بخشی از مقاله


يك حمله قلبي زماني اتفاق مي افتد كه خونرساني به قسمتي از عضله قلب به علت انسداد يكي از عروق كرونري به شدت كاهش يافته يا متوقف گردد. رگ هاي كرونر، اولين رگهايي هستند كه از آئورت نشات مي گيرند و خونرساني به خود قلب را در تمامي سطوح به انجام مي رسانند. رسوب چربي در امتداد لايه داخلي شريان كرونري يكي از دلائل اصلي انسداد جريان خون قلب است. خونرساني زماني كه شريان دچار اسپاسم ( انقباض ناگهاني) مي شوند، نيز كاهش مي يابد. اسپاسم كرونر در افراد عصباني و جوان شايعتر است.


علائم و نشانه ها:
تشخيص حمله قلبي مشكل است زيرا اكثر علائم و نشانه هاي اين حملات اختصاصي نبوده و با علائم و نشانه هاي ساير دستگاهها خود را نشان مي دهند. علائم و نشانه هاي احتمالي يك حمله قلبي به صورت زير بيان مي شود:
• فشار ناراحت كننده، احساس پري ، فشردگي يا درد در مركز قفسه سينه كه دو دقيقه يا بيشتر طول بكشد ( اين نشانه ممكن است ناگهان ظاهرشده و سريع هم از بين برود.) ممكن است درد به شانه ، گردن ، فك پاييني يا بازو انتشار پيدا كند.
• يك يا چند مورد از علائم زير ممكن است وجود داشته باشد: ضعف ، گيجي ، تعريق، تهوع، تنگي نفس. ( تمامي اين علائم خطر در هر حمله قلبي رخ نمي دهند و ممكن است تعدادي از آن ها وجود داشته باشد)


اقدامات و كمك هاي اوليه:
بايد اقدامات زير را در موارد جمله قلبي سريع و به طور كامل به انجام برسانيد
 بيمارستان هايي كه مراقبت هاي اورژانسي قلبي 24 ساعته دارند را بيابيد و اگر درد قلبي بيش از 2 دقيقه طول كشيد با مركز درماني تماس بگيريد.
 اگر خودتان مي توانيد سريعتر بيمار را به مراكز درماني برسانيد، منتظر آمبولانس نشويد و بيمار را انتقال دهيد.
 اگر لازم بود و به درستي نيز آموزش ديده باشيد، CPR را آغاز كنيد.


 به بيمار كمك كنيد تا در وضعيتي كه كمترين درد را دارد، قرار گيرد. به طور معمول اينكه شامل نشاندن بيمار و بالا نگه داشتن پاها بالاتر از سطح قلب مي باشد. لباس هاي اطراف گردن و قفسه سينه را شل كنيد.
 مشخص كنيد كه آيا بيمار از بيمار شناخته شده عروق كرونر قلب در رنج بوده يا خير و آيا نيترو گليسيرين مصرف مي كند. نيترو گليسيرين ، شريان كرونري را گشاد مي كند و باعث افزايش جريان خون به عضله قلب مي شود، ضمن اينكه فشار خون را كاهش داده و وريدها را گشاد مي كند. ( از آنجاييكه نيتروگليسيرين فشار خون را كاهش مي دهد در هنگام مصرف بيمار در حالت نشسته يا دراز كش باشد.)


 اگر مصدوم بيهوش بود ABC را بررسي و در صورت نياز CPR را آغاز كنيد.
امدادگران در حمله قلبي مي توانند تا سه قرص زير زباني به فاصله ده دقيقه بدون نياز به تجويز پزشك تجويز كنند.
**********************************************
عوامل خطر ساز سكته هاي قلبي :
1- عواملي كه قابل تغيير نيستند
ارثي : بيشتر بيماريهاي قلبي و عروقي داراي سابقه خانوادگي مي باشند.
مردان : شانس بيشتري براي ابتلا دارند.
سن : اكثر حملات قلبي در افراد بالاي 65 سال سن ، رخ مي دهد.


2- عوامل خطري كه قابل تغيير هستند
سيگار كشيدن: سيگاريها دو برابر بيشتر در معرض خطر قرار دارند.
فشار خون بالا: چون سبب افزايش كار قلب مي شود.
كلسترول بالاي خون: سبب رسوب در ديواره شريان مي شود.


3- عواملي كه قابل اصلاح هستند
ديابت: سبب افزايش كلسترول و تري گليسريد خون مي شود.
چاقي : روي فشار خون و كلسترول اثر دارد و باعث ديابت و فشار روي قلب مي شود.
كم تحركي: افراد غير فعال دو برابر افراد فعال در معرض خطر سكته قلبي مي باشد.


بيماری - گروه اجتماعي:
بيماري‌هاي قلبي-عروقي نخستين علت مرگ‌ومير در كشور هستند و به طور متوسط روزانه 200نفر در اثر سكته‌هاي قلبي جان خود را از دست مي‌دهند؛ در حالي كه 25درصد موارد سكته‌هاي قلبي در همان محل، قابل احيا هستند.
به گزارش همشهري، اگر بين 5 تا 8دقيقه اول كساني كه دچار ايست قلبي شده‌اند تحت اقدامات پزشكي قرار گيرند، احتمال برگشت وجود دارد؛ به ويژه اگر در سنين پايين باشند.


حسني - عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي- در تذكري به وزير بهداشت و درمان خواستار پيشگيري از مرگ افراد در كشور بر اثر سكته قلبي شد.
وي در تذكري مكتوب به كامران باقري لنكراني خواستار اختصاص بخشي از درآمد بند ط تبصره 14 قانون بودجه سال جاري براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلب و عروق به‌ويژه سكته قلبي شد.


همچنين پيرمؤذن يكي ديگر از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مرگ يك دانشجو در هفته گذشته به علت سكته قلبي در كلاس، بر وجود مركز بهداشتي و درماني در دانشكده‌ها براي كمك به اين افراد در زمان مواجه‌شدن با مشكل تاكيد كرد و گفت: مسئولان در محيط‌هاي استرس‌زا و توأم با تنش‌هاي روحي و رواني بايد از قبل در اين رابطه زمينه‌سازي و بسترسازي كنند و تدوين پرونده پزشكي دانشجويان ضروري است.


وي افزود: به لحاظ سبك زندگي به ويژه در تهران و شهرهاي بزرگ، همچنين تغيير دموگرافي، سن جمعيت و شيوع بيماري متابوليك در كشور كه نزديك به يك‌سوم انسان‌ها را رنج مي‌دهد(چه به شكل فقر غذايي و چه به شكل پرغذايي) وجود يك شبكه مدرن و مجهز اورژانس در كشور چه در داخل دانشگاه و چه در داخل محل‌هايي كه جمعيت زيادي زندگي مي‌كنند، از ضروريات جامعه ماست.


بر اساس اين گزارش، علائم و نشانه‌هاي احتمالي يك حمله قلبي عبارتند از: فشار ناراحت‌كننده، احساس پري، فشردگي يا درد در مركز قفسه سينه كه دو دقيقه يا بيشتر طول بكشد (اين نشانه ممكن است ناگهان ظاهر شده و سريع هم از بين برود). ممكن است درد به شانه، گردن، فك پاييني يا بازو انتشار پيدا كند.


يك يا چند مورد از علائم زير ممكن است وجود داشته باشد: ضعف، گيجي، تعريق، تهوع، تنگي نفس.
عوامل خطرساز سكته‌هاي قلبي عبارتند از عواملي كه قابل تغيير نيستند مثل عوامل ارثي كه بيشتر بيماري‌هاي قلبي و عروقي داراي سابقه خانوادگي مي‌باشند و مردان شانس بيشتري براي ابتلا دارند كه سن اكثر حملات قلبي در افراد بالاي 65سال است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید