بخشی از مقاله

ربات دونده روي سطح آب

ايسنا: دانشمندان آمريكايي موفق به طراحي و ساخت ربات هوشمندي شدند كه مي تواند با سرعت قابل توجهي، همچون مارمولك روي سطح آب بدود. ساخت اين ربات هوشمند مي تواند افق جديد و روشني به سوي طراحي و ساخت ربات هاي هوشمند چند پا، باز كنند. اين ربات هوشمند كه دونده آبي نام دارد، حاصل طراحي و ساخت «متين ستي» محقق دانشگاه پترزبورگ آمريكا است. از جمله امكانات اين ربات هوشمند جست وجو براي يافتن قربانيان فجايعي همچون سيل و آب گرفتگي است.


اين ربات هوشمند به حسگرهاي بيومكانيكي مجهز است تا بدين وسيله كيفيت آب را نيز مورد بررسي دقيق قرار دهد. همچنين نصب ريز دوربين هايي در اين ربات هوشمند مي تواند به ارسال گزارش هاي مهم به نيروهاي امنيتي و ساحلي كمك كند.


ستي كه رئيس آزمايشگاه نانورباتيك دانشگاه پترزبورگ نيز هست، اخيرا از ساختار بدني حشرات و حتي باكتري ها براي طراحي و ساخت ربات هاي هوشمند مورد نظرش بهره گرفته است. از جمله طرح هاي جاه طلبانه وي طراحي و ساخت رباتي است كه بتواند راه برود، بدود، پرواز كند و حتي از ارتفاعات بالا برود.
کره جنوبی رباتی ساخته است که ميتواند بدود. اين قابليت اولين بار در يک ربات ژاپنی ارائه شده بود و اين برای دومين بار در جهان است که يک ربات دارای چنين توانايی ای ساخته ميشود. يک شرکت کوچک Start-up کره ای با بودجه ای اندک موفق به ساخت اين ربات شده است.


Robotis روز پنچشنبه پرده ها را بالا زد و ربات انسان نمای مبتنی بر شبکه خود را به همه نشان داد. اين ربات که موقتا RX نامگذاری شده است، ميتواند با سرعت 500 متر در ساعت بدود.

Kim Byoung-soo مديرعامل شرکت Robotis ميگويد: "اين ربات از بلوکهای مجزا ساخته شده، و اين بدين معنی است که ميتواند به سادگی تغيير شکل دهد. چرا که از قطعاتی همچون قطعات Lego برای ساخت آن استفاده شده است."


Kim می افزايد: "توانايی ديگر اين ربات 60 سانتيمتری توانايی ارتقای نرم افزاری از طريق يک شبکه خارجی است. قابليتی که نمونه ژاپنی فاقد آن است."
در زمينه ساخت رباتهای پيچيده، کشور ژاپن در چندين سال گذشته پيشتاز بوده است. شرکت سونی در اواخر سال 2003 ربات QRIO را به عنوان اولين ربات دونده معرفی کرد، و همزمان، رقيب سرسختش هوندا ربات آسيمو را عرضه کرد که ميتواند با سرعت 3 کيلومتر در ساعت بدود.


به جز بخشهای مکانيکی، رباتها برخی قابليتهای اجتناب ناپذير ديگر نيز بايد داشته باشند.مثلا بخشهای تشخيص صدا و چهره، که کليد شناختن افراد توسط ربات محسوب ميشوند.
اما هزينه ساخت يک مدل رويايی که شامل همه ويژگيها باشد، فوق العاده بالا است، به نحوی که سازندگان مجبور شده اند تنها قابليت های ضروری روبات را در نرم افزار اين ربات کوچک بگنجانند.


کره جنوبی کمی دير به جمع محققين رباتيک پيوسته است، اما اميدوار است با وجود بودجه کم بتواند بزودی در اين راه به ژاپن برسد.
هوندا، موسسه معروف ژاپنی در توکيو که به خاطر ساخت موتورسيکلت های پيشرفته اش شهرت دارد، در دو دهه گذشته حدود 300 ميليون دلار بر روی ربات آشيمو سرمايه گزاری کرده است.


در مقايسه با آنها يک گروه کره ای با سرپرستی پروفسور Oh Jun-ho در موسسه علوم و فنون پيشرفته کره در سال 2002 به همراهی 3 دانشجو و با بودجه ای معادل 80 هزار دلار يک نمونه ربات دوپا ساختند.


اين گروه تحقيقاتشان را ادامه دادند، و اين ربات را با اصلاحاتی به نام ربات HUBO عرضه کردند. رباتی که ميتواند همچون آسيمو، به نرمی راه برود و از پله ها بالا برود.
Robotis هم ظرف يک سال حدود 1 ميليون دلار برای ساخت ربات RX دونده هزينه کرده است. اين هزينه از طريق تعريف يک پروژه مشترک با شرکت SamsungElectronics از وزارت اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی دريافت شده است.


Oh Sang-rok مدير اين پروژه در وزارت اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی ادعا ميکند که اين رباتهای کره ای آينده اقتصادی روشنتری نسبت به نمونه های ژاپنيشان دارند. چرا که به جای آنکه نرم افزارهای سيستم درون آنها نهفته باشد، به سادگی از خارج قابل دستکاری هستند.
وی مي گويد: "در رباتهای ژاپنی همه نرم افزارهای مورد نياز برای حسگرها و ساير پردازشها از قبل تعبيه شده است. در حاليکه رباتهای ما به گونه ای طراحی شده اند که نرم افزارهای مربوط به قابليتهای مختلف بتوانند به سادگی درون آنها Download شوند."


او می افزايد: "به همين دليل ما ميتوانيم رباتهايمان به قيمتی عرضه نماييم که متوسط مشتریان وحشتزده نشوند، در صورتی که ژاپنی ها نميتوانند. فقط کافی است نگاهی به ربات کنار گذاشته شده QRIO شرکت سونی بيندازيد."


شرکت سونی ماه قبل اعلام کرد که توليد رباتهای QRIO را به خاطر مقرون به صرفه نبودن متوقف نموده است.
در اين شرايط وزارت اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی قصد دارد انواع مختلف ربات شبکه ای خود را در قيمتهای 1000 دلار تا 2000 دلار تا پايان سال جاری ميلادی به بازار عرضه نمايد.
اين رباتها به کمک چرخ حرکت ميکنند، اما در نهايت با توجه به پيشرفتهای مداوم در سخت افزار رباتها، به زودی به رباتهای دوپا ارتقا خواهند يافت.


ارشناسان از ساخت روبات جديدي با نام ROPID خبر داده‌اند كه مي‌تواند بدود و در صورت لزوم، از روي موانع موجود بپرد.به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين روبات دونده در مقابل فرمان‌هاي صوتي عكس‌العمل نشان مي‌دهد و سيستم‌ ويژه‌اي را با نام BSRM01-01E در خود جا داده است كه به كمك آن و از طريق يك تراشه مخصوص مي‌تواند كليه صحبت‌هاي اطرافيان را تشخيص دهد.


ظاهر اين روبات به شكل انسان طراحي شده و قد آن 38 سانتي‌متر است. زماني كه يك فرد از اين ربوت سوال بپرسد، او پس از فكر كردن به سوال فرد پاسخ مي‌دهد.
بدنه اين روبات از فيبرهاي كربني ساخته شده است كه آن را در مقابل آسيب‌هاي احتمالي، سقوط از ارتفاع، ضربه‌هاي ناگهاني مقاوم مي‌كند.
براي پاهاي ROPID دو محور شتاب‌سنج در نظر گرفته شه است كه به اين ربوت كمك مي‌كند تا در هر شرايطي تعادل خود را حفظ كند و بتواند پس از پرش، مجددا روي دو پاي خود بايستد.


تصور کنید که شما قادر باشید تا 2 متر در هوا بپرید و یا هر گام شما 3 متر طول داشته باشد و یا اینکه بتوانید با سرعت 20 مایل در ساعت بدوید نیاز نیست که فقط تصور کنید چون محصول powerizers این امر را برایتان ممکن می سازدشما به کمک این جفت کفش فنری که قابلیت ارتجاع پذیری را دارد می توانید بر نیروی جاذبه زمین غلبه کنید. Powerizer به عنوان یک محصول نهایی برای مقاصد ورزشی این امکان را به شما می دهد که بتوانید در ارتفاعات تخیلی خود بپرید و یا با سرعت هایی که همیشه برایتان خنده دار بود بدوید.


. این محصول به عنوان یک ماهیچه یدکی است که می تواند کشش اندام های شما را بیشتر و راحتتر ممکن سازد. نکته جالب تو جه در مورد این محصول امکان شارژ آن است که می تواند وزن شما را نادیده گرفته و بر نیروی جاذبه زمین غلبه کند. و شاید در آینده ای نه چندان دور راه رفتن و یا پریدن شما را بر روی کره ما امکانپذیر سازد. فقط باید اندکی تلاش کنید که بتوانید به کمک این کفش ابتدا ایستادن و بعد قدم زدن آهسته را یاد بگیرید. به شما پیشنهاد می کنیم که این کار را به همراهی چند نفر با داشتن محافظ برای مفاصل زانو و آرنج و سر و گردن خود آغاز کنید. نگران اندازه بودن سایز کفش برای پاهایتان نباشید. حالت فنری و ارتجاعیت آن می تواند متناسب برای هر نوع سایز پا باشد. اما وزن شما یک فاکتور اصلی در انتخاب این محصول برای پای شما به حساب می آید. این کفش برای وزن های متفاوت در انواع مختلف طراحی شده است.



تعریف شما از یک ربات چیست؟ آیا همیشه تصور می کنید که یک ربات بایستی شبیه انسان بوده و دارای دست و پا باشد؟! چنین نیست. در دنیای تکنولوژِی و پیشرفت های مهندسی برق و مکانیک تعاریف برای ربات ها متفاوتند. این محصول یک ربات است. در نظر اول ممکن است با دیدن این ربات تا حدی نسبت به ادعای شرکت سازنده که آن را کو چکترین ربات مو جود در این کلاس کاری معرفی کرده است شک کنید. اما با اندکی تا مل خواهیم دید که این محصول حاصل تلاش پروژه عظیم DIY بوده است. منطق اصلی در اجرای

این پروژه مدت زمان STAND BY این ربات پس از اتمام شارژ سیستم قدرت آن است. آنچه که سازندگان ربات را به میدان رقابت می کشاند تلاش برای افزایش این مدت زمان است. به محصول نگاه کنید که چگو نه به راحتی بر روی یک دیسک فلزی جا سازی شده است و می تواند به راحتی سیستم قدرت خود را در ضمن حرکت حمل کند. کنترل دور مو تور قدرت این ربات تا 0.5 FEET در هر ثانیه بو ده است. و به مدت زمان 15 دقیقه بعد از اتمام شارژ سیستم قدرت خود می تواند در حالت STAND BY باقی بماند و به اطراف حرکت کند. استفاده

این محصول بیشتر برای مقاصد نظامی بوده و سازنده آن امیدوار است که بتواند این محصول را از لحاظ مجهز شدن به سیستم Wireless و ZingBee و نیز Alarm هایی برای زمانیکه به هر مانع و یا خطر بر خورد میکند پشتیبانی کند.


Gray's Ladyدر یک اقدام عجیب دست به تولید نوعی چکمه با مو توری که راه اندازی آن توسط گاز صورت می گیرد زده است. این محصول افسانه فروش دائمی پو تین ها و چکمه های روسی را در بازار مورد مخاطره قرار داده است. این چکمه با وزن 70mpg به یک دونده این امکان را می دهد که تا حدود 20 مایل در ساعت را بدون احساس خستگی و استرس پیموده و حتی مسافت را با دویدن طی کند .


می توان چنین استنباط کرد که در روسیه به جای اینکه شما با چکمه ها و پو تین ها راه بروید چکمه ها شما را راه می برند!! این همان تفکر زاییده ذهن بشر است که زیستن را آسان می سازد. با این حال هنوز متد ها و تکنو لوژی هایی که باعث پیشرفت اغلب صنعتهای روسیه گشته به عنوان یک راز در بین جوامع روسی باقی مانده و تا کنون هیچ رقیبی نتوانسته به این رموز دست یابد. به بازار آمدن محصولاتی از این قبیل باعث رکودی در صنعت پو تین کمپانی های روسی گشته به گو نهای که از سال 1994 آنها را مجبور به اختصاص دادن محصو لاتشان تنها برای مقاصد نظامی ساخته است.



بشر همواره دست به گریبان با وحشت نجات هم نو عانش از خطر هایی از قبیل حریق بوده است. اما امروزه این وحشت تا حد زیادی کاسته شده است و می توان با خو نسردی بیشتر با این گو نه حوادث رویایی کرد. ربات ناجی مژده نوینی است در بازار ژاپن که این نگرانی ها را به حداقل رسانیده است. این ربات با هیکلی درشت و آهنین که به وسیله remote controller جهت یابی می شود بدون داشتن ترس از آتش و یا سقوط اشیا سنگین به محل حادثه رفته و آسیب دیدگان را به محل امن منتقل می سازد. کنترل این ربات به کمک یک او

پراتور از راه دور که به وسیله یک دوربین که در بالای سر آن تعبیه شده است انجام می شود . نکته جالب تو جه آن است که انگشتان هیدرولیکی این ربات به گو نهای طراحی شده است که هیچ آسیبی به مصدوم وارد نمی سازدتوانایی و قدرت این انگشتان هیدرو لیکی متغیر است و بر حسب نیاز و با توجه به شرایط حادی که در آن واقع می شود این قدرت قابل تغییر است. طراحی دقیق و وزن سبک این ربات با داشتن ویژگی های منحصر به فرد انسان گو نه آن این امر را منطقی می سازد که برای نجات انسان مستلزم پرداخت میایون ها دلار باشد!!


دانشمندان تا به حال روبات‌هايي ساخته‌اند كه راه مي‌روند و حرف مي‌زنند. حتي روبات‌هاي دونده هم يافت مي‌شوند، اما يك دانشمند و پروفسور از كره جنوبي، قصد دارد گام‌هاي بيشتري براي توسعه اين‌گونه ربات‌ها بردارد و مفهوم جديدي از ساختار شبه جنسي را در ساخت اين روبات‌ها اجرا كند. به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، «كيم جونگ ـ هون»، مدير مركز تحقيقات روبات ITRC، از يك سري كروموزم‌هاي مصنوعي بهره گرفته است كه به گفته وي، امكان احساس سرزندگي را براي روبات‌ها فراهم مي‌آورد و آنان را به سمت تكثير

و توليد مثل هدايت مي‌‌كند. او مي‌گويد: نرم‌افزاري كه تا سه ماه ديگر روي اين روبات نصب خواهد شد، به اين گونه ماشين‌ها، يك نوع توانايي مي‌بخشد كه بتوانند احساس، عقل و تفكر داشته باشند و اشتياق و تمايل خود را بروز دهند. به نوشته «گاردين»، «كيم» مي‌گويد: ممكن است مسيحيان از اين كار خوششان نيايد؛ اما بايد اين مسئله را آغاز ريشه‌اي گونه‌ها و نسل‌هاي مصنوعي و ساختگي در آينده بدانيم. تا به حال محققان از حيث ساختاري به اين نوع روبات‌ها پرداخته‌اند و كار ما بررسي ماهيت و وجود دروني آنهاست تا خشم، گرسنگي

، احساس خواب و خوشحالي خود را بروز دهند. به گفته «كيم»، نرم افزار جديد بر اساس الگوي DNA انسان ساخته شده‌ و بيشتر معادل يك رشته واحد كد ژنتيكي است تا اينكه داراي آرايش مارپيچي دو رشته‌اي يك كروموزم واقعي باشد. «كيم» مي‌گويد: از اين پس، روبات‌ها شخصيت‌ها و احساسات شخصي خاص خودشان را دارا خواهند بود. كيم به هيچ وجه ياوه‌گويي نمي‌كند؛ در اواسط سال 1990، اين استاد دانشگاه، روبات فوتباليستي را اختراع كرد كه به عنوان ابزارهاي متداول در ميان محققان روباتيك، به منظور سنجش برنامه‌هاي روباتيكي خود در مقابل رقباي جهاني، مورد توجه بسيار قرار گرفت.


كوريو" ممكن است نتواند مانند انسانها با سرعت جلوي چشمان شما بدود اما براي شركت سوني اين روبات انسان نما ، روباتي معمولي است كه مي تواند به آهستگي با قدمهاي بلند بدود .
به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، از خبرگزاري موج، شركت سوني بزرگترين غول الكترونيكي و سرگرمي جهان اعلام كرد كه سيستم اولين روبات دونده جهان را توسعه داده است . بر اساس اين گزارش توشي دفري ، نايب رئيس هيات مديره سوني در كنفرانس خبري اين شركت گفت: "تمام سازمانهاي پژوهشي و دانشگاههاي سراسر جهان درباره تهيه يك روبات دونده تحقيق و و پژوهش انجام دادند و ما خوشحاليم كه اعلام كنيم ما براي اولين بار اين كار را انجام داديم ."


وي افزود : كوريوي كوچولوي صيقلي كه تا به حال او را به نام پروژه SDR مي شناختند و مي توانست به رواني حركت كرده و حركات موزون انجام دهد ، در حال حاضر مي تواند با سرعت 15 يارد در دقيقه مانند يك كودك بدود . وي تصريح كرد : اگر 23 اينچ قد و 15 پوند وزن اندازه يك انسان باشد ، ما بايد بگوييم كه اين روبات شبه انسان مي تواند 5/1 مايل در ساعت راه برود .


بنا بر گفته شركت سوني اين پروژه بزرگ تكنولوژيكي دو پاي خود را براي دويدن بلند مي كند در حاليكه روبوتهاي شبه انسان قبلي مانند تمام روباتها در تمام طول راه رفتن دو پاي خود را بايد بر زمين مي گذاشتند و نمي توانستند پاي خود را از زمين بلند كنند .
توشي دفري اضافه كرد ، ديگر توانايي نسخه جديد كوريو شامل انگشتان پيشرفته اوست كه به او اجازه مي دهد مثل يك پرتاب كننده توپ بيسبال بچرخد و يك توپ سبك را به اندازه 3 تا 4 يارد پرتاب كند و مانند يك باد بزن در هنگام رقص بچرخد . وي همچنين در پايان افزود ، روباتهاي سوني بيشتر جنبه سرگرمي دارند و اين پروژه نيز يكي از روباتهاي سرگرم كننده سوني است كه با موفقيت روبرو شده است .


ساخت ربات پرنده با الهام از خفاش
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ،از روزنامه خراسان ، پژوهشگران نوعی میکرو روبات پرنده ساخته اند که شبیه خفاش است و می تواند در تجسس در محیط های بسته و تاریک چون ساختمان های تخریب شده، مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش مهر، خفاش سازگارترین جاندار برای پرواز در محیط های تاریک، ساکت و بسته است. این پستاندار پرنده قادر است با ارسال و ردیابی سیگنال های حرکت و درک مواد شیمیایی، پرواز کند. گروهی از دانشمندان روباتیک دانشگاه کارولینای شمالی با الهام از این جاندار موفق شده اند میکرو روباتی بسازند که نه تنها از نظر ظاهری شبیه خفاش است بلکه از توانایی های عملکردی این حیوان نیز برخوردار است. در کل به تمام انواع میکرو روبات های پرنده MAVs گفته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید