بخشی از مقاله

كارآفريني در شرکت بین المللی در امارات


امروزه بسیاری از مردم سراسر دنیا امارات را به عنوان مکانی مناسب به منظور راه اندازی کسب وکار بین المللی خود ارزیابی می کنند به خصوص در مناطق آزاد تجاری زیرا در آ ن مناطق شرکت ها مجبور به پرداخت مالیات نمی باشند و همچنین غیر بومی ها می توانند مالکیت ۱۰۰% داشته باشند.با ثبت شرکت بین المللی خود در امارات میتوانید کسب وکار خود را در سطح جهانی با هویتی کاملا بین المللی گسترس داده و از مزایای آن جهت افزایش سود شرکت برخوردار شوید.


اصولا” دو حوزه قانونی برای ثبت شرکت در امارات وجود دارد:
1. اداره توسعه اقتصادی(Local)
2. منطقه آزاد تجاری(Free Trade Zone)


اداره توسعه اقتصادی (یا دایره توسعه اقتصادی یک هیئت دولتی است که مسئولیت صادر کردن پروانه های تجاری(ثبت شرکت) را به عهده دارد. هر کدام از ۷ امارت در امارات متحده عربی یک اداره توسعه اقتصادی مجزا دارد وتقریبا” به طور مستقل تحت نظر قانون های فدرال امارات عمل می کنند.در local 51% سهام باید متعلق به یک اماراتی باشد و در این صورت شخص اماراتی کفیل یا اسپانسر محسوب میشود و برای انجام کارهای اداری به کفیل وابسته هستید ولی با ثبت شرکت در یکی از مناطق تجاری امارات شما میتوانید مالکیت ۱۰۰% دا شته و نیازی به کفیل عرب نیست و همچنین معاف از پرداخت هر گونه مالیات میباشید.


برای گرفتن گواهی شرکت محلی( Local) حتما باید یک دفتر واقعی داشته باشید ولی در FZ تسهیلات یک دفتر به صورت نیمه وقت با قیمت پایین تر در اختیارآن شرکت قرار خواهد گرفت.
بنابراین کسانی که میخواهند در دبی دفتر داشته باشند و کارمند استخدام کنند باید شرکت local ثبت کنند. بطور کلی ثبت شرکت در مناطق تجاری آزاد در مقایسه با local به مراتب ساده تر و به صرفه تر میباشد.


بعد از تعیین نوع فعالیت بسته به نوع شرکت گواهی مربوطه صادر خواهد شد.انواع گواهی هایی که در امارت صادر میشوند عبارتند از:
1. گواهی تجارت و تجارت عمومی (شرکت با مسئولیت محدود و نا محدود) که به منظور صادرات و واردات میباشد .فرق تجارت با تجارت عمومی این است که در تجارت چند نوع کالای محدود را میتوان معامله کرد که در گواهی قید میشود، ولی در تجارت عمومی هیچ محدودیت کالایی وجود ندارد. در نتیجه تجارت عمومی گران تر است.


2. مشاوره :گواهی مشاوره برای انواع مشاوره بکار میرود برای مثال مشاوره سرمایه گذاری،مشاوره مهندسی و غیره.برای گرفتن این گواهی مدرک تحصیلی مرتبط با نوع مشاوره برای ثبت شرکت مورد نظر لازم است.
3. گواهی فروشگاه (فقط به صورت Local ثبت میشود یعنی ۵۱% سهم متعلق به شریک اماراتی است.)
4. گواهی حرفه ای(مثل آرایشگاه و …که فقط به صورت Local ثبت میشود)
5. گواهی صنعتی که میتواند کار تولید و بسته بندی انجام دهد.
6. شرکت بین المللی (Offshore)


شرکت بین المللی یک نهاد قانونی و حقوقی متشکل از حداقل یک و حداکثر ۵۰ سهامدار که یک سری توافقات را به صورت اساس نامه به منظور کسب و کار بین المللی،مالکیت دارایی و مدیریت مالیاتی در جهت کاهش مالیات های مختلف از قبیل مالیات درآمد،مالیات انتقال ملک ،سود سرمایه و … با هم امضا میکنند.


در امارات تمام ویزا ها هر ۳ سال قابل تمدید است و کسی که ویزای اقامت نداشته باشد برای کار کردن با حساب بانکی خود و گرفتن دسته چک و باز کردن LCدچار مشکل خواهد شد. در نتیجه اگر صاحب یک شرکت اقامت نداشته باشد حساب بانکی آن شرکت به مشکل بر خواهد خورد.
از دیگر مزایای ثبت شرکت بین المللی در امارات میتوان به داشتن حساب بانکی آنلاین بدون نیاز به ویزا اشاره کرد که امکان دسترسی آسان و سریع در هر نقطه از دنیا را برای شما فراهم میسازد.


با توجه به اینکه اغلب شرکت ها موظف به ارائه گزارشهای بازرسی حساب سالانه میباشند در صورت داشتن شرکت بین المللی نیازی به چنین گزارشهایی نیست بنابراین شما میتوانید با محرمانه نگه داشتن مسایل خصوصی و مالی شرکت، از آزادی عمل بیشتری در حوزه کسب وکار خود بر خوردار شوید.
برای داشتن شرکت بین المللی هیچ حضور فیزیکی لازم نیست و این موضوع منجر به صرفه جویی در هزینه های دفتری خواهد شد.شما میتوانید در هر نقطه از دنیا به نام شرکت بین المللی خود بدون نیاز به پاسپورت یا ویزا ملک خریداری کنید و در صورت انتقال ملک، معاف از پرداخت هزینه انتقال خواهید بود.

انواع شرکت در امارات عبارتند از:
1. شرکت تضامنی General Partnership
2. شرکت با مسئولیت محدود Limited Liability Company(LLC)
3. شرکت مختلط غیر سهامیSimple Limited Partnership
4. مشارکت محدود با سهام Partnership Limited With Shares
5. شرکت سهامی عام Public Joint Stock
6. شرکت سهامی خاص Private Joint Stock
7. سرمایه گذاری مشترک Joint Participation


امارات متحده عربي واقع در نوار ساحلي درياي عمان و خليج فارس كه مشتمل بر هفت امارت: ابوظبي- دبي- شارجه- ام القيوان- رأس الخيمه و فجيره و عجمان مي‌باشد در سال 1971 تأسيس و در سال 1972 كشور فدرال امارات متحده عربي ناميده شد.
كشف نفت در سال 1966 صنعت اقتصادي اين كشور را به طرز وسيعي دگرگون و شكوفا كرد و منابع غني هيدروكربن موجب رشد بي‌سابقه اقتصادي در اين كشور شد. وسعت جغرافيايي امارات متحده عربي حدود 83000 كيلومتر مربع است.


شهر دبي سواحلي به طول 72 كيلومتر داشته و حدود 3885 كيلومتر مربع از خاك امارات متحده عربي را به خود اختصاص داده است. اين امارت با داشتن فرودگاه هاي بسيار مجهز و منحصر به فرد در چهار راهي از غرب و شرق و اروپا قرار دارد.
فرودگاه دبي يكي از شلوغ ترين فرودگاه هاي دنياست كه به دليل تعدد پروازهاي بين المللي و اروپايي و نظم خاص آن و اهميت تجاري آن موفق به دريافت چندين جايزه بين‌المللي خطوط پروازي شده است.


امارات متحده عربي در شمال شرقي شبه جزيره عربستان واقع شده است و از شمال به خليج فارس، از غرب به قطر و عربستان سعودي، از جنوب به عمان و عربستان سعودي و از شرق به درياي عمان و كشور عمان منتهي مي شود. امارات متحده عربي از هفت شيخ نشين تشكيل شده است كه عبارتند از: ابوظبي، دوبي، شارجه، راس الخيمه، فيجيره، ام القوين و عجمان . اين كشورشامل حدود 200 جزيره است . ابوظبي بزرگترين شيخ نشين است و پس از آن دوبي مقام دوم را دارد.


بخش اعظم اين سرزمين از صحرا تشكيل شده است و گاهي واحه هايي در آن يافت مي شود. با اين وجود دو رشته كوه نيز در اين كشور وجود دارد. سواحل اين كشور، كه اكثر جمعيت در آن ساكنند، عمدتا پوشيده از نمكزار است .
امارات متحده عربي آب وهوايي گرمسيري دارد، تابستان هاي آن داغ و مرطوب و زمستان هاي آن ملايم است . بارندگي در اين كشور نادر است و اغلب در ماه هاي زمستان اتفاق مي افتد. درپايان زمستان و نيز در طول زمستان وقوع طوفان شن معمول است . متوسط درجه حرارت در ماه ژانويه 33 درجه سانتي گراد (F91) و در ماه ژوئيه 17 درجه سانتي گراد (F62) است .


هزينه زندگي به ويژه مسكن در اين كشور بيش از ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس است و كالاهاي وارداتي نيز گرانند. با اين وجود حقوق هاي پرداختي به اتباع غربي نيز بالاست و اين گروه از افراد عموما از سطح زندگي بالايي برخوردارند.


كليه اتباع خارجي كه مي خواهند در امارات متحده عربي كار كنند، نياز به مجوز كار دارند كه تنها پس از آن كه فرد مجوز اقامت قانوني خود را به دست آورد، قابل دريافت است. پس از كسب مجوز اقامت قانوني، در صورتي كه تقاضاي شما مورد تاييد و حمايت كارفرمايتان قرار بگيرد، صدور مجوز كار خود به خود انجام خواهد شد.


براي زندگي در امارات متحده عربي ابتدا بايد رواديد بگيريد. كارفرماي شما بايد حمايت مالي از شما را به عهده بگيرد و چندين مدرك به مقامات ارائه نمايد كه عبارتند از : مدرك نشان دهنده صلاحيت هاي علمي و شغلي شما كه به تاييد وزارت امور خارجه كشور رسيده باشد و يك گواهي پزشكي .
پس از اينكه رواديد گرفتيد و وارد كشور امارات شديد، بايد از وزارت بهداشت اين كشور كارت بهداشت دريافت كنيد. سپس اداره مهاجرت تاييديه اقامت شما را صادر خواهد نمود. البته بدانيد كه روال كار طولاني است، خصوصا اگر بخواهيد همسر و كودكان خود را نيز همراه خود ببريد.


• رواديد:
كليه اتباع خارجي به غير از اتباع ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس براي ورود به امارات به رواديد نياز دارند. رواديد را بايد قبل از سفر، از كنسولگري يا سفارت امارات در ايران دريافت كنيد، براي دريافت كليه انواع رواديد، يك نفر شهروند اماراتي - كه مي تواند كارفرما يا يكي از اعضاي خانواده باشد- بايد حمايت مالي از متقاضي را به عهده بگيرد و اگر بيش از زمان تعيين شده در اين كشور بمانيد، مجازات ها و جريمه‌هايي در نظر گرفته خواهد شد. زنان مجرد ممكن است براي اخذ رواديدي امارات دچار مشكل شوند.


• بازار کار در امارات متحده عربي:
بر اساس اطلاعاتي که از سوي منابع رسمي وزارت کار امارات منتشر گرديده است، ساليانه بيش از 200 هزار رواديد کار براي متقاضيان از ساير کشورها براي ورود به امارات متحده عربي صادر مي گردد. ظاهراً اکثريت درخواست صدور رواديدي کار توسط تعداد معدودي از شرکت هاي معتبر تامين نيروي انساني انجام مي گيرد.


از طرف ديگر، در امارات متحده قريب به 367 هزار شرکت به ثبت رسيده که بيش از 50 درصد از آنها فعاليت غير واقعي داشته و بخشي از اهداف تاسيس آنها اخذ رواديد کار در ازاي دريافت مبالغ خاص براي براي اتباع خارجي است. نزديک به 200 تا 400 هزار نفر نيروي کار غير قانوني در امارات متحده عربي فعاليت دارند.
اين عده يا به صورت غير مجاز و يا به صورت مجاز به اين کشور وارد شده و سپس بر اثر اختلاف با کارفرما و يا عدم دريافت دستمزد مبادرت به ترک محل کار خود نموده و از کشور خارج نگرديده و به صورت غير قانوني در امارات به کار ادامه داده اند.


طبق مقررات امارات، به کساني که به مقيمين غير قانوني، کار ارجاع نمايند از 3 تا 10 هزار دلار، جريمه تعلق مي گيرد و ممکن است به 3 تا 4 سال حبس نيز محکوم شوند.
دولت امارات يکبار براي غلبه بر مشکل کارگران غير مجاز در سال 1996 مبادرت به صدور عفو عمومي چهار ماهه براي خروج مقيمين غير قانوني از کشور نموده است. مجددا در سال 2002 عفو عمومي ديگري اعلام گرديد که نزديک به 100 هزار نفر از آن براي خروج قانوني از کشور استفاده نمودند.
حضور نيروي کار خارجي در امارات به گونه اي است که ترکيب جمعيت اين کشور را کاملا متفاوت از ديگر کشورها نموده است. به طوري که از حدود 488/3 ميليون نفر جمعيت اين کشور حدود 608/2 ميليون نفر را خارجيان تشکيل مي دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید