بخشی از مقاله

شیشه سکوریت


صنعتِ شیشه با قدمتی 4000 ساله امروزه به کمکِ تکنولوژیِ پیشرفته نقش و کاربردِ بسیاری یافته است. تنها واسطه ای که واقعیت را آن گونه که هست می نمایاند شیشه است؛ همین ویژگی است که شیشه را از زمان هایِ دور کارا نموده است. اما زمان گذشت و انسان رنگ و طرح و نقش را نیز با شیشه درآمیخت و از این راه محیطِ خود را به کمک شیشه زیباتر ساخت.


تنها محدودیتی که در گذشته برای کاربردِ وسیعِ شیشه وجود داشت شکنندگیِ آن بود؛ ویژگی ای که شیشه را نه فقط میرا که خطرناک هم می ساخت. اما امروزه به کمکِ تکنولوژیِ مدرن دیگر شیشه ها نمی شکنند! شیشه سکوریت که طیِ فرایندی دقیق بر روی شیشه های خام حاصل می شود حتی اگر هم در شرایطِ بسیار خاص و ویژه بشکند به قطعاتِ بسیار ریزی تبدیل می شود که به هیچ وجه برنده و خطرناک نیستند.


بدین ترتیب ماندگاری و ایمنی نیز به واقع نمایی و زیباییِ شیشه افزوده شد و این ویژگی ها، در کنارِ دوام و صرفه یِِ فوق العاده شیشه نسبت به موادی چون آهن و چوب، کاربردِ آن را بیش از پیش گسترش داد.


امروزه شیشه های سکوریت به عنوانِ درهای ورودیِ شیشه ای، پنجره ها و نورگیرها در چهارچوب هایِ فلزی و چوبی و نیز برای پوششِ نمای ساختمان ها و پنجره های سکوریت کاربردِ وسیعی دارند. این شیشه ها همچنین به علتِ مقاومتِ بسیارشان در برابرِ گرما و سرما در وسایل خانگی (نظیرِ بخاری و اجاق گاز) و خودروها نیز استفاده می شوند.


شایانِ ذکر است که صنایعِ شیشه دربیران با بهره گیری از تجربه ای 30 ساله و امکاناتِ مدرن قادر است تمامیِ شیشه هایِ خام را با هر رنگ و جنس و قطر و ابعاد و متراژی، بدونِ آن که تغییری ظاهری در آن ها بوجود آید، به شیشه های سکوریت بدل کند.

تاریخچه :
شیشه گری یکی از قدیمی ترین حرفه هایی است که بشر بدان اشتغال داشته است . مصری ها سازنده اولین اشیای شیشه ای بوده اند که ظروف به دست آمده از حفاری مصر قدمت 5 هزار ساله دارد . رومیان نیز از فن شیشه گری مهارت داشته اند . در این صنعت از سایرین پیشرفته تر بودند . رونق شیشه سازی در نخستین ادوار تاریخ اسلامی صورت گرفته است ، زیرا هـنری بود که در مساجد و زیارتگاه ها و تزیینات مـذهـبی جلوه خاصی داشته و مورد استفاده قرار می گرفـت . در ایران نیز ساختن شیشه قـدمت چند هزار ساله دارد . نخستین واحد ماشینی تولید شیشه ساختمانی در ایران در سال 1340 شروع به کار کرد .


تعریف شیشه سکوریت :
در این حالت ، شیشه مجددا تا حدود 700 درجه سانتی‌گراد حرارت داده و بعد بطور ناگهانی و تحت شرایط خاص و کنترل شده‌ای سرد می‌شود. این عمل باعث افزایش مقاومت شیشه (حدود 3 الی 5 برابر) در مقابل ضربه و نیز شوکهای حرارتی می‌گردد. این شیشه‌ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می‌شوند که آسیب رسان نیستند. از این نوع شیشه در ویترین فروشگاهها ، درهای شیشه‌ای و پنجره‌های جانبی اتومبیلها استفاده می‌گردد

معرفی :
دو شیشه که میتواند متفاوت باشد ، پروفیل آلومینیومی ، گاز پرکننده ، چسب های اولیه و ثانويه و رطوبت گیر اجزاء یک شیشه سکوریت هستند. با انتخاب صحیح نوع شیشه برای جداره ها ، نوع گاز پرکننده میتوان از ويژگیهای انواع شیشه ها بطور همزمان استفاده کرد.
1 - هريک از جداره های شیشه در شیشه سکوریت می تواند معمولی ، سکوریت ، نیمه سکوریت ، پوشش دار ، لمینت و یا اسپندرال و با ضخامت های متفاوت باشد.

2 - سکوریت شیشه توسط یک پروفیل آلومینیومی حاوی مواد رطوبت گیر از همدیگر جدا می شوند. این مجموعه به وسیله دو نوع چسب مخصوص به یکدیگر متصل شده و آب بندی می شود.
3 - چسب اولیه
4 - چسب ثانویه

موارد کاربرد:
پنجره ها
نمای ساختمان (Curtain Wall)
انواع ويترين فروشگاهها
سقفهای شیشه ای

ويژگیهای شیشه سکوریت:
به علت وجود لایه هوا یا گاز و با استفاده از شیشه Low-E و یا پوشش دار هر سه روش انتقال حرارت یعنی رسانش ، جابجائی و تابش در شیشه های سکوریت قابل کنترل است. بدین ترتیب میتوان میزان مصرف انرژی جهت سرد کردن یا گرم کردن فضای داخل را کاهش داد.
در صورت استفاده از شیشه های پوشش دار و یا لمینیت میزان ورود نور و اشعه UV کاملاً قابل کنترل است.
میزان ایزولاسیون صوتی در شیشه های سکوریت به علت وجود گاز مناسب قابل کنترل است. برای کسب نتیجه بهتر میتوان از شیشه لمینیت در هر یک از جداره های شیشه استفاده نمود. در صورت استفاده از شیشه سکوريت و یا لمینیت در جداره ها ، این شیشه مقاومت خوبی در برابر سرقت و زلزله از خود نشان میدهد.


علت وجود گاز بین دو لایه شیشه دمای سطح داخلی شیشه با دمای اتاق یکسان می¬ماند بنابراین شیشه در زمستان عرق نمیکند.
معرفی سکوریت :
شیشه¬های سکوريت با اعمال فرآیند حرارتی بر شیشه¬های معمولی تولید می¬شوند. شیشه های سکوريت مقاومت بالائی در برابر ضربه ، فشار و حرارت دارند. شیشه های سکوريت مطابق با استاندارد ASTMC1048 به دوگروه اصلی تقسیم می¬شوند:
شیشه های نشکن یا سکوريت (Fully Tempered)
شیشه های نیمه نشکن یا نیمه سکوريت (Heat Strenghtened)

1 - ابتدا شيشه معمولی را در کوره مخصوص تا 625 درجه سانتيگراد گرم می کنند.

2 - سپس شيشه حرارت داده شده قسمت فرآيند کنترل شده ای سرد می شود.
موارد کاربرد:
انواع پنجره
دربهای ورودی ثابت و متحرک
درب پاسیو
پارتیشن
ويترين و پیشخوان فروشگاهها
نرده های شیشه ای
سایر ويژگیهای شیشه سکوريت:
مقاومت شیشه سکوريت در اثر حرارت افزایش یافته است از این رو شیشه سکوريت در برابر ضربه و بارهای مکانیکی و استرسهای حرارتی در مقایسه با شیشه معمولی با همان ضخامت و مشخصات 4 تا 5 برابر قوی تر است اما این مشخصه د رشیشه نیمه سکوريت به 2 برابر کاهش می-یابد.
شیشه سکوريت در هنگام شکست به قطعات ريز و غیربرنده ای خرد میشود.
الگوی شکست شیشه نیمه سکوريت مانند شیشه معمولی است.

ترکیبات سازنده شیشه :
اجزای اصلی تشکیل دهنده شیشه :
با نگاه به جدول عناصر ، کمتر عنصری را می توان یافت که از آن شیشه به دست نیاید ولی سه ماده کربنات دو سود ، سنگ آهک و سیلیس مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه می باشند . مواد شیشه ساز مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران عبارتند از سیلیس ، دی اکسید بور ، پنتا اکسید فسفر که از هـر یک به تنهایی می توان شیشه تهیه کرد .

گداز آورها :
کربنات سدیم ، کربنات پتاسیم و خرده شـیشـه ، سـیلـیکات سدیم و سـلـیـس با گدارآورها می باشند در آب حل می شوند و از شفافیت شیشه به تدریج کم می کنند به هـمین عـلـت است که اغلب شیشه های مصرف شده در گـلخانه پس از چند سال کدر می شوند و نور از آن ها به خوبی عـبور نمی کند .

تثبیت کننده ها :
برای آن که مقاومت شـیشـه را در مقابل آب وهـوا ثابت کنیم باید اکسـیدهای دوظرفـیتی باریم ، سرب ، کـلسیم ، مـنـیزیم و روی به مـخـلـوط اضافه کنیم که به این عـناصر ثابت کـننده می گـویند .

تصفـیه کننده ها :
تصفیه کننده ها موجب کاستن حباب هوای که وجود در شیشه می شوند و بر دو نوع اند :
1 ) فـیزیکی : سولفات سدیم ، کلرات سدیم با ایجاد حباب های بزرگ ، حباب های کوچک را جذب و از شیشه مذاب خارج می کنند .
2 ) شیمیایی : املاح آرسنیک و آنتیموان ترکیباتی ایجاد می کنند که حباب های کوچک داخل شیشه را از بین می برند .
تا اینجا به مواردی اشاره کردیم که عدم وجودشان در مواد اولیه باعـث از بین رفتن مرغـوبیت کالا می شد . حال چند ماده دیگر که به نوعـی در تولید شیشه سهیم هستند ، اشاره می کنیم .

افزونی ها :
1 ) استفاده از بوراکس به جای اکسید و کربنات سدیم ( گدارآور ) که در اثر حرارت به سدیم اکسید و بورم اکسید تجزیه می شود و در واقع به جای هر دو ماده عمل می کند .


2 ) استفاده از نیترات سدیم برای از بین بردن رنگ سبز شیشه ( ناشی از اکسید آهن که همراه مواد دیگر وارد کوره می شود . )
3 ) استفاده از اکسید منگنز که باعـث مقاومت بیشتر در مقابل عـوامل جوی و شفاف تر شدن شیشه می شود .
4 ) استفاده از اکسید سرب به جای کلسیم اکسید برای ساختن شیشه های مرغـوب بلور که باعـث درخشندگی شیشه می شوند .
5 ) برای ساختن بلور مرغـوب از اکسـید نقـره اسـتفاده می کنند .


6 ) اسـتفاده از فلدسپار که باعـث مقاومت بهتر در مقابل مواد شیمیایی می شود .
7 ) برای این که شیشه در برابر اسید فلوئوریدریک هم مقاوم باشد ، ترکیباتی از فـسـفـات به آن می افزایند .
8 ) استفاده از خرده شیشه که به ذوب مواد سرعت بیشتری می دهد .
9 ) استفاده از اکسید فلزات برای تهیه شیشه های رنگی .


10 ) اکسید سزیم برای جذب پرتوفروسرخ و اکسیدبر ، برای ازدیاد مقاومت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند
دو نمونه از عـناصر تشکیل دهنده که عـمومیت بیشتری دارند در زیر ذکر می کنیم .


ترکیبات (1) : اکسید سیلیسیم حدود 74 تا 80 درصد و بقیه شامل پر اکسید سـدیم تا 15 درصد و اکسـید کلسیم 7 تا 12 درصد اکسـید منیزیم 2 تا 4 درصد و 2 درصد هم عـناصر دیگر چون آهن(ш) اکسید ، آلومینیوم اکسید ، منیزیم اکسید ، تیتانیم فسفید ، سیلیسیم تری اکیسد .
ترکیبات (2) : اکسـید سـیـلـیـسـیـم در حدود 73 درصد ، اکسـید سـدیم 15 درصد ، اکسـید کـلـسـیم 55/5 درصد ، اکـسـید منیزیم 6/3 درصد ، اکـسـید آلـومـیـنـیـوم 5/1 درصد ، اکـسـید بور و اکـسـید پتاسـیم هر کدام 4/0 درصد ، اکـسـید آهن و اکـسید سـیلـیـسـیم 6 ظرفـیتی هـریک 3/0 درصد .
عـلاوه بر موارد بالا هـمـیشـه مـقـداری خرده شـیشـه نیز با این مواد وارد کوره می گـردد
شیشه های سکوریت نمی شکنند!


نه با فشارِ سطحی!
نه با ضربه های سطحی!
فقط ضربه هایِ کناری ممکن است باعثِ شکستنِ شیشه های سکوریت شوند.
حتی در این شرایط نیز قطعاتِ شکسته شیشه سکوریت بسیار کوچک بوده و به هیچ وجه برنده و خطرناک نیستند.
دست و قلمِ هنرمندانِ طراح و معمارانِ داخلی در صنایع شیشه دربیران با رنگ و طرح و نقش و با درآمیختنِ صنعت و هنر شیشه های سکوریت را می آرایند و زیبائی را در فضای شما ماندگار می کنند. طرح و نقشی هر چند کوچک و ساده بر رویِ شیشه سکوریت می تواند محیطِ زندگی و کارِ شما را مملو از زیبایی کند؛ نقش هایی خیال انگیز که همچون تابلویِ نقاشی محیط شما را با رنگ ها و نقش هایِ متنوع می آرایند و در ضمن آن را محفوظ و استتار می کنند.


صنایع شیشه با تجربه ای 30 ساله، امروزه هر آن چه را به صنعت و هنرِ شیشه مربوط است در خود جمع کرده است. این موسسه با بهره گیری از کارکنانِ ماهر و روش های کارا و موثر آمادگی عرضه کلیه خدماتِ مرتبط با صنعتِ شیشه را، از مرحله اندازه گیری و ارائه نقشه تا نهایی ترین مرحله تحویل با هر کیفیت و طرح و در هر ابعادی، داراست.


صنعت شیشه با قدمتی 2000 ساله امروز به کمک تکنولوژی پیشرفته نقش و کاربرد بسیاری پیدا کرده است. تنها واسعله ای که واقعیت را انگونه که هست به ما نشان می دهد شیشه است ، این ویژگی دلیل اصلی وسعت کاربرد شیشه از زمان های دور بوده است . اما زمان های دور بوده است . اما زمان گذشته و انسان رنگ و طرح و نقش را نیز با شیشه در آمیخت و بدینوسیله محیط خود را به کمک شیشه یبا تر کرد .


تنها محدودیتی که در گذشته برای کاربرد و سیع شیشه وجود داشت شکنندگی آن بود و یژگی ای که شیشه را نه تنها میرا که خطر ناک هم می ساخت.
اما امروزه به کمک تکنولوژی مدرن دیگر شیشه های خام بدست می آید تحت شرایط خاصی ممکن است بشکند ، حتی در صورتی که شیشه ایمن تحت این شرایط بسیار خاص بشکند به قطعات ریزی تبدیل می شود . که هیچ وجه برنده و خطر ناک نیست .


بدین ترتیب ماندگاری و ایمنی نیز به واقع نمایی و زیبایی شیشه افزوده شد. این ویژگی ها در کنار دوام و صرفه ی فوق العاده زیاد شیشه ، نسبت به موادی نظیر آهن و چوب ، کاربردان را پیش از پیش گسترش داده است .


امروز شیشه های ایم به عنوان درهای ورودی شیشه ای ، پنجره ها و نورگیر ها در چهار چوب های فلزی و چوبی و نیز جهت پروژه های نما و سکوریت کابرد وسیعی دارند . همچنین به دلیل مقاومت بسیار زیاد این شیشه ها در برابر حرارت وبرودت در وسایل خانگی ( مثل بخاری ، اجاق گاز و ...) و خودروها مورد استفاده قرار می گیرند.


تمامی شیشه های خام را با هر رنگ ، جنس ، قطروابعادی بدون آنکه تغییری ظاهری در آن بوجود آید می توان به شیشه های ایمن تبدیل کرد . شیشه های ایمن نمی شکنند . نه با فشار سطحی . نه با ضربه های کناری ممکن است با عث شکستن شیشه های ایمن شوند . حتی در این شرایط نیز قطعات شکسته شیشه ایمن بسیار کوچک بوده و به هیچ وجه برنده و خطر ناک نیستند .


با بهر گیری از طرح و رنگ بر نقش بر روی شیشه های ایمن می توان زیبایی را ماندگار کرد دستهای هنرمندان طراح با در آمیختن صنعت و هنر می توانند به کمک طراحان معماری داخلی با استفاده از شیشه های ایمن فضایی مناسب و زیبا برای زندگی و کار فراهم کنند . طراح و نقشی هر چند کوچک بر روی شیشه های ایمن می تواند محیط زندگی و کار را مملو از زیبایی کند.


نقش هایی خیال انگیز که همچون تابلوی نقاشی محیط را با رنگ ها و نقش های متنوع می آرایند .
با بهره گیری از طرح و رنگ و نقش برروی شیشه های ایمن می توان علاوه بر زیبا سازی محیط آن را محفوظ و اتتار هم کرد .
صنایع شیشه در بیران با تجربه ای 30 ساله ، امروز هر آنچه به صنعت و هنر شیشه مربوط است را در خود جمع کرده است .
این موسسه با بهرگیری از پرسنل ماهر و روش های کارا و مرحله ی طراحی تانهای ترین مرحله تحویل ، دار می باشد
شیشه های سکوریت با اعمال شوک حرارتی بر شیشه تهیه میشوند و در مقایسه با شیشه های معمولی با مشخصات یکسان در مقابل بارهای مکانیکی ، ضربه و تنشهای حرارتی تا پنج برابر مقاومتر میباشند.


نحوه خرد شدن این شیشه به قطعات ریز و غیر برنده ، مانع از بروز جراحت ناشی از شکستگی شیشه در شرایط بحرانی مانند زلزله میگردد. شیشه سکوریت الزامات استانداردهای بین المللی درباره شیشه ایمنی را کاملاً برآورده میسازد.


در این حالت ، شیشه مجددا تا حدود 700 درجه سانتی‌گراد حرارت داده و بعد بطور ناگهانی و تحت شرایط خاص و کنترل شده‌ای سرد می‌شود. این عمل باعث افزایش مقاومت شیشه (حدود 3 الی 5 برابر) در مقابل ضربه و نیز شوکهای حرارتی می‌گردد. این شیشه‌ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می‌شوند که آسیب رسان نیستند. از این نوع شیشه در ویترین فروشگاهها ، درهای شیشه‌ای و پنجره‌های جانبی اتومبیلها استفاده می‌گردد.


شیشه های ایمنی به سختی می شکنند و در مقابل نیروهای ناشی از ضربه ، انفجار ، باد و زلزله مقاومت نموده و یا در صورت شکستن به تکه های کوچکی تبدیل می شود که برندگی شیشه عادی را ندارند و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل می رسانند.این شیشه ها پس از فرایند سخت سازی ۵ الی ۶ برابر نسبت به شیشه های معمولی مقاومتر می شوند. ایجاد تغییرات بعدی روی شیشه های ایمنی دشوار و در اکثر مواقع غیر ممکن است ، لذا در تهیه نقشه مورد نیاز بایستی دقت کافی به عمل آید.


در ضمن حین انجام پروسه سخت سازی این قابلیت وجود دارد تا محصول به شکل خم استوانه ای نیز باشد ، که البته در این زمینه محدودیتهایی جهت ضخامت و r وجود دارد. شیشه های درب ها و مغازه ها از این نوع است .

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید

دستگاه های شیشه سکوریت

نام دستگاه : دیاموند دو طرفه


نام دستگاه : پخ تراش

نام دستگاه : شستشوی شیشه

نام دستگاه : شستشوی شیشه

نام دستگاه : ابزار زن نیمه اتوماتیک

نام دستگاه : دریل دو طرفه

نام دستگاه : ابزار زن اتوماتیک

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید شیشه سکوریت :

شیشه سکوریت
اختراع شیشه سکوریت یکی از مهمترین تحولات صنعت ساختمان بوده است. استفاده بهتر از نور خورشید و همزمان با آن ، کنترل کامل نور، گرما ، صدا از مزیتهای اصـلی این نـوع شیشه است.
شیشه سکوریت با بهبود ایزولاسیون حرارتی صرفه جوئی های مهمی در هزینه های خریـد تأسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمـان را بدسـت می هد.در بلند مـدت، شیشه سکوریت هزینه های انرژی و راهبری ساختمان را نیزکاهش میدهد .
شیـشه های سکوریت عایـق بسیـار خـوب صـدا نیـز هـستند و با کاهـش نـفـوذصوتي محیط به درون ساختمان ، فضائی آرامش بخش برای ساکنـان ساختمان می آورد.
علاوه برموارد فوق، در شیشه های سکوریت ، با انتخاب مناسب لایه های شیشـه ، می توان مقاومـت در برابر زلزله ، سرقت و پرتوهای مضرخورشید را به میزان مناسبی افزایش داد.

سیستم شیشه سکوریت
سیستم شیشه دو یا چند جداره قطعه ای است شامل دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط فاصل (اسپیسر) در دور تا دور آن، از هم جدا شده اند. در فضای بین شیشه ها هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت با فشاری تقریباً مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. در شیشه های سکوریت غالباً از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر پر می کنند که این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب، کاملاً آب بندی شده است و در داخل فاصل های استاندارد از مواد جاذب رطوبت استفاده می گردد.
در شیشه های سکوریت می توان از انواع شیشه های معمولی، رنگی، رفلکس، لمینت و سکوریت استفاده کرد.


خصوصیات شیشه سکوریت
- کاهش اتلاف انرژی
- کاهش آلودگیهای صوتی
- جلوگیری از نم زدگی شیشه
- ایمنی بیشتر نسبت به پنجره های تک جداره

در صورت استفاده از شیشه سکوریت و پنجره های عایق می توان در ازای هر متر مربع شیشه سکوریت به میزان ۴۰ متر مکعب گاز در سال صرفه جویی نمود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سر و صدا، محیط زیست پاکیزه تری تامین می نماید

1. صرفه جویی در مصرف انرژی
2. کاهش آلودگی صوتی: به کار گیری پنجره های عایق و شیشه های سکوریت، یکی از راه های کاهش آلودگی صوتی می باشد. با استفاده از شیشه های معمولی در سکوریت، حدود 40 دسی بل شدت صوت کاهش خواهد یافت. این در حالی است که متوسط آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ 80-75 دسی بل و در شهرهای کوچک 55 دسی بل می باشد.
3. مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) و حذف اثرات مخرب آن
4. کاهش در برابر آلودگی هوا
5. کاهش تابش سرد
6. کاهش هزینه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان
7. کاهش آلودگی محیط زندگی و هزینه های مربوطه
8. هوابندی کامل
9. مقاوم در برابر باد، باران و طوفانهای شدید
10. تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل uPVC
11. حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و استفاده در صنایع دیگر
12. عدم نیاز به سرویسهای مکرر (تعویض، رنگ آمیزی و...) و نظافت آسان
13. غیر قابل اشتعال
14. سهولت در نصب


شیشه های چند لایه ( Laminated Glass )
امروزه در مواردی مانند سقفها ، نماهای شیشه ای ، شیشه های خودروهای حفاظت شخصیت ها ، شیشه های ضد گلوله ، ضد انفجار ، ضد عبور و اغتشاش ، سرقت و ... که امکان آسیب ناشی از شکست شیشه وجود داشته باشد ، از شیشه های چند لایه استفاده می شود.
این نوع شیشه عموماْ از دو یا چند لایه شیشه و یک یا چند لایه PVB (طلق ) تشکیل می شوند. شیشه های چند لایه در اثر ضربه های شدید به هیچ وجه نمی ریزند و چسبیده به طلق باقی می مانند. همچنین به خاطر ایمنی بالا ، کاهش قابل توجه سر و صدا و جلوگیری از عبور حدود ۹۹٪ از اشعه مضر فرابنفش ( UV ) نور خورشید و نیز امکان تولید محصولاتی با رنگهای متنوع باعث استفاده روز افزون شیشه های چند لایه گردیده است.

شکل ۱- ساختار یک شیشه چند لایه

شکل ۲- میزان عبور نور در یک نمونه شیشه چند لایه

شکل ۳- شیشه لامینت پس از شکسته شدن

شکل ۴- ساخت پله شیشه ای بوسیله شیشه های لمینت

شکل ۵- نمای شیشه ای داخل یک ساختمان
شیشه سکوریت در ساختمان
پس از انقلاب صنعتی،نظربه اهمیت تهویه درساختمان با بهره مندی ازدستاوردهای تکنولوژیک، ساختاربدنه بیرونی ساختمان از دوجنبه مورد توجه قرار گرفت:
1- نما به عنوان حائلی بین شرایط فیزیکی و اقلیمی بیرون ساختمان نظیرباد،باران و صدابه داخل.
2- نمابه عنوان نمایشگر هویت حجمی وزیبایی ساختمان.
لذا در دنیای غرب شیشه با تغییرات کیفی وکمی در تولید به عنوان عنصری لاینفک در ساختمان مطرح ماند ولی نحوه به کارگیری آن در ساختمان وسایرموارد،دچارتغییرات اساسی گردید.


اولین شیشه سکوریت در ماه اوت سال 1865توسط تی.دی استتسون که به کار شیشه سازی درنیویورک اشتغال داشتساخته شد،استتسون به دلیل این ابداع دریافته بود که ساختارقاب با دوشیشه در طرفین قادر است اتلاف حرارتی رابه میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.


درسال 1942محصولی به نام ترموپین ،توسط لیبی اونزوفورد به بازار آمریکا معرفی شد،دراین سیستم فکر جدیدی ارایه گردیده بود،لایه هایی از قلع ومس در سطح شیشه بکار رفته بود که دور تا دور لبه شیشه را می پوشاندواین امکان را میسر می ساخت تا قابهای شیشه با یک خمیر سربی به هم لحیم شوند.
پس از گذشت 30سال از پیدایش تفکر شیشه های سکوریت، روش‌های تولید با بکارگیری ترمو پلاستیک وترموستینگ تغییرات بنیادی پیدا نمودند،با توسعه درزگیری دوبل در دهۀ1970این صنعت به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت.

 

شیشه سکوریت در کشورمابه دوصورت دستی ساز(غیراستاندارد)وماشینی(استاندارد)ساخته می شود درنوع دستی سازکه توسط کارگاههای کوچک ومواد غیراستاندارد ساخته میشودمشکلات فراوانی وجود داردازجمله:


1- به دلیل استفاده ازموادنامرغوب (رطوبت گیروچسب)،شیشه سکوریت پس ازیکسال نصب در اثرمواجه با یک دوره سرما وگرما دچار تعریق میشود.
2- به دلیل برش توسط الماسه دستی ابعاد شیشه بریده شده،حدود3الی4 میلی متر ازاندازه واقعی آن کمتر ویا بیشتر میشود،که این خود درهنگام نصب شیشه مشکل اساسی است.


3- ازموارد دیگرمی توان به عدم کیفیت لازم در هنگام شستشوی شیشه،تزریق گازوپرس نهایی آن اشاره کرد.
در نوع ماشینی که توسط ماشین آلات وارداتی با دقت وکیفیت بالا انجام میشودتمام مراحل توسط برنامه نرم افزاری کنترل وتولید می گردد.

ازمزایای شیشه های سکوریت ماشینی می توان به دو مورد اشاره کرد:
عایق حرارتی وبرودتی
عایق صوتی
مقایسه ضریب انتقال حرارت برای شیشه های مختلف که درپنجرهای مختلف استفاده میشود وهمچنین میزان مصرف سوخت سالانه که تولید کننده گازهای زیان آور برای محیط زیست( مهمترین آن (so2 است، اهمیت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت وخصوصا"مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را اشکار می سازد.
در کشور ما به سبب وجود منابع فراوان انرژی(نفت وگاز)هزینه سوخت در زمستان اندک است، اما در تابستان هزینه برق مصرفی برای وسایل خنک کننده بسیار زیاد است.
بلندی یک صوت بااندازه گیری انرژی امواجی که این صوت تولید میکند قابل اندازه گیری می باشد ،این انرژی که به آن اصطلاحا" «شدت صوت» گفته می شود؛ با واحدی به نام دسی‌بل (db)سنجش میگردد.

آستانه سطح شنوایی برای گوش انسان صفر دسی‌بل(db) وشدت صوت 120دسی‌بل(db) بیانگر شدتی است است که درآن ازنظرفیزیکی درد قابل احساس است؛ سطوح شدت قابل قبول به شرح زیر است:
بیمارستان‌ها 20الی 25 ،اماکن مسکونی 30الی 45، مدارس 35الی40 و ادارات40الی 50 دسی‌بل است.

ازجمله روشهایی که برای افزایش عایق بودن شیشه های سکوریت استفاده می‌شود، تزریق گاز خنثی است، تا باپرکردن فاصله بین شیشه با مواد عایق رسانایی بین شیشه ها را کم کند؛ درابتدا فاصله بین 2 لایه را با نیتروژن خشک قبل ازدرزگیری پرکرده سپس گاز خنثی را تزریق می کنند.
در یک شیشه سکوریت که فاصله بین دوشیشه از هوا پر شده است، هوا بین دو شیشه جریان پیدا کرده و گرما به بالای پنجره وسرما به قسمت پایین پنجره منتقل میشود، پرکردن این فضا با گازهایی که دارای ضریب رسانایی کم وغلظت زیاد با قدرت جابجایی کم هستند (ستون گازهای خنثی جدول مندلیف)، جابجایی را به حداقل رسانده و رسانایی گاز کاهش پیدا می کند.


استفاده از شیشه سکوریت ملزوم به استفاده از قاب pvcاستاندارد است چراکه زیبایی، دوام، عدم نیاز به رنگ مجدد، پاکیزگی آسان وعدم نفوذپذیری گردوغبار از مزایای قاب پنجره pvc است، با توجه به الزامی شدن اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، شناخت و بهره گیری از کیفیت مناسب این محصول امری اجتناب‌ناپذیر است.

شیشه های سکوریت و بدون فریم Structural :
شیشه های بدون فريم نوع ویژای از شیشه های سکوریت است که در آن یکی از لایه های شیشه بزرگتر از لایه دیگر است . زیبایی فوق العاده شیشه های بدون فريم که ساختاری یک پارچه به نمای ساختمان می بخشد , به استفاده گسترده ازآن در معماری مدرن سرعت بخشیده است . در این نوع ساختار , لایه بزرگ تر شیشه با چسب مخصوص سلیکون مستقیما بروی ( و نه درون !) فريم فلزی می چسبد و آن را می پوشاند . شیشه های بدون فريم امکان ایجاد نماهای بواقع تمام شیشه ای را بوجود می آورد . نظر به الزاماتی که در ملاحظات ایمنی استفاده از شیشه های بدون فريم باید رعایت شود توصیه می شود در مراحل طراحی با واحد مهندسی فروش شرکت ونوس مشاوره فنی بعمل آید . برخی از این ملاحظات عبارتست از : میزان حداقل ضخامت , رعایت استانداردهای ایمنی در انتخاب نوع شیشه بیرونی , سازگاری چسب مصرفی در بخش های تولید و نصب و سایر نکات فنی و تکنیکی مرتبط به هر ساختمان .

مواردکاربرد :
» انواع ساختمان های مسکونی ، اداری و تجاری
» فروشگاههای مدرن
» انواع نمای curtain wall

پنجره‌هاي سکوریت و كاهش اتلافات انرژي
در دهه هاي اخير تكنولوژي ساخت پنجره هاي سکوریت با فاصله هوايي روز به روز پيشرفت كرده است. اين پنجره ها از دو لايه شيشه تشكيل مي شوند كه توسط هوا و يا گاز ديگري با ضريب هدايت پايين از هم جدا شده اند پنجره ها روشنايي، گرما، هواي تازه و زيبايي ها را به خانه آورده و ارتباطي با محيط خارج برقرار مي كنند. به رغم اين محاسن پنجره ها يكي از عوامل مهم در اتلافات حرارتي ساختمانها است. به طوري كه حدود يك چهارم حرارت خارج شده

ساختمانها در زمستان و يا حرارت وارد شده به آنها در تابستان از طريق پنجره ها صورت مي گيرد. به همين دليل از دير باز كاهش اين تلفات مد نظر طراحان ساختمان ها بوده است. در گذشته نه چندان دور براي كاهش اتلافات حرارتي ساختمانها به جاي استفاده از پنجره هاي با يك لايه شيشه از پنجره هاي با دو يا چند لايه شيشه كمك گرفته مي شد. حتي در پاره اي از موارد، لايه هاي پلاستيكي در بين شيشه ها نيز به كار مي رفت. ولي در دهه هاي اخير تكنولوژي ساخت پنجره هاي سکوریت با فاصله هوايي روز به روز پيشرفت كرده است. اين پنجره ها به طور كلي از دو لايه شيشه، كه توسط فاصله اي از هم جدا شده

اند، تشكيل مي شوند. فاصله بين دو لايه شيشه توسط هوا و يا گاز ديگري با ضريب هدايت پايين همچون آرگون، دي اكسيد كربن و كريپتون پر مي شود بدين ترتيب با توجه به اينكه پنجره هاي يك ساختمان داراي مقاومت حرارتي كمتري نسبت به ساير اجزاي آن است، به كارگيري اين پنجره ها مي تواند نقش به سزايي در كاهش مصرف انرژي داشته باشد. به گفته "بهزاد قاسمي" ، استاديار مهندسي مكانيك براي مطالعه دقيق ميزان تلفات حرارتي از پنجره هاي

سکوریت و مقايسه عملكرد آنها نسبت به پنجره هاي ساده تك شيشه اي نياز به بررسي مكانيزمهاي مختلف انتقال حرارت است. جابه جايي و تشعشع روي سطوح خارجي، هدايت در داخل شيشه ها، جابه جايي و تشعشع در فاصله هوايي دو پنجره و حتي نفوذ تشعشع خورشيد از شيشه ها به داخل از جمله مكانيزم هاي دخيل در انتقال حرارت است. به همين دليل براي مطالعه عملكرد اين سيستمها عموماً از فرضيات ساده كننده اي استفاده مي شود. شايد ساده ترين تقريب استفاده از فرض انتقال حرارت هدايت يك بعدي در داخل شيشه ها و لايه هوا است . در اين شرايط مي توان نرخ انتقال گرما را به راحتي با كمك

مقاومت هاي حرارتي محاسبه كرد. اما بايد توجه داشت كه سيال بين سکوریت شيشه اي با دماهاي مختلف ساكن باقي نمي ماند. در واقع ايجاد گراديان هاي دما در سيال باعث برقراري حركت در آن مي شود. سيال مجاور سطح گرم در اثر گرم شدن سبك شده و به سمت بالا حركت كرده و سيال سرد از دور دست جايگزين آن مي شود. بدين ترتيب حركتهاي چرخشي در داخل لايه هوايي محبوس بين دو شيشه ايجاد مي شود. اين حركتها بر نرخ اتلاف گرما از پنجره تاثير دارند. البته بايد توجه داشت كه تنها اضافه كردن حركتهاي جابه جايي آزاد در گاز هنوز مدل كاملي از مسئله نيست. بر همين پايه آثار تشعشعي گازها و جداره

ها با توجه به پايين بودن نرخهاي تبادل حرارت مي توانند تاثير قابل توجهي بر رفتار سيستم پنجره سکوریت و جلوگيري از اتلاف انرژي داشته باشند. پنجره هاي سکوریت ، عايق صدا پنجره هاي سکوریت علاوه بر نقشي كه در بحث حرارت ساختمان و جلوگيري از اتلاف انرژي دارند عايقي مناسب براي جلوگيري از صداست. استفاده از پنجره هاي سکوریت براي بناهايي كه در محيط پر سر و صدا قرار گرفته اند راهكار موثري است كه مي تواند آرامش را به محيط خانه ها

بازگرداند. در ايران تجربه استفاده از اين پنجره ها به ويژه در سال هاي اخير افزايش چشمگيري يافته است اما بررسي ها نشان مي دهد كه در شهرهايي مانند تهران بسياري از شهروندان براي گريز از آلودگي صوتي است كه از شيشه هاي سکوریت استفاده مي كنند و در واقع هدف آنها بهينه سازي مصرف انرژي نيست . " عليرضا ساداتي " ، كارشناس محيط زيست در اين باره مي گويد :" پنجره ها سکوریت هزينه زيادي به خانواده ها تحميل نمي كند در نتيجه بسياري از

خانواده ها استفاده از اين قابليت را انتخاب كرده اند." به گفته ساداتي، پنجره هاي سکوریت كاركردي دو جانبه دارند و كاملا از نظر زيست محيطي مقرون به صرفه است . از ديدگاه او تهران بيش از ساير شهرها استفاده از شيشه هاي سکوریت را تجربه كرده است و به رغم تاثير اين شيشه ها در اتلاف انرژي ، هدف اغلب شهروندان از استفاده از اين شيشه ها كاهش صدا بوده است ." استفاده از شيشه هاي سکوریت در بيمارستان ها و مراكز آموزشي كه در نقاط پر رفت و آمد شهري قرار دارند به گفته ساداتي از الزامات شهرسازي است كه اغلب ناديده گرفته مي شود. چنانكه "ساداتي" مي گويد فرهنگ استفاده از پنجره هاي

سکوریت در شهرهايي كه اغلب ماه هاي سال در معرض هواي سرد هستند هنوز نهادينه نشده است و اين در حالي است كه با توجه به استفاده وافر شهرهايي چون همدان يا تبريز از انرژي و وسايل گرمايي برنامه ريزي براي فرهنگ سازي در اين مناطق ضرورتي انكار ناپذير است

شيشه هاي چند جداره به علت عايق حرارتي و برودتي و صوتي بودن در درب و پنجره هاي ساختمانهاي عمومي(دولتي و خصوصي)، مسكوني بويژه ساختمانهاي واقع در حاشيه اتوبانها و خيابانهاي پرتردد و نزديك فرودگاه ها و خطوط راه آهن و مناطق پر سرو و صدا، بيمارستاني، آزمايشگاه هاي مختلف، كابخانه ها، موزه ها، كليه مراكز آموزشــــي، كـارخانـه جات و ... كــاربرد داشــته و از مـزيتـهاي ويـژه اي بر خوردار مي باشند.

كاهش آلودگي صوتي: ميانگين شدت سر و صدا در محيط هاي معمولي زندگي در شهرها حدود 60 تا 70 دسي بل (db) مي باشد، از لحاظ علمي سر و صدا با شدت 60 db به عنوان صداهاي مزاحم و گوش خراش و با شدت 90 db به عنوان ناقض كننده شنوايي و با شدت 120 db را عبور كننده از حد آستانه احساس و خطرناك و كشنده تلقي مي نمايد، در صورتي كه اندازه سطح صداهاي مطلوب در مكان هاي مختلف به شرح زير مي باشد:
 در آپارتمانها و مجتمع هاي مسكوني حدود 25 تا 35 db
 در بيمارستانها و كتابخانه ها و ... حدود 20 تا 25 db
 در دفاتر اداري و تجاري و ... حدود 35 تا 40 db
با اسـتفاده از شــيشه هاي سکوریت، سطح صدا را از 29 تا 31 db مي توانيم كاهش دهيم.

عايق حرارتي و برودتي: خصوصيات و ويژگيهاي شيشه هاي چند جداره مربوط به صرفه جويي در مصرف انرژي از نقطه نظر كميت مقدار گرماي انتقال يافته از طريق يك پنجره توسط پارامتري به نام ضريب انتقال گرما يا ثابت تعيين مي شود.
ثابت k از رابطه (K=Q/A*(T1-T2 به دست مي آيد كه در آن:
W)Q) = ميزان انتقال حرارت از طريق پنجره بر حسب وات
M2)A) = مساحت پنجره بر حسب متر مربع
K)T2) = درجه حرارت بيرون پنجره بر حسب درجه كلوين
K)T1) = درجه حرارت داخل اطاق بر حسب درجه كلوين بوده و ضريب انتقال حرارت K بشرح زير بيان مي گردد:
W/M2*K
اگر ميزان جريان يافتن گرما از طريق پنجره را با استفاده از رابطه زير استفاده كنيم:
(Q=K*A*(T1-T2
مي توانيم به راحتي مشاهده نماييم كه هر چه ضريب انتقال حرارت k بيشتر باشد ميزان عايق بودن شيشه و به تبع آن پنجره كمتر خواهد بود. بطور كلي پريب انتقال حرارت K بستگي به ميزان فاصله و هوا يا گاز بي اثر (PARE GASES) في مابين صفحات شيشه و عرض آنها دارد. ضريب انتقال حرارت K به عنوان تابعي از عرض و مقدار هواي ما بين صفحات شيشه مي باشد.

ضريب انتقال حرارت K را مي توان بوسيله استفاده از جام هاي شيشه كه با فلزات كمياب طلا يا نقره يا ساير اكسيد هاي فلزي مانند اكسيد روي روكش شده اند بيشتر بهبود بخشيد. در مناطق گرمسير با استفاده از شيشه هاي رنگي و رفلكتيو در پنجره هاي چند جداره مي توان ميزان عبور نور ورودي را به دلخواه از حدود 8 تا 76 در صد نور تابيده شده را كنترل نموده و انتقال انرژي از خارج به داخل را نيز مي توان از 25% تا حدود 61% كل انرژي تغيير دادو در مناطق سرد سير نيز مي توانبا استفاده از يك لايه شيشه پوشش دار انرژي داخل را حفظ نمود.

با مقايسه ضريب انتقال حرارت K براي شيشه هاي مختلف كه در پنجره هاي ساختمانها استفاده مي شوند و همچنين ميزان مصرف سوخت سالانه كخ توليد كننده گازهاي زيان آور براي محيط زيست مانند co2 و so2 مي باشد، مبين اين واقعيت است كه استفاده از درب و پنجره هاي عايق u-PVC با شيشه هاي سکوریت در ساختمانها تا چه اندازه اهميت دارد. ميزان صرفه جويي سوخت در يك آپايتمان مسكوني كه حدود 30 متر مربع پنجره داشته و در آنها از پنجره هاي u-PVC با شيشه هاي سکوریت استافده شده باشــد، سـالانه 1500 تا 2500 مي باشد. بـنـابرايـن با اسـتـفـاده از درب و پـنـجره هـاي u-PVC و شيشه هاي سکوریت ضمن سرفه جويي در مصرف سوخت و برق و جلوگيري از استهلاك موتورخانه و كاهش تعداد پره هاي رادياتور (حداقل 30% )، حـدود 70% از اتـلاف انـرژي كه از طـريـق پـنـجـره ها انـجـام مي پذيرد نيز جلوگيري خواهيم نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید