداخت قبوض خدمات شهري خود در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام نمايند. گفتني است سيستم پرداخت قبوض خدمات شهري بانك صادرات از ضريب امنيتي بالا و همچنين مزيت سهولت در ارائه خدمات برخوردار است. لازم به ذكر است كمافي‌السابق علاوه بر شماره‌تلفن مذكور، هموطنان گرامي از طريق خودپردازدهاي بانك صادرات ايران نيز به صورت 24ساعته قادر به پرداخت قبوض خدمات شهري خود مي‌باشند. تعيين مبلغ چك اين سرويس از خدمات جديد بانكداري اينترنتي مي‌باشد و به مشتري امكان مي‌دهد مبلغ چك‌هاي صادر شده خود را در همراه با شماره چك و تاريخ آن به بانك اعلام نمايد تا در هنگام پرداخت مبلغ چك، اپراتور بانك متوجه مخدوش بودن يا جعل چك (در صورت جعل مبلغ آن) قرار گيرد. مشتري مي‌تواند به نحو ذيل نسبت به تعيين مبلغ اقدام نمايد:


1 - مشتري پس از ورود به سيستم بانكداري اينترنتي، از طريق منوي «خدمات چك» اقدام به انتخاب گزينه «تعيين مبلغ چك» نمايد.
2 - پس از باز شدن صفحه موردنظر، شماره چك (شامل سري و شماره چك به ترتيب از چپ به راست)، شماره حساب مبلغ چك را وارد نمايد و كليد «ادامه» را كليك نمايد.


3 - در صفحه دوم موارد وارد شده در صفحه اول پيش‌نمايش داده مي‌شود و مشتري بايد نسبت به امضاي الكترونيكي آن اقدام نمايد (اين امضا همانند امضاي الكترونيكي انتقال وجه مي‌باشد و راهنماي آن در اختيار مشتري مي‌باشد) و كليد تاييد را كليك نمايد.
4 - بعد از اين مرحله اطلاعات وارد شده در سيستم متمركز سپهر ذخيره مي‌شود. هرشعبه كه اقدام به پرداخت مبلغ فوق نمايد. اپراتور مبلغ وارد شده توسط مشتري را مشاهده مي‌نمايد.


شعب 724 شعبه 24 ساعته اين بانك كه با عنوان «شعب 724» فعاليت مي‌كنند با هدف تكريم ارباب رجوع و صرفه‌جويي در وقت و هزينه آنان و همچنين ارتقاي سطح كيفي خدمات راه‌اندازي گرديده است.اين شعب مجهز به دستگاه‌هاي خودپرداز، كيوسك‌هاي اطلاع‌رساني و رايانه قابل اتصال به شبكه خدمات بانكداري اينترنتي مي‌باشند. شعب 724 در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته به دارندگان انواع حساب‌هاي سپهري و كارت بانك‌هاي عضو شتاب، سرويس ارائه مي‌دهند. شايان ذكر است، اين شعب در آينده از دستگاه‌هاي چاپگر جهت چاپ صورتحساب و سيستم‌هاي تحويلداري خودكار كه قابليت دريافت وجه نقد را نيز خواهند داشت، بهره‌مند مي‌شوند. خودپردازهاي سيار خودپردازهاي سيار به منظور دسترسي و استفاده آسان مردم از خدمات نوين بانكي و جلب رضايت هرچه بيشتر مشتريان راه‌اندازي شده است.

اين خودپردازها كه متشكل از دو دستگاه ATM با تجهيزات مورد نياز جانبي از قبيل آنتن ماهواره و سيستم‌هاي تامين برقي مي‌باشند بر روي يك دستگاه كاميونت تعبيه و نصب شده و بدون نياز به برق شهري و خطوط ارتباطي زميني قابليت سرويس‌دهي به كليه دارندگان سپهركارت و كارت بانك‌هاي عضو شبكه شتاب در هر مكان و در كوتاهترين زمان ممكن را دارد. مكان استقرار خودپردازهاي سيار از طريق سيستم‌هاي رايانه‌اي و به واسط مانيتورينگ دستگاه‌هاي خودپرداز عموما در نقاط پرتردد، ترمينال‌ها، مراكز خريد، نمايشگاه‌ها، ميادين شهري و مبادي ورود و خروج شهرها، تعيين و حداكثر يك ساعت پس از مشخص شدن محل استقرار به آن نقطه اعزام و تنها 10 دقيقه پس از رسيدن دستگاه به محل، قابليت سرويس‌دهي به مشتريان را خواهند داشت.
گفتني است اين خودپردازها در هنگام قطع برق شهري به هر دليل از جمله وقوع بلاياي طبيعي و يا هر پيشامد غيرمترقبه و در ساعات غيراداري و ايام تعطيل قابليت سرويس‌دهي دارند.

انتقال وجه بين بانكي شما مي‌توانيد با مراجعه به دستگاه‌هاي خودپرداز (ATM) بانك‌هاي عضو شتاب (فعلا بانك‌هاي ملي، صادرات، كارآفرين، پارسيان، كشاورزي و صنعت و معدن) در هر ساعت شبانه‌روز و حتي در ايام تعطيل به‌صورت آني و لحظه‌اي و با سرعت و سهولت زياد نسبت به انتقال وجه بين بانك‌ها در اقصي نقاط كشور اقدام نماييد. بدين‌منظور لازم است شما فقط شماره كارت 16 رقمي حك شده روي كارت برداشت ذينفع و دريافت‌كننده وجه در بانك مقصد را در اختيار داشته باشيد. با قابليت فوق شما قادر خواهيد بود، بدون نياز به چك رمزدار بين بانكي، ايران چك و وجه نقد، ضمن انتقال وجه بين حساب‌هاي خود نزد بانك‌هاي مختلف، به حساب‌هاي ساير اشخاص ذينفع نيز انتقال وجه انجام دهيد.


مزايا و فوايد طرح
1 - انتقال آني و لحظه‌اي وجه بين دو حساب در دو بانك در سطح شهرهاي مختلف در اقصي نقاط كشور از طريق دستگاه‌هاي ATM نصب شده توسط بانك‌هاي عضو شبكه شتاب (فعلا بانك‌هاي ملي، صادرات، كارآفرين، كشاورزي، پارسيان، صنعت و معدن و به زودي در تمامي بانك‌ها).
2 - سهولت و تسريع در روند انتقال وجه به لحاظ حذف محدوديت بعد مسافت، فاصله جغرافيايي و نوع بانك در فرآيند نقل و انتقال وجوه بين بانكي و بين شهري.
3 - صرفه‌جويي در وقت و هزينه مشتريان به لحاظ عدم نياز به حضور در شعبه بانك مبدا براي دريافت چك رمزدار بين بانكي – وجه و نقد و ايران چك به منظور انتقال وجه به شعب بانك مقصد.


4 - كاهش خطا و اشتباه در انتقال وجه به لحاظ انجام عمليات به طور خودكار و مكانيزه.
5 - ارتقاي سطح آسايش و رفاه عمومي از طريق كاهش ترددها درون و برون‌ شهري.
6 - كاهش ريسك و خطرات ناشي از حمل وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار از يك بانك به بانك ديگر.
7 - كاهش هزينه‌هاي ملي ناشي از تحويل پول نقد و اوراق بهادار اعم از چاپ، استهلاك، امحا، ابطال، شمارش، خزانه‌داري و .....

راهنماي استفاده از دستگاه براي انتقال وجه بين بانكي:
1 - كارت برداشت از حساب خود را به دستگاه وارد نماييد.
2 - شماره رمز اختصاصي خود را در دستگاه وارد نموده و كليد ورود (ثبت) را انتخاب نماييد.
3 - گزينه انتقال وجه از صفحه نمايش «نوع خدمات» را انتخاب نماييد.
4 - مبلغ مورد نظر خود را به ريال وارد نموده و كليد ورود را از صفحه كليد دستگاه فشار دهيد.


5 - شماره 16 رقمي خود را حك شده روي كارت ذينفع (دريافت‌كننده وجه) را وارد نموده و كليد ورود (ثبت) را از صفحه كليد دستگاه فشار دهيد.
6 - اطلاعات شماره حساب مبدا، شماره كارت و نام و نام خانوادگي دارنده كارت مقصد، مبلغ انتقالي نمايش داده شده در صفحه نمايش دستگاه را كنترل نموده و در صورت تاييد كليد «بلي» و در غير اين صورت كليد «خير» را انتخاب و عمليات را مجددا تكرار نماييد.
7 - با مشاهده پيام «تراكنش مورد نظر با موقعيت انجام شد» از صحت عمليات اطمينان حاصل نماييد.


8 - چنانچه تمايل به انجام عمليات جديد نداريد، گزينه «قطع عمليات» را انتخاب نموده، كارت و رسيد خود را دريافت داريد. بيمه عمر و بيمه سپهر الف) بيمه عمر بانك صادرات ايران براي اولين بار در ايران جهت رفاه حال سپرده‌گذاران بلندمدت خود، با دريافت قسمتي از سود واريزي به عنوان حق بيمه عمر و تشكيل سرمايه، سپرده‌گذاران بلندمدت سپهري خود را در مقابل خسارات ناشي از فوت و نقص عضو صاحبان حساب، به شرح زير بيمه نمايد:1 - پرداخت سرمايه بيمه مورد نظر مشتري در پايان مدت سپرده‌گذاري به بيمه شده.


2 - پرداخت خسارت فوت عادي به سپرده‌گذار بر اساس سرمايه مورد درخواست وي
3 - پرداخت سرمايه بيمه به بيمه شده در صورت فوت بيمه شده در اثر حادثه.
4 - پرداخت غرامت تعيين شده در صورت نقص عضو كلي و جزيي دائم و كلي به بيمه شده.
ب) بيمه سپهر كارت مشتريان بانك صادرات ايران مفتخر است، با دريافت 10000 ريال در سال، دارندگان كارت خودپرداز سپهر را در مقابل خسارت ناشي از سرقت سپهر كارت، به‌علاوه حوادثي كه منجر به نقص عضو و فوت صاحبان حساب مي‌گردد، به شرح زير بيمه نمايد:
1 - خسارت برداشت وجه در نتيجه سرقت سپهر كارت حداكثر تا مبلغ 1600000 ريال
2 - خسارت ناشي از وقوع حوادث منجر به نقص عضو و فوت در اثر حوادث حداكثر تا مبلغ 10000000 ريال
3 - همچنين 10درصد تخفيف ويژه به منظور خريد خدمات بيمه‌اي به شرح زير براي بيمه‌شدگان سپهر كارت از طرف شركت بيمه البرز منظور مي‌گردد:
الف) بيمه آتش‌سوزي منازل مسكوني
ب) بيمه حوادث انفرادي
ج) بيمه حوادث خانواده
د) بيمه مسووليت خانواده
ه) بيمه بدنه اتومبيل

حوالجات بين شهري در سيستم سپهر:
با راه‌اندازي سيستم حوالجات بين شهري در سيستم سپهر بانك صادرات ايران، كليه مشتريان بانك مي‌توانند با مراجعه به كليه شعب سپهري، از طريق سيستم حوالجات در سيستم سپهر، حواله‌هاي بين شهري خود را در كمترين زمان ممكن و ظرف چند دقيقه به حساب‌هاي غيرسپهري در كليه شعب سپهري، ساير بانك‌ها و يا به آدرس ذينفع در تمام نقاط كشور ارسال نمايند.
* تعداد كل شعب 724:
24 شعبه افتتاح شده است (سراسر كشور)
8 شعبه در حال راه‌اندازي (سراسر كشور)
* تعداد حساب‌هاي سپهري:
15 ميليون و 684 هزار حساب


* بانكداري اينترنتي:


تاكنون 13306 نفر در سيستم بانكداري اينترنتي ثبت‌نام و عضو شده‌اند
افتخارات بانك صادرات ايران‌
نتيجه تلاش فراگير و خستگي‌ناپذير كاركنان شبكه بانك صادرات ايران به عنوان بزرگ‌ترين شبكه بانكي كشور و خاورميانه منجر به كسب افتخارات گوناگوني گرديده است كه مواردي از آن عبارتند از:


انتخاب‌هاي اول مجله بانكر در سنوات مختلف، بين سيستم بانكي كشور
مجهزترين بانك براي رقابت در عرصه بين‌المللي
رتبه اول در تعداد حساب‌جاري‌
رتبه اول در تعداد حساب قرض‌الحسنه‌
رتبه اول در اعطاي بيشترين تعداد جايزه به حساب‌هاي پس‌انداز قرض‌الحسنه‌
رتبه اول در تعداد شعبه در داخل كشور و خاور‌ميانه‌


رتبه اول در ميزان مبادلات نقدي و غيرنقدي و نقل و انتقال چك، سفته و حوالجات و وجوه نقدي در سطح شعب خود و بين‌بانك‌ها
رتبه اول در بكارگيري بيشترين تعداد نيروي انساني متعهد، كارآمد، صديق و خدمتگزار
خدمات بانك صادرات ايران‌
خدمات جديد بانك صادرات كه ديگر تماما رنگ و بوي الكترونيكي يافته‌اند به شعب وارد شده‌اند يا به زودي اجازه ورود به عرصه سرويس‌دهي را مي‌يابند اين خدمات مدرن كه مزين به سهولت، ارزاني، كيفيت، سرعت، صرفه‌جويي و ده‌ها ويژگي مثبت ديگر براي مشتريان بانك مي‌باشند هنوز جايگاه شايسته خود را در بين مردم پيدا نكرده‌اند.


خدمات در حال ارائه بانك صادرات كدامند؟
اولين و مهم‌ترين خدمات در حال ارائه بانك صادرات سيستم لحظه‌اي (آن‌لاين- ريل‌تايم) سپهر است. اين سيستم جامع و توانمند كه هم اكنون در 1340شعبه شبكه بانك صادرات فعال است كليه عمليات بانكي را به صورت لحظه‌اي و بي‌درنگ با متصل شدن به يك بانك اطلاعاتي مركزي ارائه مي‌نمايد.
حساب‌هاي پس‌انداز جاري و قرض‌الحسنه و سپرده‌هاي كوتاه‌مدت و بلند‌مدت 4محصول فعال سيستم سپهر مي‌باشند. مشتريان اين سيستم در صورت بهره‌مندي از سپهركارت و يا حتي عدم در اختيار داشتن آن از امكانات منحصر به فرد و ويژه‌اي براي دستيابي به اطلاعات حساب خود برخوردار هستند به طوري كه هم اكنون علاوه بر تلفن‌بانك سپهر، صورتحساب مشتريان سپهري از طريق ايميل و sms قابل دريافت است و افزون بر اين با وجود اتصال 1340شعبه بانك صادرات در اقصي نقاط كشور امكانات خوبي در زمينه دريافت، پرداخت و انتقال وجه در اختيار مشتريان است. دستگاه‌هاي خودپرداز با فراواني 573عدد در سطح شبكه بانك صادرات ايران و سرويس‌دهي 1488دستگاه پين‌پد در سطح شعب سپهري شبكه جزو ديگر خدمات سايت‌هاي اينترنت و اينترانت بانك هستند كه قابليت‌هاي خاصي در سرويس‌دهي به كاربران دارند.


معرفي سپهر
در طرح جامع سپهر (سيستم پردازش هوشمند رايانه‌اي) كليه عملكرد و نقل و انتقالات حساب‌ها بلافاصله به طور يكنواخت و يكسان و با استفاده از دستگاه‌هاي تمام اتوماتيك ثبت مي‌شود و كليه فعاليت‌هاي فيزيكي كاملا حذف مي‌گردد. در نتيجه نياز مشتريان گرامي به انتقال وجوه نقد بسيار كاهش يافته و در سراسر كشور با مراجعه به نزديك‌ترين شعبه تحت پوشش از كليه خدمات بانكي مورد نياز بهره‌مند مي‌شوند. در اين طرح تمهيدات وسيعي براي محافظت از اطلاعات و كليه فعاليت‌هاي بانكي فراهم شده است و اطلاعات حساب مشتريان محترم بر روي رايانه‌هاي عظيم و مدرن مركزي بانك كه به همين منظور تهيه و راه‌اندازي شده‌اند، ثبت و ضبط مي‌شود.

محصولات سپهر عبارتند از:
-حساب جاري سپهر
-حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز
-حساب سپرده كوتاه‌مدت‌
-حساب سپرده بلندمدت‌
حساب جاري سپهر


به منظور ارائه خدمات بانكي به مشتريان عزيز بانك صادرات ايران در تمام اوقات شبانه‌روز و در سراسر كشور ايجاد شده است. اكنون با افتتاح حساب‌جاري سپهر در يكي از شعب تحت پوشش اين سيستم مي‌توانيد دسته چك‌هاي زيبا و متنوع آن را به انتخاب خود دريافت نمائيد و از آنجا كه آخرين مانده و نمونه امضاي شما در كليه شعب سپهر توسط شبكه ماهواره‌اي از كامپيوتر مركزي بانك قابل دسترسي است، شما مي‌توانيد از خدمات متنوع اين حساب در كليه شعب سپهري بهره‌مند شويد.


- وصول فوري وجه چك جاري سپهر از هر شعبه سپهري بدون مراجعه به شعبه افتتاح‌كننده حساب‌
-واريز لحظه‌اي به حساب و دريافت همزمان از حساب و يا وصول از طريق پاياپاي‌
-انتقال فوري وجه از يك حساب جاري سپهر به حساب ديگر جاري سپهر از هر نقطه به هر نقطه ديگر كشور
-اطلاع فوري از مانده حساب و دريافت صورتحساب به چندين طريق‌
سازمان‌ها مي‌توانند با هماهنگي نزديك‌ترين شعبه سپهر، حقوق كاركنان خود را به صورت لحظه‌اي در كليه اين شعب در سراسر كشور در اختيارشان قرار دهند.


ارائه خدمات به حساب جاري سپهر در شعبي كه هنوز تحت پوشش سپهر قرار نگرفته‌اند نيز ميسر است اما نحوه اين خدمات مانند خدمات حساب‌هاي جاري قبلي بانك مي‌باشد.


حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز سپهر
تمام امتيازات و مزاياي ارزشمند حساب جاري سپهر به استثنا دريافت و بهره‌گيري از دسته چك، براي حساب سپرده قرض‌الحسنه سپهر نيز در نظر گرفته شده است. ضمنا اين حساب‌ها در قرعه‌كشي‌هاي ادواري نيز شركت داده مي‌شود.
حساب سپرده كوتاه‌مدت‌
با افتتاح حساب سپرده‌گذاري كوتاه‌مدت سپهر مي‌توان علاوه بر صدور دفترچه از خدمات سپهركارت به عنوان يك ابزار مطمئن براي دريافت و پرداخت از حساب مذكور استفاده نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید