بخشی از مقاله

واژه های کلیدی:

ارزیابی اثرات زیست محیطی –مدیریت مجیط زیست- نظارت و پایش -قوانین و استاندارد های
زیست محیطی – روشهای کاهش اثرات سوء بر منطقه

مقدمه :

تغییر و تحول در زندگی شهر نشینی و صنعتی شدن جامعه در سال های اخیر در سطح جهانی و به تبعیّت از آن در کشورمان ( ایران ) باعث شده است استفاده از اوقات فراغت به جهت بازسازی روحی و روانی و همچنین لذّت بردن بیشتر از زندگی از اهمیّت بسزایی برخوردار شود. به این دلیل است که در دهه های اخیر ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری که بر اساس نیازهای جامعه و قابلیّت های بالقوه طبیعی مناطق سرعت بیشتری گرفته است.

بااین حـال اگر ایجاد اینگونه فضاها با شناخت و ارزیابی قابلیت هـای محیطی ، انسانی و اجتماعی شکل نگیرد علاوه بر آنکه نمی تواند باعث تحول دراین فرآیند گردد بلکه باعث ضربه زدن و اثرات منفی بر این روند خواهد داشت.


در جغرافیای گردشگری استقرار پدیده ها و جاذبه های طبیعی و عوامل اقلیمی و محیطی اهمیّت دارد وجود جاذبه هایی چون دریا، سواحل، جنگل، رودخانه ها، تالاب و مناطق کوهستانی و... می تواند باعث بالا رفتن قابلیت های گردشگری منطقه و از ارکان اساسی طبیعت گردشگری می باشند.

حال با توجه به اثرات مختلف ایجاد فضاهای گردشگری با توجه به ارزش های انسانی آن و اعتلای زندگی و بهسازی محیطی و با توجه به اینکه این پدیده رابطه مستقیم انسان و محیط دارد و شکل گرفته از نوع زندگی ماست می پردازد، با توجه به قابلیتهای اکوتوریستی منطقه اولویت با حفظ منظر و استفاده از مصالح همگون با طبیعت و حفاظت از ساختار موجود منطقه است.

اهداف تحقیق:

الف ) اهداف آرمانی :

(1 ارزیابیاثرات زیست محیطی احداث طرح مجتمع اقامتی ،پذیرایی و تفریحی وصال

(2 کاهش آثار سوع زیست محیطی این پروژه بر محیط زیست منطقه

ب) اهداف کاربردی :

(1ارائه برنامه های مدیریت زیست محیطی برای کاهش آثار زیان بارزیست محیطی

(2ارائه برنامه های لازم جهت کنترل پسماندها (مواد زائد جامد) و فاضلاب (پساب خروجی) مجتمع

هدف نهایی این پروژه، برنامهریزی، ساماندهی و طراحی یک جایگاه گردشگری ، مشتمل بر نظام عملکردی همگن، متعامل و کارآمد، با بازدهی اقتصادی مناسب برای جامعه و سرمایهگذاران، در جهت ایفای نقش تفریحی- فراغتی و اکوتوریستی، با ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی و به منظور گذران اوقات فراغت و با هدف ارتقاء ابعاد روحی، جسمی و ذهنی جمعیت بهرهگیر از آن و ارتقاء کیفیت زیستمحیطی منطقه طرحمی باشد.


مواد و روش ها:

با توجه به اینکه کاربرد اطلاعات موجود درپرونده ها ویا بانک های اطلاعاتی سازمان های متخصص استان گیلان وشهرستان رشت هرکدام به دلایل مختلف به تنهایی جوابگوی نیازهای این پروژه نبوده و از سوی دیگر مطالعه ای با این هدف ویا بررسی های مشابه نیز پیش از این دراین شهرستان صورت نگرفته بود می بایست یک برنامه مشخص از پیش آماده می گردید براین اساس تامین اطلاعات درحال حاضر با استفاده از روشهای مختلف انجام گردید . ودر هرمورد سعی شده است

×توافق اطلاعات مرحله ی قبل برطرف گردد واز این طریق پراکندگی به حداقل رسیده باشد .

موضوع بررسی احداث پروژه و اثرات آن برمحیط زیست با توجه به وسعت موضوع وجنبه های فنی وبهداشتی آن مستلزم استفاده از تخصص ها ی ویژه وابزار مناسب از جمله تجهیزات مخصوص اندازه گیر ی هوا ـ آزمایشگاه آب وخاک ونظیر آن می باشد . درجریان این تحقیق که درواقع به عنوان یک تحقیق کلی از وضعیت زیست محیطی منطقه میباشد در محیط های فیزیکی و شمیایی و بیولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی از طریق انواع روشهای معمول شامل تهیه نقشه های -GIS ـ جدول ـ عکس ـ استفاده شده است .

متغیرهای مورد بررسی :

متغییرهای مورد بررسی وضعیت زیست محیطی پسماندها (زائدات جامد) و فاضلاب (پساب خروجی) این مجتمع تفریحی می باشد که با اندازه گیری های مربوط به آنها و مقایسه با استانداردهای بین المللی و ملی سازمان حفاظت محیط زیست می با شد که با استفاده از آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق :


ایجاد فرصت های شغلی و اقتصادی جدید در جهت ارتقاء توان اقتصادی ساکنان منطقهایجاد بسترهای مناسب جهت بازگشت سود حاصل از سرمایهگذاری در بستر طرح توسط سرمایهگذارانبسط و گسترش سرمایهگذاری خصوصی در محدوده طرح و تزریق سرمایه و منابع مالی به استان گیلانپاسخگویی به نیازهای تفریحی- فراغتی مراجعان در جهت بازیابی قوای جسمی، ذهنی و روحیایجاد زمینه های لازم جهت بهره گیری و بهرهبرداری مناسب از مجموعه توسط کلیه شهروندان و هموطنان ایجاد زمینههای اجتماعی و فرهنگی لازم به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و فضای بکر و طبیعی محدوده پروژه از طریق بسط و توسعه فرهنگ حفاظت و صیانت از محیط زیست و ارزشهای منابع طبیعیلزوم توسعه زیست محیطی محدوده طرح در جهت صیانت از منابع آب و خاک و حیات گیاهی و جانوری و ارزشهای اکولوژیک محدوده و ارتقاء کیفیت زیست .

محل ومساحت اجرای طرح و تعیین آن بر روی نقشه توپوگرافی:

زمین اجرای طرح با مساحت 3800 مترمربع در 3 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رشت ، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای بیجاربنه قرار دارد. فاصله آن تا رودخانه خمام رود کل 1250 متر و با رودخانه بیجرود کل 2 کیلومتر می باشد. محدوده جغرفیایی سایت در سیستم مختصات UTM بشرح جدول زیر می باشد :

طول جغرافیایی ( ( E عرض جغرافیایی ( ( Y

380606 4130023

380651 4130053


×نقشه توپوگرافی سایت در شهرستان رشت:

×طریقه و محل تامین منابع مصرفی احداث پروژه اقامتی، پذیرایی و تفریحی وصال

×


آبمصرفی:


آب مورد نیاز برای جهت مصارف مختلف از جمله آب شرب پرسنل که طبق استاندارد برای هر نفر 150 لیتر در روز در نظر گرفته می شود که آب مورد نیاز 18 نفر پرسنل 2700 لیتر در روز و برای مشتریان نیز آب مصرفی 200 نفر 30000 لیتر در روز و در کل 32700 لیتر در روز می باشد.جهت نظافت فضاهای مسقف و آبیاری فضای سبز نیز 15000 لیتر در روز منظور می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید