بخشی از مقاله

شبکه بیسیم
مقدمه
شبكه‌هاي كامپيوتري بي‌سيم محلي (WLAN) و كاربرد آن در جامعه و بويژه محيط‌هاي عملياتي خاص كه در آنها برپائي شبكه‌هاي معمولي سيمي مقدور نمي‌باشد و يا برپائي آنها باعث كاهش كارائي تجهيزات كامپيوتري مي‌گردد، موضوع اين تحقيق مي‌باشد. دربخش نخست اين تحقيق تجهيزات نصب اين نوع شبكه‌ها ، تكنولوژيهاي مورد استفاده در آنها و همچنين مسائل امنيتي اين شبكه‌ها مورد بررسي قرار گرفته اند.


در ادامه به معرفي استاندارد Bluetooth به عنوان يكي از انتخابهاي جايگزين اتصالات كابلي قابل حمل پرداخته شده است . استاندارد Bluetooth به عنوان يك تكنولوژي كه از طول موجهاي راديويي كوتاه استفاده ميكند جهت كاربردهاي طول موج كوتاه1 مطرح شده است وقابليت استفاده بي سيم از ابزار آلات متفاوت را در يك شبكه به ما مي دهد.
استفاده از اين استاندارد، مزاياي زيادي داردكه سادگي و ارزان بودن آن از جمله آنها مي باشد و اين استاندارد دسترسي بيسيم به شبكه هاي محلي و شبكه تلفن موبايل و اينترنت رابراي ما ممكن مي سازد .
در اين پروژه سعي گرديده تا به امكانات و قابليتهاي اين استاندارد و معماري پايه اي و ظرفيت آن ولايه هاي مختلف آن بحث شود.
شبكه بي‌سيم محلي WLAN 2 مجموعه‌اي انعطاف پذير براي مبادله اطلاعات است كه جايگزين مناسبي براي شبكه‌هاي سيمي محسوب ميگردد.


در اين نوع شبكه با استفاده از امواج راديوئي و برخي فن‌آوري‌هاي ديگر ، داده‌ها از طريق هوا ارسال و دريافت مي‌گردند و با اين كار نياز به ارتباطات سيمي به حداقل مي‌رسد. همچنين مزيت اين شبكه ها اينست كه ارتباطات داده‌اي در حال حركت را براي ما امكان پذير مي‌سازند.
اين شبكه‌ها محبوبيت خاصي در بين برخي مشاغل و مكانهاي عمومي مانند خدمات انبارداري، خدمات بيمارستاني و دانشگاهها پيدا كرده‌اند. در اين محيطها از پايانه‌هاي دستي و Note Book ها براي ارسال همزمان3 اطلاعات به كامپيوترهاي مركزي ، استفاده مي‌كنند.

 

برخي مزيتهاي شبكه‌هاي بي‌سيم:
در اين نوع از شبكه‌ها كاربران بدون نياز به اتصال فيزيكي به شبكه مي‌توانند به اطلاعات دست پيدا ‌كنند. مديران اين نوع از شبكه‌ها مي‌توانند شبكه‌هاي بزرگي بدون نياز به سيم‌كشي برپا كنند.
• قابليت تحرك4 :
در اين نوع شبكه كاربران قابليت حركت در عين متصل بودن به شبكه را دارند. اين قابليت مزايائي داردكه در شبكه‌هاي سيمي امكان پذير نيست.


• انعطاف پذيري به هنگام نصب 5:
فن‌آوري بي‌سيم به ما امكان ميدهد به سادگي شبكه را گسترش دهيم و شبكه در جاهائي كه امكان سيم‌كشي وجود ندارد، قابل دسترس باشد.
• كاهش هزينه نگهداري6:


با وجود آنكه هزينه برپائي شبكه WLAN به مراتب از نمونه‌هاي سيمي بيشتر است ، ولي هزينه‌هاي نگهداري شبكه‌هاي بي‌سيم به مراتب كمتر است.


• مقياس پذيري7:
تغيير پيكربندي شبكه‌هاي WLAN به سادگي قابل تغيير است و WLAN ها با توپولوژي هاي مختلف مي‌توانند به يكديگر متصل شوند. از شبكه‌هاي نظير به نظير تا شبكه8 Full Infrastructure كه هزاران كاربر مي‌توانند به شبكه متصل شوند.

برخي كاربردهاي شبكه‌هاي محلي بي‌سيم در جامعه:
• برپائي شبكه كامپيوتري در محلهائي كه امكان عبور سيم در آنها به دليل مسائل محيطي وجود ندارد مانند اماكن تاريخي و باستاني
• هر سازماني كه به دلايلي نمي‌خواهد شبكه سيمي داشته باشد مانند داشتن فضاي استيجاري يا سايتهاي موقتي
• كاربراني كه دائما در حال حركت مي‌باشند مانند پزشكان و كادر درماني
• شبكه‌هاي كامپيوتري بيمارستانها براي ارتباط با نقاط حساس و بيماران در حال حركت
• فرودگاهها ، بنادر و ايستگاههاي راه‌آهن براي نظارت كامپيوتري بر تردد بار و مسافر
• انبارها به منظور كنترل و خدمات انبارداري و بازرسي كالا


• كارخانجات جهت ارتباطات پيشرفته‌تر و انعطاف پذيرتر
• ايستگاههاي موقت جهت خريد و فروش ، پيش‌بيني وضعيت آب و هوا و آلودگي، كنترل و نظارت گمركي و پليسي مانند پليس جنائي و راهنمائي و رانندگي و . . .
روشهاي "امكان سنجي، طراحي ، راه اندازي" شبكه هاي Wireless

هدف از برقراري ارتباطات بي سيم9 گستردن شبكه ارتباطي وسيع بين ساختمان هاي يك مجموعه است. به گونه اي كه هر ساختمان بوسيله چنين روشي به شكل كاملا" مستقل از بسترهاي معمول مخابراتي (سيم و كابل) با ساير ساختمان هاي مجموعه ارتباط برقرار كرده و از سرويس هاي گوناگون كاربردي بهره مند گردد.اين ساختمان مي تواند يك مجموعه اداري10 ،يك كارخانه11و يا يك محل مسكوني12 و از اين دست باشد.


چنين گسترده وسيعي كه قلمروي آن مي تواند تا حد يك شبكه13MAN وسعت گيرد. بالقوه تواناست تا به عنوان شاهراه ارتباطي 14 داخل سازماني ايفاي نقش كرده و در كنار بسياري از ارتباطات پر سرعت، بتواند نقش ذخيره15 را نيز برعهده گيرد.


مقصود از نگارش چنين مطلبي بيان خلاصه روش ها و متدلوژي طراحي و اجراي شبكه هاي Wireless است. آنچه در سطرحهاي آتي خودنمايي مي كند حضور دانش، تجربه، مهارت و خلاقيت پرسنل اين شركت در جهت ارائه كارآمدترين سيستم است.
مي خواهيم به اختصار از روش هاي بكار گرفته شده در طراحي و اجراي پروژه هاي Wireless خود سخن بگويم و اينكه در يك پروژه جديد از چه الگويي در امكان سنجي، طراحي و اجرا پيروي خواهيم كرد.
متدولوژي امكان سنجي، طراحي و راه اندازي
طراحي شبكه هاي Wireless به دو عامل بسيار مهم بستگي دارد. هر كدام از اين عوامل به فراخور نيازهاي خود، ويژگي هاي خاصي دارد كه همگي به صورت زنجيروار در نحوه طراحي و اجراي سيستم موثرند. لذا در مرحله اول بايد به بررسي اين عوامل و موارد كلي كه زير مجموعه آنها قرار دارند، بپردازيم.
در طراحي يك شبكه Wireless مي بايست ابتدا به بررسي شرايط محيطي و امكان پذيري برقراري ارتباط پرداخته مي شود. بررسي شرايط داراي فاكتورهاي خاصي بوده و ابزارهاي متناسب با آن را مي طلبد.

تعيين پارامترهاي فيزيكي

بازديد از نقاط مبدا و مقصد

بدست آوردن طول و عرض جغرافيايي و ارتفاع از سطح دريا بوسيله GPS


گام اول بازديد از نقاطي است كه مي بايست به يكديگر متصل شوند؛ پس از آن به كمك ابزارهايي از قبيل نقشه توپوگرافي منطقه، قطب نما، ارتفاع سنج، دوربين،

دستگاه 16GPS و تجهيزاتي متفاوت ديگر به بررسي شرايط موجود پرداخته و ارتفاع مورد نياز براي بدست آوردن 17Line of sight بين دو نقطه محاسبه مي شود.

در گام بعدي با توجه به اطلاعاتي كه ابزارهاي مذكور در اختيار قرار مي دهند، مشخص خواهد شد ارتباط به صورت مستقيم ممكن است و يا خير

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید