بخشی از مقاله


برج پيزا

برج کج پيزا، برج ناقوس‌دار کليساي جامع ايتالياست. ساخت اين برج از آگوست 1173 شروع شد و (با دو وقفه طولاني‌مدت) بدون هيچ تغييري در طرح اوليه حدود 200 سال به طول انجاميده است.

در گذشته تصور مي‌شد که کجي برج پيزا بخشي از طرح اوليه آن بوده است ولي امروزه مي‌دانيم که اين مساله صحت ندارد. ساخت اين برج به صورت عمودي طراحي شده بود ولي در طول ساخت آن به تدريج کج شد (برخي معتقدند که اگر اين برج کج نمي‌شد، بي‌شک يکي از فوق‌لعاده‌ترين برج‌هاي ناقوس‌دار دنيا مي‌شد).
اين برج به دليل کجي و زيبايي خاصي که دارد از سال 1173 تاکنون هميشه کانون توجه همگان بوده است. در طول ساخت اين برج تلاش‌هاي زيادي انجام گرفت تا با بکارگيري مصالح ساختماني خاص جلوي کج شدن آن گرفته شود. بعدها ستون‌ها و ديگر بخش‌هاي تخريب شده برج بيشتر از يک بار جايگزين شدند و امروزه زيرساخت‌هاي جديدي براي کم کردن ميزان کج شدن برج و افزايش طول عمر آن به کار گرفته مي‌شود.


برج کج پيزا با 55/863 متر ارتفاع در 8 طبقه ساخته شده است. قطر بيروني اين بنا 484/15 متر و قطر داخلي 368/7 متر است. ضخامت ديوارهاي پايه آن 08/4 متر است و وزن آن حدود 500/14 تن برآورد مي‌شود.
جهت شيب اين برج در فاصله سال‌هاي 1173 تا 1250 به سمت شمال و از سال 1272 تا سال 1997 به سمت جنوب متمايل بوده است تا سال 1997، اين برج 2/5 متر نسبت به سطح افق کج شده است. ناقوس اين برج 5/3 تن وزن دارد. اين برج در پشت کليساي بزرگ شهر پيزا واقع شده است.ساخت اين برج در سه مرحله انجام گرفته است.
ساخت اولين طبقه اين برج ناقوس که سنگ‌هاي مرمر سفيدرنگ در آن به کار رفته است از نهم آگوست 1173 دوران پيروزي‌هاي نظامي و خوشبختي شروع شد اولين طبقه اين برج از ستون‌هايي که به صورت دايره‌وار در کنار هم قرار گرفته بودند، تشکيل شده بود که در جهت مقابل تاق‌هاي بي‌روزنه خم شده بودند در مورد هويت معمار برج کج پيزا بحث‌هاي زيادي وجود دارد. سال‌ها تصور مي‌شد که اين بنا، کار «گوگلپلمو» و «بونانو پيزانو» بوده است. سنگ قبر بونانو پيزانو در سال 1820 در پاي اين برج کشف شد.


بعد از اينکه طبقه سوم اين برج در سال 1178 ساخته شد به دليل اينکه 3 متر در کارهاي زيرساختي آن اشتباه شده بود، برج کج شد. البته طرح اين برج از آغاز نقص داشت با درگير شدن بيزانس در جنگ با جنوا، لوکا و فلورانس ادامه ساخت اين برج به مدت 100 سال با تعليق رو به رو شد. در سال 1198 چند ساعت به طور موقت روي اين بناي ناتمام نصب شد.
در سال 1272 ساخت اين بنا توسط معماري به نام «جيواني‌دي‌سيمونه» از سر گرفته شد. 4 طبقه بدين ترتيب ساخته شد. مجددا در سال 1284 با شکست بيزانس در جنگ ساخت بنا متوقف شد. در سال 1372 آخرين طبقه آن که محل قرار گرفتن ناقوس بود توسط توماسودي آندرا پيزانو ساخته شد و ناقوس در محل خود قرار گرفت.


وي در تلفيق عناصر گوتيک به کار گرفته شده در جايگاه ناقوس با سبک رومانسک ( معماري اروپايي قرن‌هاي يازدهم و دوازدهم که به تقليد از معماري رومي داراي تاق‌هاي ضربي و ديوارهاي ضخيم بود) برج موفق عمل کرد. در واقع در بالاترين نقطه اين برج هفت ناقوس وجود دارد که هر کدام يکي از نوت‌هاي موسيقي را دارد و بزرگ‌ترين آنها در سال 1655 نصب شده است.


در سال 1838 معماري به نام «الساندرو دلا گرادسکا» گذرگاهي در اطراف اين برج حفر کرد که اين امر موجب افزايش کج شدن اين برج شد.
«بنبتو موسوليني» دستور داد تا اين برج را به حالت عمودي برگردانند به همين خاطر درپاي آن بتون ريخته شد که اين امر منجر به فرو رفتن برج در سطح زمين شد. در طول جنگ جهاني دوم ارتش آمريکا دستور تخريب تمامي برج‌هاي ايتاليا را داد که برج پيزا در دقيقه آخر از اين خطر در امان ماند.


در 27 فوريه 1964 دولت ايتاليا براي جلوگيري از سقوط اين برج درخواست کمک کرد. يک گروه از مهندسان، رياضيدانان و تاريخدانان در جزاير آزور گرد هم آمدند تا راه‌هاي پا بر جا نگه داشتن و استحکام برج را بررسي کنند. بعد از دو دهه کار و فعاليت روي اين پروژه، برج در ژانويه 1990 به روي عموم بسته شد. در طول اين مدت ناقوس‌هاي برج براي کم شدن از وزن‌شان از محل خودجا‌به‌جا شدند. ساختمان‌هاي اطراف برج براي رعايت نکات ايمني تخليه شدند. بعد از يک دهه بازسازي و تثبيت وضعيت آن برج در 15 دسامبر سال 2001 به روي عموم مردم باز شد.


روش‌هاي بسياري براي پا بر جا نگه‌داشتن برج پيشنهاد شده که از آن جمله مي‌توان به استفاده از وزنه‌هاي 800 تني سربي درپاي آن اشاره کرد. راه‌حل نهايي براي پيشگيري از کج شدن بيشتر برج انتقال 38 متر مکعب از سطح بر آمده زير آن بود. طبق آخرين اطلاعات اين برج تا 300 سال ديگر پا بر جا خواهد بود.

راه حل نهايي براي پيشگيري از كج شدن بيشتر برج

در 27 فوريه 1964 دولت ايتاليا براي جلوگيري از سقوط اين برج درخواست كمك كرد. يك گروه از مهندسان، رياضيدانان و تاريخدانان در جزاير آزور گرد هم آمدند تا راه‌هاي پا بر جا نگه داشتن و استحكام برج را بررسي كنند.
ساخت برج كج پيزا بدون هيچ تغييري در طرح اوليه آن دويست سال به طول انجاميده است.

برج كج پيزا، برج ناقوس‌دار كليساي جامع ايتالياست. ساخت اين برج از آگوست 1173 شروع شد و (با دو وقفه طولاني‌مدت) بدون هيچ تغييري در طرح اوليه حدود 200 سال به طول انجاميده است.


در گذشته تصور مي‌شد كه كجي برج پيزا بخشي از طرح اوليه آن بوده است ولي امروزه مي‌دانيم كه اين مساله صحت ندارد. ساخت اين برج به صورت عمودي طراحي شده بود ولي در طول ساخت آن به تدريج كج شد (برخي معتقدند كه اگر اين برج كج نمي‌شد، بي‌شك يكي از فوق ا‌لعاده‌ترين برج‌هاي ناقوس‌دار دنيا مي‌شد.)
اين برج به دليل كجي و زيبايي خاصي كه دارد از سال 1173 تاكنون هميشه كانون توجه همگان بوده است.

در طول ساخت اين برج تلاش‌هاي زيادي انجام گرفت تا با بكارگيري مصالح ساختماني خاص جلوي كج شدن آن گرفته شود. بعدها ستون‌ها و ديگر بخش‌هاي تخريب شده برج بيشتر از يك بار جايگزين شدند و امروزه زيرساخت‌هاي جديدي براي كم كردن ميزان كج شدن برج و افزايش طول عمر آن به كار گرفته مي‌شود.

برج كج پيزا با 863/55 متر ارتفاع در 8 طبقه ساخته شده است. قطر بيروني اين بنا 484/15 متر و قطر داخلي آ» 368/7 متر است. ضخامت ديوارهاي پايه آن 08/4 متر است و وزن آن حدود 500/14 تن برآورد مي‌شود.
جهت شيب اين برج در فاصله سال‌هاي 1173 تا 1250 به سمت شمال و از سال 1272 تا سال 1997 به سمت جنوب متمايل بوده است تا سال 1997، اين برج 2/5 متر نسبت به سطح افق كج شده است.

ناقوس اين برج 5/3 تن وزن دارد. اين برج در پشت كليساي بزرگ شهر پيزا واقع شده است.
ساخت اين برج در سه مرحله انجام گرفته است. ساخت اولين طبقه اين برج ناقوس كه سنگ‌هاي مرمر سفيدرنگ در آن به كار رفته است از نهم آگوست 1173 دوران پيروزي‌هاي نظامي و خوشبختي شروع شد اولين طبقه اين برج از ستون‌هايي كه به صورت دايره‌وار در كنار هم قرار گرفته بودند، تشكيل شده بود كه در جهت مقابل تاق‌هاي بي‌روزنه خم شده بودند در مورد هويت معمار برج كج پيزا بحث‌هاي زيادي وجود دارد. سال‌ها تصور مي‌شد كه اين بنا، كار گوگلپلمو و بونانو پيزانو بوده است. سنگ قبر بونانو پيزانو در سال 1820 در پاي اين برج كشف شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید