بخشی از مقاله

تعمیرات خودرو

فصل او ل : كليات تحقيق
مقدمه :
اتومبيل يك سيستم كامل و پيچيده اي است كه هر قسمت از ان را ملاحظه مي كنيد كه با روش خاصي به يكديگر متصل شده بنابراين تعميركار براي انجام كارهاي ضروري خود
( باز و بسته كردن و تعويض قطعات داخلي و خارجي خودرو ) نياز فراوان به ابزارهاي اوليه دارد به گونه اي كه در صورت نبودن اين وسايل توان سرويس و تعمير خودرو برابر او ميسر نخواهد بود .
و همچنين دانش استفاده از آنها را هم بايد داشته باشد تا بتواند از عهده تعمير و سرويس اتومبيل برآيد . يعني بايد علم استفاده از ابزار را داشته باشد تا بتواند هر ابزار را در محل مناسب خود به كار برد بدون آنكه به قطعه آسيبي وارد بكند .


به همين دليل است كه اكثر سازندگان ابزار توصيه مي كنند كه ( هميشه از ابزار مناسب و اندازه استفاده كنيد . به كار بردن ابزار نامناسب باعث خراب شدن كار و صدمه به شما خواهد شد . ) مهمترين نكته اي كه بايد در مورد ابزار بدانيم تميز نگه داشتن آنها ست كه پس از اتمام كار بايد هر كدام در محل خودش قرار بگيرد در غير اين صورت باعث خرابي آچار و عدم امكان استفاده مجدد آن و در صورت استفاده دقت انجام پايين مي آيد .


طرح مسئله :
امروزه در صنعت خودرو سازي به علت پيچيده شدن سيستمهاي خودرو و حساسيت بالاي اين سيستمها ابزارهايي كه در سرويس آنها استفاده مي شود بايد دقت لازم را داشته باشد به قطعات خودرو و تعميركاران آسيب نزنند زيرا اين قطعات علاوه بر پيچيده بودن داراي قيمت بالايي هستند و كوچكترين اشتباه در تعمير ممكن است هزينه سنگيني را به بار بياورد . به عنوان مثال

قطعاتي مانند سنسورها بسيار حساس و گران هستند نكته مهم ديگر ايمني در هنگام كار است بعضي از افراد عقيده دارند كه حوادث جزء سرنوشت افراد است در حال كه متخصصان ايمني بر خلاف آن فكر مي كنند و مي گويند كه حوادث وجود ندارند بلكه به وجود مي آيند حوادث در اثر بي احتياطي و سهل انگاري و بكارگيري ابزار فرسوده و نامناسب به وجود مي آيد بنابراين با توجه به موارد ذكر شده اين مسئله براي انسان مطرح مي شود كه چه ابزارهايي بايد به كار ببريم كه ايمني از هر نظر در محيط كار افزايش بدهد وعلاوه به آن باعث سهولت و سرعت در انجام كارها شود .
هدف يا اهداف تحقيق :


باز بر اين نكته كه سيستمهاي طراحي شده خودرو روز به روز پيچيده مي شوند تاكيد مي كنيم به تبعيت از اين مورد كارها تخصصي تر شده و هر تعميركاري كار خود را اختصاص به تعمير يك خودروي خاص مي دهد و كمتر تعميركاري را پيدا مي كنيم كه چندين خودرو را بتواند تعمير كند يا به عبارتي ديگر هر تعميركاري تعمير و سرويس يك بخش از خودرو را انجام مي دهد به عنوان مثال تعمير قسمت بدنه – موتور – جلوبندي و ساير قسمتها متخصص خود را مي طلبد و از عهده سايرين خارج است باز با تبعيت از اين مورد ابزارهاي چند منظوره كه در چندين خودرو مورد استفاده قرار مي گرفت كارايي خود را از دست مي دهند چون علاوه بر پيچيده بودن اين قطعات ( تعداد اجزاي آنها ) دقت كار آنها را پايين تر برده و ايمني آنها نيز كمتر است بنابراين با كوچكتر شدن كارگاهها و تعمير خودروهاي خاص توسط آنها مي توان با طراحي ابزار ساده تر نه تنها هزينه خريد ابزار را كاهش داد بلكه ايمني و سرعت انجام كار را نيز بالا برد به عنوان مثال در تعميرگاهي كه مخصوص تعمير خودروي پژو 206 مي باشد مي تواند به جاي استفاده از ابزارهاي چند منظوره فقط از ابزارهايي كه در اين خودرو كاربرد دارد استفاده كند .
ارائه فرضيه :
طرح اول آچار سوپاپ جمع كن :
آچارهاي سوپاپ جمع كن فعلي ( موجود در بازار ) يك طرح مفصلي است كه با استفاده از يك بازو فنر قوي ، فنر سوپاپ را جمع كرده و سوپاپ را آزاد مي كنند در طرح جديد مي توان با حذف فنر و بازوهاي مفصلي آنرا از حالت كنترل فنري خارج كرد و با ايجاد يك مفصل لولايي و يك بازو حالت كنترل مطمئن تري به آن داد به گونه اي كه كنترل فقط در اختيار دست باشد .

 


طرح دوم آچار طبق كش
اصولا آچاري به نام آچار طبق كش در بازار موجود نمي باشد در اين طرح مي توان با استفاده از چند قطعه فلزي با سطح مقطع مستطيلي شكل ابزاري ايجاد كرد كه هم قابل تنظيم باشد و هم براحتي در اين مورد استفاده شود .
تعريف عملياتي واژه ها :
آچار سوپاپ جمع كن :
ابزار يا آچار : به وسايلي گفته مي شود كه در اشكال و طرحهاي مختلف توليد شده و در باز كردن و مونتاژ ماشين آلات مورد استفاده قرار مي گيرند .
منظور از ماشين آلات سيستمهايي است كه انرژي را دريافت كرده و توليد كار مي كنند .
سوپاپ :
قطعه اي است تشكيل شده از يك ساق استوانه اي كه در انتهاي آن يك بشقابك قرار دارد .
منظور از ساق همان ميله استوانه اي كه به عنوان يك دريافت كننده نيرو از طرف سيستم فرمان سوپاپ است .
منظور از بشقابك يك قطعه با سطح مقطع دايره اي شكل است كه به ساق سوپاپ متصل مي باشد و مجراي ورودي و خروجي سيلندر موتور را كنترل مي كند.

 


آچار طبق كش :
طبق :
در خودرو به قطعه اي گفته مي شود كه در قسمت جلوبندي خودرو قرار مي گيرد و مفصل بندي چرخ را به شاسي خودرو متصل مي كند .
منظور از جلوبندي همان مفصل بندي فرمان و چرخ است .
شاسي :
يكي از بخشهاي اصلي خودرو سات كه بدنه و موتور روي آن سوار مي شود .

فصل دوم :
کارگاه مولد قدرت (1)_ رشته مکانيک خودرو


نکات
تعمير کاران ،جهت انجام کارهاي تعميراتي به ابزارهاي مخصوص نياز دارند که آگاهي از روش صحيح استفاده و کاربرد آنها ضروري است.
خودرو ،مجموعه اي کامل و پيچيده است ،که هر قسمت آن با روش خاصي با يکديگر متصل مي باشد .
مهم ترين نکته اي که در مورد ابزار بايد دانست ،تميز نگه داشتن آنها و قرار دادن هر يک پس از استفاده ،در محل خود است .
1-1-1- آچارهاي تخت :
از آن براي باز کردن يا بستن پيچ و مهره ها استفاده مي شود .اندازه يک آچار با فاصله دهانه آن تعيين مي شود . بنابراين دو اندازه رايج وجود دارد :يکي متريک و ديگري اينچي است .
در سيستم متريک ،اندازه آچارها از آچار 7 ميليمتري شروع شده ،ميليمتر به ميليمتر افزايش پيدا مي کند و تا 25 ميليمتر و گاهي بيشتر هم مي رسد .
آچارهاي تخت ديگري هم وجود دارد که زاويه دهانه آنها نسبت به بدنه ،داراي زاويه 22/5 ، 30 ، 60 و 90 مي باشد .

آچارهاي مينياتوري با اندازه هاي خيلي کوچک ساخته مي شوند و براي تعمير دستگاه هاي جرقه و آلترناتورها که داراي پيچ و مهره هاي کوچکي هستند ،به کار مي روند. آچارهاي تخت مخصوصي وجود دارد که براي تنظيم فيلر سوپاپ موتورهاي L شکل ،به کار مي رود . اين آچارها نازکتر هستند ،ولي بلند ساخته مي شوند .
2-1-1- آچار رينگي :
براي جلوگيري از سر خوردن ( لغزيدن )آچار از روي مهره يا سر پيچ ،آچار رينگي به کار مي رود . آچار رينگي داراي 12 شيار است که هر دو شيار در طرفين يک گوشه مهره يا سر پيچ قرار مي گيرد و با زاويه به آن نيرو وارد مي شود و براحتي مهره يا پيچ را باز مي کند و امکان لغزش آن از بين مي رود .



و گاهي بيشتر هم مي رسد .براي آنکه بتوان آچار تختي را در يک دهانه تنگ مورد استفاده قرار داد ،دهانه آچار را نسبت به بدنه آن با زاويه 15 درجه مي سازند.
3-1-1- آچار بوکس :
مانند آچار رينگي مي باشد . لغزش آچار از روي مهره ،به وسيله تعدادي شيار کنترل مي گردد.
از آچار بوکس بيشتر براي باز کردن و بستن مهره هاي داخل شيارها و شمعهاي موتور ،استفاده مي کنند.


4-1-1-آچار درجه دار (تورک متر ) :
يکسان بستن پيچها ،بويژه در مورد بستن پيچهاي سر سيلندر و مهره هاي ياتاقانهاي ميل لنگ ،اهميت زيادي دارد . براي سفت کردن اين نوع پيچها يا مهره ها از آچار درجه دار استفاده مي گردد .آچار درجه دار داراي ميله نشان دهنده است که مقدار سفت کردن پيچ را بر حسب گشتاور وارد شده به آن ،نشان مي دهد . مقياس روي صفحه مدرج بر حسب m.N ، m.kg ، ft-1b ويا in-1b مي باشد .

آچار فرانسه ،براي باز کردن پيچهاي بزرگ به کار مي رود . اين آچارها بر حسب طولشان دسته بندي مي شوند . مهمترين عيب اين نوع آچارها به هم خوردن اندازه آنها و لغزيدن آنها از روي مهره است.


هر نوع آچاري که براي کار روي مهره يا پيچ انتخاب مي شود ،بايد با آچار خور آن به خوبي منطبق شود .
بخشي از آچارهاي مختلف که در اتو مکانيک کار برد دارند ديده مي شوند .

آچارهاي مورد مصرف در کارگاه اتومکانيک
5-1-1- انبر دست ها :
انبردست ها را بنام هاي :انبردست ،انبر دست محور لغزان ،سيم چين ،دم باريک ،انبر کلاغي ،انبر قفلي ،خار باز کن ،خار جمع کن و غيره مي نامند .
6-1-1- انبر دست محور لغزان :
به علت لغزنده بودن محور انبر دست فکين آن بيشتر باز شده و مورد استفاده آن را گستر ده تر مي کند .


7-1-1- دم باريک :
براي در آوردن قطعات کوچک سقوط نموده در شيارها و يا نصب کردن پيچ و مهره در مواضع تنگ و کارهاي مشابه بکار مي رود .


انواع دم باريک
8-1-1- انبر کلاغي :
اين انبر داراي فک لغزنده طولاني بوده و براي انجام کارهاي مختلف بکار مي رود . اين انبر را طوري ساخته اند تا در هر اندازه اي که قرار گيرد فک هاي آن بطور موازي با هم به جسم تکيه کند .

انبر کلاغي

9-1-1- انبر قفلي :
اين انبر از نوع قفل شونده است . وقتي فکهاي آن به قطعه اي که بايستي باز شود مي چسبد تماس محکم و استواري برقرار نموده و به آساني آن را از محل خود باز مي کند .

انبر قفلي


10-1-1- سيم چين :
سيم چين براي بريدن سيم ها و قطع پين ها و غيره بکار مي رود .

سيم چين
11-1-1- خار بازکن :
انبر خار بازکن يا خار جمع کن براي خارج کردن خار از قطعات مختلف بکار مي رود . يکي خار را در محل خود باز مي کند تا بتوان آن را خارج نمود و ديگري خار را جمع مي نمايد ( خار گژنپين ) .

خار بازکن
12-1-1- آچار پيچ هاي دو سر دنده :
براي بستن يا باز کردن پيچ هاي دو سردنده ابزار مخصوصي بکار مي رود . پيچ در سوراخ ابزار قرار گرفته . با آچار بوکس محور متحرک را مي پيچانند تا آنرا ببندد يا باز کند .

آچار پيچ دو سردنده
13-1-1- آچار هاي پيچ گوشتي :
در کارگاه اتومکانيک آچار پيچ گوشتي هاي متعددي بکارمي رود.


انواع پيچ گوشتي و انواع آچار پيچ گوشتي
1-13-1-1- آچار پيچ گوشتي دو سو :
از اين آچار براي بستن يا باز کردن پيچ هاي شيار دار استفاده مي شود .
2-13-1-1- آچار پيچ گوشتي چهار سو :
آچار پيچ گوشتي چهار سو براي باز و بستن پيچ هاي شيار دار چهار سو بکار مي رود .


3-13-1-1- آچار پيچ گوشتي خم :
وقتي پيچ درمحل تنگي بسته شده و فضاي بالاي آن خيلي کوچک باشد از آچار پيچ گوشتي خم ، براي بستن يا باز کردن آن استفاده مي شود .
2-1- آچار مهره هاي گرد :
مهره هايي که داراي شيار محيطي بوده و به علت بزرگي يا شرايط خاص فاقد آچار خور مي باشند به وسيله آچار مهره باز يا بسته مي شود .


دو نوع آچار مهره
3-1- چکش ها :
چکش ها بر حسب وزن قسمت فلزي آن تقسيم بندي مي شود . گاهي چکش ها را بر حسب نرمي و سختي دسته بندي مي نمايند . اين چکش ها از جنس پلاستيک ، مس ، برنج و سرب ساخته مي شوند . ممکن است چکش ها را از نظر شکل تقسيم بندي نمايند . مانند چکش صافکاري ، چکش جازدن پين و غيره .


چکش هاي نرم و سخت
4-1- قلم ها
1-4-1- قلم تخت :
قلم تخت براي قطع کردن ورق ها ، سرپرچها و غيره بکار مي رود .
2-4-1- قلم شيار :
اين قلم داراي نوک باريکي است و براي ايجاد شکاف باريک مانند جار خار بکار مي رود .
3-4-1- قلم لب گرد :
براي ايجاد شيارهاي هلالي شکل از قلم لب گرد استفاده مي شود .




انواع قلم
در موقع براده برداري از سطح کار ضخامت براده به زاويه گرفتن قلم بستگي دارد هرگاه زاويه را بزرگ انتخاب کنند ضخامت براده بيشتر و اگر زاويه را کوچک انتخاب نمايند ضخامت براده نازکتر خواهد بود .

عمق براده را با زاويه قلم معين مي کنند .
5-1- دريل ها و لوازم يدکي آنها :
دريل ها براي سوراخ کردن و نيز کربن زدايي از قطعات موتور بکار مي رود . در شکل 30-1 انواع دريل دستي و الکتريکي و لوازمات آنها ديده مي شود .


دريل و متعلقات آن
6-1- سوهان ها :
سوهان ها از فولاد ساخته مي شوند بوسيله سوهان ها از سطوح قطعات براده برداري شده و سطوح تماس را پرداخت مي کنند . لبه هاي برنده يا آج هاي سوهان به صورت موازي و يا متقاطع ساخته مي شوند . در شکل زير نام قسمتهاي مختلف سوهان و مقاطع انواع سوهان ديده مي شود .

سوهان با برش موازي ( بالا ) و سوهان با برش متقاطع ( پايين )
سوهان گرد براي بزرگ کردن سوراخ ها و يوهان مثلث ساييدن قطعات پرداخت شده و نرم از لب گيره استفاده مي کنند تا داغ گيره بر روي قطعات باقي نماند . در موقع پرشدن فاصله هاي بين آجها که بخصوص در سوهانکاري اجسام نرم اتفاق مي افتد از برس سيمي استفاده کرده و سوهان را تميز نماييد .


7-1- لحيم کاري :
به وسيله لحيم کاري دو قطعه فلز به يکديگر متصل مي شوند . در کارگاه اتو مکانيک از لحيم براي پر کردن سطوح ناصاف بدنه اتومبيل ، اتصالات برقي استفاده مي شود . سيمهاي برقي را اگر بدون لحيم به يکديگر متصل کنند در اثر ارتعاشات از يکديگر جدا شده و مدار قطع مي گردد .

روش لحيم کاري اتصالات سيم ها
لحيم آلياژي است از قلع و سرب که با نسبت هاي مختلف با يکديگر مخلوط ، و با نقطه ذوب متفاوت ساخته مي شود . لحيمي که در حرارت کم ذوب مي شود براي کارهاي ظريف و کوچک مصرف شده و لحيم نرم گفته مي شود . لحيمي که در حرارت زياد ذوب مي شود براي لحيم کاري قطعات بزرگ بکار رفته و لحيم سخت ناميده مي شود .

انواع هويه برقي
هويه ها يا به صورت مسي بوده و با چراغ کوره اي گرم مي شوند و يا به صورت برقي بوده و در فرمهاي مختلف ساخته شده و داراي قدرت گرماي متفاوت است . هويه هاي مسي را قبل از لحيم کاري بايد پوششي از لحيم بدهند .
به اين منظور ابتدا نوک هويه را تميز کرده و آن را گرم مي کنند . سپس نوک آن را در روغن لحبم فرو مي کنند . آن گاه روي آجر نسوز يا کريستال آمونياک جامد لحيم را به هوريه تماس مي دهند .

وسايل لحيم کاري و آزمايش
8-1- کمان اره :
براي بريدن فلزات از کمان اره استفاده مي کنند . کمان اره داراي يک بدنه فلزي و دو فک است يکي از فکها متغير بوده و در موقع تعويض تيغ اره در محل خود جلو و عقب مي رود . تيغ اره ها از فولاد سخت تهيه شده و در انواع مختلف وجود دارد . تيغ اره ها در دو انتها داراي سوراخي هستند که به کمان اره متصل مي شوند . تيغ اره ها يي که براي مصارف دستي ساخته مي شوند داراي اندازه هاي مختلفي هستند که بر حسب تعداد دندانه در واحد طول مشخص مي شود . معمولا تعداد دنده ها در هر اينچ از طول تيغ اره 14 ، 18 ، 24 و 32 مي باشد هر چه تعداد دنده در واحد طول زيادتر باشد تيغ اره دنده ريزتر خواهد بود . انتخاب نوع تيغ اره براي کارهاي روزانه در پيشبرد درست کار نقش مهمي دارد .



کمان اره
بطور کلي براي اره کاري موادي مانند آهن ، برنز و چدن تيغ اره اي که داراي 14 دنده در هر اينچ است مناسب مي باشد . براي برش قطعات سخت تر از تيغ اره اي که داراي 14 دنده در هر اينج است مناسب مي باشد . براي برش قطعات سخت تر از تيغ اره دنده ريز ( 18 دنده درهر اينچ ) استفاده مي شود .
براي برش لوله هاي برنجي ، آهني و اشيايي که داراي ديواره نازک هستند تيغ اره با دنده ريزتر مناسب مي باشد ( 24 دنده در هر اينچ )
براي برش ورق هاي نازک و يا لوله هاي جدار نازک ريزترين دنده توصيه مي شود ( 32 دنده درهراينچ )
موثر ترين سرعت کار براي برش با دست آن است که هر کورس تيغ اره در يک ثانيه انجام شود . براي اره کار قطعات نازک بهتر است آنها را در بين دو قطعه مواد نرم مانند چوب قرار دهند و در هنگام برش هر سه قطعه بريده شود . در غير اينصورت دندانه هاي تيغ اره در کار قلاب مي کند .


روش انتخاب تيغ اره بر حسب نوع کار


فصل سوم
روشهاي تحقيق ( آزمودني ها )
بعد از ارائه فرضيه كه شامل طرح اوليه آچارها مي شود بايد طراحي را به شكل دقيق و فني انجام داد به طوري كه كليه محاسبات فني بر روي آن انجام شود كه شامل تعيين قطر قوطي ها و يا ضخامت ميله ها و طول بازوها و همچنين جنس قسمتهاي ديگر است .
به عنوان مثل قطعه و جنس قسمت درگيري آچار سوپاپ جمع كن بايد به گونه اي باشد كه از شكستگي و خم شدن آن در هنگام كار جلوگيري شود يا اينكه به علت حساسيت اين قسمت بايد عمليات حرارتي و اندود كاري روي آن انجام شده تا از پريدگي لبه هاي آن و يا زنگ زدگي آن جلوگيري شود .


بعد از اين محاسبات نوبت ساخت قطعات مي رسد كه با استفاده از مواد اوليه مناسب و ماشين آلات از قبيل ماشين تراش و سنگ و غيره انجام مي شود . بعد از اين عملياتها نوبت به آزمايش ابزار مي رسد .
هدف از آزمايش تعيين كارايي و مقاومت قطعه در مقابل نيروهاي وارده است به صورتي كه بايد به طور كامل كار خود را انجام داده بدون اينكه به قطعه كار آسيب بزند .
در ضمن ابزارها براي خودروهاي مختلف طراحي مي شوند كه بايد روي همان خودروها آزمايش شوند .
به عنوان مثال اگر آچار سوپاپ جمع كن براي خودروي پيكان طراحي شود بايد بر روي خودروي پيكان آزمايش شود . چون فنرهاي سوپاپ آن خيلي قوي نيستند طول بازوهاي آچار نبايد زياد بلند باشد اگر هر فنر براي جمع شدن نياز به نيروي 500 نيوتن را داشته باشد و نيرويي كه توسط دست به بازوي آچار وارد مي شود 1000 نيوتن باشد وطول بازوي آچار نيم متر است .


؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جاي نقشه


جاي نقشه
فصل چهارم :
تجزيه و تحليل اطلاعات :
ارائه يافته ها ( شرح پروژه ) :
مقدمه اي بر ابزار سوپاپ جمع كن
با توجه به اينكه روزبه روز خودروهاي جديد با سيستمها و قطعات و طرحهاي جديدي ساخته مي شوند و با توجه به روي آوردن تعميركاران به تعمير سرويس يك نوع خودرو ، ابزارهاي مورد استفاده براي سرويس خودروها بايد مخصوص همان خودرو ساخته شود و نمي توان هر ابزاري را براي همه خودروها به كار برد بنابراين به جاي استفاده از ابزارهاي چند منظوره و پيچيده با استفاده از ابزارهاي ساده تر مي توان هم با سهولت و ايمني بيشتر وصرف هزينه كمتر همان كار را انجام داد . زيرا ابزارهاي پيچيده به علت چند منظوره بودن علاوه بر بالا رفتن قيمت آنها ايمني آنها نيز كمتر است .
به عنوان مثل سوپاپ جمع كن هايي كه براي باز كردن سوپاپ از قسمت سرسيلندر خودروها ، در حال حاضر استفاده مي شوند علاوه بر قيمت بالاي آنها خطر آسيب ديدن سرويسكار در استفاده از آن وجود دارد ( خطر در رفتگي آچار در هنگام استفاده ) توضيح بيشتر اينكه قسمتي از اين آچارها به صورت بشقابك است و با بشقابك سوپاپ درگير مي شود احتمال سر خوردن و در رفتن آن وجود

دارد و چون بازوي سوپاپ توسط فنر به آن نيرو وارد مي كند بنابراين در هنگام استفاده احتمال اينكه دست سرويسكار آسيب ببيند زياد است همچنين در هنگام بازكردن سوپاپ خطر پريدن فنر سوپاپ و خارهاي آن به طرف صورت سرويسكار وجود دارد علاوه بر اينها قيمت اين آچارها به علت پيچيده بودن ( زياد بودن قطعاتي كه در آنها بكار رفته ) زياد است و براي تعميرگاه كوچكي كه مخصوص 
شرح پروژه سوپاپ جمع كن :
طرح سوپاپ جمع كني كه ارائه شده يك طرح بسيار ساده سوپاپ جمع كن است كه از چهار قطعه تشكيل شده است .
الف – قطعه شماره يك ( بازوي اصلي سوپاپ جمع كن )
شامل يك قطعه بلند با سطح مقطع مكعب مستطيل است كه داراي يك دهانه نيم استوانه اي مي باشد سوراخي در قسمت عرضي اين ميله وجود دارد كه نزديك دهانه درگيري آن ايجاد مي شود فاصله اين سوراخ نسبت به دهانه درگيري در آچارهاي گوناگون مختلف است و نسبت به طراحي سرسيلندر خودرو تغيير مي كند جنس اين ميله به علت حساسيت آن و نيروي زيادي كه تحمل مي كند از فولاد 60 است قسمت دهانه درگيري اين قطعه بايد تحت عمليات حرارتي مخصوص قرار بگيرد تا مقاومت آن بيشتر شود .
فاصله دهانه درگيري تا سوراخ عرضي موجود در بدنه بازو بر اساس فاصله بين ته سوپاپ ( قسمت مركزي فنر سوپاپ ) تا لبه بيروني سرسيلندر است كه در خودروهاي مختلف متفاوت است و بستگي دارد به اينكه آچار براي كدام خودرو طراحي شود از طرفي طول اين بازو نيز بستگي به نيروي فنرهاي سوپاپ دارد و بر اساس نيروي فنرهاي سوپاپ طراحي مي شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید