بخشی از مقاله


تاریخچه بانکهای اطلاعاتی وسيرنكاملي آن


تاریخچه SQL:
نظریات کاد (Codd) غوغایی در زمینه تحقیق در باب بانک اطلاعاتی رابطه ای ایجاد نمود، که از آن جمله پروژه تحقیقاتی درIBM بود. هدف پروژه که به نامSystem/R نامیده می شد، این بود که ثابت کند مفهوم رابطه ای قابل اجرا بوده و نیز ارائه تجربیاتی عملی در زمینه ایجاد یک DBMS رابطه ای. کار بر رویSystem/R در نیمه دهه 1970 در لابراتوارهای S’Santa Tersa IBM در San Jose کالیفرنیا آغاز گرديد.


در 1974 و 1975 فاز اول پروژه System/R نمونه کوچکی از یک DBMS رابطه ای راتولید نمود. علاوه بر خود DBMS پروژه System/R شامل کار بر روی زبان های پرسشی بانک اطلاعاتی نیز بود. یکی از این زبانها بنام SEQUEL یا Structured English Query Language بود. در1976و1977 پروژه تحقیقاتیSystem/R بازنویسی گردید. در ساختار جدید پرسشهای چند جدولی نیز پیشتیبانی می شد و چندین کاربر می توانستند به طور اشتراکی از داده ها استفاده نمایند.


سیستم System/R بین چندین مشتریIBM توزیع شد تا در1978 و 1979 مورد ارزیابی قرار گیرد. این مشتریان مقداری تجربه عملی با System/R و زبان بانک اطلاعاتی آن کسب نمودند. که به SQL تغییر نام داده بود (SQL از Structured Query Language گرفته شده است). علیرغم تغییر نام، تلفظ SEQUEL باقی ماند، و تا امروز نیز ادامه دارد. در 1979 پروژه تحقیقاتی System/R به پایان رسید، و IBM نتیجه گرفت که پياده سازی بانک های اطلاعاتی رابطه ای نه تنها عملی است، بلکه می تواند پایه ای باشد برای یک محصول تجاری مفید. پروژه System/R و زبان بانک اطلاعاتی SQL آن ، در مطبوعات فنی در دهه 1970 مورد توجه زیادی قرار گرفت.


سمینارهایی در زمینه تکنولوژی بانک اطلاعاتی و مباحثاتی در مورد مزایای مدل رابطه ای جدید برگزار گردید. تا 1976 آشکار بود که IBM طرفدار جدی تکنولوژی بانک اطلاعاتی رابطه ای بوده ، توجه زیادی نسبت به زبانSQL دارد. تبلیغات در زمینه System/R باعث جذب گروهی از مهندسین در Menlo Park در کالیفرنیا گردید، و این گروه به این نتیجه رسیدند که تحقیقات IBM منجر به یک بازار تجاری برای بانک های اطلاعاتی رابطه ای خواهد گردید.


در 1977 این گروه شرکتی بنام Inc وRelational Software تاسیس نمودند تا یک DBMS رابطه ای بر اساس SQL بسازند. محصولی بنام Oracle در1979 عرضه گردید، و اولین DBMS رابطه ای بوجود آمد. به این ترتیب محصول Oracle باعث گردید اولین محصول IBM برای مدت 2 سال در بازار دچار رکود باشد. این محصول بر روی مینی کامپیوترهایVAx Digital’s اجرا می شد که خیلی از کامپیوتر های بزرگ IBM ارزان تر بودند.


امروزه این شرکت با نام Oracle Corporation اولین فروشنده سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه ای است. استادان آزمایشگاههای کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز در نیمه دهه 1970 مشغول تحقیق در زمینه بانک های اطلاعاتی رابطه ای بودند. (مانند تیم تحقیق IBM)، گروه فوق نیز یک نمونه از DBMS رابطه ای ایجاد نمودند و سیستم خود را Ingres نام نهادند.


پروژه Ingres شامل یک زبان پرسش یا Query language بود بنام QUEL، اگر چه از SQL خیلی ساخت یافته تر بود، اما شباهت آن به زبان انگلیسی کمتر بود.
در حالیکه Oracle وIngres برای ارائه محصولات تجاری در رقابت بودند، پروژه System/R شرکت IBM در تلاش بوده است که یک محصو ل تجاری با نام SQL/Data system یاSQL/DS عرضه نماید . موجودیت SQL/DS را در 1981 اعلام، و در 1982 شروع به عرضه محصول خود نمود. در سال 1983 IBM یک نسخه SQL/DS را برای VM/CMS سیستم عاملی که در کامپیوتر بزرگ IBM غالبا استفاده شده بود) اعلام نمود.


همچنین در سال 1983 شرکتIBM ، محصولDatabase2 یاDB2 را معرفی نمود که یک DBMS رابطه ای بود برای سیستم های بزرگ آن شرکت. DB2 تحت سیستم عامل IBM’s VMS(سیستم عامل مراکز کامپیوتری بزرگ اجرا می شد. اولین نسخه DB2در 1985 عرضه گردید، و مسئولین IBM اعلام نمو دند که این محصول یک برنامه استراتژیک برای تکنولوژی نرم افزاری IBM می باشد. DB2 از آن تاریخ تاکنون DBMS رابطه ای شاخص بوده و IBM از آن حمایت نموده و زبان DB2’s SQL استاندارد عملی زبان بانک اطلاعاتی بوده است.
تاریخچه ORACLE:


سال 1977 لری السیون ، باب ‏ماینر و اداوتس با یکدیگر شرکتی را تشکیل دادند که (اتحادیه نرم افزارهای رابطه ای) یا (RSI) نام داشت . این شرکت با استفاده از زبان های Cو SQL یک RDBMS به نام (اوراکل) را تولید کرد که خیلی زود نمونه اولیه آن آماده شد . در سال 1979 ، اولین محصول شرکت RSI به مشتریان بازار نیز تحویل داده شد . نسخه 2 اوراکل ، روی سیستم Digital PDP-11 و تحت سیستم عامل RSX-11 اجرا شد و بلافاصله به سیستم DEC VAX انتقال یافت .


در سال 1983 ، نسخه 3 اوراکل به بازار آمد . در این نسخه ، تغییراتی در زبان SQL به وجود آمد ، کارایی سیستم بهبود یافت و برخی پیشرفت های دیگر نیز صورت گرفت . این نسخه ، بر خلاف نسخه های دیگر اوراکل به طور کامل با C نوشته شده بود . در این زمان بود که شرکت RSI نام خور را به شرکت اوراکل تغییر داد .


در سال 1984 ، نسخه 4 اوراکل بیرون آمد . این نسخه علاوه بر سیستم VAX ، سیستم عامل IBM VM را نیز پشتیبانی می کرد . نسخه 4 ، اولین نسخه ای بود که (سازگاری در عمل خواندن ) را نیز شامل می شد . نسخه 5 که در سال 1985 تولید شد ، گامی مهم به شمار می آمد ، چرا که برای اولین بار سیستم متقاضی/ سرویس دهنده (Client/Server) به کمک (Net*SQL) در آن گنجانده شده بود . به علاوه ، نسخه 5 اولین نسخه ای بود که تحت MS-DOS عمل کرده و از حد 640 کیلو بایت فراتر می رفت .


در سال 1988 ، شرکت اوراکل نسخه 6 را ارائه داد . این نسخه ، امکان قفل کردن همراه با پیشرفتهایی در عملکرد و کارایی سیستم (شامل توانایی های تولید دنباله ها و نوشتن معوق) صورت گرفت . اوراکل نسخه 6 ، روی انواع سیستم ها قابل اجرا بود . سال 1991 ، شرکت اوراکل ویژگی سرویس دهنده موازی را در نسخه 1/6 سیستم RDBMS خود تحت DEC VAX ارائه داد. پس از آن بود که ویژگی مزبور روی سایر سیستمها نیز قابل استفاده شد .


اوراکل 7 که در سال 1992 به بازار آمد ، شامل تغییرات بسیاری در کاربری حافظه ، CPU و ورودی / خروجی بود . اوراکل 7 به طور کامل ویژگی هایی از RDBMS را شامل می شد که کاربران چندین سال از آنها استفاده می کردند . در این نسخه ، برای به کار بردن هر چه آسانتر برنامه ، ابزارهایی نظیر DBA*SQL ارائه شد.
… و بالاخره در سال 1997 ، شرکت اوراکل نسخه 8 نرم افزار خود را معرفی کرد که در آن امکان پیاده سازی ((اشیاء)) و چند قابلیت و ابزار جدید مدیریت گنجانده شده بود . برای اطلاع بیشتر درباره شرکت اوراکل ، محصولات تولیدی آن و همچنین چگونگی کارکردن با این نرم افزار ، می توانید به آدرس www.oracle.com رجوع کنید . در این سایت اطلاعات سودمندی درباره محصولات اوراکل و ابزارهای کمکی توسعه آن – که به ویژه برای برنامه نویسان مناسب است – در دسترس می باشد .


مدیر یا کاربر اوراکل بودن ، هر چند ممکن است حرفه یا مقامی خوشایند بوده و امتیازات فراوانی را در اختیار شخص قرار دهد ، ولی در عین حال بسیار طاقت فرسا و پر مسئولیت است

مختصری درباره بانک اطلاعاتی(( Oracle))
از دیر باز مهمترین فاکتور در صنعت نرم افزار وIT داده ها یاDATA بوده است، لذا همیشه انتخاب بستری مناسب جهت ذخیره اطلاعات ازاهمیت بالایی برخوردار بوده است . اولین تکنولوژی که در این خصوص شکل گرفت سیستمهای مدیریت فایل بود که هنوز هم توسط تعدادی از شرکتها و موسسات مورد استفاده قرار می گیرد اینگونه سیستمها دارای ضعفهایی بوده و هست که در ذیل به برخی از آنها می پردازیم :
1-عدم کنترل صحت اطلاعات توسط خود سیستم .


2-ضریب ایمنی پایین داده ها (به طور مثال با خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر و یا قطع و وصل برق در هنگام نوشتن ویا خواندن اطلاعات توسط سیستم اطلاعات از بین رفته یا خراب و بهم ریخته می شود.


3-ضریب ایمنی پایین سیستم (به طور مثال کاربران خبره تر می توانند خارج از محیط نرم افزار به تغییر اطلاعات پرداخته و سوء استفاده نمایند.(
4-سرعت پایین در دسترسی به اطلاعات با افزایش داده ها.
5-. عدم توانایی در نگهداری حجم زیاد اطلاعات.


6-عدم توانایی در سرویس دهی به تعداد کاربر زیاد (این سیستمها معمولاً برای یک تا چهارکاربر بیشتر طراحی نشده است).
7- عدم توانایی در کنترل همزمانی سیستم هنگام استفاده در شبکه.
برخی از اینگونه سسیتمها عبارتند از FoxPro ، Dbase ،Btrive ،Paradox .


با توجه به ضعفهای ذکر شده سیستمهای دیگری مطرح گردید که به سیستمهای مدیریت بانکهای اطلاعاتی یا RDBMS معروف شده است . اینگونه سیستمها علاوه بر اینکه ضعفهای ذکرشده در بالا را رفع نموده امکاناتی را نیز به آن اضافه نموده است . معروف ترین بانکهای اطلاعاتی دردنیاعبارتنداز Oracle ،DB2 ، Informix ،SqlServer .Oracle را می توان قویترین بانک اطلاعاتی در دنیا نام برد طبق آمار گیری مرکز IT آمریکا 75 درصد شرکتهای بزرگ در آمریکا واروپا از بانک اطلاعاتی Oracle استفاده می نمایند‌ ،در واقع Oracle را می توان شکست ناپذیر ترین بانک اطلاعاتی در جهان نامید.


در زیر برخی از مزایای این بانک اطلاعاتی ذکر شده است :
1- کنترل صحت اطلاعات توسط سیستم به صورت اتوماتیک (یعنی خود بانک اطلاعاتی از ورود اطلاعات غیر معتبر جلوگیری می‌نماید).
2- ضریب ایمنی بالای سیستم (عدم از بین رفتن اطلاعات را تضمین کرده و بهم ریختگی و خرابی به هیچ عنوان وجود ندارد).
3-ضریب امنیتی بالای سیستم (این خاصیت عدم دسترسی غیر مجاز کاربر به اطلاعات را تضمین می نماید.توجه به این نکته ضروری است که Oracle جهت حفاظت سیستم دارای 14 لایه امنیتی می‌باشد این در حالی است که SqlServer شرکت Microsoft فقط دارای یک لایه امنیتی می باشد).
4- سرعت بالا در دسترسی به اطلاعات در حجم انبوه .


5- توانایی نگهداری حجم انبوه اطلاعات (برای مثال Oracle امکان نگهداری سه بیلیون Tablespace و هر Tablespace قابلیت نگهداری 1022 فایل و هر فایل قابلیت نگهداری 1022 جدول را دارا می باشد . ضمناً هر جدول می تواند دارای هزار ستون و تعداد سطرهای نامحدود باشد).
6- توانایی سرویس دهی به تعداد زیادی کاربر همزمان بدون کاهش محسوس زمان پاسخگویی سیستم (با داشتن سخت افزار مناسب با استفاده از این بانک اطلاعاتی می‌توان تا بیش از بیست هزار کاربر همزمان را سرویس دهی نمود).


7-امکان کنترل همزمانی در سیستم شبکه.
8-امکان تعریف سیستم جهت انجام اتوماتیک عملیات پشتیبان‌گیری از اطلاعات (مثلاً می توان سیستم را طوری برنامه ریزی نمود که راس یک ساعت به طور روزانه ، هفتگی ، ماهانه و یا در تاریخ مشخص اقدام به پشتیبان‌گیری از اطلاعات نماید).
9-. امکان آرشیو نمودن Online اطلاعات (یعنی به محض وارد نمودن اطلاعات جدید یا تغییر ، اطلاعات جدید یا تغییر کرده در محل دیگری مانند دیسکهای نوری نیز ذخیره گردد تا در صورت خرابی سخت افزار کلیه اطلاعات قابل بازیابی باشد).


10- با استفاده ازابزارRecovery Manager امکان بازیابی سریع و راحت اطلاعات وجود دارد
11-ابزار EnterPrise Manager امکان کنترل و مدیریت بانک اطلاعاتی را به طورساده وVisual می دهد.
11-امکان مدیریت و کنترل سیستم به صورت Remote Accsess وجود دارد.(یعنی:کاربران می توانند از محلهای دیگر با استفاده از خطوط تلفن به سیستم وصل شده و در صورت داشتن مجوز به کنترل و ومدیریت بانک اطلاعاتی بپردازند).
تاریخچه ACCESS:
Access در سال 1992 ، Microsoft Access به عنوان یک DBMS عرضه شد و در طی سالهای متمادی ، در رده خود به صدر رسید Access. به عنوان بخشی از مجموعه برنامه های معروف Microsoft Access روزانه توسط میلیون ها نفر استفاده می شود. از همان ابتدا Access به تدریج توسعه یافت و به برنامه ای کارآمد با کاربردی آسان مبدل شد. نگارش های اخیر آن در حالی که هم چنان جایگاه خود را در دنیا به عنوان مشهورترین DBMS دسک تاپ حفظ کردند . امکان ساخت برنامه هایی را برای برنامه نویسان فراهم می کنند که این برنامه ها بر مبنای DBMS کلاینت / سرور SQL Server مقیاس جهانی مایکروسافت می توانند به اطلاعات پایگاه های داده کلاینت / سرور شبکه های بزرگ دسترسی پیدا کنند. هرچند اکثر

افراد از Access برای انجام وظایف نسبتاً ساده مدیریت داده که نیازی به هیچ گونه برنامه نویسی ندارد ، استفاده می کنند ولی زبان VBA امکان میزبانی سیستم هایی را برای Access فراهم می کند که می توان آنها را برای رفع نیازهای بسیاری از سازمان ها سفارشی کرد بدون توجه به اندازه آنها یا انواع وظایفی که باید انجام دهند. نگارش های Access در سال 1922 Access 1.0 کمی پس از پیدایش ویندوز مایکروسافت عرضه شد. در سال 1993 Access 1.1 و در سال 1994 Access 2.0 ، هر نگارش جدید نمایانگر بهبود روزافزودن نگارش های قبلی است.به همین ترتیب Access 95 در سال 1995 ،Access 97 درسال 1997 ، Access 2000 در سال 1999 و Aceess 2002 در سال 2001 عرضه شدند. ویژگی های ایجاد

شده در نگارشهای 1.0 و 1.1 و 2.0 از Access فناوری OLE در Table Designer: به کاربران امکان می دهد تا پایگاه های داده حاوی تصاویر گرافیکی و فایل هایی ویدیویی و صوتی را علاوه بر متن و اعداد ایجاد کنند. OLE مخفف Object Linking and Embbedding است که توصیفی است از آن چه OLE انجام می دهد. کاربران حتی می توانند اسناد Word و صفحات گسترده Excel را در یک پایگاه داده Access یکجا جمع کنند. Forms Package به کاربران امکان می دهد تا با کشیدن عناصر فرم به روی یک صفحه خالی ، فرم های سفارشی ایجاد کنند. این مرحله استفاده از آن را آسان می سازد: Report Wizard. ایجاد گزارش را نیز آسان می کند.


:Query Designerکشیدن و انداختن از فناوری QBE استفاده شده است تا کاربران بتوانند پرس و جوها را بدون نوشتن کد برنامه ایجاد کنند. :Graph Wizard . در طی یک فرآیند گام به گام شهودی ، نموداری را نشان می دهد. Access 1.0 علاوه بر فایل های طبیعی خود می تواند روی فایل های DBASE ، PARADOX و BTRIEVE یا درایورهای طبیعی نظیر SYBASE AQL SERVER ، DEC Rdb و FOXPRO از طریق رابط ODBC عمل کند. ODBC مخفف Object DataBase Connectivity است و یک API مشترک برای پایگاه های داده ناسازگار مختلف فراهم می کند. در نگارش Access 1.1 پشتیبانی پیشرفته Btrieve , ODBC اتصال به foxpro صدور آسان داده به برنامه word برای برنامه های ادغام پست الکترونیکی اندازه های

پایگاه داده حداکثر تا 1 گیگا بایت (حدود هشت بار بزرگ تر از 1.0 را می توان مدیریت کرد) زمان اجرای Access قابل دسترسی است . برنامه نویسان می توانند برنامه هایی ایجاد کنند که بدون نصب Access روی سیستم عمل می کنند. 2.0Access دارای قابلیت های بیشتری است : ویزاردها که وظایفی را خودکار کرده اند که قبلاً مستلزم کد نویسی در بخشی از برنامه بودند. مدیریت رویداد پیچیده تر یک اشکال زدا در ابزارهای برنامه نویسی به علاوه یک مستند ساز خودکار و Add – in Manager بهبودهایی در موتور JET پایگاه داده و به دنبال آن

پایگاه های داده پیچیده تر برای ساخت اجرای پرس و جوها با دوبرابر سرعت 95Access 95 Access اولین نگارشی بود که رسماً به عنوان بخشی از Microsoft Office مطرح شد. کنترل های آن با سایر اعضای مجموعه برنامه های Office به خوبی کار می کنند. VBA یکی از ابزارهای برنامه نویسی است که Access با سایر برنامه های Office نظیر Word و Excel به اشتراک گذاشته است. Import Wizard و pivotTable Wizard اضافه شده اند. ویزاردهای form و report بهبود یافته اند. 97 Access 97 Access بیشتر مبتنی بر وب است. فرق پیوندها را به عنوان یک نوع داده طبیعی ذخیره کرده و امکان ذخیره سازی در HTML را فراهم می کند. کاربران می توانند اشیای پایگاه داده را در وب منتشر کنند. داده را از یک سند HTML که حاوی جدولی است استخراج کرده و سپس داده را در جدول پایگاه داده قراردهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید