بخشی از مقاله

فلسطین

فرضیه
1- آیا جنگ فلسطین هنوز هم ادامه دارد ؟
2- آیا مردم فلسطین ، مردمی آزاد هستند و در خانه وکاشانه ی خود به سرمی برند ؟
3- آیا مردم فلسطین هنوز هم به مقاومت خود در برابر ظلم ادامه می دهند ؟
4- آیا فلسطین تاریخ کهن و قدمت تاریخی دارد ؟
5- وضعیت بیت المقدس پس از اسلام چگونه شد ؟


روش جمع آوری
ما برای تهیه ی این تحقیق ابتدا به کتاب خانه ی مدرسه مراجعه کردیم وچندین کتاب از آنجا گرفتیم و مطالب مفید و مختصری از آن کتابها را نوشتیم . سپس از سایت های اینترنتی استفاده کردیم . در این راه از سخنان والدینمان و دیگر اساتید نیز استفاده کردیم .


مقدمه
اعراب در فلسطین با اوج تجاوز آشنا شدند در خاک فلسطین است که سرنوشتشان تقریر می شود.
در فلسطین است که اعراب باشد سرنوشت ساز بزرگ خویش روبرو شده اند – مع الوصف ناگزیر باید اعتراف کرد که با بعنوان یک ملت هنوز به اهمیت این مسئله و جوانب مختلف آن می پردازیم چنان که باید با آن زندگی نکرده ایم .


الهام از گذشته در صورت راستین خود یکی از انگیزه های پیکار و یکی از عوامل ثبات و ترقی است از همین روست که می توان گفت شناخت تاریخ، شرط عمده شناخت خود، ضرورتی چون و چرا در مقابله با دشمن و غلبه بر اوست به همین ترتیب آگاهی ملتهای بپاخاسته از گذشته و حال خود بدانها کمک می کند که خوشتن خویش از عرضه دارند و در نبردهای سر نوشت ساز پیروز شوند.


بنابراین اگر بخواهیم راه درست برویم ناگریزیم که از شناخت صحیح و حقایق ثابت کمک بگیریم بویژه آنکه تاریخ فلسطین سرشار از تحرک است و از سکون و بی حرکتی خالی است.
و تاریخ تاریخی به شکل تردید یا پذیری آگاهی به موقع اعراب فلسطین را از خطرهای صهیونیسم و استعار نشان می دهد.
و به شکل قاطعی تاکید می کند که آنها برای مقابله با این خطرات به مبارزه ای تلخ و بی امان دست زده اند.
مقاومت اعراب فلسطین در برابر صهیونیسم و استعمار انگلیسی شکلهای متعددی داشت و راهها و شیوه های گوناگون مبارزه – از اعتراض و تحریم و اعتصاب گرفته تا عصیان و انقلاب مسلحانه همه را تجربه کرد.


تاریخچه مختصر فلسطین
نگاهی به تاریخ قدیم به سرزمین فلسطین تا ظهور اسلام
سرزمین فلسطین که در قدیم کنعان نام داشت دارای 25000 کیلو متر مربع مساحت و در ساحل شرقی مدیترانه و در مجاورت کشورهای مصر، سوریه ، اردن و لبنان قرار دارد . فلسطین سرزمین حاصلخیز و دارای آب و هوای معتدل است این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی چون عیسی (ع) و موسی (ع) و محل عبور روزندگان حضرت ابراهیم (ع) بوده است . و از نظر موقعیت ژئویلتیک نیز بسیار حساس و استراتژیک است.


شهر اورشیم یا بیت المقدس قدیم بر فراز تپه ای بنا گردیده که با معبد یهود بر بالای کوه موریا قرار دارد بیت المقدس از امکان های مهم فلسطین است که کره صهیون و کره زیتون از شرق و غرب آن را احاطه کرده اند .
تاریخچه ی پر ماجرا فلسطین با یاد و نام انبیاء سلف آغاز می شود . نام حضرت یعقوب ، اسرائیل بود و بنی اسرائیل فرزندان یعقوب هستند و حدود سیزده قرن قبل از میلاد معتقد بوده اند و در هنگام حکومت فرعون بر هر و پیش از ظهور موسی (ع) اسرائیلیان جمعیت انبوهی پیدا می کنند چهار صد و سی سال پس از ورود یعقوب به هر حضرت موسی قوم بنی اسرائیل را از سرزمین مصر برای بردن به عرض موعود ، به حرکت در آورد که پیمان این مسافرت 40 سال به طول انجامید و حوادث عدیده ای اتفاق افتاد . از جمله آن که وقتی موس

ی (ع) 400 روز از قوم خویش غایب شد ، الواح دهگانه را برای هدایت مردم بیاورد . قوم وی دوباره بر بت پرستی روی آوردند که بخاطر دین نافرمانی بود که چهل سال در بیابان ها سرگردان شدند و موسی (ع) در این دوران طولانی از هدایت قوم فرو گذارند و اما یعنی اسرائیل با رها دست به طغیان و تجاوز زدند پس از موسی (ع) یوشع جانشین وی برای عبور

دادن بنی اسرائیل از اردن شد و پس از آن که این قدم به شورهای جدید رسیدند ، دست به غارت و کشتار اهالی زدند که پادشاه اورشیم با شاهان پنج شود دیگر متحد شده و با یورش و بنی اسرائیل جنگیدند که همگی شکست خورده و توسط بنی اسرائیل به دا آویخته شدند . اما قوم فلسطین در مقابل آنان مقاومت کرد و سرانجام بنی اسرائیل را مغلوب ساخت . طی چند جنگ قوانین قوم فلسطین همواره بر آنان پیروز می شود یاسر از جنگ های فراوان ، سرانجام بنی اسرائیل قدرت گرفته و شرها مسلط شدند و در حدود هزار سا

ل بیش از میلاد ، حضرت داوود توانست اورشامیم را از دست فلسطینان خارج کند و بیت المقدس یا خانه خدا را در آن جا نبا کند که این بناتر توسط حضرت سلیمان تکمیل شد بیت المقدس حدود 1100 سال پیش از بنای کعبه در مکه به دست ابراهیم (ع) و 970 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده حضرت داوود با چهارده نسل شجره اش ، حضرت ابراهیم بنیان گذار کعبه می رسد و به روایت انجیل متی حضرت عیسی (ع) پس از بیست و هشت نسل ، شجره اش به داوود ختم می شود و بدین ترتیب مکه (کعبه) حرم اول و

مسجدلاقصی (قدس) حرم دوم موحدان گردید.
با ورود بنی اسرائیل و قوم یهود به فلسطین در 280 سال پیش از بنای قدس (تقریبا 1300 سال قبل از مبدا وسیع ) به رهبر یوشع بن تون این سرزمین روی خوش ندیده و تاکنون 3300 سال می گذرد ، هنوز فلسطین به آرامش نگرفته است.


(( تاریخ نوین فلسطین موقعیت جغرافیایی و نگاهی به تاریخ کهن))
فلسطین قلب مهین عربی و واسطه التمد و قبله انظا آن است . فلسطین گهواره ای ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و ملتقای تمدن ها است، سرزمین پر برکت و زیبا که از لحاظ سوق الجیشی ، سیاحتی و دینی یکی از مهم ترین نقاط زمین است.


فلسطین در عرب قاره آسیا ، میان در خط عرضی 30/29 و 15/33 و دو خط طولی 15/34 و 4/35 شرق گرینویج قرار دارد . راه های آسیا افریقا و اروپا از آن می گذرد و مناطق میان دریای مدیترانه که خود به اقیانوس اطلس متصل است و دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند را به هم مربوط می سازد . فلسین از غرب محدود است به دریای مدیترانه ، از شرق به سوریه و اردن ، و از جنوب به شبه جزیره سیف (مصر) و خلیج عقبه .


مساحت فلسطین در حدود 27009 کلیو متر مربع است . مستطیل شکل است و از شمال تا جنوب در حدود 430 کیلو متر طول دارد. عرضش در شمال میان 51 و 70 کیلو متر و در وسط میان 72 و 95 کیلو متر است عرض فلسطین در جنوب بیشتر است و به حدود 117 کیلو متر می رسد.

فلسطین از لحاظ طبیعی به مناطق زیر تقسیم می شود.
1- منطقه ساحل که شامل دشت ساحل فلسطین است و از دماغه ناقوره تا شروع رفع امتداددارد . منطقه ساحلی تقریبا به خط مستقیم است و از اسکله های طبیعی مناسب برای پهلو گرفتن کشتی ها ، به خصوصی در هوای طوفانی بی بهره است. مهم ترین شهرهاو بندر گاه های منطقه ساحل عبارت از غزه ، یاخا ، عکا ، ساحل فلسطین پلی است که آسیا رابه افریقا متصل می کند . این منطقه یکی از مهم ترین گذرگاه های نظامی در تاریخ بوده و درخشانش بهترین نوع پرتقال را تولید می کنند.
2- منطقه کوهستانی که به صورت ستون فقرات در وسط کشور کشیده شده و شامل رشته کوه جلیل ، نابس و قدسی است . بیشتر اماکن مقدس اسلامی و مسحیی و یهودی در این منطقه قرار گرفته اند . قدس ، خلیل ، بیت الحم ، ناصره ، نابلس و صفر.


3- منطقه غور که در شرق فلسطین واقع اس ورود اردن و دریاچه هایش در آن جریان دارند . این منطقه بخشی از یک دره ی بزرگ است که از کوه های قوروسی در آسیای صغیر شروع می شود و پس از گذشتن از سوریه ، بحرالمیت و خلیج عقبه در جنوب در دریاچه ی ویکتوریا در مرکز افریقا پایان می یابد . نمود از لحاظ ارتفاع از سطح دریا در جهان منحصر به فرد است ، زیرا تدریجا ارتفاعش ا سطح دریا می کاهد و در کنار ساحل دریا به 392 متر می رسد به عبارت دیگر غورگودترین منطقه جهان است .ایجاد بسیان مهم ترین شهرهای منطقه ای محور به شمار می آید.


4- منطقه بنوسیع و صحرای فلسطین این منطقه کمی از مساحت فلسطین را اشغال می کند و بخش جنوبی کشور را تشکیل می دهد . منطقه ی مذکور به مثلثی می ماند که راش در خلیخ عقبه است و اضلاع آن اراضی میان استانی های غزه و خلیل ، شبه جزیره ی سینا ، شرق اردن و جنوب بحر البیت در بر می آید .
بئوسبع تنها شهر این منطقه است. در این شهر بادیه نشینان کوچه رو و شبه کوچه رو سکونت دارند.
بئوسبع گذرگاه بازرگانی سهمی در جهان متمدن قدیم بود و عزیمتگاه حضرت ابراهیم و زادگاه فرزند بزرگتر اسماعیل ، چه اعراب عدنانی محسوب می شد.
« بیت المقدس پس از اسلام »


پس از بعثت حضرت محمد (ص) در سیزده سال اول بعثت که پیامبر در مکه زندگی می کرد.مسجد الاقصی در بیت المقدس مسجد الاقص به مسجد الحرام (خانه کعبه در مکه) تغییر یافت که شاید خلع سلاح کردن یهود به خاطر این که مسلمانان را به دلیل نماز گزاردن به قبله آنان تحقیر می کردند ، از مهمترین دلایل آن بوده است.
پس از رحلت پیامیر ، در زمان خلیله اول، او سپاهی را روانه سوریه و فلسطین کرد که با در گذشت او ، در زمان خلیفه دوم سوریه و بیت المقدس به دست مسلمین افتاد و رومیان در آنجا شکست خوردند.


از سال 1095 میلادی (488 هجری قمری) با تهاجم اروپائیان علیه مسلمانان جنگهای صلیبی آغاز شد که تا حدود نزدیک به دو قرن ادامه یافت . اگر چه این جنگ علت دمای گوناگونی داشت ، مانند انتقام جدیی دنیای محبت از پیشرفت های مسلمین در غرب و نیز طمع ثروت شرق از سوی اروپائیان و اعتقاد به رفتن به بهشت از طریق وصال تربت عیسی و 00000 اما یکی از علت های جنگهای صلیبی را ، مورخین ، مسئله فلسطین و شهر بیت المقدس و حراجگذار بودن مسیحیان این شهر برای مسلمانان واحتمالا رفتار نامساعد با آنان می دانند .


در قرن وسطی که از سال 395 میلادی ، یعنی تجزیه امپراطوری سوم باستان به روم غربی و روم شرقی آغاز می شود و به سال 453 میلادی با فتح قسطنطیه به دست سلطان محمد فاتح خاتمه می یابد . اروپا مرکز فرمانروایی مستبدانه کلیسا بود ،‌پاپ برای آغاز جنگ دست به حیله زد و کشیشان شایعه کردند که اعلایم ظهور عیسی در فلسطین آشکار شده است . به هیمن دلیل عده زیادی از مسیحیان برای تماشای ظهور عیسی روانه بیت المقدس شدند و کشیشان در سال و عده ی ظهور را به سال دیگر موکول می کردند و بدین ترتیب بر عده ی زائرین افزوده می شد در همان اوایل کار ، یکی از پاپ ها که با هفتصد زائر عازم بیت المقدس شده بود ، از جزیره قبرس به اروپا بازگشت و شایعه کرد که مسلمین

مانع ورود او به این شهر شده اند ،‌با چنین تمهیداتی نایره جنگی افروخته شد که حدود دو قرن قربانی گرفت . و به دنبال آن هفتصد هزار نفر از فقرا و توده های مردم به همراه عده ای از شوالیه ها به سوی قدس به حرکت در آمدند. و در بین راه بر جمعیت آنان افزوده می شد که به روایتی به میلیون ها نفر رسیدند ،‌اما پس از سه سال جنگ و غارت و پیشروی

تدریجی فقط چهل هزار نفر به بیت المقدس رسیدند و بقیه یا در جنگ با مسلمان کشته شدند و یا از بیماری جان باختند. پس از محاصره ی طولانی بیت المقدس و نبردی سخت ، عاقبت صلیبیون وارد شهر شده و دست به قتل عام زدند و هر چیز را به عنوان غنیمت بردند.


مسیحیان بدین سال تا 90 سال بر فلسطین حکومت کردند. در مراحل پایانی جنگ دوم صلیبی (1149-1147) مطابق با 5444 – 541 هـ صلاح الدین ، الیوبی صلیبیون را تار و مارکرد و بیت المقدس را باز پس گرفت و آنها از سوریه و مصر و سایر بلاد اخراج کرد. نیروهای کمکی همچون سیل ار اروپا به صلیبیون می پیوستند و جنگ را ادامه می دادند تا این که جنگ سوم صلیبی آغاز شد.


(1192-1189) میلادی (588- 585 هجری قمری) . پاپ که سقوط بیت المقدس را سبب تحقیر شدن مسیحیان می دانست ، فتوایی جنگ ، صادر کرد.
امپرا طوران و پاپ ها به خاطر دین شکست ، اختلافات خویش را کنار گذاشتند و پادشاهان فرانسه و انگلستان راساً وارد جنگ شدند و فتوحاتی به دست آورده و قتل عام دیگری از مسلمانان به راه انداختند که شرح وحشیگیری های آنان در تواریخ اروپائیان از جمله تاریخ آلبر ماله و تاریخ کوستاو لوبرن و ....... آمده است.
پس از مرگ طلاح الدین ایوبی سلسله ی ایوی پا بر جا ماند و در اروپا نیز پس از کشمکش های فراوان پاپ ها با سلاطین ،‌سرانجام پای «انیرسان» سوم،‌سلاطین را تکفیر و حکم جمل و با مسلمین را صادر کرد و پس از بالغ بر 3 سال که از صلح می گذشت ، آتش جنگ دوباره بر افروخته شد،‌صلیبی ها قسطنیطنیه را فتح کرده و پادشاهی برای آن برگذیدند و جنگ چهارم نیز خاتمه یافت.


آتش جنگ پنجم (1217- 1221 م = 614- 618 هجری قمری) به نزدیک پاپ «انیرسان» و جانشین او مجددا بر افروخته شد. پاپ ها از پادشاهان اروپای خواستند که بیت المقدس را نجات دهند اما آنها نپذیرفتند و پاپ حکم جهاد علیه مسلمین راصادر کرد. در جنگ پنجم صلیبی ها شکست خورده و به سرزمین خویش بازکشتند.
جنگ ششم نیز به تحریک پاپ « انرویوس»‌سوم ، به وقوع پیوست . فردریک پادشاه آلمان ابتدا دعوت پاپ را پذیرفت اما بعد پشیمان شد و مورد تکفیر پاپ قرار گرفت . فردیک پاپ را توقیف نمود و خودش عازم بیت المقدس شد. به دلیل اختلافات شدیدی که بین سلاطین ایوبی وجود داشت.


مسلمان ها قرار داد صلح با صلیبی ها بستند که بیت المقدس را به آنان نسپارند ولی مسجدالاقصی دست مسلمین باشد .
هفتمین جنگ صلیبی (1248-1254 م= 646-652 هجری قمری) با تهاجم سن لونی در 1248 میلادی به مصر آغاز گردید . چون صلیبیون در غزه شکست خورده بود ، لوئی نهم در صدر جبران آن بوده اما شکست خورده و دستگیر وزندان شد و پس از پرداخت غرامت هنگفت به مسلمانان آزاد گردید.


پس از هفتمین جنگ صلیبی و مرگ آخرین پادشاه ایوبی ،‌ممالیک « غلامان»حدود سه قرن زمام امور را در دست گرفته و بیت المقدس را نیز در اختیار گرفتند و با سپاه مغول که به دشت به سرزمین های اسلامی را آغاز کرده بود و عازم تسخیر بیت المقدس بود جنگیدند و آن ها را شکست دادند و بازماندگان صلیبی ها را در عکا لیز نابود ساختند از سوی دیگر سلسله ی عثمانی با جنگ های طولانی و فترحات زیادی عثمانی غازی در نبرد با مغول ها و یونانیان ، پایه گذاری شد. عثمان در 727 هجری قمری مطابق با 1326 میلادی در گذشت

و جانشنان وی به حکومت رسیدند تا نوبت به سلطان محمد فاتح رسید. سلطان محمد فاتح در سال 1353 میلادی مطابق با 857 میلادی هجری قمری شهر قسطنطینه را که مهمترین مرکز اقتدار صلیبیون و پایتخت روم شرقی بود، فتح کرد و صلیبیون را تا پشت دروازهای اروپا تعقیب نمود و فتوحات خویش را در اروپا ، آسیا و آفریقا ادامه داد فتح قسطنطینه نقطه ی عظیمی در تاریخ اروپا بود و همان طور که با جنگ های صلیبی ، دانش و تمدن مسلمین به اروپا راه یافت ، این حادثه نیز نقطه پایانی بر قرون وسطی بود و منشاء تحولات عظیم و رنسانس و پس از آن گردید و قسطنطینه به مدت 500 سال تبدیل به پایتخت امپراطوری عثمانی و ترک شد پس از آن پیشرفتهای مهمی در صنعت ادب و معماری کشور دادای و عمران و آبادی در سرزمین عثمانی انجام شد و دول اروپائی نیز در راس دائم از آن به سر می بردند.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید