بخشی از مقاله

چکیده

روشهای تغییر شکل پلاستیک شدید برای دستیابی به ساختارهای نانو و یا فوق ریزدانه در مواد مورد استفاده قرار میگیرند و این مواد به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد و استحکام بالا اخیرأ مورد توجه زیادی قرار گرفتهاند. فرآیند پیچش تحت فشار بالا (HPT) یکی از روشهای موفق تغییر شکل پلاستیک شدید محسوب میشود که با حفظ ابعاد نمونه قبل و بعد از فرآیند، موجب دستیابی به ساختار فوقریزدانه و اصلاح خواص مکانیکی مواد میشود. در این پژوهش نمونههای آلیاژ منیزیم AZ31 تحت فرآیند پیچش با فشار بالا قرار گرفته و سپس تأثیر این فرآیند بر روی خواص مکانیکی و ریزساختار آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که پس از انجام فرآیند سختی و استحکام افزایش و دانهبندی بسیار ریز شده است.

واژههای کلیدی: تغییر شکل پلاستیک شدید، ساختارهای نانو، پیچش تحت فشار بالا، خواص مکانیکی، ریزساختار.

ص ف ح ه |


-1 مقدمه :

در حال حاضر، تغییر شکل پلاستیک شدید (لآ(SPD به طور گسـتردهای بـرای اصـلاح سـاختار دانـهای مـواد فلـزی بـه محـدوده زیرمیکرومتر یا حتی نانومتر به رسمیت شناخته شده است و به دلیل بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی، سایشی و ... فلزات و آلیاژهـا از طریق ریز کردن دانهها توسط تولید و تکثیر نابجاییها مورد توجه محققین در حوزه علم مواد قرار گرفته است (والیو و همکاران، سال 2000، شماره صفحه .)189-103 پیچش تحت فشار بالا (لأ(HPT یکی از روشهای معروف و مؤثر در اصلاح دانه، تغییر شکل پلاستیکی شدید است که اولین بار توسط بریجمن و همکارانش در دهـه 1940 ارائـه گردیـد (خطیبـی و همکـاران، سـال 0202، شماره صفحه .)278-269 در طول فرآیند پیچش تحت فشار بالا نمونه در شکل یک دیسک نازک بین دو سـندان صـلب سـنگین قرار گرفته و تحت تنش فشاری قرار میگیرد. از طرفی سندان پایینی نسبت به سندان بالایی میچرخد و اصـطکاک تماسـی بـین نمونه و سندانها منجر به تغییر شکل پیچشی دیسک میشود. در شکل 1 حفره اسپارک شده در دو سندان (فک) بالایی و پـایینی نشان داده شده است (فیگیوردو و همکاران، سال 0202، شماره صفحه 576-571، ژیلیا و همکـاران، سـال 0222، شـماره صـفحه .)979-893


شکل((1 حفره اسپارک شده در دو سندان بالایی و پایینی


1 Severe Plastic Deformation 2 High Pressure Torsion

ص ف ح ه |

مزیت اصلی فرآیند پیچش تحت فشار بالا، قابلیت آن برای اصلاح اندازه دانه فلزات به محـدوده زیـر میکرومتـر یـا نـانومتر اسـت. ساختار و خواص مکانیکی نمونه به شدت وابسته به میزان کرنش اعمالی در طول فرآیند است. معمولاً با افزایش کرنش، اندازه دانـه کاهش و استحکام افزایش مییابد (هال و همکاران، سال 0590، شماره صفحه .(753-747 کرنش اعمالی در فرآیند پیچش تحـت فشار بالا تحت شرایط جسم صلب ایدهآل معمولاً از رابطه زیر محاسبه میشود.

(1)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید