بخشی از مقاله

استرابيسم يا لوچي
لوچي اصطلاح فرانسوي انحراف چشم است كه در انگليسي به آن استرابيسم مي گويند و براي تعريف چشمهايي به كار مي رود كه در يك راستا نمي توانند متمركز شوند . لوچي ممكن است در يك چشم يا هر دو چشم به طور متناوب وجود داشته باشد همچنين ممكن است هميشه يا فقط گاهي ظاهر شود.
علت استرابيسم چيست ؟

عوامل متعددي در ايجاد انحراف چشم نقش دارند :اختلال عضلات چشم ، اختلال بينائي به خصوص يك طرفه ، اختلالات قشر مغز و عوامل خانوادگي از آن جمله اند . بيماري و تب مي تواند باعث آشكار شدن لوچي شود .

لوچي اغلب از شرايط دوران كودكي است . در بزرگسالان مواردي از غفلت و بي توجهي است كه اكثراً ريشه در دوران كودكي دارند . انحراف چشم در دوران ميانسالي مي تواند از عوارض ثانويه بيماريهاي ساير اجزاي چشم باشد كه با نابينائي كامل يا نسبي همراهند و يا به دنبال سوانح و ضربات مستقيم به عضلات و اعصاب و كاسه چشم باشد .

علائم و عوارض استرابيسم چيست؟
استرابيسم باعث انحراف چشمها مي شود كه اين انحراف مي تواند به سمت داخل ، خارج ، بالا يا پايين باشد .
همچنين مانع از كاركردن توام چشمها مي شود . در ابتدا اختلال بينائي ، دوبيني يا اشتباه در درك عمق تصاوير ايجاد مي شود و در صورت عدم درمان ، چشم كودك تكامل كافي را نيافته ودچار كاهش نابينائي مي شود كه آمبليوپي يا تنبلي چشم گفته مي شود ، لذا پيامد تاخير در درمان لوچي ، تنبلي چشم و در نهايت كاهش شديد بينائي است .

 

آيا انحرافات چشم مي تواند طبيعي باشد ؟
نوزادان تا سن دو الي سه ماهگي ممكن است لوچ به نظر برسند ، اين وضعيت نبايد مايه نگراني والدين شود . اما شدت يافتن اين حالات حتي در اين سن كم نياز به ويزيت چشم پزشك دارد . وجود هر نوع لوچي بعد از سه ماهگي حتي اگر مقطعي باشد بايد به پزشك ارجاع داده شود .

لوچي كاذب چيست ؟
تصور نادرست از لوچي كودكان بعيد نيست ، اين كودكان داراي پل بيني پهن و يا چين پوستي برجسته در قسمت داخلي پلكها هستند لذا لوچ به نظر مي رسند . با رشد پل بيني اين حالت كاذب ناپديد مي شود چنين تصور كاذبي در برخي افراد خيلي نزديك بين يا خيلي دوربين نيز مشاهده مي شود . اين حالت چون گذراست ، نياز به درمان ندارد . اما به هر حال مراجعه به چشم پزشك خالي از لطف نيست.

 

درمان استرابيسم چيست ؟
استرابيسم يا لوچي قابل معالجه است اما اگر درمان آن را به گذشت زمان بسپاريم قطعاً هزينه بسياري را بر فرد تحميل خواهد كرد ، كودك از لوچي نجات نيافته و در نهايت چشم لوچ وي دچار كاهش بينائي خواهد شد . البته بالغين را هم مي توان درمان نمود درمان در بالغين مي تواند دوبيني بيمار را رفع كند يا حداقل يك ظاهر نرمال به چشم بدهد .
درمان لوچي يا استرابيسم شامل استفاده از عينك ، پريسم يا منشور ، ورزش عضلات چشم و در نهايت جراحي است .


- درمان معمول تنبلي چشم كه يكي از علل لوچي است يا مي تواند خود علامتي ناشي از لوچي باشد ، بستن چشم سالم است يامي توان با قطره يا عينكهاي خاص به سادگي ديد چشم سالم را تار كرد و به اين ترتيب چشم ضعيف تر را وادار به كار كرده و آن را تقويت نمود .
- كودك لوچ اغلب داراي ضعف بينائي در يك يا هر دو چشم مي باشد كه با عينك قابل اصلاح است. حدود 25 درصد كودكان لوچ تنها با استفاده از عينك بينائي طبيعي خود را بدست مي آورند و نيمي ديگر از اين كودكان بهبودي نسبي خواهند داشت .


- تمرينات و ورزشهاي چشمي تنها در صورتي عملي است كه كودك نيز همكاري كند لذا براي كودكان خيلي خردسال نمي تواند مفيد باشد .
- و در نهايت روش جراحي است كه سن مطلوب آن دو الي چهار سالگي است ولي تا 7 سالگي نيز اين عمل انجام مي شود ، بعد از اين سن نيز عمل انجام مي شود اما فقط مي توان انحراف چشم را اصلاح نمود و چشم مبتلا تا حدي دچار كاهش بينائي خواهد شد و حتي پس از عمل نيز اين چشم گرايش مجدد به لوچ شدن خواهد داشت .عمل جراحي بر روي عضلات مسئول حركات چشم صورت مي گيرد ، لذا كرة چشم شكافته نمي شود و در هيچكدام از اجزا تغييري صورت نمي گيرد .


برخي از انواع لوچي ها را مي توان با داروهاي جديد مانند بوتاكس بجاي جراحي درمان كرد . اين داروها گهگاه عضلات را تضعيف مي كنند ، لذا تزريق دارو داخل عضلات قوي تر به عضلات ضعيف اجازه تقويت و تكامل را مي دهد.

لوچي در كودكان بزرگتر يا بالغين :
مي تواند ناشي از فلج عضلات حركتي به علل زير باشد :
- سقوط اتفاقي با سر كه با آسيب ديدگي داخل مغز يا آسيب مستقيم به چشم همراه باشد .
- تبهاي مغزي ، تيفوئيد ، مننژيت ، ديفتري يا آبسه هاي مغزي ، آبله


- بيماريهاي مغزي با علل ناشناخته
- فلج عضلات حركتي چشم به از كار افتادن اعصابي مربوط مي شود كه از مغز خارج مي شوند در اين نوع فلج جراحي فوري توصيه نمي شود بلكه بايد به استراحت و تقويت عضلات و اعصاب همت گمارد . با گذشت زمان و استراحت در دراز مدت 50% اين موارد بطور نسبي يا كامل بهبود مي يابند .

آمبليوپي يا تنبلي چشم
آمبليوپي چيست؟
• شيوع آمبليوپي چگونه است؟
• علت وعلائم آمبليوپي چيست؟
• آيا آمبليوپي قابل درمان است ؟
• درمان آمبليوپي چيست ؟
• تا چه سني آمبليوپي قابل درمان است ؟
• آمبليوپي در بچه ها چگونه درمان مي شود؟
• اهميت پوشاندن چشم چيست ؟

آمبليوپي چيست ؟
نام ديگر آمبليوپي ، تنبلي چشم يا lazy eye است .
مغز و چشم براي ايجاد بينائي خوب باهم كار مي كنند . نوري كه داخل چشم مي شود با ايجاد سيگنالهاي عصبي از طريق عصب بينائي به مغز مي رود . تنبلي چشم يك اصطلاح پزشكي است و زماني به كار مي رود كه ديد يكي از چشمها كاهش يافته است و علت آن عدم تكامل نرمال سلولهاي بينائي قشر مغز است . خود چشم به تنهايي مشكلي ندارد اما به طور طبيعي كارايي ندارد.


شيوع آمبليوپي چگونه است ؟
آمبليوپي شايعترين علت كاهش بينائي در بچه هاست. شرايطي كه تقريباً در 2 تا 3 بچه از هر 100 نفر وجود دارد . تخمين زده شده كه تقريباً 3% بچه ها در آمريكا درجاتي از اختلال بينائي به علت آمبليوپي را دارند ، مگر اينكه در اوايل طفوليت تحت درمان موفقي قرار گرفته باشند . آمبليوپي در صورت عدم درمان تا دوران بزرگسالي باقي مي ماند و شايعترين علت اختلال بينائي يك چشمي در بچه ها و بالغين جوان و ميانسال مي باشد .


علت و علائم آمبليوپي چيست ؟
آمبليوپي توسط هر شرايطي كه تكامل يا استفاده از بينائي طبيعي چشم را تحت تاثير قرار دهد ، ايجاد مي شود . مثلاً مي تواند به علت استرابيسم (لوچي) كه يك عدم تعادل در قرارگيري دو چشم است ، ايجاد شود . لوچي مي تواند باعث انحراف چشمها به داخل ، خارج، بالا يا پايين شود . گاهي آمبليوپي به علت شرايطي مثل آب مرواريد در چشم ايجاد مي شود.
آيا آمبليوپي قابل درمان است ؟


طي 6 سال اول زندگي ، سيستم بينايي خيلي سريع رشد وتكامل مي يابد و ارتباطات پيچيده أي بين چشم و مغز ايجاد مي شود . ما هنوز هم اطلاعات لازم براي ايجاد اين ارتباطات چشم به مغز در بچه هاي بزرگتر و بالغين نداريم ,لذا موفقيت در درمان آمبليوپي به سن بيمار وابسته است .
درمان آمبليوپي چيست ؟


اغلب والدين به اشتباه اميدوارند كه تنبلي چشم فرزندشان تنها با عينك بهبود يابد ، اما عينك به تنهايي در درمان آمبليوپي موثر نيست . چشمي كه به كار گرفته نشود ، گيرنده هاي مغزي كمتري را فعال مي كند و لازم است اين گيرنده هاي مغزي دوباره به كار گرفته شوند . اين امر از طريق بستن يك چشم و اصلاح عامل تنبلي چشم در سنين پايين انجام مي شود .

تا چه سني تنبلي چشم قابل درمان است ؟
تنبلي چشم كه ناشي از قرارگرفتن كدورت در مسير بينائي است بايد در چند ماه اول شروع كدورت در چشمها درمان شود . اگر تنبلي چشم ناشي از انحراف چشم باشد در صورتيكه درمان قبل از سه الي چهار سالگي انجام شود ، موثرتر خواهد بود . البته در بچه هاي بزرگتر هم ممكن است تا حدودي بينائي بهبود يابد.


آمبيلوپي در بچه ها چگونه درمان مي شود ؟
اگر درمان آمبليوپي در اوايل دوران كودكي يعني قبل از 7 سالگي انجام شود، خيلي موثرتر خواهد بود . درمان آمبليوپي ، استفاده و كاركردن با چشمي است كه كاهش بينائي دارد . دو راه براي اين منظور وجود دارد :
1- آتروپين : يك قطره از دارويي به نام آتروپين يكبار در روز در چشم قوي تر ريخته مي شود تا حدي كه بينائي فرد رامختل و تار كند تا كودك مجبور شود چشم مبتلا به آمبليوپي را بكار برد . درمان با آتروپين بينائي را در چشم ضعيف تر تحريك مي كند و به تكامل قسمتي از مغز كه مسئول درك بينائي است ،كمك مي كند .


2- بستن چشم يا پچ كردن : با يك پچ يكنواخت و چسبنده چشم قوي تر را براي چند هفته تا چند ماه طي يك برنامه خاص مي بندند. اين درمان طفل را مجبور به استفاده از چشم آمبليوپ (تنبل ) مي كند . بستن باعث تحريك چشم ضعيف تر به عمل بينائي شده و به تكامل قسمتي از مغز كه مسئول درك بينائي است كمك مي كند . براي اينكه عمل بستن چشم موثرتر باشد بايد حداقل شش ساعت در روز چشم بسته باشد ، مگر اينكه پزشك مربوطه توصيه ديگري كرده باشد . بستن چشم هنوز هم به عنوان روش استاندارد درمان تنبلي چشم تلقي مي شود .


اهميت پوشاندن چشم چيست؟
ممكن است پوشاندن چشم جهت درمان تنبلي چشم مشكل باشد اما شما بايد نتيجه نهايي آن را به خاطر داشته باشيد: شما به فرزندتان يك هديه عالي مي دهيد يعني توانايي خوب ديدن با هر دوچشم كه در طول زندگي ادامه مي يابد و گاهي باعث برطرف شدن انحراف چشم مي شود ، شانس اشتغال وكارايي كودك در آينده بيشتر مي شود و خطر كوري نيز كمتر مي شود.
چه زماني مناسب براي پوشاندن چشم است ؟


بهتر است زمانيكه يكي از والدين فرصت دارد تا زمان كافي را باكودك بگذراند ، پوشاندن چشم آغاز شود اغلب ساعات و روزهاي اول پوشاندن چشم مشكلتر است و كودك مجبور است چشم ضعيف تر را به كار برد و با احساس عدم شناخت و آگاهي از اين تجربه جديد مقابله كند . هرچند كه آگاهي معلم مدرسه از مشكل چشمي كودك شما لازم است اما شروع پوشاندن چشم در مدرسه كار مناسبي نيست . روزهاي پايان هفته و تعطيلات معمولاً بهترين زمان شروع بستن چشم است .


به كودك اجازه دهيد كارهاي مورد علاقه اش را انجام دهد و بينايي كودك را با فعاليتهايي نظير ديدن يك برنامه تلويزيوني مطلوب ، بازي هاي ويدئويي يا بازي با يك پازل تحريك كنيد . در ابتدا بازي كردن يا شركت در ساير فعاليتهاي خارج از منزل مشكل است . دادن جايزه براي پوشاندن چشم و مجازاتهاي كوچك براي نپوشاندن چشم ، ايرادي ندارد . زيرا تلاش شما براي ايجاد يك بينايي خوب در فرزندتان است ، مسئله أي كه در آينده ، اعتماد به نفس ، ظاهر و حتي اشتغال وي موثر خواهد بود.


چه فعاليتهايي در زمان پوشاندن چشم بهتر است انجام دهيد ؟
بهترين فعاليتها ، اعمالي اند كه بينايي كودك را تحريك كرده و وي را وادار به دقت بيشتري در جزئيات كند . مثلاً بازيهاي ويدئويي از دور بيشترين بهبود بينايي را دركمترين مدت به دنبال دارد . اما هر فعاليت محرك بينايي كه مورد علاقه كودك باشد ، مي تواند مفيد باشد .


آيا پوشاندن چشم انحرافات چشم را نيز درمان مي كند؟
هدف اصلي از پوشاندن چشم بهبود بينائي چشم ضعيف تر است و اكثراً انحرافات چشم ادامه مي يابد . اما گاهي انحراف چشم با اين درمان كمتر مي شود . در صورتي كه براي اصلاح انحراف چشم عمل جراحي نياز باشد ، بهبود بينائي حاصل از پوشاندن چشم ضعيف به حفظ نتيجه جراحي در راست قرار گرفتن چشمها پس از عمل كمك خواهد نمود.
چه مدتي لازم است پوشاندن چشم ادامه يابد ؟
هدف اوليه از پوشاندن چشمها بدست آوردن بهترين و بيشترين بينائي ممكن است . در بچه هاي كوچك تر معمولاً نتيجه خيلي خوبي حاصل مي شود . برخي از بچه ها فقط با چند هفته پوشاندن چشم سالم بهبودي هميشگي خواهند داشت . با اين وجود در اكثر بچه هاي ديگر چند هفته تا چند سال لازم است عمل پوشاندن چشم سالم ادامه يابد . معمولاً در سن 9 سالگي وضعيت بينائي كودكان ثابت مي شود و پس از اين زمان ديگر نيازي به پوشاندن چشم نيست اما بهتر است معاينات منظم چشمي حداقل تا 9 سالگي ادامه يابد

.

قوز قرنيه يا كراتوكونوس

قوز قرنيه در چه سني شايع مي باشد؟
علائم قوز قرنيه چيست ؟
علل قوز قرنيه چيست ؟
تشخيص
درمان كراتوكونوس چيست ؟
موفقيت درمان قوز قرنيه يا كراتوكونوس چگونه است ؟
برای دیدن بروشور بر روی لینک کلیک کنید.
قوز قرنيه يا كراتوكونوس چيست؟
نازك شدن غير عادي و پيشرونده ، دو طرفه ولي غير قرنيه در قسمت مركزي قرنيه را كه باعث برآمده شدن تدريجي آن به سمت بيرون مي شود ، قوز قرنيه يا كراتوكونوس مي گويند . در واقع قرنيه به شكل يك مخروط كروي در مي آيد .


قوز قرنيه در چه سني شايع مي باشد؟
اين بيماري در نوجوانان و حدود سن بلوغ شروع شده و طي 8-7 سال پيشرفت كرده و بعد تقريباً ثابت باقي مي ماند ، گرچه اين زمان ممكن است تغيير كند . رشد و پيشرفت اين بيماري ممكن است ناگهاني يا تدريجي باشد و معمولاً بين 10 تا 30 سالگي شايعتر از بعد از 30 سالگي مي باشد .


علائم قوز قرنيه چيست ؟
در مرحله نهفته بيماران هيچ علامت باليني ظاهري ندارند ، جز اينكه تغييرات مكرري در شماره عينك آنها پديد مي آيد كه به صورت نزديك بيني و آستيگماتيسم منظم يا نامنظم متوسط تا شديد بروز مي كند .
علي رغم اينكه بيماري دو طرفه است ولي ممكن است گاهي به شكل يك طرفه و يا دو طرفه كاملاً غير يكسان بروز كند .


در كاهش ديدي كه با عينك به سختي اصلاح مي شود يا قابل اصلاح نيست ، تشخيص كراتوكونوس مورد ظن مي باشد . تغيير سريع ميزان آستيگماتيسم شماره عينك بيماران نيز از مواردي است كه بايد به كراتوكونوس شك كرد . در بيماراني كه دچار آستيگماتيسم نامنظم بدون هيچ سابقه جراحي مي شوند ، اولين تشخيص قوز قرنيه يا كراتوكونوس مي باشد .
علل قوز قرنيه چيست ؟


1- نقش اختلالات ارثي در قوز قرنيه دقيقاً مشخص نشده است ، به طوريكه فقط در 7% بيماران سابقه خانوادگي وجود دارد .
2- آسيب هاي ناشي از لنزهاي سخت تماسي طي چند سال استفاده يا مالشهاي مكرر چشم به دنبال بيماريهاي آلرژيك چشمي نيز در ايجاد اين بيماري احتمالاً نقش دارد .
3- همراهي اين عارضه با ساير بيماريهاي چشمي يا بيماريهاي عمومي نيز وجود دارد .
تشخيص :
در معاينه با دستگاهي به نام اسليت لامپ توسط چشم پزشك ، كراتوكونوس در مراحل
متوسط تا پيشرفته قابل تشخيص است ، ولي در مراحل اوليه بيماري با وسايلي چون كراتومتري و توپوگرافي (تعيين نقشه قرنيه ) ، پاكي متري (تعيين ضخامت قرنيه ) ، مي توان قوز قرنيه را تشخيص داد زيرا در كراتوكونوس يا قوز قرنيه ، قدرت قرنيه به طور منظم يا نامنظم افزايش يافته و نقشه توپوگرافي قرنيه اين مساله را تاييد مي كند و ضخامت قرنيه نيز به تدريج كاهش مي يابد كه با پاكي متري مي توان آن را مشخص كرد .


درمان كراتوكونوس چيست ؟
در ابتدا ديد بيماران با عينك اصلاح مي شود، اما چنانچه آستيگماتيسم و نزديك بيني بيماران بدتر شود ، ممكن است لنزهاي تماسي براي اصلاح عيوبي كه با عينك قابل اصلاح نيست لازم باشد . اما ممكن است استفاده از لنزهاي تماسي براي بيمار قابل تحمل نباشد يا با لنز تماسي ديد بيمار اصلاح نشود كه تكنيكهاي جراحي در اين موارد توصيه مي شود .
اصلاح ديد با لنزهاي تماسي مبتني بر اصل خنثي كردن نامنظمي هاي قرنيه بوسيله لنز است .
موفقيت درمان قوز قرنيه يا كراتوكونوس چگونه است ؟
از سالها قبل عمل پيوند قرنيه در اين بيماران انجام مي شد كه با موفقيت (شفافيت قرنيه ) حدود 95% همراه است ، ولي حدود 10 تا 20% از بيماران كراتوكونوس نيازمند عمل پيوند خواهند بود . پس از عمل قرنيه ، 60% بيماران نيازمند استفاده از لنزهاي تماسي جهت اصلاح ديد خواهند بود و عود كراتوكونوس بعد از پيوند نيز بندرت رخ مي دهد . در ضمن امكان پس زدن پيوند تا آخر عمر براي بيمار باقي مي ماند ، لذا توجه به مسائل زير در سالهاي اخير در حال افزايش است :
اقدامات جراحي ديگري نظير اپي كراتوپلاستي ، رينگ داخل قرنيه ، گذاشتن لنز داخل چشمي و در آوردن عدسي بيمار و كاشت لنز داخل چشمي و ...

نكات ضروري درمصرف قطره ها و پماد هاي چشمي:
- قبل از استفاده حتماً دستهايتان را بشوييد.
- به تاريخ انقضاء قطره ها حتماً دقت داشته باشيد. در صورتيكه قطره مستعملي از قبل عمل داريد، پس از عمل از آن استفاده نكنيد. ازتماس نوك قطره چكان يا پماد با چشم، انگشتان، و هر سطح ديگري جلوگيري كنيد.
- اگر رنگ قطره تغيير كرده يا رسوب كرده است از آن استفاده نكنيد. از زمان باز شدن درب يك قطره استريل حداكثر تا يك ماه مي توانيد از آن استفاده كنيد.


- اگر بيش از يك نوع قطره يا چند قطره از يك قطره معين استفاده مي كنيد، فاصله بين چكاندن دو قطره حداقل پنج دقيقه باشد و فاصله مصرف داروي چشمي بعدي با پماد حداقل ده دقيقه باشد.
روش مصرف :
از بيمار بخواهيد سرش

را به طرف عقب خم كند و به بالا نگاه كند تا ملتحمه پلك تحتاني آشكار شود . قطره چكان را مستقيماً بالاي چشم بيمار قرار دهيد و درحاليكه بيمار به بالا نگاه مي كند قطره را داخل چشمش بريزيد يا 5/0 تا 1 سانتيمتر از پماد را داخل ملتحمه پلك تحتاني قرار دهيد.سپس از بيمار بخواهيد 1 تا 2 دقيقه چشمهايش را ببندد و با انگشتانش گوشه داخلي چشمها را كمي فشار دهد . پمادهاي چشمي را بهتر است قبل از خواب مصرف كنيد چون در ساعت بيداري باعث تاري ديد مي شود.
عمل پيوند قرنيه يا كراتوپلاستي چيست ؟
ساختمان و عملكرد قرنيه
موفقيت عمل پيوند قرنيه به چه عواملي بستگي دارد
آيا درمان جايگزيني براي پيوند قرنيه وجوددارد
بانك چشم ( بانك قرنيه چيست ؟)
تجويز عينك بعد از عمل پيوند
ساختمان و عملكرد قرنيه
قرنيه بافت ظريف و شفاف و جزئي از كره چشم است كه نقشي حياتي در عمل بينايي دارد . پرتوهاي موازي نور از اشياي خارجي توسط قرنيه به عدسي چشم و از آنجا به شبكيه و در نهايت مغز منتقل مي شود . قرنيه بواسطه قرارگرفتن در معرض هوا ، نسبت به هر نوع جراحت ،

عفونتهاي ويروسي و باكتريايي و قارچي نفوذ پذير و حساس است كه حاصل تمام اين اختلالات در صورت عدم معالجه مناسب ، نوعي كدورت در قرنيه است كه ماندگار خواهد شد و در صورتيكه كدورت در قرنيه عميق باشد، مانع از رسيدن نور به بافت حساس شبكيه مي شود كه كاهش بينائي نتيجه آن است .


عمل پيوند قرنيه يا كراتوپلاستي چيست ؟

عمل پيوند قرنيه شامل برداشتن قرنيه كدر شده يا ضايعات ديگر قرنيه مثل ورم ، نازك شدن و تخريب و زخم و جايگزيني آن با يك بافت هم اندازه ، از يك قرنيه سالم ، تازه و شفاف است كه مي توان از چشم يك فرد مرده حداكثر شش ساعت پس از فوت تهيه كرد . قرنيه از كل كره چشم برداشته مي شود و ساير قسمتهاي چشم دست نخورده باقي مي ماند .


قرنيه شش ساعت پس از مرگ انسان داراي حيات است زيرا تغذيه قرنيه بر عهده جريان خون نيست بلكه توسط مايع زلاليه كه در پشت آن قرارگرفته تغذيه مي شود .بافت قرنيه بايد تازه باشد و با دقت و كمترين آسيب با ميكروسكوپ جراحي و ابزارهاي ريز ميكروسكوپي به قرنيه فرد دريافت كننده پيوند زده شود .
بخيه ها چندماه تا چند سال در چشم باقي مي مانند يعني تا زمانيكه چشم كاملاً بهبود يابد و تا چند ماه پس از عمل از قطره هاي چشمي براي كمك به ترميم چشم استفاده مي شود .نكته

قابل توجه اين است كه در كليه كدورت هاي قرنيه پيوند قابل انجام نمي باشد مثلاً در كدورت قرنيه ناشي از تراخم پيشرفته كه خشكي شديد چشم وجود دارد ميزان موفقيت بسيار پايين است يا در كدورت هاي قرنيه كه مربوط به دوران كودكي است و تنبلي چشم نيز همراه با كدورت وجود دارد بهبود بينائي بعد از پيوند زياد نمي باشد ، لذا معمولاً پيوند توصيه نمي شود .
موفقيت عمل پيوند قرنيه به چه عواملي بستگي دارد ؟


1- برداشتن موفقيت آميز بافت پيوندي : كه به تازه بودن كره چشم اهدا كننده وتكنيك جراحي وابسته است .
2-بر گرداندن موفقيت آميز بينايي بيمار : كه به برداشتن موفقيت آميز قطعه پيوندي و وضعيت سلامت ساير اجزاي كره چشم وابسته است.
3- عدم دفع پيوند ( واكنشهاي زود هنگام يا تاخيري ) : سه علامت هشدار دهنده دفع پيوند عبارتند از :كاهش بينايي ، قرمزي چشم ، درد چشم و حساسيت بيش از حد به نور . اگر هر كدام از اين علائم بيشتر از چند ساعت تداوم يابد بيمار فوراً بايد به چشم پزشك خود مراجعه كند . در صورتيكه با مشاهده اولين علائم رد پيوند درمان مناسبي تجويز شود ، موفقيت درمان زياد خواهد بود . همچنين طي مطالعات جديد با تطبيق گروههاي خوني فرد دهنده و گيرنده پيوند ،


احتمال موفقيت پيوند قرنيه افزايش مي يابد و اگر قرنيه پيوندي ظرف چندين ماه شفافيت خود را حفظ كند و بافت پيوندي توسط قرنيه فرد دريافت كننده پذيرفته شود پيوند قرنيه موفقيت آميز تلقي مي شود ميزان موفقيت عمل پيوند به طور كلي حدود 85 تا 90 درصد است كه بسته به بيماري زمينه اي نتيجه متفاوت است به طوري كه در برخي از بيماريهاي زمينه اي موفقيت پيوند كمتر از 50 درصد و در برخي از بيماريها مثل قرنيه بالاتر از 95 درصد است .


4- معاينات مكرر و دقيق بعد از پيوند : مراجعات پس از جراحي نزد پزشك براي پيشگيري از عود و برگشت كدورت قرنيه نقش حياتي خواهد داشت . البته واكنش ايمني مي تواند قرنيه را در همان آغاز يا حتي پس از جند سال تحت تاثير قرار دهد كه منجر به دفع پيوند مي شود .

آيا درمان جايگزيني براي پيوند قرنيه وجود دارد ؟
PTK(فتوتراپيوتيك كراتكتومي ) يا برداشتن كدورت قرنيه با نور ليزر از جديدترين درمانهاي جايگزين پيوند قرنيه در زخمها و كدورتهاي قرنيه مي باشد .


اين عمل با ليزر وتحت كنترل كامپيوتر صورت مي گيرد و لايه ها ي نازكي از بافت قرنيه بيمار برداشته شده و نامنظمي هاي سطح قرنيه كه ناشي از آثار زخم يا كدورت قرنيه است را از بين مي برد . در اين روش به بافتهاي اطراف حداقل آسيب وضربه وارد مي شود و بافت جديد مي تواند بر روي اين لايه صاف رشد كند و بينايي بيمار به سرعت برگشت مي كند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید