بخشی از مقاله

سرویس های شبکه

پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی ( بخش اول )
استفاده از شبکه های کامپيوتری از چندين سال قبل رايج و در ساليان اخير روندی تصاعدی پيدا کرده است .اکثر شبکه های پياده سازی شده در کشور مبتنی برسيستم عامل شبکه ای ويندوز می باشند . شبکه های کامپيوتری، بستر و زير ساخت مناسب برای سازمان ها و موسسات را در رابطه با تکنولوژی اطلاعات فراهم می نمايد . امروزه اطلاعات دارای ارزش خاص خود بوده و تمامی ارائه دهندگان اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپيوتری زير ساخت لازم را برای عرضه اطلاعات بدست آورده اند . عرضه اطلاعات توسط سازمان ها و موسسات می تواند بصورت محلی ويا

جهانی باشد. با توجه به جايگاه والای اطلاعات از يکطرف و نقش شبکه های کامپيوتری ( اينترانت و يا اينترنت ) از طرف ديگر ، لازم است به مقوله امنيت در شبکه های کامپيوتری توجه جدی شده و هر سازمان با تدوين يک سياست امنيتی مناسب ، اقدام به پياده سازی سيستم امنيتی نمايد .

مقوله تکنولوژی اطلاعات به همان اندازه که جذاب و موثر است ، در صورت عدم رعايت اصول اوليه به همان ميزان و يا شايد بيشتر ، نگران کننده و مسئله آفرين خواهد بود . بدون ترديد امنيت در شبکه های کامپيوتری ، يکی از نگرانی های بسيار مهم در رابطه با تکنولوژی اطلاعات بوده که متاسفانه کمتر به آن بصورت علمی پرداخته شده است . در صورتيکه دارای اطلاعاتی با ارزش بوده و قصد ارائه آنان را بموقع و در سريعترين زمان ممکن داشته باشيم ، همواره می بايست به مقوله امنيت، نگرشی عميق داشته و با يک فرآيند مستمر آن را دنبال نمود .


اغلب سازمان های دولتی و خصوصی در کشور، دارای وب سايت اختصاصی خود در اينترنت می باشند . سازمان ها و موسسات برای ارائه وب سايت ، يا خود امکانات مربوطه را فراهم نموده و با نصب تجهيزات سخت افزاری و تهيه پهنای باند لازم، اقدام به عرضه سايت خود در اينترنت نموده و يا از امکانات مربوط به شرکت های ارائه دهنده خدمات ميزبانی استفاده می نمايند . وجه اشتراک دو سناريوی فوق و يا ساير سناريوهای ديگر، استفاده از يک سرويس دهنده وب است . بدون ترديد سرويس دهنده وب يکی از مهمترين نرم افزارهای موجود در دنيای اينترنت محسوب می گردد . کاربرانی که به سايت يک سازمان و يا موسسه متصل و درخواست اطلاعاتی را می نمايند ، خواسته آنان در نهايت در اختيار سرويس دهنده وب گذاشته می شود . سرويس دهنده وب، اولين نقطه ورود اطلاعات و آخرين نقطه خروج اطلاعات از يک سايت است . بديهی است نصب و پيکربندی مناسب چنين نرم افزار مهمی ، بسيار حائز اهميت بوده و تدابيرامنيتی خاصی را طلب می نمايد .

services (IIS)Internet Information ، يکی از سرويس دهندگان وب است که از آن برای برای نشر و توزيع سريع محتويات مبتنی بر وب ، برای مرورگرهای استاندارد استفاده می شود . نسخه پنج IIS ، صرفا" برای سيستم های مبتنی بر ويندوز 2000 قابل استفاده است . نسخه های ويندوز 2000 Server و Advanced server بمنظور نصب IIS ، مناسب و بهينه می باشند . نسخه پنج برای استفاده در نسخه های قديمی ويندوز طراحی نشده است . امکان نصب IIS نسخه پنج ، بهمراه ويندوز Professional نيز وجود داشته ولی برخی از امکانات آن نظير : ميزبان نمودن چندين وب سايت ، اتصال به يک بانک اطلاعاتی ODBC و يا محدوديت در دستيابی از طريق IP در آن لحاظ نشده است .


نسخه پنج IIS ، سرويس های WWW ، FTP، SMTP و NNTP را ارائه می نمايد . سه نرم افزار و سرويس ديگر نيز با IIS در گير می شوند : Certificate Server , Index server و Transaction server .
امنيت در IIS متاثر از سيستم عامل است . مجوزهای فايل ها ، تنظيمات ريجستری ، استفاده از رمزعبور، حقوق کاربران و ساير موارد مربوطه ارتباط مستقيم و نزديکی با امنيت در IIS دارند .
قبل از پيکربندی مناسب IIS ، لازم است که نحوه استفاده از سرويس دهنده دقيقا" مشخص گردد . پيکربندی دايرکتوری های IIS ، فايل ها ، پورت های TCP/IP و Account کاربران نمونه هائی در اين زمينه بوده که پاسخ مناسب به سوالات زير در اين رابطه راهگشا خواهد بود

:
• آيا سرويس دهنده از طريق اينترنت قابل دستيابی است ؟
• آيا سرويس دهنده از طريق اينترانت قابل دستيابی است ؟
• چه تعداد وب سايت بر روی سرويس دهنده ميزبان خواهند شد ؟
• آيا وب سايت ها نيازمند استفاده از محتويات بصورت اشتراکی می باشند ؟
• آيا سرويس دهنده امکان دستيابی را برای افراد ناشناس ( هر فرد ) فراهم نموده و يا صرفا" افراد مجاز حق استفاده از سرويس دهنده را خواهند داشت ؟ و يا هر دو ؟
• آيا امکان استفاده و حمايت از (Secure Socket Layer)SSL وجود دارد ؟
• آيا سرويس دهنده صرفا" برای دستيابی به وب از طريق HTTP استفاده می گردد ؟
• آيا سرويس دهنده ، سرويس FTP را حمايت می نمايد ؟
• آيا کاربرانی وجود دارد که نيازمند عمليات خاصی نظير کپی، فعال نمودن، حذف و يا نوشتن فايل هائی بر روی سرويس دهنده باشند ؟


موارد زير در زمان نصب IIS پيشنهاد می گردد :
• کامپيوتری که IIS بر روی آن نصب شده است را در يک محل امن فيزيکی قرار داده و صرفا" افراد مجاز قادر به دستيابی فيزيکی به سرويس دهنده باشند .
• در صورت امکان، IIS را بر روی يک سرويس دهنده Standalone نصب نمائيد. در صورتيکه IIS بر روی يک سرويس دهنده از نوع Domain Controller نصب گردد و سرويس دهنده وب مورد حمله قرار گيرد، تمام سرويس دهنده بهمراه اطلاعات موجود در معرض آسيب قرار خواهند گرفت . علاوه بر مورد فوق، نصب IIS بر روی يک سرويس دهنده از نوع Domain controller ، باعث افزايش حجم عمليات سرويس دهنده و متعاقبا" کاهش کارآئی سيستم در ارائه سرويس های مربوط به وب خواهد شد .


• برنامه های کاربردی و يا ابزارهای پياده سازی نمی بايست بر روی سرويس دهنده IIS نصب گردند .
• کامپيوتر مربوط به نصب IIS را بگونه ای مناسب پارتيشن نموده تا هر يک از سرويس ها نظير www و يا FTP بر روی پارتيشن های مجزاء قرار گيرند .
• IIS امکان نصب برنامه ها را در مکانی ديگر بجز پارتيشن C فراهم نمی نمايد ( مگراينکه يک نصب سفارشی داشته باشيم ) .موضوع فوق به عملکرد سيستم عامل مرتبط می گردد . مجوزهای پيش فرض در رابطه با %Systemdrive% اعمال می گردد ( مثلا" درايو C) . موضوع فوق می تواند باعث عدم صحت کارکرد مناسب برخی از سرويس های IIS گردد. می بايست مطمئن شد که مجوزهای سيستم عامل با عمليات مربوط به سرويس های IIS ، رابطه ای ندارند .


• تمام پروتکل های پشته ای (Stack) غير از TCP/IP را از روی سيستم حذف نمائيد. ( در موارديکه برخی از کاربران اينترانت نيازمند برخی از اين نوع پروتکل ها می باشند می بايست با دقت اقدام به نصب و پيکربندی مناسب آن نمود ) .
• روتينگ IP ، بصورت پيش فرض غيرفعال است و می بايست به همان حالت باقی بماند . در صورت فعال شدن روتينگ ، اين امکان وجود خواهد داشت که داده هائی از طريق کاربران اينترانت به اينترنت ارسال گردد .


• نصب Client for Microsoft networking ، بمنظور اجرای سرويس های HTTP,FTP,SMTP و NNTP ضروری خواهد بود . در صورتيکه ماژول فوق نصب نگردد، امکان اجرای سرويس های فوق بصورت دستی و يا اتوماتيک وجود نخواهد داشت .
• در صورتيکه تمايل به نصب سرويس های NNTP و SMTP ، می بايست سرويس File and Print Sharing for Microsoft نيز نصب گردند .
عمليات قبل از نصب IIS
در زمان نصب IIS ، يک account پيش فرض به منظور ورود کاربران گمنام ( ناشناس ) به شبکه ايجاد می گردد . نام پيش فرض برای account فوق ، IUSER_computername بوده که computername نام کامپيوتری است که IIS بر روی آن نصب شده است . account فوق ، می بايست دارای کمترين حقوق و مجوزهای مربوطه بوده و گزينه ها ی user cannot change

password و password Never Expires فعال شده باشد. account فوق همچنين می بايست از نوع local account بوده و domaiPage | 2n-wide account را شامل نگرديده و دارای مجور ورود به شبکه بصورت محلی باشد (log on locally) . مجوزهای Access this computer from the network و يا log on as a batch job در رابطه با account ، فوق می بايست غير فعال گردند . در صورتيکه سياست ارتباط با وب سايت ، صرفا" کاربران مجاز باشد، پيشنهاد می گردد account فوق ، غير فعال گردد . بدين ترتيب تمام کاربران با استفاده از نام و رمز عبور مربوطه قادر به ورود به سايت خواهند بود

.
گروه هائی برای فايل دايرکتوری و اهداف مديريتی
حداقل دو گروه جديد که در IIS قصد استفاده از انان را داريم، می بايست ايجاد گردد : گروه WebAdmin ( نام فوق کاملا" اختياری است ) . در گروه فوق، کاربرانی که مسئوليت مديريت محتويات WWW/FTP را دارند، تعريف می گردند . در صورتيکه سرويس دهنده ، چندين سايت را ميزبان شده است، برای هر سايت يک گروه مديريتی ايجاد می گردد . گروه WebUser ( نام فوق کاملا" اختياری است ) . در گروه فوق ليست account افراد مجاز برای ارتباط با سايت ، تعريف می گردد. در حالت اوليه ، گروه فوق صرفا" شامل IUSER_computername است . از گروه های فوق برای تنظيمات مربوط به مجوزهای NTFS استفاده می گردد . IUSER_computername نبايد عضو گروهی ديگر باشد . بصورت پيش فرض IUSER_computername عضو گروه های Guests، Everyone و Users است . پيشنهاد می گردد account فوق ، از گروه Guests حذف و به گروه WebUsers اضافه گردد .( امکان حذف account فوق از ساير گروهها وجود ندارد ) . دقت گردد که تمام افراد موجود در گروه WebUsers می بايست صرفا" برای دستيابی به وب سايت تعريف شده باشند و نبايد عضوی از ساير گروهها باشند .
مديريت IIS با چندين گروه
نسخه شماره چهار IIS ، امکان تعريف گروههای محلی بمنظور پيکربندی و تعريف گروههای مديريتی متفاوت برای سرويس های IIS را فراهم می نمود . رويکرد فوق در نسخه شماره پنج IIS ، تغيير يافته است . گروهها ی محلی می توانند و می بايست برای گروههای مديريتی متفاوت ايجاد گردند . تفاوت موجود بين گروههای محلی برای سرويس www و FTP صرفا" استفاده از مجوزهای NTFS خواهد بود . سرويس های SMTP و NNTP ، قابليت تنظيم گروههای محلی را بعنوان اپراتورهای مديريتی برای سرويس دهنده IIS فراهم می نمايد .


نصب تمام Patch ها برای سيستم عامل و IIS
مديران IIS ، می بايست همواره بررسی های لازم در خصوص آخرين نسخه های fixes و patch را انجام داده و پس از تهيه ، اقدام به نصب آنان نمايند . بدين منظور می توان از بخش Security سايت ماکروسافت ملاقات و برنامه های جديد را اخذ و نصب نمود .
دايرکتوری پيش فرض نصب IIS
پس از نصب IIS ، می بايست تغييرات لازم در خصوص مجوزهای دستيابی NTFS را در رابطه با دايرکتوری هائی که IIS نصب شده است ، انجام داد . گروه های Everyone و Guests بهمراه account مربوط به Guest می بايست حذف گردند . گروه Everyone بصورت پيش فرض دارای

تمامی مجوزهای لازم در رابطه با دايرکتوری Inetpub است . کاربران غير مجاز با استفاده از ويژگی گروه فوق قادر به دستيابی به سيستم خواهند بود، بنابراين لازم است در اين راستا اقدام لازم ( حذف ) صورت پذيرد . دايرکتوری Inetpub ، بر روی درايو پيش فرض نصب می گردد . ( مثلا" درايو C ) . دايرکتوری جديد و يا ساختار موجود می بايست به پارتيشن ديگر منتقل و عملا" تمايزی بين سايت های در دسترس از محل سيستم های عملياتی را بوجود آورد . پيشنهاد می گردد Inetpub به نام دلخواه ديگری تغيير يابد .
دايرکتوری های IIS نسخه پنج را می توان در يک محل خاص ( سفارشی ) ديگر نيز نصب نمود( تحقق خواسته فوق صرفا" از طريق يک نصب سفارشی ميسر می گردد ) . بدين منظور از يک فايل پاسخ استفاده می شود. فايل پاسخ ( مثلا" iis5.txt) می بايست دارای اطلاعات زير باشد :
اطلاعات ضروری در فايل پاسخ بمنظور تغيير محل نصب IIS
[Components]
iis_common = on
iis_inetmgr = on
iis_www = on
iis_ftp = on
iis_htmla = on
iis_doc = on
iis_pwmgr = on
iis_smtp = on
iis_smtp_docs = on
mts_core = on
msmq = off
PathFTPRoot={put your drive and install location here, i.e. f:\FTPROOT}
PathWWWRoot={put your drive and install location here, i.e. f:\WWWRoot}
در ادامه از دستور زير برای نصب استفاده می گردد . ( از طريق خط دستور )
Sysocmgr/I:%windir%\inf\sysoc.inf /u:a:\iis5.txt
جدول زير مجوزهای لازم NTFS و IIS در رابطه با دايرکتوری های مربوطه را نشان می دهد :
Type of
Data Example Directories Data Examples NTFS File Permissions IIS 5.0
Permissions
Static Content \Inetpub\wwwroot\images
\Inetpub\wwwroot\home
\Inetpub\ftproot\ftpfiles HTML, images, FTP
downloads, etc. Administrators (Full Control)
System (Full Control)
WebAdmins (Read & Execute
,Write, Modify)
Authenticated Users (Read)
Anonymous (Read) Read
FTP Uploads
(if required) \Inetpub\ftproot\dropbox Directory used as a
place for users to store
documents for review
prior to the Admin


making them available
to everyone Administrators (Full Control)
WebAdmins or FTPAdmins
(Read & Execute, Write, Modify)
Specified Users (Write) Write
Script Files \Inetpub\wwwroot\scripts .ASP Administrators (Full Control)
System (Full Control)
WebAdmins(Read & Execute,
Write, Modify)


Authenticated Users: special
access (Execute)
Anonymous: special access
(Execute) Scripts only
Other
Executable and
Include Files \WebScripts\executables
\WebScripts\include .exe, .dll, .cmd, .pl
.inc, .shtml, .shtm Administrators (Full Control)
System (Full Control)
WebAdmins (Read & Execute,
Write, Modify)
Authenticated Users: special
access (Execute)
Anonymous: special access
(Execute) Scripts only
Or
Scripts and
Executables**
**(Depending on
necessity)
Metabase \WINNT\system32\inetsrv MetaBase.bin Administrators (Full Control)
System (Full Control) N/A
دايرکتوری ها ئی که شامل فايل های فقط خواندنی هستند ( فايل های Html ، تصاوير، فايل های آماده برای Download توسط FTP و ... ) ، می بايست دارای مجوز فقط خواندنی بمنظور دستيابی گروه WebUsers باشند . هر نوع از فايل های فوق می تواند دارای دايرکتوری اختصاصی خود با مجوز فقط خواندنی باشند . مجوزهای لازم Read&Execute write و Modify را می بايست به گروهی که مسئوليت مديريت محتويات وب را برعهده دارد اعطاء گردد ( مثلا" گروه WebAdmin) . برای فايل های اجرائی ( اسکريپت ها ، فايل های batch و ... ) ، می بايست يک دايرکتوری

اختصاصی ايجاد کرد . دايرکتوری های فوق صرفا" دارای مجوز Travesr Folder/Execute مربوط به NTFS برای کاربرانی می باشند که مجوز لازم بمنظور دستيابی به سايت را دارا می باشند ( کاربر IUSER_computername و ساير کاربران تعريف شده در گروه WebUsers ) . دايرکتوری فوق همچنين می بايست دارای مجوز های مربوط به IIS و از نوع Script only باشد. مجوز Scripts and Executables مربوط به IIS ، می بايست صرفا" به دايرکتوری هائی که به اين مجوز نياز دارند اعطاء گردد. مثلا" يک دايرکتوری که شامل فايل های باينری بوده و می بايست اين فايل ها توسط سرويس دهنده وب اجراء گردند .
تمام دايرکتوريهائی که دارای نمونه مثال هائی بوده و يا هر اسکريپت استفاده شده بمنظور اجرای برنامه های نمونه را می بايست حذف و يا انتقال داد . در زمان نصب IIS دايرکتوری های متعددی ايجاد که در آنها فايل های نمونه بهمراه اسکريپت ها قرار می گيرد. پيشنهاد می گردد دايرکتوری های فوق حذف و يا مکان آنها تغيير يابد . دايرکتوری های زير نمونه هائی در اين زمينه می باشند :
\InetPub\iissamples
\InetPub\AdminScripts
سرويس های IIS
در زمان نصب IIS ، چهار سرويس بر روی سيستم نصب خواهد شد :
• www . سرويس فوق،بمنظور ايجاد يک سرويس دهنده وب و سرويس دهی لازم به درخواست سرويس گيرندگان برای صفحات وب استفاده می گردد .
• FTP . سرويس فوق، بمنظور ارائه خدمات لازم در خصوص ارسال و دريافت فايل بر روی سرويس دهنده برای کاربران استفاده می گردد .


• SMTP . سرويس فوق،امکان ارسال و دريافت نامه الکترونيکی برای سرويس گيرندگان را در پاسخ به فرم ها و برنامه های خاص ديگر فراهم می نمايد .
• NNTP . سرويس فوق، بمنظور ميزبانی يک سرويس دهنده خبری USENET استفاده می گردد .
در زمان نصب IIS ، می توان تصميم به نصب برخی از سرويس ها و يا همه آنها گرفت . پس از نصب IIS ، در صورتيکه به وجود برخی از سرويس ها نياز نباشد، می توان آنها را غير فعال نمود. بدين منظور می بايست مراحل زير را دنبال کرد :
• انتخاب گزينه Services از طريق مسير زير :


Programs => Administrative Tools => Services
• انتخاب سرويسی که قصد غير فعال کردن آن را داريم . در ادامه با فعال کردن کليد سمت راست موس ، گزينه Stop را بمنظور توقف سرويس فعال نمائيد .
• بمنظور اطمينان از عدم اجرای سرويس غير فعال شده در زمان راه اندازی مجدد سيستم، سرويس را مشخص و پس از فعال کردن کليد سمت راست موس، گزينه Properties را انتخاب ودر بخش Startup type وضعيت اجرای سرويس را از حالت Automatic به Disable تغيير دهيد . شکل زير نحوه غير فعال نمودن سرويس www را نشان می دهد .

ايمن سازی متابيس
متابيس (Metabase) ، مقادير مربوط به پارامترهای پيکربندی برنامه IIS را ذخيره می نمايد . متابيس بمنظور استفاده در IIS طراحی و بمراتب سريعتر و انعطاف پذيرترنسبت به ريجستری ويندوز 2000 است . هر گره در ساختار متابيس ، يک کليد (key) ناميده شده و می تواند دارای يک و يا چندين مقدار مربوط به پيکربندی بوده که خصلت ناميده می شوند . کليدهای متابيس IIS به عناصر و قابليت های مربوط به IIS اختصاص داده شده و هر کليد شامل خصلت هائی است که تاثير

مستقيمی بر روی سرويس و پتانسيل مربوطه ، خواهد داشت . ساختار استفاده شده در متابيس بصورت سلسله مراتبی بوده و تصويری مناسب از ساختار IIS است که بر روی سيستم نصب شده است . اکثر کليدهای پيکربندی IIS بهمراه مقادير مربوطه در نسخه های قبلی IIS ، در ريجستری سيستم ذخيره می گرديدند. در نسخه پنج ، تمام مقادير فوق در متابيس ذخيره می گردند . کليدهای ديگری نيز بمنظور افزايش کنترل انعطاف پذيری IIS در متابيس ذخيره می گردد . يکی از مزايای ساختار استفاده شده در متابيس ، اختصاص تنظميات متفاوت يک خصلت خاص برای نمونه های متفاوتی از کليد ها ی مشابه است . مثلا" خصلت MaxBandwidth ،حداکثر پهنای باند قابل دسترس را برای يک سرويس دهنده مشخص و می تواند به تراکنش های متعدد وب تعميم يابد

. متابيس ، قادر به نگهداری مقادير متفاوت MaxBandwidth برای هر يک از سايت های وب می باشد .
متابيس در يک فايل خاص با نام Metabase.bin و در آدرس winnt\system32\ineterv \ ذخيره می گردد . پس از استقرار IIS در حافظه ، متابيس نيز از روی ديسک خوانده شده و در حافظه مستقر می گردد . پس از غيرفعال شدن IIS ، متابيس مجددا" بر روی ديسک ذخيره خواهد شد . ( متابيس بدفعاتی که IIS اجراء خواهد شد بر روی ديسک ذخيره می گردد) . با توجه به نقش حياتی فايل فوق برای برنامه IIS ، حفاظت و کنترل دستيابی به آن دارای اهميت فراوان است . در صورتيکه فايل فوق ، با يک فايل ديگر ( نامعتبر) جايگزين گردد، عملکرد صحيح برنامه IIS بمخاطره خواهد افتاد . برنامه IIS سريعا" متاثر از تغييرات خواهد شد . (اولين مرتبه ای که IIS پس از اعمال تغييرات اجراء می گردد ) . در چنين مواردی ممکن است سرويس مربوطه از طريق سرويس دهنده ، اجراء نشود. پيشنهاد می گردد که فايل Metabsat.bin بر روی پارتيشننی از نوع NTFS ذخيره و با استفاده از امکانات امنيتی ويندوز 2000 آن را حفاظت کرد . مجوزهای پيش فرض برای فايل فوق ، System و Administrator Full Access می باشد . محدوديت دستيابی به System و local Administrators امنيتی قابل قبول در رابطه با فايل فوق را ايجاد و ضرورتی به تغيير و يا اضافه نمودن تنظيمات جديدی نخواهد بود .
بمنظورايجاد پوسته حفاظتی مطلوبتر امنيتی در رابطه با فايل فوق ، پيشنهاد می گردد فايل فوق برای کاربران غير مجاز مخفی شود . انتقال و يا تغيير نام فايل نيز می تواند امنيت فايل فوق ر ا مضاعف نما يد . بدين منظور می بايست در ابتدا برنامه IIS متوقف و پس از تغيير نام و يا انتقال فايل فوق ، تغييرات لازم را در کليد ريجستری زير اعمال نمود .
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\InetMgr\Parameters


در ادامه يک مقدار جديد REG_SZ برای کليد فوق با نام MetadataFile ايجاد و مسير کامل فايل را که شامل نام درايو و نام فايل است ، بعنوان نام جديد فايل متابيس معرفی نمائيم . بدين ترتيب برنامه IIS آگاهی لازم در خصوص نام و آدرس فايل متابيس را پيدا و در زمان را اندازی از آن استفاده خواهد کرد .
پيشنهادات تکميلی در رابطه با امنيت برنامه IIS
• بر روی سرويس دهنده IIS صرفا" IIS و عناصر مورد نياز را نصب و از نصب برنامه ها و ابزارهای پياده سازی ممانعت بعمل آيد .


• تمام سرويس های غير ضروری را غير فعال نمائيد .
• در رابطه با IUSER_Computername account ، گزينه های User cannot change password و Password Never Expires را انتخاب و فعال نمائيد .
• در صورتيکه تمايلی به ورود افراد گمنام (anonymous) به شبکه وجود نداشته باشد ، می بايست account مربوطه را غير فعال نمود (IUSER_Computername) .
• برای هر وب سايت local admin groups ايجاد و account مربوطه را مشخص نمائيد .
• برای کاربران وب يک local group ايجاد و صرفا" account های مورد نياز و مجاز نظير IUSER_Computername را در آن فعال نمائيد .
• از تمام گروه های ديگر، account مربوط به IUSER_Computername را حذف نمائيد .
• تمام مجوزهای NTFS مربوط به دايرکتوری Inetpub را حذف و صرفا" گروه ها و account های مجاز را به آن نسبت دهيد .
• يک ساختار منطقی برای دايرکتوری ايجاد نمائيد . مثلا" برای محتويات ايستا ، فايل های asp ، scripts و Html ، اسامی دايرکتوری ديگری ايجاد و با يک ساختار مناسب بيکديگر مرتبط گردند.
• مجوزهای لازم NTFS بر روی ساختار دايرکتوری ها را در صورت نياز اعمال نمائيد .
• تمام دايرکتوری های نمونه و اسکريپت هائی که نمونه برنامه هائی را اجراء می نمايند ، حذف نمائيد .
• مجوز Log on locally به کاربر اعطاء و امکان log on as a batch service و Access this computer from the network از کاربر سلب گردد .


پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی ( بخش دوم )
در بخش اول اين مقاله، پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی تشريح گرديد . در بخش دوم ، به بررسی نحوه تنظيم خصلت های متفاوت برنامه Internet Services Manager با رعايت مسائل امنيتی خواهيم پرداخت .
کنسول مديريتی ماکروسافت (Microsoft Management Console :MMC) ، يک برنامه رابط کاربر گرافيکی با نام کنسول را ارائه می نمايد .هدف از ارائه کنسول فوق، ارائه محيط لازم بمنظور انجام تمام عمليات مديريتی از طريق کنسول مديريت است( تمام عمليات قابل دسترس، تابعی از کنسول مديريت می باشند) .اين نوع فرآيند ها، Snap-ins ناميده می شود . MMC خود دارای هيچگونه رفتار مديريتی نبوده ولی محيط لازم برای Snap-ins را فراهم می نمايد.بدين ترتيب کنترل مديريتی و راهبردی محيط مربوطه ، متمرکز می گردد . در زمان نصب برنامه IIS ، يک Snap-ins با نام ISM(Internet Service Manager) ارائه و در اختيار مديران سيستم قرار خواهد گرفت . بمنظور فعال نمودن برنامه ISM از مسير زير استفاده می کنيم :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید