بخشی از مقاله

زبان قابل گسترش گزارشگری مالی


چکیده :
زبان قابل گسترش گزارشگری مالی ( XBRL)‌ یک زبان دیجیتالی است که اطلاعات را برای گزارشگری مالی آماده می کند و ارائه دهنده ی یک استاندارد بین المللی برای گزارشگری مالی جهانی است که از سال 1999 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار طراحی شده است . XBRL‌ می تواند برای زنجیره گسترده ای از داده های مالی به کار گرفته شود که از ط

ریق تهیه ی گزارشات مالی برای اتخاذ تصمیمات خارجی و داخلی کارآمد خواهد بود. برای کار کردن در XBRL‌ وجود نرم افزار ضروری می باشد . امروزه ابزارهای XBRL‌ در بازار

 

ها در دسترس می باشند . استفاده از XBRL‌ تأثیر مهمی روی حسابرسان داخلی و مستقل دارد و به عنوان ابزاری برای اجرای مدل های جدید گزارشگری AICPA‌ در نظر گرفته می شود . این مدل مستلزم گزارشگری متوالی یا به روز اطلاعات شرکت است که اطمینان از درست بودن داده ها باید توسط حسابرسان مستقل انجام شود . نتایج نشان می دهد که بسیاری از حسابداران و حسابرسان دانش یا تجربه کمی در مورد XBRL‌ دارند و منافعی را که استفاده از آن فراهم می کند درک نمی کنند .


مقدمه
پیدایش تکنولوژی اطلاعات (IT)‌ شیوه های جدید کاری مانند تجارت الکترونیکی ، تبادل اطلاعات الکترونیکی و اینترنت را پایه ریزی کرد . این شیوه ها ، روش های کاری و فرایند ثبت و ذخیره ی معاملات کاری را تغییر داده است . انجام امور کاری در وب و از طریق استفاده از تکنولوژی اینترنت سازمان ها را قادر به اتصال به دنیای Online‌ و بهبود بخشیدن به کلیه ی جنبه های کاری خود کرده است .
شبکه های اینترنتی می توانند فروش محصولات یا خدمات را با دادن حق انتخاب به خریداران موجود یا بالقوه برای خرید مستقیم اینترنتی محصولات و خدمات بهبود بخشند . هم اکنون معاملات کاری می توانند به صورت الکترونیکی و بدون پرونده سازی کاغذی باشند که سازمان را قادر به تولید اطلاعات مالی به صورت همزمان و Online‌ می سازد .
XBRL‌ از طرف جامعه ی مالی و حرفه ی حسابداری حمایت می شود . XBRL‌ یک زبان اینترنتی استاندارد شده برای گزارشگری مالی است که آماده سازی ، انتشار ، بازرسی و استخراج اطلاعات مالی را سهولت می بخشد . تحت XBRL اطلاعات تنها یکبار وارد و می توانند به هر شکلی درآورده شوند مانند صورت حساب های مالی یا هر شکل گزارشگری دیگر . XBRL‌ آماده سازی مؤثر ، تغییرات اتوماتیک ، استخراج اطلاعات مالی از همه اشکال تکنولوژی مانند اینترنت را فراهم می سازد ، فرایندهای گزارشگری مالی قابل تکرار

را کاهش می دهد و پایگاهی برای سیستم های حسابداری Online‌ فراهم می کند . مجله ی XBRL , CFO را تکنولوژی برتر سال 2002 نامیده است .
AICPA‌ ، لیستی از تکنولوژی های گزارشات مالی تهیه و طبق آنها XBRL‌ یک برنامه سودمند و برتر در نظر گرفته شده و آن را جزء کلیدی برای اجرای مدل گزارشگری مالی جدید دیدند .

XBRL‌ چیست ؟


XBRL‌ یک امتیاز رایگان از فرمت اطلاعات بین المللی است که بطور ویژه ای برای برخورداری از اطلاعات مالی و همچنین اطلاعات متقابل توسط SEC ( کمیسیون بورس و اوراق بهادار ) طراحی شده است . توسط بسیاری از کسانی که از آغاز درگیر آن بوده اند زبان دیجیتال تجارت1 در نظر گرفته می شود . بر اساس زبان قابل گسترش بالا بردن قیمت ( XML) ، XBRL‌ رمزها ( علامت ها ) را به اطلاعات شرکت به صورتی که هم برای انسان و هم برای کامپیوتر قابل فهم باشد انتقال می دهد . رمزها با قوانین حسابداری که قوانین رده بندی نام دارند به صورت جهانی استاندارد شده اند . برای هر یک از صنایع به واسطه کار کنسرسیوم ( ش

رکت ها ) جهانی ، شرکت های حسابداری ، فروشندگان نرم افزار ، شرکت های خصوصی و سهامی عام و مراجع قانونی قوانین رده بندی خلق شده است . بنابراین هدف از قوانین رده بندی ، فراهم آوری قوانین استاندارد در چگونگی اتصال و استعمال جهانی اطلاعات می باشد .
اطلاعات استاندارد شده کار حسابرسان داخلی و مستقل را به دلیل تنها نیاز به فهم دسته محدودی قوانین GAAP ( اصول پذیرفته شده حسابداری ) بسیار ساده کرده است .
داده های ساخته شده در رمزها بهبود زیادی در اطلاعات XBRL‌ ایجاد می کند . در XBRL‌ نه تنها اطلاعات به سادگی به نمایش در می آیند ، بلکه می توان به راحتی توسط هر بسته نرم افزار یا سخت افزاری که قادر به کار با XBRL‌ باشد اطلاعات آن را دستکاری کرد .
XBRL‌ به واسطه تکنولوژی بالا امکان انتقال اطلاعات را برای هر یک از کاربران در هر نقطه از جهان فراهم می کند . کاربر فقط باید اطلاعاتی را که در آن لحظه در اینترنت نمایش یافته در نزم افزار انتخابی ذخیره و تحلیل را آغاز کند . برای مثال یک بانک می تواند در خواست وامی را که شامل اطلاعات مالی به صورت XBRL‌ است دریافت ، در ابزار تحلیل امور م

شتری قرار داده و ظرف چند دقیقه به پاسخ مثبت یا منفی برسد در حالی که همین کار توسط تکنولوژی قبلی خصوصاً به دلیل وارد کردن اطلاعات جدید همان پرونده روزها طول می کشید .

 


1- Digital Language of Business
تحلیل گران ، سرمایه گذاران و دفاتر حقوقی و وکالت می توانند داده های شرکت های سهامی عام را در XBRL‌ نوشته شده از اینترنت دریافت و اطلاعاتی را که برای تصمیمات مختلف آنها ارزشمند است تولید کنند . در نتیجه
اگر از XBRL‌ استفاده شود قابلیت انتقال و منفعت بسیاری برای کاربران اطلاعات مالی شرکت ها در پی خواهد داشت . در حقیقت XBRL یک زبان اینترنتی استاندارد برای گزارشگری مالی می باشد .
تاریخچه ی XBRL
در سال 1998 چارلی هافمن کسی که در شرکت کوچک عضو CPA‌ در ایالت واشنگتن کار می کرد ، عقیده داشت که XBRL یک راه کلی برای انتقال گزارشگری مالی است . هافمن جهت حمایت از انجمن حسابداران رسمی آمریکا ( AICPA)‌ برای پیشگامی در پیشرفت XBRL‌ با هدف تهیه یک استاندارد برای دیجیتالی کردن گزارشات مالی مطابق با قوانین حسابداری برای هر کشوری در این مؤسسه نام نویسی کرد .
XBRL‌ بین المللی یک کنسرسیوم جهانی با بیش از 250 سازمان برجسته برای تبادل اطلاعات و به هنگام نمودن داده های گزارشگری تجاری و مالی است .
از طریق تلاش های AICPA و اعضایش یک چارچوب از مشخصات و رده بندی ها برای حمایت از یک استاندارد برای دیجیتالی کردن گزارشات مالی تهیه شد .
XBRL‌ ایالات متحده ( اختیار قانونی ایالات متحده از XBRL‌ ) از سال 19

99 تا سال 2006 تحت ساختار کمیته ی داوطلب AICPA‌ کار کرد تا اینک

ه در سپتامبر 2006 نه به خاطر کسب سود برای سازمان از آن جدا شد .
یک مؤسس و یک عضو فعال از XBRL‌ ایالات متحده با بهره گیری از حمایت های AICPA‌ از طریق توسعه های آموزش و ابزارها به تکمیل اعضاء و پذیرش XBRL‌ کمک کردند .
کارکنان AICPA‌ در بسیاری از کمیته ها و گروه های کاری XBRL‌ بین المللی حضور یافتند و یک جایگاهی در کمیته هدایت XBRL‌ بین المللی تشکیل داده اند . SEC‌ به XBRL‌ ایالات متحده مبلغ 5/5 میلیون دلار به خاطر کامل کردن پیشرفتش اعطاء کرده است .
شرکت ها در همه ی صنایع می توانند فایل اختیاری گزارشات مالی XBRL شان را به سیستم EDGAR‌ ( بازیابی و جمع آوری داده های الکترونیکی ) کمیسیون بورس و اوراق بهادار بفرستند . اولین پیش نویس از طبقه بندی XBRL , GAAP‌ ایالات متحده و راهنمایی تهیه کنندگان ( چطور تهیه کنندگان واقعی صورت حساب های مالی XBRL‌ را ایجاد کنند ) اخیراً قابل دسترس برای بازدید عموم و ارائه ی نظرات است .
استفاده های ممکن از XBRL‌ چه چیزهایی هستند ؟
XBRL*‌ می تواند برای زنجیره ی گسترده ای از داده های مالی و تجاری به کار گرفته شود بعلاوه برای امور ذیل نیز قابل استفاده است :
- گزارشگری تجاری و مالی خارجی و داخلی شرکت ها
- گزارشگری تجاری وتبادل اطلاعات بین همه ی تنظیم کنندگان شامل م

قامات مالی و مالیات، بانک های مرکزی و دولت ها
- پر کردن گزارشات وام و تقاضانامه ها
- ارزیابی های ریسک تجاری
- نشریات رسمی حسابداری، فراهم نمودن یک روش استاندارد از توصیف اسناد حسابداری تهیه شده بوسیله ی مقامات رسمی
مزایای استفاده از XBRL‌ چه چیزهایی هستند ؟
- با استفاده از XBRL‌ ، شرکت ها و دیگر تولید کننده های داده های

مالی و گزارشات تجاری می توانند به طور خودکار به فرایند جمع آوری داده ها بپردازند . برای مثال ، اگر منابع اطلاعات برای استفاده از XBRL‌ افزایش پیدا کند ،داده هایی از بخش های مختلف شرکت با سیستم های حسابداری متفاوت می تواند سریعاً ،به صورت ارزان و به طور مؤثر تر جمع شود .
- برای اعضای AICPA‌ یعنی کسانی که در مدیریت مالی ، حسابرسی و تکنولوژی اطلاعات خدمت می کنند ، XBRL‌ از طریق تهیه ی گزارشات مالی و تجاری برای اتخاذ تصمیمات خارجی و داخلی کارآمد خواهد بود . XBRL‌ به طور عمده توانایی CPA‌ را در صراحت بیشتر مدیریت مالی و منتشر کردن اطلاعات مالی به سرمایه گذاران ، مراجع قانونی ،تحلیل گران ، وام دهندگان و دیگر سهامداران کلیدی را بهبود می بخشد .
XBRL -‌ تنها برای گزارشگری به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ( SEC)‌ نمی باشد . استفاده های ممکن در آینده برای XBRL‌ شامل گزارشگری به وام دهندگان ،IRS‌ ( علی الحساب مالیات) و دیگر نهادهای ذیصلاح قانونی می باشد .
- نزدیک شدن تسهیلات XBRL‌ به استانداردهای حسابداری به وسیله ی توانایی در صف آوردن مفاهیم مالی در زمره ی طبقه بندی های عمومی است .
- تسهیلات XBRL‌ بر اساس اصل حسابداری است زیرا نگرانی در مورد اینکه اقلام گزارش شده از کجا آمده اند را کاهش می دهد .
XBRL -‌ شفافیت را افزایش می دهد و کارآیی بازار سرمایه را به وسیله ی کمک به تحلیل گران و دیگر استفاده کنندگان از اطلاعات تجاری و مالی و پیدا کردن حقیقت های مربوط بهبود می بخشد
XBRL-‌ کارآیی بازارهای سرمایه را به وسیله ی کاهش هزینه مربوط به آن شرکت و ایجاد بازارهای متحدتر برای شرکت های کوچک افزایش می دهد .


XBRL-‌ بهتر می تواند به حرفه ی CPA‌ در مورد رسالت عمده اش برای حمایت از بهره ی عمومی بوسیله بهبود بخشیدن دستیابی سرمایه گذاران به بازارهای سرمایه و افزایش پوشش تحلیل گران شرکت های بزرگ و کوچک از طریق کاهش در هزینه مربوط به آن شرکت ، کمک کند .
چه وقت استفاده از XBRL‌ ضروری خواهد شد ؟
XBRL‌ یک بحث داغ برای SEC‌ است و در دستور جلسه کمیته یتلف که از XBRL‌ در فرایند گزارشگری مالی استفاده می کنند ، ملاقات کردند و درباره ی دستور ممکن برای استفاده از XBRL در گزارشگری SEC‌ در بسیاری از مواقع و در آینده ای نزدیک بحث و گفتگو کردند . ما همچنین شاهد هستیم که در مناطق دیگری از جهان مراجع قانونی و نظارتی از XBRL‌ برای همه ی جنبه های اطلاعات گزارشگری مالی و تلاش برای کاهش زمان و هزینه در فرایند گزارشگری مالی استفاده می کنند .


اساس کار XBRL‌
XBRL‌ قادر است نرم افزار به کار رفته را برای رمز دار کردن همه ی اقلام مالی در گزارشات تجاری شان به اجزای درون یک طبقه بندی آماده کند . این مطلب با یک مدرک نمونه که می تواند به طور الکترونیکی بین کامپیوتر قابل معاوضه و معتبر باشد یا به شکل یک فرمت خوانا برای انسان قابل رؤیت باشد انجام شود .
ابزارهای XBRL‌
برای کار کردن در XBRL‌ وجود نرم افزار ضروری است . امروزه تعدادی از ابزارهای XBRL در بازار وجود دارد ، برخی ابزارها شما را قادر به کار کردن با طبقه بندی ها ( یعنی آفرینش ، توسعه و اعتبار ) و ابزارهای دیگر روی مدرک نمونه ( آفرینش و اعتبار ) تمرکز می کنند . همچنی

ن ابزارهایی وجود دارند که مخصوص خواندن ، تحلیل کردن و گزارشگری هستند . برخی ابزارها ممکن است در کاربرد ، یک یا چند نوع از این خدمات را ارائه دهند .
XBRL‌ و حسابرسان مستقل
استفاده از XBRL‌ برای حسابرسان مستقل ، سرعت بالا در فرایند حسابرسی را به ارمغان می آورد و حسابرسان مستقل به دانشی جزئی در مورد زبان این برنامه نیاز دارند . مدل جدید گزارشگری مالی AICPA بر گزارشگری به روز و Online‌ از طریق اس

تفاده از XBRL‌ تأکید بسیاری می کند .
5 جزء اساسی که مدل را می سازند عبارت اند از :
- سیستم های اطلاعاتی قابل اطمینان که اطلاعات را جمع آوری و تحلیل می کند .
- سنجش های اجرای مالی و غیر مالی یک صنعت خاص
- بیان بهتر و با کیفیت تر نوشته شده در شرایط افراد غیر عادی
- حسابخواهی ( جوابگویی ) شرکت
- توزیع و انتشار به روز اطلاعات
اگر چه XBRL‌ مستقیماً تأثیر مهمی روی جزء نهایی می گذارد ( توزیع به روز اطلاعات ) اما به طور غیرمستقیم ابزاری برای چهار جزء دیگر است . استفاده از XBRL‌ اجازه می دهد اطلاعات قابل فهم مالی و غیرمالی منتشر شوند . این امر بوسیله فراهم آوری واژگان استاندارد از طریق یک سیستم مؤثر اطلاعات حسابداری انجام می شود بنابراین یک کاربر صورت حساب مالی در آلمان اطلاعات را به همان اندازه کاربر آمریکایی به طور قابل فهم ، مطالعه می کند .
گزارشگری مالی به روز از طریق XBRL‌ اشکال معمول مدیریت درآمدها را کاهش و حسابخواهی ( جوابگویی) شرکت را به دو طریق افزایش می دهد : ابتدا به وس

یله کاهش زمان مدیریت ، اطلاعات گزارش شده را دستکاری می کند و دوم ، به وسیله ی افزایش دستیابی کاربر به اطلاعات ، شفافیت آن را افزایش می دهد .
گزارشگری به روز حسابرسی به روز را نیز ایجاب می کند . گرچه حسابرسی هر معامله ای در هنگام انجام آن غیرممکن است ، اما حسابداری سیست

م ها و فرایندهای استفاده شده در گرفتن و گزارش اطلاعات غیرممکن نیست . بسیاری از حسابرسان بر این باورند که استفاده از حسابرسی به روز پی آمدی در حرفه شان نخواهد داشت. از آنجایی که به طور سنتی ، بسیاری از شرکت ها اطلاعات منتشر شده را به زودی تحلیل می کنند تنظیم افشای عادلانه ( FD)‌ به افشای اطلاعات مهم برای همگان نیاز دارد . هدف بلند مدت از تنظیم افشای عادلانه ، بالا بردن اطمینان سرمایه گذار در درستی و مفید بودن بازار است . قوانین جدید ترکیب شده با پیشرفت های تکنولوژیکی گزارشگری و حسابرسی به روز را می خواهد . حسابرسان مستقل امروزه نیاز به آگاهی دارند .
XBRL‌ و حسابرسان داخلی
حسابرسان داخلی نباید به مدل جدید بی توجه باشند . دفاتر حقوقی و وکالت در تمام جهان راهنمایی های XBRL‌ را اجرا می کنند . برای مثال ، مقامات ذیصلاح قانونی استرالیایی ( APRA)‌ هم اکنون سیاستی را اجرا می کنند که لازمه آن این است که

شرکت های سهامی عام بایگانی و امور خود را در XBRL‌ انجام دهند ، درآمد درون مرزی انگلستان ،دفاتر حقوقی و وکالت ژاپنی و چینی ، درآمد خدمات داخلی ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و بسیاری دیگر استفاده از XBRL و بکارگیری آن را با تمایل در آینده ای نزدیک تصویب کرده اند . این امر به این معنی است که اغلب کشورهای مهم جهان قطعاً نیازمند به گزارش های تنظیمی مختلف در XBRL‌ هستند .


طبق بررسی های اخیر اعضای حسابرسی داخلی ، 60 درصد آنها افرادی هستند که برای شرکت هایی کار می کنند که دارای کمیته های بحث و بررسی سه ماهه برای انتشار صورت حسابهای مالی می باشند .
نرم افزاری که قادر به کار با XBRL‌ است می تواند اطلاعات را به روز کند ، اطلاعاتی که حسابرس می تواند در جلسات اضطراری یا برنامه ریزی شده با کمیته از آن استفاده کند . هم اکنون نرم افزاری که حاوی دفتر کل عمومی1 XBRL‌ می باشد ، این امکان را فراهم کرده تا اعمال و وظائف دفتر کل عمومی در XBRL‌ کدگذاری شود و بنابراین در هر پایگاه نرم افزاری مفید واقع می شود . بنابراین برای شرکت های جهانی ، نیاز نیست که حسابرسان داخلی برای دریافت اطلاعات حسابداری به همه ی شعبه ها بروند ، هر چند لازم است حسابرسان داخلی اجرا و استفاده از چنین نرم افزاری را سرپرستی کنند .
بررسی و نتایج آن
XBRL‌ از سال 1999 به وجود آمده است اکنون که اثر XBRL‌ و مدل جدید گزارشگری مالی برای حسابرسان منتشر شده است حسابداران و حسابرسان در مورد آن چقدر آگاهی دارند ؟ برای پی بردن به این مسأله رابرت پینسکر در نوامبر 2003 در دو منطقه متفاوت یک بررسی انجام داد . منطقه اول در جامعه ی CPA‌قرار داشت که دوره ی تحصیلی حرفه ای خود را ادامه می داد . داوطلبان حدود 100 دقیقه در مورد XBRL‌ آموزش دیدند و سپس مورد بررسی قرار گرفتند که 9 پاسخ مفید دریافت شد . مکان دوم یک لیست از کاربران اهداف کنترل تکنولوژی اطلاعات ( COBIT)‌ در اینترنت بود ( یک لیست عمومی از حسابرسان داخلی و مستقل ) که به آنها مقدمه ی یک صفحه ای در مورد XBRL داده شد و از آنها خواستند پاسخ ها را ظرف 2 هفته ایمیل کنند که 8 پاسخ مفید دریافت شد که تعداد نمونه آماری نهایی را به 17 نفر

رساند که شامل 9 زن و 8 مرد بود که 7 نفر آ ها حسابرس و 10 نفر حسابدار بود . نمونه آماری دلالت بر گروهی دانش دیده و کارمندان با تجربه داشت . یک سری سؤال و یک مقیاس هفت درجه ای به نمونه آماری داده شد تا با توجه به دانش مرتبط به خ

ود و تجربه کار با XBRL‌ آن را مورد تحقیق قرار دهند . در یک درجه بندی از 1 تا 7 در حالیکه 1 نشان دهنده ی کم و 7 نشان دهنده ی زیاد بود میانگین نمونه آ ماری در مورد XBRL‌ 71/1 و میانگین تجربه 24/1 بود که نشان دهنده فقدان دانش و تجربه در مورد XBRL‌ در حسابرسان و حسابداران بود .


1- General Ledger ( GL)
نتبجه گیری :
هدف از نوشتن این مقاله بیشتر شناخت XBRL‌ و اینکه چه استفاده هائی می تواند داشته باشد و مزیت های آن چه چیزهایی هستند می باشد و اینکه برخلاف انتشار اطلاعات XBRL‌ در مجله تجارت و روزنامه های کثیر الانتشار از سال 1999 ، نتایج نمونه آم

اری دلالت بر فقدان دانش و تجربه در مورد XBRL‌ در حسابداران و حسابرسان دارد . اگر این عقیده وجود دارد که تمرین و تجربه در پی تحقیقات می آیند ،شاید فقدان تحقیقات آکادمیک است که منجر به سطح پایین رشد و دانش در مورد XBRL‌ شده است . نیاز است که حسابرسان و حسابداران جهان از XBRL‌ آگاهی یابند و انتظار می رود تمایل بی

ن الملل در این مورد افزاش یابد و دیگر کشورها نیز مدل های گزارشی مالی جدیدی مانند مدل AICPA‌ تهیه کنند .
در ایران متأسفانه به علت استفاده خیلی کم از اینترنت از XBRL‌ استفاده ای نمی شود .


منابع و مآخذ :
- نوشته های Reynolds‌پروفسور حسابداری از دانشگاه آکسفورد در مورد تعریف XBRL
- XBRL‌ هوشیاری در حسابرسی : یک خواب بزرگ، نوشته رابرت پینسکر
- Srivastava .R.P,Ettredg . M.L,Bovee . M
- مقاله کارکنان CPA
- گسترش سریع XBRL یک استراتژی مالی، نوشته Hannon. N
- ثبت کردن XBRL‌ یک تحول جدید ، نوشته Hannon. N
- XBRL‌: تحلیل گران EDGAR‌ تغییر می دهند هر چیزی را ، نوشته Hannon . N
- ضرورت های XBRL‌ در AICPA‌ و نیویورک ، نوشته Haffman . C
- نوشته های مؤسسه حسابرسان داخلی ( IIA)‌ در مورد استفاده از XBRL
- XBRL‌ ، استانداردی برای داده های مالی وسیع که دقت و درستی گزارشگری شرکت ها را افزایش می دهد ، نوشته Leone . M‌در مجله ی CFO
- کمیسیون بورس و اوراق بهادار ( SEC)‌ و تنظیم افشای عادلانه ( FD)
- کنفرانس ایالات متحده و کنفرانس ایالات متحده

و واشنگتن
- مقالات خانم Liv. A.Watson‌ مربوط به فوریه ی 2008 در مورد XBRL
- سایت www. aicpa. or
- سایت http: // xblr. org
- سایت http : // xblr. us

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید