بخشی از مقاله

بیماریهای پوستی

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدت در آفتاب حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر طیف ماوراء بنفش و خصوصاً مادون قرمز موجود در نور خورشید به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان به قرمزی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد.


عواملی که حساسیت شخص را نسبت به آفتاب‌سوختگی افزایش می‌دهد عبارتند از[1]:
• در معرض آفتاب قرار گرفتن در ساعت اوج آفتاب (10 صبح تا 4 بعدازظهر)خصوصآ در نوزادان و کودکان که نسبت به بزرگسالان پوست حساس‌تری دارند.
• روشنی پوست: افراد با پوست های روشن با احتمال بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.
• استفاده از برخی داروها از جمله بعضی از آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری.


• استفاده از روش های برنزه‌کردن.
آفتاب سوختگى به معناى سوختن پوست به علت در معرض قرارگيرى به نور خورشيد يا ساير منابع اشعه ماوراى بنفش است.
آفتاب سوختگى هنگامى رخ مى‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشيد يا ساير منابع نورى حاوى اشعه ماوراى بنفش بيش از توانايى رنگدانه محافظت كننده پوست بدن يعنى ملانين

باشد. [کارکردهای پوست]
آفتاب سوختگى شديد به همان اندازه سوختگى حرارتى وخيم است و ممكن است همان اثرات عمومى مانند تاول زدن، ورم و تب را داشته باشد. بنابراين نبايد آفتاب سوختگى را بى‌اهميت انگاشت. [عوامل خطرساز برای آفتاب‌سوختگی]
هرسال بسيارى از افراد در نتيجه قرار گرفتن در معرض نور شديد خورشيد فوت مى‌كنند و ميليون ها نفر دچار آفتاب‌سوختگى مى‌شوند.
آفتاب‌سوختگى برخلاف سوختگى حرارتى فوراً تظاهر نمى‌كند.
بنابراين هنگامى كه دردناكى و قرمزى پوست شروع می‌شود، آسيب پوستى از قبل رخ داده است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدايى پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شديد بيشترين شدت را دارد. در موارد شديد ممكن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شايع است.
سمومى در بدن به علت آفتاب سوختگى آزاد مى‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت يك علامت معمول می‌شوند. پوسته ريزى معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شديد رخ مى دهد.
عواقب درازمدت سال هاى متوالى قرار گرفتن در معرض نور تند خورشيد نیز مهم هستند.(ملانوسيت ها) را كه ملانوم ناميده مى شود دو برابر مى‌كند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشيد باعث پيرى زودرس پوست و ايجاد چين و چروك در آن مى شود. لكه هاى پيرى (lentigo) نتيجه تابش نور خورشيد به پوست هستند.
سرطان پوست (چه از نوع سلول پايه اى و چه از نوع سلول فلسى) مستقيماً با ميزان قرار گرفتن در معرض آفتاب (كه بر حسب دو عامل رنگدانه هاى پوست و ساعات زير آفتاب بودن معين

مى شود) ارتباط دارد. [جلوگيري از سرطان پوست] نهايتاً در معرض قرارگيرى به نور خورشيد و صدمه ناشى از اشعه ماوراى بنفش در ايجاد آب مرواريد دخيل دانسته شده است.كرم هاى ضد آفتاب بسيار موثرى براى محافظت در برابر اشعه هاى ماوراى بنفش A و B (به ترتيب اشعه ماوراى بنفش داراى طول موج بلند و كوتاه)، كه اجزاى نور خورشيد هستند، مسئول سوختن و تغييرات سرطانى در پوست هستند. كرم هاى ضدآفتاب، لباس هاى پوشاننده و عينك هاى آفتابى ضد اشعه ماوراى بنفش، همگى براى پيشگيرى از قرار گرفتن در برابر نور خورشيد توصيه مى‌شوند. استفاده از كرم ضدآفتاب داراى فاکتور محافظتى نور خورشيد (SPF) بالا توصيه مى شود. اعداد بالاتر SPF بيانگر قدرت محافظت بيشتر كرم است. متاسفانه راهى براى "برنزه شدن بى خطر" در آفتاب وجود ندارد


بواسیر ( Hemorrhoid )
علت بیماری : بواسیر ( Hemorrhoid ) از موارد زیادی غیر طبیعی است که نیروهای ضعیفی بطور غیر طبیعی آنها را به خود میکشند و در محلهای گودی داخلی بدن و جاهای مرطوب آن مانند داخل بینی ، داخل رحم و مقعد ظاهر میشود
علائم بیماری : این بیماری اقسامی دارد مانند زگیل که سخت و گرد است که این نوع از سودای خالص است و یا مانند انگور گرد ، نرم ، باد کرده و رنگش سبز یا ارغوانی است که علت آن خون همراه با سودا است و گاه مانند توت سست میباشد و رنگش بین قرمز و سفید است و نیز

مانند توت دانه دانه است که علت آن از خون و سودا است و گاه مانند زنبور عسل کوچک و دراز است این نیز از خون یا سودا است و در عین حال از چیرگی حرارت پدید می آید و گاهی هم از بلغم پدید می آید که این نوع سفید ، بادکرده و سست میباشد و این نوع کم یاب و نادر است

آشنایی با چند بیماری شایع پوستی
تورم قرمز، دردناك و پر از چرك پوست است كه توسط يك عفونت باكتريايي ايجاد ميشود

.


سن، جنس، ژنتيك و نحوه زندگي: عوامل خطر مهمي نيستند.

كورك زماني ايجاد ميشود كه يك فوليكول مو يا غده سباسه (كه سبوم را به داخل فوليكول مو، ترشح ميكند) عفوني گردد. سپس عفونت، منتشر شده و چرك در بافتهاي اطراف تجمع مييابد. محلهاي شايع براي كوركها، نواحي مرطوب همچون كشالههاي ران يا جاهاييكه اصطكاك رخ ميدهد مثلاً زيريقه، ميباشند. كوركها معمولاً به دليل عفونت با باكتري استافيلوكوك اورئوس كه در بعضي افراد به طور طبيعي بر روي پوست يا در داخل بيني، بدون هيچ علامتي وجود دارد، ايجاد ميگردد. مجموعهاي از كوركهاي به هم متصل، كفگيرك (Carbuncle) ناميده ميشود.
كوركها از همه بيشتر در افرادي ديده ميشوند كه مقاومتشان در برابر عفونت به دليل اختلالاتي همچون، مرض قند و ايدز كاهش يافته است، اما در افراديكه هيچگونه مشكل ايمني ندارند هم ميتوانند به وجود آيند.


علايم بيماري:


علايم بتدريج طي چند روز به ترتيب زير ايجاد ميگردند:
- يك توده قرمز كوچك ظاهر ميشود.
- اين ناحيه دردناك و حساس ميگردد.
- اين توده و بافتهاي اطراف آن به موازات تجمع چرك، شروع به تورم ميكنند.

يك سرسفيد يا زرد از چرك، در مركز كورك


ظاهر ميشود.
- ناحيه مبتلا در لمس گرم بوده و ضربان دارد.
كوركها، اغلب بدون درمان، بهبود مييابند. ممكن است بتركند و چرك آزاد شود يا بتدريج فروكش و سپس ناپديد گردند.


شما چه كاري مي توانيد انجام دهيد.
شما ميتوانيد با گذاشتن يك كلافه پنبهاي يا يك پارچه تميز كه در آب گرم مرطوب شده، بر روي ناحيه مبتلا به مدت حدود 30 دقيقه 4 بار در روز به تسكين درد و بهبودي كمك كنيد. كورك را فشار ندهيد زيرا اين كار ممكن است باعث پخش شدن بيشتر عفونت گردد. اگر كوركي در عرض چند روز شروع به بهبودي نكرد يا بزرگ و دردناك شد، با پزشكتان مشورت كنيد.


پزشك چه كاري ميتواند انجام دهد:
پزشك ممكن است چرك را با ايجاد يك برش كوچك در مركز كورك با استفاده از يك سوزن استريل، تخليه كند. اين كار معمولاً بدون درد است. همچنين ممكن است جهت درمان علت عفونت، به شما آنتي بيوتيك خوراكي تجويز شود. احتمال دارد كوركهاي بزرگ، تحت بيحسي موضعي، نياز به شكافته شدن توسط چاقوي جراحي داشته باشند.
در صورتيكه دچار عود كورك شديد ممكن است جهت جستجوي يك اختلال زمينهاي آزماي

شات خوني و ادراري انجام گيرد. همچنين احتمال دارد كه پزشك توصيه كند از صابونها يا كرمهاي ضدعفوني كننده جهت كشتن باكتريها استفاده نماييد.

 


گل مژه (Stye | Hordeolum)


گل مژه بيماري شايعي است كه مي تواند افراد را در سنين مختلف گرفتار كند. گل مژه به صورت يك توده متورم، حساس و دردناك و قرمز رنگ در نزديكي لبه پلك تظاهر مي كند. اين توده در حقيقت يك آبسه كوچك است كه در اثر عفونت يا التهاب ريشه مژه ها يا غدد ترشح كننده چربي پلك ايجاد مي شود. تماس دست آلوده با چشم (به خصوص اگر با ترشحات بيني آلوده شده باشد) و التهاب لبه پلك (بلفاريت) از عوامل مهمي هستند كه باعث بروز گل مژه مي شوند.

علائم و نشانه ها

* احساس سنگيني و درد پلك
* ايجاد يك توده برجسته قرمز رنگ دردناك در لبه پلك
* سوزش و خارش و اشكريزش
* گاهي خروج ترشحات چركي از گل مژه
* تاري ديد: تاري ديد از عوامل معمول گل مژه نيست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با فشار روي قرنيه باعث ايجاد آستيگماتيسم و تاري ديد مي شود.

درمان

 

اكثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدريج بهبود مي يابند و مشكل خاصي ايجاد نمي كنند. در چند روز اول، استفاده از كمپرس گرم باعث تسكين درد مي شود و ممكن است به سرباز كردن گل مژه و تخليه ترشحات چركي كمك كند. براي اين منظور يك حوله تميز را با آب جوشيده گرم (نه داغ!) مرطوب كنيد و براي مدت 10 تا 15 دقيقه روي چشم مبتلا قرار دهيد. ماساژ ملايم هم به تسكين درد و تخليه ترشحات كمك مي كند. ماساژ كمپرس گرم را مي توان روزي 4-3 بار انحام داد تا ترشحات تخليه شود و گل مژه بهبود پيدا كند. هرگز سعي نكنيد گل مژه را بتركانيد يا به

زور تخليه كنيد، اين كار مي تواند باعث گسترش عفونت به بافت هاي مجاور و يا حتي ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پيدا نكرد حتماً به چشم پزشك مراجعه كنيد. چشم پزشك مي تواند در صورت لزوم با يك جراحي كوچك گل مژه را تخليه كند. تخليه گل مژه با بي حسي موضعي با استفاده از قطره بي حس كننده انجام مي شود و گل مژه از سمت پشت پلك تخليه مي شود.

در گل مژه هاي معمولي استفاده از قطره هاي آنتي بيوتيك يا آنتي بيوتيك خوراكي فايده اي ندارد. اما در بچه هاي كوچك يا افرادي كه گل مژه هاي شديداً ملتهب دارند ممكن است لازم باشد با نظر چشم پزشك آنتي بيوتيك خوراكي براي جلوگيري از گسترش عفونت به بقيه پلك و قسمت هاي مجاور استفاده شود.

پيشگيري

در برخي از افراد گل مژه مكرراً عود مي كند. براي پيشگيري از عود گل مژه به نكته هاي زير توجه كنيد:

* از تماس دست آلوده با چشم جلوگيري كنيد.
* بهداشت پلك را رعايت كنيد. شستشوي منظم پلك ها با آب ولرم يا شستشوي لبه پلك با شامپو بچه رقيق شده مي تواند به جلوگيري از عود گل مژه كمك كند.
* در صورت بروز گل مژه هاي مكرر حتماً به چشم پزشك مراجعه كنيد. گاهي اوقات بيماري هاي چشمي ديگر مثل بلفاريت (التهاب لبه پلك) يا مشكلات غدد ترشح كننده چربي باعث بروز گل مژه مكرر مي شود كه تشخيص و درمان اين بيماري ها توسط چشم پزشك باعث جلوگيري از عود گل مژه مي شود. به علاوه گاهي اوقات بعضي از بيماري هاي جدي پلك ها (مثلاً تومورها)

ممكن است به صورت گل مژه هاي مكرر تظاهر كند كه در اين موارد معاينه توسط چشم پزشك راهگشاست.

گل مژه و شالازيون

شالازيون يكي ديگر از توده هاي لبه پلك است كه در ابتدا تظاهري شبيه گل مژه دارد. براي آگاهي بيشتر مبحث شالازيون را مطالعه كنيد..

 


زگيلها Warts

تودههاي سفت، به رنگ پوست يا تيرهتر هستند كه در نتيجه يك عفونت ويروسي، بر روي پوست ايجاد ميگردند.


سن: شايعتر از همه در كودكان و بالغين جوان رخ ميدهد.

نحوه زندگي: آب و هواي گرم و مرطوب يك عامل خطر است.

جنس، ژنتيك: عوامل خطر مهمي نيستند.

زگيلها كه وروكا هم ناميده ميشوند. تودههاي كوچكي هستند كه توسط پاپيلوما ويروسهاي انساني ايجاد ميگردند. اين ويروسها به سلولهاي پوستي تهاجم پيدا كرده و آنها را وادار به تكثير مينمايند، بنابراين نواحي ضخيم شدهاي از پوست به وجود ميآيند. زگيلها معمولاً روي دستها و پاها ايجاد ميشوند و عموماً بيضررند. با اين وجود، بعضي از انواع زگيلها، ناحيه

تناسلي را مبتلا كرده و شدت بيشتري دارند.
زگيلها در اثر تماس مستقيم با يك فرد آلوده يا از ذرات ويروسي موجوددر پوستههاي پوستي كه اخيراً ريزش كرده، انتقال مييابند. عفونت معمولاً در آب و هواي گرم پخش ميشود.
اكثر مردم، تا سن 20 سالگي حداقل يك زگيل داشتهاند. اما بعضي زگيلها عود ميكنند. افراد مبتلا به يك بيماري تضعيف كننده سيستم ايمني مثل ايدز ممكن است دچار تعداد زيادي زگيل شوند.


انواع زگيلها:
سه نوع اصلي زگيل وجود دارد. اين انواع براساس شكل ظاهري و محلهاي متفاوتي از بدن كه در آنجا به وجود ميآيند، طبقهبندي شدهاند.


زگيلهاي شايع Common warts: اين زگيلها غالباً روي دستها ايجاد ميشوند. اين زگيلها به شكل زير هستند:
- سفت با يك سطح برجسته و خشن
- معمولاً گرد
- با تعدادي نقطههاي سياه كوچك، منقوط شدهاند.
نقطههاي سياه، عروق خوني كوچك ميباشند. زگيلهاي شايع اغلب به صورت گروهي رشد ميكنند.


زگيلهاي پلانتار Plantar warts: اين زگيلها در كف پاها ايجاد ميگردند. هر چند زگيلهاي پلانتار، مشابه زگيلهاي شايع هستند، اما به دليل اينكه دائماً تحت فشارناشي از وزن بدن هستند، به داخل پوست رشد ميكنند. گروهي از زگيلهاي پلانتار كه به هم متصل مي شوند، زگيل موزائيكي Mosaic wart نام دارند.
زگيلهاي پلانتار به صورت زير هستند:
- در كف پا به صورت مسطح قرار دارند.
- محكم با يك سطح ضخيم شده هستند.
- در موقع راه رفتن معمولاً دردناكند.
- با نقاط سياه كوچكي منقوط شدهاند.
ويروسي كه منجر به زگيلهاي پلانتار ميشود معمولاً در اثر پا برهنه راه رفتن در نواحي آلوده مثل رختكنها و استخرهاي شنا، كسب ميشوند.

 


درمان يك زگيل:
شما ميتوانيد، زگيلهاي شايع يا پلانتار را با استفاده از ژلها يا لوسيونهاي بدون نسخهاي كه حاوي اسيد سالسيليك هستند و باعث حل شدن لايه ضخيم پوست ميشوند، در

مان كنيد. اين درمان را هر روز براي چندين هفته به كار بريد تا اينكه زگيلها ناپديد گردند. وسايل مورد استفاده براي درمان را از ساير اشياي موجود در حمام جدا نگه داريد تا مانع انتشار ويروس شويد. از وسايل مشترك حمام استفاده نكنيد.


زگيلهاي مسطح Flat warts: زگيلهاي مسطح روي مچ و پشت دستها و صورت ايجاد ميگردند. زگيلهاي مسطح داراي اندازه متغير بوده و به شكل زير هستند:
- به رنگ پوست
- با سر مسطح و خيلي مختصر برجسته
اغلب خارشدار
اين زگيلها، اغلب در امتداد خطوطي كه در نتيجه خاراندن، ويروس پخش شده است، به وجود ميآيند.


كارهايي كه بايد انجام شوند:
اكثر زگيلها بدون درمان ناپديد ميشوند. اما ممكن است ماهها يا سالها طول بكشد. تعداد زيادي از داروهاي بدون نسخه جهت درمان زگيلها، در دسترسند. در صورتيكه، زگيلي عليرغم روشهاي كمك به خود باقي ماند يا اينكه شما شك داريد كه يك ضايعه، زگيل است يا خير، با پزشكتان مشورت كنيد.
در صورتيكه زگيلي دردناك شد، روي صورت يا دستگاه تناسلي به وجود آمد يا يك كودك زير 5 سال را مبتلا ساخت، بايد پزشكتان را مطلع سازيد. پزشك ممكن است تصميم بگيرد كه زگيل را با منجمد كردن، تراشيدن يا سوزاندن بردارد. در بعضي موارد زگيلها عود ميكنند.

----------------------------------------------------------


پينه و ميخچه Calluses and corns

نواحي ضخيم شده پوست بر روي دستها و پاها هستند كه در نتيجه فشار يا اصطكاك به وجود ميآيند.


نحوه زندگي: در كارگراني كه با دست كار ميكنند، دوندگان و موزيكدانان، شايعتر است.

سن،جنس و ژنتيك: عوامل خطر مهمي نيستند.

اگر فشار يا اصطكاك طولاني مدت بر روي يك ناحيه كوچك از دست يا پا وجود داشته باشد، ممكن است يك پچ پوستي سفت و ضخيم جهت حفاظت از بافتهاي زيرين، ايجاد گردد كه پينه نام دارد. پينهها معمولاً بدون درد هستند. پينهها معمولاً بر روي دستان افرادي همچون موزيكدانان به دليل اصطكاك ايجاد ميگردند. كف پاها ممكن است در نتيجه فشار غيريكنواخت وزن بدن در طي راه رفتن، پينهدار شود.
ميخچهها، پچهايي از پوست ضخيم شدهاند كه بر روي انگشتان پا به وجود ميآيند. آنها معمولاً به علت پوشيدن كفشهايي كه خيلي تنگ هستند، ايجاد ميگردند. پچها داراي يك مركز سفت و روشن بوده و ميتوانند دردناك و پايدار باشند.

درمان:
در صورتيكه داراي پينه هستيد، ميتوانيد مقداري از پوست سفت شده را با مرطوب كردن ناحيه مبتلا به آب ولرم به مدت 10 دقيقه و سپس ماليدن آن به آرامي توسط سنگ پا، برداريد.
استفاده منظم از كرمهاي مرطوب كننده ممكن است به حفظ نرمي پوست كمك نمايد. در صورت امكان از اعمال فشار بر روي ناحيه مبتلا خودداري كنيد تا به بهبود و عدم عود پينه كمك شود. جلوگيري از ايجاد پينههايي كه در كف پا ايجاد ميشوند، مشكل است. اما استفاده از كفشهايي با اندازه مناسب ممكن است تا حدودي كمك كننده باشد.
جهت كاهش فشار روي ميخچهها، كفشهايي بپوشيد كه روي انگشتانتان

فشاري اعمال نميكنند و از بالشتكهاي ميخچه، (حلقههاي اسفنجي كوچكي كه در بازار موجود است) استفاده كنيد.
پزشك ممكن است اندازه ناحيه ضخيم شده را با بريدن آن توسط چاقوي جراحي كاهش دهد. اين كار معمولاً طي چندين جلسه انجام ميشود. به محض حذف منبع فشار، پينهها و ميخچهها نبايد عود كنند.


پينهها و ميخچهها ممكن است عفوني و زخمي شوند، به ويژه در افراد مبتلا به مرض قند. در صورت عفوني يا زخمي شدن آنها، سعي در خود درماني ضايعات نكنيد، بلكه حتماً به پزشكتان مراجعه نماييد.


تب خال .
Cold Sore

مجموعهاي از تاولهاي كوچك و دردناك هستند كه معمولاً در نزديكي لبها قرار دارند و توسط يك عفونت ويروسي ايجاد ميشوند.


نحوه زندگي: بادسرد، آفتاب سوختگي و استرس عوامل خطر ميباشند.

سن،جنس وژنتيك: عوامل خطر مهمي محسوب نميشوند.

تبخال تودهاي از تاولهاي دردناك بوده كه معمولاً توسط ويروس هرپس سيمپلكس نوع 1 ايجاد ميشود. اكثر مردم حداقل براي يكبار تا زمانيكه به سن بلوغ ميرسند، توسط 1 آلوده شدهاند.
عفونت اوليه، اغلب قابل توجه نبوده، اما ممكن است تاولهايي در دهان ايجاد شود. سپس ويروس به حالت نهفته در سلولهاي عصبي باقي ميماند، اما در بعضي افراد دوباره فعال شده، ايجاد تبخال مينمايد. عوامل شعلهور كننده تبخال عبارتند از: بادسرد، آفتاب سوختگي، خستگي، استرس، سرماخوردگي، قاعدگي و تب. بعضي از مردم، تب خالهاي راجعه دارند.

 


علايم بيماري:
تبخالها، اغلب روي پوست اطراف لبها، ايجاد ميگردند. علايم معمولاً به ترتيب زير ظاهر
ميشوند:


- ناحيه مبتلا شروع به احساس سوزن سوزن
شدن ميكند.
- يك يا چند مجموعه از تاولهاي كوچك و دردناك به وجود ميآيد و پوست اطراف دچار التهاب ميشود.
- تاولها ميتركد و دلمه ميبندند.
- معمولاً تاولها در عرض 10 تا 14 روز فروكش ميكنند.
اگر تب خالها عود كنند، تاولها معمولاً، دوباره در همان نواحي قبلي، روي صورت ظاهر ميشوند.


كارهايي كه بايد انجام شوند:
احتمال دارد بتوانيد با استفاده از يك كرم ضد ويروسي بدون نسخه مثل آسيكلووير، جلوي حملات شديد را بگيريد، اما بايد كرم را به محض پيدايش اولين علايم به كار بريد. در بعضي موارد، داروهاي ضد ويروس خوراكي ممكن است تجويز شوند. هر چنددرمان بلافاصله ميتواند جلوي حملات را بگيرد، اما ويروس در سيستم باقي مانده و علايم ممكن است عود كنند. اگر دچار تب خالهاي راجعه ميشويد، سعي كنيد از پوستتان در برابر عوامل شعلهور كننده تب خال مثل آفتاب سوختگي يا باد سرد، محافظت كنيد. جهت به حداقل رساندن خطر انتشار ويروس، از لمس تاولها و بوسيدن، اجتناب ورزيد. گاهي اوقات، رابطه جنسي دهاني، ميتواند باعث انتقال ويروس از دهان به دستگاه تناسلي شود.

نام بیماری : ماشری (ورم خونی ، سرخ باد)
علائم بیماری : ورم سرخ رنگی است که بیشتر در صورت و بینی پیدا میشود و درآن کل سر و اعضای آن باد میکند و درد و ضربان دارد.

 

حمره (Erysipelase)
علت بیماری : سبب این ورم خون رقیقی است که دارای طرطیر کبریتی است این نوع ورم از جمره سبکتر است اما قرمزی و حرارت آن بیش از فلغمونی است


علائم بیماری : این نوع ورم گرم و شفاف و درخشنده است که به آسانی میتوان آن را فشرد پس از فشردن سفید میشود و بعد از اندکی دوباره به حال خود باز میگردد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید