بخشی از مقاله

بسکتبال

بسکتبال ورزشی است که در آن دو تیم شش نفره با هم رقابت می کنند و همه آن ها موظف هستند که توپ را فقط با دست خود لمس کنند . در این ورزش دوازده بازیکن (که هر تیم شش بازیکن دارد) و 2 داور که یکی به عنوان داور اول و دیگری داور دوم است تشکیل این بازی را می دهند . همچنین یک توپ و دو سبد که هر سبد سهم یک تیم است و به عنوان دروازه آن ها به حساب می آید .

تاریخچه بسکتبال
زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال 1891 میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد . اما ، از قرن ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا ، به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته است .


سابقه تاریخی
در کشور آرژانتین ، نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله دار ها متداول است که آن را (پاتو) (PATO ) می نامند . در این بازی ، دو تیم سوار بر اسب در میدانی وسیع به تاخت و تاز می پردازند و هر تیم کوشش می کند توپی را که شش حلقه (مانند دستگیره) بر بدنه آن هست ، با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی ، به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده ، عبور دهد . این بازی تا حدی شبیه بسکتبال است اما شباهت بازی پوک تاپوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است . پوک تاپوک ، در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولتک (در ناحیه مکزیک کنونی) این بازی را کهن با توپ و حلقه های ثابت در میدانی وسیع انجام می شد ، با علاقه و هیجان زیادی برگزار می کردند .

تولد ورزشی به نام بسکتبال
جیمز نای اسمیت یک پزشک کانادایی بود که با ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آن کشور را گرفت . در سال 1891 یعنی زمانی که دکتر نای اسمیت در دانشگاه ورزش اسپرینگ فیلد (واقع در ایالت ماساچوست آمریکا) درس می داد ، رئیس دانشگاه از او خواست ورزشی ابداع و اختراع کند که دانشجویان بتوانند در فصل زمستان در سالن به آن بپردازند تا آمادگی جسمانی خود را برای پرداختن به مسابقات میدانی فوتبال ، هاکی و بیسبال ، در فصل بهار و تابستان حفظ کند .

دکتر نای اسمیت پس از بررسی رشته های موجود ورزشی ، دریافت که ورزش جدید باید :
• توپ در آن نقش داشته باشد .
• به صورت گروهی به اجرا در آید .
• اصل رقابت در آن رعایت شود .
• و بر مهارت استوار باشد .
• هیچ گونه خشونتی و برخوردهای سخت بدنی مبتنی نباشد .
حاصل این افکار و اندیشه ها ورزشی شد به نام بسکتبال که امروزه پس از سپری شدن نزدیک به یک قرن و اندی از اختراع آن ، از پر طرفدارترین و هیجان انگیزترین رشته های ورزش بین المللی است .
دکتر نای اسمیت در شروع کار دو سبد که مخصوص حمل میوه بود بر دیوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعی بلندتر از قد یک انسان قد بلند نصب کرد و به دو گروه از ورزشکاران جوان دانشگاه آموزش داد که توپی را دست به دست بدهند و سعی کنند آن را به درون سبد بیندازند . در این حال ، تیم مقابل باید بکوشد که مانع از انجام این کار شود و توپ را هم از چنگ حریف بربایند و تصاحب کند.
نخستین مسابقه ای که به این ترتیب و به صورتی تجربی ترتیب یافت میان دو تیم 9 نفره در کالج اسپرینگ فیلد بود و اولین گل تاریخ بسکتبال را هم یکی از بازیکنان به نام "ویلیام چیلس" به سبد انداخت . بعدها شخصی به نام "فرانک ماهان" با توجه به اینکه در زبان انگلیسی سبد را بسکت ( BASKET ) و توپ را بال (BALL ) می گویند ، این ورزش را بسکتبال نامید . دکتر نای اسمیت ، برای آنکه بازی بسکتبال خشن نشود ، مقررات دقیقی برای آن به وجود آورد . بعضی از مقررات اولیه بسکتبال چنین بود :
• بازیکنان حق نداشتند توپ را از دست هم بربایند .
• بازیکنی که توپ را در اختیار داشت ، نباید با آن راه برود یا بدود .
• هل دادن و هر نوع خشونت ممنوع بود .
• فقط بازیکنانی که توپ را در اختیار نداشتند می توانستند به هر طرف بدوند و جا بگیرند .
• بازیکن توپ به دست باید توپ را به طرف یاران خود پرتاب کند و به آنها برساند .

در آغاز ، ته سبد هم بسته بود و هر بار که توپ به درون سبد می افتاد باید کسی به کمک نردبان توپ را از سبد بیرون بیاورد .

در سال 1892 شخصی به نام "لئو آلن" سبد بسکتبال را که تا آن روز از ترکه چوب یا الیاف بود و به همین دلیل به زودی پاره و فرسوده می شد ، از سیم بافت تا استحکام بیشتری داشته باشد .
دیری نگذشت که این ورزش جدید طرفداران زیادی در میان دانشجویان دانشگاه اسپرینگ فیلد و دیگر دانشگاه ها یافت .دکتر نای اسمیت هم مقررات و قوانین بسکتبال را کامل تر کرد و نسخه هایی از آن را به هر دانشگاه یا باشگاهی که علاقمند بود ارسال داشت . این مقررات در سال 1892 میلادی به صورت کتابچه ای برای استفاده عموم منتشر شد .
کشور کانادا نخستین کشور خارجی بود که ورزش بسکتبال به آن راه یافت .
دیگر کشور ها هم بتدریج و در سال های بعد پذیرای این ورزش جدید شدند :
فرانسه در سال 1893 ، چین و هندوستان در سال 1894 ، انگلستان در سال 1894 ژاپن در سال 1900 و .. .
نخستین مسابقه رسمی بسکتبال در سال 1896 بین دو تیم از دو دانشگاه شیکاگو و آیوا برگزار شد . نتیجه این بازی تاریخی 15 بر 12 به سود تیم دانشگاه شیکاگو بود .
در سال 1930 دکتر نای اسمیت کتابی درباره خواص بسکتبال تالیف کرد تا نشان دهد که بازی بسکتبال گرچه بسیار پر تحرک است اما حتی برای سالمندان هم خطری ندارد و آسیبی متوجه اعضای حیاتی بدن ( قلب و کلیه ) نخواهد شد .


بسکتبال در ایران
دایره المعارف بریتانیا ، سال ورود بسکتبال به کشور ما ایران را 1901 میلادی برابر با 1280 ه.ش نوشته است اما آنچه مسلم است اینکه اولین نشانه های ورود بسکتبال به ایران در سال های 1310 و 1311 دیده شده که آن هم توسط کارکنان سفارتخانه های خارجی در ایران بوده است .
در سال 1314 ، یک مربی ورزش به نام "فریدون شریف زاده" ورزش بسکتبال را به دانش آموزان دبیرستان البرز (کالج البرز) تهران معرفی و پایه گذاری کرد و کم کم دیگر مربیان ورزش به گسترش و آموزش این ورزش پرداختند .
در سال 1324 ، فدراسیون بسکتبال ایران تشکیل شد و نخستین حضور بسکتبال ایران در میدان های بین المللی ، در بازی های المپیک لندن (1948) بود .
از میان بهترین بازیکنان تاریخ بسکتبال ایران در ان زمان می توان این نام ها را بر شمرد :

کامبیز مخبری ، حسین سرودی ، مسعود ماهتابانی ، نادر کاشانی ، سروش نگهبان ، امیر ایلیاوی ، مجید توفیق و مظفر بنی هاشم .

توپ بسکتبال در 3 سایز و در شماره های 5،6، 7 می باشد
توپ شماره 5 برای نوجوانان. حجم 70.69 سانتی متر و با وزن 470- 500 گرم
توپ شماره 6 برای بانوان – حجم توپ 79.39 سانتی متر و با وزن 496و 553 گرم
وتوپ شماره 7 برای بزرگسالان. در مسابقات رسمی مردان از این توپ استفاده می شود.
برای اینکه بدانیم توپ از مقدار باد مناسبی بر خوردار است. هر فرد نسبت به قد خودش توپ را از جلوی پیشانی پرتاب کرده وتوپ باید تا نیمه بدن همان فرد بالا بیاد.

قوانین جدید بسکتبال توسط FIBA اعلام شد

دانک: قوانین جدید بسکتبال در سال 2014 توسط فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) اعلام شد.
قوانین مهم و جدیدی که از تاریخ 1 اکتبر 2014 (9 مهر 1393) اجرایی می شود به شرح زیر می باشد:
• شورت بسکتبال باید بالای زانو باشد و دیگر لازم نیست تا با پیراهن همرنگ باشد.
• از این پس بازیکنان تیم ها می توانند از شماره های 0، 00 و 1 تا 99 (همانند لیگ NBA ) بر روی پیراهن های خود استفاده نمایند.
• هر تیم اجازه دارد تا از دو وقت استراحت در نیمه اول و سه وقت استراحت در نیمه دوم استفاده کند. البته در دو دقیقه پایانی مسابقه تنها می تواند از دو وقت استراحت خود بهره مند شود. پیش از این هر نیمه دارای سه وقت استراحت بود و قانونی برای زمان استفاده از آنها نبود.
• در صورت برخورد توپ با حلقه و ریباند شدن توپ توسط تیم مهاجم (تیمی که توپ را به سمت حلقه شوت کرده است) زمان مالکیت توپ 14 ثانیه خواهد بود. پیش از این 24 ثانیه وقت (زمان کامل مالکیت توپ) برای تیم حمله کننده در نظر گرفته می شد.
• در صورتی که دو دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده باشد و توپ در اختیار داور و یا پرتاب کننده پنالتی قرار داشته باشد، به بازیکنی که مرتکب خطا شود (خطای استراتژیک) فنی داده می شود. تیمی که روی آن خطا صورت گرفته است باید یک پرتاب پنالتی و مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد.
• در صورتی که پرتاب کننده پنالتی مشخص نباشد، مربی می تواند آن را مشخص کند.
• اگر بازیکنی دو خطای فنی دریافت کند از مسابقه اخراج می شود.
شما می توانید فایل PDF بسکتبال در سال 2014 را که توسط فدراسیون بسکتبال جهانی به تصویب رسیده است از لینک زیر دانلود کنید. این لینک مستقیم دانلود فایل PDF این قوانین می باشد که بر روی سایت رسمی فدراسیون بسکتبال جهانی بسکتبال (FIBA) قرار گرفته است.
تغییرات قوانین بسکتبال سال 2014
فدراسیون جهانی بسکتبال FIBA هر چند وقت یکبار تعدادی از قوانین خود را جهت هر چه صحیح تر و زیباتر شدن بسکتبال تغییر می دهد در سال جاری نیز برخی از این قوانین تغییر پیدا کرده اند که فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران نیزقصد دارداین قوانین را در مسابقات و لیگهای خود اجرا نماید.
از کلیه باشگاه ها تقاضا می شود ضمن در اختیار گذاشتن قوانین روز بسکتبال، به مربیان، بازیکنان و کلیه عوامل اجرائی خود بر لزوم رعایت قوانین بسکتبال تاکید نمایند.
مسولین محترم باشگاه ها با مراجعه به فدراسیون بسکتبال، می توانند کتاب قوانین 2012 و تغییر قوانین 2014 را دریافت نمائید.
تغییرات صورت گرفته در قوانین 2014
مهمترین تغییرات قوانین 2014 عبارتند از:
24 ثانیه:
- پس از برخورد توپ به حلقه حریف دستگاه 24 ثانیه
• به 24 ثانیه تنظیم می شود اگر تیم مقابل کنترل توپ را در اختیار بگیرد
• به 14 ثانیه تنظیم می شود اگر همان تیم مالک قبلی کنترل توپ را در اختیار بگیرد
(در قانون قبلی پس از شوت بطرف حلقه و ریباند مجدد یک 24 ثانیه جدید برای تیم حمله کننده واگذار می شد.)
خطای فنی
- بازیکن با دریافت 2 خطای فنی از ادامه بازی محروم می شود
- جریمه
• در حین مسابقه یک پرتاب بعلاوه مالکیت توپ از ادامه خط نیمه.
20 دقیقه اینتروال تایم قبل از شروع بازییک پرتاب و جامپ بال در دایره وسط زمین .
Game disqualification (GD) :
- پس از دریافت دو خطای فنی یا دو خطای غیر ورزشی که منجر به اخراج بازیکن یا مربی می شود در جدول مسابقه عبارت GD به معنی Game disqualification می بایست در ستون خالی بعدی ثبت شود.

GD T1 P3 T1 P2 P1 یا GD T1 T1 P

خطای غیر ورزشی
- تعریف: خطای غیر ورزشی بازیکنی که
• به عقیده داور حرکت منطقی از نظر روح ورزشی و نرمال از نظر قوانین بسکتبال، برای تصاحب توپ نباشد.
• ضربه یا برخورد شدید بوسیله بازیکن برای تصاحب توپ.
• برخورد با مهاجم از پشت یا از پهلو برای جلو گیری از یک ضد حمله، در حالیکه بازیکن مدافع دیگری بین حمله کننده و حلقه مدافع وجود نداشته باشد.
• برخورد بازیکن مدافع با بازیکن مهاجم در 2 دقیقه انتهائی بازی یا زمانهای اضافه وقتی توپ هنوز در اختیار داور یا بازیکن پرتاب کننده به داخل باشد.

لباس های تیم
- شورت ورزشی بازیکنان می بایست بالاتر از زانو باشد
- شماره پیراهن بازیکنان می توانند 0-00 یا از 1-99 باشد.

بازیکن مجروح یا مصدوم
- پنج نفر مشخص شده از سوی مربی برای شروع مسابقه یا بازیکن پرتاب کننده آزاد، در صورت مجروح شدن می تواند تعویض شود. در این حالت تیم مقابل نیز مجاز می باشد به همان تعداد تعویض انجام دهد.
وقت استراحت
- وقت استراحت برای هر تیم به نحو زیر در نظر گرفته شده است.
• 2 وقت استراحت در نیمه اول.
• 3 وقت استراحت در نیمه دوم با حد اکثر دو وقت استراحت در 2 دقیقه انتهای بازی.توضیح اگر تیمی از وقت های استراحت خود در کوارتر سوم و چهارم تا دو دقیقه مانده به آخر بازی استفاده ننمود.یکی از تایم اوت ها اتوماتیک کم خواهد شد.و فقط میتواند از دو تایم اوت در زمان مانده تا آخر بازی استفادهُ نماید.
• 1 وقت استراحت در هر وقت اضافه.
استفاده از سیستم بازبینی فوری
در صورت وجود امکانات سیستم بازبینی فوری، سرداور مسابقه می تواند قبل از امضا برگه مسابقه موارد زیر را بازبینی، تائید و اعلام رای نماید.
- در انتهای هر زمان بازی یا هر زمان اضافه
• توپ گل شده آیا قبل از به صدا در آمدن بوق خاتمه مسابقه رها شده است یا خیر
• چقدر زمان می بایستی روی تابلو سالن درج گردد اگرقبل از به صدا در آمدن بوق خاتمه مسابقه.
1. تخلف اوت انجام شده باشد
2. تخلف 24 ثانیه انجام شده باشد
3. تخلف 8 ثانیه انجام شده باشد
4. خطائی اعلام شده باشد.
- در هر زمان مسابقه یا زمانهای اضافه تابلو سالن 2 دقیقه یا کمتر را نشان می دهد.
• آیا توپ قبل از به صدا در آمدن بوق 24 ثانیه از دستان بازیکن مهاجم رها شده است؟
• آیا توپ قبل از به صدا در آمدن سوت داور برای اعلام خطا از دستان بازیکن مهاجم رها شده است؟
• تشخیص آخرین بازیکنی که قبل از رفتن توپ به بیرون آن را لمس کرده است.
- در هر زمان هنگام بازی
• توپ به ثمر رسیده از منطقه 2 یا 3 امتیازی رها شده است
• در صورت بروز مشکل برای ساعت های مسابقه، چقدر زمان می بایستی روی تابلو سالن یا تابلو 24 ثانیه می بایستی درج شود
• تشخیص بازیکن پرتاب کننده آزاد
• تشخیص اعضا در گیر از هر تیم در یک نزاع.
نیم دایره No Charge
- در قوانین جدید خطوط منطقه نیم دایره جزء نیم دایرهNo Chargeمحسوب شده.
مقررات و قوانین بسكتبال
1- تعریف:
بازی بسكتبال توسط دو تیم انجام می پذیرد كه هر تیم شامل 5 بازیكن می باشد، هدف آنها عبور دادن توپ از حلقه و ممانعت از گل زدن تیم مقابل است. اندازه زمین بسكتبال باید (28*15) یا (26*14) یا (24*12) باشد و ارتفاع زمین بازی تا سقف سالن باید هفت متر باشد.
تمامی خطوط زمین باید 5 سانتیمتر عرض داشته باشد: شعاع دایره ها باید 08/1 متر باشد. اندازه تخته باید 180 * 05/1 متر باشد كه با فاصله 09/2متر از سطح زمین نصب می گردد.
یك بازی بسكتبال با یك سر داور و یك داور، منشی، وقت نگهدار مسؤول 24 ثانیه، مسؤول تابلو و یك ناظر فنی مسابقات برگزار می شود. بازی بسكتبال با 5 بازیكن شروع می شود و با دو نفر هم می توانند ادامه دهند كمتر از دو نفر بازی انجام نمی شود. بازی در چهار پریوت ده دقیقه ای انجام می شود. بین ده دقیقه اول و دوم یك وقت دو دقیقه استراحت و بین ده دقیقه دوم و سوم كه نیمه اول هم نامیده می شود یك وقت ده تا پانزده دقیقه استراحت و بین ده دقیقه سوم و چهارم یك وقت دو دقیقه ای استراحت انجام می شود. تایم استراحت هر ده دقیقه، یك تایم استراحت یك دقیقه ای و ده دقیقه آخر تیمها می توانند از دو تایم استراحت یك دقیقه ای استفاده نمایند.
2- تخلف ها :
سه ثانیه : زمانی كه تیمی توپ را در اختیار دارد نباید هیچ یك از بازیكنان آن تیم بیش از سه ثانیه در منطقه ذوزنقه تیم مقابل توقف نمایند. تمامی خطوط منطقه ذوزنقه جزء منطقه محدوده محسوب می شوند .
هشت ثانیه : زمانی كه بازیكنی مالكیت توپ را در زمین دفاعی خود در اختیار می گیرد بایستی در عرض هشت ثانیه توپ را از زمین خارج كرده و به زمین حمله ببرد.
24 ثانیه : اگر تیمی مالك توپ شده باشد. باید در عرض 24 ثانیه توپ را وارد حلقه حریف بكند یا به طرف حلقه تیم مقابل شوت بزند در زدن شوت توپ باید حتماً به حلقه بخورد تا 24 ثانیه صفر شود اگر توپ به تخته بخورد 24 ثانیه ادامه می یابد و اگر توپ توسط تیم مقابل اوت شود باز هم 24 ثانیه ادامه می یابد. 24 ثانیه موقعی صفر می شود كه 1- خطا صورت بگیرد 2- بازیكن تیم مقابل با پا توپ را به اوت بیاندازد. اگر دستگاه 24 ثانیه بوق بزند و توپ از دست بازیكن رها شده و در هوا باشد، اگر گل شود گل قبول می باشد. اگر در هوا با دست بازیكنی لمس شود و گل شود گل مردود می باشد .
رانینگ (Running): موقعی كه بازیكن توپ را در دست گرفته و یك یا دو گام به اطراف برود، رانینگ نام دارد.
دبل (Double) :دريبل كردن از زماني شروع مي شود كه بازيكن كنترل توپ را دراختيار گرفته و با انداختن و زدن آن در تماس با زمين دوباره آن را قبل از اينكه به بازيكن ديگري برخورد كند لمس نمايد. زماني دريبل خاتمه مي پذيرد كه با دست آن را گرفته و يا اجازه دهد توپ در دست يا دستها استراحت نمايد. زمانيكه توپ با دست دريبل كننده در تماس نيست ، تعداد گامهاي برداشته محدود نخواهد بود.
بازيكن مجاز نيست پس از خاتمه دريبل ، براي بار دوم اقدام به دريبل نمايد. درصورتيكه اين عمل را انجام دهد مرتكب تخلف ’’دبل‘‘ شده است.

پای پیوت (pivot) : اگر بازیكنی توپ را در دست داشته و یك پا را ثابت و پای دیگر را به هر طرف كه بخواهد به حركت در آورد پای ثابت را پای پیوت می گویند. اگر بازیكنی با توپ با دو پا همزمان به زمین بیاید هر دو پای او پای پیوت می باشد. اگر یك پای خود را بلند كند پای دیگر به عنوان پای پیوت خواهد بود.

3- خطاها :
خطای شخصی : 1- بلاك كردن 2- شارژ كردن 3- دفاع از پشت سر 4- تماس با دست 5 - نگهداشتن 6- استفاده غیرقانونی از دستها 7- هل دادن 8- اسكرین غیر قانونی خطای شخصی در تمامی حالات جهت بازیكن خاطی اعلام می شود.
خطای طرفین : خطایی است كه دو بازیكن مخالف روی همدیگر در یك زمان انجام می دهند.
خطای غیر ورزشی : خطای شخصی است كه به طور عمد روی بازیكن با توپ و یا بدون توپ صورت می گیرد و جریمه آن دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ از وسط زمین می باشد.

دیسكالیفه (اخراج) : هرگونه خطایی خارج از روحیه ورزشكاری را با دیسكالیفه (اخراج از زمین بازی) جریمه و دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ از وسط زمین به حریف داده می شود.
خطای فنی : خطایی است كه بدون برخورد بازیكن بوجود می آید. جریمه آن یك پرتاب آزاد با مالكیت توپ از وسط زمین می باشد. خطای فنی برای بازیكن ذخیره دو پرتاب آزاد با مالكیت توپ و خطای فنی برای مربی و همراه تیم دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ است.

خطای تیمی : در هر ده دقیقه، تیمی كه خطاهای انجام شده آن بیش از 4 خطا باشد، خطای تیمی محسوب می شود و جریمه آن دو پرتاب آزاد توسط بازیكنی كه خطا روی آن اتفاق افتاده است انجام می شود.

پنج خطا :در بازي هايي كه در چهار وقت ده دقيقه اي برگزار مي گردد ، بازيكن پس از انجام 5 خطا بايد زمين را ترك كند و تا 30 ثانيه بعد ، يك بازيكن ديگر جايگزين وي گردد. اين قانون را قانون پنج خطا مي گويند.
خطای تماس با توپ بالای سطح حلقه :بازيكن مدافع و مهاجم ، توپي را كه براي شوت رها شده و در حال پيمودن قوس نزولي است و كاملا بالاي استوانه حلقه قرار دارد نبايد لمس كنند يا بزنند ، همچنين زمانيكه توپ به تخته برخورد مي كند و در بالاي سطح حلقه است ، مجاز به لمس توپ نيستند. در غير اينصورت ، مرتكب تخلف شده اند كه سخت ترين جريمه آن پذيرش گل است.
نيمه (برگشت توپ به زمين دفاعی) :زمانيكه يك بازيكن در زمين حريف (زمين حمله) مالكيت توپ را دراختيار مي گيرد ، نبايد توپ را به زمين دفاعي (زمين خودي)
برگرداند. اين امر يك تخلف است و توپ دراختيار تيم مقابل قرار خواهد گرفت.
4-زمان بازی :
زمان بازي از چهار دوره (پريود) ده دقيقه اي تشكيل مي شود. زمان استراحت بين دوره اول و دوم 2 دقيقه است و زمان استراحت بين دوره سوم و چهارم 15 دقيقه است (نيمه بازي). زمان استراحت بين دوره سوم و چهارم 2 دقيقه است.

5-زمان استراحت (Time Out) :
زمان استراحت ، يك دقيقه است كه درصورت درخواست به تيم واگذار مي شود. زمان استراحت مطابق مقررات زير به تيم ها داده مي شود :
براي بازي هايي كه در چهار دوره 10 دقيقه اي برگزار مي شود ، براي نيمه اول دو زمان استراحت به هر تيم داده مي شود و در نيمه دوم ، سه زمان استراحت براي هريك از تيم ها منظور مي شود. براي هر وقت اضافي نيز يك زمان استراحت براي هر تيم مجاز است.
6-امتياز مساوی و وقت اضافی :
درصورت مساوي بودن امتياز در پايان نيمه دوم ، بازي با وقت اضافي 5 دقيقه اي ادامه مي يابد. درصورت تساوي مجدد ، 5 دقيقه هاي اضافي بهمين ترتيب تكرار مي شود. قبل از شروع هر 5 دقيقه وقت اضافي ، دو دقيقه براي استراحت منظور مي شود. هر 5 دقيقه مثل شروع دو نيمه، با مالكيت تناوبي آغاز مي گردد. در وقت اضافي ، تيم ها با همان حلقه نيمه دوم يا پريود چهارم ، بازي را دنبال خواهند كرد.


7-تعويض بازيكنان :
تعداد تعويض ها در بسكتبال محدوديت ندارد ، ولي انجام تعويض در شرايط زير مجاز نيست :
1- بعد از گل شدن توپ (مگر اينكه تيمي كه گل خورده است درخواست تايم استراحت كند و يا اينكه خطايي اعلام شود.)
2- زمانيكه توپ در بازي به جريان بيفتد. همچنين در مرحله پرتاب پنالتي.
3- در بين پرتاب هاي پنالتي ، مگر اينكه بين پرتاب ها خطا انجام شود.
8-لباس بازيكنان :
بازيكنان هر تيم بايد داراي پيراهن و شورت يك رنگ و يك شكل باشند. جلو و عقب پيراهن و شورت بايد يك رنگ باشد. لباسها از اعداد چهار تا پانزده شماره گذاري مي شوند. شماره هاي جلوي پيراهن ده سانتيمتر و شماره هاي پشت پيراهن بيست سانتيمتر عرض دارند. رنگ شماره بايد از رنگ پيراهن متمايز باشد. پيراهن هاي يك تيم بايد يك رنگ و ساده باشد. پيراهن هاي يك تيم بايد يك رنگ و ساده باشند. پيراهن هاي يك تيم بايد يك رنگ و ساده باشند. پوشيدن پيراهن آستين دار مجاز نيست. پوشيدن تي شرت در زير پيراهن مجاز نيست ، مگر اينكه با مجوز كتبي پزشك و همرنگ پيراهن باشد. پوشيدن زيرشورتي نيز درصورت همرنگ بودن با شورت بلامانع است. شماره ها بايد براي منشي و داوران ، واضح و قابل رويت باشد. تبليغات روي پيراهن موقعي مجاز است كه مانع ديدن شماره بازيكن نشود. در هيچ شرايطي نبايد شماره از اندازه هاي اعلام شده كوچكتر باشد. تيم ها بايد دو رنگ لباس (تيره و روشن) دراختيار داشته باشند. در هر مسابقه ، تيم اول (ميزبان) بايد لباس روشن بپوشد و تيم دوم (ميهمان) لباس تيره رنگ داشته باشد. پايين پيراهن بايد در داخل شورت قرار گيرد.
حداقل بيست دقيقه قبل از شروع مسابقه ، مربي موظف است اسامي كليه بازيكنان ، كاپيتان ، پنج نفر بازيكن شروع كننده ، مربي و كمك مربي را به ميز منشي ارائه نمايد.
9-داوران :
مسابقه معمولا با همكاري شش نفر داوري مي شود. اين افراد عبارتند از : سرداور و كمك داور كه توسط داوران نشسته يعني : منشي ، كمك منشي ، وقت نگهدار و مسئول بيست و چهار ثانيه همراهي مي شوند. در بعضي موارد ممكن است ناظر فني نيز وجود داشته باشد كه بين منشي و وقت نگهدار قرار مي گيرد و زمانيكه بازي متوقف باشد ، مي تواند سرداور و داور را كمك و راهنمايي كند. داوران بايد لباس مخصوص داوري به تن داشته باشند كه شامل پيراهن طوسي ، شلوار بلند مشكي ، كفش مشكي بسكتبال و جوراب مشكي است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید