بخشی از مقاله

فوتبال

فوتبال یک بازی با توپ است که بین دو گروه یازده نفره صورت می گیرد، که هر یک قصد دارند با زدن گل های بیشتر به حریف خود، برنده شوند. فوتبال غالباً توسط پاها بازی می شود، اما ممکن است بازیکنان از هر عضو دیگری به جزء دست و بازویشان برای حرکت دادن توپ استفاده کنند. دروازه بان از این قاعده مستثنی است، و تنها عضوی از تیم است که می تواند در زمین بازی توپ را در دست بگیرد.
آنچه در نزد مردم به عنوان فوتبال شناخته شده است ورزشی است که ملل انگلیسی به آن (Soccer) یا (Association) می گویند و با آن چه آمریکایی ها و کانادایی ها به آن فوتبال می گویند ، فرق دارد و بسیار ساده تر و عملی تر است .


فوتبال بدون شک جذاب ترین و پر طرفدارترین ورزش دنیا است . بیشتر مردم جهان در اندک مدت شیفته فوتبال می شوند . حتی کودک خردسال همین که توپ را می بیند ، به طرفش می دود و آن را با پا می زند . اکثر جوانان و بزرگسالان علاقه مند به فوتبال برای گذراندن اوقات فراغت خود ، به این بازی روی می آورند و یا چون دیگران پای تلویزیون و در میدان ها تماشا گر بازی فوتبال می شوند.بازی فوتبال پر هیجان و زیبا است و انسان را خیلی زود سرگرم می کند ، تا آن جا که در

سال های اخیر شیوه های فوتبال نوین ، مردم جهان را بیش از بیش به خود مجذوب کرده است.
گفته می شود که کشور ما بیشترین طرفدار را در سطح قاره آسیاداشته و دارد و از این جهت با کشورهای اروپا و دیگر کشورهای صاحب نام در فوتبال رقابت می کند اگر بخواهیم این رقابت به برتری بینجامد و فوتبال ما بیش از پیش رشد کند ، ناگزیر باید اشکالات کمی و کیفی آن را از راه آموزش بهتر و آموزش زود رس بر طرف کنیم .


تاریخچه فوتبال
از شروع این بازی کسی اطلاع دقیقی ندارد . از منابع باستان شناسی مربوط به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح چنین بر می آید که بین سپاهیان ارتش امپراطوری چین نوعی بازی با توپ رایج بوده که شباهت هایی به فوتبال دارد . گزارشاتی نیز وجود دارد که در میان ملل باستان در سرزمین روم ، نوعی بازی در زمین باز با توپ انجام می گرفته که به آن (Harpastum) می گفتند . در میان سایر ملل نیز مشابه این ورزش گزارش شده از جمله در یونان باستان ، مکزیک و ژاپن .


ایرانیان با اقتباس از رومی ها بازی فوتبال را تکامل دادند به طوری که در قرون وسطی فوتبال از محبوبیت مردمی چشمگیری برخوردار بوده و بازی شناخته شده و معروفی گردیده . در این دوران فوتبال را (Melees) می گفتند . بازی در زمین های باز و هموار با دروازه های نسبتا وسیع انجام می گرفته و در همین دوران ، در یکی از نمایشنامه های شکسپیر به نام (Errors) در پرده دوم آن ، کلمه (Football) به این بازی اطلاق گردیده .


در نیمه اول قرن پانزدهم بازی فوتبال یک بازی برای پرورش جسم شناخته شده بود و مدارس عمومی و دانشگاه های اروپا همگی دارای تیم های مستقل و رسما جا افتاده بودند
فوتبال بدون شک جذاب ترین و پر طرفدارترین ورزش دنیا است . بیشتر مردم جهان در اندک مدت شیفته فوتبال میشوند . حتی کودک خردسال همین که توپ را می بیند ، به طرفش می دود و آن را با پا می زند . اکثر جوانان و بزرگسالان علاقه مند به فوتبال برای گذراندن اوقات فراغت خود ، به این بازی روی می آورند و یا چون دیگران پای تلویزیون و در میدان ها تماشا گر بازی فوتبال می شوند.بازی فوتبال پر هیجان و زیبا است و انسان را خیلی زود سرگرم می کند ، تا آن جا که در سال های اخیر شیوه های فوتبال نوین ، مردم جهان را بیش از بیش به خود مجذوب کرده است.


گفته می شود که کشور ما بیشترین طرفدار را در سطح قاره آسیاداشته و دارد و از این جهت با کشورهای اروپا و دیگر کشورهای صاحب نام در فوتبال رقابت می کند اگر بخواهیم این رقابت به برتری بینجامد و فوتبال ما بیش از پیش رشد کند ، ناگزیر باید اشدید کلی
در کشور ما ، مربیان تازه کار سخت شیفته دانش فوتبال جدید می باشند که می باید در راه افزایش دانش آنان هنوز هم بیشتر تلاش کنیم و نیز به آموزش زود رس فوتبال اهمیت بیشتری بدهیم.


برای دستیابی به این هدف و رواج فوتبال در مدارس ابتدائی ، آموزش فوتبال جدید و تربیت مربیان زبده نیاز به برنامه ریزی های اصول و سرمایه گذاری های جدی دارد.
آموزش این ورزش که می باید از مدارس ابتدائی آغاز شود و در مراحل بعدی به تکامل برسد ، عملا در مدارس ابتدائی و حتی راهنمائی به چشم نمی خورد. متاسفانه بازیکنان خردسال و نوجوان ، اصول ابتدائی این بازی را خیلی دیر و غالبا در سن جوانی در باشگاه یاد می گیرند که همزمان با رشد بدنی آنان نیست ، در حالی که اصول و تکنیک های بازی فوتبال می باید در دوران رشد کودک آموخته شود تا بعد ها این بازیکنان در نوجوانی با آگاهی و مهارت بیشتر بتوانند آن اصول و آموخته ها را زمین های بازی پیاده کنند کالات کمی و کیفی آن را از راه آموزش بهتر و آموزش زود رس بر طرف کنیم . فوتبال ، مدرسه بزرگ زندگی
بگذار کسی که تا کنون فوتبال بازی نکرده است اولین توپی را که به دستش می رسد به سوی ما پرتاب کند.


در سواحل برزیل ، در کوچه های تنگ مراکش ، زیر آفتاب سوزان مکزیک ، پای آتشفشان وزووی (Vesuve) ناپل در فرانسه و در همه جای دنیا افسون توپی گرد یا یک توپ ساده ، بی رنگ و رو به صورت های مختلف ما را شیفته خود می کند . فوتبال برای همیشه مردمی خواهد ماند. میلیون ها جوان و بزرگسال همواره این احساس را دارند که خود را با بازیکنان برجسته ای چون پله ، پلاتینی یا مارادونا مقایسه کنند، چرا که فوتبال ورزش مورد علاقه همگان است . هر اندازه که شما در

انجام حرکات مهارتی با توپ مستعد باشید ، هر اندازه که خوب توپ را با سر بزنید ، یا در بازی با پا مهارت داشته باشید یا فقط ( فوتبالیست آماتور ) باشید ، از همه این ها به یک اندازه لذت خواهید برد . جذابیت فوتبال در این پدیده نهفته است.
میان ستارگان توپ گرد و دیگران نیز همین سخن مطرح است . با گذشت زمان سبک های مختلف بازی سعی داشته اند که روشی مطلوب را به خود اختصاص داده تا بتوانند بر هر حرکتی در بازی غلبه پیدا کنند . این عمل بیهوده است . بازی فوتبال بیشتر تحت تاثیر حوادث است ، بیشتر در اختیار مجموعه افراد تیم است تا در اختیار یک بازیکن ، هر چند که این بازیکن بسیار هم مستعد باشد.
یک کودک یا یک نوجوان با ورود به یک تیم زندگی در یک جمع ورزشی را یاد می گیرد،جایی که خودخواهی و فرد گرایی هیچ جایی ندارد. فوتبال قبل از هر چیز مدرسه ی بزرگ زندگی است. اگر به آن بها ندهیم چیزی هم از آن به دست نخواهیم آورد. دویدن به منظور کمک به یار خودی، فداکاری و در خدمت تیم بودن از ارزش های لازم برای همکاری در بازی فوتبال می باشد.
این آموزش سعی دارد که راهنمای جوانان و نیز کسانی باشد که مایل هستند تکنیک خود را کامل کنند و به اصول و فنون این ورزش دست یابند . مطالب این آموزش شما را وارد مقوله های بسیار تکنیکی نمی کند


. هدف این بخش آموزشی گشودن درهای جهان فوتبال بر روی تمام مردم است. ما ادعا نداریم که از شما پلاتینی یا پله خواهیم ساخت، ما تنها امیدمان این است که شما را در درک زبان و رموز توپ یاری دهیم.
به تدریج که شما در زندگی فوتبالیستی خود پیشرفت کنید، به این واقعیت پی خواهید برد که شیفتگی شما به این ورزش بی پایان است، زیرا شناخت و کشف رموز این ورزش نامحدود است، حتی آن زمان که تصور کنید که به همه ی رموز آن دست یافته اید.
درک اصول و فنون این بازی برای تمرین خوب این ورزش اهمیت دارد. مدافعی که در موقعیت حمله به صورت مهاجم در آمده است در حقیقت خود را از، درگیری های دفاعی خلاص می کند تا بتواند به نفوذ بیشتر تیم کمک کند. برعکس، رفتار مهاجمی که بر حسب موقعیت به مدافع تبدیل شده است تنها پایداری و مقاومت تیم را افزایش می دهد. هر نقطه از بازی برای خود معنای خاصی دارتکنیک


تکنیک در اصطلاح به نمایش فردی بازیکن گفته می شود و یک بازیکن با استفاده از اعضای بدنش ، حرکاتی را با توپ انجام می دهد که بازیکنان عادی قادر به انجام آن نیستند و به این بازیکن ، بازیکن تکنیکی گویند.
انجام حرکات تکنیکی نیازمند تمرینات مداوم و همچنین نبوغ و استعداد بازیکن دارد که بازیکنان برزیلی همچون رونالدو ، رونالدینیهو ، روبینیو و ... استاد حشوت (shoot)
شوت نتیجه ی ضربه است و در این مبارزه از راه دور ، شوت زن و دروازه بان شرکت دارند . قبل از انجام شوت ضرورتا چند عامل را باید مورد توجه قرار دستورالعمل یک شوت مطلوب
ویژگی های لازم یک شوت به شرح زیر است :


مهارت در شلیک به درون دروازه از محل مورد نظر ، قدرت در بازی با هر دو پا و با سر ، داشتن سرعت برای تصاحب زودتر توپ ، انعطاف بدنی لازم برای بازی با سر ، تصمیم گیری ، جسارت در مواجهه با خطر ، خونسردی و عدم اضطراب در مقابله با حریف ، عکس العمل به موقع جهت انجام حرکت صحیح و بالاخره اعتماد به نفس . انجام یک شوت حرکتی بی حساب و بدون قصد نیست . مهاجمین معمولا شوت می زنند بدون این که شوت آن ها خطری جدی ایجاد کند


شوت انتخابی است که برای یک لحظه کار جمعی تیم را متوقف می کند .
پیشرفت فوتبال متاسفانه فراوانی شوت ها را کاهش داده است . اصولا فوتبالیست خوب ، شوت زنی خوب است که گاهی از مناطق نا مناسب نیز می تواند شوت بزند.
شوتی که از فاصله دور یا از زاویه زمین شلیک شود ، ضریب موفقیتش کاهش می یابد . متناسب با جا گیری خود در زمین و به نسبت فضای آزادی که دارید به شوت خو د مسلط باشید و به سختی و خطرناک بودن آن توجه کنید دهیم : رکات تکنیک با توپ هستند د. مناطق و زوایای شوت( corner shoot)
اگر از فاصله بیش از 25 متر اقدام به شوت کنید ، در واقع خود را به مخاطره انداخته اید . توجه داشته باشید که این اقدام مخاطره آمیز مزیتی هم دارد و آن اصل غافلگیری است . هر قدر از دروازه دور هستید ، به همان نسبت قدرت شوت شما باید افزایش یابد . از فاصله بیش از 25 متر ، شما باید بیشتر از قدرت خود بهره بگیرید تا دقت خود . از این فاصله ، دروازه بان فرصت بیشتری برای آماده شدن خواهد داشت تا به طور موثر مانع گل شدن توپ شود . حرکت تهاجمی تیم را با اقدام به شوت بسیار دور خراب نکنید ، مگر اینکه شوت شما بسیار قدرتمند باشد ( یا لااقل بالاتر از حد متوسط باشد(.


همان قدر که در انجام شوت ارزیابی فاصله مهم است ، به همان نسبت شناخت کامل مناطق شوت نیز اهمیت دارد . چنان چه در وسط زمین یا دور از آن قرار دارید ، خطر شوت شما کمابیش بستگی به نحوه شلیک ، دقت و قدرت دارد. سه منطقه برای شوت

برای شوت سه منطقه وجود دارد که شلیک از این مناطق کم و بیش توصیه می شود :

منطقه موثر
در این منطقه ، شوت باید به بهترین وجه انجام شود . بازیکن باید از دقت و قدرت خود استفاده کند . کار تهاجمی تیم ها در این منطقه بر این اساس است که حتی الامکان خود را از یار گیری حریف آزاد کنند . در درجه اول ، فاصله میان دروازه بان و شوت زن است که به محض اقدام به شوت خطر ایجاد می کند.


منطقه مناسب
در این منطقه ، هنگامی که دفاع متزلزل است یا دروازه بان بد جا گیری کرده باشد ، اقدام به شوت ناگهانی کنید . اگر در منطقه موثر تراکم بازیکن وجود دارد ، منطقه مناسب به صورت خطرناک ترین منطقه شلیک در می آید ، زیرا به منطقه موثر بسیار نزدیک است .
منطقه نامناسب
در این منطقه زاویه شوت محدود است . بازیکن باید بسیار تکنیکی باشد که با مهارت خود بتواند نا برابری میان وضعیت خود و دروازه را جبران کند.

نتیجه:


در منطقه موثر مدافعین آزادی عمل مهاجمان را به حداقل می رسانند و آن ها را مجبور می کنند که در جای دیگری بازی کنند . در این منطقه ، مهاجمان مرتبا باید در حال حرکت باشند تا بتوانند خود را در بهترین موقعیت قرار دهند.
در منطقه موثر ، به منظور رهائی از یار گیری حریف هافبک های میانی زمین با پیشروی خود جای مهاجمین را گرفته ، یا مدافعین از گوش های زمین این منطقه را دور می زنند . در این میان نقش بازیکنی که صاحب توپ است اهمیت دارد ، زیرا توجه دفاع را به خود جلب می کند


قانون مناطق و زوایا
شوت ، آخرین حرکت فوتبال است . حرکاتی که قبل از شوت انجام می گیرند جهت مهیا کردن آن می باشند . چند سالی است که شوت در زمین غیر انحصاری شده است.
امروزه همه بازیکنان متناسب با موقعیت بازی باید شوت بزنند ( در منطقه موثر یا مناسب ) . در این لحظه مدافع ، هافبک و مهاجم تنها حریفان دروازه بان هستند . فراوانی شوت غالبا نمایانگر برتری زمینی ، تکنیکی و تاکتیکی یک تیم است .
چگونه تکنیک خود را بهتر کنیم؟
اصول بازی فوتبال تحول یافته است .این تحول کمابیش در تاکتیک یک تیم و حرکات فردی فوتبالیست ها تاثیر کرده است . وضعیت بدنی و میزان آمادگی اهمیت زیادی یافته است . بازیکنانی که از لحاظ جسمانی ضعیف هستند ، با تعصب و فداکاری خود آن را جبران می کنند.
علی رغم تمام این پدیده ها که در پیوند با فوتبال است ، موهبت تکنیک نیز وجود دارد که تمام زنجیره های دفاعی را پاره می کند . این استعداد ذاتی کلیه قواعد بازی را بر هم می زند و بنابراین تفاوتهایی را بین بازیکنان به وجود می آورد
این ویژگی مهم ، راه را برای سایر مسائل فوتبال باز می کند . فوتبالیست های بزرگ دنیا همواره این موهبت را در پای خود دارند.اما به راستی تکنیک چیست ؟


در حقیقت ، تکنیک در پیوند با دو عنصر متضاد یعنی توپ و فوتبالیست است .
تکنیک مطلوب بازیکن امکان مقابله با کلیه موقعیت ها ، اشکال یار گیری و شرایط سخت را به او می دهد . این بازیکن تکنیکی است که در حرکت با توپ و اداره آن در برابر حریف مهارت دارد . بنابراین استاد توپ کسی است که در کنترل آن تخصص یابد . کنترل توپ اصلی لازم برای شروع است که نهایتا دستیابی به تکنیک را ساده می کند .


اصول دیگری نیز وجود دارند ، اما اصل مهم دستیابی به حرکات اصلی است که حیات در زمین فوتبال را برای ما آسان کند . بازیکن ناشی هنگام بازی گیج و سر در گم است و فرصتی برای رام کردن توپ نمی یابد
. بنابراین ، بازیکن از دوران کودکی باید با توپ آشنا شود تا با آن عمل بی هدف انجام ندهد. بازی فوتبال چنان دشواری هایی به دنبال می آورد ( حریف ، کسب نتیجه ، الزامات تاکتیکی ) که تکنیک به صورت الفبایی در می آید که استعداد را در این جمع بازیکنان که غالبا ترکیب واحدی دارند ، شکوفا می سازد .
نمونه های تکنیک برای ما ، حرکات فوتبالیست های کشورهای آمریکای جنوبی می باشند .
طرح های تاکتیکی و وضعیت بدنی آنها از نمونه های اروپایی ما برتر نیستند ، با وجود این ، در مورد تکنیک به فوتبال برزیل باید اشاره کرد


. چرا ؟ زیرا نوجوانان برزیلی خیلی زود زندگی با توپ را می آموزند . آنها تمام وقت خود را صرف خلاقیت ، تخیل ، اداره و کنترل توپ می کنند ، و آنها هستند که تکنیک برزیلی را پایه ریزی می کنند
در این فصل آموزش ، ما موضوع دریبل را مطرح نمی کنیم ، زیرا تنوع و ویژگی های آن آنقدر زیاد است که نیاز به بحثی جداگانه دارد که در فصل بعدی آنرا بررسی خواهیم کرد .
خلاصه :
هنگامی که بازیکن تکنیک را خوب درک کرده و اجرا کند ، آن وسیله ای برای نمایش فردی می شود .
اولین موضوعی که برای یک بازیکن مطرح است ، هدایت توپ اس

ت که همیشه آنطوری که او می خواهد انجام نمی شود . چگونه می توان تکنیک حرکت با توپ را بهتر کرد؟
با عنوان این مطلب ، مهم ترین فصل آموزش خاتمه می یابد . اگر تکنیک برای بعضی بازیکنان استعدادی ذاتی است ، با تلاش و تمرین می تواند و باید برای همه دست یافتنی باشد .
فوتبالیستی که از لحاظ تکنیکی ماهر نباشد وقت زیادی را از دست می دهد و بنابراین در کار دفاع و حمله بمانند دیگران روشن بینی مطلوب را ندارد . اولین موضوع مطرح در فوتبال تکنیک است ،

تکنیکی که به فرد و جمع حیات می بخشد . بهترین بازیکنان جهان ) پله pele ، پلاتینی platini ، کرویف Cruyff ، مارادونا Maradona و غیره ( ، هنگام حرکت با توپ به پاهای خود نگاه نمی کردند
تمرینی ساده موجب پیشرفت شما در حرکت با توپ خواهد شد بدون اینکه به زمین زیاد نگاه کنید :
تکه مقوائی را بریده ، بطوریکه دور گردن شما جا بگیرد . این مقوا باید تا اندازه ای بزرگ باشد که نتوانید پاهای خود را ببینید. سپس سعی کنید که با توپ حرکت کنید . نخست مشکلاتی خواهید داشت ، اما در صورت داشتن صبرهدایت توپ


فوتبالیست با انجام ابتدائی ترین حرکات تکنیکی در هدایت توپ ( پوشش توپ به وسیله بدن ، بالا نگه داشتن سر به منظور انجام حرکات خوب ) ، می تواند در حرکات با توپ کلیه امکانات تاکتیکی بازی را مورد استفاده قرار دهد .
یک فوتبالیست خوب باید توانائی تکنیکی دویدن با توپ را داشته و در همان حال بتواند به فضای جلوی خود مسلط باشد . حریف ، تغییر حرکت و بازی در جهات مختلف نباید او را گیج کنند . اساس تکنیک به حرکت در آوردن توپ و سپس متوقف کردن آن است . اقسام هدایت توپ نامحدود نیست . بازیکن در هر گام ضرورتا باید توپ را به وسیله لمسی مختصر و خفیف با کلیه سطوح تماس کنترل کند : درون و بیرون پا ، روی پا، نوک پا ( برای زمین های سفت ) ، کف پا ( متوقف کردن ناگهانی

توپ ، تغییر جهت ) ، پاشنه پا (تغییر جهت ) . فوتبالیست با حرکت زیگزاگی یا حرکت مستقیم وادار می شود که خیلی سریع سطوح برخورد را عوض کند . کلیه این حرکات که برای پیشروی و حرکت با توپ مناسب می باشند ، تصویری کامل از توانائی بازیکن به دست می دهد.

بازیکنی که به حرکت و سرعت خود مسلط باشد و بدون اینکه توپ ا از دست بدهد به حریف یا حریفان خود اقتدار کامل داشته باشد ، مسلما تکنیک او بهتر از دیگران است . این توصیه ها که در مورد هدایت توپ می باشند برای تمام فوتبالیست ها مفید هستند .


اگرچه بازی فوتبال اهمیت زیادی به ابداع و ابتکار می دهد ، با وجود این بازیکن به شدت عمل نیاز دارد تا بتواند آزادانه بازی کند، زیرا این شدت عمل قدرت تصمیم گیری سریع و امکان عمل او را مضاعف می کند . و حوصله ، بعدا فوتبال را با دید بهتری بازی خوتکل حرکتی است که یک بازیکن در فوتبال و یا حتی در بعضی مواقع دروازه بان ها برای ممانعت از پیشروی حریف اقدام به انجام این کار میکنند . اگر بازیکنی در تکل زدن مهارت نداشته باشد علاوه بر این که به طرف مقابل ضربه زده و آسیب وارد می کند بلکه با دریافت کارت (زرد یا قرمز) ادامه بازی را برای خود و تیمش سخت تر

می کند . جریمه بعضی از تکل ها کارت زرد و بعضی دیگر کارت قرمز است البته در صورتی که تکل زن به جای توپ بازیکن حریف را مورد اصابت قرار دهد . اگر بازیکن توپ را بزند تکل او کاملا درست است و حتی مانع از پیشروی حریف می شود که بسیار مفید است .
توجه داشته باشید که انجام تکل یکی از خطرناک ترین حرکات تکنیکی است.
اگر به این حرکت کاملا تسلط ندارید ، از انجام آن خودداری کنید ، زیرا احتمالا حریف را شدیدا مصدوم خواهید کرد. در یک فوتبالیست با استفاده از شیوه های مجاز همواره می تواند اقدام به تکل کند . بازیکن خواه در منطقه دفاع ، خواه در منطقه حمله به طور یکسان می تواند از تکل

استفاده کند ( این حرکت نسبت به منطقه بازی تغییر نمی کند ) ، و برای انجام آن اهداف کاملا متفاوت می تواند وجود داشته باشد . یک تکل در منطقه دفاع می تواند فعالیت زیاد حریف را خنثی کرده و شروعی برای ضد حمله شود . استفاده از انواع تکل و جا افتادن آن در بازی ، حریف را تحت تاثیر قرار می دهد.


شیوه تکل مناسب با موقعیت حریف فرق می کند ) از پهلو یا از مقابل(

تکل از مقابل با استفاده از درون پا

بازیکن پای خود را به طرف توپ جلو می برد ، و برجستگی استخوان مچ پا را به وسط توپ هدایت می کند . دست ها و زانو را نباید زیاد جلو ببرید . تکل از مقابل با استفاده از درون پا تنها حرکت توپ را متوقف می کند ، نه حرکت حریف را.


تکل از مقابل با استفاده از کف پا
بازیکن کف پای خود را متناسب با زمین به طور مورب جلو برده ، نوک پا را به سمت بالا قرار می دهد و پای خود را به وسط توپ هدایت می کند . این نوع تکل مانع حرکت توپ شده و حرکت حریف را نیز متوقف می کند . زانوی خود را زیاد جلو نبرید ، ضمنا نگذارید کف پا یا نوک پا از بالای توپ عبور کند . کلیه این توصیه ها شما را از صدمه رساندن به حریف باز می دارد.
تکل لغزشی از مقابل
مدافع با جلو انداختن خود به صورت افقی و در سطح زمین ، پای خود را به طرف توپ ( تنها توپ ) پرتاب می کند ، این در حالی است که او خود را از عقب به زمین می اندازد و دست ها را نیز با خود پائین می آورد .


این حرکت تنها زمانی انجام می گیرد که توپ با پای حریف تماس نداشته باشد. نزدیک دروازه خود از این تکل استفاده نکنید ، زیرا اگر به وسیله یار خود پوشش داده نشوید ، بازیکن تکل شونده با دریبل یا فریب دادن ، شما را تسلیم کرده و این تکل بی حاصل برای تیم شما خطر آفرین می شود.
تکل از پهلو
تکل از پهلو با استفاده از درون پا
خود را به بازیکن صاحب توپ برسانید . با حرکتی سریع و به وسیله پا ( پایی که به حریف نزدیک تر است ) و در حالی که دست ها را از بدن دور می کنید روی پای خود بچرخید . قسمت درونی مچ پا را مقابل توپ قرار دهید و مانع حرکت توپ و حریف شوید .
این تکل از دو طرف انجام می گیرد :


تکل از پهلو با استفاده از نوک
این حرکت شبیه نوع قبل است ، با این تفاوت که با نوک پا انجام می گیرد .

تکل از پهلو با استفاده از بیرون پا
از پایی استفاده کنید که به حریف نزدیک تر است . برجستگی بیرون مچ پا را جلو ببرید تا مانع حرکت حریف شده و او را متوقف کنید . همانند دیگر تکل ها ، تنها مانع حرکت توپ شوید ، نه حریف .
تکل توپ از پشت حریف ممنوع است ، زیرا بازیکنی که از جلو یا از پهلو تکل می شود فرصت مقابله با آن را خواهد داشت ، اما چنان چه تکل از عقب انجام بگیرد، حریف تکل شما را احساس نمی کند و بنابراین خطر آسیب دیدگی به وجود می آید . تکل با دو پا از جلو نیز اشتباهی بزرگ و ممنوع است .


اهید کرد. بعد از تسلط به توپ و کنترل آن ، به عنصر اساسی این بازی جمعی می پردازیم : پاس دادن . بازیکن در همه جای زمین و در هر حالتی که باشد به دنبال یار می گردد. ساده ترین تاکتیک فوتبال بازی دو نفره است . این عمل میان پاس دهنده) توپ رسان ( و پاس گیرنده ) توپ گیر ( انجام می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید