بخشی از مقاله

خربزه:

خَربُزه گیاهی از تیره کدویان که میوه‌اش درشت و شیرین و آبدار است. بوته آن کوتاه و ساقه‌هایش روی زمین می‌خوابد.
خربزه گیاهی از خانواده Cucurbitaceae با نام علمی Cucumis melo var.inodorus است.


اصل و منشأ خربزه از كجا است؟
تقريباً بيشتر مردم به اين ميوه و انوع آن علاقه دارند. حالا يا طالبي باشد يا خربزه يا هندوانه. يك چنين ميوه اي كه امروزه اين قدر محبوبيت دارد، حالا تعجب آور است كه بگوئيم تاريخچه آن به هزاران هزار سال پيش باز مي گردد. خربزه در حقيقت يك ميوه بومي آسياييي است
( ميوه بومي ميوه اي است كه احتياج به كشت ندارد و خود به خود در زمين مي رويد).


بنابراين احتمالاً اين ميوه در چند هزار سال پيش از آسيا به ممالك ديگر دنيا برده شده است. رومي هاي قديم، و احتمالاً يوناني ها همان اندازه كه ما حالا به اين ميوه علاقه داريم، آن را دوست داشته اند. اولين كشوري كه در قرون اخير اقدام به كشت خربزه كرده، كشور فرانسه در حدود 300 سال پيش بود.
تمام انواع خربزه به خانواده كدو قلياني تعلق دارند. كه البته خيار و كدو تنبل هم از اين خانواده مي باشند.


خربزه يك گياه بالا رونده است كه در خاك هاي گرم و غني و حاصلخيز خوب رشد مي كند. در آب و هواي خنك تر، خربزه را در گلخانه يا روي تخته هاي پهن پرورش مي دهند.


در حقيقت خانواده خربزه، در اصل شامل دو نوع بود. طالبي كه در آسياي جنوبي مي روئيد و هندوانه كه در قاره گرمسيري آفريقا به عمل مي آمد. اما با گذشت قرنها، زراعت اين ميوه در تمام نقاط دنيا پراكنده و انواع مختلفي از آن پرورش داده شد.
مسكملون ( يا طالبي) اسم خود را از musk كه به معني مشك است، به خاطر بوي ضعيف مشك مانندي كه دارد، گرفته است. همانطور كه مي دانيد به طالبي گرمك يا كانتالوپ نيز گفته مي شود. كازابا كه يك نوع خربزه بزرگ است، پوستي صاف و مايل به زرد دارد. اين نوع خربزه، ديرتر مي رسد و بهتر و بيشتر از ساير انواع خربزه مي ماند.


خربزه، داراي پوست ناصافي بوده و گوشت آن سبز روشن است. هندوانه بزرگتر و آب دار تر از خربزه است.

حکايت پيدايش خربزه و هندوانه:
انوشيروان زنجيري جلوي قصرش آويزان کرده بود و نگهباني هم براي آن گذاشته بود تا هرکس که به او ظلم شده بود و يا مشکلي داشت، آن زنجير را به صدا درآورد. يک روز نگهبان زنجير مي بيند ماري مي آيد و دور زنجير چنبره مي زند. خبر به انوشيروان مي برند و انوشيروان دستور مي دهد در شهر جار بکشند که نجار با اره اش، بنا با تيشه اش، بزاز با قيچي اش، بقال با ترازويش، آهنگر با کوره اش، نعلبند با چکشش، در ميدان جمع شوند. همه آمدند و مار هم آمد و از کنار همه گذشت تا اينکه به نجار رسيد. جلوي نجار ايستاد. انوشيروان رو به نجار کرد و گفت: اي نجار. تو به فرمان مار برو، اگر اين مار آسيبي به تو برساند،

اولاد به اولاد، من همه شان را از مال دنيا بي نياز مي کنم. اگر هم رفتي و برگشتي که انعام بزرگي پيش من داري. نجار قبول کرد و مار به او اشاره کرد که اره ات را بردار. مار رفت و نجار به دنبالش، تا اينکه به غاري رسيدند. نجار ديد آنقدر مار در اينجا جمع شده که جاي سوزن انداختن هم نيست. مار رفت نزديک شاه مارها که بالاتر از همه نشسته بود و دو تا شاخ از دهانش بيرون زده بود. نجار ديد شاه مارها از قرار گوزني را بلعيده، اما شاخ هاي گوزن در دهان مار مانده و

نزديک است که شاه مارها را خفه کند. نجار اره اش را برداشت و شاخ هاي گوزن را اره کرد و شاه مارها را نجات داد. موقع برگشتن، شاه مارها به نجار تحفه اي داد. نجار نگاه کرد و ديد دو تا دانه عجيب، در دستمال پيچيده شده. دستمال را برداشت و آمد. به دربار انوشيروان که رسيد، حال و حکايت را تعريف کرد و دانه ها را به انوشيروان داد. انوشيروان، بعد وزير، بعد وکيل به دانه ها نگاه کردند و نشناختند. وزير گفت: پادشاه به سلامت باد. اين هر چه باشد، خوردني نيست،

شايد کاشتني باشد. اينها را بکاريم تا ببينم چه مي شود. انوشيروان قبول کرد و دانه ها را به باغبان ها داد و دستور داد دانه ها را کاشتند. مدتي گذشت و دانه ها سبز شدند. باغبان ها مراقبتشان کردند تا يکيشان گل داد و به بار نشست. باغبان ها خبر به انوشيروان بردند. انوشيروان با وزير و وزرا جمع شدند که حالا چه کار کنيم؟ وزير دوباره درآمد: پادشاه به سلامت باد. شايد اصلا خوردني نباشد. دستور بدهيد خر و بزي بياورند و هر روز از اين ميوه به آنها بدهند، اگر نمردند که خوردني است. خري و بزي آوردند و چند روزي از اين ميوه به آنها دادند و ديدند هر روز پروارتر مي شوند. اسمش را گذاشتند خربزه و خودشان هم خوردند و ديدند طعم و مزه اش خوب است. بعد از آن، دانه دوم بار داد. گشتند و يک هندي پيدا کردند که زنده بودن و مردنش فرقي نمي کرد. آن را هم دادند او خورد و آب از لب و لوچه اش راه افتاد و باز هم خواست. اسم آن را هم گذاشتند هندوانه.

 

سازگاری:
با انگور ، انجیر تازه و آب پرتغال
با پرتغال ، ضد اوره است
با سیب زمینی، در تهیه مواد غذایی نان
با موادغذائی سازگار با خرمالو

من "گرمك" هستم:
هزار و یك خاصیت دارم، كه از آن جمله دوست كبد هستم و كلیه ها را از سنگ پاك می كنم.
من دارای اكسیر جوانی هستم و اگر خانمها مرا به شكل ماسك به چهره بگذارند، چین و چروك و لكهای سیاه صورتشان برطرف خواهد شد و... من"گرمك" غذای مطلوب بیماران می باشم. با این كه از خانواده خربزه هستم، معذلك این مثل ایرانی كه می گوید"هركس خربزه می خورد باید پای لرزش بنشیند" در حق من صدق نمی كند. هرچند من هم مانند سایر اقسام خربزه مثل شهری، شخته و... امراض خفته و نهفته مخصوصاً تب و نوبه را زنده و آشكار می كنم ولی آن قدرت و توانایی را دارم كه این امراض را قبل از ظاهر شدن درمان نموده و از بروز آنها جلوگیری كنم. چون میزان قند در من خیلی كم، بلكه نزدیك به هیچ است؛

مبتلایان به مرض قند كه از خوردن انواع خربزه محروم می باشند، می توانند با خیال راحت مرا نوش جان كنند و از منافع سرشارم استفاده نمایند. من بهترین دارو برای درمان یرقان و استسقا هستم و خوردن من، شیر، عرق و ادرار را زیاد می كند و از نقرس و روماتیسم جلوگیری می نماید.


من انواع زودرس خربزه هستم. در اواخر بهار و اوایل تابستان خدمت می رسم و شما می توانید برای رفع عطش و جلوگیری از التهاب، مرا نوش جان كنید. من چون سایر اقسام خربزه ثقیل الهضم و گرم نیستم، و خوردن من ایجاد تخامه نمی نماید و بر عكس ملین و خنك بوده، مناسب طبع اشخاص صفراوی مزاج می باشم. من سرشاز از انواع ویتامین بخصوص ویتامینهای"آ،ب،ث" می باشم و بیش از ده نوع هورمون گیاهی و آنزیم دارم، و بسیاری از ناراحتی ها را درمان می نمایم. من دوست كبد و مصلح كلیه ها هستم و سنگ كلیه و مثانه را خرد كرده، خارج می نمایم. من ضد خشكی پوست و مو می باشم. اگر پوست شما خشك است، آب مرا با شیر نجوشیده به مقدار مساوی مخلوط كرده، روی آن بمالید.


اگر موهای خشك و شكننده دارید، می توانید از آب من و یا بهتر است از ماده خمیری كه بین تخمه های من قرار دارد، استفاده كرده موی سر خود را با آن ماساژ دهید. خواننده عزیز، اگر قول می دهی كه بدون جهت نویسنده این مقاله را متهم به گرفتن پول از میوه فروشیها نكنی و نگویی كه از گرمك كاران پول گرفته و سخنان گرمك را ترجمه كرده است، در عوض من هم رمز بزرگی را به شما خواهم گفت و شما را از یكی از مواهب طبیعت كه در نهاد من به ودیعت

گذاشته شده است، آگاه خواهم كرد و آهسته و در گوشی بدون آنكه میوه فروشها مطلع شوند و قیمت مرا بالا ببرند، به شما خواهم گفت و خواهید دانست كه من دارای اكسیر جوانی هستم و هر كس از من استفاده كند، عمرش برخلاف عمر من كه كوتاه است، طولانی خواهد شد. عده ای كه عاشق میوه های

شیرین و معطر هستند، مرا نمی پسندند و به خوردن برادران دیگر من مثل طالبی، دستنبو و شخته علاقه مند می باشد. آنها هم می توانند مرا پالوده كرده، با شكر و گلاب میل نمایند. بهترین موقع خوردن خربزه، یكی دو ساعت بعد از صرف غذاست، ولی من غذای اشتهاآور بوده و باید قبل از صرف غذا، خورده شوم. من چاقها را لاغر و لاغر ها را چاق می كنم و از چین و چروك صورت و پیری زودرس جلوگیری می نمایم.


اگر پوست خربزه را خشك كرده و بكوبید و كمی از این گرد را در آبگوشت یا حبوبات دیرپز بزنید نرم و زودپز خواهند شد، ولی پوست من این هنر را ندارد، اما در عوض ماسك زیبایی خوبی است كه می تواند چهره شما را باز و شاداب نماید. برای این كار پوست مرا روی آن بكشید و بگذارید یك ربع ساعت بماند. این ماسك ضد كك و مك و لكه های سیاه صورت نیز می باشد گوشت من بهترین پماد برای سوختگی است. به كسانی كه مبتلا به حبس البول شده و قطره قطره ادرار می كنند، توصیه نمایید كه حتماً از آب من استفاده نمایند. بخور تخمه من برای رفع ورمها مخصوصاً ورم چشمها و سرماخوردگی مفید است، مخصوصاً اگر تخمه مرا نشسته با ریشه های آن در پوست من خشك نمایند.

 

ارزش غذايي خربزه:
خربزه درحقيقت يک ميوه بومي آسياييي است (ميوه بومي ميوه اي است که احتياج به کشت ندارد و خودبه خود در زمين مي رويد.) بنابراين احتمالا اين ميوه در چند هزارسال پيش از آسيا به ممالک ديگر دنيا برده شده است. رومي هاي قديم و احتمالا يوناني ها همان اندازه که ما حالا به اين ميوه علاقه داريم، آن را دوست داشته اند. اولين کشوري که در قرون اخير اقدام به کشت خربزه کرده، کشور فرانسه در حدود 300 سال پيش بود. خربزه ميوه اي شيرين، لذيذ و

گواراست که انواع گوناگوني دارد و بهترين آن خربزه خراسان است. رسول گرامي اسلام (ص) در بيان خواص خربزه فرموده اند: خربزه از زينت هاي زمين است، آب آن از رحمت الهي و شيريني آن از بهشت است. همچنين مي فرمايند: خوردن خربزه پيش از غذا، بدن را مي شويد و بيماري را از بدن ريشه کن مي کند. اما بايد بدانيد که مصرف زياد خربزه باعث نفخ مي شود، در نتيجه در ناحيه معده و روده ايجاد درد مي نمايد. بايد خربزه را بعد از غذا مصرف نمود، زيرا در غير اين صورت توليد اسهال و ورم روده مي کند. خوردن خربزه کال در کساني که معده ضعيف دارند، توليد اسهال مي کند. همچنين خلط را مي افزايد و براي سينه درد و سرماخوردگي مضر است.


خواص ميوه ها و سبزي ها خربزه:
خربزه داراي مقدار زيادي ويتامين A,C و سلولز است. به طوركلي خانواده خربزه شامل انواع گرمك و طالبي نيز مي شود كه البته اين دو نوع كم آب تر از خربزه هستند. و بهترين نوع آنها شيرين ترين و كم تفاله ترين آنهاست به طوري كه به راحتي در دهان آب شوند. طالبي شيرين براي اغلب بيماري ها ت

جويز و خوردن آن به هضم غذا كمك مي كند و گرمك براي يرقان و يبوست مفيد است.
خواص خربزه ـ رفع كننده يبوست و كمك كننده به هضم غذا، افزاينده ادرار و دفع كننده كم خوني و سنگ مثانه و توليدكننده عرق در بدن.
تقويت كننده مثانه و دفع كننده زخمهاي داخلي براي درمان كك و مك و لكهاي صورت، گوشت خربزه را له كنيد و روي صورت بماليد.
برعكس آنچه كه در ايران مرسوم است و خربزه را با غذا يا بعد از غذا به عنوان دسر مي خورند، بهتر است با فاصله زيادي قبل از غذا آن را خورد.
خوردن خربزه كال در كساني كه معده اي ضعيف دارند ممكن است توليد اسهال كند و خلط را افزايش دهد. اين ميوه براي سينه درد و سرماخوردگي بسيار مضر است و باعث تب هاي صفراوي مي شود. زياد خوردن آن هم توليد گرمي مي كند.


خوردن خربزه به همراه عسل خطرناك و مضر است. افراط در خوردن خربزه توليد ورم روده مي كند.

خواص دارویی:


خربزه نیز علاوه بر تامین ویتامین C، منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می کند؛ همچنین دارای خاصیت ادرار آوری است. هندوانه با ٩٢ درصد آب علاوه بر رفع نیاز بدن به آب، دارای رنگدانه گیاهی به نام لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان است که موجب محافظت بدن در برابر سرطان می شود. همچنین قند موجود در آن می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
خواص درماني خربزه:


1- خربزه داراي ويتامين A است، از اين رو در ترميم و تجديد سلول هاي بدن نقش دارد.
2- خربزه با داشتن خاصيت ادرارآور بودن در بيماري هاي سنگ کليه و مثانه مفيد است.
3- خربزه سرشار از ويتامين هاي A، D وC و سلولز است.


4- خربزه به علت دارا بودن خاصيت ملين، براي معالجه يبوست تجويز مي شود.
5- اگر گوشت خربزه را له کنيد و به صورت مرهم روي سوختگي هاي سطحي پوست بدن بگذاريد، آن را معالجه خواهد کرد.
6- تخم خربزه براي سرفه حاد، دردسينه و حلق و تب هاي شديد مفيد است.
7- خربزه باعث افزايش شير در زنان شيرده مي شود.


8- مغز تخم خربزه بوداده طبيعت گرم دارد.
9- مغز تخم خربزه بوداده داراي خاصيت ادرارآور، نرم کننده و افزايش دهنده ميل جنسي است.


10- خربزه براي اشخاص مبتلا به سل ريوي و کم خوني مفيد است.
11- خربزه، رنگ چهره را روشن مي کند و بيماري استسقا» (احساس تشنگي دائمي) را درمان مي نمايد.
13- خربزه به هضم غذا کمک مي کند و رودل را برطرف مي نمايد.


14- خوردن 8 گرم دم کرده پوست خشک شده خربزه، سنگ مثانه را دفع مي کند.
خواص میوه ها:
خربز ه میوه ای شیرین گوارا است.وبهترین ان خربزه خراسانی است .قسمت هایی ازاین میوه کهدر تغذیه وپزشکی استفاده می شوند عبارتند از:
گوشت وتخم وپوست میوه.خربزه دارای ویتامین .ا.است که در ترسیم وتجدید سلول های بدن نقش دارد.خربزه با داشتن خاصیت ادرار اور بودن در بیماریهای سنگ کلیه ومثانه مفید است .


خربزه سرشار از ویتامینهای.ا.س.دوسلولز است .خربزه به علت داشتن میلین برای معالجه پوست تجویز می شود.
اگر گوشت خربزه راله کنیدو به صورت مرهم روی سوختگی های سطحی بدن بگذارید ان را معالجه می کند تخم خربزه برای سرفه حاد درد سینه وحتق وتب های شدید مفید است .مغز تخم بو داده خربزه طبیعت گرم دارد مغز تخم بوداده خربزه دارای خاصیت ادرار اور ونرم کننده وافزایش دهنده میل جنسی است .خربزه برای افراد مبتلا به سل ریوی وکم خونی مفید است .خربزه رنگ چهره راروشن می کند وبیماری استسقاء یااحساس تشنگی دایم رادرمان می کند.خربزه به هضم غذا کمک می کند ورودل رابر طرف می کند خوردن 8گرم دم کرده پوست خشک شده خربزه سنگ مثانه رادفع می کند .

با خوردن خربزه می‌توان نارسایی کبد را رفع کرد:


خربزه دافع اسید اوریک و سموم خون بوده و در درمان بسیاری از بیماری های تغذیه‌ای مزمن همچون نقرس،‌روماتیسم مزمن ونارسایی کبد کار برد دارد.
خربزه درجه قلیایی خون و سلول‌های بدن را بالا برده و سموم آن را خنثی و دفع می‌کند.
همچنین فسفر موجود در خربزه باعث سلول‌های مغزی و فعالیت اعصاب می‌شود و کلیسیم آن در تقویت عضلات، تکمیل استخوان‌بندی و رشد و نمو کودکان مؤثر است.
خربزه باعث افزایش م

یزان ادرار و عرق می‌شود و ویتامین‌های موجود در خربزه در ایجاد نشان و فعالیت اعصاب نقش مؤثری دارند.
خربزه داروي بسياري از بيماري هاست:


خربزه داروي بسياري از بيماري هاي مزمن از جمله نقرس و روماتيسم مزمن است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مهدي عبداللهي، متخصص تغذيه با بيان اين مطلب افزود: خربزه 95 درصد آب دارد و چربي و مواد آلبوميني آن بسيار کم است و به جاي آن حاوي مقدار نسبتا زيادي پکتين، مواد معدني همچون پتاسيم، منگنز، فسفر و کلسيم و ويتامين هاي A، B1، B2 و C است. وي گفت: وجود املاح در خربزه، باعث مي شود که درجه قليايي بودن خون و سلول هاي بدن بالا برود و سمومي که بر اثر مصرف گوشت و موادچربي در خون و سلول هاي بدن ايجاد شده، خنثي و دفع شود.دکتر عبداللهي، در خصوص خواص درماني اين ميوه تصريح کرد: خربزه داروي بسياري از بيماري هاي مزمن از جمله نقرس و روماتيسم است، سرعت هضم غذا را بالا مي برد و بدين لحاظ در کودکان موجب اشتها و فعاليت سلول هاي بدن شده و در رشد آنان موثر است و در سالمندان باعث افزايش فعاليت دستگاه گوارش مي شود.
هندوانه و خربزه خطرناک :


نگاه اجمالی:
شاید تعجب کنید که در شرایط معین ممکن است یک گلوله صدمه‌ای نرساند و برعکس ممکن است در شرایط دیگر هندوانه یا خربزه که برای انسان بسیار خوش آیند و دوست داشتنی‌تر هستند، ممکن است اثرات بسیار ویران کننده‌ای به بار آورند.
یک مثال:
فرض کنید اتومبیلی با سرعت زیاد در جاده‌ای حرکت می‌کند. اگر در این حالت فردی که در کنار جاده ایستاده است هندوانه یا خربزه‌ای را به طرف اتومبیل مورد نظر پرتاب کند، در این صورت سرعت اتومبیل بر سرعت هندوانه افزوده می‌شود و این مسئله هندوانه را به گلوله‌ای خطرناک و ویران کننده تبدیل می‌کند.
به راحتی می‌توان حساب کرد که نیروی حرکت گلوله‌ای با وزن 10 گرم برابر است با نیروی حرکت هندوانه‌ای به وزن 4 کیلو گرم که 8 به طرف اتومبیلی با سرعت 120 کیلومتر در ساعت پرتاب می‌شود. البته لازم به ذکر است که در این شرایط تاثیر سوراخ کننده گلوله با هندوانه قابل مقایسه نیست، زیرا هندوانه سختی گلوله را ندارد.


ویتامین، ماده معدنی در خربزه:

C, A and Provitamin (carotene)
Potassium, Magnesium*, Phosphor

عروسك خربزه:

Aulacophora foveicollis

در درجه اول به خيار و خربزه و در درجه دوم به هندوانه و كدو خسارت مي زند.حشره كهمل برگهاي گياه ميزبان را سوراخ سوراخ مي كند ولي خسارت اصلي مربوط به لارو افت مي باشد كه طوقه و ريشه گياه حمله ميكند و باعث خشك شدن بوته مي شود.
زيست شناسي:
زمستان را بصورت حشره كامل در زير توده هاي برگهاي ريخ

ته وخشك شده علفهاي هرز به خصوص گرامينه هاي وحشي و دائمي و در شكاف درختان يا شكاف زمين و يا در زير كلو خه ها به سر مي برد. در بهار در اواسط فروردين تا اواسط ارديبهشت ظا هر و در ساعات گرم روز پرواز مي نمايد و از برگ گياهان تغذيه مي كند . مدت تغذيه حدود يك ماه است.اولين تخمريزي در اوايل خرداد ماه صورت مي گيرد .هر حشره ماده تا 300 عدد تخم مي گذارد.تخم ها به صورت انفرادي در روي بوته خربزه يا در داخل خاك گذاشته مي شود.


دوران تكاملي تخم حدود دو هفته مي باشد. لاروها پس از خروج وارد خاك ميشوندو از ريشه تغذيه و در دخل ساقه تونل ايجاد ميكنند.دوره لاروي 30 تا 40 روز و قبل از اين كه لاروها تبديل به شفيره شوند سه بار جلد عوض مي كنند. شفيره در خاك و در لانه گلي تشكيل مي شود و بعد از 10 روز حشرات كامل نسل دوم ظاهر مي گر دند.خسارت نسل دوم اهميت اقتصادي ندارد و حشرات براي زمستان گذراني به پناهگاههاي مختلف مي روند. در برخي از نواحي گرمسيري تا 5 نسل در سال دارد.

 

کنترل عروسک خربزه:

1- كاهش رطوبت خاك يكي از عوامل محدود كننده تفريخ تخم و فعاليت لارو مي باشد و بنابراين در مزارعي كه كمتر ابياري ميشوند يا از روش پشته كاري و ابياري نشتي استفاده ميشود خسارت افت كمتر مي باشد.

2- در صورت لزوم مبارزه شيميايي استفاده از كاربارين (سوين) يا يكي از سموم فسفره الي و چون لارو افت ريشه خوار است و در زمان كشت از گرانول كلرپيريفوس به ميزان 20 كيلو در هكتار عليه لارو استفاده مي شود.
خربزه مقاوم به آفت مگس خربزه معرفي شد:


با استفاده از روشهاي اصلاح بذر، رقم خالص شده اي از نوع خربزه شادگان بدست آمد كه نسبت به آفت مگس داراي مقاومت است. به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)- غلامعباس مشرف قهفرخي محقق بخش سبزي و صيفي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان در طرحي تحقيقاتي به خالص سازي اين رقم پرداخته است.


براساس بررسي هاي انجام شده، جمعيت مبدا خربزه شادگاني از محل اصلي كشت آن كه در دهستانهاي شهرستان شادگان است، جمع آوري شد. روش خالص سازي اين رقم و ساير ارقام گياهي به دليل آن است كه در طي ساليان مختلف ممكن است بر اثر تلاقي ارقام مختلف، رقم اصلي از خصوصيات ژنتيكي خود دور شود انجام شود. برخي از خصوصيات اين جمعيت شامل ميوه هايي به شكل بيضي و گرد با مزه هاي مختلف، رنگ گوشت زرد يا سفيد و رنگ پوست زرد يا سبز است.


اين طرح به مدت 5 سال با روش اصلاحي، گزينش بوته انجام شد و پس از خالص سازي اين رقم و جدا كردن صفات نامطلوب، رقمي بدست آمد كه داراي عملكردي معادل 18 تن در هكتار، ميوه اي به طول 15 سانتي متر و قطر 13 سانتي متر و درصد مواد جامد محلولي معادل 7 درصد بود. همچنين رنگ گوشت سفيد متمايل به زرد، طرح پوست خط دار و داراي رنگي زرد كه نسبت به آفت مگس خربزه نيز داراي مقاومت نسبي است.
ميوه هاي گرد، رنگ گوشت سفيد متمايل به زرد و شيرين تر بودن مزه، نسبت به ساير ارقام خربزه از ساير خصوصيات اين رقم اصلاح شده است.
منابع مقاوم به ويروس موزائيک هندوانه :


منابع مقاوم به ويروس موزائيک هندوانه (WMV) ، ويروس موزائيک زرد کدو (ZYWV) و دو جدايه محلي ويروس موزائيک خيار (CMV) به عنوان مخرب¬ترين ويروس بيماري¬زاي طالبي و خربزه (.Cucumis melo L) در مزارع ايران، مورد مطالعه قرار گرفت. در اين بررسي مقاومت ژرم پلاسم طالبي و خربزه تحت فشار زياد بيمار با مايه کوبي¬هاي طبيعي بوسيله شته محلي، مايه زني مکانيکي در گلخانه و سپس ارزيابي مزرعه¬اي ارقام مقاوم و متحمل حاصل از طريق مايه کوبي¬هاي طبيعي و مکانيکي انجام گرفت. نتايج نشان داد که بيشتر ارقام طالبي و خربزه به هر دو شرايط آلودگي طبيعي ويروس¬هاي جاليز در مزرعه و آلودگي مکانيکي در گلخانه حساس بودند

 

تزئین خربزه به شکل صدف:
یک خربزه گرد داریم که توسط وسایل سفره آرایی مخصوص یا با چاقو از قسمت سر خربزه بصورت اریب پایین برش می زنیم (تمام این کارها بایستی به هم متصل باشند تا برش ها به راحتی باز شوند) بدین صورت یک ردیف دیگر موازی با این برش، برش می زنیم و در پایان اضافه ها را در می آوریم.


کارآفريني:
فرآيند ايجاد يک طرح کسب و کار جديد را کارآفريني گويند.حالا خواه اين طرح در هر زمينه باشد. کشاورزي, صنعت و خدماتی و غيره. کارآفريني به ايجاد فرصتهای شغلی برای افراد جامعه را گويند.
در کارآفريني يک فرد با يک ايده جديد می خواهد زمينه اي را برای کسب و کار خود يا ديگران راه اندازی کند. البته يک کارآفرين موفق کسی است که طرحی بدهد که جديد باشد و از نظر علمی و عملی صحيح و مورد قبول باشد.
کارآفرينان امروزی با طرحهای جديد و تازه چنان رقابتی به وجود آورده اند که اگر يکي کمی در کارش خلاقيت نداشته باشد حتماً از ميدان رقابت کنار خواهد رفت.
در کارآفرينی چه در زمينه کشاورزی و يا در صنعت و يا هر نوع فعاليتي نياز به تفکر و ايده جديد می باشد. که يک کارآفرين خوب و موفق يکي از صفاتش نوآوری است. تازگی در کارآفريني خيلي مهم و موفق باشد. اگر ما در صحنه ای يک ايده يا چيزي را که عملی باشد ارائه دهيم حتماً ما يک کارآفرين نمونه خواهيم شد.

مشخصات کارآفرين:
ـ نياز به توفيق ـ کارآفرين هميشه تمايل دارد کارش درحد استانداردهای عالی باشد تا هميشه در ضميته فعاليتش موفق باشد. کارافرين با ايجاد طرحهای جديد در زمينه فعاليت خود می تواند راندمان کار و صرفه جويي و... بکند.

استقلال طلبی:
استقلال به معنای واقعی روی پاي خود ايستادن است. به عبارت ديگر آقای خود بودن نياز نداشتن به ديگران و مستقل بودن است.
امروزه در جامعه کارهای وجود دارد که بايد مثل کارمند کار کنی. يعنی سرساعت بری و سرساعت برگردی. ولی با يک طرح مفيد و جامع می توان کاری را فراهم کرد که خودمان توليد کرد. استقلال طلبی يکی از ويژگي های تقريباً همه افراد است. هر کس دوست دارد توليد کننده باشد ولی متأسفانه

يا شرايط ندارد يا در بخشی مجبور به کار هستند. کارهای توليد نياز به سرمايه اوليه و پشتکار فراوان می باشد. که 5% شايد اين شرايط را دارا نباشند.
وابسته بودن يک نوع تکيه گاه است ولی اگر زمانی آن تکيه گاه از بين رفت چه بايد کرد. از اين نظر می توان به کارهای خود متکیa استفيال کرد. ولی بايد توجه داشت که اين گونه کارها از برنامه ريزي خوب و حساب شده برخوردار باشد تا موقعی به شکست نخورد.

خلاقيت:
ايجاد يک طرح جديد, توانايي خلق محصولات نو و جديد و بازار پسند يکي از صفات کارآفرين است که بايد همواره به آن توجه داشته باشد.
اگر کارآفرين در ابتدای کار يک طرح جديد را بدهد و يک زمان طولانی از ان استفاده کند مطمئناً موفقيت زيادی را در انتها کسب نخواهد کرد.
بايد همگام و همراه با علم روز و تکنيک جديد حرکت کند و از ايده های جديد استقبال کند. کارآفرينان همواره به دنبال ايده جديد و مناسب و عملی هستند.
b. ديگر ازويژگيهای کارآفرينان می توان به تحمل ابهام اشاره کرد. بعينه با ايهام روبه رو شوند و آنرا با موفقيت شکست دهند.سؤالات توهم کننده مانند آيا من در اين صحنه موفق می شوم. اگر شکست خوردم چه می شود و سؤالاتی از اين نظر که بايد با آن کنار بيايند.
در طرح پيشنهادی که من آن را ارائه داده ام طرح کشاورزی و کاشت خربزه است., مثلاً ما اگر در ابتدای کار اين تصور را داشته باشيم که خربزه ما محصول خوبی نخواهد داشت مطمئناً محصول خوبی نخواهيم داشت. يا مثلاً بگوييم که بازار خراب خواهد شد. آفات بر محصول غلبه خواهند کرد. علفهای هرز و شرايط اکولوژيکي نامناسب مانع رشد مطلوب خواهند شد و سؤالاتی مانند اينها.
مثلاً ما بايد يک طرح جديد و يک ايده جديد بدهيم. مثلاً زمان سمپاشي را با مزارع کناردستی تنظيم کنيم که خود در کاهش آفات نقش مهمی خواهد داشت. يا اينکه برای دفع علفهای هرز قبل از اينکه به بذر بروند آنها را منهدم کنيم. و طرحهايي از اين قبيل که می توانند موفقيت ما را بالا ببرند.

مفاهيم کارآفريني
اصطلاحات و کلماتی در کارآفريني وجود دارد که ما از بعضي از آنها استفاده می کنيم تا در کارمان موفق شويم.
ابتکار:فرآيند ايجاد هر چيز جديد که از قبل وجود نداشته است.
به عنوان مثال در طرح خودم استفاده از کودهای مايع و استفاده به صورت محلول پاشی, که اين کار خود باعث جلوگيري از هدر رفتن کود و مانع از ته نشين شدن آن در خاک و جذب سريع ان به وسيله برگها و سرسبزی آنها و شادابی که صددرصد در رشدشان تأثير دارد. بعلاوه مانع از رسيدن کود به علف هرز خواهد شده و موجب قدر گيآه و در نتيجه غلبه آن بر علف هرز, بيماری و آفت خواهد بود.
يا ابتکار سيستم آبياری بارانی که مزايا زيادی خواهد داشت.
در مصرف آب صرفه جويي خواهد شد – جلوگيری از رشد علف هرز – استفاده صحيح از زمين – جوی ها بخش اعظمی از زمين را اشغال می کنند – بالا بردن سطح زير کشت – صرفه جويي در مخارج در دراز مدت.
خلاقيت: ايجاد هر چيز با ارزش و جديد : مثل ترفندهای جديد که برای مبارزه با علف هرز استفاده می شود . کشيدن پلاستيک و يا نايلون بر روی زمين و جوی ها برای جلوگيري از رشد علف هرز, جلوگيري از تبخير آب, پيش رس نمودن محصول, کوتاه نمودن دوره رشد گياه.


اين ايده قبلاً وجود نداشته . بلکه به شکل يک ايده درآمده و به صورت عملی درآمده و امروزه در سطح وسيع در مزارع خربزه استفاده می شود.
يا يک مثال کوچک و ريز, می توان به استفاده از کاه و کلش در جوی ها برای يکنواخت کردن حرکت آب در داخل جوی استفاده کرد. اين کار گرچه خيلي ساده و پيش پا افتاده به نظر می رسد ولی بصورت عملی ثابت شده که اگر سرعت آب در داخل جويها زياد باشد. اولاً عمق نفوذ آن کاهش مي يابد و مهمتر اينکه باعث فرسايش خاک خواهد شد. و نياز نخواهد بود که درهر دفعه آبياری تمام جوی ها را کنترل نمود.


و ديگر ايده جديد می توان به استفاده پلاستيک در فواصل معيني در مزرعه در جوی ها استفاده نمود. که خود باعث کنترل بهترآب و جلوگيري از فرسايش خاک خواهند شد. اين کار باعث تراز شدن سطح پائين و بالا خواهد شد.


يکي ديگر از کارهای جديد می توان به خاکدهی محصول اشاره نمود که خود چندين مزيت دارد. اول آنکه باعث رشد گياه به يک سمت و جلوگيري از منشعب شدن زياد بوته خربزه خواهد شد. و دوم اينکه باعث استقرار محکم آن در خاک می شود . بوته جوان در ابتدا استحکام خوبی ندارد و با اين کار شما آن را محکم می نمائيد.


در کل اين ايده ها و شايد بعضی از آنها شايد خيلي پا افتاده وس طحی باشند ولی اگر به صورت عملی به آنها نگاه کنيم می بينيم که در سطح اينها جواب خوبی می دهند. اين ايده ها زياد هستند که ما به آنها اشاره خواهيم کرد.


نوآوری ها بسته به ارزشس که به مشتريان داده می شود تقسيم بندی می شود:
1-نوآوری مبتنی بر بازار : مانند ايجاد محصولی که طبق بازار باشد.
در بخش طرح ها می توان به ايده اکتفا کرد که بازار محصولات خوب

و با ارز

ش را می خواهد. مثلاً در موقعی که فصل خربزه نيست. وجود خربزهدر بازار يک حرکت جديد است.که می توان به کاشت آن در گلخانه يا کشت زود هنگام آن اشاره نمود. با اين کار محصول ما موقعی به بازار می رود که هنوز رقيب نداريم با اين کار تمام مشتريان به سوي ما جلب می شوند. که رضايت مشتری را در پی خواهد داشت و اين سبب می شوند مشتريان از محصولات بعدی ما استقبال کنند, و ديگر می توان به شناسايي مکانهايي جديد برای فروش محصول استفاده کرد.مثل ايجاد کارخانه های توليذ آب خربزه که با استفاده از آن می توان خربزه را مانند ديگر محصولات آب آن را گرفت و به بازار عرضه کرد. با اين کار افرادی که تمايل به خربزه ندارند ولی خواص آنرا می دانند از آبميوه آن استفاده می کنند. به علاوه شما يک طرح جديد را داده ايد , و مي توانيد از آن نيز استفاده کنيد.
يا می توان به خشک کردن اين محصول اشاره نمود که هم اکنون رواج هم دارد. با اين کار شما ميوه را با شرايط خاص خشک نموده و از خشک شده آن استفاده نماييد. يا در فصولی که خربزه وجود ندارد آن را مصرف نموده .


- ايده جديد اينکه خربزه را بصورت بسته بندی درآورده و آنرا به بازار عرضه نمائيد.که اين کار هنوز به بازار عرضه نشده است. اين کار مزاياي زيادی دارد که به آن اشاره خواهيم نمود. اول اينکه با اين کار يک سری افراد مشغول به کار می شوند و دوم اينکه با اين کار بهداشت را رعايت نموده و مثلاً در موقع حمل و نقل محصول محافظ بماندو از دسترس عوامل بيماريزا دور خواهد بود.
وديگر مي توان به رضايت مشتری اشاره نمود. مشتريان خاصي می خواهند خريد آنها در بسته های جذاب و شيک باشد. . ديگر می توان به جلوگيري از صدمه ديدن و اتلاف آن در موقع حمل و نقل و جابجايي اشاره نمود.


- ايده جديد ديگر می توان به شکل دادن محصول اشاره نمود که امروزه آزمايشات عمل آنرا ثابت کرده است. همان طور که می دانيد خربزه به طور طبيعی شکل خاص هندسی ندارد. که اين کار سهولت جابجائي را مشکل نموده اگر شکل خاصی می داشت اگر آن را در ابتدا رشد درون غالبهايي خاص گذاشت به همان صورت غالب شکل خواهد گرفت. مثلاً وجود يک خربزه به شکل مستطيل برای ما غير عادی و يا در مواقعی غيرواقعی است. ولی با اين کار می توان سهولت آن را در جابجائي, سهولت در جای اشغالی و سهولت در بسته بندی را انجام داد. ميزان رضايت مشتری با اين کار افزايش خواهد يافت. خربزه شکل مربع باعث بازار پر رونق و سهولت در استفاده است. تبليغات با اين روش زياد می شود.
2-نوآوری مبتنی بر محصول:


بعضی نوآوری بر مبنی خصوصيات محصول باشد با اين روش بايد ب رخصوصيات خود محصول کار شود. مانند کاهش استفاده از مواد شيميايط در مزارع که خود اثر مستقيمي بر روی شرايط محصول دارد. با اين کار شما رضايت مشتری را از محصول خود بيشتر می نمائيد. يکي ديگر از کارهايي که می توان انجام داد استفاده از ارقام جديد است. مثل خربزه مشهدی که رقمی است مقاوم به ضربه و به رنگ قرمز و يا خربزه رسمی که شيرين و خوشمزه می باشد.
اين گونه تکنيک ها در کشاورزي زياد بوده که ما به چند نمونه از آنها اشاره نموديم. با اجرا چنين تکنيک هايي درصد موفقيت خود را بالا برده و گوی رغبت را نيز برنده می شويم.


3-نوآوری مبتنی بر فرآيند:مانند تغيير فرآيند توليد از کاربر با سرمابر يا تغيير مراحل توليد- فروش و انبارداری
اين گونه تغييرات به غير از مواردی که اشاره خواهيم نمود زياد در کارمان تأثير نخواهد داشت. شما اگر بتوانيد در مراحل توليد يک تغيير انجام دهيد شايد ميتوان درصد خاصی از هزينه ها را پايين آورد. مثلاً اگر بتوانيد وجين و سمپاشی را باهم انجام دهيد در هزينه توليد صرفه جويي کرده ايد. و يا اگر بتوانيد از اصول بيولوژيکی برای کنترل آفات استفاده کنيد بهتر است.


4-نوآوری سازمانی
مانند نوآوری در مديريت واحدها, نوآوری مربوط به پرسنل , نوآوری در فرهنگ سازمان, ساختار سازمان, يا امور مالی : اين گونه نوآوری در کار توليد دخالتی ندارد, بلکه امور مربوط به آن را متشکل می شود. مثلاً اگر کارگری داشته باشيد او کار خود را انجام می دهد. برای او نفعی ندارد که کار شما خراب شود. ولی اگر شما بجای دستمزد درصدی از توليد شريک کنيد قطعاً ديگر مثل سابق نيست. بلکه با اين کار خود را صاحب دانسته و فعاليت سعی خود را در پيشرفت کار می کند و می داند اگر ضرری محصول بخورد بلکه به او ضرر خورده است.


در کشاورزی نوآوری های زيادی تا بحال به وجود آمده است. که ما به چندين نمونه از آنها تا بحال اشاره نموديم. بعضی از آنها اول به صورت يک تفکر, و پيشنهاد واحدهای کوچک بوده اند ولی در سطوح بزرگ امروزه کاربرد دارند. کشاورزي امروزه موفق است که همواره از تکنيک ها و نوآوری های جديد استفاده نمايد. کاهش در هزينه های توليد خود يک نوع از نوآوری است. اگر ساده به نظر می رسد ولی خيلي مهم است که شما در کار خود از اين تکنيک ها استفاده نماييد.

چرخه عمر نوآوری
از لحظه تصور يک نو آوری تا لحظه ای که نوآوری نو بودن خود را از دست می دهد و مشتريان آن را ترک می کنند چرخه عمر نوآوری ناميده می شود.
يا بصورت ديگر از زمانی که اين ايده به ذهن شما می آيد و شما آنرا عمل می کنيد و تا زماني که می بينيد ديگر کاربردی ندارد و سود چندانی برای شما نمی کند را چرخه عمر نوآوری می گويند. مثلاً در کشاورزي ما يک ايده را اجرا می کنيم و در ابتدا بايد هزينه ای را متحول شويم که اين کار سودی در ابتدا ندارد ولی سپس کار شما بازده خود را نمايان می کند و شما می توانيد از سود آن بهره ببريد.اين يک زمان خاصی دارد که به آن چرخه عمر نوآوری می گويند. و بعد ازآن رفته رفته از سود و بازدهی آن کاسته می شود. نوآوری موفق است که چرخه عمر آن زياد باشد يعنی در مدت زيادی از آن استفاده شود.اگر چه بعد از مدتی از آن استفاده می شود ولی سود زمان اول خود را هرگز نمی دهد. طرحی موفق است

که تا آخر بيشترين بازده را بدهد. اين بدان معنا نيست که طرحهايي که در آخر کار بازده خوبی ندارند موفق نيستند بلکه يعنی چرخه عمر آنها زياد نبوده.
مثلاً در کاشت خربزه طرح پيشنهادی ما استفاده از نايلون يا پلاستيک در کاشت است. با اين کار شما چندين هدف داريد. اول آنکه شما محصول را پيش رس مي کنيد يعنی زمانی خربزه را وارد بازار می کنيد که مشتريان حاضرند هر مبلغی را برای آن بدهند.
و دوم آنکه شما با علفهای هرز مبارزه می کنيد. علفهای هرز خسارت شديدي به ما می زند. با اين کار به غير از خربزه که بوته آن بيرون پلاستيک است تمام گياهان زير پلاستيک خفه می شوند, و از بين خواهند رفت.


اين کار در ابتدا هزينه نسبتاً سنگيني بر دوش ما می گذارد , خريد پلاستيک. جابجايي آن. پوشيدن سطح مزرعه اينجا هزينه گزافی در پس خواهد داشت.
در پي اين هزينه گزاف تا قبل از مراحل توليد و برداشت هيچ گونه سودی عايد ما نخواهد شد. بلکه ما بايد هزينه های ديگری را نيز متحول شويم. ولی می بينيم با اين کار محصول ما پيش رس خواهد شد. يعنی زمانيکه هنوز خربزه به بازار نيامده است ما محصول خود را روانه بازار می کنيم. با اين کار ما هزينه هايي را که صرف مبارزه با علفهای هرز می نمائيم به صفر می رسانيم. يعنی در کاشت خربزه زير پلاستيکی ما هيچ گونه هزينه ای را برای مبارزه با علف هرز صرف نمی نماييم. بعلاوه عملکردها افزايش خواهد يافت.


اينها نکات مثبت طرح ماهستند ولی هنگام برداشت اول و بعد از آن به دليل اينکه پلاستيک ها گرمی بيش از حدی دارند گياه را دچار تنش می کنند. که بايد قسمتهايي را برای عبور هوا انجام دهيم. بعلاوه در اثر تابش نور خورشيد قسمتهايي از آن پاره خواهد شد و از بين می رود که شايد علف هرز از ناحيه رشد کند. از اين زمان به بعد ديگر پلاستيک نقش زيادی بر روی محصول و جنبه هاي آن نخواهد داشت. يعنی بازده آن بسيار پايين است. يعنی زمان چرخه نوآوری ما پائين آمده است. ولی اين پائين بودن بدان معنا نيست که اين طرح يا نوآوری ما بدرد بخور نيست, بلکه عمر آن به پايان رسيده است. برای اين کار جدولی يا يک نمودار ما رسم می کنيم تا بهتر شاهد چرخه عمر نوآوری باشيم.



در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید