بخشی از مقاله

دفاع در برابر حملات شیمیایی ، میکروبی ، رادیواکتیو


تاریخچه ی استفاده از عوامل شیمیایی
انسان در تاريخ چند هزار ساله ثبت شده‌اش از قديم‌الايام به جنگ‌هاي شيميائي دست زده است. و با زهرآلود كردن ابزار آلات جنگي مثل تير و شمشير و يا آلوده كردن غذا و يا انداختن اجساد كشته شدگان طاغوتي و وبائي و لاشه حيوانات درمنابع آب‌هاي آشاميدني شهرهاي محاصره شده كه سبب نشر بيماري‌هاي خطرناك و يا مسموم كردن افراد دشمن مي‌گرديده است. و همچنين از منابع دودزا براي خارج كردن نيروهاي دشمن از قلعه‌ها و پناهگاه‌هايش استفاده كرده

است زيرا اصولا استفاده از سم و زهر در ترورها و كشتن مخالفين و دشمنان و انجام اعمال جاسوسي و تخريب در قديم مورد توجه بوده است. با پيشرفت علم و تكنولوژي و با توجه

 

به ويژگي اين جنگ‌ها انسان به اكتشافاتي در زمينه جنگ‌هاي شيميائي و عوامل ميكروبي دست يافت. كه از آن در مواقع لزوم بر عليه دشمنان خود استفاده نمايد. در سال 1915 ارتش آلمان در جنگ جهاني اول با استفاده از گاز كلر بر عليه متفقين و پس از نفوذ به سنگرهاي آنها سبب مرگ بيش از 5000 نفر و فرار بقيه گرديد. كه متفقين با استفاده از ماسك و آلمان‌ها با بدست آوردن تركيبات جديد يك مسابقه تسليحاتي شيميائي را شروع كردند. اين مسابقه تسليحاتي زنگ خطري بود براي جهانيان كه سبب شد در سال 1925 كنفرانسي در ژنو تشكيل داده و در آن دولت‌ها متعهد شدند تا از توليد، انباركردن و بكار بردن عوامل شيميائي ميكروبي خودداري كنند. ده سال بعد ايتاليا بطور گسترده از سلاح‌هاي شيميائي در حبشه استفاده كرد. اغلب كشورهاي امضاءكننده قرارداد، خود از جمله پيشتازان و سازندگان اينگونه جنگ‌افزارها با توسعه و بسيج مراكز علمي و تحقيقاتي در اين جهت گشته‌اند. و در اين راه به كشورهاي دست نشانده كمك كرده تا در جنگ‌هاي محدود از توليدات اين كشورها استفاده كنند و از ملل مستضعف جهان بعنوان موش آزمايشگاهي استفاده كرده‌اند.
در سال 1956 مصر به كمك شوروي در يمن همچنين فرانسه و آمريكا در طول جنگ‌هاي ويتنام از آن بر ضد نفرات و درختان و محيط زيست آن كشور به طور وسيع مورد استفاده قرار دادند. در جنگ‌هاي هندوچين در لائوس كامبوج ويتنامي‌ها و هم‌پيمانان آنها از مادهن شيميائي مايكوتوكسين بر عليه نيروهاي مخالف خود استفاده نمودند. نيروهاي اشغالگر روسيه در افغانستان بر عليه مجاهدين افغاني و مردم مسلمان بطور وحشيانه سلاح شيميائي را بكار برده و مي‌برند در طول سال 83 گزارشاتي مبني بر استفاده از عوامل شيميائي در كشورهاي افغانستان – برمه – انگولا – كوبا – السالوادور – اريتره و جزاير فولكلند- گواتما – كامبوج – لائوس – لبنان و تايلند بدست آمده كه اين گستردگي استفاده از سلاح‌هاي شيميائي و ميكروبي و با توجه به مناسبات آنها با شرق و غرب مورد توجه مي‌باشد.
كشورهاي به ظاهر قدرتمند جهان همديگر را به استفاده از اين سلاح مخرب متهم مي‌كنند و مردم دنيا را سرگرم اين بازي سياسي مي‌نمايند تا تحت پوشش آن به توليد و انبار كردن و بدست آوردن گازهاي سمي جديد و خطرناك ادامه دهند. اصولا تز شوروي اين است كه

از سلاح شيميائي هم در حملات و هم در موارد دفاعي استفاده نمايد، آمريكا جديدا علاوه بر ذخيره عظيم شيميائي خود كه از آن بطور گسترده در جنگ ويتنام استفاده نمود. دست به توليد نسل مخرب و وحشتناك جديدي بنام جنگ‌افزارهاي مضاعف شيميائي نموده و مسابقه تسليحاتي جديدي را با رقيب خود براي نابودي دنيا برپا كرده است چنين به د و يا گسترده استفاده شده است. و قوانين و كنفرانس‌هاي بين‌المللي منع استفاده از سلاح شيميائي به جز گول زدن و دل خوشي براي دول مستضعف چيز ديگري نيست. و آنها هرجا همانطور كه خوي وحشيگري آنها طلب مي‌كند از اين اسلحه نابود كننده استفاده مي‌كنند.

عراق و بمب شيميائي
از سال 1961 دولت عراق با اعزام افسران و درجه‌داران ارتش خود به روسيه شوروي جهت آموزش فعاليت شيميائي را آغاز كردند و به دنبال آن يك مركز تحقيقاتي «ش.م.ر» در بغداد تشكيل و گردان ويژه جهت پشتيباني نيروهاي رزمي خود با استفاده از مستشاران روسي استفاده نمود. فعلا ارتش بعث عراق در اين زمينه تجربيات و امكانات وتداركات همه كشورهاي امپرياليستي و مرتجعين منطقه را بكا مي‌برد.
وچود جنگ افزار شيميائي ميكروبي در ارتش بعث ثابت شده و حتي از اوائل جنگ تاكنون بطور محدود در عمليات‌هاي مختلف آنرا بكار برده است. علت عدم كاربرد وسيع عراق از سلاح‌هاي شيميائي تا قبل از عمليات والفجر ممانعت سركردگان اجنبي او و همچنين ترس و وحشت آنها از مقابله قاطع و شديد و كوبنده جمهوري اسلامي ايران بود. صدام مي‌داند كه افراد ارتش او با آن روحيه ضعيف، قدرت مقاومت در مقابل رزمندگان اسلام رانارند براي همين از آتش توپخانه و هواپيما و موشك براي سد حركت پرخروش رزمندگان اسلام استفاده مي‌نمايدكه عليرغم آن رژيم پوسيده صدام به لبه پرتگاه رسيده و فعلا چاره‌اي جز استفاده از اين سلاح را براي بقاي خود ندارد. اگر بخواهيم بطور مختصر عمليات شيميائي دشمن را مورد بررسي قرار دهيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه صدام هيچ ابائي‏، و ترسي و شرمي از زير پا گذاشتن قوانين بين‌المللي ندارد و از ابتداي جنگ از اين سلاح بطور محدوداستفاده نموده است كه رزمندگان اسلام با عنايات الهي و توجهات حضرت حق ماموريت‌هاي محوله خود را با حسن وجه انجام داده‌اند.
كليه موارد –نحوه- و نوع استفاده دشمن از سلاح شيميائي و يا تشزا در طول جنگ نزد واحدهاي مربوطه ثبت شده موجود مي‌باشد.كه اجمالا مي‌شود گفت كه دشمن از آغاز تهاجم خود به ميهن اسلاميمان سربازان خود را مجهز به وسائل حفاظتي مربوطه كرده و در عمليات هويزه (سال 59) اين سلاح را عليه رزمندگان توانمند اسلام بكار برد، در عمليات بيت‌المقدس (فتح خرمشهر) غنائم زيادي از آتش‌افكن‌هاي ناپالمي كه امريكا در جنگ كره از آن استفاده نموده بدست آمد، در عمليات رمضان، دشمن صهيونيستي نيز سلاح مذكور را بكار برد. دشمن عوامل آتش‌زا را در كليه عمليات رزمندگان اسلام بكار برده و درعمليات محرم درنزديكي تپه‌هاي استراتژيك 175 از عوامل «ش.م.ر» و بالاخص از بشكه‌هاي حاوي ناپالم (مواد آتشزا) استفادهنمود كه بحمدالله امدادهاي غيبي به شكل باران به مدد رزمندگان اسلام باريدن گرفت و سبب حداقل خسارات گرديد. پس از شروع عمليات والفجر استفاده دشمن از عوامل«ش.م.ر» شدت بيشتري پيدا كرد بطوريكه در عمليات والفجر 2 و والفجر4 حملات ثبت شده شيميائي و آسيب‌هاي حاصل بيشتر از موارد قبل بود.
در تاريخ 17 و 18/5/62 اطراف پادگان حاج عمران و ارتفاعات تمرچين و بين پادگان پيرانشهر و تپه افشار و در تاريخ 23/5/62 قسمت جنوب غربي ارتفاعات قمطره و نزديكي دهكده زينو بوسيله بمب شيميائي مورد تهاجم قرار گرفت. در عمليات والفجر چهار مورخه 29/7/62 ارتاعات استراتژيك كله‌قندي بوسيله خمپاره و 1/8/62 روستاي بادنجان‌ (بانه) و 16/8/62 كنار رودخانه شيلر بوسيله هواپيما مورد حمله شيميائي قرار گرفت، كه مصدومين آنها براي درمان به بيمارستان‌هاي ساير شهرهاي ايران منتقل شدند. اصولا موادي كه عراق در اين عمليات بكار برد – عوامل تاول‌زا، اعصاب و آتش‌زا بود.
در عمليات خيبر همانطور كه پيش بيني مي‌شد دشمن بعد از شكست خفت‌بار خود دست به حملات شيميائي هوائي گسترده‌اي زد و در طول عمليات خيبر به اين اقدام وحشيانه و غيرانساني دست يازيد. و مثل سابق دست از پا درازتر به مواضع ننگ و ترس خود برگشت.
دشمن در تاريخ 7/12/62 در عمليات خيبر بطور گسترده ازعوامل شيميائي استفاده كرد. در منطقه اعزيز و القرنه و همچنين چند نقطه ازكناره هورالهويزه چندين بار مورد تهاجم هوائي قرار داد، اكثرا بمباران‌ها صبح و بعداز ظهر نزديك غروب به وقوع مي‌پيوست. دشمن كه در اتداي عمليات خيبر غافلگير شده بود و ضربات مهلكي از رزمندگان اسلام دريافت مي‌نمود مي‌خواست با اين حملات روحيه از دست رفته خود ر بازيابد و روي رزمندگان ما اثرات منفي بگذارد و عليرغم بعضي مشكلات كه اين حملات ايجاد كرد رزمندگان پرتوان و قدرتمند ما به حملات كوبنده خود ادامه دادند.
در اين تاريخ بيش از 60 راكت بمب 130 كيلوئي به سوي رزمندگان اسلام پرتاب شد كه بعضي ازآنها منفجر و بعضي ديگر سالم روي زمين افتاد. به مجرد برخورد اين راكت بر زمين صداي انفجار غيرمعمولي شنيده مي‌شد و ستون دودسفيد رنگ و يا تيره‌اي از زمين برمي‌خواست و تا ارتفاع 3-5 متري همانند قارچ شده به اطراف خود و درجهت باد پخش مي‌شد. كه بر اثر آن بوي سير تند و يا ماهي خشك و يا علف تازه به مشام مي‌رسيد.
در تاريخ 8/12/62 ساعت 11 صبح و 2 بعدازظهر باز هم كنار هو

رالهويزه مورد حمله شيميائي قرار گرفت. تعداد كل راكت‌هاي پر

تاب شده توسط هواپيما در اين روز 70 راكت بوده كه مساحت قابل توجهي را آلوده كرده بود كه به علت منفجر نشدن عده‌اي از آنها و خالي بودن منطقه ازنيرو و تجهيزت آسيب زيادي وارد نشد.
ماده شيميائي كه دراين عمليات ازآن استفاده شد گاز خرد بود كه سبب تاول‌هائي روي بدن مي‌گشت. و آسيب‌هاي تنفسي ايجاد مي‌كرد.
دشمن چندين بار در روزهاي متفاوت با استفاده از توپخانه، مناطق طلائيه و زيد و شمال خرمشهر را بمباران شيميائي كرد.
جنايتكارن بعثي از تاريخ 16/12/62 تا 24/12/62 بيش از 8 بار جزيره مجنون شمالي، كنار هورالهويزه و خود هور را بوسيله هواپيما بمباران شيميائي نموده در اين حملات هوائي شيميائي تعداد زيادي راكت بب پرا كرد كه اكثر آنها در داخل هور افتاده ومنفجر نشدند. و بعضا سبب آلودگي هور شده‌اند. عامل شيميائي بكارگرفته شده در اين مدت گاز خردل بود.
دشمن كافر درتاريخ 27/12/62 تا 30/12/62 پنج بار مناطق كنار هورالهويزه وچهارراه جفير را مورد حمله شيميائي قرار داد، كه بر اثرانفجاراين راكت بمب‌ها بوي خوب ميوه ويا شكلات به مشام مي‌رسيد. عامل شيميائي بكار گرفته شده عامل اعصاب بود. از تاريخ 1/1/63 تا 10/1/63 دشمن بطور پراكنده و محدود 8 بار جزيره مجنون شمالي را مورد تهاجم شيميائي بوسيله هواپيماهاي خود قرارداد كه با توجه به بي‌نتيجه بودن بمباران‌هاي قبلي و عدم تاثيرپذيري نيروهاي اسلام ياس و نااميدي در حملات وحركات دشمن صهيونيستي بوضوح آشكار گرديد. و به اين پي‌برد كه اين سلاح هم مانند ساير سلاح‌هاي اهدائي شرق و غرب به داد او نخواهد رسيد و جز رسوائي و خفت و شكست چيز ديگري از اين سرزمين پر بركت درو نخواهد كرد كل تعداد رزمندگان اسلام كه درحمات شيميائي دشمن مجروح شدند 2000 نفر بود كه بيش از 1400 تن از آنها بعد از درمان‌هاي اوليه و سريع به پادگان‌ها و مقرهاي خود جهت ادامه پيكار بر عليه ظلم و صدام مراجعه نمودند. كه تا ظهور حضرت مهدي به مبارزه خود با استكبار جهاني ادامه خواهند داد.
در طول مدت عمليات افتخارآفرين خيبر رزمندگان اسلام با تكيه بر نيروي لايزال الهي و با هدف جهاد در راه خدا قدم‌هاي استوار و آهنين خود را محكم و پايدار بسوي جهبه‌ها برداشتند و در ركاب حضرت امام زمان(عج) قاطع و برنده بدشمن حمله كردند، اين ياران امام حسين(ع) و اين رهروان راه كربلا بدون در نظر گرفتن تجهيزات، هواپيما، استعدادات دشمن و بدون توجه به موانع طبيعي و ايذائي، سيم‌هاي خاردار – كانال‌ها‏، ميادين وسيع مين، عظيمت هورالهويزه به پيش رفتند و آنچنان بر سر كافر بعثي كوبيدند كه سلاح شيميائي او هم بي‌اثر گرديد، هنوز طنين فرياد رزمندگان اسلام ازجزيره مجنون شمالي به گوش مي‌رسد كه به صدام بگوئيد سلاح شيميائي ديگر اثر ندارد. آنها كه در شرق و غرب به پشتيباني صدام برخاسته‌اند بايد بدانند كه نه فقط سلاح شيميائي آنها ديگر اثر ندارد بلكه تمام زرادخانه شرق و غرب هم ديگر اثر ندارد.
روسيه شوروي، انگلستان، آلمان غربي، آمريكا و ديگر كشورهاي كمك‌كننده به عراق بايد بدانند آتش سلاح شيميائي روزي گريبانگير خود آنها خواهد شد، و روزي دست مستضعفان جهان چنان گلوي مفت‌خور آنها را خواهد فشرد كه ظالمي در اين جهان ديگر نماند نيروهاي امداد و درمان، رزمندگاني را كه مصدوميت خفيفي داشتند بزور به پشت جبهه براي ادامه درمان مي‌فرستادند آنها اصرار داشتند كه نه چيزي نيست خوب مي‌شويم و انتظار داشتند كه

فقط اقدامات اوليه درماني انجام گيرد و هرچه زودتر به ديگر رزمندگان در خطوط مقدم بپيوندند لحظات پر شكوه و افتخارآفريني بود هنگامي كه برادران مصدوم بعداز درمان در مركز مصدومين در اهواز به سازمان‌هاي رزمي خود باز مي‌گشتند. چه لحظات شكوهمند و افتخارآميزي است آن زماني كه آنها با عزم و اراده آهنين سلاح شيميائي دشمن را به تمسخر مي‌گرفتند و مشتاقانه بار ديگر به صفوف بقيه رزمندگان مي‌پيوستند. اين منحصر به اين برادرا نبود. بلكه برادران اعزامي به تهران و حتي برادران اعزامي به خارج از كشور هم براي جبهه‌ها بي‌تابي مي‌كردند، رزمنده قهرماني كه بعد از چندين بار زخمي‌شدن در جبهه‌ها بار آخر مصدوم شيميائي شده بود و به سوئد جهت درمان اعزام شده در جواب روزنامه‌نگاري مي‌گويد آرزوي من بهبود و اعزام مجدد به جبهه مي‌باشد بله، سلاح ما، كثرت ما، تكنولوژي ما دشمنان را نمي‌ترسند ولي ايمان ما، عزم ما، اراده ما و توكل ماست كه بنيان كفر را بلرزه در مي‌آورد طبل رسوائي كه صدام در اين عمليات بر سر گذاشت سبب گشت كه منكر استفاده از سلاح‌هاي شيميائي شود. و با توجه به تمام گزارشات بين‌المللي مبني بر استفاده ارتش بعث از سلاح شيميائي به دروغ‌پردازي خود ادامه مي‌دهد. گو اينكه دروغگو هميشه خودش را لو مي‌دهد، چنانكه فرمانده سپاه سوم عراق گفت كه آنها سلاح شيميائي بر عليه نيروهاي اسلام بكار نبرده‌اند ولي اگر داشته باشند ابائي در بكار بردن آن ندارند و يافرمانده سپه چهارمعراق ملتمسانه ازايران مي‌خواهدكه دست به حمله به داخل عراق نزنند و بعد تهديد مي‌كند درصورت وقوع چنين عملي از سلاح شيميائي استفاده خواهد كرد.
رژيم عراق هيچ اهميتي به افكارعمومي دنيا وقوانين بين‌المللي نمي‌دهد، و طبق معلومات موجود امكان استفاده مجدد از سلاح شيميائي با توجهبه مستاصل شدن صدام در جنگ هست و هرچه صدام بطرف نابودي و سرنگوني حركت مي‌كند، اعمال ماليخوليائي و جنايتكار او بيشتر مي‌شود ولي صدام رفتني است چون فرموده امام امت خميني بت‌شكن مي‌باشد. و همه شواهد و قائن دلالت بر اين موضوع مي‌كند.
تمام رسانه‌هاي صهيونيستي و مرتجع و وابسته همزمان با حملات شيميائي دشمن داستان‌هاي مضحك و بي‌پايه نقل مي‌كردند. آنها گاه مصدومين را علت انفجار كارخانه پتروشيمي و گاه آنها را قرباني استفاده نيروهاي خود از سلاح شيميائي مي‌دانستند، آن زمان كه يكي از قريه‌هاي كردستان بوسيله هواپيماهاي عراقي مورد حمله شيميائي قرار مي‌گيرد و ملت كرد به دنائت و پستي دشمني صدام با خود پي مي‌برد وعليه او و همگام با رزمندگان اسلام به ستيز برمي‌خزد. راديوي استعماري بي بي سي مسئوليت حمله را بعهده ايران مي‌اندازد و بي‌شرمانه وبا تكيه بر گفته عناصر ضد انقلاب سعي در پوشاندن ماهيت كثيف صدام دارد رسانه‌هاي بيگانه بعد از مفتضح شدن صدام سعي در پاك كردن دامن آلوده خود شدند تا خود را از غضب ملت مسلمان و ملل آزاده جهان دور كنند. ساخت اين سلاح‌ها را آسان دانسه و به عراق نسبت دادند و آمريكا در حركتي جاهلانه و نمايشي صادر كردن مواد شيميايي اوليه كه ممكن است براي توليد سلاح شيميائي بكار رود به ايران و عراق ممنوع كرد و يك محموله از اين مواد شيميائي را بمقصد عراق توقيف نمود!؟
از سوي ديگر اعزام برادران مصدوم به خارج از كشور همانند پتگي سنگين و مهلك بر سر عراق و ابرقدرت‌هاي جنايتكار فرود آمد و چنان اعمال مفتضحانه آنها را برملا نمود كهاز تمام امكانات موجود براي سرپوش گذاشن روي حقائق استفاده كردند. چه وزير بهداري صدام براي تهديد و تطميع به اتريش سفر مي‌كند تمام سياستمداران وابسته و ورشكسته كه شيشه عمر آنها به شيشه عمر صدام بسته است به حركت در مي‌آيند تا بيش از اين رسوا نشوند در پاريس پليس فرانسه از ملاقات خبرنگاران با مجروحين اعزامي در فرودگاهو بيمارسانخودداري مي‌كند – لندن در قبول مصدومين شيميائي تعلل مي‌ورزد. و استكهلم مضايقات براي آنها بوجود مي‌آورد.دولت‌هاي غربي روي پزشكان، مؤسسات درماني وتحقيقاتي فشار مي‌آورند كه اين مصدومين را نپذيرفته و معالجه نكنند، بله شايد باورتان نشود ولي اين پروفسور هندريكس استاد سم‌

شناسي گانت بلژيك است كه اين سخن را مي‌گويد و خود كسي بود كهمورد اين فشار قرار گرفته بود و اين دنياي غرب بي‌حيا و بي‌شرم است كه از مصدومين ما هم مي‌ترسد، اين غوطه‌وران در لنجزار وحشي قرن بيستم پزشكان و مراكز درماني خود را آلوده به سياست مكر و فريب و آلوده به جنايت مي‌كنند و از آنها مي‌كنند، در سوئد گزارش شهادت يكي از برادران را بطور ناقص و غير معمول و بدون ذكر مراحل درماني و اقدامات انجام شده به ايرا

ن مي‌فرستند، و در گزارش سانسور شده خود علت تاول‌ها را

سوختگي شديد ذكر مي‌كنند. مقامات صليب سرخ جهاني استفاده عراق از سلاح شيميايي را تاييد كرده‌اند، نمايندگان آن به تهران آمده از مصدومين بازديد كردند.
بله رزمنده اسلام چه در جبهه باشد و چه مصدوم روي تخت بيمارستان‌هاي تهران باشد و چه در پايتخت كشورهاي مستكبر باشد و چه غلتيده در خون در بيابان‌هاي خوزستان و چه آرميده در بهشت‌زهراهاي ايران، در همه حال لرزه بر اندام پوسيده و متعفن استكبار مي‌اندازد و او از همه چيز و همه كس اين انقلاب وحشت دارد. ولي حقيقت مثر آفتاب خود را نمايان مي‌كند.و پزشكان با وجدان حقائق را براي دنيا بازگو كردند و ديگر همه چيز ر همه عيان شد.
سازمان ملل متحد زير فشار نمايندگي ايران در آن سازمان هيئت كارشناسي به ايران فرستاد و آنها مدارك انكارناپذيري در اين مورد بدست آوردند و طبق گزارشي به دبير كل سازمان متحد استعمال سلاح شيميائي را تاييد نمودند ولي سازمان امنيت نه فقط آنرا بعنوان سندي قبول نكرد و هيچ قطعنامه‌اي صادر ننمود، قدم اصلي در محكوم كردن عراق را برنداشت و ننگي بس بزرگ و مسئوليتي بس عظيم در طول تاريخ بعهده گرفت ما از همان ابتدا عقيده داشتيم كه سازمان‌هاي بين‌المللي كه تحت فشار استكبار مي‌باشند قدرت جذب و بيان كل حقيقت را ندارند و به هنگام كشف نور خفاشان شب بر آن خيمه مي‌زنندو پرونده ننگين اينجنايت هولناك صدامي بر پرونده‌هاي ديگر جنايت‌هاي صدام و ديگر جنايتكاران تلنبار شده خاك خواهد خورد.
به ادعا می توان گفت که قدمت سلاح های شیمیایی به اندازه سلاح ها ی معمولی است ، به طوری که شواهدی مبنی بر استفاده از مواد آتش زا توسط یونانیها (موسوم به آتش یونانی) در سال های ۱۲۰۰ و ۴۲۹ قبل از میلاد مسیح (ع) بدست آمده است. بر طبق همین شواهد « اسپارتها» نیز در جنگهای خود گوگرد و زغال نارس را بر دیوار و حصار دشمن می سوزاندند تا گازهای سمی متصاعد شده وبر دشمن تاثیر نما ید . تاریخ جدید جنگ های شیمیایی از سال ۱۸۹۹ در جنگ انگلیس با بوئرها(مهاجرین هلندی در افریقای جنوبی ) شروع شده که در آن ارتش انگلیس از توپهای حاوی اسید پیکریک استفاده کرد که اثر تهوع زا داشت.
با این حال استفاده ی گسترده از عوامل شیمیایی در جنگها ، تا جنگ جهانی اول سابقه نداشت است . به هنگام جنگ حهانی اول به دلیل پیشرفت دانش و تکنولوژی لازم برای تهیه ی مواد شیمیایی خطرناک امکان کاربرد آنها به مقدار فروان فراهم گردید . اولین مورد استفاده از گاز های شیمیایی در سطح وسیع در آوریل ۱۹۱۵ توسط قوای آلمانی صورت گرفت در این حمله شش هزار سیلندر حاوی گاز کلر برای مسموم کردن نیرو های طرف مقابل به کا

ر گرفته شد که در نتیجه ی آن پنج هزار نفر از نیروهای متفقین به هلاکت رسیدند . بعد از این حمله در سبتامبر همان سال نیروهای انگلیسی نیز از گاز گلر استفاده کزدند . با لاخره آلمان در سال ۱۹۱۵ گاز فسژن و در سال ۱۹۱۷ گاز خردل را وارد صحنه کار زار نمود . استفاده از کاز های شیمیایی برای اولین بار لزوم استفاده از ماسک های محافظتی را مطرح ساخت . ارتش انگلیس از این ماسکها برای اولین بار به منظور حفاظت از اسبها و افراد استفاده نمود. در مجموع می توان گفت که گاز های کلر، خردل و فسژن توسط ارتش آلمان و ان

گلیس و گاز های موثر در خون از قبیل هیدروژن سیانید و کلرید سیانوژن توسط فرانسوی ها به کار گرفته شد . مطابق آمار حاصل حدود صد هزار نفر کشته و دویست هزار نفر زخمی حاصل استفاده از این گازها بود .
رژیم جنایتکار بعث عراق که انواع سلاح های مدرن غرب و شرق را بر ایمان خلل ناپذیر رزمندگان دلیرمان امتحان کرده بود و به یاس کامل رسیده بود ، در پی شکستهای مداوم و عجز و ناتوانی در مقابل سلحشوران سپاه توحید بکاربرد سلاح های شیمیایی متوسل گردید. ارتش صدام عفلقی در بین سال های آغاز جنگ تا پایان آن در بیش از صدها مورد از سلاح های شیمییایی استفاده کرد ه که در عملیات خیبر ، بدر ، والفجر ۸ و سلسله عملیات های کربلا ابعاد این جنایت به اوج خود رسید .حملات مذکور با استفاده از انواع مهمات شیمیایی (خمپاره ،توپ، بمب و غیره ) حاوی گاز های کشنده از قبیل عوامل عصبی ( تابون ) ، گاز های خردل ، سیانور و عوامل خفه کننده (فسژن) انجام گرفته است .
انواع سلاح های شیمیایی
از نظر نظامی گاز های شمیایی به شش گروه تقسیم می شوند
۱- عوامل سمی کشنده
۲- عوامل ناتوان کننده
۳- عوال کنترل اغتشاش
۴- عوامل دود زای نظامی
۵- عوامل ضد گیاه
۶- شعله ها و آتش ها
ما در این مقاله هدفمان مطالعه ی گروه اول می باشد و از باز کردن گروه های دیگر به دلیل کمبود فضا و وقت خود داری می کنیم

عوامل سمی کشنده :
الف - عومل تاولزا
۱- خردلها

 


۲- آرسنیک ها
۳- گزندها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید