بخشی از مقاله


مقدمه
آنچه مطالعه خواهید کرد
1- توصيف رابطه نزديک بين تکنولوژي وب و مفاهيم طراحي
2- بيان طرح المانها و انتخاب فونتها و رنگهاي وب سايت


3- توصيف اهميت کارايي سايت براي مخاطبين و توضيح چگونگي برگذاري يک آزمون براي محاسبه کارآيي
4- توصيف اينکه چرا هدايت شدن در سايت مهم است و چگونه مرورگرها آن را کنترل مي کنند .


5- توصيف سلسله مراتب يک وب سايت و تعريف قراردهاي مشابه آن
6- توصيف عملکرد گرافيک ها در سايت شما
7- توصيف توابع و ابزارهاي عکس و انتخاب بهترين قالب گرافيکي


8- جستجوو مطالعه براي اصول طراحي چند رسانه اي و انتخاب بهترين چند رسانه براي سايت
9- توصيف فرآيند توسعه وب
10- نوشتن جملات گويا در سايت و توسعه استراتژي وب و تکنيکهايي براي هدايت از آن
11- توصيف مفهوم کاربردي بودن سايت


12- توصيف فرآيند نقشه هاي فکري و استفاده از آن در ساختار وب
13- اندازه گيري زمان ، عوامل پياده سازي سايت و محاسبه زمان Download (بارگذاري)

ماهيت وب
بيشتر طراحان وب از نقطه نظر نگاه خود به طراحي وب مي پردازند، آنها علاقمند هستند که خودشان را با استعارات مشخص و با تبليغات فراوان نشان دهند. به هر جهت اينترنت براي شما ايجاد تجارت ونيز قابليتي براي ارتباط نزديک ارائه مي دهد .


کاربران ميتوانند اطلاعات و محصولاتي را که در خور نيازشان ميباشد را پيدا کنند.
اينترنت معمولي ترين رسانه واسطه اي است که کاربر را آماده ميسازد که تصميم بگيرد که چه اطلاعاتي را ميخواهد و بايد براي رسيدن به آن به کجا مراجعه کند. اين امر باعث ميشود که بر خلاف رسانه هاي انتشاري، اينترنت يک رسانه تبادلي ( دو طرفه ) تلقي شود. اکثراً رسانه ها تاثير گذار هستند و هدف آنها ايجاد علاقه کافي است تا اينکه که سرانجام بتواند تبادل مطلوب راانجام دهند.


ماهيت خواندن يک مجله و يا ديدن برنامه هاي تلويزيون ذاتي و بالفطره نيست و معمولاً کار انفرادي است. در اصل عمل خواندن مطبوعات يا تماشاي برنامه هاي تلويزيوني بالفطره عملي تبادلي نيست و در حقيقت بين عمل خواندن يا تماشاي تلويزيون با عمل تبادل تفاوت وجود دارد. تنها تبادل انجام شده در مورد خوانندگان و بينندگان ، گرفتن اطلاعات از طريق خواندن يک کتاب يا مجله يا تماشاي برنامه تلويزيون است. ( بصورت يک طرفه) بنابراين ايجاد اطلاعات جهت رسانه هاي گروهي به راهکارهاي متفاوت تري نسبت به ايجاد اطلاعات مربوط به اينترنت نياز دارد.


مشاهدات بي عيب اينترنت مانند ثبت رويداد بر روي مرورگر وب ،دلالت بر درخواست کاربران و واکنش سرور دارد. به عبارت ديگر انجام يک داد و ستد و تبادل مي باشد.


بعلاوه با اين طبيعت، اينترنت نميتواند بصورت خطي عمل کند. اگر کاربر تصميم به انجام داد و ستد و تبادل داشته باشد، ابتدا بايد به سايت راهنمايي و هدايت شود، و سپس براي تجارت در سايت بماند و گردش کند و در پايان دوباره به سايت بازگرددو نيز بايد در نظر داشت که کاربر ميتواند براي انجام داد و ستد در هر لحظه به هر سايت ديگري مراجعه نمايد.

 

ابزار ها و تکنولوژي
سالها مذاکرات زيادي درباره اينکه چه ابزارهاي خاصي در فرايند گسترش وب استفاده ميشود، وجود داشت. به هر جهت امروزه خيلي از ابزارهاي ويرايشگر وب در رده هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند. اين مذاکرات بيشتر پيرامون آن بود که طراحان وب از کدام ابزارها استفاده کنند نه اينکه صرفاً بخواهند از ابزاري خاص استفاده کنند. بطور ايده آل ترکيب کدهاي دستي و WYSIWYG بهترين گزينه از نقطه نظر توسعه امروزي است. انجام اين عمل ساده زمان زيادي براي توسعه يک سايت HTML با کد نويسي را ميگيرد. احتياجات به روز رساني اطلاعات مستلزم آن است که بين صفحه وب و يک سايت محلي اتحاد و پيوستگي ايجاد شود. امروزه WYSIWYG از استاندارد خارج شده است. و از Dream Wearer , Front Page استفاده ميشود. در آينده ميتوانيد تشکيلات خود را به آخرين درجه پيشرفت برسانيدو همواره با زمان جلو رويد.


اين ابزارهاي قدرتمند که در صنعت نيز قابل رقابت هستند در دوره CIW ارائه خواهند شد. اين ابزارها با هم هماهنگي خاصي دارند.

رسانه هاي واسط
طراحان وب بايد در مورد ديگر تفاوتهاو مشکلاتي که در طراحي وب در مقايسه با رسانه هاي ديگر بخصوص چاپ پيش مي آيد آگاه شوند. در ابتداي زمان طراحي وب ،بسياري از سايتها بصورت HTML ساده و بصورت بروشورولي با خاصيت وب توزيع ميشدند و اين شيوه باعث شد که کمپانيها خيلي سريع اطلاعات خود را بر روي وب ارسال کنند . بعلاوه وب به عنوان قلمرو جديد بود که نه سنديتي براي آن وجود داشت و نه اطلاعات معتبري براي تائيد اعتبار آن بود. بيشتر کمپاني ها خيلي زود آموختند که ارسال بروشور بر روي وب موثر تر از استفاده از رسانه هاي ديگر نيست. به طور کلي در يک جمله مي توان گفت صفت چاپ خاصيت

خطي دارديعني از يک خط به خط ديگر و از يک صفحه به صفحه ديگر. .....ولي وب يک رسانه خطي نيست و به همين سبب خواص متفاوت تري دارد و هنگامي که در داد وستد از آن به عنوان يک قالب خطي استفاده شود خواص متفاوتي از خود بروز ميدهد. بيشترين ويژگي متفاوت وب در برقراري ارتباط دو طرفه با

کاربران ميباشد. صنعت چاپ نميتواند مشاهدات کاربران را بصورت فرم تخصصي در آورد. ودر يک جمله ديگرميتوان گفت رسانه وب ميتواند امکانات ارتباط دو طرفه را به بهترين صورت انجام دهد و براي کاربر فرم شخصي ايجاد کند. و اين پديده يک ارتباط مستقيم بين تجار و کاربران(خريداران) را برقرار مي کند .در طي اين دوره شما از ابزارهاي زيادي در توسعه صفحات وب بهره خواهيد گرفت اما توجه داشته باشيد که هدف از اين دوره کامل کردن مهارت شما در تمامي اين زمينه

ها بصورت حرفه اي نيست بلکه هدف از اين دوره آگاهي شما از امکاناتي است که هر کدام از اين ابزارها به شما ميدهند و اين شما هستيد که در نهايت تصميم گيرنده اصلي خواهيد بود که کدام ابزار فوايد بيشتري براي نظام مند شدن مقاصدتان دارد.

کاربران وب و نکاتي در طراحي سايت
کيفيت مندرجات سايت شما و نمايش آن از عوامل موفقيتهاي اصلي سايت هستند . يکي از بزرگترين اشتباهاتي که شما در ساخت و توليد و نمايش مندرجات روي وب داريد دخالت دادن استانداردها ، تمرين ها و تعهدات رسانه هاي ديگر مثل چاپ ميباشد . وب رسانه متفاوت تري از بقيه رسانه هاي موجود است و بنابراين استانداردهاي متفاوت تري براي توسعه آن نسبت به بقيه رسانه هامثل چاپ و ويدئو و ساير رسانه هاي سنتي وجود دارد . اين فصل به شما خلاصه اي از بيشتر ملزوماتي که شما نياز داريد براي توسعه کار آن آنها را در نظر بگيريد ارائه ميدهد .


حدس مي زنيد که چه مقدار از متن صفحه وب شما به طور واقعي توسط کاربر خوانده مي شود ؟ تمام آن ؟ بيشتر آن ؟ حقيقت آن است که کابران اغلب هيچ مقداري از آن را نمي خوانند . به دنبال اين جمله بايد گفت که در حدود 80% از مردم فقط در مندرجات سايت پويش مي کنند و به دنبال نکات و عبارات کليدي مي گردند . به طور متوسط 25 % کاربراي در خواندن روي مانيتور نسبت به خواندن از روي چاپ آهسته تر عمل مي کنند . بنابراين ،اين واقعيت چگونه بر ساختار صفحه شما اثر مي گذارد ؟ به عنوان يک طرح شما بايد صفحه اي ايجاد کنيد که کاربران بتوانند سريع آن را کاوش کرده و اطلاعات مطالبه کرده را پيدا کنند .


بخاطر آوريد که يکي از تناقضات در طراحي وب اين است که تصور کنيد که وب فرم ديگري از رسانه چاپ است . هنگامي که طرح يک صفحه با مندرجات مشابه به يک مجله و يا بروشور ايجاد مي کنيد کاربران به طور مسلم به سايت ديگري خواهد رفت چراکه شما در نظر نگرفتيد که ماهيت مطالب بر روي وب بايد با ديگر رسانه ها به خصوص چاپ متفاوت باشد.هنگامي که کاربران به سايت شما مي رسند اولين حسي که درآنها ايجاد مي شود از اهميت زيادي برخوردار

است.مثلا ممکن است سايت وب شما که به قصد تجارت ايجاد شده است فقط يک پنجره داشته باشد ولي به هر حال اگر به نظر مشتري غير جذاب باشد شما مشتري خود را به رقيب خود واگذار کرديد. بنابراين اگر بدانيد که بازديد کنندگان فقط سايت شما را مرور مي کنند متوجه خواهيد شد که چرا نبايد کاربران را مجبور به خواندن مطالبي کنيد که براي آنها جالب نيست . کاربران را راضي نگه داريد و آنچه را که مي خواهند به آنها عطا کنيد، حتما آنها به سايت شما باز خواهند گشت .(قابل ذکر است قواعد بازار يابي در سايتهاي تجاري متفاوت تر از دنياي واقعي مي باشد)


کاربران نمي خواهند که صفحات در هم و نا مربوط را ببينند و از طرفي محتويات و مندرجات سايت نيز ضروري است پس با اين وجود ساختار و انتشار آن هر دو با هم از اهميت برخوردار هستند .


معمولا کاربران سايت شما را براي اطلاعات ويژه اي که در مورد جستجو و يا خريد و ... مي خواهند بازديد مي کنند .
هر چقدر اين عمل براي آنها آسانتر باشد، کارشان را راحت و سريعتر انجام ميدهند. کاربران وب فقط علاقه مند به آنچه که مي خواهند بيابند هستند . کساني که در کارهاي تجارت خرده و جزئي هستند اعتقاد بر اين دارند که مشتري ها خود خواه هستند ، ولي آنها مي دانند که پرداخت صورتحساب است که درهاي تجارت را باز نگه مي دارد و اگر شما اين نکته را درک کنيد صفحه اي بوجود خواهيد آورد که ساختار آن اهداف تجاري کاربران را تامين کند .


سايتي نظير سايت www.cnn.com را در نظر بگيريد . به محض ورود به سايت سريعا مي توانيد مرور کلي از کل سايت داشته باشيد و يا به عبارت ديگر شما مي توانيد کل سايت را با نگاه از يک عبارت به عبارت بعدي مرور کنيد و آنچه را که بخواهيد خيلي سريع بدست آوريد . بنابراين تمايل به ديدن مجدد سايت راداريد .سايت فوق از نمونه سايتهاي موفق در جهان مي باشد.

واقعيت در طراحي
يک طراح وب بايد براي فن آوري جديد و اينکه چگونه از ابزارهادر طراحي استفاده کند آماده باشد و معمولا طراحان جديدترين سخت افزارها و نرم افزارها را به کار مي گيرند . به هر جهت اين انگيزه ايجاد مي شود که شما بايد صفحات دو طرفه ديناميکي ايجاد کنيد که نرم افزارهاي جديد و قديم را حمايت کنند . اکثريت استفاده کنندگان وب به جستجوي طراحي عالي وپيشرفته نيستند ولي استثنائاتي هميشه در اين قواعد وجود دارند . به هر جهت يک راهنماي خوب در هنگام طراحي وجود دارد که به قرار زير است :

1- بيشتر کاربران از مانيتورهاي 17 Inch يا کمتر استفاده مي کنند .
2- بيشتر کاربران با تنظيم تفکيک پذيري 480*640 کار مي کنند .
3- بيشتر کاربران داراي مودم هاي با سرعت 56k هستند .
4- اغلب کاربران مرورگرهاي ورژن 4 به پايين دارند .
5- تعداد کمي از مردم زمان زيادي را براي بارگذاري فايلها صرف مي کنند.
همواره در طراحي وب نکات کلي بالا را در نظر داشته باشيد

ساختار متناسب براي صفحه
طرح اصلي روزنامه مورد علاقه خود را در نظر بگيريد . در صفحه روي جلد خبر اصلي وجود دارد و بعلاوه متون حاشيه اي هم در آن قرار دارد که خبر هاي ديگر روزنامه در آن ليست شده است . اين قضيه به چه نحوي در خواندن شما تاثير مي گذارد ؟اين طرح کلي شما را وادار به خواندن يک خبر در روي صفحه اول نمي کند.اگر خلاصه يک خبر که درستي آن را دنبال ميکنيد ببينيددر آن شماره صفحه اي وجود دارد که از طريق آن ميتوانيد وترد کل داستان شويد. يعني با يک اتصال شما را به کل ميرساند.


اين ساختار اغلب با ساختار يک هرم مقايسه مي شود که در نمودار شکل زير ترسيم شده است . در اين مدل در ابتدا خلاصه داستان براي شما ارائه مي شود سپس اتصال براي ماخذ و جزئيات آن براي کساني که علاقه مند هستند قرار داده مي شود .
وب ايده آل ترين رسانه براي اين نوع انتشار است .


با استفاده از ابر اتصالات مي توانيد کاربران خود را به شرح موضوعات در داستانها ، اخبار و محصولات و سرويسهايي که داريد هدايت کنيد و نيز مي توانيد پيش تاريخ و اطلاعات مبسوط و زمان و منابعي را که روزنامه ها به دليل فقدان جا نمي توانند ايجاد کنند را بوجود آوريد . اگر کاربران بخواهند اطلاعات را به طور کامل بخوانند ميتوانند به سمت جهت تعيين شده هدايت شوند . به عبارت ديگر ميتوانند براي پيگيري قضيه حرکت کنند.

المانهاي طرح بندي يک صفحه
قبل از شروع به ساختن صفحه يک ديد کلي و ساختار کلي از سايت را در نظر بگيريد . شما بايد المانهاي صفحه و نيز چگونگي فعل و انفعالاتي که آنها با هم دارند را بدانيد . از نقطه نگاه بصري بايد المانهاي انتخابي را در داخل سايت ايجاد کنيد که اين المانها عبارتند از طرح ، رنگ ، نوع قلم ، تصاوير و چند رسانه اي ها و ... طرح صفحه منوط به آن است که طراح بتواند اطلاعات خود را به کاربر نشان دهد اين نوع قالب بندي بايد براي درک آسان تر اطلاعات باشد مثل اسناد و گزارشها . اين نوع ساختار به دسته بندي و ساده کردن ، ويرايش و توزيع و پخش اطلاعات کمک مي کند به عنوان يک طراح وب بايد ساختار خود را توسعه دهيد ودر اين مرحله تجربيات کاربران مي تواند براي شما بسيار مفيد واقع شود.

 

موارد يكه در هنگام طراحي يک صفحه باید در نظر گرفته شود :

1- Frameset اجازه مي دهد که صفحات چند گانه شما بصورت واحد ظاهر شود .
2- Margin کنترل مي کند که مطالب چگونه و با چه فاصله اي از کادر مانيتور شروع شوند.
3- Border براي Frame ها و جداول HTML استفاده مي شود.
4- رنگ ايجاد يک احساس گيرا و کلي از ساختار سايت و باعث ازدياد توانايي خواندن ميشود .
5- Space جدا کردن المانهاي صفحه


6- Navigation براي کنترل کاربران براي حرکت در سايت
7- Rule مندرجات صفحه را به قسمتهاي جداگانه و وابسته قسمت مي کند.


8- White Space باعث کم تر کردن بي نظمي المانهاي صفحه مي گردد.
9- Table توزيع المانهاي صفحه در جاهاي مختلف صفحه و شکل دادن اطلاعات در ستونهاي مخفي
10- Lists به طراح اجازه مي دهد تا اقلام را سازماندهي کنيم.
11- Paragraph گروهي از کاراکترهاي متني در صفحه مي باشد.


12- Heading level ايجاد سايزهاي گوناگون از متن و طراحي و سازماندهي آن .
13- Image مورد استفاده در ايجاد جاذبه ابعادي ، اطلاعات ، Navigation

تعيين کنيد که سايت شما کداميک از اين عوامل را در بر دارد و شما را در روند توسعه ياري مي دهد و اگر به اين عوامل پرداخته نشود به تدريج منابع و نيرو ها و زمان خود را از دست خواهيد داد.

طرح معمول صفحه :

وب سايتها از قالبهاي اصلي و پايه براي نمايش اجزاء صفحه استفاده مي کنند . شما مي توانيد اين قالبهاي معمول را از خيلي از سايتها ايده بگيريد . براي مثال المان Navigator معمولا در قسمت چپ بالاي صفحه نمايش نشان داده مي شود و رنگ اين المان اغلب کمي متفاوت تر از رنگ بقيه صفحه است همچنين المان Navigation مي تواند در پائين يک صفحه نيز قرار گيرد .


متن سياه بر روي زمينه سفيد و نيز قرار گرفتن تبليغات کمپاني در بالاترين گوشه سمت چپ صفحه نمايش نيز از قالبهاي متداول مي باشد که اغلب بکار برده مي شود .اين قالبها و نيز قالبهاي ديگربراي تشخيص اينکه از کدام قالب بايد استفاده شود در عمل مي تواند کمک کند.کاربران هنگامي که سايت شما را بازديد مي کنند مي دانند که چه توقعي از آن دارند . در اينجا نمي خواهم بگويم که کاربران بايد مندرجات و محصولات سايت شما را بدانند . ولي بايد اساس و اصول استفاده از سايت شما را بداند و اين اصل شامل کاربردهاي مختلف Navigation و متون و عکسها مي باشد . طرح سايت شما مي تواند با جايگزين شدن Navigation در قسمتهاي مختلف رده بندي شود ونيز نوع قالبندي به طور زيادي وابسته به محتويات و مندرجاتي است که داخل سايت شما قرار مي گيرد .

سرعت و سايز صفحات(اسکرول کردن)


کاربران خواهان سرعت زياد هستند . شما اين خواسته آنها رامي توانيد با طراحي صفحاتي با سايزهاي محدود فايلها مي توانيد تامين کنيد . با 10 ثانيه مکث در سايت، کاربران از سايت شما بريده خواهد شد و توجه آنها به سايت را از دست خواهيد و اين نکته بدان معني است که طراح وب بايد از عکسهاي مقرون به صرفه استفاده کند و انتخاب فايل ها بايدبا دقت زيادي همراه باشد . بهينه سازي عکسها عامل مهمي در بارگذاري سريعتر آنهااست که بعدا به جزئيات آن مي پردازيم .
جدول زير ماکسيمم سايز صفحه اي که براي واکنش درخواست ارتباطات با سرعتهاي گوناگون مجاز است .
زمان واکنش 1 ثانیه زمان واکنش 10 ثانیه
modem 2Kb 34Kb
ISDN 8Kb 150Kb
Tl 100Kb 2mb


سايز صفحه به معناي سايز تمام فايلها و المانهاي بکار برده شده در صفحه شامل فايلهاي HTML و تمامي عناصر تعبيه شده ( jpg , gif ) مي باشد .
توجه داشته باشيد که 1 ثانيه عکس العمل به کاربران اين اجازه را مي دهد که آنها حس کنند که به طور آزاد و راحت در ميان اطلاعات جابه جا مي شوند ولي

زمان 10 ثانيه نيازدارد که به توجه کاربر به سايت پرداخته شود . در اواسط سال 1997 مطالعات نشان مي داد که متوسط سايز يک صفحه وب 44 کيلو بايت است يعني طبق جدول 5 برابر بيشتر از زمان معمول واکنش براي کاربراني که از ISDN استفاده مي کنند . بنابراين براي بيشتر کاربراني که از پهناي باند متوسط استفاده مي کنند سرعت بارگذاري بسيار کم خواهد بود . همچنين توجه داشته باشيد که 44 kb ، 30 درصد بيشتر از بزرگترين حد سايز براي کاربران استفاده کننده از مودم خواهد بود .


دانستن چنين مطالعاتي شما را به سمت توسعه وب متمايل مي کند تا جايي که کامپيوترها و ارتباطات آنها با يکديگر سريع تر شود . خيلي از وب سايتهايي که منتشر شده صفحات کوچکي هستند که از عکسهاي کم مصرف در آن استفاده شده است .

طراحي با دقت و توجه در کيفيت نمايش
توصيه مي شود که براي طراحي از درجه تفکيک 640*480 استفاده کنيد تا جايي که بدانيد کاربر از Resolution ديگري استفاده مي کند . با طراحي با اين Resolution اطمينان داريد که کاربران براي ديدن تمام صفحه شما از Scroll استفاده مي کنند . براي پرهيز از ايجاد اسکرول افقي صفحه را از 600 pix پهن تر

نکنيد و به خاطر داشته باشيد که کاربران فقط سايت شما را مرور مي کنند و حاضر نيستند که براي ديدن تمام صفحه شما از اسکرول استفاده کنند . کيفيت استاندارد و اصلي 640*480 مي باشد که بيشتر در عمل به کار مي رود هنگامي که شما با تفکيک 640*480 طراحي مي کنيد اين عدد اثر بيشتري نسبت به درجات تفکيکهاي بالاتر دارد . شکلهاي زير يک وب سايت را در انواع Resolution ها نشان مي دهد . با وجود اينکه هنوز همه از مانيتورهاي 640*480 استفاده

مي کنند اما در سالهاي اخير Resolution هاي بيشتري بوجود آمده اند و شما ممکن است که بخواهيد تکنولوژي برتر را بدون رها کردن کاربران و با سخت افزار قديمي براي آنها تامين کنيد. يک راه انجام اين عمل طراحي است که بتواند سازگاري خوبي با کاربران داشته باشد . در صورت استفاده از Resolution زياد کاربران تصميم به بزرگتر کردن پنجره مي کنند .


سايتهاي www.altavista.com و www.amazon.com و www.cnet.com مثالهاي خوبي در این زمینه هستند .

رنگ
المانهاي رنگي نقش مهمي را در اصول و نظام ارائه يک سايت دارند . سبک و روش و فرهنگ و آداب شرکتها با ارائه رنگ در سايت و چگونگي هماهنگي و ترکيب آنها با يکديگر به تصوير کشيده مي شود .به عنوان مثال يک وب سايت با رنگ بندي قوي مثل قرمز و صورتي و زرد و سبز ، برداشت هنري جذابي از

ماهيت هاي صنعتي و فرهنگي مثل حالتي از يک نرم افزاري با تکنولوژي بالا يا يک واحد گرافيکي به بيننده ارائه مي دهد . و از نقطه نظر يک سايت با رنگهاي ملايم تري مثل سفيد و آبي روشن و يا خاکستري براي محافظه کاري و براي ارگانهاي سنتي مثل بانک و يا شرکتهاي سرمايه گذاري به کار برده مي شود .


يکي از مسائلي که در توسعه و پيشرفت طراحي سايت با آن مواجه ميشويد اين است که چگونه احساسها را در هنگام انتخاب رنگ براي وب سايت شرکت خود منتقل کنيد. کدام رنگها بيشتر مکمل هستند چند رنگ به معرض نمايش گذاشته مي شود ؟ آياشما از خطوط پايه افقي و عمودي استفاده مي کنيد ؟ آيا سايت شماداراي اشکال هندسي مثل چند ضلعي و مربع مي باشد ؟ اين سئوال و نيز بقيه سئوالات بايد براي بهترين مدل به تصوير کشيدن عکس در يک کمپاني براي کار بران مطرح شود .

نمايش رنگ :
يک مانيتور کامپيوتر شامل هزاران المان است که پيکسل ناميده مي شود . هر پيکسل فقط يک رنگ را در يک زمان نشان مي دهد . هنگامي که به يک عکس نگاه مي کنيد شما صدها يا هزاران پيکسل مي بينيد که هر کدام يک رنگ ويژه دارد و ترکيب آنها باعث ايجاد تصويري مي شود که شما مي بينيد . رنگهايي که وقتي با يکديگر ترکيب مي شوند رنگ سفيد را مي سازند به عنوان يک رنگ افزودني تلقي مي گردند . اصل اين رنگ شامل رنگهاي قرمز و سبز و آبي است که RGB ناميده مي شود . مانيتور کامپوتر رنگهاي افزودني را نشان مي دهد . اضافه کردن رنگهاي بيشتري به اين ترکيب در سيستم RGB باعث جابه جايي رنگ به سمت رنگ سفيد مي شود .

 

قالبهاي رنگ :
رنگها با دو قالب عددي استاندارد شده اند :
1- درجات قرمز و سبز و آبي (RGB)
2- هگزا دسيمال

يک طراح براي انجام يک طراحي وب دقيق بايد منحصرا از کدهاي هگزا دسيمال استفاده کند . ولي به هر جهت براي بحث در مورد اهداف خود هر دو مورد را در نظر مي گيريم .سيستم RGB و هگزا دسيمال يا هر دو ( با هر رنگي که در محدوده ديد و بينايي قرار دارند و با خواص گوناگون با يکديگر ترکيب مي شوند معرفي مي شوند) . قالبهاي اين رنگها توانايي نمايش 16772216 رنگ را دارد .
RGB :

مقدار RGB در مبناي 10 در رنج عددي 0 تا 255 مي باشد . در سيستم مبناي 10 از ارقام بين 0 تا 9 استفاده مي شود . وقتي رقم 1 در دسترس قرار مي گيرد مقدار از 0 به 1 افزايش مي يابد و همينطور بالا مي رود . با استفاده از قانون RGB رنگ سفيد به شرح زير تعيين مي شود :
R = 255 , G = 255 , B= 255


بنابراين مقدار RGB براي رنگ سفيد B=255 ، G=255 ، R=255 که (نمايش ماکسيمم درجه قرمز و سبز و آبي است ) مي باشد .

مقدار درجه RGB براي رنگ سبز به اينگونه است :
R = 0 , G = 255 , B= 0


بنابراين مقدار RGB براي رنگ سبز 0 و 255 مي باشد که نمايش 0% براي قرمز و آبي و بيشترين درصد براي رنگ سبز است . شما مي توانيد رنگ سبز را با کدهاي HTML به قرار زير دنبال کنيد :
< Body bgcolor=" 0,255,0 " >


المانهاي رنگي نقش مهمي را در اصول و نظام ارائه يک سايت دارند . سبک و روش و فرهنگ و آداب شرکتها با ارائه رنگ در سايت و چگونگي هماهنگي و ترکيب آنها با يکديگر به تصوير کشيده مي شود .


به عنوان مثال يک وب سايت با رنگ بندي قوي مثل قرمز و صورتي و زرد و سبز ، برداشت هنري جذابي از ماهيت هاي صنعتي و فرهنگي مثل حالتي از يک نرم افزاري با تکنولوژي بالا يا يک واحد گرافيکي به بيننده ارائه مي دهد و از نقطه نظر يک سايت با رنگهاي ملايم تري مثل سفيد و آبي روشن و يا خاکستري براي محافظه کاري و براي ارگانهاي سنتي مثل بانک و يا شرکتهاي سرمايه گذاري به کار برده مي شود .


يکي از مسائلي که در توسعه و پيشرفت طراحي سايت با آن مواجه ميشويد اين است که چگونه احساسها را در هنگام انتخاب رنگ براي وب سايت شرکت خود منتقل کنيد. کدام رنگها بيشتر مکمل هستند چند رنگ به معرض نمايش گذاشته مي شود ؟ آياشما از خطوط پايه افقي و عمودي استفاده مي کنيد ؟ آيا سايت شماداراي اشکال هندسي مثل چند ضلعي و مربع مي باشد ؟ اين سئوال و نيز بقيه سئوالات بايد براي بهترين مدل به تصوير کشيدن عکس در يک کمپاني براي کار بران مطرح شود .


تذکر
براي کامل کردن سيستم رنگهاي RGB و درجات هگزا دسيمال ميتوانيد سايت http://www.lynda.com/hexb.html مراجعه کنيداين سايت توسط Lynda Weinman از مرکز هنري Ojai Digital ايجاد شده است .

ارقام هگزا دسيمال :

درجات ارقام هگزا دسيمال دربازه بين 00 تا FF بصورت زير است :
(1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F)
عدد در مبناي 10 با همان مقدار به مبناي 16 تبديل شده و نمايش داده مي شود . مقدار 00 هيچ درصدي را نمايش نمي دهد و مقدار FF بيشترين درصد مقدار رنگ را نمايش مي دهد .

رنگ سفيد در مبناي 16 به اين صورت نشان داده مي شود :
Red= FF , Green = FF , Blue= FF
اين مقادير بيشترين درصد رنگهاي قرمز و سبز و آبي را نشان مي دهد .
نمايش سبز در مبناي هگزا دسيمال به قرار زير است :
Red = 00 , Green = FF , Blue = 00
اين مقادير بيشترين درصد رنگ براي رنگ سبز و هيچ درصدي را براي رنگهاي آبي و قرمز نشان نمي دهد . براي هر رنگ سبز و آبي و ... در مبناي 16 ، 2 کاراکتر اختصاص داده شده است و با توجه به اين مي باشد که اساس RGB از ارقامي مابين 0 تا 255 براي هر مقدار آبي و قرمز و سبز استفاده مي کند. نمودار فوق را ملاحظه کنيد :
Hex Code RGB Color
FF0000 255,0,0 Red
00FF00 0,255,0 Green
0000FF 0,0,255 Blue
FFFFFF 255,255,0 White
000000 0,0,0 Black


وقتي از مبناي 16 در HTML استفاده مي شود در ابتداي آن از علامت # استفاده مي شود که لازم نيست اما قسمتي از ويژگيهاي رسمي HTML محسوب مي شود . در تگ Body براي مثال کد رنگ پيش زمينه آن اگر سبز باشد ، خواهيم داشت :
< body bgcolor="#00FF00" > :
< body bgcolor="#00FF00" >

تذکر
Netscape 4 در قرار دادن " " در اطراف ويژگيها اشکال مي گيرد .هنگامي که از مقدار مبناي 16 در قسمت Style ها استفاده مي کنيد " " را برداريد .


قلم ها
نظر به اينکه در ايجاد و انتشار وب ساختار آن نيز مانند ديگرتکنولوژيهاي آن به طور مداوم تغيير مي کنند ، دو فونت معمول وجود دارند که در اينترنت از آنها به کرات استفاده مي شود . اولين آن New Roman براي کامپيوترهاي PC است که معادل آن Time بر روي سيستم هاي مکينتاش مي باشد ، فونت دوم ، Arial براي کامپيوترهاي PC و معادل باآن Helvetica بر روي سيستم هاي مکينتاش مي باشد . تکنولوژيهايي نظير دايناميک و فونتهاي تعبيه شده و توکار براي ارائه سريع و انتخاب بهتر ظاهر مي شوند .
به هر جهت اين فونتهاي معمول يک سايت زيبا و جذاب ايجاد مي کنند و يک نمايش خوب را ارائه مي دهند .
و اگر گاهي از آن استفاده کنيد احتمالا متوجه خواهيد شد که فونتهايي که به آنها نگاه مي کنيد از موقعيت خوبي برخوردار هستند . ممکن است به سايتي نگاه کنيد که از فونت ديگري استفاده کرده که چشمان شما را به آساني درگير مي کند زيرا در بسياري از موارد از آن استفاده نمي شود .

محدوديت ها :
يکي از محدوديت هايي که در استفاده از فونت وجود دارد اين است که فونتهاي انتخابي بايد روي سيستم کاربر نصب گردند تا در مرورگر ترجمه شود و اگر کاربر آن فونت را در سيستم خود نداشته باشد، مرورگر آن را با فونت پيش فرض سيستم خود ترجمه مي کند . براي PC ها فونت Times New Roman و Times براي مکينتاش . اگر قصد داريد که از فونت ديگري استفاده کنيد، اصل فونت بايد براي کاربران در دسترس باشد تا آنها بتوانند فونت را بارگذاري و سپس آن را بر روي سيستم خود نصب کنند و اين کار باعث مي شود که شما را به تجارب و سرمايه گذاري بر روي سايت خود مطمئن مي کند .
فن چاپ :
از آنجايي که فونتها از اجزاء لازم هر سايتي محسوب مي شوند فونت و رنگي را انتخاب کنيد که همراه با المانهاي ديگر صفحه بايدبتواند جملات بدون کلام ايجاد کند . خواندن متون زياد مانند چيزهاي ديگري که مي خوانيد فشار زيادي وارد مي کند و خسته کننده مي باشد و باعث منحرف کردن توجه کاربر مي شود. يک فونت انتخابي خوب مي تواند در صفحه خوابيده شود و يا درخشش خود را براي کاربر تنظيم و ايجاد کند .

Serifs
زوايد آرايشي کوچکي وجود دارند که در انتهاي هر کاراکتر اضافه مي شوند که در شکل زير وجود دارند . در فونت Serif اين زوايد به توانايي خواندن شما با هدايت چشمهاي کاربر در امتداد هر کاراکتر کمک مي کند ولي به هر جهت خواندن اين نوع قلم در سايزهاي خيلي کوچک يا خيلي بزرگ ( کوچکتر از 8 نقطه ) مشکل مي باشد . با اين نوع نمايش فونتهاي Serif بايد بيشتر در بدنه سايت جايگزين شود .
در نمايش کاراکترها از اين زوائدي که در انتهاي هر کاراکتر وجود دارد کاسته مي شود . فونت Sans serif بايد کاراکتر به کاراکتر خوانده شود توصيه مي کنيم که از اين فونت براي متون با اندازه کوچکتر از 8 نقطه و يا اندازه هاي خيلي بزرگ استفاده کنيد . معمولا استفاده از اين 2 نوع فونت با يکديگر در يک صفحه وب ترکيب خوبي را ايجاد مي کند .
بايد از مجموعه فونتهايي در سايت استفاده کنيد که موافق هم باشند و در تناقض با يکديگر نباشند . در يک صفحه وب مي توانيد از مجموعه اي از فونتهاي مختلف استفاده کنيد ولي بايد بدانيد که براي نمايش موضوعاتي که در سايت شبيه به هم هستند از فونت هاي شبيه بهم استفاده کنيد. براي مثال تمامي متنهاي Navigation بايد داراي فونت شبيه به هم باشند و يا تمامي پاراگرافهاي معمولي بايد داراي فونت نظير هم باشند ولي بعضي از متون مي باشند که نياز به اين دارند که با فونت متفاوتي نسبت به بقيه اجزاء صفحه ظاهر شوند مثل اعداد و رويدادها...
از بکارگيري فونتهاي بزرگ در صفحه پرهيز کنيد چرا که باعث شلوغ شدن صفحه و ايجاد مشکل براي خواندن آن مي شود . يک صفحه ايده آل ساختار ثابت و با استحکام دارد و براي کاربر ديد و منظز خوبي ايجاد مي کند . رنگ فونتها نيز بايد مستحکم باشد و نيز کاربر بداند که آن متن چه چيزي را مي خواهد به نمايش گذارد .

سايز فونت
سايز فونت نرمال براي بيشتر مرورگرها 3 مي باشد و اندازه هاي ديگر با اين مقدار فرضي اندازه گيري مي شوند . براي مثال اگر بخواهيد سايز فونت را به 5 افزايش دهيد کدي که براي آن به کار مي بريد بصورت فوق است :
< Font Size=2 >
به جاي استفاده از
< Font Size=5 >
سايز فونت نرمال براي بيشتر مرورگرها 3 مي باشد و اندازه هاي ديگر با اين مقدار فرضي اندازه گيري مي شوند . براي مثال اگر بخواهيد سايز فونت را به 5 افزايش دهيد کدي که براي آن به کار مي بريد بصورت فوق است :


نوع صحيح True Type :
خيلي از فونتهاي شناخته شده به عنوان نوع صحيح هستند به اين معني که آنها مي توانند در هر سايز نقطه اي بدون کم شدن کيفيت کاراکترها ترجمه شوند . True Type يک تکنولوژي ديجيتال است که با کامپيوترهاي Apple توسعه يافته است و امروزه هم با سيستم هاي Apple و هم با سيستم هايMicrosoft استفاده مي شوند . Times new roman و Arial از نوع صحيح هستند . بعضي از اين فونتها مثل verdena و Georgia نسبتا بيشتر ظاهر مي شوند و به زيبايي ترجمه مي شوند و يک صفحه سنگين و پرمايه ايجاد مي کنند .


جلوگيري از اثرات بصري نامطلوب :
اين فرآيند باعث جلوگيري از ناهمواري لبه هاي متن يا نوشته مي شود . اغلب از تصاوير براي نمايش کاراکترها ، کلمات و جملات استفاده مي شود . اين فرآيند کناره هاي متن را بصورت هموار در مي آورد . با تيره کردن خطوط بين متن و پيش زمينه ( پر کردن ناصافي هاي لبه هاي متن ) لبه هاي دندانه دار کنار فونت را از بين مي برد . اين گزينه بيشترين اثر خود را در تايپ متن با سايز هاي بزرگ ظاهر مي کند. يکي از مضرات اين فرآيند اين است که مقداري رنگ را به تصوير يا نوشته اضافه مي کند . مخصوصا در سايزهاي بزرگ ممکن است براي بارگذاري مشکلاتي ايجاد گردد .


خطوط افقي با طول زياد :
براي آسانتر خواندن متن از ايجاد متن هايي با خطوط طولاني که در پنجره هاي مرورگر ايجاد مي شود پرهيز کنيد . خواندن بصورت خط به خط و هر بار بازگشت به سمت چپ صفحه در هر زمان (اگر خطوط داخلي طولاني باشد) کاري مشکل است . اين نکته را متذکر مي شويم که خطوط را بصورت پاراگراف ايجاد کنيد و بيشتر از 10 تا 12 کلمه براي مرورگرهاي معمولي را در يک پاراگراف قرار ندهيد . اگر مجبوريد که متون زيادي در صفحه داشته باشيد دو قالب ستون براي آن ايجاد کنيد .

ملاحضات ديگر :
براي يافتن بهترين فونتي که خواسته هاي شما را به بهترين حالت بر آورد کند نياز به تشخيص دامنه فونت و حدود عبارت براي تغييرات و دگرگوني آن داريد . بايد همه اين تکنيکها و موارد را به بهترين صورت انجام دهيد . توصيه هاي زير مي تواند در جلوگيري از اشتباهات معمول در هنگام توسعه يک سايت به شما کمک کند .
در نظر داشته باشيد که تمامي فونتهاي مجزا با هم يکي مي شوند و نيز بدانيد که چگونه فونتها به طراحي شما وابسته هستند .هر فونتي به طور جدا گانه مي تواند تمام منظورات ما را در يک زمان برطرف سازد .


طراحي المانهامثل ( سايز و فاصله خطوط و رنگ پيش زمينه و پس زمينه ، Margin )همه و همه مي توانند در محاسبه و ايجاد يک نتيجه مطلوب کمک مي کنند . متن فونتهاي نسبتا بي اثر مثل Sansserif مي تواند تنوع و دگرگوني عميق در اشکال ساده ميان ترکيبات گوناگون انجام دهد .


فونتهاي مرورگر Netscape
براي مرورگر Netscape در سايت www.bitstream.com اشکال کاراکترهايي که در صفحات کاربرد دارند وجود دارد و آنها در يک فايل فشرده (PFR) ذخيره شده اند .PFR - Portable Font Resource
مي توانيد فايل PFR را به عنوان يک مرجع براي صفحات HTML و اسناد Style sheet خود قرار دهيد . وقتي که صفحه توسط مرورگري مشاهده شد که از اين فايل پشتيباني مي کرد مرورگر فايل PFR را مي خواند و کاراکترها را دوباره ايجاد مي کند . PFR قادر است که کاراکترها را در اسناد اصلي براي همراهي اسناد در هر جايي به کار ببرد . فونتهاي ميکروسافت :


فونتهاي وب اوليه ميکروسافت Open Type ناميده مي شوند
سايتwww.microsoft.com/hypography تلاش مشترکي بين ميکروسافت و Adobe مي باشد . ازنقطه نظر نگاه وب Open Type مانند Truedoc عمل مي کند و کاراکترها را قادر مي سازد که از ميان اسناد در فرم متراکم شده اي عبور کنند . Open Type پهناي ابتدائي دارد که True Type و Post Script نوع 1 را به عنوان يک قالب منفرد در هم ادغام کرده است . گر چه True Dec و Open Type تکنولوژيهاي رقابتي با يکديگرهستند ولي آنها قادر خواهند بود که با هم در يک

کامپيوتر همجوار باشند و هر فونتي را در صفحه ظاهر کنند به شرط آنکه کاربران آن فونت را بر روي سيستم هاي خود Install کنند . اين قالب اين تعهد را ايجاد مي کند که کاربراني که از مرورگرهاي مختلف استفاده مي کنند هميشه هر دو اين تکنولوژيها را حمايت کنند . بعضي کاربران مرورگرهاي قديمي دارند . به عنوان يک طراح وب بايد بتوانيد بين تقاضاي خود براي تناسب فونتها و نياز به جلب بيشترين مخاطب ارتباطي برقرار سازيد .


واين حقيقت کوشش بيشتر شما را براي ايجاد يک صفحه با منظر خوب ( مستقل از نوع مرورگري که اين صفحات با آن ديده مي شوند ) را مي طلبد .
فضاي سفيد :


هنگامي که در ابتدا صفحه اي بر روي مرورگر شما بار گذاري ميشود ،علاوه بر آنکه در هر قسمت صفحه با مفاهيمي مواجه ميشويد ،نتايج مندرجات محدودي را که به خوبي و با هماهنگي توزيع شده اند مشاهده مي نماييد.


اولين حس شما از اين نوشته ها چيست ؟ اگر شما بمانند خيلي از کاربران هستيد صفحه اي با توزيع هماهنگ المانهاو مقداري فضاي خالي (که در انجمن توسعه به عنوان فضاي سفيد معروف است) را ترجيح مي دهيد . توجه داشته باشيد که کاربران به خاطر ايجاد صفحه اي با متنهاي زياد و شلوغ از شما قدرداني نخواهند کرد . آنها خيلي سريع صفحه شما را مرور مي کنندو اگر صفحه شما اينچنين بود ممکن است اطلاعات زيادي را از دست بدهند . اين نکته بدان معني نيست که براي کاربران اطلاعات زياد ايجاد نکنيد بلکه به اين مفهوم است که نبايد همه اين اطلاعات را در يک صفحه قرار دهيد . هر صفحه وب بايد حدودا 50 درصد متن کمتري نسبت به يک صفحه مشابه چاپ شده آن داشته باشد . هر صفحه بايد براي ارائه اجمالي اطلاعات طراحي شود و بايد اتصالاتي براي رسيدن کاربران به جزئيات بيشتر و عميق تر ايجاد شود . همه کاربران يه يک مقدار اطلاعات نياز دارند . به کاربر اين اختيار را بدهيد که خود انتخاب کند که آيا جزئيات رامي خواهد يا نه ؟


و نيز صفحه را به منظور کوتاه کردن آن قسمت نکنيد . مگر آنکه شکستن آن منطقي باشد . هر صفحه بايد مستقل بوده و وابستگي به جايي نداشته باشد .بعضي از طراحان و انتشار دهندگان وب از جداول و عکسهاي Gif براي اضافه کردن فضا به صفحه استفاده مي کنند . بعد از محاسبه اينکه کاربران چه چيزي را نياز دارند که بدانند مي توانيد صفحه آرايي خود را با استفاده از جداول و حاشيه ها HTML براي قرار دادن موفقيت سند و مندرجات صفحه در فضاهاي خالي شروع کنيد به عبارت ديگر جداول همه آن چيزهايي هستند که شما به آنها نياز داريد .


ساختارها
ساختار صفحه با فايلهاي Gif شفاف :
يک عکس شفاف مي تواند در صفحه به جاي اشغال کردن فضاهاي خالي وارد شود ونيز شما مي توانيد طول و عرض آن را با بکار بردن ويژگيهايي در تگ < Image > براي ايجاد ابعاد فضاي در خواستي، کنترل کنيد . براي مثال اگر بخواهيد پاراگرافي وارد کنيد بايد تگ زير را ايجاد کنيد (عکس gif همرنگ با background صفحه است):


< Img Src="transparent.gif" height=2 width=15" >
با دادن اين مقادير پاراگراف با فاصله 15 pix از سمت چپ شروع مي شود . با همان رويه مي توانيد فضاي بين پاراگراف را با قرار دادن مقادير فوق افزايش دهيد .
< Img Src="transparent.gif" height=20 width=2" >
عکسهاي Gif مي توانند در صورت نياز در جداول براي کنترل سايز ستونها و سطرها در صورت نياز قرار داده شوند . به خاطر داشته باشيد که هدف ما کاهش بي نظمي هاي صفحه ، به اين منظور که کاربران را قادر به مرور مطالب و اسناد و نيز انتخاب اتصال ديگر کند ، مي باشد .


ساختار صفحه با جداول :
طراحان وب بايدبه خوبي ساختار صفحه را درک کنند و از جداول در ساختار صفحات استفاده کنند . به طور پيش فرض تمامي موارد در HTML از طرف چپ تراز مي شوند . طراحان وب از جداول براي توزيع مندرجات کل صفحه نمايش درمرورگر استفاده مي کنند . ساختار جدول مي توانند با مندرجات پر گردندنيز مي توان براي جداول قاب قرار نداد تا کاربران متوجه وجود جدول در صفحه نگردند. CSS -Cascading Style Sheet مي تواند براي رفع جداول در ساختار HTML ايجاد شوند که متاسفانه همه مرورگرها از آن حمايت نمي کنند و فعلا تا زماني که CSS بصورت استاندارد جهانب در نيامده از جداول به عنوان استاندارد استفاده مي شود .

ساختار صفحه با استفاده از فريم ها :
فريم ها نيز مي توانند براي ساختار صفحات مورد استفاده قرار گيرند با اين وجود آنها نقش مياني در Navigation هارا نيز دارند . فريم ها مي توانند در يک سايت استفاده شوند و بايد به زودي در بحث روند طرح و برنامه ريزي مطرح شوند . به اين خاطر که فريم ها به صورت نمايشي در طرح Navigation اثر دارند . فريم ها بر روي عاملهاي ديگر سايت نيز اثر مي گذارند و سايت را به خوبي آرايش مي کنند .

ساختار صفحه با استفاده از تعيين موقعيت :
لايه ها يا المانهاي پشته اي ديگر بصورت عمودي در آمدند و بيشتر مرورگرها از آنها حمايت مي کنند . نا هماهنگي اصلي در لايه گذاري اين است که Netscape Navigator از تگ < Layer > استفاده مي کند . در صورتيکه Internet Explorer با استانداردهاي W3C ،موقعيت ياب CSS براي تمامي المانها مطابقت مي دهد . بنابراين دو فايل آغاز گر مجزا بايد براي اطمينان از مطلوبيت از عبور پايگاه داده استفاده شود. متاسفانه خيلي از ويراستارهاي HTML به طور اتوماتيک هر 2 ورژن را بصورت کد درآوردند .

آزمايش کارآيي
شما ممکن است توانسته باشيد تمامي منابع طراحي در دنيا را براي سايت خود بکار گيريد ولي نتوانسته باشيد که سايتي را ايجاد کنيد که وظايفش را به خوبي انجام دهد ؟ چگونه ؟زماني که کارآيي کاربران و مخاطبين خود را در نظر نگرفتيد ،و اين امر يک حرکت خودجوش نيست و بايد به تمامي نيازهاي کاربران پاسخ داده شود . اين فصل در موردتمامي پارامترهايي که کاربران شما مي خواهند بحث مي کند و به شما نشان مي دهد که چگونه کارآيي سايت خود را آزمايش کنيد .


اهميت کارآيي مخاطبين ( کاربران )
يک طراح وب بايد از علم مخاطبين خودهمراه با navigation مطلع باشد. دانستن حساسيت هاي مخاطبين عامل موفقيت سايت است براي مثال اگر شما براي کاربراني که سيستم هاي قديمي دارند سايت طراحي مي کنيد و از چند رسانه اي هاي جديد استفاده مي کنيد ، مخاطبين خود را درک نکرديد . درک مخاطبين منوط به آموختن درباره جغرافياي افراد و سن ، تحصيلات ، موقعيت، درآمدمي باشد، بعلاوه شما نيازمند آن هستيد که درباره تکنولوژي که اين قشر از کاربران در سيستم هاي خود استفاده مي کنند بدانيد و نيز در نظر داشته باشيد که اين اطلاعات شامل فاکتورهايي مثل سرعت ، ارتباطات ، مرورگرهاي با ورژنهاي مختلف و Plug-ins هاي در دسترس مي باشد . هنگامي که شما اين فاکتورها را دانستيدو درک کرديد بهترين نوع حمايت را از کاربران خود را خواهيد داشت . آزمايش کارآيي يک سايت مي تواند به المانهاي ممتازي تقسيم شود که اين المانهادر طراحي جزء مفاهيم اوليه هستند . اين المانها دستورات منحصر به فرد نيستند و همه آنها اهميت يکسان دارند،زيرا ترکيب آنها مي تواند قابليت هاي کارآيي سايت را محاسبه کند و حذف هر يک باعث کم شدن کارآيي مي شود .

● کيفيت مندرجات : کيفيت منرجات ارائه شده در يک سايت ارزش محصولات سايت را ارائه مي دهد .

● Navigation آسان و کاربردي: کاربران بايد بتوانند خيلي راحت و آسان و با کوشش کم بوسيله Navigation سايت را بپيمايند و الا به سايت ديگري خواهند رفت .
●اطلاعات ساختاري : توجه نکردن به ساختارسايت باعث کم کردن کيفيت مندرجات سايت مي شود و تاثير مطلوبي بر روي کاربر ندارد و اين نکته بدان معني است که اطلاعات سايت بايد در ساختارهاي منطقي سازماندهي شوند .
● قابليت جستجو : همه کاربران در مورد استفاده از يک موتور جستجو شبيه به هم هستند . بنابراين توانايي ايجاد يک موتور جستجو گر بازيابي و هويت مندرجات شما را فراهم مي کند .

تکنولوژي نرم افزار
اولين مرحله از آزمايش کارآيي توسعه سايت مربوط به نقطه پاياني آن يعني محصولات مي باشد . يک آزمايش کارآيي نمي تواند ارزيابي دقيقي را ايجاد کند . چه کسي بايد اين آزمايش را انجام دهد ؟
اين آزمايش مي تواند با حداقل 5 الي 6 نفر شروع شود آزمايش سايت با اعضاء تيمهاي طراحي ديگر غير منطقي بنظر مي رسد . بعلاوه موضوع تست بايد براي کاربران واقعي سايت طرح گردد .براي نمونه شما نبايد سايت مربوط به تجارت سهام را با گروه سني جوانان تست کنيد و يا نبايد فقط خود را محدود به دلالان سهام کنيد . ولي يک تست خوب مي تواند شامل همه گروهها باشد . مثلا در اين مثال شما نبايد آزمايش خود رابروي کساني که از تجارت کم مي دانند يا اصلاً تا بحال تجارت انجام نداده اند مطرح کنيد
روش ديگر براي انجام آزمايش ايجاد اطلاعات ورودي ارزشمند از مشاغل مختلف است . کاربران بايد بتوانند کارآيي سايت را در پايگاه داده سايت ثبت کنند و نيز ليستي از کساني که در سايت تجارت داشتند فراهم گردد . به هر جهت کاربران اطمينان دارند که شما آنها را به دقت درک کرديد و نظرات آنها در دورنماي سايت شما تاثير داده خواهد شد.


اگر سايت هاي داخلي براي يک هدف معين با هم اشتراک داشته باشند يک اينترانت تشکيل مي دهند.به هر جهت بايد اعضاء آزمايش به جز کساني که از مراحل پيشرفت و توسعه جدا شدند را در آزمايش بکار گيريد .مهمترين اهداف گروه نمايش دقيق، از موقعيت و توانايي سايت شما مي باشد .
در طي سالهاي اخير و ازدياد خيل کاربران آزمايشهاي کارآئي سايت بدعتي بوده که در طراحي صفحات وب بنا نهاده شده است .

اين قالب متداول که در حال حاضر در وب وجود دارد ،مجموعه کلي نظير يکدسته از انتشارات جداگانه مانند روزنامه ها يا کتابهايي که هر کدام در يک زمان قابل دسترس باشندرا،در اختيار کاربران قرار مي دهد. وب به طور کلي پايه و بنيادي براي ارتباط کاربران مي باشد و سايتهاي شخصي جزو ناچيزي از دنياي وب هستند.
سرعتي که کاربران با آن مرورگرهاي خود را به روز مي کنند ، به طور مسلم با ازدياد کاربران بر روي خط اينترنت کاهش مي يابد . مطالعات نشان مي دهد که سرعتي که کاربران براي به روز کردن مرورگر از ورژن 3 به ورژن 4 صرف مي کنند بيشتر از بروز کردن مرورگر از ورژن 2 به 3 مي باشد .

بعضي از فاکتورهاي زير در جابجايي آرام مرورگرها لحاظ مي شود . بستر کاربران به واسطه کاربران تکنيکي زبر دستي که به لحاظ خودشان به اينترنت علاقه مند هستند رشد زيادي داشته است . بيشتر کاربران امروزي به جاي توجه به نرم افزار و تکنولوژي توجه خاصي به مندرجات سايت دارند . بنابراين براي بروز کردن مرورگر خود تمايلي نشان نمخواهند داد.

 

● تعداد زيادي از کاربران جديد نمي دانند که چگونه بايد مرورگر خود را به روز کنند . بنابراين کار خود را با مرورگري که دارند ادامه مي دهند . در قبل اکثرا کاربران اينترنت استاد و خبره بودند ولي امروزه بيشتر کاربران متخصص نيستند و توانايي کمي در بارگذاري ، نصب و تنظيمات نرم افزار دارند .

● در باب اضافه کردن ويژگيها و يا توسعه آزمايش کارآيي و بروز رساني، مرورگرهاي اخير اجبار کمتري نسبت به قبل دارند . مرورگرهاي اوليه مقدماتي بودند . توسعه هاي نسبي که از يک مرورگربه مرورگر بعدي منتقل مي شود نسبتا قابل توجه بوده و براي بروزرساني به نفع کاربرهاي قديمي مي باشد.

● اندازه زمان بارگذاري و بروز رساني سريع با استفاده از پهناي باند در دسترس توسعه يافته است بنابراين بروز رساني به خدمات اتصالي پر هزينه تري يا زمان بيشتري احتياج دارد .


مطابق با سايت http://statmarket.com.smميکروسافت Internet Explorer ورژن 4 در بسياري از موارد به عنوان مرورگر از Ayvest استفاده شده است.
قابليت آزمايش :
يکي از روشهاي ايجاد يک سايت مطلوب، تست کردن کارآيي آن مي باشد . انتشار دهندگان و توسعه دهندگان اشاره اي بر اين که طراحي سايت آنها وابسته به مخاطبين خواهد بود ندارند . توسعه دهندگان وب از نتايج توليداتشان آگاهيهاي لازم را بدست مي آورند و مفهوم سايت را درک مي کنند . اين آگاهي به توسعه دهندگان سايت يک نگاه کلي از واقعيات ارائه مي کند . آنها مي توانند سايت را بپيمايند و اطلاعات را پيدا کنند . زيرا ارتباط نزديکي با پروژه هاي کاري خود دارند .


کارايي سايت مي تواند با کاربراني که ديد و شناختي از سايت ندارند حساب شود. . مديريت يک آزمايش کارآيي با داشتن يک ديد علمي از سايت ايجاد مي شود .
وظايف کارآيي
در هنگام اجراي آزمايش اعضاء بايد براي انجام وظايف واقعي از يکديگر سئوال کنند .
ليستي از وظايف و عملکرد هر قسمت بدون اشاره بر اجراي آنها ايجاد کنيد . اين سايت خود به کاربران مي گويد که آنها چه چيزهايي نياز دارند که بدانند . لازم است که از شرکت کنندگان هم پرسيده شود که المانهايي را که دوست دارند و نيز مواردي که دوست ندارند را مشخص کنند و رعايت اين موارد باعث ايجاد يک سايت کارآمد مي گردد .
شايد براي طراحان وب شنيدن انتقادات از شرکت کنندگان در آزمايش سخت باشد و آنها را ناخشنود سازد ، اما نبايد مانع از پيشرفت شود .

نتايج :
بعد از اتمام آزمايش مصاحبه اي با شرکت کنندگان داشته باشيد . بايد اغلب به آنها در بيان کردن مواردي که از ياد بردند کمک کنيد آنها ممکن است فرصت کافي براي نوشتن نيز نداشته باشند . بايد سئوالات زير را از آنها بپرسيد :

1- احساسات اوليه شما بعد از ديدن سايت چه بود ؟
2- عکسهاي سايت چه نوع شرکتي را براي شما به تصوير مي کشد ؟
3- آيا طرح اصلي ساختار سايت را درک کرديد ؟
4- عناصر و المانهاي عمده سايت را به ياد داريد ؟
درخواست نتايج :

ممکن است در حين آزمايش بعضي از موارد ناکارآمدي سايتتان نمايان گردد . به عنوان يک طراح ممکن است که اشکالات و انتقاداتي از سايتي که در طراحي آن کوشش داشتيد، گرفته شود. اما حتماً بايد نتايج را ضبط و ترتيب اثر دهيد. ناراحتي که از انتقاد از شرکت کنندگان آزمايش براي شما ايجاد مي شود بسيار بهتر از آن خواهد بود که سايتي بدون کارآيي خوب ايجاد کنيد و همواره بهتر آن است که حجم زيادي از انتقادات را دريافت کنيد ولي به جاي آن سايتي با کيفيت خوب ارائه مي دهيد .

تمرين محاسبه کارآيي يک وب سايت :

به سايت http://www.ideonova.com برويد و داخل سايت را بپيمائيد و آسان و در مورد گردش در آن و نحوه ارايه محصولات نظر خود را بيان کنيد.
1- اين سايت ساختار خوبي دارد و اطلاعات بصورت شفاف در هر صفحه اي قرار دارد و لينکهايي نيز براي دسترسي به نواحي ديگر سايت قرار دارد . اين لينکها مخصوصا براي پيمايش راحت و پيدا کردن سريع اطلاعات بنا شده است .


2- به سايت http://store.nordstrom.com و در ميان سايت پيمايش کنيد و سعي کنيد که آيتمهاي ويژه آن را پيدا کنيد ( اسم – سايز – رنگ و به جلو )
ساختار اين سايت به خوبي سايت قبلي نيست و علت اصلي آن اينست که بيشتر اطلاعات در يک صفحه قرار دارد و ضروري نيست که از يک صفحه به صفحه ديگر بپيمائيد بعلاوه سايت داراي گروهي از Navigation هاي تعريف شده خوب در بالاي صفحه براي پيمايش مي باشد .ليست لينکها در قسمت چپ صفحه مي تواند باعث ايجاد آشفتگي گردد . بعلاوه خيلي از صفحات شامل تعداد زيادي تصوير مي باشد که به جاي ايجاد شفافيت سردرگمي ايجاد مي کند .

3- وارد سايت http://www.yankees.com شويد و در آن سايت پيمايش کنيد و سعي کنيد که مناطق ويژه مورد علاقه را پيدا کنيد .
سايت Yankee بهترين مثال از يک سايت گيرا مي باشد . اتصالات Navigation در بالاي صفحه و بصورت واضح جايگيري شده است و کاربران فرصت پيمودن را با انتخاب موارد Navigation دارند . اتصال به سايتهاي وابسته بوسيله تصاوير سمت چپ امکانپذير است . اين سايت همچنين داراي امکانات Flash براي مرورگرهايي که از آنها حمايت مي کنند نيز هست و نيز اين سايت تجهيزات لازم براي کاربراني که Plugins ندارند را مهيا مي کند .

مفاهيم Navigation
طراحي خوب درباره اينکه اثر مطلوب و گيرايي دارد و مندرجات را به خوبي توصيف مي کند . بدون يک برنامه ريزي دقيق از اينکه چگونه محتويات سايت را به خوبي به هم اتصال دهيد طراحي سايت دچار سر در گمي خواهد شد و با شکست مواجه مي شود . کاربران بايد بدانند که نقاط مبهم ديگر در کجا قرار دارند و چگونه بايد به آنجا بروند و چنانچه هر کدام از اين فاکتورها را فراموش کرديد کاربران به سايتهاي ديگر خواهند رفت.
چرا Navigation مهم است
فرآيند جستجوو کاوش ( سايت پيمائي ) اغلب در قسمت چپ صفحه قرار داده مي شود . در ابتداي طراحي يک سايت وب معمولا با صفحه اي ايجاد مي کنيد و سپس اتصالات ديگر را به صفحه خود اضافه مي کنيد . به هر جهت اگر شما دور انديشي لازم در مورد اينکه چگونه کاربران در سايت شما گردش مي کنند را نداشته باشيد ، نتيجه آن سردرگمي در سايت خواهد بود .
Navigation فقط به معناي حرکت از يک مکان به مکان ديگر نيست بلکه Navigation جابه جايي از يک نقطه به نقطه ديگر از يک روش کنترل شده و سنجيده و با منظور معين مي باشد .


بدون برنامه ريزي هيچگاه به يک پيمايش درست در سايت نخواهيد رسيد .
هنگامي که سوار ماشين مي شويد احتمالا مي خواهيد به مغازه و يا سر کار برويد . در ابتدا خود را براي مسافرت آماده مي کنيد و در رسيدن به مقصد سر در گم هستيد . ولي کار در مرحله دوم برايتان آسانتر است زيرا به راه و نشانه هاي آن آشنا شديد. حال احتمالا بدون فکر و اينکه چگونه از اتوبان استفاده کنيد

سفر را آغاز مي کنيد راحت هستيد واحساس سر در گمي نداريد و در هر زمان مي دانيد که در کجا هستيد . حالا به يک مسافرت به شهر جديد فکر کنيد . چه احساسي داريد ؟ ترديد درباره اينکه شما کجا هستيد و چگونه به مقصد هدايت مي شويد ؟ در ارتباط با همين احساس علامتهاي متفاوتي براي راه مثل چراغهاي خيابان و ساخت اتوبانها وجود دارند . کاربران جديد هم در هنگام ديدن سايت شما همين حس را دارند . آنها گردشگر هستند و نمي دانند که هنگامي

که به صفحه اول سايت شما رسيدند به کجا بايد بروند . به عنوان يک طراح وب وظيفه شما اين است که به جهت آنکه کاربران به راحتي از سايت شما لذت ببرند Navigation ايجاد کنيد تا آنها به طور کلي با سايت آشنا شوند و تشخيص دهند که کجا هستند ؟ مطالعه اين مسير به زمان نياز ندارد و با يک طراحي خوب و با کمک يک کليک تمامي راه شناسانده مي شود .


مرورگرها و Navigation :
بيشتر معماري مرورگرهاي وب با عوامل زير توسعه داده مي شود .
●دسترسي به لايه هاي مرورگر وب : شامل پروتکلهايي براي ارتباط با سايتهاي دور، تنظيم http تا انواع گوناگوني از پروتکلهاي سري مثل SSL
● لايه هاي Navigation : کاربراني که در سايت بودند را نگه مي دارد و به آنها کمک مي کند که کجا بروند و مي تواند شامل سيستمي باشد که نشان مي دهد از کدام سرويس کاربران بازديد کردند .


● نمايش لايه ها : پنجره هاي مرورگر که صفحات درخواست شده کاربران را نشان مي دهند .
هر مرورگر اجزاء منحصر به فردي دارد که در پيمودن سايت به کاربران کمک مي کند . ولي اکثر مرورگرها در موارد زير با هم اشتراک دارند .
ابزار برگشت به عقب Tool Bar Back Button
ابزار برگشت به جلو Tool Bar Forward Button
ميدان آدرس URL Address Field- Uniforme Resource Location


تاريخچه مرورگر Browser History
علاقه منديهاBookmarks or Favorites
نوار وضعيت status Bar


رنگي کردن ابر اتصالات Color Hyper Link
يک تمرين معمولي براي استناد به المانهاي Navigation در سايت وجود دارد . بعضي از طراحان در پايان صفحه يک ابر متن براي برگشت ايجاد مي کنند که کاربر مي تواند براي برگشت به صفحه اول روي آن کليک کند.
- بقيه تغييرات رنگ اتصالات پيش فرض ممکن است کاربر را دچار سردرگمي در ارتباط با جايي که در آن قرار دارند بکند . بعلاوه اين المانها براي کمک به کاربر طراحي شده است . بنابراين بايد نسبت به Navigation از اهميت دوم برخوردار باشد . کاربر نبايد مجبور به استفاده از کليد Back باشد زيرا ممکن است راه خود را گم کند .


Navigation اوليه و ثانويه
Navigation به طور عادي به 2 نوع مقدماتي و ثانويه رده بندي شده است . Navigation مقدماتي شامل المانهاي Navigationاست که در بيشتر مکانهاي سايت در دسترس هستند.
المانهاي Navigation ثانوي : که به کاربر اجازه مي دهد تا در مکانها

ي ويژه گردش کنند .
براي مثال خيلي از سايتها صفحاتي دارند که اطلاعاتي در مورد يک شرکت راارائه مي دهند .


اين Navigation هاي نوع دوم ممکن است اتصال درباره ما ( About Us) باشد . هنگامي که کاربر به صفحه About us ( درباره ما ) مي رسد ممکن است در اينجا اتصال ديگري وجود داشته باشد . براي مثال ممکن است در آنجا اتصال براي اطلاعات سرمايه گذاري ، مکانهاي ديگر و مطبوعات آزاد و ... باشد . اين اتصالات جزء المانهاي Navigation ثانوي هستند . زيرا آنها مربوط به صفحه درباره ما ( About Us ) هستند نه مربوط به صفحات ديگر سايت و بنابراين اين اتصالات نمي توانند در نواحي ديگر سايت پيدا شوند .

سلسله مراتب Navigation :


بيشترين جذابيت گرافيکي وب اين است که هر صفحه بر روي هر سايت فقط با يک کليک ايجاد مي شود . اين خاصيت محدوديتي که شما در دنياي خطي با آن مواجه بوديد را از بين مي برد . بيشتر فعاليتهاي روزانه خود مثل خواندن ، کار کردن و رانندگي در نوع خطي دنبال مي شوند . در ابتدا عملي را شروع ميکنيد و مرحله به مرحله ارائه ميدهد تا تمام شود ولي اين مدل از طراحي کمک ميکند که محدوديتهاي دنياي خطي از ميان برداشته شود.
مکاني که در آنجا کار مي کنيد يک سلسله مراتبي دارد و يک سازمانبندي ديناميکي براي آن تعريف شده است . خانه شما نيز يک سلسله مراتب دارد و والدين دربالاترين جايگاه قرار دارند و بچه ها در زير اين لايه قرار دارند . اين مفاهيم دقيقا بيان مي کند که چگونه فايل سازماندهي و اداره ميشوند. وب سايت نيز از مثالهايي که ذکر کرديم متفاوت نيست . در ساختار وب در قسمت بالا، صفحه خانگي(homepage) قرار دارد و زير آن صفحات ديگر قرار دارند که طبق مثال قبل اين صفحات همان بچه ها هستند .
اين صفحات بصورت خطي نيستند و شاخه شاخه مي باشند و باحجمهاي متفاوت رشد کرده و وابسته به مفاهيمي هستند که هر شاخه را هدايت مي کند .اين ساختار به عنوان ساختار اطلاعات سايت شناخته شده است .

آگاهي از موقعيت :
کاربراني که مي خواهند از سايت شما اطلاع پيدا کنند لازم است که ساختار سايت را بدانند و اين مسئله باعث مي شود که کاربران سر گرم شوند و با سايت بمانند . هميشه بايد يک علامتي وجود داشته باشد که کاربران بوسيله آن از موقعيت خود آگاهي پيدا کنند ، آگاهي از موقعيت شامل آگاهي از مبداء و يا صفحات ديگري است که وابسته به صفحه ما هستند . خيلي از تکنيکهايي که براي آگاهي کاربران مي تواند ايجاد شود شامل موارد زير است :

عنوان - سر فصل
عنوان هر صفحه ايجاد وسيله مؤثر براي دانستن و تعيين موقعيت جايي که در آن قرار دارند . محدوديت استفاده از اين روش براي آگاه شدن از موقعيت در اين است که در اين روش فقط موقعيت مکان جاري نشان داده مي شود و موقعيت هاي وابسته (نظير صفحات بچه ) طبق مثال قبل را نشان نمي دهند .

رنگها :
بعضي از سايتها از رنگهايي استفاده مي کنند که اشاره به موقعيت دارند ( يعني با بکار بردن درجات رنگ مختلف براي جاهاي مختلف ) محدوديت استفاده از رنگها در اين است که کاربر بايد طرح رنگ را درک کند و سپس براي گردش در سايت بتواند با آن ارتباط برقرار کند . محدوديت ديگر استفاده از رنگها براي کاربراني مي باشد که از لحاظ بينايي دچار مشکل هستند و اين استراتژي براي آنها بي اثر است .

تصاوير :
تصاوير براي آگاهي از موقعيت علامت هاي مفيدي ايجاد مي کنند . به عنوان مثال کليدهايي که از آنها براي برنامه ريز روزانه استفاده مي شود را در نظر بگيريد . اغلب يا بيشتر اين کليدها در محدوده ديد قرار دارند و هر کليد نامي دارد و کليدها در هر مکان ظاهر متفاوت دارند . اين استراتژي براي آگاهي از موقعيت مؤثر تراست زيرا صفحات مادر و بچه از هر مکاني در محدوده ديد قرار مي گيرند .

Cooki :
علائمي مثل خطوط اشاره بر مسير (Navigation ) مي توانند شما را در رسيدن به موقعيت جاري کمک کنند که اين علامت براي حرکت کاربران در صفحات چند گانه مفيد است .

نقشه سايت :
نقشه سايت در اسناد جداگانه در HTML وجود دارند و هر صفحه از سايت مي تواند با متون ساده و شرحهاي گرافيکي به نمايش گذاشته شود . کاربران مي توانند از اتصالات نقشه سايت براي رسيدن به صفحات دلخواه استفاده کنند . محدوديتي که در اين روش وجود دارد اين است که کاربران براي ديدن نقشه سايت مجبور به ترک صفحه جاري هستند .

عمل Navigation ، نمادهاي تصويري و نظارتها
سه کليک براي مديريت کاربران براي دسترسي به فايلها را به خاطر آوريد . کاربران نبايد در موقع گردش در سايت براي پيدا کردن اطلاعات درخواستي و سايتها بيشتر از 3 بار بر روي اتصالات کليک کنند .
اين خطوط راهنما براي آگاهي وجستجو در سايتهاي وب بسيار مهم است . مسيرهاي لنگري مجهول کاربران را دچار سردرگمي کرده و آنها را از بازگشت به سايت نا اميدمي کنند . در نظر بگيريد که آيا چند رسانه اي ها قالبهايي جهت مسيريابي ايجاد مي کنند و يا صرفا اضافي مي باشند . به عنوان مثال اگر در سايت خود از Navigation Flash استفاده کنيد ، براي مرورگرهايي که از Flash حمايت نمي کنند مشکل ايجاد مي کنيد . يک حس و ديدخوب جهت يابي براي کاربران خيلي مهم است . نوار ابزار Navigation بايد خيلي ساده و روشن باشد و به درستي درک شود .

آيکونها خيلي عمومي و عامه پسند هستند و بيشتر مردم به آنها آشنا هستند . آيکونها 2 نوع دارند :
برچسب دار ، بدون بر چسب ؛
اگر لازم باشد که کاربران حدس بزنند که آيکون آنها را به کجا هدايت مي کند اين آيکون بايد برچسب داشته باشند .
- بقيه اجزاء متداول Navigation به قرار زير است :
1- کليدها
2- نقشه هاي تصويري و نقاط اشاره گر ماوس
3- بردارها
4- جداول
5- جداول Navigation و منوها
6- منو باز شونده

نگاهي به مرورگر :
مرورگرها بصورت محدودشده اي از Navigation حمايت مي کنند . بنابراين براي کمک به کاربران در راه و غلبه بر محدوديتهاي نرم افزاري با ايجاد Navigation هاي گسترده صفحه خود را طراحي کنيد .
● دادن هويت به سايت در تمامي صفحات به منظور اينکه کاربران بدانند در کجا قرار دارند اجازه به کاربران براي آنکه بدانند در کجا قرار دارند، ايجاد يک لوگوي پيوسته که اغلب در گوشه سمت چپ صفحه نمايش قرار دارد .
● نشانه اختصاصي براي صفحه را به راحتي بسازيد . هر صفحه بايد بوسيله ابر اتصالات و جستجوگر به سايتهاي ديگر متصل شود.
● از تگ < meta > و کدهاي Script براي جلوگيري از دسترسي به تاريخچه مرورگر استفاده نکنيد.
● بعضي از سايتها از تگ Meta براي تجديد کردن يک صفحه به منظور جلوگيري از بازگشت کاربران به صفحه اي که قبلا بازديد شده است استفاده مي کنند .

تاکيد بر ساختارو معماري اطلاعات شما :
هر صفحه را به گونه اي درست کنيد که ساختار و المانهاي صفحه را نشان دهد و شامل اتصالات ديگري براي مرورکردن صفحات يا صفحات اصلي که در بالاترين نقطه ساختار قرار دارند باشد . اين اتصالات نمي تواند نامهاي عمومي مثل ( Go Top ) را داشته باشد اما بايد نامي براي اشاره داشته باشند .
● تا آنجا که ممکن است رنگ لينکهاي پيش فرض را عوض نکنيد . با اتصال به صفحات بازديد نشده سايه آبي رنگ ايجاد مي شود . استفاده از رنگهاي پيش فرض به کاربران کمک مي کند که بدانند کدام صفحه را بازديد کردند .
● نقشه سايت که شامل ساختار و اطلاعات مهم مي باشد .
ساختار سايت ، URL و نام فايلها
مانند شاخه هاي ديگر ، وب سايت نيز در فرمهاي شاحه اي و مرتبه اي بنا شده است . اين شاخه ها قالب اطلاعاتي که مرورگرها براي پيدا کردن (URL) به آنها نياز دارند ايجاد مي کند . نام فايل نقش مهمي را در قسمت آدرس وب بازي مي کند . نام فايل بهمراه URL به کمک يکديگر، براي درک بهتر کاربر از ساختار وب سايت کمک مي کنند .

ساختار سايت :
ساختار يک سايت دقيقا بيان مي کند که چگونه يک سايت در وب سرور ذخيره مي شود . مي توانيد به فايلهايي که بر روي سرور وجود دارند فکر کنيد . آنها همان عملي را که وقتي در روي PC ها قرار دارند انجام مي دهند . بر روي يک PC درايو اوليه C:\ مي باشد ، ساختار را با زير ساختارهاي ديگر مانند زير ادامه دهيد. Program Files يا My Document Windows و ... هر شاخه شما را به زير شاخه هاي بيشتري هدايت مي کند . اين نوع نظامبندي ساختاري را که به مديريت سيستم شما کمک مي کند ايجاد ميکند ، وقتي کاربر آدرس http://www.Company.com را در قسمت نوار آدرس مرورگر وارد مي کند ، مرورگر به آن شاخه ها دسترسي پيدا مي کند که اين مسير مي تواند با مسير C:\drive سيستم خود قابل مقايسه باشد و در طرف ديگر آن نامگذاري فايلها و طريقه گذاشتن آن در سرور تعيين مي شود .
وب سرور همچنين فايلها و تصاوير را در شاخه هايي که شما ايجاد کرديد ذخيره مي کنند . ساختار فايلها بر روي سرور به شاخه و زير شاخه هايي تقسيم مي شود که پيشنهاد مي شود محلي براي مديريت در خواستهاي شما باشد . تمامي فايلهايي که بر روي شاخه PC شما قرار دارند را در نظر بگيريد مديريت اين فايلها مشکل به نظر مي رسند.وقتي ساختاري توسعه مي يابد توجه کنيد که هر فولدر در زير شاخه اي وجود دارد وشما ميتوانيد در هر زير شاخه تصاويري را قرار دهيد . بهتر است تمريني براي نگهداري فايلها در زير شاخه ها و نظم بندي ساختار داشته باشيد . اين ساختار مي تواند توسعه پيدا کند و فايلهاي جديدي در زير شاخه ها قرار گيرد. از اين جهت شما بايد از روش هاي قابل فهم و معني داري براي ساختار سايت استفاده کنيد. .

URLS :
URL براي محاسبه موقعيت و عمق يک وب سايت استفاده مي شود . براي مثال اگر کاربران بخواهند اطلاع پيدا کنند که در کدام قسمت سايت قرار دارند مي توانند با نگاه کردن به URL آدرس بار اين کار را انجام دهند تا بتوانند موقعيت خود را تشخيص دهند . با مثال فوق در نظر بگيريد که يک URL چگونه بر موقعيت جاري اشاره مي کند . http://www.company.com/marketing/newproducts/pricing اين روش فقط موقعي کار مي کند که شاخه ها نام هاي معني دار داشته باشند . دوباره تاکيد مي کنيم که نام فايلها بسيار مهم است وبه پيمايش و ساختار سايت کمک مي کند .
نام فايلها :
نام فايلها مي تواند به همان اندازه نام شاخه مفيد باشد . اگر نام فايل HTML تائيدي بر اين نکته باشد که کدام صفحه توسط کاربر بازديد شده است مي تواند به فرآيند سايت پيمايي کمک کند . براي مثال URL فوق و نام فايل به کاربر دقيقا مي گويد که کدام صفحه را بازديد مي کند http://www.companyname.com/financial/qdarter2.htm

قرار داد معمول :
Navigation هايي که براي سايت خود انتخاب مي کنيد نبايد در سايت منحصر به فرد باشد . اين امر مي تواند براي سايتهاي ديگر نيز مفيد باشد . خيلي از المانهاي عادي که در وب از آنها استفاده مي کنيد براي کاربران مانوس مي شوند و بنابراين معاني از پيش تعريف شده خواهند داشت . بيشتر اين المانها بر چسب دارند . براي مثال وقتي کاربر دگمه و کليد بر چسب دار Home Page را مي بيند مي داند که آن لينک وي را به کجا خواهد برد براي اتصال به صفحه خانگي از Lable هايي مثل نقطه ورود استفاده نکنيد. به ياد داشته باشيد که کاربران مانند يک گردشگر هستند و شما بايد کاري کنيد که آنها را راضي نگه داريد و آنها همواره با شما باشند . در ادامه بحث خيلي از Logo ها يا تصاوير نشانه دار بايد به صفحات خانگي متصل شوند . بقيه بر چسب هاي عادي مثل Search يا Find کاربران را براي جستجو به سايتهاي ديگر هدايت مي کند . (FAQs, Downloads , News, Sitemap , About Us, Contact Us) همگي از بر چسب هاي معمول در سايت ها هستند . سعي نکنيد که از برچسب هاي منحصر به فرد استفاده کنيد،چراکه بهتر ان است که کاربران بتوانند برچسب ها را تشخيص دهند تا بتوانند به راحتي در سايت گردش کنند.

Guided Navigation (راهنمايي Navigation ) :
از تکنيکهاي معمول ديگر براي کمک به کاربران در حين سايت پيمايي راهنمايي آنها است . باايجاد يک اتصال به نقاط ديگر در واقع براي کاربرا ن خوددر وب ورودي براي حرکت به نقاط ديگر ايجاد مي کنيد.اين اتصالات بايد براي اطلاعات ضروري ايجاد شود و نيز به کاربران اجازه خروج بدهند.به عنوان مثال با خريد بروي اينترنت (بصورت (onlineکاربران براي خريد از ميان اطلاعات عبور مي کنند و سپس براي دريافت اطلاعات بهايي پرداخت مي کنند.اگر از تصاوير گرافيکي استفاده مي کنيد بايد به نحوي باشند که قابل درک باشند و مخاطبين قادر باشند به راحتي با تشخيص المانهايي که قابليت کليک شدن را دارند در سايت گردش کنند.

نقشه فعاليت Navigation
Navigation چون بطور محسوسي به نوع تفکر و سليقه شخصي طراح بر مي گردد گاهي اوقات مي تواند مشکلاتي ايجاد کند و از ديدگاه طراحان کارايي navigation ها متفاوت هستند.
اگر Navigation يک سايت کاربردي نباشد کاربران از سايت شما خواهند رفت وبالعکس آن اگر Navigation خوب عمل کند کاربران به راحتي از مکاني به مکان ديگر گردش مي کنند . Navigation سايت بايد آزمايش شودو اين مرحله نياز به برنامه دقيق و حساب شده اي دارد.

موارد زير را در نظر بگيريد :
- محاسبه اهداف و نيازهاي کاربران.
- ياد گيري از Navigation هايي که کارآيي خوبي دارند .
- رفتن به عمق سايت
- ايجاد اتصالات سريع
- پيش بيني اين مسئله که کاربران سلايق و پيش زمينه هاي متفاوتي دارند.

پيش بيني مقاصد و نيازها :
طراحي Navigation براي پيش بيني فعاليتهاي کاربران سايت و ساختن يک سايت براي حمايت از کاربران مي باشد و براي انجام آن بايد بدانيد که کاربران سايت چه مقاصد و نيازهايي دارند . براي محاسبه اهداف و نيازهاي کاربران نياز به مصاحبه با مردمي که از سايت شما ديدن مي کنند خواهيد داشت . بايد زماني را براي مصاحبه با کاربران و آگاهي از فعاليت روزانه آنها قرار دهيد . براي ايجاد يک سايت تجاري با کار بران زيادو بااستعداد بايددرباره اولويت هايي که مي خواهند در سايت داشته باشند پرسش کنيد و کوشش کنيد که مقاصدي که در پشت درخواستهايشان دارند را نيز درک کنيد . راه حل اصلي آن است که براي مشکلات و معماهابايد راه حل مطلوبي بدست آيد و اين مهم فقط با مصاحبه با کاربران سايت بدست مي آيد.

آموزش از Navigation هايي که کارآئي خوب دارند :
اين مورد بيشتر از سايتهايي بايد آموخته شود که پيمايش درآنها آسان است . المانهاي معمولي که در پيمودن يک سايت موفق هستند را در نظر بگيريد . صرفنظر از ديدگاههاي که تا بحال استفاده کرديد يک Navigation خوب داراي خصوصيات زير است :
- داشتن ظاهري آسان و ساده
- پايداري و بقاء
- ايجاد اتصالاتي براي بازگشت
- نمايش در زمينه
- حق انتخاب براي کاربر
- ايجاد پيامهاي روشن و گيرا
- ايجاد برچسب هاي قابل درک و تشخيص
- حفظ اهداف اختصاصي سايت
- تامين اهداف کاربران و مراقبت از آنها
تمامي اين موارد مهم هستند اما ايجاد اتصال احتمالا بيشترين اثر را براي کاربر دارد . Navigation ها بايد به به مردم بگويد که آنها کجا هستند و اگر ممکن باشد بگويد که کجا بايد بمانند . کاربران بايد قادر باشند که به راحتي اتصالات و موارد با قابليت کليک را شناسائي کنند . آنها نياز دارند که بدانند که آيا خريدي که کردند و جستجويي که انجام دادند و وظايف ديگر با موفقيت انجام شده است ؟ با ايجاد بازگشت مي توانيد احتياجات اصلي را براي Navigation تامين کنيد .

رفتن به صفحات عميق تر از صفحه خانگي
حتي در سايتهايي که Navigation هاي ضعيفي دارند گردش از صفحه خانگي به صفحات ديگر دروني سايت بدون مشکل زيادي آسان است . ولي در هر صورت برنامه ريزي صفحه خانگي شما يک بخش کوچکي از وظيفه شما در قبال Navigation مي باشد . به هر جهت برنامه ريزي خوب براي Home Page يکي از کوچکترين کارهايي است که براي ايجاد Navigaton خوب و موفق بايد رعايت کنيد. هر چقدر در فازهاي اوليه طراحي جزئيات را بيشتر رعايت کنيد کاربران شما با مشکلات کمتري مواجه خواهند شد .
بيشتر مشکلات Navigation اين است که پارامتري براي رفتن از صفحه خانگي به صفحات ديگر وجود ندارد . اين مشکلات منجر به گرفتار کردن و به گل نشستن کاربران در سايت مي شود . معمولا اين اتفاقات به دليل توجه بيش از اندازه به طراحي Navigation در يک جهت خاص روي مي دهد . در طراحي Navigation تمامي اين جزئيات و نيز مواردي که دور از شما مي باشند و ممکن است براي سايت پيش آيند در نظر گرفته شوند.

ايجاد اتصالات سريع :
ساختار صفحه را به طور کلي در نظر بگيريد و ر کمي وقت را براي ساختن ميانبر در سايت صرف بگذاريد . بعضي از اين ميانبرهاي معمولي شامل جستجو ، نفشه سايت و جداول( Table, Site Map , Search) هستند . هدف از هر ميانبر کمک به کاربران براي پيدا کردن سريع اطلاعات مي باشد وشما بايد راه ميانبر را با اين هدف در ذهن خود طراحي کنيد. خيلي از المانهاي صفحات کاربردي نيستند زيرا يک سري از موارد گمراه کننده را ارائه مي دهند . مثلا نقشه سايت زمان

زيادي را براي بارگذاري نياز دارد و يا جداول نياز به Scroll کردن دارند . راههاي ميانبر بايد ساده ، سريع و قابل درک باشند و نيز بايد بدانيد که کاربران استعدادهاو

تواناييهاي متفاوتي دارند . به عنوان مثال نحوه تاثير علايق شخصي درايجاد يک Navigation کاربردي رامي توان در جستجوکردن و عملکردافراد در سايتها دانست . بعضي از کاربران دوست دارند تا جايي که ممکن است از پرسه زدن در سايتها خودداري کنند و اطلاعات دقيق خود را در زمان کمي بدست آورند. اما بالعکس کودکان در هنگام جستجوي اطلاعات معمولا تمايل به گردش در سايت را دارند و وقت بيشتري را صرف مي کنند.


طراحي Navigation مشکل است اما در عين حال کمک به کاربران براي رسيدن به مقاصدشان مي باشد .همواره به خاطر داشته باشيد که Navigation ها بايد به کاربراني که مي خواهند در سايت شما به مقاصد خود دست يابند کمک کرده و آنها را هدايت مي کنند

 

گرافيک هاي وب
گرافيکهادر عين حال که باعث ايجادجذابيتهايي در صفحات مي شوند به همان ميزان مي توانند و دامهاي پنهاني بر ضد توسعه در وب ايجاد کنند . تنها تعدادمحدودي از قالبهاي گرافيکي تصاوير بوسيله مرورگرها حمايت مي شوند که خود آنها نيز مزايا و زيان هاي خاص خود را دارند يعني حتي بعضي از قالبهاي مفيد و مقرون به صرفه نيز،با محدوديت هاي جدي مواجه هستند . اين امر طراحان وب را به رقابت و مبارزه براي ايجاد تصاويري که بطور سريع بارگذاري مي شوند وادار مي کند. در اين رقابت ابتدا بايد معاني عميق از وظايف تصاوير در وب سايت و نيز بهتر جلوه دادن تصاوير درک شود.

 

تصاوير
در طراحي سايت تصاوير ارکان اصلي هستند . کاربران انتظار دارند که اين عکسها بتوانند مشاهدات خوبي برايشان به ارمغان آورند . همچنين از عکسها براي Navigation و نقشه هاي تصويري و دگمه هاي تصويري، ( که باعث اتصال به صفحات و يا منابع ديگر مي شوند )، استفاده مي شود . روي يک سايت يکدست و يکپارچه ساختار Logo و نماد هاي تجاري براي شناسائي بسيار مهم هستند . تصاوير خوب در طراحي بايد داراي جذابيت و کارآيي و مهمتر از همه سايز کوچک باشند .
اندازه فايل به طور مستقيم بر زمان بارگذاري تاثير دارد و ملاحظات اصولي براي توسعه و انتشار وب در اين مورد بايد رعايت شود . طراحان بايد پهناي باندي که براي تصاوير بکار برده شده در صفحه مورد نياز است را ، در نظر داشته باشند . معمولاً کاربران براي ديدن عکس بي صبر و حوصله مي شوند . مندرجات صفحات وب با بکارگيري غلط عکسها و ايجاد زمان بارگذاري طولاني نابود مي شوند .


مودم با سرعت 56 kbps در Dial Up استاندارد به کار برده مي شود ولي هنوزهم خيلي از مودم هاوجود دارند که با سرعت کمتر از آن، مورد استفاده قرار مي گيرند . اگر سايت به منظور استفاده در اينترانت بر روي شبکه ايجاد شود خيلي ازاين موانع بر طرف خواهد شد . به ياد داشته باشيد که سرور اينترانت هدف متفاوت تري نسبت به برنامه هاي کاربردي دراينترنت دارد . نمايش اينترنت براي استفاده عمومي باشد و مي تواند نماي سازمان را براي دنياي بيرون ترسيم کند ولي اينترانت براي مصارف تجاري و به مقصود دسترسي سريع و آسان به منابع و اطلاعات بنا شده است.ايجاد زرق و برق در اينترانت باعث کاهش بهروري مي گردد. شما مي توانيد اينترانت را در جهت به عمل و اينترنت را مکاني جهت نمايش و عرضه بحساب آوريد.

 

گرافيک ها تشريح و توضيحي بر موارد و فعاليتهاي سايت و نيز ارائه معاني Navigation در يک سايت وب مي باشند.
داده هاي متصور رقمي :


همه تصاوير ديجيتالي ويژگيهاي خاص و مهمي را دارند که مي توانند در اندازه سايز آن موثر باشند که مقدار کمي از اين ويژگيها در اين بخش بيان مي شود .

پيکسل : ( Pixel)
نقطه کوچکي در تصوير مي باشد و در يک جمله شبکه اي از بلوکهاي ساختماني براي گرافيکها و تصاويري است که مي تواند بر روي کامپيوتر نمايش داده شود . پيکسل کوچکترين واحد نمايشي کامپيوتر است .

عمق رنگ :
پيکسل به مقدار زيادي اطلاعات رنگي ايجاد مي کند . اين اطلاعات با بيت اندازه گيري مي شوند .حساب کنيد که چگونه هر پيکسل تمامي اين رنگها را مي تواند نشان دهد . براي مثال اطلاعات پيکسل 4 مي تواند بيتي در مد Gray Scale تا 16 سايه خاکستري را نشان دهد . هر 8 بيت از اطلاعات رنگ در هر پيکسل تا 256 بيت از اطلاعات رنگ را توليد مي کند و به اين ترتيب بديهي است که در درجات بالاتر بيت ( که عمق بيت نيز ناميده مي شوند ) واقع بيني رنگي بيشتري را به ارمغان مي آورد . ضرورت تفکيک پذيري استاندارد صفحه نمايش 640*480 يا 72 نقطه در اينچ (dpi) مي باشد . شما بايد المانهاي وب را با آهنگ خاص براي کاربران جلو برده و توسعه دهيد .

 

جدول رنگ و الگو :
( مجموعه اي از رنگهاي قابل دسترسي در يک سيستم گرافيکي کامپيوتر ) :
اگر چه 8 بيت رنگ مي تواند ميلونها رنگ را نمايش دهد ولي فقط در يک زمان 256 رنگ حمايت مي شوند . سيستم فقط اين 256 رنگ را در سيستم گرافيکي خود ذخيره ميکند .


تذکر : تفاوت کمي مابين جعبه رنگ ويندوز ميکروسافت و جعبه رنگ مرورگر Netscape Navigator وجود دارد . Navigator از 256 رنگ حمايت مي شوند ولي ويندوز از216 رنگ استفاده مي کند . هنگامي که يک عکس 8 بيتي ايجاد مي کنيد از يک بردار و يا يک نرم افزار نمايشي استفاده مي کنيد ،خود برنامه يک جعبه ايجاد مي کند که رنگهايي که در عکس موجود مي باشند در آن جعبه رنگ نيز وجود دارد . هنگامي که تصوير اصلي نمايش داده مي شود جعبه رنگ براي نمايش رنگ اصلي تنظيم مي شود . وقتي که تصاوير متعددي بطور مرتب و يکجا به نمايش مي گذاريد دچار عدم هماهنگي در تلالو رنگها مي شويد که اين امردرخشش الگو يا عوض شدن جعبه رنگ ناميده مي شود .

درخشش الگو، زماني اتفاق مي افتد که تفاوت معني دار زيادي بين تراکم ( چگالي ) تصوير يا جعبه رنگ آن و تراکم ( چگالي ) سيستم يا جعبه رنگ آن وجود دارد . براي غلبه بر اين محدوديت مرورگر به طور اتوماتيک تکنيکي را بنام افزايش نور تصوير ايجاد مي کند .

افزايش شدت نور نمايش
افزايش شدت نور نمايش تخمين تقريبي يا تطبيق رنگهامابين يک جعبه تصوير و جعبه رنگ سيستم است ورنگهاي روي تصاوير با رنگهاي سيستم جايگزين مي شوند . متاسفانه افزايش شدت نور باعث ميشود که نمايش عکس را بصورتي که شما نمي خواهيد عوض کند . تصاوير بايد قبل از آنکه در صفحات وب انتشار داده شوند پرنور شوند .

عکسهاي با فورمات Bitmap و برداري (Vector)
عکسهاي گرافيکي وب به 2 قالب دسته بندي مي شوند Bitmap و Vector که هر قالب خود زير شاخه هايي نيز دارد .

Bitmap:
بيشترين قالب گرافيکي معمول Bitmap مي باشد . عکسهاي Bitmap از تاثير هر رنگ نمايش به طور جداگانه ساخته شده اند . هر چقدر که رنگهاي ايجاد شده توسط يک عکس بيشتر باشد، سايز فايل مربوطه به آن عکس بيشتر مي شود . وقتي که فايل Bitmap با بزرگنمايي ديده مي شود ، فايل Bitmap شبيه به يک سري مربع کوچک مي شود که هر يک درجه رنگي دارند که در کل عکس سهم دارد .
Bitmap هنگامي که از نزديک ديده مي شود ظاهري ناصاف دارد اما هنگامي که با فاصله به آنها نگاه مي کنيد بصورت نقطه ، نقطه و شبيه به شکل واقعي و يا بصورت بلوکهاي مجزا مي باشد.
براي ساختن فايل Bitmap مرورگر موجود به طور هماهنگي در بارگذاري يک عکس با يکديگر کار مي کنند .
اطلاعات هر پيکسل ذخيره مي شود و سپس دوباره در مرورگر براي ايجاد تصوير برگردانده مي شود.چون فايلهاي فايلهاي Bitmap از تعداد ديسکهاي بيشتري براي نمايش استفاده مي کنند سايز بزرگتري دارند،فايلهاي bitmap براي عکسها اثر هاي سايه دار و لبه هاي هموار يا تيره ايجاد مي کنند.

بردار :
تصاوير برداري در تفسير و ترجمه متفاوت تر از فايلهاي Bitmap ميباشند. تصاوير برداري اطلاعات عکس را در دستورالعمل هاي رياضي خود ذخيره مي کنند که در هنگام نمايش معني مي دهند.
براي مثال براي ايجاد يک دايره لازم است که مختصات مرکز و شعاع و درجه رنگ را بدانيم . از اين اطلاعات و دستورالعملهاي رياضي براي افزايش سايز فايل نيز استفاده مي شود .چون مقادير قابليت عوض شدن دارند بنابراين افزايش سايز بردار اندازه فايل را زياد نمي کند .
امتياز ديگر تصاوير برداري توانائيهاي آنها در به مقياس گذاشتن راندمان ابزار استفاده شده مي باشدو تصاوير برداري مستقل از قدرت تفکيک پذيري مي باشند.

برنامه هاي گرافيکي :
شما مي توانيد با برنامه هاي گرافيکي تصاوير ديجيتالي ايجاد کنيد . اخيراً پيشرفت هاي زيادي در نرم افزارها براي ويرايشي کردن عکسها ، رتوش کردن و ارسال آن براي وب ايجاد شده است .
اين برنامه ها به 2 گروه زير تقسيم مي شوند :
ترسيم بردار ، فايلهاي از نوع نقاشي

برنامه هاي ترسيم اشکال گرافيکي برداري :
نرم افزارهاي ترسيم بردار مبنا مانند XRes و AdobeIllustrator توصيف کننده نقشه شکل مي باشد و مي توان در آن خطوط نامرئي ايجاد کرد .
اطلاعات عکس در مجموعه اي از دستورالعمل هاي رياضي ذخيره مي شود . در قبل بحث کرديم که تصاوير برداري مستقل از مانيتور هستند به اين معنا که تنظيمات مانيتور کامپيوتر بر روي سايز و اندازه تاثير گذار است و نيز اين تصاوير کوچکتر از فايلهاي مشابه خود از نوع Paint هستند . تصاوير برداري گرافيکي معمولا در ابعاد سه بعدي و در محيط هاي زبانهاي نمونه سازي فرضي VRLM- Virtual Reality Modeling Language مورد استفاده قرار مي گيرند و معمولا نمي توانند به درستي و به طور واقعي گرايانه جزئيات تصاوير را انتقال دهند و نمايش آنها در صفحه نمايش تا اندازه اي آهسته تر است ونيز براي ديدن آنها در وب نياز به plug-ins مي باشد. به هر جهت تصاوير برداري در صنعت و مصارف علمي کاربرد خيلي خوبي دارند . بعدا به معرفي برنامه هايي که از تصاوير برداري حمايت مي کنند خواهيم پرداخت.

برنامه هاي نقا شي :
برنامه هاي نقاشي از Scan از عکس تا ضبط فريم هاي ويدئويي فايلهاي Bitmap ايجاد مي کند و يا براي ايجاد کارهاي هنري از آنها استفاده مي شود . فايلهاي Bitmap با جزئيات بيشتري نشان داده مي شوند . در قبل بحث کرديم که فايل Bitmap با نقطه هاي کوچکي که هر نقطه مطابق با يک پيکسل در صفحه نمايش مي باشد طراحي شده است .
فايلهاي Bitmap در هنگام ضرورت پيکسل به پيکسل ويرايش مي شوند .
مضرت فايلهاي Bitmap در اين است که سايز فايلهاي اصلي بزرگ هستند . ظاهر فايلهاي Bitmap به طور زيادي بر صفحه مانيتور اثر مي گذارد . هر دو قالب Jpg ، Gif از نوع Bitmap هستند .
براي ايجاد تصاوير گرافيکي خوب معمولا از نرم افزارهاي زير استفاده مي شود:
• Adobe Photoshop
• Microsoft Image Computer
• JASC Paint Shop Pro


قالبهاي فايل تصوير
تصاوير گرافيکي در قالبهاي زير ظاهر مي شوند : Bitmap (BMP) قالب TIFF (Tagged Image File Format) (Gif) Graphic Interchange Format , (WMF) Windows Meta File (JPEG) Joint Photo Graphic Express Group فقط قالبهاي Gif و JPG بطور معمول و ذاتي با مرورگرها حمايت مي شوند و فورمتهاي ديگر با کمک Plug in مشاهده مي شوند . حمايت ذاتي به اين معنا است که مرورگر نيازي به نرم افزار خاص براي نمايش عکس ندارد . هنگام ايجاد يک تصوير وب يک طراح بايد يکي از فايلهاي jpg يا gif را بر مبناي نوع عکسي که در فرمت دارد انتخاب کند . جدول زير قالبهاي گوناگوني از فايلهاي عکس و پسوندهاي آن را نشان مي دهد .
Image File Format


File Name Extension File Format Origin
Jpg,jpeg Joint photoGraphic Experts Group Joint Photographic Experts Group
Gif Graphic InterImage Format Compuserver.Inc


Tif Tag Image File Format Aldus Corporation
Bmp Bitmap(BMP) Microsoft Corporation


Wpg Word Perfect Graphic Word perfect Corporation
Png Protable Network Graphics Codelable INC
PCX Bitmap(BMP) Soft corporation


Graphic Interchange Format- Gif
Gif يک قالب فايل مستقل است که محدود به نمايش 256 رنگ مي باشد که بطور طبيعي بوسيله Compuserver براي سرويسهاي روي خط انتشار داده شده است . Gif براي اکثر طراحان حرفه اي وب قالب خوبي مي باشد زيرا سايز آنها کوچک هستند.
بهم تابيدگي فايلهايGif بي نظير است و بهتر است که براي فايلهاي بزرگ از اين نوع قالب استفاده شود . Gif به عنوان يک قالب کم ضرر در نظر گرفته مي شود به اين معني که تصوير فشرده مي شود در حالي که هيچ اطلاعاتي از دست نمي رود . در نتيجه يک فايل Gif نمي تواند به اندازه يک فايل Jpg فشرده شود و نيز طراح نمي تواند ميزان فشردگي را محاسبه کند .


Animated -Gif
در سال 1989 ورژني از نرم افزار مربوط به فايلهاي Gif اين امکان راداد که رشته توالي از عکسها ذخيره شده يک فايل متحرک نمايش دهد. فايلهاي Gif مي توانند انيميشن هاي کامل و افکتهاي ويدئوئي بدون نياز به Plugins را ايجاد کنند .


فايلهاي Gif ممکن است شامل يک عکس ساکن باشد ، توابع متحرک Gif مانند کارتون و ...
فايلهاي Gif ممکن است شامل فرمهاي متوالي است که تقريباً از Cach مرورگر بارگذاري ميشوند و بطور نا محدود تکرار ميشوند و يا حلقه مجبور به حرکت تقليدي ميشود. يکي از اختيارات Gif هاي متحرک اين است که آنها در درجه بالاي تصاوير متحرک قرار دارند آنها وابسته به Client - Pull و Server – Pushنيستند. هم Client – Pull و هم Server Push نياز به فايلي دارند که بتوانند بطوري در پي در پي با تعداد زيادي تغييرات بين کامپيوتر کاربر و کامپيوتر سرور بارگذاري شود .


( Server Push _Client Pull )
( Server Push _ Pull ) ترکيبي از فنون سرويس دهنده / سرويس گيرنده وب که بصورت انفرادي شامل فشردن سرويس دهنده يا کشيدن سرويس گيرنده است. در فشردن سرويس دهنده ، داده ها را در سرويس گيرنده بار گذاري ميکند . اما ارتباط داده اي همچنان باز ميماند . اين ترکيب به سرويس دهنده امکان ميدهد که در صورت که در صورت لزوم انتقال داده ها را به مرورگر ادامه دهد . در کشيدن سرويس گيرنده ، سرويس دهنده داده ها را براي سرويس گيرنده بار گذاري ميکند. اما ارتباط داده اي باز باقي نميماند. سرويس دهنده رهنمود HTML را براي مرورگر ارسال ميکند و به آن اعلام ميکند که اين ارتباط را پس از يک فاصله زماني مجدداً باز کند. تا داده هاي بيشتري را دريافت کرده يا احتمالاً URL جديدي را باز کند.

 


Gif شفاف
امتيازي که فايلهاي Gif نسبت به تصاوير JPG دارند اين است که طراح مي تواند يک رنگ از تصاوير Gif طراحي کند که شفاف باشد و اين ويژگي باعث رفع محدوديت ها در اشکالي مثل مربع يا مثلث مي شود . براي مثال يک طراح مي تواند يک Logo دايره اي با يک زمينه رنگ شفاف ايجاد کند . بنابراين عکس با اطلاعات شفاف و بصورت دايره ظاهر مي شود .
Joint Photographic Experts Groop -JPEG :
عکسها در قالب JPEG از رنگهاي بيشتري نسبت به فايلهاي Gif برخوردار هستند . اما معمولا به زمان بارگذاري بيشتري نيز نياز دارند . فايلهاي JPG شامل اطلاعات 24 بيت رنگي ( 16.7 ميليون رنگ ) مي باشند و به خوبي در تصاوير يکپارچه گرافيکي و عکسبرداري ها ظاهر مي شوند . بايد به خاطر آوريد که خيلي از کاربران فقط توانايي نمايش 8 بيت رنگ را براي خود دارند و در نتيجه در نمايش عکس براي آنها به مقدار قابل ملاحظه اي افزايش نور ايجاد مي شود . ( پديده اي که قبلاً راجع به آن بحث شد)
فايلهاي JPG به طور اتوماتيک فشرده مي شوند و در هنگام ورود به صفحات وب از حالت فشردگي خارج مي شوند . اثرات فشرده سازي متفاوت هستند . فشردگي بيشتر تنزل درجه بيشتري در عکس نهايي دارد . JPG را به عنوان يک فايل زيان آور و پر اتلاف در نظر مي گيرند . به اين معني که فشردگي عکس را افزايش مي دهد . رنگها با قطره چکان از جعبه رنگ عکس برداشته مي شود و نتيجه آن تنزل در کيفيت عکس است . براي مثال يک فايل 100 kb مي تواند 10 kb فشرده شود و به هر جهت اين فشردگي کيفيت عکس را کم مي کند . يکي از مضرات استفاده از اين قالب اين است که طراح کنترلي بر چگونگي تبديل 24 bit به 256 رنگ استفاده شده با صفحه نمايش کاربر را ندارد .
همچنين تفاوت بارزي در نحوه نمايش اين قالب در 2 مرورگر IE و NetScape وجود دارد بعلاوه نحوه نمايش در PC ها نيز متفاوت تر از مکينتاش مي باشد . طراح بايد قبل از آنکه صفحه خود را به اتمام رسانيد بداند که کدام قالب منظور وي را بهتر تامين ميکند و کار خود را در دو مرورگر با سيستم عامل هاي مختلف آزمايش کند .
JPEG2000:
قالب جديد JPEG به منظور توسعه ويژگي هاي فشردگي فايلهاي JPEG استاندارد مي باشد همانطور که قبلا بحث شد قالب اخير JPEG که اطلاعاتي راجع به تصويري که فشرده شده است در بردار سودمند نسيت و اين قضيه در نتيجه روزنه هايي را در تصوير ايجاد مي کند و باعث ايجاد تصوير خالدار مي گردد . در JPEG 2000 فشرده سازي در اثر يک تکنولوژي مواج بوجود مي آيد که اطلاعات را به گونه اي متفاوت ذخيره مي کند که تعداد زيادي از تکه هايي که در تصاوير فشرده شدهاي که از طريق JPEG بوجود آمدند را از بين مي برد .

Portable Network Graphics -PNG:
قالب PNG به عنوان يک قالب جديد براي گرافيکهاي وب ظاهر شده است . براي تصاوير وب PNG بهترين ترکيب از ويژگيهاي JPG و GIF را تحت يک قالب واحد دارا مي باشد . فايلهاي PNG زيادتر هستند و همچمين از شفافيت فايلهاي GIF و از عمق رنگي JPGحمايت مي کنند . فشردگي در فايلهاي PNG با استفاده از فيلترهاي فشردگي که تا عمق 48 bit حمايت مي شوند توسعه پيدا کرده است . حمايت مرورگرها از قالب PNG هنوز معمول نشده است . Netscape 4.7 و IE5 با درجات مختلفي از PNG حمايت مي کنند . به هر جهت کميته www در 1996 فرمت PNG را پيشنهاد داد ولي فرمت استاندارد شده نيست .
تصاوير برداري مقياس پذير SVG
قالب تصاوير برداري مقياس پذير (SVG) در فاز نقشه هاي کاري W3C مي باشد . SVG در XML در تشريح اشکال اصلي کاربرد دارد . مشابه بردارهاي گرافيکي ديگر SVG هنگامي که با هنرهاي خطي و اشکال کار مي کند بهينه مي شود .
ايجاد تصاوير
ايجاد تصاوير با کيفيت در وب نياز به داشتن علم و کاربرد نرم افزارهاي گرافيکي دارد و از اين جهت طراحي وب براي استادان آن مي تواند مشکل باشد . يک هنرمند گرافيک کار بايد بتواند بخوبي تصاوير خوبي را ايجاد کند. اگر شما ذاتا استعداد اين کار را نداريد خيلي از منابع در روي وب استفاده از اين عکسها را به طور مجاني براي شما ايجاد کردند . عکسهاي با کيفيت خوب معمولا مجاني نيستند ولي به هر جهت مي توانيد براي بدست آوردن کيفيت مطلوب از گرافيک ها در سايتهاي مختلف ثبت نام کنيد . اين حق اشتراک مي تواند در محدوده حق اشتراک ماهيانه تا حق اشتراک ساليانه باشد .
تذکر : ابتدا مطمئن شويد که تصاويري که در سايت خود از آنها استفاده مي کنيد حق کپي برداري از آن مجاني است . متون بکار برده شده در وب سايت يا بايد توسط شما ايجاد شود و يا براي دسترسي به آنها بايد اجازه داشته باشيد . هميشه جملات خود را از لحاظ قانوني بررسي کنيد .
ويژگي ALT : ويژگي ALT متون اختياري در مکانهايي از تصاوير بر روي صفحات HTML ايجاد مي کند . گرامر استفاده از ويژگي ALT به شکل زير دنبال مي شود :

ويژگي ALT براي مکان هاي زير مهم است :
ويژگي ALT براي مکان هاي زير مهم است :
● کاربراني که گزينه نمايش عکس را در مرورگرهاي خود غير فعال کردند از اين طريق مي توانند آنرا بخوانند.
● هنگامي که صفحه در حال بارگذاري است کاربر مي تواند توصيف آنرا بخواند .
● اين گزينه براي کاربراني که قدرت بينايي يا شنوايي کمي دارند امکانات خوبي ايجاد ميکند.
بهينه سازي تصاوير :
يک طراح وب اگر نتواند تصاوير خود را بهينه سازي کند هيچ يک از توانمنديهاي Gif و jpg و Png تشخيص داده نمي شود. اين اشتباه غلط ازآنجا ناشي ميشود که بگويم هيچ يک از اين قالبها از ديگري بهتر نيست. در صورتيکه در قبل گفتيم که هر قالب تصوير داراي توانمندي مي باشد که آن را منحصر به فرد مي کند . به عنوان يک طراح وب بايد بياموزيد که چه نوع قالبي را براي ايجاد يک تصوير خوب و جذاب و بدون مشکل به کار بريد استفاده از قالبهاي Gif يا Jpg شما را به استفاده از تصاوير بهينه مطمئن نمي سازد .
موارد زير راهنمايي است که شما را در بهينه سازي تصاوير کمک مي کند :
● استفاده از رنگهايي که در وب امنيت دارند .
● ايجاد يک ليست از رنگهاي ممکن
● استفاده از رنگ هاي يکدست در هر جايي که ممکن باشد .
● اجتناب از اثرات بصري نامطلوب تا جايي که مقدور است .
● استفاده از امکانات بهينه سازي .
منابع بهينه سازي :
در حال حاضر خيلي از منابع وجود دارند که براي کمک به طرح بهينه سازي تصاوير در دسترس مي باشند . روش اصلي براي بهينه سازي, محاسبه کوچکترين مقدار رنگ ممکن و انتخاب قالب فايلي است که مي تواند کيفيت رنگ درخواستي شما را ايجاد کند . بيشترين استفاده معمول در بهينه سازي استفاده از نرم افزارهاي Photo Shop ، Fire Works ، Image Ready و ... مي باشد . 2 روش بهينه ساز معمول ديگر که در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرند Online Version ، Desktop Version مي باشند .
بهينه سازي تصاوير بر روي اينترنت به نوعي نياز به حق اشتراک ساليانه دارد که اين مقدار به طور زيادي بسته به تعداد صفحات و يا عکسهايي مي باشد که شما مي خواهيد آنها را بهينه کنيد . بعضي از سرويسهاي ديگر مجاني هستند . يک طراح وب بطور ساده يک URL براي تصاوير وارد مي کند ، يعني بر روي سايتي ميرود که امکان بهينه سازي براي تصاوير را به ما ميدهد. برنامه اي روي سايت براي بارگذاري و بهينه سازي تصاوير آماده مي شود .
سپس طراح براي دسترسي به بهينه سازي تصاوير صاحب امتياز مي شود . سرويسهاي زير تصاوير بهينه OnLine ايجاد مي کند .
● Gifbot - www.netmechanic.com/accelerate.htm
● Gifwizard - www.gifwozard.com Desktop Image نيز به همان روش ، تصاوير شما را بهينه مي کند
تکه تکه کردن عکس و بهم اتصال دادن
روش ديگري که براي کمک به بارگذاري عکسهاي بزرگ در زمان کم وجود دارد برش دادن عکس مي باشد . برش تکه هاي متعددي از عکس را در بر دارد . با استفاده از جداول HTML يک عکس مي تواند تجديد بنا شده و در پنجره مرورگر بهم پيوند داده مي شود . برش ها نمي توانند تغييري در سايز عکس بوجود آورند اما بارگذاري عکس را سريعتر ميکنند زيرا کاربر قبل از بارگذاري عکس قسمت هايي از عکس را مي بيند.

چند رسانه اي
________________________________________چند رسانه ا ي و وب سايتها
برنامه ريزي کليد موفقيت در ايجاد چند رسانه اي براي وب سايت مي باشد . هر چند که زماني بيش نيست که چند رسانه اي ها ايجاد شده اند اما به کاربردن آن در وب بصورت يک علم کامل نيست .
بکار بردن چند رسانه اي ها بر روي وب با ابزارهاي گوناگون و با تکنولوژيهايي امکان پذير است که هميشه در دسترس نيستند . در اين بخش شما مي آموزيد که چگونه يک چند رسانه اي مفيد و کارا را ايجاد کنيد . چند رسانه اي محبوبيت زيادي بر روي وب بدست آورده است زيرا پيشرفت آن در تکنولوژي اينترنت به شما اين اجازه را مي دهد که چند رسانه اي هاي مختلف را بر روي صفحات وب با هم ترکيب کنيد .
اين تکنولوژيها توسعه دهندگان وب را به يک رقابت فرا مي خواند . پيش بيني کنيد که چگونه توسعه دهندگان با نمايش عکس العمل تکنولوژي هايي را بر روي سيستم هاي گوناگون و مرورگرهاي متفاوت به نمايش در مي آورند که اين امر نياز به برنامه ريزي و صبر و حوصله و مقدار زيادي آزمايش دارد .


امکانات جاري :
امکانات جاري چند رسانه اي ها بر روي وب مشکل به نظر ميرسند و يک طراح وب براي کاربرد اين ابزارها و تکنولوژيها کوشش مي کند . در آينده تکنولوژيهاي جديدي در گامهايي بلند و پر قدرت ظاهر خواهد شد به هر جهت طراحان امروزي با 2 عامل بزرگ رو برو هستند که عبارتند از پهناي باند و حمايت مرورگر از تکنولوژي مورد نظر . براي استفاده و لذت از اين تکنولوژي جديد به يک پهناي باند بالا و حمايت مرورگر از Plugins و تعداد خاصي از نرم افزارها نياز داريم . بنابراين طراحان وب بايد انديشه کنند و فريب استفاده از تکنولوژيهاي پر زرق و برق در صفحات خود را نخورند، زيرا کاربران استاندارد بر روي ارتباط Dialup هستند و مرورگرهاي معمولي از هر نوع تکنولوژي نمي توانند حمايت کنند . اين امر به آن معني نيست که شما نتوانيد از تکنولوژي جديد در صفحات خود استفاده کنيد ولي بايد مراقب باشيد که در صورت استفاده خيلي از کاربران خود را محروم مي کنيد . اگر شما کاربران خود را تعريف کنيدو بدانيد که کدام گروهها هستند که براي حمايت از تکنولوژي شما آماده ميباشد، ديگر لازم نيست نگران ارتباط با بقيه کاربران خود باشيد . بنابراين مي توانيد از تکنولوژي استفاده کنيد که باعث توسعه و پيشرفت سايت شما باشد. بيشتر تصميمات درباره استفاده از چند رسانه اي ها که ما بعداً در مورد آنها بحث خواهيم کرد در طي برنامه ريزي در حين طراحي سايت آماده مي شوند .

عامل زمان :
براي بقيه افکار و انتخاب منابع بدون هيچ گونه محدوديتي براي کاربر يک الگوي جديد ايجاد ميکند . براي مثال وقتي يک کاربر براي خريد يک کتاب يا مجله ثبت نام مي کند يا مشترک ميشود خود را درگير کرده است چون شخص براي آن کتاب زمان و هزينه گذاشته است بنابراين ترجيح مي دهد که به جاي خريد کتاب ديگر همان کتاب را بخواند .
ولي در مقابل آن کاربران وب ترجيح مي دهند که افکار خود را سريعاً تغيير دهند و به سايت ديگري مراجعه کنند . به هر حال کاربران وب براي وقتشان سرمايه گذاري مي کنند . تعيين مقدار زمان ميانگيني که کاربران از وب استفاده مي کنند مشکل است اما از نقطه نظر يک طراح زمان کاربران بسيار با اهميت است و اين زمان مشخص تا جايي بايد محاسبه شود که بتوانيد کاربران خود را نگهداريد . انتخاب صحيح چند رسانه اي به حفظ زمان بازديدکنندگان کمک خواهد کرد و شانس بازديدهاي طولاني و عوامل بالقوه سايت را نيز افزايش مي دهد.


________________________________________انيميشن
انيميشن يکي از مهمترين مولفه هايي است که وب را از بقيه رسانه ها مشهور تر کرده است . درجات مختلف انيميشن از تصاوير Gif انيميشن ساده تا عناصر تعبيه شده سه بعدي و محيط هاي مجازي مي توانند دسته بندي شوند و به محسوس شدن حس حرکت و درگير کردن تعدادي از کاربران کمک ميکند. بعضي اوقات از اين انيميشن ها براي جلب توجه و در مواقع ديگر براي شرح و تفصيل مفاهيم استفاده مي شود . طرح و ابزار هدفمند نه تنها فوايد انيميشن را از مسير خود منحرف نميکند بلکه به ارزش آن نيز ميافزايد.بيشتر انواع انيميشن هاي پايه Gif Animated و فايلهاي Macromedia Flash مي باشند .
Animated Gif فايلهاي (Gif Animator ) :
در قبل گفتيم که يک فايل انيميشن از جمع آوري عکسهاي ساکن و حرکت آنها در توالي رشته با سرعت و تکرار طراحي شده است . خيلي از لوگوها با Gif Animated طراحي شده است . اغلب آگهي ها فايلهاي Gif هستند که خود با حرکتشان براي آگهي چرخش ايجاد ميکنند . فايلهاي Gif Animator براي نمايش اطلاعات اضافي در مکاني مانند صفحه نمايش مي توانند خيلي مفيد باشند و توانايي جلب نظر کاربران را نيز دارند و حرکت را در فرم قالب عادي به صفحات ساکن اضافه مي کند .
رويدادهاي ماوسي Rollovers :
رويدادهاي ماوسي حرکتي است که با رد شدن مکان نماي ماوس بر روي مکانهاي معين صفحه ايجاد حرکت ميکند. به طور معمول رويدادهاي ماوسي همراه با المانهاي Navigation کاربرد دارند و آنها با نشان دادن عکس العمل نسبت به عمليات کاربر ، کاربر را درگير مي کنند و با کاربر بصورت متقابل عمل مي کنند و نيز بعضي از عناصر را بصورت ابر اتصال نشان مي دهند . در حالت عادي ابر متن هايي که در صفحه بصورت پيش فرض قرار دارند به رنگ آبي هستند و زير آنها خط کشيده شده است و اين روش ظاهر صفحه را کمي متفاوت ميکند.
فايلهاي Flash :
Macromedia Flash بطور چشمگيري مورد قبول همگان قرار گرفته است. Flash يک فرم جديدي از انيميشن را که در قبل ايجاد آن آسان نبود , معرفي مي کند و در حالي که پهناي باند را حفظ مي کند رسانه اي غني عرضه مي کند .
اجتناب از Animation :
اسکرول کردن متن ها يکي از انواع انيميشن هايي است که کاربران مايل به استفاده از آن نيستند . براي دادن اطلاعات خيلي مهم نبايد اسکرول ايجاد شود زيرا احتمالا کاربران توجه کمي به آنها خواهند کرد .
صوت
صوت متفاوت از بقيه مندرجات است و کاربران براي دريافت آن رسانه به نوع نمايش استناد نمي کنند و محدوديت هاي سايز مانيتور ، سيستم عامل و عمق و بيت رنگي نيز در آن وجود ندارد .
اصوات مي توانند به دو روش جداگانه انتشار داده شوند . کاربر بايد صوت را بارگذاري کند و سپس مراحل اجرا آن سيستم شروع مي شود و يا فايل صوتي مي تواند در قالب رشته اي توزيع شود . کيفيت اجراي هر فايل ضبط شده وابسته به مراحل و قالبهاي استفاده شده و کيفيت دستگاه خروجي سيستم کاربر براي فايل ديجيتالي مي باشد
بارگذاري صوت :
اولين صورت Audio در وب بارگذاري آن فايل مي باشد . يک فايل مي تواند در يک صفحه وب تعبيه شود و همراه با ساير فايلها مانند عکسها بارگذاري شود . بايد در نظر داشته باشيد که زمان بارگذاري فايلهاي صوتي بزرگ زياد است و بر خلاف فايلهاي متني نياز به حافظه بيشتري براي ذخيره و اجرا دارند . زمان بارگذاري يک فايل صوتي در مقايسه با زماني که آن فايل اجرا مي شود زيادتر است و اين مورد براي کاربران خيلي مناسب نيست . فايلهاي صوتي تعبيه شده از بقيه قالبهايي که به کاربر براي بارگذاري اجازه نمي دهد متفاوت است . آنها جزء مولفه هاي ضروري سايت هستند و غير قابل تفکيک مي باشند . توصيه ميشود فايلهاي صوتي را تعبيه نکنيد و به جاي آن به کاربر اجازه دهيد که خود آنها را بارگذاري کند و گوش دهد . در حال حاضر يک فايل تعبيه شده صوتي همراه با متن در وب استفاده مي شود فايل Flash مي باشد . فايلهاي Flash فايلهاي صوتي را بي اندازه در سايز کوچک مي کنند و بصورت جرياني براي کاربر تبديل مي کنند و زمان بارگذاري آن را براي کاربر کاهش مي دهند .
جدول زير فايلهاي صوتي و پسوندهاي آن را نشان مي دهد :
File Name Extention File Type
aiff Macintosh Native Format
.au Unix Native Format
.mid Midi Format,Produces Smal Files Size by Creating Music algorithms
.mov Quick time format , support both audio and video
.wav Windows native format
.swf Shock Wave / Flash Format


انتشار صوت :
مزيتي که در روش انتشار صدا با فايلهاي صوتي بارگذاري شده است اين ميباشد که کاربر مجبور نيست که به فايل گوش دهد. به مجرد آنکه اتصال با سرور منتشر کننده صدا برقرار مي شود يک حافظه موقت ايجاد مي شود . فايل صوتي اجرا ميگردد . يک فايل صوتي 10 MB را در نظر بگيريد ، بارگذاري آن با يک ارتباط با خط تلفن غير ممکن است . در اين نوع قالبها فايل زماني که بارگذاري مي شود مي تواند اجراء شود و زمان انتظار براي تحويل آن به کاربر کاهش مي يابد . نمايش زنده قالبهاي صوت براي انتشار تکنولوژي مفيد مي باشد . گوش دادن به يک فايل صوتي بصورت Online که در همان زمان کاربر منتشر مي شود مي تواند با گوش دادن به راديو قابل مقايسه باشد . وقتي انتقال جريان صورت مي گيرد بارگذاري کامل ميشود و سپس در حافظه ذخيره مي شود . شبکه جريان صوت را به صحنه هدايت مي کند . Real Palayer اين توانايي را دارد که جرياني از فايلهاي صوتي ويدوئويي را از ميان ارتباط آهسته 28.8 kb با کيفيت قابل قبولي اجرا کند.

ويدئو :
ويدئو در گسترش تکنولوژي Multimedia مي باشد که در وب مورد استفاده قرار مي گيرد تاثير بسزايي دارد . در حال حاضر ويدئو براي کاربراني که از Dialup استفاده مي کنند از کيفيک خوبي برخوردار نيست . ديدار هر سايت هاي جديد و بزرگ مثالهايي از فايلهاي ويدئويي جاري که با استفاده از Real Player و Media Player و ... ساير برنامه ها اجرا مي شود را ارائه مي کند .
در اينتکنولوژي از( ويدئو) بطور معمول قدر تفکيک کمي دارد . حرکت قاب آنها کند و داراي عدم تعادل است و در ابعاد نيز کوچک هستند ولي اکثر اوقات به طور معمول قابل مشاهده و فهم هستند .
مانند صوت فايلهاي ويدئو نيز مي تواند بارگذاري و اجرا شود و بصورت جرياني به سمت کاربر جاري شود و پس از قطع جريان با نرم افزارهاي اجرا کننده اجرا شود .
انتخاب ويدئو و استفاده از آن با زياد شدن پهناي باند افزايش يافته است . ويدئو کنفرانس ، تبديل کنندگان داده در وب ، دوربين هاي وب به عنوان وسايل حمل و نقل در وب مورد استفاده قرار مي گيرد .
ويدئو بر روي وب نبايد براي اشخاصي که در خارج از شبکه مثل LAN يا اينترانت هستند اجباري باشد . شما بايد اتصالاتي ايجاد کنيد و با ايجاد آنها به کار اختيار دهيد که خود را انتخاب کند . براي کليپ هاي ويدئويي بايد زمان اختياري رادر حدود چند دقيقه براي انتشار صوت براي کمک به حفظ پهناي باند و بارگذاري، زمان ايجاد کنيد .

Internet TV :
Internet TV هنوز به عنوان يک جزء محکم و ثابت توسعه پيدا نکرده است و عموما هنوز به عنوان وسيله اي براي ارتباط مردم با اينترنت نيست ولي بيشتر کارشناسان بر اين باورند که اين کار به زودي انجام خواهد شد . به طور معمول ميکروسافت اين تکنولوژي را داراست که نام آن Web TV مي باشد و قسمتي از استراتژي آن افزايش سود براي مصرف کننده مي باشد . کنترل اين وسيله شبيه به جعبه کابل و ارتباط با اينترنت با يک سرعت خط بالا مي باشد . براي استفاده از Web TV کاربران نياز به يک خط تلفن براي ارتباط با تلويزيون بر روي اينترنت دارند . به محض ارتباط کاربران مي توانند تمام اعمال خود را مانند موج سواري در دريا بر روي اينترنت انجام دهد . کاربران مي توانند از يک سايت ديدن کنند و تمامي عکسهاي آن را مشاهده کنند و عکس العملهايي نيز براي کاربران در نظر گرفته شده که کاربران ميتوانند محصولات در دسترس داخل سايت بازديد کنند . شرکتهايي مثل سوني و فيليپس در اين تکنولوژي با Web Tv - www.webtv.net متحد هستند .

________________________________________
اهداف يک سايت چند رسانه اي
چند رسانه اي ها مندرجاتي پر محتوا ايجاد مي کنند و روشهايي را براي شرح اطلاعاتي که مقصود آن واضح نيست بيان مي دارند . در اوايل پيدايش چند رسانه اي وب متخصصان خبره وب آنقدر از اين رسانه شگفت زده شده بودند که رسالت بزرگتر پيام آن را از ياد برده بودند . روشن کردن اهداف چند رسانه اي وب سايت قبل از ايجاد اولين صفحه يا ايجاد توالي انيميشن سيار مهم است . در ابتداي کار با چند رسانه اي ها هميشه سئوالات زير را از خود داشته باشيد .
1- کاربران شما چه کساني هستند، پيام شما براي آنها چيست ؟
2- تنظيمات يا بر هم کنش يا رابطه تقابل بايد چگونه باشد ؟
3- کدام يک از المانهاي چند رسانه اي براي بر هم کنش و تکميل پيام شما لازم هستند ؟
4- کدام نوع از ابزارو چه نوع مهارتي جهت ايجاد المانهاي چند رسانه اي و ايجاد مطالب وب سايت نياز داريد ؟

به عبارت ديگر هنگامي که کاربران سايت شما مي بينيد مي خواهيد چه عملي انجام دهند ؟ آيا مي خواهيد جسته گريخته مندرجات را بخوانند ؟ خريد کنند ؟ پژوهش کنند ؟ يا در سيستمهاي بروز شده ثبت نام کنند؟

سرانجام در نظر داشته باشيد که :
- کاربران بعد از ورود در يک وب سايت و قبل از خروج از آن مايل به پر کردن يک فرم خواهند بود و يا به ثبت نام در صفحه مهمان ترغيب خواهند شد . کاربران براي اطلاعات مربوط به محصولات فهرست شده از طريق Email ها يا تلفن هاي بدون صرف هزينه يا پر کردن فرم هاي اختياري در خواست خريد مي دهند . - ممکن است کاربران در جملاتي که در مورد کارتها ميباشد ثبت نام کنند.

اساس طراحي يک سايت چند رسانه اي :
طراحان يک وب سايت چند رسانه اي بايد المانهاي خود را در صفحه ارائه دهند . بنابراين بايد انتظارات کاربران را تأمين کنند . هماهنگي اين انتظارات وظايف ساده اي نيست و بايد براي پيشبرد آن با يک سيستم توسعه يافته برنامه ريزي شود .
مسائل مطرح شده به شرح ذيل است :
● آيا ساختار Navigation وب سايت چيست ؟
● از فرم ها استفاده مي شود ؟
● هدف شما از مشاهده استعدادهاي کاربران شما چيست؟
● کاربران با چه سرعتي در اينترنت ارتباط پيدا کنند و از چه سيستم عاملي بايد استفاده کنند ؟
● آيا فقط بايد سايتهايي با متن تنها و عکسهاي با کيفيت پائين ايجاد شود ؟
● آيا Plug ins آسان و ضروري در دسترس مي باشد ؟
● در کدام قسمت صفحه اتصالي براي Plug ins در نظر مي گيريد ؟
● آيا در سايت خود Plug ins که با اتصال آن کاربران به صفحه ديگر هدايت شوند ايجاد کرديد؟
● چگونه کاربران به سايت شما باز مي گردند ؟

چشم انداز و تنظيمات :
در طراحي سايت هاي داراي چند رسانه اي ها , مکانهاي عکس و تصاويرخود و چند رسانه اي ها بصورت تصادفي مي باشند . برگزيده هاي زير را از کتاب David Siegel's در نظر بگيريد .

ايجاد يک وب سايت کشنده :
طراحان وب بايد بطور دقيق موقعيت و ارتباط بين تمامي المانها را بر روي صفحه مشخص کنند و تمرکز و کنترل خوبي روي ساختار صفحه داشته باشند . سايتها از مجازها و موضوعات بصري براي راهنمايي و دادن آگهي استفاده مي کنند و تجربه خوبي مانند موج سواري از ديدن اولين صفحه به آخرين صفحه ايجاد مي کنند . به عبارتي طراحان سايتهاي چند رسانه اي توليدات خود را در جهت تمرکز و ايجاد بر مدلهاي ذهني روشن کاربراني که بتوانند نقل کنند و واکنش نشان دهند به انجام مي رسانند .
نظر به اينکه مندرجات سايت در حال تغيير است، بايد ساختار و عمل آنها به شکل ثابتي باقي بماند، مخصوصا اگر شما انتظار داشته باشيد که کاربران دوباره به سايت شما باز گردند . بر خلاف خيلي از باورها بيشتر مردم نمي خواهند که در هر بار بازديد مندرجات سايت شما را باز آموزي کنند .

فعل و انفعالات کاربران :
وب کاران حرفه اي مي توانند مندرجات سايت را از ميان تعدادي مدلهاي قابل قبول انتشار دهند که بيشترين موفقيت از آن مدل مارپيچي است و سه جزء اصلي دارد : علايق Farorites، فعاليتها Activities، تجزيه و تحليل Analys . هر کدام از اين المانها به صورت پي در پي و تا جايي که تجربيات کاربران کامل شود يا کانالهاي مسير يابي سايت جستجو شود. چگونه يک وب سايت مي تواند با زمينه سازي تصاوير اصلي و ايجاد منوها و هدايت کاربران به اهداف در خواستي کاربران را جذب کند؟
به خاطر داشته باشيد که بيشترين تمرکز کاربران در مطالب وب سايت شما است . اگر کاربران از مطالب سايت لذت ببرند در اينصورت احتمال آنکه دوباره به سايت شما بازگردند بيشتر مي شود .
براي مثال کاربراني که بر روي سايت هاي با کيفيت بالا در حال بازديد و بررسي هستند ، اغلب از گذر زمان غافل مي شوند. اين نوع تفکر براي مشتريهاي بعدي شما مخصوصا براي کساني که قصد خريد نير دارند مطلوب است .
يکي از اهداف وب کاران حرفه اي ايجاد تجربياتي است که پتانسيل طبيعي مشتريان را کشف و توسعه مي بخشد . تحقيقات روانشناسي در مورد کساني است که به اين مراحل رسيدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید