بخشی از مقاله

بيمارستان فوق تخصصي رضوي در يك نگاه

افزايش روزافزون زائران بارگاه منور علي بن موسي الرضا(ع) و لزوم ارائه‌ي صحيح و بهتر خدمات فرهنگي اجتماعي و توسعه و تداوم اين امر و نيز محبوبيت جهاني اين مركز، باعث شد كه افق نگاه آستان قدس رضوي اين بار خدمات درماني را مورد توجه خويش قرار داده و به منظور فراهم آوردن امكانات مناسب درماني براي زائران، مجاوران و ارادتمندان حضرت در اقصي نقاط دنيا، پروژه ساخت بيمارستان فوق تخصصي رضوي را از سال 1375 آغاز كرد.


در اجراي اين پروژه، از نظرات فني مشاوران داخلي و خارجي كمك گرفته شده و ساختمان بيمارستان با بهترين سازه‌ها و مطابق با استانداردهاي ملي در سطح بالا ساخته شده و نسبت به حوادث طبيعي از ايمني كامل برخوردار است. زيربناي اين بيمارستان بالغ بر 56 هزار مترمربع و در پنج طبقه احداث شده كه با داشتن اساسنامه‌اي مستقل به ثبت شركتها رسيده است. اين بيمارستان از بهمن‌ماه سال 1384 با مجوز و نظارت مستمر اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فعاليت خود را آغاز كرد.


آستان قدس رضوي با اين هدف كه هموطنان عزيز ايراني و مسلمانان منطقه بتوانند نيازهاي درماني خود را با اطمينان خاطر نسبت به رعايت ضوابط شرعي و همچنين مطابق با استانداردهاي پزشكي از اين مركز برآورده سازند و جهت معالجه، از عزيمت به كشورهاي غربي بي‌نياز شوند، امكانات و تجهيزاتي پيشرفته و كادر درماني مجرب و متخصص را فراهم كرده است.


بيمارستان رضوي كه به نام حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع) متبرك مي‌باشد و در خراسان رضوي واقع شده، با ارائه پيشرفته‌ترين خدمات تشخيصي و درماني براي بيماران داخل و خارج كشور و با استفاده از پزشكان برجسته و محققان نخبه علوم پزشكي داخل و خارج كشور به عنوان برترين بيمارستان خاورميانه مطرح است. همچنين فعاليت در عرصه‌هاي علمي پژوهشي و آموزشي نيز در صدر برنامه‌هاي اين بيمارستان قرار دارد تا با بهره‌گيري از منابع غني اسلامي و استفاده از پزشكان و محققان داخلي و نخبگان علمي ايراني مقيم خارج از كشور، نوآوري‌هاي جديد علمي

و پزشكي در ارتباط با فرآيند صلح‌آميز هسته‌اي ايران از قبيل پزشكي هسته‌اي را تقديم هموطنان عزيز و ساير مردم جهان نمايد. اعتقاد و ارادت مردم ايران و مسلمانان ساير كشورها به حضرت امام رضا(ع) و وابستگي اين بيمارستان به آن آستان مقدس موجب استقبال ويژه بيماران در بهره‌مندي از خدمات درماني اين مركز شده است.
وابستگي اين بيمارستان به آستان قدس رضوي ارائه خدمات متفاوتي را نسبت به ساير مراكز درماني مي‌طلبد. خدماتي كه در پرتو تكريم و احترام مراجعه كننده باشد. با توجه به بزرگي محوطه و باغ بيمارستان و لزوم راهنمايي مراجعه‌كنندگان، استقبال از درب بيمارستان به وسيله تاكسي‌هاي خدماتي صورت مي‌گيرد. محوطه و فضاي دلنشين بيمارستان با اسامي گل‌ها زينت شده است و هر خيابان محدود به گل خاصي مي‌باشد: خيابان لاله، رز، زنبق، اركيده و... زيبايي اين فضا را تا هنگام رسيدن به ورودي اصلي بيمارستان حس مي‌كنيد.
استقبال از ورودي اصلي بيمارستان نيز توسط گروه تكريم متشكل از افراد آقا و خانم كه مسلط به چند زبان اصلي از قبيل انگليسي و عربي مي‌باشند صورت مي‌گيرد. لباس ويژه اين گروه با آرم گروه تكريم مراجعه كننده مزين شده است. گفتيم كه بيمارستان متشكل از پنج طبقه مي‌باشد. در طبقه منهاي يك بيمارستان، واحدهاي MRI، پزشكي هسته‌اي، CSR و واحد پشتيباني قرار دارد. در طبقه همكف كلينيك‌ها، آزمايشگاه، راديولوژي، آندوسكوپي و
بخش بازتواني قلب و اورژانس واقع شده است.
بخش‌هاي ساير طبقات نيز شامل بخش‌هاي زير مي‌باشند:
طبقه اول: اتاق‌هاي ICU، اتاق‌هاي عمل و كت لب
طبقه دوم: بلوك زايمان، بخش زنان، NICU و بخش جراحي
طبقه سوم: بخش قلب I و II، CCU و جراحي قلب


حال به تشريح هر كدام از بخش‌ها مي‌پردازيم:

بخش كت لب يا كاتتريسم قلبي:
اين بخش داراي دو دستگاه آنژيوگرافي GE و SIMENS مي‌باشد كه هر دو اين دستگاه‌ها داراي قابليت‌هاي فراواني جهت آنژيوگرافي مي‌باشند. دستگاه SIMENS بيشتر در موارد زير استفاده مي‌شود:
1) آنژيوگرافي عروق كرونر
2) كاتتريسم راست
3) آنژيوپلاستي عروق، PTCA، PTMC (پريفرال، كاروتيد، آئورت، كليه)
4) تعبيه پيس ميكر دائم و موقت
5) تعبيه ICD
6) EPS
دستگاه GE علاوه بر قابليت انجام موارد فوق داراي ويژگي‌هاي خاص در آنژيوگرافي عروق محيطي (پريفرال) مي‌باشد. از اين دستگاه همچنين در آمبوليزاسيون تومورهاي مختلف بدن استفاده مي‌شود. يكي ديگر از دستگاه‌هاي اين مركز، بالون پمپ است كه در بيماران دچار شوك كارديوژنيك استفاده مي‌شود.


همچنين اين بخش جهت EPS (سركوب كردن آريتمي‌هاي فوق بطني) داراي 2 دستگاه RF مي‌باشد.
به كمك مانيتور مركزي ريكاوري اين مركز، تمام بيماران پس از آنژيوگرافي تحت مانيتورينگ علايم حياتي (فشار خون، نبض و تنفس بيمار) قرار مي‌گيرند تا در صورت مشاهده هرگونه اختلال، اقدامات لازم انجام گيرد. پرسنل كت لب از دو گروه پرستار و كارشناسان راديولوژي تشكيل شده‌اند. پرستاران داراي سابقه كار در بخشهاي CCU – ICU بوده و دوره‌هاي مختلف CPR و محافظت در برابر اشعه را گذرانده‌اند.


كت لب توانايي انجام 40 مورد آنژيوگرافي در روز را دارد. اين تعداد آنژيوگرافي طبق آخرين اطلاعات و استانداردهاي روز اروپا براي كليه بيماران در اين مركز انجام مي‌شود.

بخش قلب I
اين بخش داراي 25 تخت است و بيماران ترخيص شده از CCU و يا اورژانس قلب به كمك امكانات و تجهيزات مدرن آن و نيز پرسنل مجرب از نزديك تحت نظر و مراقبت قرار مي‌گيرند. به طور خلاصه در اين بخش با بهره‌گيري از پزشكان و پرسنل متبحر و نيز تجهيزات بسيار مدرن خدمات زير قابل ارائه است:
1) بستري بخش قلب
2) بستري بخش Intermediate
3) بستري بخش CCU
4) ترومبوليتيك تراپي
5) آنژيوگرافي كرونر
6) كاتتريسم راست
7) آنژيوپلاستي و استنت‌گذاري عروق محيطي
8) آنژيوگرافي با Stening عروق كرونر
9) اكوكارديوگرافي از داخل مري
10) پيس ميكر موقت
11) پيس ميكر دايم


12) ICD
13) RT
14) IVC Filter
15) PFO Closure
16) تست ورزش
17) هولتر فشار خون
18) هولتر ECG
19) CT آنژيوگرافي
20) والوالوپلاستي ميترال
21) والولو پلاستي پولمونر
22) ASD Closure


23) بستن PDA با Coil
24) Stinting آئورت (پريفال) كاروتيد (رنال)
25) پريكارديوتومي اينترونشنال
26) پريكارديوسنتز
27) بستن فيستول با Coil
28) بالون و استنت گذاري آئورت اكتسابي (مادرزادي)

بخش قلب II
بخش قلب II شامل 25 تخت فعال به صورت 16 اتاق يك تخته (رويال)، 3 اتاق دو تخته (ديپلمات) و يك اتاق 3 تخته است. در ضمن اين بخش مجهز به اتاق‌هاي معاينه، اتاق پزشك عمومي، اتاق كار و سرپرستاري مي‌باشد. اتاق معاينه در ابتداي بخش قرار دارد كه اقدامات اوليه قبل از آنژيوگرافي و PTCA در اين بخش انجام مي‌شود و پس از آن بيمار دوباره به بخش باز مي‌گردد. هر تخت اين بخش مجهز به سيستم مانيتورينگ Bedside و مانيتورينگ Cantral سانترال مي‌باشد. مانيتورها

براي بزرگسالان و كودكان قابل تنظيم هستند. مانيتور سانترال مجهز به پرينتر نيز مي‌باشد. همچنين هر تخت داراي يك كنسول و هر كنسول شامل اكسيژن مركزي، ساكشن مركزي و سيستم احضار پرستار است. مانيتور سيستم احضار پرستار در ايستگاه پرستاري قرار دارد و داراي قابليت‌هاي زير است: برقراري ارتباط دو طرفه بين پرستار و بيمار، امكان Paging در تمام اتاق‌ها و ثبت تاريخ و ساعت ارتباطات بيمار با پرستار. 4 مانيتور سقفي احضار پرستار در وسط بخش قرار دارد كه پرستار در هر قسمت از بخش مي‌تواند آن را ببيند. ساير تجهيزات بخش عبارتست از: دستگاه ECG ساكشن پرتابل، ترازو، پمپ هاي انفوزيون JMS و دستگاه وارمر، پمپ تزريق خون و ترالي اورژانس.

 

بخش CCU
Cardiac Care Unit يا CCU از نظر لغوي بخش مراقبت‌هاي ويژه قلبي است.
بيمارستان رضوي داراي 3 بخش CCU مي‌باشد كه در حال حاضر دو بخش 6 تخته و 8 تخت آن فعال مي‌باشد (به زودي بخش سوم CCU نيز راه‌اندازي مي‌شود). بيماران به صورت اورژانس و يا مستقيم از مطب پزشكان در اين بخش بستري و ويزيت مي‌شوند. همچنين بيماران خاص بعد از آنژيوگرافي و بخصوص بعد از PTCA (و يا بالون آنژيوگرافي) در اين بخش بستري مي‌شوند.

بخش‌هاي CCU داراي تجهيزات مختلفي مي‌باشند از جمله: تختهاي قابل كنترل به وسيله ريموت كنترل كه هم توسط بيمار و هم توسط پرسنل قابل تغيير مي‌باشند، مانتيورهاي بدون سيم (وايرلس) با مارك Invivo كه اين مانيتورها قابليت گرفتن فشار خون بطور اتوماتيك، پالس اكسيمتر و درجه حرارت را دارند، Xray پرتابل، C.Arm كه پزشك را قادر مي‌كند بتواند پيس ميكر را بطور اورژانس در خود CCU براي بيمار تعبيه كند.


در اين بخش كليه بيماران پزشك به صورت روزانه ويزيت مي‌شوند.

بخش ICU جراحي قلب باز
اين بخش كه از اسفندماه 1384 آغاز به كار كرده در طبقه اول بيمارستان واقع شده است و داراي 24 تخت مي‌باشد. اين 24 تخت شامل 14 تخت ويژه بزرگسالان، 7 تخت ويژه اطفال و 3 تخت VIP مي‌باشد. اين بخش داراي امكانات پيشرفته زير است:


تختهاي Volkael كه از سه قسمت شكسته مي‌شوند (تخت برقي سرشكن)، سيستم مانيتورينگ Full Option مدل Inviro، و نتيلاتورهاي Droger، ساكشن سانترال، پمپ‌هاي انفوزيون مدل JMS، سرنگ پمپ و وارمد خون و 7 تخت مجهز به مانيتور مركزي. پذيرش ICU اطفال نيز داراي امكانات كاملاً مشابه با قسمت بزرگسالان است. اتاق‌هاي VIP بدون ونتيلاتور و با امكانات مشابه با ICU مي‌باشند. روزانه بين يك تا پنج بيمار از اتاق عمل در اين بخش پذيرش مي‌شوند كه تعداد عمل‌ها،

بسته به پذيرش بيماران، متفاوت است. بيماران در صورتي كه وضعيت پايداري داشته باشند، بعد از حدود 48 ساعت به بخش جراحي قلب انتقال داده مي‌شوند. بنابراين تعداد بيماران بخش با در نظر گرفتن تعداد عمل‌ها و همچنين پايدار بودن وضعيت بيماران به طور ميانگين بين پنج تا هشت بيمار مي‌باشد. در بعضي از موارد نيز تعداد بيماران به حدود 12-15 بيمار مي‌رسد. اولين بيمار در تاريخ

3/12/1384 در اين بخش بستري گرديد. تعداد 10 نفر از پزشكان متخصص بيهوشي مجرب (در هر شيفت يك پزشك مقيم متخصص بيهوشي) 34 نفر از پرستاران و 9 نفر از كمك پرستاران، امور درماني بيماران را در اين بخش به طور مداوم برعهده دارند.

بخش ICU جراحي:
اين بخش در طبقه‌ي اول بيمارستان قرار گرفته و داراي 4 واحد است كه يك واحد آن كاملاً مجزا مي‌باشد. (SICU1-SICU2-SICU3-SICU VIP) اين واحدها به ترتيب داراي شش، شش، پنج و 10 تخت هستند. واحد SICU VIP داراي دو اتاق دو تخته و شش اتاق يك تخته است. كليه امكانات مراقبت‌هاي ويژه اعم از ونتيلاتور مناسب، مانيتورينگ قلبي و تنفسي، تخت‌هاي ويژه و امكانات احيا قلبي و ريوي به صورت كامل و مجزا مهيا شده است.
بيماراني كه به هر دليل قبل يا بعد از عمل جراحي نياز به مراقبت ويژه دارند، در اين بخش بستري مي‌شوند. علاوه بر اين امكان انجام دياليز بيمار در شرايط بحراني نيز وجود دارد. در اين بخش بيماران روزانه دوبار ويزيت مي‌شوند (توسط پزشك معالج و پزشك ICU). در كليه اوقات و شيفت‌ها متخصصين بيهوشي در بخش، حضور فعال دارند. در قسمت SICU VIP در هر اتاق امكانات رفاهي از قبيل تلويزيون مجهز به VCD و DVD و سيستم Nurse Call وجود دارد.

اتاق عمل‌هاي مركزي:
اتاق‌هاي عمل بيمارستان در طبقه اول واقع شده است. پنج اتاق عمل مربوط به قلب و عروق و شش اتاق عمل در طرف ديگر مربوط به عمل‌هاي جنرال مي‌باشد. بين اين دو قسمت، سالن استريل واقع شده است كه با اتاق‌هاي عمل دو طرف جهت انتقال وسايل استريل ارتباط دارد. در سالن انتهايي، انبار دارويي بيهوشي، CPB، اتاق پزشك جراح و سالن كنفرانس و خروجي بطرف

ICU قلب قرار دارند. اتاق‌هاي عمل دو به دو توسط اتاق رابط به يكديگر، هم‌چنين به اتاق استريل متصل شده‌اند. هر اتاق عمل داراي سينك اسكراپ مستقل و مجهز به پمپ دكوست و بتادين مي‌باشد. درهاي ورود و خروج پرسنل و بيماران مجزا مي‌باشد. كاركنان اتاق عمل شامل گروه اتاق عمل، هوشبري، پمپ، گروه كمك پرستاران و بهداشت‌كاران مي‌باشند.

بخش آندوسكوپي:
بخش آندوسكوپي بيمارستان رضوي با در اختيار داشتن پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي آندوسكوپي، مجهزترين بخش آندوسكوپي كشور به شمار مي‌رود. اين بخش شامل قسمتهاي مختلفي است از جمله: آندوسكوپي دستگاه گوارش بالغين (تشخيصي و درماني)، آندوسكوپي دستگاه گوارش كودكان (تشخيصي و درماني)، آندوسونوگرافي، ERCP (تشخيصي و درماني) برونكوسكوپي (تشخيصي و درماني).
علاوه بر اين، اقدامات درماني خاص نظير گذاشتن Stent در سرطان مري اسكلروتراپي و واريس‌هاي مري، گذاشتن Peg معده و نظاير آن انجام مي‌شود.

بخش جراحي:
اين بخش داراي 25 تخت است و براي جراحي‌هاي مختلف نظير جراحي‌هاي ترميمي و زيبايي، اورتوپدي و نورسرجري در نظر گرفته شده است. امكانات منحصر به فرد براي جراحي‌هاي مختلف مانند تجهيزات جديد از بهترين و مدرن‌ترين انواع براي جراحي ستون مهره، جراحي مغز و اعصاب، اورتوپدي و ساير رشته‌هاي جراحي و نيز حضور جمعي از بهترين جراحان كشورمان در اين بخش، آن را به يكي از مهم‌ترين بخشهاي بستري بيماران مبدل كرده است.

بخش زنان و زايمان:
بخش جراحي زنان و زايمان بيمارستان رضوي با بهره‌گيري از تجهيزات مدرن و نيز دانش روز پزشكان و دقت پرسنل خود، تلاش مي‌كند خدمات پزشكي مورد نياز مادران باردار را به بهترين شكل ممكن ارائه كند. علاوه بر اين، بخش جراحي زنان و زايمان بيمارستان رضوي در نظر دارد با راه‌اندازي و تجهيز مركز ناباروري و IUF به زوج‌هاي نابارور نيز خدمات پزشكي لازم را ارائه دهد. بلوك زايمان در طبقه دوم بيمارستان و در كنار بخش NICU و جراحي، يكي از بخش‌هاي اورژانس بيمارستان فوق

تخصصي رضوي مي‌باشد كه قادر است جهت زايمان طبيعي، سزارين و ساير اورژانس‌هاي زنان و مامايي به بيماران سرويس دهد. تجهيز اين واحد از اواسط آذرماه سال 1384 شروع و در تاريخ 13/2/85 جهت پذيرش بيماران افتتاح شده است.
بخش زنان داراي 25 تخت و 19 اتاق مي‌باشد كه شش اتاق دو تخته و بقيه يك تخته است. با توجه به وجود كلينيك زايمان بدون درد در بيمارستان، امكان انجام زايمان بدون درد در بلوك زايمان فراهم است. لازم به ذكر است كه كليه اعمال جراحي زنان و نيز اعمال لاپاروسكوپيك (بدون باز كردن شكم) توسط دستگاه‌هاي پيشرفته لاپاروسكوپي انجام مي‌شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید