بخشی از مقاله

توصیف پروژه
در این پروژه طرح تولید مواد پلاستیکی درشرکت تولیدی ظروف پلاستیکی و کفش مورد بررسی قرار می گیرد این شرکت واقع در خراسان رضوی،شهرستان فردوس قرار دارد و با هدف محرومیت زدایی،ایجاد شغل برای نیروی جوان و بیکاری منطقه،ایجاد درآمد،مشارکت در تولید صنعتی ملی و... اقدام به تولید محصولی که عبارتند از:انواع تولیدات پلاستیکی شامل کفش پلاستیکی،کفی،کفش دمپایی،و انواع ظروف پلاستیکی خانگی و صنعتی کرده است.
مواد اولیه این طرح از فرآورده های پتروشیمی شامل پودرpvc و روغن dop و مواد پلی اتیلنی و مواد پلی پروپیلینی می باشد.
بازار فروش این محصولات در شهرستان های مجاور از قبیل گناباد و فردوس و استان هایی از قبیل سیستان و بلوچستان می باشد.
هزینه های انجام شده و درآمد بدست آمده از فروش این شرکت در طی فعالیت یک ماهه آن بررسی شده که در نتیجه سودی به مبلغ 13614840 برای این شرکت حاصل شده است.
بدینوسیله قدردانی و تشکر خود را از استاد گرامی آقای نیشابوری و همچنین تمام کسانی که ما را در تهیه و گردآوری این پروژه یاری رساندند ابراز می داریم.

فصـــــــل اول:


الف - بررسی های اقتصادی طرح
در آغاز سخن شایسته است که منطقه و شهرستان محل اجرای طرح را از نظر موقعیت اقلیمی اجتماعی اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم.
شهرستان فردوس در330کیلومتری جنوب مشهد مقدس و در حاشیه کویر لوت قرار دارد. این شهرستان با شهرستان های گناباد و قاین و...همجوار می باشد.
کشاورزی و دامپروری از اموری است که در زندگی روزمره مردم منطقه نقش درآمد را بازی می کند و میتوان ادعا کرد که معیشت مردم از این رهگذرتأمین میگردد. در شهرستان های جنوبی خراسان به دلیل موقعیت خاص آب وهوایی و نزدیکی به کویر گرم و خشک مرکزی عموماً تأمین آب در زمین های کشاورزی به صورت مسأله و مشکلی جدی مطرح بوده و همین امر باعث شده که کشاورزان در زمین های کوچک و محدود به کشاورزی پرداخته تا قادر به آبیاری کشت و کار خویش باشند طبیعی است که بااین شرایط درآمد مردم متناسب با کشاورزی آنها اندک و ناچیز بوده به نحوی که مناطق جنوبی استان در مقایسه با سایر شهرستان ها محروم تر جلوه نماید.
کمبود درآمد در بخش کشاورزی و به تبع آن در سایر مشاغل موجود باعث گشته که همه ساله شمار چشم گیری از جمعیت روستایی و غیر آن به مراکز جمعیتی بالاخص مراکز استان هجوم آورده و مهاجرت بی رویه ای آغاز گردد. در سالهای اخیر غالب روستاها با رشد منفی جمعیت مواجه بوده است و این امر سبب افزایش حیطه و محدوده خدمات شهری و به علاوه رونق بازار کار مشاغل کاذب گشته است.
یکی از راههای معمول در کنترل و مهار کردن مهاجرت مذکور ایجاد مراکز صنعتی و تولیدی در این مناطق محروم است.
سرمایه گذاری صنعتی یا به وسیله دولت بایستی انجام شود و یا بخش خصوصی بایستی در این زمینه انجام شود.

مطابق روال معمول سرمایه گذاری صنعتی در بخش خصوصی توسط بومیان هر منطقه انجام میشود. متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر عمومی نسبی که در بالا اشاره شد تا به حال رشد صنعتی ضعیفی در منطقه جریان داشته و گمان میرود که اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان ایجاد صنعت میتواند راهگشای این مشکلات باشد.
قابل ذکر است که در جنوب خراسان خصوصاً شهرستان فردوس استعداد صنعتی قابل توجهی از قبیل نیروی انسانی جوان مؤمن و متخصص بازار فروش و دسترسی به امکانات زیر بنایی مورد نیاز صنایع وجود دارد.

الف-1- هدف از اجرای طرح
با توجه به آنچه درمقدمه بیان شد و در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی نسبت به محرومیت زدایی ،هدف از ایجاد شرکت تولید کفش و ظروف پلاستیکی عبارتند از :
1-مشارکت در تولید صنعتی ملی
2- کمک به برطرف کردن نیاز مردم به تولیدات پلاستیکی
3- ایجاد شغل برای نیروی جوان و بیکار منطقه
4- ایجاد درآمد با بوجود آمدن ارزش افزوده
5- تقویت دور نمای صادراتی تولید ، به کشورهای آسیای میانه ، افغانستان وسایر کشورها در حد مقدور .

الف -2- تعریف محصول
محصول تولیدی عبارت است از انواع تولیدات پلاستیکی شامل کفش پلاستیکی ، کفی و کفش دمپایی و انواع ظروف پلاستیکی خانگی و صنعتی که با تکیه بر مواد اولیه پی وی سی pvc پلی اتیلن وپلی پروپیلینیp.p تزریقی و بادی ساخته میشوند
در زمینه کفش پلاستیکی و دمپایی انواع تولیدات کوچک پا ، میانه وبزرگ پا و چکمه با استری پارچه ای به ظرفیتهایی که متعاقباً ذکر خواهد شد ، تولید شد .
ظروف پلاستیکی خانگی از قبیل ظروف 4 لیتری (بانکه و دبه ) و چند لیتری ، پارچ، انواع تشتهای رختشویی خانگی و لگن ، کاسه و پشقاب پلاستیکی و ... در نظر هستند .
در رابطه با ظروف صنعتی کلیه ظروفی ( بانکه هایی که برای پر کردن روغن های صنعتی ، سرکه ، آبلیمو و انواع مواد غذایی ) که در کارخانجات مورد استفاده بسته بندی قرار می گیرد ، از محصولات تولیدی این واحد هستند.

الف -3-چگونگی و میزان بکارگیری به عنوان کالای یا واسطه ها
تولیداتی که در واحدهای صنعتی دیگر به عنوان مواد اولیه و پیش ساخته از مواد بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرد مانند قطعات ساخته شده برای شرکت اسباب بازی کودکان ویا ظروف بسته بندی مواد غذایی و زیره کفش به عنوان کالای واسطه ای صنعتی و آن دسته از تولیداتی که مستقیماً بدست مصرف کننده نهایی می رسد ، کالای نهایی بشمار می آید . پیش بینی می شود که 50% از تولیدات ، کالای واسطه ای و50% دیگر کالای نهایی باشند .

الف -4-کالای رقیب یا جانشین
در زمینه تولید کفش، انواع تولیدات چرمی ، کتانی ورزشی را باید مورد توجه قرار داد. ولی گرانی قیمت تولیدات مذکور و مناسب استفاده از آنها به گونه ای است که با همدیگر در تعارض نیستند وفی الواقع رقیبی برای هم شمار نمی آیند .
بعبارت دیگر افزایش یا کاهش تولیدات کفش چرمی و ... تأثیری بر رونق بازار کفش پلاستیکی و دمپایی ندارد .
در مورد تولید ظروف پلاستیکی خانگی وصنعتی، ظروف فلزی اعم از مس آلومینیومی ، نیکلی و استیلی میتوانند جانشینی برای ظروف پلاستیکی باشند و یا به بیان روشن تر جوامع امروزی ظروف پلاستیکی را جایگزین ظروف فلزی کرده اند . تنها دلیل این امر ارزانی قیمت ، سبکی کالا و آسیب ناپذیر بودن آن در مقابل ضربه و ... می باشد . این موضوع بدان معنی است که پلاستیک توانسته از رونق بازار ظروف فلزی بکاهد، ولی عکس مسئله درست نیست .از سوی دیگر تعداد و تنوع تولیدات پلاستیکی دارای حوزه ای گسترده و وسیع است. ظروف پلاستیکی دارای حوزه ای گسترده وسیع است که آن را می توان از سفره غذایی خانواده ها گرفته تا تونلهای پرورش محصولات کشاورزی گل خانه ای و چرخ دنده و دستگاههای ماشینهای صنعتی دید . این حوزه گسترده را که هر روزه بر قلمرو آن افزوده می شود هیچ آفت و جایگزین و رقیبی تهدید نمی کند از این رو شرکتهای کوچک و بزرگ مواد پلاستیکی بدون هیچ واهمه کار خود را آغاز کرده و پیش می برند .

الف -5-بررسی بازار مصرف کالای تولیدی
بازار مصرف داخلی محصولات شرکت را از شهرستان فردوس و سایر شهرستانهای همجوار تشکیل خواهند داد حتی استانهای همجوار از قبیل استان پهناور سیستان و بلوچستان بازار خوبی برای فروش هستند.
امروزه با افزایش استفاده مردم از تولیدات پلاستیکی چه در غالب ظروف و یا کفش و دمپایی نیاز وسیعی به این محصولات در سطح جامعه احساس میشود.
همه روزه شاهد تردد وسایط نقلیه بزرگ وکوچک هستیم که مملو از این محصولات با سربار کردن هزینه حمل به عرضه آنها به مراکز فروش مشغولند بنایر این در رونق بازار فروش و تولیدات جای هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نیست متأسفانه وجود شرکتهای تولیدی کوچک که با مجوز یا بدون ان در سایر شهرستانها به تولید و عرضه محصولات می پردازند باعث گشته تا قادر نباشیم آمار و ارقام مستندی از میزان تولید داخلی به دست آوریم ولی آنچه مسلم و بدیهی
است عدم وجود شرکت تولیدی توانسته در جهت رفع نیاز مردم با شرایط اقتصادی مناسب تر نقش ویژه ای را ایفا نماید با توجه به علاقه ای که خریداران خارجی کشور های همجوار در سالهای اخیر نسبت به خرید این گونه تولیدات نشان داده اند یکی از بازارهای فروش پر رونق این واحد را صادرات محصول تشکیل میدهد موقعیت جغرافیایی استان خراسان و نزدیکی آن به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان این نگرش را تقویت میکند.

الف-6-بررسی مواد اولیه و نحوه دستیابی به آنها
مواد اولیه مورد نیاز طرح،از فرآورده های پتروشیمی بوده که عمدتاً عبارتند از:
پودر پی وی سی و روغن دی او پی،مواد پلی اتیلنی در انواع مختلف و مواد پلی پروپیلینی. اخیراً تمامی این مواد در داخل کشور و در واحد های آبادان ،اراک، بندر بوشهر و تبریز تولید میشوند با انجام طرح توسعه آتی در پتروشیمی بجنورد امکان استحصال مواد پلاستیکی در استان خراسان نیزمیسر می گردد .در حال حاضر میزان تولیدات داخل پتروشیمی، شاید پاسخگوی نیاز واحدهای موجود در سطح کشور را نداشته باشد لذا درصدی از ظرفیت کارخانجات داخلی از مواد اولیه خارجی تشکیل می دهند .
تفاوت قیمت مواد اولیه وارداتی ومواد داخلی باعث بروز دوگانگی در قیمت این مواد شده و این امر باعث گشته که عده ای فرصت طلب با سوء استفاده از سهمیه دریافتی آن را به قیمت گزاف بفروشند وبا ایجاد بازار سیاه ، بدون اینکه کار تولیدی انجام شود مبالغ هنگفتی را صاحب گردند لذا برای جلوگیری از آشفتگی بازار و تأمین امنیت تولیدی و جلوگیری از سوء استفاده برای این اقلام قیمت مصوبی وجود داشته و خاطیان توسط تعزیرات تحت پیگرد قرار می گیرند .
وزارت صنایع همه ساله بر اساس مجوز های تأسیس صادره بر ظرفیت اسمی شرکت اقدام به سهمیه بندی مواد اولیه پلاستیکی در یک یا چند نوبت می
نماید و این امر با کنترل و نظارت وزارت بازرگانی و سایر ادارات ذیربط مانند اداره محترم تعزیرات جریان پیدا می کند ،تا نتیجتاً از هرج ومرج اقتصادی وسوء استفاده دلالان وفرصت طلبان جلوگیری شود با این تفاصیل تهیه مواد اولیه مورد نیازدرمسیر قانونی برای واحد مورد بحث مشکلی را ایجاد نمی کند.
مجوزها و مسائل قانونی :
مراحل ثبت شرکت :
1- انتخاب نام شرکت ( طی تقاضا نامه و فیش مبلغ 40000 ريال نامهای پیشنهادی به ثبت و اسناد و املاک ارائه می گردد پس از بررسی اسامی به سازمان ثبت شرکتهای کل کشور فاکس می شود جهت موافقت با یک نام )
2- پس از انتخاب نام
2-1 تهیه دو برگ اظهار نامه
2-2 دو جلد اساسنامه
3- صورتجلسه مجمع عمومی موسسین وهیئت مدیره
4-افتتاح حساب جاری به نام شرکت (حداقل 1000000 ريال)وارائه گواهی بانکی
5- تکمیل فرمهای تهیه شده و امضاء ذیل همه صفحات آنها توسط اعضاء و موسسین وتحویل آن به مسئول ثبت شرکتها
6- درخواست ثبت شرکت و پیوست مدارک فوق
7- حضورتمامی اعضاء شرکت جهت امضای دفتر ثبت شرکت در یک ساعت مقرر ( که توسط مسئول ثبت شرکت تعیین می گردد )
8- پس از تعیین شماره ثبت و تاریخ ثبت مندرج در آگهی تأسیس با توجه به رونوشت به ادارات ارسال می گردد ودونسخه نیز جهت چاپ در روزنامه های کثیرالانتشار و رسمی به ارباب رجوع داده می شود. (هزینه چاپ آگهی در روزنامه ها به عهده ارباب رجوع می باشد).

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت :
الف:شرکت با نوع سهامی خاص
الف- مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های با نوع سهامی خاص
1- اخذ فرم تقاضانامه و واریز مبلغ 40000 ریال به شماره حساب مندرج در تقاضانامه و ارائه به مسئول ثبت شرکتها جهت ارسال به اداره کل ثبت شرکتها
2- ارائه نام تایید شده از سوی اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی (مدت اعتبار از تاریخ صدور به مدت 3 ماه می باشد)
3- ارائه دو جلد اساسنامه تکمیل شده بانضمام صورت جلسات مجمع عمومی عادی، موسسین و هیئت مدیره
4- ارائه دو برگ اظهارنامه ثبت شرکتها با نوع سهامی خاص که تکمیل و به امضاء سهامداران واعضاء هیئت مدیره رسیده است.
5- ارائه گواهی بانکی مربوطه مبنی بر تودیع کل سرمایه شرکت (حساب جاری- بانک دولتی ) با معرفی نامه از اداره ثبت .
6- یک عدد پوشه روغنی
7- فتوکپی شناسنامه و فتوکپی کارت پایان خدمت مؤسسین اعضاء هیئت مدیره یا بازرسین
8- ارئه فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی کاردانی و کارشناسی و... به بالا در رابطه با موضوع فعالیت شرکت در صورت نیاز
مراحل أخذ پروانه :
در ابتدا به اداره مجامع امور صنفی مراجعه و پس از تشخیص این اداره در مورد نوع فعالیت شرکت مذبور به صنف مربوطه معرفی می گردد و پس از این مرحله توسط اداره مجامع امور صنفی به اداره های ذیل معرفی می گردد .
1- شهرداری
2- دارایی
3- اداره بیمه
4- اداره بهداشت
5- اداره اماکن عمومی
مدارک لازم جهت صدور پروانه کسب:
1- تأئید یه اتحادیه به صنف مربوطه
2- فتوکپی شناسنامه صفحه اول 4برگ از صفحات دو برگ
3- فتوکپی پایان خدمت یا معافی 4 برگ
4- عکس 4*3 10 قطعه
5- پوشه
6- فتوکپی قولنامه
7- فتوکپی سند مالکیت صفحه دوم وسوم وهفتم ونهم و یا انتقالات

فصـــــــل دوم:

ب- بررسی فنی طرح
ب-1- تولیدات وظرفیت تولید سالانه
فهرست تولید سالانه در این شرکت به قرار زیر می باشد:
1. تولید کفش پلاستیکی وکفی به ظرفیت 5/3 تن در سال
2. تولید ظروف پلاستیکی و صنعتی به ظرفیت 3 تن در سال
روش تولید کفش پلاستیکی توسط دستگاه تزریق مواد پی وی سی صورت
می گیرد مواد پی وی سی پودری هستند که در اثر ترکیب با روغن دی او پی و سایر افزودنیها تبدیل به گرانول مخصوص شده و توسط دستگاه به قالبهایی تزریق می شوند .
انواع کفش پلاستیکی از قبیل دمپایی ، چکمه و کفش در سه سایز مختلف تولید خواهد شد که عبارتند از:
کفش بچگانه (پسرانه و دخترانه ) به میزان روزانه 120جفت ، چون سه چهار جفت آن یک کیلو گرم وزن دارد تولید روزانه 30 کیلو گرم است.
کفش بزرگ پا ( مردانه) به میزان 100 جفت ، چون هر دو جفت و یک لنگ آن یک کیلو گرم وزن دارد تولید روزانه 40 کیلو گرم است .
بنا براین روزانه 100 کیلو کفش پلاستیکی در انواع مختلف تولید می شود و با توجه به اینکه شرکت در یک سال 324 روز فعالیت دارد، ظرفیت تولید کفش پلاستیکی در سال 3 تن است . 500 کیلو باقیمانده اختصاص به تولید کفی (زیره ) کفش دارد .
از دیگر تولیدات شرکت ظروف پلاستیکی خانگی و صنعتی به میزان سالیانه 3 تن است مواد اولیه ظروف پلاستیکی از مواد اولیه مربوط به کفش پلاستیکی کاملاً متمایز هستند و عبارتند از مواد پلی اتیلنی تزریقی و بادی و مواد پلی پرو پیلینی .

ب-2- مشخصات مواد اولیه
مواد اولیه مورد نیاز طرح که ریز آنها به تفکیک در جدول مواد اولیه ( در جدول هزینه های تولید ) آمده است غالباً از فرآرده های پتروشیمی بوده که اخیراً تمامی آنها در داخل کشور تولید می شوند .
مواد اولیه عبارتند از : پودر پی وی سی ، روغن دی او پی ، فکو، افزودنیها، مواد پلی اتیلن تزریقی و بادی ، مواد پلی پروپیلن و رنگ
در ابتدای کار پودر پی وی سی را با اضافه کردن روغن دی او پی ، فکو ( 5/2 درصد وزن محصول )، افزودنی ها و رنگ به نسبتهای مخصوص ، وانجام فعالیت توسط دستگاه اکسترودر به گرانول تبدیل می کنند. گرانول در دستگاه تزریق تا درجه حرارتی بین 180تا 185 درجه گرم شده و به صورت مذاب درمی آید. مواد مذاب (خمیری) به داخل قالب تزریق می شود و پس از سرد شدن محصول تولیدی (کفش پلاستیکی وزیره کفش)از قالب خارج میگردد.
بعضی از واحدهای مشابه با استفاده از مواد اولیه دست دوم(آسیاب کردن دمپایی وکفش کهنه پلاستیکی) و درصدی هم از مواد نو به تولید مشغولند که این امر باعث شده است تولیدات نامرغوب وغیر استاندارد به بازار راه یابد و خریداران ناراضی باشند .
واحد مورد بحث با تأکید بر جلب رضایت خریداران ومصرف کنندگان از این گونه تولید خودداری خواهد نمود وچنانچه صحبت از ضایعات به میان می آید مقصود ضایعات تزریقی خود دستگاه یا واحدهای دیگر است که برای بار دوم چرخه تولید قرارداده می شود و تفاوتی هم با مواد نو ندارد .
از مواد بازیافتی به میزان 3% از کل تولیدات طرح به منظور کاهش تولید وجلوگیری از ضایعات و استفاده می شود.
برای تولید ظروف پلاستیکی خانگی وتولید قطعات صنعتی از مواد پلی اتیلنی تزریقی وبادی ومواد پلی اتیلنی استفاده می شود قیمت مواد مذکور تقریباً یکسان بوده وبه احتساب هزینه حمل کیلویی بالغ بر 44800 ریال می گردد .
مواد اولیه ای که در صنعت پلاستیک سازی بکار گرفته می شود دارای انواع گوناگون به لحاظ وزن مخصوص وسایر خواص شیمیایی است وهر دسته از آنها با شماره وکد خاصی مشخص می گردند . مثلاً برای تولید لوله های پلی اتیلنی که در آبیاری تحت فشار را ، تقویت نماید و یا در تولیداتی که به سبک بودن محصول و یا بالا بردن خاصیت الاسیسینه و یا غیره اهمیت دارد از نوع موادی که بدین منظور ساخته شده اند استفاده می شود پلی اتیلن مورد استفاده در این طرح از نوع تزریقی وبادی است زیرا تکنولوژی به کار گرفته شده دارای ماشین آلاتی است که بر اساس تزریق به تولید کفش پرداخته وظروف نیز به صورت پنوماتیکی تولید می شود .

ب-3- بررسی تکنولوژیهای مختلف و انتخاب تکنولوژی مناسب
امروزه با توجه به پیشرفت علوم و فنون بالاخص در زمینه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن ، ماشین آلات متنوعی در کارخانجات تولید محصولات پلاستیکی مشغول به کارند که بنا به نوع ظرفیت تولید قابل انتظار مشخصات فنی این دستگاهها متغییر می باشد در کارخانجاتی که ظرفیتهای تولید بسیار بالایی دارند ( خطوط تولید تمام اتوماتیک استفاده می شود گرچه این ماشین آلات گران قیمت بوده ولی در عوض دارای راندمان بالا و تولیدات مرغوب هستند به گونه ای که شاهد هستیم بعضی از کمپانی های صاحب نام توانسته اند به چنان ظرفیت وکیفیت تولید دست یابند که بازار های جهانی را در انحصار خود بگیرند با توجه به تجارب حاصله که توسط دست اندرکاران تولید داخلی بدست آمده است در واحد مورد بحث از ماشین آلات داخلی استفاده خواهد شد و عمدتاً از کار آنها رضایتی دارند از طریق امور مربوط به خرید وحمل آنها و هم چنین خدمات پس از فروش
وتعمیرات مربوطه به آسانی صورت می پذیرد .
از سوی دیگر ظرفیت شرکت آنقدر زیاد نیست که نیازی به استفاده از خطوط تمام اتوماتیک خارجی که دارای قیمت های گزافی می باشد .
برای تولید کفش و کفی کفش از یک دستگاه نیمه اتوماتیک که قادر است در یک شیفت کاری 20 جفت تولید نماید واز یک دستگاه دستی که در شیفت 16 جفت کفش تولید می کند استفاده می شود.

ب-4-مشخصات ماشین آلات و تجهیزات بخش تولید
امروزه دستگاههای مجهز پیشرفته ای جهت تولید کفش وجود دارد به سبب گرانی قیمت این دستگاهها در خط تولید مورد بحث از یک دستگاه و یک دستگاه نیمه اتوماتیک استفاده می شود . سعی شده که ماشین آلات خط تولید حتی الامکان از داخل کشور تهیه گردد ، زیرا از یک طرف امروزه در زمینه ماشین آلات پلاستیک سازندگان داخلی توانمند و صاحب نامی وجود دارد که دستگاههای آنها در مقایسه با انواع خارجی از کیفیت قابل توجهی برخوردار است واز سوی دیگر ظرفیت تولید طرح آنقدر زیاد نیست که ماشین آلات نتوانند از عهده کار برآیند وناچار باشیم از سیستم های پیشرفته تمام اتوماتیک استفاده کنیم .
این مطلب نه بدان معنی است که عدم استفاده از ماشین آلات مدرن را از دیدگاه فنی و اقتصادی دچار مشکل خواهد کرد بلکه انتخاب ماشین آلات گران واتومات با راندمان تولید زیاد درزمانی توجیه دارد که دستگاههای دستی و نیمه اتومات قدرت تولید ظرفیت اسمی طرح را نداشته باشد و با تولید قطعات صنعتی دقت بسیار بالایی را طلب نماید .
دستگاههای مستقر در خط تولید بایستی توانایی تولید ظرفیت هایی را که در قسمت تولیدات وظرفیت تولیدی بدانها اشاره شد ، را داشته باشند و یا به عبارتی ماشین الات بایستی متناسب با نوع تولیدات و ظرفیت آنها بوده و نمی توانند دستگاههای مخصوص کفش وکفی کفش برای تولید ظروف پلاستیکی خانگی و صنعتی استفاده کرد به علاوه قالبهای هر یک از تولیدات مخصوص به خود آن تولید می باشند وبرای هر قطعه جدید باید قالب مخصوص آن ساخته شود که در این طرح ما از دستگاههایی استفاده نموده ایم که متناسب با سرمایه و ظرفیت تولیدی ما می باشد .
از آنجایی که میزان تولید روزانه این واحد مجموعاً 320 جفت کفش پلاستیکی است، یک دستگاه دستی از عهده این حجم محصول برمی آید.

1- دستگاه تزریق پلاستیک نیمه اتوماتیک جهت تولید کفش و کفی کفش
این دستگاه دارای دو عدد الکترو موتوری با قدرت های 15 کیلو وات و بوده و مجهز به 12 گیره و قالب می باشد که اصطلاحاً می گویند دارای 12 استیشن است ظرفیت تولید آن در ساعت 25 جفت کفش یا کفی کفش است. با این دستگاه می توان در روز 200 جفت کفش تولید نمود بنابراین بایستی با استقرار یک دستگاه دستی تولید کفش در شرکت کمبود را جبران نماییم .
قیمت خرید دستگاه نیمه اتومات 12 استیشنه با قالبهای مربوط بالغ بر 49000000 ريال است .

2- دستگاه تزریق پلاستیک دستی جهت تولید کفش وکفی کفش
این دستگاه دارای دوعدد الکتروموتوری با قدرتهای 11 کیلو وات و2کیلو وات بوده و مجهز به 12 گیره و قالب می باشد که اندازه هر گیره 440 میلی متر است و ظرفیت تولید این دستگاه در ساعت20 جفت کفش یا کفی کفش می باشد.
قیمت دستگاه دستی بدون قالب 45500000 ريال می باشد.



3- دستگاه تزریق پلاستیک جهت تولید ظروف خانگی و صنعتی
برای تولید ظروف پلاستیکی وصنعتی از یک دستگاه تزریق موتد به قیمت38500000 ریال استفاده می شود.این دستگاه را میتوان ازبازارهای داخلی تأمین نمود ظرفیت تزریق دستگاه 5/1 کیلوگرم مواد پلی اتیلنی و پلی پروپیلن می باشد مصرف برق دستگاه نیز 15 کیلووات است .

4-اکسترودر
این دستگاه که مجهز به یک عدد الکترو موتور 2 کیلو وات است ، گاز سوز بوده و قیمت آن بالغ بر 4480000 ريال می گردد .

5-آسیاب یا خرد کن
دودستگاه 40 سانتی و 60 سانتی جهت خرد کردن مواد ضایعاتی شرکت که قیمت اولی 21000000 ريال .و دومی 28000000 ريال موجود می باشد مصرف برق این آسیابها به ترتیب22 و 30 کیلووات است.

6- چرخ خیاطی
جهت دوختن آستری کفش و چکمه یک دستگاه چرخ خیاطی به قیمت 3500000 ریال خریداری شده است.

7- وسایل و ابزار کارآگاهی
وسایل و ابزار کارآگاهی از قبیل میز کار و دستگاه منگنه زن،آچار آلات و غیره مجموعاً به قیمت 560000 است.

ب -5- مشخصات تأسیسات و تجهیزات عمومی
مشخصات تأسیسات و تجهیزات عمومی این شرکت به شرح زیر است:
ب- 1- برق رسانی
برق مورد نیاز دستگاههای خط تولید11 کیلووات بوده و برق دستگاههای تاسیساتی 1 کیلووات و هم چنین برق لازم جهت روشنایی 6 کیلووات می باشد بنابراین مجموع توان برقی 18 کیلووات می باشد.با در نظر گرفتن 2 برق اضافی جهت مصارف احتمالی زمانهای بیشترین تقاضا (زمان استارت دستگاهها )انشعاب برق لازم 20 کیلووات می باشد.هزینه انشعاب و نصب ترانسفورماتور و احداث خط انتقال و کابل کشی جمعاٌ بالغ بر 11550000 ریال به شرح زیر می گردد:

هزینه های عمومی برقراری انشعاب 4200000 ریال
هزینه خرید و نصب ترانسفور ماتور 1750000 ریال
هزینه لوازم اندازه گیری 700000ریال
هزینه کابل کشی و سیم کشی هاب داخل شرکت 4900000ریال

جمع 11550000 ریال
ب- 5-2 آبرسانی
آب واحد از امکانات آبرسانی شهرک صنعتی تامین می شود.هزینه های مربوط به آبرسانی و لوله کشی های داخل محوطه و سالن جمعاٌ بالغ بر 7000000 ریال میگردد که 1500000 ریال بابت انشعاب است.
ب-5-3- سوخت رسانی
سوخت واحد جهت مصرف ایام سرما نفت سفید است برای نگهداری نفت مصرفی در این واحد از یک عدد منبع ذخیره 500 لیتری به قیمت 140000 ریال استفاده می شود.

ب-5-4- گرمایش و سرمایش
جهت گرمایش فصل سرما از دو عدد بخاری معمولی به قیمت هر یک 420000 ریال،جهت سرمایش فصل تابستان از یک دستگاه کولر آبی استفاده می شود. قیمت هر کولر با کانال کشی و نصب بالغ بر 1190000 ریال می باشد.
مجموع هزینه های مربوط به سرمایش و گرمایش شرکت بالغ بر 20300000 ریال می گردد.

ب-5-5- هوای فشرده
جهت تأمین هوای فشرده و لازم برای دستگاههای خط تولید از یک دستگاه کمپرسور باد 4 سیلندر 250 لیتر با الکتروموتوری به قدرت 3 کیلووات و به قیمت 1680000 ریال استفاده می شود.

ب-6- وسایل اداری
وسایل اداری از قبیل میزتحریر،صندلی،و کمد بایگانی ، ماشین حساب و سایر لوازم اداری جمعاً به مبلغ 1000000ریال موجود می باشد.

ب-7-مشخصات ساختمان ها و زمین و محوطه سازی کار گاه:
ب-8-1- ساختمانها
جهت احداث سالن مورد نیاز شرکت،زمینی به مساحت 100 متر مربع از فرمانداری شهرستان خریداری گردیده است.


A- سالن تولید
برای استقرار ماشین آلات خط تولید سالنی به مساحت 47 متر مربع احداث گردیده هزینه ساخت و ساز سالن مذکور از قرار هر متر مربع 420000 ریال می باشد.

-Bانبار مواد اولیه
جهت ذخیره سازی مواد اولیه مصرفی واحد انبار داری به مساحت 10 متر مربع احداث شده است احداث این انبار از قرار هر متر مربع 4200000 ریال هزینه در بر داشت.
C-انبار محصول
برای نگهداری محصول تولیدی انباری به مساحت 110متر مربع د ر آینده درست خواهد شد.

D- ساختمان اداری،رفاهی و خدمات
ساختمان اداری و سرویس ها 25 متر مربع از قرار هر متر مربع 420000 ریال می باشد.
ب-8-2- زمین
محل احداث شرکت عبا رت است از فتح آباد واقع در کیلومتر5 جاده فردوس به مساحت 500 مربع که بر اساس جواز تأسیس شماره 43122 صادره از اداره کل صنایع استان خراسان و به مجموع قراردادو واگذاری شماره 75116 مورخه 6/12/1384 شرکت شهرکهای صنعتی خراسان به محل اجرای طرح اختصاص یافته است وموقعیت مکانی شرکت به لحاظ دسترسی به امکانات زیر بنایی از قبیل آب، برق، تلفن و راه ارتباطی وهمچنین نزدیک بودن به بازار فروش محصولات تولیدی بسیار خوب است شهرستان های فردوس ،گناباد،قاین و حتی استان های همجوار بالاخص استان سیستان و بلوچستان ابزار خوبی برای فروش محصولات شرکت به حساب می آید.
قیمت زمین مذکور از قرار هر متر مربع در حدود 42000 ریال می باشند.

ب-3-8- محوطه سازی
هزینه های محوطه سازی به شرح زیر است:

الف- دیوارکشی ودرب
دیوار کشی دور شرکت به طول 50 متر و ارتفاع 6 متر و ضخامت هر دیوار 30 سانتی متر است.در ضلعی که درب ورودی قرار داده،پس از احداث دیواری به ارتفاع یک مترنرده گذاری وجود دارد.

فصـــــــل ســـــوم:


ج) بررسی های مالی طرح
ج-1- زمین محل اجرای طرح(هزینه های سرمایه گذاری ثابت)
مساحت
(متر مربع) قیمت واحد
(ریال) هزینه های انجام شده
(هزار ریال)
500 42000 21000000

ج-1-2-ساختمان و محوطه سازی
ج-1-2-1- محوطه سازی
شــــــــــــــرح قیمت واحد
(ریال) هزینه واحد
(ریال) هزینه کل
(هزار ریال)
دیوار کشی و درب شرکت m3200
56000 11200000

ج-1-2-2- ساختمان سازی
جدول هزینه های ساختمان سازی
شـــــــــــرح زیر بنا
(متر مربع) هزینه واحد
(ریال) هزینه کل
(هزار ریال)
سالن تولید
m247 420000 19740000
انبار مواد اولیه و محصول m210 420000 4200000
ساختمان اداری و سرویسها 25m2 420000 10500000
جمع 82m2 420000 34440000
هزینه محوطه سازی 11200000
جمع کل هزینه ساختمان ومحوطه 45640000

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید