بخشی از مقاله

تحصیل از طریق اینترنت

فهرست مطالب
عنوان صفحه

پيشگفتار ………………………………… 1
چكيده ………………………………… 2
مقدمه ………………………………… 4
فصل اول :
مزاياي تحصيل از راه دور ……………………….. 5
معرفي چند مركز دانشگاهي اينترنتي ………………….. 6
دانشگاه كاليفرنيا ……………… …………… 8
عملكرد ايران دراين زمينه ………………………. 11
فصل دوم :
بررسي يك مركز آموزشي اينترنتي VU ……………… 14
نتيجه گيري و جمع بندي . ……………………... 32
پيشنهادات و نظرات ................................................................. 33
منابع و مآخذ ……………………………...

پيشگفتار :
آنچه در ادامه خواهيد خواند:
دورنمايي است از تحصيل از طريق اينترنت و آنچه كه بدان مربوط مي باشد.كه سعي شده است در ساختاري مناسب به ارائه آن پرداخته شود.ابتدا با تاريخچه و نيازهايي كه تحصيل از راه دور را بوجود آورد آشنا خواهيد شد.سپس نگاهي به روشهاي متداول آن خواهيم داشت.بعد از آن با اينترنت به عنوان يك بزرگراه اطلاع رساني آشنا مي شويد. سپس به گوشه اي از مزاياي اين روش تحصيل (از طريق اينترنت و دانشگاههاي مجازي ) واقف مي شويد ودر پي آن علل تشكيل مراكز آموزش در اينترنت را خواهيد دانست . در ادامه چند مركز آموزشي اينترنتي را به صورت اجمالي بررسي مي كنيم . بعد از آن به بررسي موردي و دقيق مراحل ثبت نام و تحصيل در يكي از سايتهاي آموزشي مي پردازيم
و در آخربه معرفي نمايي كلي ازيكي از سايتهاي كشورمان به نظاره مي نشينيم. با اين هدف كه خواننده پس از مطالعه اجمالي آگاهي هاي لازم را از تمامي قضاياي جاري و مهم در زمينه تحصيل از راه اينترنت كسب كند.

چكيده :
دانشگاه مجازي يك شبيه سازي از يك دانشگاه واقعي است.البته در اين شبيه سازي بسياري از متد ها و روش ها تغيير كرده و اصولا همه چيز بر اساس آخرين تكنولوژي هاي آموزشي مي چرخد.
شما مي توانيد به راحتي در يك دانشگاه مجازي ثبت نام كنيد و به تحصيل مشغول شويد.
يك دانشگاه مجازي مجموعه اي از اساتيد برجسته و دانشجويان متعدد از سراسر جهان است,كه با شعار علم و فرهنگ,به اين جامعه پيوسته اند.
اين جامعه مجازي قوانين مخصوص به خود را دارد و داراي يك سري ضوابطي است كه همه ملزم به رعايت آن مي باشند.
در كنار همه اينها,يك دانشگاه مجازي شما را قادر مي سازد بدون صرف وقت و هزينه بالا در كلاس ها شركت كنيد و تكاليف خود را در وقت هاي آزاد انجام دهيد و آن را به استاد مربوطه تحويل دهيد.
تنها چيزي كه براي تحصيل در يك دانشگاه مجازي احتياج داريد يك كامپيوتر و يك خط اتصال به اينترنت است.
دانشگاه مجازي داراي سابقه طولاني نبوده و در اصل زاييده تكنولوژي شبكه هاي اطلاع رساني و به خصوص اينترنت است.
البته نبايد فراموش كرد كه ايده دانشگاه مجازي از همان بسط و توسعه ايده آموزش از راه دور بدست آمده اما با اين تفاوت كه تنها آموزش از راه دور نيست،بلكه شامل تمامي جزييات يك دانشگاه واقعي است به همراه بسياري مزاياي ديگر.
از ابتداي تولد اين دانشگاه ها تا به امروز پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي داشته اند و هم اكنون مطابق آمار،جمعيت زيادي در اين دانشگاه ها مشغول به تحصيل هستند.
اين دانشگاه ها هيچ شرايط فيزيكي و سني و عقلاني خاصي براي داوطلبان قايل نيستند،چون اصولا مشكل ظرفيت براي آنها مطرح نيست.
آموزش در اين دانشگاه ها همگاني است و حتي به قدري جذاب است كه خود دانشجويان نيز در پيشبرد اين دانشگاه ها سهم شاياني دارند.
به عنوان نمونه بعضي از اين دانشگاه ها داراي اساتيد برجسته اي هستند كه هيچكدام نياز به حضور در محل خاصي براي آموزش دادن به دانشجويان ندارند.
بعضي از اين دانشگاهها داراي هزاران استاد از سرتاسر دنيا هستند كه شايد تاكنون هيچ دانشجويي چهره آنها را نديده است،حتي ممكن است اشخاص با سنين پايين در اين دانشگاهها تدريس كنند.اينجا ملاك سن و مدرك بالا نيست،بلكه ملاك علم و لياقت استاد است.
جالب است بدانيد كه بعد از هر ترم،بسياري از دانشجويان ممتاز همان ترم به جمع اساتيد همان كلاس ها مي پيوندند.با اين روش هيچگاه چنين دانشگاههايي مشكل نيروي انساني نخواهد داشت.
دانشگاه مجازي ساعات تعطيلي ندارد و هيچگاه مشكلات اداري در آن ديده نمي شود.
در حقيقت دانشگاه مجازي مجموعه كامل آموزشي با امكانات پيشرفته است،كه مسئوليت بزرگ آموزش نسل آينده را بر عهده دارد.همان آموزش عادلانه و همگاني كه مطلوب همه انسانها است.
مقدمه:
تحصيل علم از دير باز امري مهم و مورد توجه بشر بوده است و در همه اعصار و قرون ، آموزش و تحصيل يكي از جوانب زندگي بشري به شمار رفته است.
اين امر در تاريخ خود ، دوره هاي مختلفي را طي كرده است و هميشه با يك مشكل مهم درگير بوده است ؛ آن مشكل عبارت است از؛ بعد مسافت مكاني ، كه بشر دوستار علم هميشه در پي يافتن راه حلي براي مبارزه و از ميان برداشتن اين معضل بوده است و در تقابل با اين مشكل انسان به تحصيل مكاتبه اي و از راه دور روي آورد. كه اكنون به گوشه اي از تاريخچه آن خواهيم پرداخت.
آغاز تحصيل از راه دور بر مي گردد به حدود 60 سال قبل زماني كه يك مؤسسه خيريه و عملي براي دانش آموزاني كه در نقاط كور كشورشان قرار داشتند و امكانات آموزشي نيز در آن نواحي وجود نداشت ، به فكر افتاد تا از راه مكاتبه اي به آن دانش آموزان طالب علم خدمات آموزشي ارائه دهد. پس از آن يك شبكه راديويي مخصوص افرادي كه نمي توانستند در مدارس درس بخوانند راه اندازي گرديد و در ساعتهاي مختلف درسهاي مربوط به كلاس خاصي ارائه مي شد و در پايان دروس امتحاني نيز گرفته مي شد و نتايج آن به آدرس محل سكونت شخص فرستاده مي شد . بعداً از طريق تلويزيون نيز اين امكانات ارائه شد اما با كيفييت بالاتر ، ولي با ظهور اينترنت و امكانات سريع و آسان آن در سال 1989 اينترنت نيز به جمع ارائه كنندگان تحصيل از راه دور پيوست كه در سالهاي اخير با پيشرفت اينترنت دانشگاههاي مختلف كه خدمات آموزشي خود را از طريق اينترنت ارائه داده اند روز به روز بيشتر مي شود . كارشناسان معتقدند كه در قرن 21 تعداد بسياري از دانشجويان از طريق اينترنت به كسب علم و دانش خواهند پرداخت.
انگيزه اي كه ما را بر آن داشت تا به تحقيق در مورد دانشگاههاي مجازي بپردازيم شنيده هاي ما از اخبار و افراد به صورت مبهم بود ، پس خود تصميم گرفتيم به طور كامل در اين زمينه تحقيق كنيم.
فصل اول
1-1) مزاياي تحصيل از راه دور :
حال كه با گوشه هايي از روشهاي تحصيل از راه دور و همچنين كاربردهاي ويژهُ اينترنت در زمينهُ اطلاع رساني آشنا شديم خوب است كه مروري كوتاه داشته باشيم بر مزاياي تحصيل از راه دور.
1-1-1) حذف رفت و آمدهاي طولاني :
در روشهاي تحصيل ا ز راه دور و بويژه تحصيل از طريق اينترنت رفت و آمد و پيمايش مسيرها حذف شده و امكان تحصيل از طريق اينترنت براي هر كار در هر گوشه جهان در هر سايت كه به ارائه خدمات آموزشي پرداخته باشد فراهم مي آيد و بجاي پيمودن راههاي دراز ، مي توان از طريق گذر كردن از مسيرهاي منطقي با سرعتي بسيار بالا به مقصد رسيد.
2-1-1) عدم درگيري با وقت محدود :
خدمات شبانه روزي اينترنت اين امكان را فراهم آورده كه كاربر در هر ساعت شبانه روز بتواند به راحتي به هر نقطه از جهان متصل شده و از سرويس هاي مختلف بهره مند گردد. اين موضوع مسأله دير رسيدن به كلاس و ديگر مسائل زمان تحصيل را از ميان برداشته است و فرد محصل در هر سمت و شغل ( از جمله كارمند، دانشجو ، پيشه ور و…) باشد مي تواند در ساعاتي از ساعات فراغت خود به تحصيل بپردازد. و در هر زمان كه احساس تمايل كرد به مسائل و كارهاي آموزشي خود سامان دهد.
3-1-1 ) رفع مشكلات امتحاني :
در اين شيوه تحصيل (تحصيل از طريق اينترنت ) شما ديگر با استرسها و اضطرابات زمان امتحانات سروكار نداريد . زيرا اكثر امتحانات در اين روش بازه اي وسيع از زمان و به صورتي برگزار خواهد شد كه شما هم به وقت و هم به جزوه و مراجع خود دسترسي داشته باشيد.
4-1-1) امكان تحصيل در مراكز مختلف :
تحصيل از طريق اينترنت اين امكان را براي كاربران فراهم كرده است كه در يك بازه زماني خاص در چند مركز مختلف ثبت نام نموده و از طريق آن تحصيل كنند. اين امكان يكي از امكانات مختص تحصيل از طريق اينترنت است و در روشهاي رسمي تحصيل (‌ تحصيل در دانشگاهها به صورت عادي ) شما فقط امكان تحصيل در يك مركز آموزش را خواهيد داشت .
آنچه كه بيان شد تنها گوشه اي از تسهيلات و امتيازات تحصيل از طريق اينترنت است و شما با قدم گزاردن به اين وادي با امكانات ويژه ديگري نيز آشنا خواهيد شد.
2-1) معرفي چند مركز اينترنتي:
1-2-1) سايت دانشگاه كلايتون (هنگ كنگ ) http://www.culhk.com
اين دانشگاه امكانات كامل آموزشي خود را از طريق اينترنت ارائه مي دهد . از طريق اين دانشگاه ما مي توانتم مدرك فوق ديپلم ، ليسانس و يا دكترا را كسب كنيم . اين دانشگاه از طريق سازمان جهاني unesco حمايت مي شود .
2-2-1) سايت دانشگاه آكسفورد ( انگلستان ) http://www.ox.ac.uk
اين دانشگاه بزرگ و معروف يكسري امكانات آموزشي خود را از طريق اينترنت ارائه مي دهد. سايت اين دانشگاه تشكيل شده از چندين لينك كه به معرفي بعضي از اين لينكها مي پردازيم .
1ـ colege : كه شامل 46 دانشكده در زمينه هاي مختلف مي باشد مانند دانشكده شيمي و يا مهندسي كه مي توانيم در مورد هر يك از آنها اطلاعاتي كسب كنيم.
2 ـ Library : كه 9 كتابخانه بزرگ انگليس را به صورت صفحات اينترنتي در اختيار ما قرار مي دهد با ارائه ميليونها عنوان كتاب .
3 ـ Museims : كه درباره موزه هاي موجود در دانشگاههاي Oxford توضيح مي دهد.
4ـ student : در مورد دانش آموزان و دانشجوياني كه در اين دانشگاه و دانشكده هاي مربوط به آن تحصيل مي كنند .
و ساير لينكهاي ديگر ، كه ما پيشنهاد مي كنيم به اين سايت سري بزنيد و از امكانات اين دانشگاه ديدن فرماييد.

3-2-1) دانشگاه تكنيك (آفريقاي جنوبي) http://www.tsa.ac.za
جزء بزرگترين دانشگاههاي آفريقاست كه از طريق اينترنت نيز امكانات خود را ارائه مي دهد . اين دانشگاه نيز شامل كتابخانه اي بر روي اينترننت مي باشد و در يكي از لينكهاي اين سايت به معرفي محيط دانشگاه پرداخته است . جالب است بدانيد كه اين دانشگاه E_mail رايگان نيز در اختيار عموم قرار مي دهد .
4-2-1) دانشگاه آدلايد (استراليا) http://www.adelaide.edu.au
دانشگاهي است مجلل كه در استرالياي جنوبي واقع است كه رشته هاي مختلفي از قبيل كامپيوتر و مكانيك را ارائه مي دهد ، اين دانشگاه جديداً يك كتابخانهُ اينترنتي راه اندازي كرده كه مي توان از آن استفاده كرد .
5-2-1) دانشگاه آكاديكا (كانادا) http://www.acadica.ac
سايت اين دانشگاه امكاناتي از قبيل كتابخانه ؤ زندگي دانشجويان و ارتباط مستقيم با مدير و از قبيل خدمات را در اختيار عموم قرار مي دهد .
6-2-1) دانشگاه بوستون ( امريكا ) http://www.bu.edu
دانشگاه معروف و بزرگ بوستون كه علاوه بر دانشگاه ، مدارس ابتدايي و متوسطه را نيز پوشش مي دهد . اين دانشگاه كه جزء معتبرترين دانشگاههاي آمريكا و جهان است امكانات جالبي را از طريق اينترنت ارائه مي دهد .
اين دانشگاه كه دهها دانشكده را مورد حمايت خود دارد بسياري از رشته ها ، از رشته مهندسي گرفته تا بيولوژي و پزشكي را ارائه مي دهد . جالب است بدانيد كه كليه تحقيقاتي كه دانشجويان در زمينه هاي مختلف در اين دانشگاه انجام داده اند بر روي سايت موجود است كه مي توانيم به آن دسترسي داشته باشيم .
اين دانشگاه امكانات تحصيلي خود را به صورت جدي از سال 98 شروع كرده و تعداد زيادي دانشجو را مورد حمايت خود قرار داده است .
اين سايت اطلاعات جالبي در مورد دانشجوياني كه در خوابگاه سكونت دارند به ما مي دهد . حتي ما مي توانيم بدانيم كه در چه تاريخي دانشجويان واقع در خوابگاه بوستون چه غذايي مي خورند و با دانشجويان آشنا شويم و يا حتي مكاتبه داشته باشيم .
به شما پيشنهاد مي شود كه سري به اين دانشگاه بزنيد و از امكانات جالب و انبوه اطلاعات كه در زمينه هاي مختلف به شما ارائه مي شود استفاده كنيد .
3-1) دانشگاه كاليفرنيا :
يكي از سايتهاي بزرگ دانشگاهي كه از طريق اينترنت به معرفي دانشگاه خود و ارائه آموزش پرداخته است ، سايت دانشگاهي كاليفرنيا مي باشد كه در ادامه به معرفي آن خواهيم پرداخت .
سايت مجازي كاليفرنيا كه با عنوان Virtual University of Caliornia فعاليت مي كند در آدرس اينترنت WWW.california.edu قرار داد . اين سايت مجهز بزرگ و گسترده است كه داراي امكاناتي فراوان و كارآمد در زمينه هاي آموزشي مي باشد .
از نكات جالب كه در اين سايت به چشم مي خورد گستردگي وپراكندگي اين سايت است كه داراي 23 مركز خدمات اينترنتي در سراسر ايالت كاليفرنيا است و همه اين مراكز براي ارائه خدمات بهتر به بازديد كنند گان سايت كاليفرنيا فعاليت مي كنند . و مجموع فعاليتها در قالبي واحد به كاربر ارائه مي گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید