بخشی از مقاله

چکیده :

ما در این مقاله با معرفی کردن یکی از روستاهای گردشگری در استان کردستان به نام روستای دیوزناو و معرفی کردن مناطق جذب گردشگری و مراسمات خاص آن ( رودخانه ی سیروان و مراسم هل په ر که ) این منطقه ی توریستی ولی نا آشنا را به مردم معرفی کنیم و در نهایت با بررسی کردن تمام شاخص های آن ، و کارهای اقدام شده بر روی منطقه مثل برنامه ریزی ، تبلیغات از طریق تمام ارگان ها و رسانه های جمعی و نشریات و . . . هماهنگ کردن تمام گروه ها و نهاد ها به هدف نهایی خود که همان توسعه ی پایدار می باشد برسیم .

رسیدن به توسعه ی پایدار از طریق برنامه های انجام شده سبب جذب توریست در منطقه و همانطور سبب اشتغال زایی در منطقه می شود ، بنابراین این عامل باعث توازن و هماهنگی در بین مردم منطقه و گردشگران می شود که علاوه بر درآمد زایی مردم منطقه باعث مهاجرت نکردن مردم بومی محلی به شهرها می شود .


کلید واژه : استان کردستان ، روستای دیوزناو ، رودخانه ی سیروان ، مراسم هل په ر که ، توسعه ی پایدار


مقدمه :

به روستای دیوزناو سفری می کنیم به روستایی که به طول قدمت تاریخ انسان ، آب وکوهستان برابری می کند.

پس از گذر از فراز و فرود راه های صعب العبور در دامنه رشته کوههای شاهو ، در جنوب غربی استان کردستان در شهر سرو آباد در منطقه ی اورامانات به روستای » دیوزناو « می رسیم که ×پیشینه ای به طول تاریخ دارد .

این روستا به دلیل داشتن توانایی های بالا در منطقه در سال 1387به عنوان یک منطقه ی ×توریستی شناخته شده است .

روش زندگی مردم ، نوع پوشش مردم ، بازی های محلی ، مراسم ها و اعیاد ،آب و هوای کوهستانی ، مجتمع پرورش ماهی ، داشتن رودخانه خروشان سیروان و کوه شاهو که در تمام ایام سال پوشیده از برف می باشد و مردمانی با فرهنگ غنی اورامی که خود وام دار تاریخ ×می باشند از عوامل جذب توریست به این منطقه می باشد

تکلم مردم که به زبان اورامی یا هورامی می باشد که برگرفته از زبان اهورایی می باشد که می ×توان آن را در آواهای سیاه چمانه و نغمه ی های سوزناک آن دریافت .

روش و سبک خانه سازی که بصورت خشکه چین بدون ملات که الهام گرفته از طبیعت است همه ×و همه از عاملان جذب گردشگری می باشد که چشم هر نظاره گری را به خود خیره می کند .

_1 موقعیت جغرافیایی :

: (1- 1 استان کردستان :

استان کردستان بین 34 درجه و 44 دقیقه تا 36 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 31 دقیقه تا 48 درجه و 16 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد که این مساحت 7٫1 درصد از مساحت کل کشور را شامل میشود .

نقشه ی شماره ( : ( 1 موقعیت شهرستان های استان کردستان


×استان کردستان با مساحتی حدود 28203 کیلومتر در غرب کشور ایران قرار دارد

دارای 9 شهرستان می باشد که شامل :
× سنندج به عنوان مرکزیت ، بیجار ، دیواندره ، سقز ، بانه ، مریوان ، سروآباد ، قروه ،کامیاران و براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 23 شهر ، 23 بخش ، 79 دهستان و 1767 روستا می باشد.
از شمال این استان با آذربایجان غربی و قسمتی از استان زنجان ، از شرق با استان همدان و قسمتی دیگر از استان زنجان ، از طرف جنوب با استان کرمانشاه و از غرب با کشور عراق همسایه و همجوار می باشد . .(سعیدیان عبدالحسین_شناخت شهرها_انتشارات علم و زندگی آرام_جلد .(1379_1

: ( 1_2× شهرستان سرو آباد :.

شهرستان سروآباد با وسعت 1002 کیلو متر مربع یکی از شهر ستان های استان کردستان در غرب ایران است که از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است . این شهرستان با موقعیت 46 درجه و 4 دقیقه تا 46درجه و 43 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 3 دقیقه تا 35 درجه و 25 دقیقه ی عرض شمالی از شمال به شهرستان مریوان ، از شرق به شهرستان سنندج و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می شود. مرکز این شهرستان شهر سرواباد است که با موقعیت جغرافیایی 46درجه و 22دقیقه ی شرقی و 35 درجه و 18 دقیقه ی شمالی با ارتفاع 1270متر از سطح دریا تقریباً در 80 کیلو متری غرب سنندج قرار دارد. .(سعیدیان عبدالحسین_شناخت شهرها_انتشارات علم و زندگی آرام_جلد .(1379_1

.
: ( 1_3 روستای دیوزناو : )Devaznav(

×این روستا جز توابع سرو آباد می باشد با مختصات جغرافیایی 46 درجه و 29 دقیقه طول شرقی و 35درجه و 7 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 65کیلومتری سرو آباد
×قرار دارد روستای دله مرز در محدودهای کوهستانی استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در 900متر است .

دیوزناو از سمت شمال با روستای دوریسان در شهر پاوه ، شرق با شهرستان مریوان ، غرب با روستای پالنگان و جنوب با × کامیاران همجوار می باشد .

2-2 ویژگی های طبیعی :

(2-1آب و هوا:

بدلیل اختلاف زاویه کشور و قرار این روستا درعرض شمالی و تابش آفتاب که به صورت مایل تر بوده و زمین از گرمای کمتری برخوردار است و همچنین به دلیل وجود ارتفاعات که باعث تغییر دما و بارش می شود و چون دیوزناو در یک منطقه ی کوهپایه ای و کوهستانی قرار دارد دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل تر است و میزان بارش در فصل سرد سال بیشتر به صورت برف بوده و با تغییر فصل و نزدیک شدن به بهار بارش های جوی تغییر کرده و بیشتر به صورت باران می باشد اما به دلیل ارتفاع کوه شاهو بیشتر سال این کوه پوشیده از برف می باشد اما می توان یک دلیل اصلی تری را هم بیان کرد و آن هم

وجود وارد شدن توده های هوای مرطوب غربی که در فصل زمستان از دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس رطوبت را به داخل کشور انتقال می دهد و آن توده ی هوا را به برف و باران تبدیل می کند که روستای دیوزناو از این قضیه مستثنا نیست .

اما در خصوص گرمترین و سردترین ماه سال به ترتیب تیر و دی می باشد(پیری (42-

بیشترین میزان بارندگی به در روستای دیوزناو که حدود 800 میلی متر در سال می باشد.


جدول شماره : (1) میانگین ، حداکثر،حداقل ، دمای ایستگاه
به سانتیگراد1391-1386
سالیانه ژانویه فوریه مارس آوریل می ژوئن جولای آگوست سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر ماه
15/1 3/5 4/3 7/2 11/4 14/7 20/5 26/4 25/7 22/4 15/5 10/7 4/9 میانگین

24/3 10/0 7/0 14 /5 18/1 23/2 32/3 37 38 33/9 26/7 17/2 10/5 حداکثر
حرارات
8/5 -3 -3/6 2/3 1 8/1 10/4 15 16/8 12/2 8/3 3/7 0 حداقل
حرارت
مآخذ : هواشناسی استان کردستان


نمودار شماره ی : (1) میانگین دما ، حداکثر ، حداقل، دمای ایستگاه دیوزناو در طی سالهای1391-1386

40
35
30
میانگین 25
20
حداکثر حرارت 15
10
حداقل حرارت
5
0

منبع اداره ی آب و هواشناسی سرو آباد

(2-2 کوه ها و ارتفاعات:

کوه شاهو به عنوان بزرگترین کوه استان کردستان شناخته شده استارتفاع این کوه به 3300 متر می رسد . شاهو به عنوان یک سلسله جبال می باشد که مناطق زیادی را در برمی گیرد که شامل قسمتی از کوه های پاوه ، قسمتی از روانسر ، بخشی از کامیاران و روستاهایی شامل : لون سادات ، پالنگان ، چولان ، اسپریز ، دیوزناو ، کاشتر ، یوزیدر . . . که این مناطق را در خود ادغام نموده است .

کوه شاهو با تمام عظمت و ابهتش روستای دیوزناو را در خود جای داده این کوه باتمامی صعب العبور بودنش یک جلوه ی زیبایی را به منطقه داده و شرایط آب و هوایی کوهستانی را به این منطقه بخشیده است و اکثر اوقات سال بر روی قلل آن برف دیده می شود اما این کوه و رودخانه ی سیروان باعث خنک شدن هوا در فصل گرم سال و سرد بودن هوا در فصل سرد سال ×شده است .

×
(2-3 رودخانه :

×روستای دیوزناو در کنار رودخانه ی خروشان سیروان به وجود آمده است .

از چشمه های متعددی سرچشمه می گیرد آب این چشمه ها دو رودخانه سیروان و لیله را تشکیل می دهد که در نقطه ای به نام دروله مرز میان عراق و ایران به هم می رسند . این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی اورامان قرار گرفته است . که بخش اعظم آب رودخانه سیروان از چشمه های دامنه شرقی و غربی شاهو ، دامنه جنوبی و غربی کوسالان ، دامنه جنوبی ×دالانی و دامنه های آتشگاه و ماکوان تامین می گردد .

×به علت عرض کم رودخانه امکان قایقرانی در سیروان وجود ندارد .

سیروان منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم نموده است و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دو آب در حد 25 ×کیلومتری شمال غربی پاوه می باشد و بعد از یک مسیر طولانی وارد » دربندی خان « کردستان عراق می شود .

رودخانه ی سیروان هم گذری در روستای دیوزناو دارد و باعث تنوع گیاهی و تاثیرات فرهنگی مردم در این منطقه شده است .

نقشه ( 2) م

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید