بخشی از مقاله


چکیده

-Lتریپتوفان یکی از اسیدآمینه هاي ضروري است که در صنایع غذایی به عنوان مکمل غذایی و قوام دهنده و در صنایع دارویی به صورت محلول هاي تزریقی در درمان افسردگی، اسکیزوفرنی و الکلیسم کاربرد دارد(.(6 بهترین روش تولید صنعتی این اسیدآمینه استفاده از سلول هاي میکروبی تثبیت شده ي داراي فعالیت بالاي تریپتوفان سنتتاز براي تبدیل زیستی ایندول و -Lسرین به -Lتریپتوفان می باشد(.(1در این پژوهش به تثبیت سلول هاي E.coli در آلژینات و بررسی میزان تولید -L تریپتوفان توسط این سلول ها پرداخته شده است و هدف گام برداشتن در مسیر تولید نیمه صنعتی این اسیدآمینه در ایران می باشد . از سلول هاي E.coli ATCC 11303 کشت داده شده بروي اسلنت محیط کشت کمپلکس، سوسپانسیون تهیه شد و به محیط کمپلکس مایع به عنوان محیط پیش کشت تلقیح شد سپس سوسپانسیون سلولی تهیه شده از محیط پیش کشت به محیط کشت حداقل داراي ایندول (فعال کننده ي -Lتریپتوفان سنتتاز) و ملاس چغندرقند(منبع کربن و انرژي ارزان قیمت) تلقیح شد و بیوماس سلولی در فاز سکون جمع آوري شد بیوماس در آلژینات تثبیت شد و دانه هاي حاوي باکتري به محیط واکنش حاوي ایندول، -L سرین و PLP انتقال داده شد و میزان تولید -L تریپتوفان از طریق 1 TLCو2 HPLCمورد ارزیابی قرارگرفت. میزان تولید برآورد شده در 6،24 و48 ساعت پس از قرارگیري دانه ها در محیط واکنش به ترتیب 0/08، 0/955 و 2/114 mg/100ml بود. میزان تولید بدون بهینه سازي شرایط بسیار مناسب بود و با بهینه سازي می توان فرآیند را براي تولید نیمه صنعتی بهبود بخشید.

کلمات کلیدي: تریپتوفان سنتتاز، آلژینات، تثبیت، TLC، HPLC

کروماتوگرافی لایه نازک 1
کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا 2

مقدمه

سنتز -Lتریپتوفان و سایر اسیدآمینه هاي ضروري در مقیاس صنعتی مورد توجه روزافزون واقع شده است. این اسیدآمینه ها فقط توسط گیاهان و میکروارگانیسم ها تولید می شوند بنابراین دستیابی به روش هاي کارا براي تولید این ترکیبات اهمیت زیادي دارد. امروزه بیشتر اسیدآمینه ها از طریق فرآیندهاي میکروبی بدست می آیند. برتري این فرآیندها به فرآیندهاي شیمیایی این است که در این فرآیندها اسیدآمینه هاي تولیدشده به فرم فعال L می باشند درصورتیکه در فرآیندهاي شیمیایی مخلوط راسمیک اسیدآمینه ها تولید می شود و یک مرحله ي اضافی براي جداسازي انانتیومرها نیاز است.

سه روش اصلی براي تولید میکروبی –Lتریپتوفان وجود دارد: تولید تخمیري مستقیم از کربوهیدرات ها، تولید تخمیري از یک پیش ساز، تولید آنزیمی از پیش سازهاي متنوع(.(2 بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تولید صنعتی -L تریپتوفان استفاده از سلول هاي تثبیت شده براي تبدیل زیستی -L سرین و ایندول به -Lتریپتوفان در واکنش یک مرحله اي است. مزیت استفاده از سلول هاي تثبیت شده، حفظ و ثبات فعالیت سلول ها بعد از اتمام واکنش و بنابراین امکان استفاده ي مجدد آن ها می باشد که به این ترتیب در هزینه و زمان لازم براي کشت مجدد و تهیه کاتالیزور زیستی براي انجام واکنش هاي بعدي صرفه جویی خواهد شد(.(1 همچنین در این روش به دلیل استفاده از پیش سازهاي -L تریپتوفان و تولید آن طی یک واکنش یک مرحله اي، مسیر کامل بیوسنتز –Lتریپتوفان انجام نمی شود و نیاز به استفاده از موتاسیون هاي پیچیده براي کنترل مکانیسم تنظیمی نمی باشد. اولین بار از سلول هاي تثبیت شده در تولید ترکیبات مهمی مانند – Lمالیک اسید و -L آسپارتیک اسید در مقیاس صنعتی استفاده شد(.(5 امروزه بسیاري از کمپانی ها ازجمله Deggusa در تولید -Lتریپتوفان از این روش استفاده می کنند.


مواد و روش ها

E.coli ATCC 11303 بروي اسلنت محیط کشت کمپلکس رشد داده شد و 1/5 mlسوسپانسیون سلولی، معادل 1 مک فارلند، به ارلن مایر 500ml اي حاوي 100ml محیط کشت کمپلکس (به عنوان پیش کشت) تلقیح شد و در انکوباتور شیکردار در دماي 37˚C و دور 180 rpm به مدت 6 ساعت انکوبه شد. رشد سلولی از طریق اندازه گیري دانسیته ي سلولی توسط اسپکتروفوتومتر در 620nm هر یک ساعت ارزیابی شد و 10ml از آن در انتهاي فاز لگاریتمی(ساعت (6 برداشته شد و در 12000rpm به مدت 20 دقیقه سانتریفوژ گردید و دوبار با سالین %0/9 شستشو داده شد و در 10ml سالین جمع آوري شد سپس 8ml از این سوسپانسیون به ارلن مایر 2000ml اي حاوي 500ml محیط کشت حداقل داراي 0/02928g ایندول (به عنوان فعال کننده ي تریپتوفان سنتتاز) و 8/11g ملاس چغندرقند (به عنوان منبع کربن و انرژي ارزان قیمت) تلقیح شد و در شرایط مشابه بالا انکوبه شد بعد از 14 ساعت انکوباسیون که سلول ها به فاز سکون رسیدند بیوماس سلولی توسط سانتریفیوژ در 12000rpm به مدت 20دقیقه جمع آوري شد و دوبار با سالین %0/9 شستشو داده شد. 30 ml محلول %3 آلژینات سدیم در آب مقطر تهیه و استریل گردید و 1/5g از بیوماس سلولی به محلول آلژینات اضافه شد و توسط استیرر به مدت 10دقیقه مخلوط یکنواختی حاصل شد این مخلوط از طریق سرنگ انسولین استریل به داخل محلول %1/5 کلرید کلسیم در حال استیرر چکانده شد و دانه هاي حاوي سلول هاي E.coli با آب مقطر شستشو داده شد و سپس به ارلن 500ml اي حاوي 100ml بافر تریس- 0/1M) HCl ، (pH8 داراي 0/2g ایندول، -L 0/2g سرین و ./005g پیریدوکسال فسفات انتقال داده شد((3 و در 37˚C و 180rpm انکوبه شد و از محیط تولید در ساعت 6، 24 و 48 نمونه گیري شد وTLC ي نمونه ها با سیستم حلال اسیداستیک، آب و -n بوتانول انجام شد سپس نمونه هاي ساعت 6، 24 و 48 بعد از آماده سازي به دستگاه HPLC تزریق شدند و میزان تولید -Lتریپتوفان در 220nm سنجیده شد. دستگاه HPLC ي بکار رفته از نوع (Waters 600E) مجهز به دتکتور (Waters 486) UV و ستون فاز معکوس (100×4mm, MZ- C18

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید