بخشی از مقاله

خواص معجزه آسای سیب


سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.
سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.


افرادی که به طور منظم سیب می‌خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می‌دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری‌های متعددی که به‌دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می‌آید جلوگیری می‌نمایند.


همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.


سیب سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ی سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است.
از جمله فواید سیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است
با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

فشارخون را منظم می‌کند


خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است
اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.
مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.
جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند
یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.


سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

مقوی مغز است
سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

اثر آرام بخشی دارد
دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.
خواص سیب

همه ی ما این مثل را شنیده ایم که "خوردن یک سیب در روز شما را از دوا و دکتر دور نگه می دارد" خوب شاید کمی تند رفته باشد اما سیب یکی از سلامت بخش ترین خوراکیهای دور و بر ماست. از میان خواص شفا بخش بیشمارش می توان از نقش بسیار قابل توجه سیب در کنترل میزان کلسترول و قند خون، تامین "زبرینه" یا فیبر غذایی موثر در بهبود وضعیت گوارشی و نقشی که یه عنوان یک مسواک طبیعی بازی می کند یاد کرد.

به قلب سلامتی می بخشد
سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی افزاید بلکه حتی این ماده مضر را ازخون شما می زداید. یک چهارم سیب تشکیل شده است از ماده ای به نام پکتین که فیبر محلولی است که میزان کلسترول Ldl خون را از طریق کاهش جذب چربی کاهش می دهد. هم زمان پکتین میزان کلسترول Hdl یا همان کلسترول خوب بدن شما را که برای مصارفی همچون تولید هورمونها مورد نیاز هستند افزایش می دهد. افزایش سطح کلسترول خوب منجر به کاهش خطر بیماریهای قلبی می شود. همچنین خوردن سیب و یا تنها بو کشیدن آن باعث پایین آمدن فشار خون می شود.

قند خون را پایین می آورد
سیب خبر خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می زند.

از عفونت پیشگیری می کند
بررسی نشان می دهد آنهایی که بیشتر سیب می خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونتهای قسمتهای فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمارمی شوند. برخی بر این باورند که اب سیب ویروس های عفونتزا را می کشد.

به هضم کمک می کند
سیب سرشار از "فیبر" عنصر زبرینه ای است که باعث می شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط 9 تا 10 گرم فیبر داشته بخش قابل توجهی از 20 تا 35 گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می کند.

برای لثه ها خوب است
جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می دهند که ذرات غذای مانده در پشت لثه ها و دندانهای شما را پاک کند و فساد دندان و بیماری لثه ها را از شما دور سازد. حتی کسانی که قبلاً از بیماریهای مزمن لثه رنج می برده اند خواهند توانست از منافع ناشی از ویتامین سرشار موجود در سیب - ویتامینی که از حساسیت لثه ها و دندانهای آنها می کاهد- برخوردار شوند.

با سرطان می جنگد
سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک می باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواد به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.

چه مقدار؟
خوردن 2 یا 3 عدد سیب متوسط در روز ایده آل است. برای دستیابی به حد اعلای فواید سیب پوستش را هم بخورید. با آن که آب سیب مغذی است، اما به اندازه خود سیب سرشاز از فیبر نیست.
کلیات گیاه شناسی
درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.
ترکیبات شیمیایی
سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

خواص داروئی
• سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و به علت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می‌سازد.
• سیب را می‌توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود. سیب را می‌توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما ازظرف لعابی یا تفلون استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامینهای آن حفظ می‌شود.
• شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می‌باشد. برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.


• سیب دارای مقدار زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می‌کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
• خوردن سیب یبوست را برطرف می‌کند و برای خستگی مفرط مفید است.
• دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه می‌باشد.
• نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.
• سیب مقوی کبد و اشتها آور است.


• سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را دارد.
• سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است.
• سیب حرارت را از بدن خارج می‌سازد.

 

• سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می‌کند.
• خوردن سیب حتی برای آنهایی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی‌برد.
• کسانی که می‌خواهند لاغر شوند حتما باید سیب را با پوست بخورند.
• دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است.
• سیب داروی خوبی برای درمان زخمها می‌باشد.


• سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است زیرا دارای مقدار زیادی پکتین می‌باشد.
• آب سیب را حتی می‌توان برای تنقیه استفاده کرد. این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است.
• پوست سیب را مانند چایی دم کنید و بیاشامید این چائی بهترین دوست کلیه است.
• آب سیب را با آبمیوه‌گیری در منزل تهیه کنید و فورا آنرا بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیمهای خود را از دست می‌دهد.
• آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی دارد بخصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید. استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست سیب پخته است سیب را بپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را به صورت نیم گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بردارید.
خواص سیب ترش
• سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.
• سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.
• آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.
• رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.
• مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.
• سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.
مضرات
سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدار زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیبهایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتما این سیبها را بدقت بشوئید آنهائی که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتینها و ویتامینهای آن از بین نرود.
از خواص درمانی پوست سیب




خوردن روزانه یک سیب با پوست، می تواند از بیماری سرطان جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهند که صد گرم سیب تازه بهمراه پوست خود، حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی (antioxidant) است که ۱,۵۰۰ میلی گرم ویتامین C بهمراه دارد.
آنتی اکسیدان، ترکیبی است که از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. تحقیقات به عمل آمده توسط پژوهشگران و انکولوژیستها ثابت کرده است که مصرف پوست سیب از بروز اغلب سرطانها بویژه سرطان روده و جگر جلوگیری می کند. همچنین خوردن سیب با پوست به بیماران سرطانی نیز توصیه می گردد، چراکه این میوه لذیذ، در درمان این بیماری بسیار کارا و موثر است.


پیشنهاد برخی از پزشکان به بیماران سرطانی، مصرف سه عدد سیب در روز، البته با پوست است. یک عدد (نیم ساعت) قبل از صبحانه، یک عدد قبل از نهار و یکی پس از شام. شاید خوردن سیب بدون پوست لذیذ تر از سیب با پوست آن باشد، اما این نکته را نباید فراموش کرد که با پوست کندن سیب و دور انداختن آن، در واقع خاصیت اصلی آن دور انداخته می شود.


پوست سیب هر چه سرخ تر باشد حاولی آنتی اکسیدان بیشتری است.
● مزایای دیگر


این میوه همچنین دارای ویتامینهای آ، ب و ث است، که این ویتامینها داروی اکثر بیماریها بشمار می روند.
پوست سیب به عنوان شستشو دهنده روده بویژه روده بزرگ محسوب می شود. این میوه در از بین بردن عفونتها بسیار موثر عمل می کند. آب سیب نیز سموم بدن را دفع می کند. پزشکان معمولا برای اطفالی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، نوشیدن آب سیب را توصیه می کنند.
همچنین آب سیب و خوردن خود آن سیستم عصبی را تسکین می بخشد، به همین خاطر افراد عصبی با خوردن آب یا خود سیب می توانند از آرامش بیشتری برخوردار باشند. این آرامش عصبی همچنین به خواب بهتر نیز کمک می کند. اگر شبها مشکل بد خوابی دارید، به شما پیشنهاد می شود تا یک ساعت قبل از خوابیدن، یک عدد سیب میل کنید.


سیب رنده شده برای بیمارانی که از زخم معده رنج می برند بسیار مفید است.
خوردن حداقل سه سیب در روز نه فقط از سرطان جلوگیری می کند، بلکه بیماریهای قلبی و حمله قلبی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
سیب ، معجزه طبیعت



در طب چینی اعتقاد براین است که سیب حرارت را می زداید و اثر خنک کننده در ریه ها دارد. " اسید مالیک " و" تار تاریک " در سیب سبب مهار رشد باکتری های بیماری زا در لوله گوارش می شود.


در هندوستان ،خوردن میوه سیب برای جلوگیری از یبوست ،متداول می باشد. سیب مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می شود و خوردن آن برای نقرس، روماتیسم وتصلب شریان ها مفید است. ویتامین های سیب ، بیشتر در پوست آن قرار دارد،بنابراین اگر سیب با پوست خورده شود (البته برای اشخاصی که ازلحاظ وضع معده، اجازه خوردن پوست سیب خام را داشته باشند) مفیدتر است. در مناطق خاور دور در جوشانده های برگ سیب از پوست میوه سیب به صورت خشک شده یا تازه نیز می ریزند تا آن را مطبوع سازد.
مصرف سیب رسیده آبدار تازه برای ورم حاد روده اطفال، اسهال خونی و تب های حصبه ای مفید است.
پوست سیب خشک شده به صورت جوشانده برای رفع ورم مفاصل، روماتیسم و ناراحتی های کلیه که منجر به کاهش ادرار می شود بسیار مفید است ،زیرا مدر بوده و دفع اسید اوریک را تسهیل نموده و فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم می کند .
برای تهیه جوشانده پوست خشک میوه سیب ،10گرم پوست برای 100گرم آب که در15دقیقه جوشیده شود، مصرف می شود.
خوردن سیب پس از صرف غذا، برای تقویت لثه ها مفید است.

- مصارف ویژه:
- بیماری قلبی:
تعداد زیادی از مطالعات نشان داده است که غذاهای حاوی مقادیر زیاد(کوئرستین) از قبیل سیب ، سبب بهبود فالعیت آنتی اکسیدانی خون و کاهش میزان تخریب کلسترولLDL به علت اکسیداسیون می گردند. این تحقیقات همچنین ثابت نموده اند که افراد دارای مصرف بالای کوئرستین، کمتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دارند.این مشاهدات به اثرات ضد تصلب شرایین وضد لختگی خون در کوئرستین سیب تصریح نموده است.
- بالا بودن کسترول خون:


سیب حاوی مقادیر خوبی از نوعی فیبر به نام (پکتین) است پکتین از دسته فیبرهای محلول است. یعنی زمانی که مرطوب می شود، چسبنده و غلیظ میگردد. مطالعات کنترل شده مختلف نشان داده است که افزودن پکتین به رژیم غذایی منجر به کاهش متوسطی در سطح کلسترول خون می شود. علت این امر ممکن است اتصال یافتن پکتین سیب به اسیدهای صفراوی باشد که به کاهش کلسترول خون کمک می کند.البته باید توجه شود که تنها پکتین نمایانگر قدرت کاهش کلسترول سیب نیست وسیب صرف نظر از داشتن پکتین،با سایر موادی که دارد،خود یک کاهنده نیرومند کلسترول است وحتی نیروی کلسترول زدایی آن ، از تمام پکتینی که از یک سیب خارج می شود بیشتر است.
- سرطان:


مطالعات تجربی بر روی نمونه های سلول تومور انسانی چنین پیشنهاد می کند که مقادیر نسبتا"زیاد کوئرستین می تواند برخی از سرطان ها رامتوقف نماید. مطالعات جمعیتی در دنیا،با این وجود ، تاکنون تأثیر حفاظتی رژیم های غنی از این ماده را برابر سرطان ها نشان نداده است .در عین حال ،برخی تحقیقات چنین نشان می دهد که کوئرستین به طور خاصی می تواند برای افراد سیگاری مفید باشد مواد سرطان زای تنباکو سبب تخریب دیواره مثانه می شوند و بدین ترتیب موجب رشد سلول های سرطانی می گردند. چنین کشف شده است که افراد سیگاری که مصرف کننده مقدار زیادی فلاونوئیدها از جمله کوئرستین موجود در سیب هستند ،از تخریب دیواره مثانه ناشی از تنباکو حفاظت می شوند .

- دیابت
پکتین موجود درسیب می تواند کمک به حفظ سطح قند خون به طور ثابت نماید. قندهای طبیعی موجود در سیب به آهستگی هضم و جذب می شوند، بخشی از این امر می تواند ناشی از تأثیر پکتین باشد که در دستگاه گوارش تشکیل ژل می دهد.افزایش آهسته در سطوح قند خون پس از مصرف سیب ،به این معناست که سیب "شاخص گلیسمیک" پایینی دارد. بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت ، سیب به طور خاص مفید است.لازم به توضیح است که شاخص گلیسمیک اندازه ای است که تعیین می کند،پس از خوردن غذا قند خون با چه سرعتی بالا می رود.این امر نشان می دهد که به رغم وجود قند طبیعی در سیب،خوردن سیب در افزایش سریع قند خون اثر نمی گذارد.
- فشار خون بالا:
سیب در کاهش فشار خون نیز موثر است .یکی از مطالعات علمی جالب که در این زمینه به عمل آمده نشان می دهد که حتی بوییدن آن نیز فشار خون را کاهش می دهد.
- سرماخوردگی:
بررسی های علمی نشان داده است که ویروس ها نمی توانند در عصاره سیب مدت زیادی زنده بمانند. برای مقایسه قدرت ویروس کشی سیب با عصاره 18نوع میوه دیگر در آزمایشی معلوم شد که عصاره سیب،انگور و چای دارای قوی ترین امکان نابودی ویروس ها هستند. پژوهشگران متوجه شده اند اشخاصی که بیشتر از دیگران سیب می خورند ،کمتر به سرماخوردگی و ناراحتی های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل عفونت های مربوط به بینی،حنجره و نای مبتلا می شوند.
-چاقی:
خوردن سیب با پوست ،سطح قند خون را به آهستگی و برای مدتی بالا نگه می دارد ، لذا پس از خوردن سیب کامل ، شخص احساس سیری بیشتری می کند ، بنابراین برای کاهش وزن بهتر است خود سیب به طور کامل و طبیعی خورده شود .

سیب را با پوست بخورید


مطالعات پژوهشگران نشان مىدهد خوردن روزانه یک عدد سیب با پوست، به پیشگیرى از بروز سرطان روده بزرگ و قولون كمك مىكند.
محققان راز این تاثیر را در تركیبات شیمیایى موسوم به "پروسیانیدین " PROCYANIDIN)) مىدانند كه به وفوردر پوست سیب یافت مىشود. به گزارش پایگاه اینترنتى بى. بى. سى نیوز، تحقیقات نشان داده است این تركیبات تعداد سلول هاى پیش سرطانى را در حیوانات آزمایشگاهى به میزان قابل توجهى كاهش مىدهد.
نتایج این تحقیق كه در اجلاس انجمن تحقیقات سرطان آمریكا ارائه شد، مىتواند به ابداع روش هاى نوینى در درمان سرطان ها کمک کند.
این تحقیق نشان مىدهد، این تركیبات شیمیایى جزو دسته " پلى فنول ها " است كه با تغییر مسیرهاى پیام رسانى عمل مىكنند. این مسیرها فرایندى را كه طى آن سلول ها در پایان عمر خود از بین می روند، كنترل مىنمایند.


در سلول هاى سرطانى این فرایند دچار اشكال شده و منجر به تقسیم سلولى غیرقابل كنترل و تشكیل تومور مىشود.
دكتر فرانسیس رائول سرپرست این تحقیق مىگوید این مطالعه شناختى از عملكرد خواص بازدارنده پلى فنول ها فراهم مىكند و شواهدى در مورد قابلیت این مواد در پیشگیرى از ابتلا به سرطان قولون ارائه مىنماید.


انواع مختلف پلى فنول ها در پوست سیب به میزان زیاد وجود دارد. پلی فنول ها مواد آنتى اكسیدانی هستند که مانع از بروز آسیب به بافت هاى بدن مىشوند.


دانشمندان فرانسوى پلى فنول هاى یافت شده در سیب را به دو گروه كلى تقسیم كردند و سلول هاى سرطانى را در معرض این مواد قرار دادند. اولین دسته از این مواد " پلى فنول هاى مونومر" است كه حاوى فلاوونوئیدها است با غلظت ?? تا??? میكروگرم در میلى متر تاثیر قابل توجهى نداشتند. اما دومین دسته از پلى فنول ها كه " پروسیانیدین " نامیده مىشوند با ارسال علائمى باعث از بین رفتن سلول هاى سرطانى مىشوند و به این ترتیب از رشد و گسترش سرطان جلوگیرى مىكنند.


محققان در مرحله بعد به موش ها ماده سرطان زا تزریق كردند و سپس به مدت شش هفته مایعى حاوى "پروسیانیدین " به آنها خوراندند. نتیجه این آزمایش نشان داد ضایعات پیش سرطانى در روده این موش ها نصف موش هایى بود كه تغذیه معمولى داشتند.
دكتر رائول گفت نتایج این مطالعه بدون نیاز به انجام تحقیقات تكمیلى نشان مىدهد خوردن سیب بطور كامل و با پوست آن فواید ضدسرطانى دربردارد.
میزان قند خون را تنظیم می‌کند


میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی دارد. مقدار قند خون بیماران دیابتی بیش از اندازه‌ی مجاز است، زیرا بدن آن‌ها انسولین کافی برای متعادل نگه داشتن قند خون را ندارد. در چنین بیمارانی علاوه بر تزریق انسولین و دارو درمانی، پیروی از برنامه‌ی غذایی کم‌چرب و کم قند نیز توصیه می‌شود.
سیب، مناسب‌ترین میوه برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود؛ چرا که تناسب متعادلی بین فروکتوز، گالاکتوز و ساکاروز دارد که البته بیماران دیابتی تا حد امکان باید از مصرف دو نوع قند اخیر اجتناب نمایند. میزان بالای فیبر غذایی (الیاف گیاهی) موجود در یک دانه‌ی سیب، موجب می‌شود تا سطح قندخون یا همان گلوکز خون ثابت بماند.

 

به هضم غذا کمک می‌کند
اگر سیب خام با پوست خورده شود، اندکی ملین و محرک دستگاه خواهد بود. فیبر یا الیاف ‌گیاهی موجود در سیب موجب می‌شود مواد غذایی به آسانی در طول دستگاه گوارش حرکت کنند. بنابراین افرادی که به طور منظم سیب مصرف می‌کنند، به تنظیم کارکرد دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌نمایند. سیب به دلیل مزه‌ی خوب و هضم آسان، معمولاً پس از غذا مصرف می‌شود.


حضرت علی‌(ع) فرموده‌اند: «سیب بخورید؛ زیرا سیب معده را دباغی می‌کند». سیب ترشحات معده را مساعد و متعادل می‌سازد.

کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد
سیب، از معدود مواد غذایی است که کاملاً بدون کلسترول می‌باشد و به کاهش میزان کلسترول خون (چربی خون) کمک می‌کند. تقریباً یک چهارم سیب از ماده‌ای به نام پکتین که فیبر محلولی می‌باشد تشکیل شده است. پکتن موجود در میوه‌ی سیب باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) خون از طریق کاهش جذب چربی می‌شود. هم زمان، پکتین میزان کلسترول خوب(HDL) شما را که برای مصارفی مانند تولید هورمون‌ها مورد نیاز هستند، افزایش می‌‌دهد. افزایش میزان HDL منجر به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
نتیجه‌ی بررسی‌هایی که در مورد انسان تاکنون انجام شده است نشان می‌دهد کهمصرف روزانه 300 تا 400 گرم سیب، کلسترول خون را به میزان 10 تا 20درصد پایین می‌آورد و می‌توان در رژیم‌های لاغری از آن استفاده نمود.
افرادی که می‌خواهند یا مجبورند لاغر شوند، می‌توانند با استفاده از سیب به هدف خود برسند. مصرف سیب به دلیل رایحه‌ی خوش آن لذت بخش است. سلولز و پکتین موجود در این میوه، قدرت سیر‌کنندگی زیادی دارد.
پکتین در معده با جذب آب متورم می‌شود و در نتیجه فرد احساس سیری می‌کند. به‌طور کلی مصرف سیب به عنوان قسمتی از رژیم لاغری بسیار سودمند است. خوردن سیب به طور ناشتا، رژیم غذایی مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود.

به سلامتی قلب کمک می‌کند
سیب مقوی قلب است. از سیب همواره به عنوان داروی ضد سکته‌ی قلبی یاد شده است. مصرف تقریباً 2 عدد سیب میزان کلسترول خون (چربی خون) را کاهش می‌دهد و از بروز سکته‌ی قلبی پیشگیری می‌کند. ویتامین‌های A ، C و E ، پلی فنول و مواد گیاهی ثانویه ی موجود در سیب، از قلب و عروق محافظت می‌کند.

از بروز عفونت پیشگیری می‌کند
سیب به وسیله‌ی مواد معدنی موجود در آن، برای سینه و مجاری تنفسی بسیار سودمند است.
بررسی‌ها نشان‌گر این است که کسانی که بیشتر سیب مصرف می‌کنند کمتر دچار سرماخوردگی یا عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شده و معمولاً کمتر بیمار می‌شوند. برخی بر این باورند که آب سیب ویروس‌های عفونت‌زا را از بین می برد.شیره‌ی سیب اثر مفیدی در رفع سرماخوردگی، گرفتگی صدا، سرفه‌، بیماری‌های سینه و حالات عصبی دارد.

 

سرشار از ویتامین است
سیب سرشار از ویتامین‌های E، B12 ، B2 ، B1 ، A و K، اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.

برای خوش طعم کردن غذا می‌توان از آن استفاده کرد


از سیب می‌توان در تهیه‌ی انواع غذاها (به منظور شیرین کردن آن‌ها) و نیز در تهیه‌ی انواع سالاد و شیرینی‌جات استفاده نمود.
هم‌چنین می‌توان به عنوان افزودنی برای انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.


درخت سيب در اكثر نقاط دنيا پرورش داده مي شود و در هر جاي دنيا وجود دارد د تمام مردم دنيا آن را مي شناسند.
سيب انواع مختلف دارد: ترش و شيرين. كه هر دو نوع آن داراي ويتامين و مواد مغذي زيادي است و بي مناسبت نيست كه يك ضرب المثل انگليسي مي گويد: «خوردن يك سيب در روز شما را از رفتن نزد پزشك بي نياز مي كند.»
سيب داراي كالري، پروتئين، كليسم، فسفر، آهن و انواع ويتامين هاي B3 ـ B2 ـ B1 ـ A و ويتامين C مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید