بخشی از مقاله

نمايندگي مجاز سايپا مباركه يكي از نمايندگي مجاز سايپا است كه در شهر مباركه بلوار نيكبخت واقع شده است اين نمايندگي در سال 1379 بوسيله شخصي به نام اعظم پناه تاسيس شد و داراي 1050متر مربع مساحت و با سرمايه اي اوليه حدود 200 ميليون تومان (كه البته هم اكنون براي تاسيس نمايندگي مجاز سايپا بايد سرمايه اي حدود 300 ميليون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد . اين مركز در بدو تاسيس با 10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسيس اين مركز اولا ً خدمت به مردم و ثانياً نبود نمايندگي مجاز سايپا در اين شهر بوده است اين مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهاي تعطيل رسمي هم اين مركز تعطيل مي باشد .


نمودار سازماني تشكيلات
اين نمايندگي داراي بخشهاي مختلفي است كه در زير به صورت اجمالي توضيحاتي درباره آنها مي دهيم .
بخش اداري : در اين بخش كارهاي حسابداري مربوط به خريد و فروش خودرو و سند زدن براي ماشينها و گرفتن اجرت از مشتريان است در اين بخش تمام بخشنامه هايي كه از طرف سايپا ارسال مي شود به صورت فكس و يا تلفني يا نامه اي ابلاغ مي شود گرفته و در اختيار مدير عامل و مدير نمايندگي قرار مي گيرد و مسئول اين بخش آقاي اعظم پناه است كه كار سند زدن و گرفتن اجرت و گارانتي با ايشان مي باشد و مسئول كارگاه تعميرات آقاي اصغر قلعه اي مي باشد .


بخش فني : مسئول اين بخش كه همان كارشناس فني است آقاي بهرام تقي پور است كه مسئول اين بخش بايد حداقل داراي مدرك فوق ديپلم فني خودرو و يا صنايع اتومبيل باشد در اين بخش كارهاي فني خودرو عيب و ايرادهاي خودرو را بر طرف مي كنند و اين بخش داراي يك سالن براي تعمير ماشينها و يك اتاق براي پذيرش ماشين و يك اتاق هم به عنوان رختكن و استراحتگاه استفاده مي شود سالن تعمير داراي 3 چاله سرويس و سه جك بزرگ هيدروليكي و چند جك كوچك براي بلند كردن ماشين و دستگاه بالانس و دستگاه تنظيم فرمان و دستگاه تنظيم موتور و سوخت ماشين است . از مشخصات بارز اين نمايندگي وجود كلينيك

اتومبيل كه شامل انواع دستگاههاي پيش رفته از جمله دياگ و بالانس لاستيك ها مي باشد . اين واحد از چند بخش مكانيكي و برق خودرو آهنگري و اتاق رنگ مي باشد به اضافه آچار ها وديگرلوازم مورد نياز تعمير ماشين است . در اتاق پذيرش يك منشي وجود دارد كه ماشينها را پذيرش و به استاد كار مربوطه تحويل مي هد و براي ماشين يك كارت صادر مي كند كه در اين كارت نوع خودرو مدل (شماره شهرباني ، نام و نام خانودگي صاحب ماشين ، شماره موتور ، مقدار كار كرد ماشين ، آدرس و تلفن ، شماره شاسي ، تاريخ تحويل از كارخانه و تاريخ پذيرش درج شده است) البته يادآور شوم كه اگر مدت گارانتي آن تمام نشده باشد (براي پرايد 20000 كيلومتر ) و زانتياو سمند 2 تا 3 سال تمام كارهاي كه براي ماشين انجام مي دهند مجاني است . و يك سالن استراحتگاه و رختكن هم وجود دارد شاگردان و استادكاران وسايل خود را آنجا گذاشته و

لباسهايشان را عوض مي كنند و هم افرادي كه در اين بخش كار مي كنند بايد استاد كاران حداقل بايد تجربه و سابقه كافي داشته باشند و براي شاگردان حداقل داشتن ديپلم فني الزامي است .
بخش خدماتي : كه در اين بخش ثبت نامها براي ماشين انجام مي شود و داراي يك نمايشگاه كوچك از محصولات سايپا است و يك قسمت آن هم بخش فروش آن هم بخش فروش لوازم يدكي خودرو است و براي اينكه مشتري ديگر سرگردان نشود اين بخش را تاسيس كرده اند و بخش فني و اين بخش در كنار هم هستند و اگر مشتري وسيله اي نياز داشته باشد در هنگام تعمير كارت نوشته شده براي ماشين برده و جنس را تحويل مي گيرد و در آخر قيمت آن در تصويه حساب لحاظ مي شود . در اين بخش هم دو نفر كار مي كنند و يك عدد كامپيوتر است كه كالاهاي فروخته شده را در داخل آن ثبت كرده و بعداً حسابرسي مي كنند .


بخش مديريتي : كه مسئول اين بخش همان مدير عامل شركت است كه آقاي فرهاد ترابي است و به همه قسمتها نظارت كرده و كارها را زير نظر دارد و به كار بخش داخلي شركت نيز به عهده خود ايشان است كه بر كارهاي فني انجام شده روي ماشينها نيز نظارت دارند . و مدير عامل همكاري هاي نظارتي دارند و هم در جلسه هايي كه از طرف سايپا و كلاسهاي مديريتي كه برگزار مي شود شركت مي كنند .
در آخر بايد خاطر نشان كنم كه شركت سايپا براي استادكاران و تكنسينهاي خود كلاسهاي آموزشي هم برقرار مي كند و درهر نوبت نمايندگيها استادكاران و تكنسينهاي خود را براي گذراندن اين دوره هاي مي فرستد و به تجربه و تخصص آنها مي افزايند و با امتحاني كه در آخر هر دوره از انها مي يگرند مدرك درجه 1و 2و يا سه به انها مي دهند حال اگر مدرك درجه 1و 2 بگيرند هزينه آن كلاسها بر عهده نمايندگي است كه بايد بپردازدو اگر مدرك درجه 3 بگيرند بايد خود استادكارن و يا تكنسينها بپردازند .


نوع محصولات توليدي و خدماتي : در نمايندگي سايپاي مباركه تعمير محصولات سايپا از قبيل پرايد انواع پژوها RD,405, 206 ، پرشيا و پارس و خودروهاي سمند انجام مي شود و ثبت نام براي انواع محصولات سايپا انجام مي شود و از خدمات ديگري كه اين مركز ارائه مي دهد فروش لوازم يدكي و يك نمايشگاه اتومبيل كه همان محصولات سايپا است . بنا به گفته مدير عامل شركت سياستهاي شركت به سياستهاي شركت سايپا است . و اگر در آينده بخوهد شركت را توسعه دهند قسمت فني آن را بيشتر توسعه خواهند داد و با اضافه كردن وسايل و تجهيزات افزايش نيروي كار خواهند بود.


ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته عملي كار آموز : در واحد فني نمايندگي بيشتر كارهايي تعميراتي انجام مي شد بيشترمطالبي كه در دانشگاه به طور تئوري خوانده بودم و كمي هم به طور عملي كار كرده بودم در انجا بيشتر به طور عملي كار كردم و باز و بسته كردن قطعات و آشنايي بيشتر با انها پيدا كردم و از نظر عملي مهارت بيشتري پيدا كردم . بنده در اين نمايندگي بيشتر وقت خود را در قسمت فني گذرانده ام و در كنار استادكاران مختلف به افزايش تجربه خود كوشش كردم و چيزهايي هم بلد نبوده ام از استاد كاران سئوال كردم و نكات كليدي كار انها را در حد توان و وقت ياد گرفته ام و بعد از يكي دو هفته با آشنايي كامل با ان محيط زير دست اندركاران كار كرده و خودم به تنهايي اقدام به باز و بسته كردن وسائل كرده ام در اين نمايندگي بنده با وسايل كه در دانشگاه موجود نبود است آشنا شدم (دستگاه تنظيم موتور به طور كامپيوتري يا دياگ و

تنظيم سوخت و دستگاه تنظيم فرمان و دستگاه چهار گاز ) و با مراحل تعمير ماشين و نكات ايمني و اخلاقي آنجا آشنا شده ام و تجربه داشتن رفتار و برخورد مناسب با مشتريان را ياد گرفته ام . در قسمت خدماتي و جايي كه لوازم يدكي ماشينها در آنها به فروش مي رسيد من بيشتر با قطعات آشنا شده ام و در بخش فني با طرز كار آنها جا گذاشتن آنها در ماشين و باز و بسته كردن آنها در روي ماشين آشنا شده ام .

سيستم سوخت رساني بنزيني


سر سيلندر : در روي سر سيلندر بسته شده و داراي محفظه احتراق است . و جنس آن از آلومينيوم يا چدن مي باشد .
سيلندر : بزرگترين قطعه موتور است كه در آن سوراخهايي براي عبور پيستون و روغن و آب و… وجود داردد . شامل قطعاتي مانند : 1-بوش سيلندر 2- پيستون 3- شاتون4- رينگ كمپرسي و رينگ روغني ,گژن پين , ميل لنگ ,ميل سوپاپ, ياتاقانهاي ثابت و متحرك , اويل پمپ ,پمپ بنزين , دلكو ,واتر پمپ , فيلتر روغن در سيلندر قرار دارد و يا بسته مي شوند .
علت تركيدن سر سيلندر و سيلندر :


1- يخ زدن آب موتور 2- گرماي بيش از حد موتور 3- بيش از حد سفت كردن پيچهاي سر سيلندر
كارتر : در پايين سيلندر بسته و مخزن روغن است .
واشر سرسيلندر : بين سيلندر قرار مي گيرد و وظيفه آن آبندي كردن بين سرسيلندر و سيلندر وجلوگيري از خارج شدن كمپرس و قاطي شدن آب و روغن مي باشد و علت سوختن آن 1-جوش آمدن و يا داغ كردن موتور 2- تاب برداشتن سيلندر 3- شل بودن پيچهاي سر سيلندر 4- تركيدگي سر سيلندر .
علائم سوختگي واشر سر سيلندر : 1- خارج شدن دود سفيد و آب از اگزوز 2- كم شدن آب رادياتور 3- گرم و بد كار كردن موتور 4- كاهش قدرت موتور 5- شيري رنگ كردن روغن 6-ظاهر شدن حباب در روي آب رادياتور (با گاز دادن موتور )


علائم تاب برداشتن سر سيلندر :سوختن پي در پي واشر سر سيلندر
دليل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق
1-سوختن واشر سر سيلندر 2-شل بودن پيچهاي سر سيلندر 3- ترك برداشتن سرسيلندر
پيستون : كارش به وجود آوردن كمپرس در موتور مي باشد ساختمان پيستون : استوانه اي است كه در قسمت بالا و پايين باز است و رينگ هاي كمپرسي و روغني روي آن قرار دارد . علت گريپاژ نمودن پيستون در سيلندر 1- جوش آمدن موتور و گرماي بيش از حد موتور 2- نداشتن روغن يا نرسيدن روغن :انواع رينگ : رينگ كمپرسي – رينگ روغني -رينگ كمپرسي به منظور آب بندي بين سيلندر و پيستون در شيار پيستون نصب مي شود و پس از خروج كمپرسي اطاق احتراق به داخل كارتر جلوگيري مي كند .


رينگ روغني به منظور پاك كردن روغن بدنه سيلندر و برگشت آن بداخل كارتر و جلوگيري از رفتن روغن به اطاق انفجار مي باشد .
تفاوت رينگ روغني و كمپرسي : رينگ كمپرسي در بالاي پيستون و رينگ روغني در پايين رينگ كمپرسي است هم چنين رينگ روغني داراي سوراخ مي باشد .
توجه : اگر رينگ كمپرسي خورده و يا بشكند كمپرسي از بالاي پيستون رد مي شود و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
علائم خورده ويا شكسته شدن رينگ : از اگزوز دود سياه مايل به آبي بيرون آمده و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
دلايل كمپرس در قسمتهاي موتور


1-دليل كاهش كمپرس موتور : 1- فيلر نبودن سوپاپها 2-آب بندي نبودن كيت يا لبه سوپاپ 3-سوختن سوپاپها 4-سوختن واشر سرسيلندر 5-شل بودن پيچهاي سر سيلندر 6- تركيدگي سر سيلندر
2-دليل كمپرس به داخل كارتر : 1-خورده شدن وچسبيدگي وشكستن رينگ 2- مقابل هم بودن چاك رينگها 3-گشاد شدن سيلندر 4-ترك برداشتن پيستون
3-دليل كمپرسي در رادياتور :1-سوختن واشر سر سيلندر 2-ترك برداشتن سر سيلندر


شاتون : در بالا به وسيله گژن پين و در پايين به ميل لنگ بسته مي شود و شامل 1- سر شاتون كه به گژن پين وصل است 2-بدنه شاتون 3-انتهاي شاتون كه به ياطاقان متحرك ميل لنگ بسته مي شود .
گژن پين : لوله اي (توخالي)است كه پيستون را به شاتون وصل مي كند و جهت جلو گيري از بيرون آمدن گژن پين دو طرف آن خار فنري وجود دارد و تشخيص خرابي آن در موقعي كه موتور سرد است صداي گژن پين به خوبي به خوبي شنيده مي شود ولي در موقعي كه موتور گرم است صداي گژن پين كمتر شنيده مي شود .


ميل لنگ :حركت خطي شاتون را به حركت دروني تبديل كرده و به وسيله زنجير (و يا در گير شدن با دنده يا تسمه مخصوص)ميل سوپاپ نيز به حركت در مي آورد و هم چنين به وسيله تسمه پروانه واتر پمپ دينام ,پروانه را مي گرداند و فلايويل كه در انتهاي ميل لنگ بسته مي شود قدرت را به كلاچ منتقل مي كند .
ساختمان ميل لنگ : به طور كلي ساختمان ميل لنگ از قسمتهاي زير تشكيل شده است .


1-پولي سر ميل لنگ كه براي عبور تسمه پروانه است 2-چرخ دنده سر ميل لنگ كه باعث گردش ميل سوپاپ مي شود 3- محور ثابت و متحرك كه محور ثابت به بدنه سيلندر (ياتاقان ثابت) و محور متحرك به دسته پيستون (ياتاقان متحرك )بسته مي شود 4- لنگهاي تعادل 5- مجراي عبور رون 6- فلانج اتصال فلايويل
انواع لقي : لقي افقي – عمودي كه لقي افقي در اثر خورده شدن بغل ياتاقاني زياد مي گردد ولي لقي عمودي در اثر خورده شدن ياطاقان ثايت زيادي مي شود.
دلايل بريدن ميل لنگ : 1-سفت بودن ياطاقانهاي متحرك و ثابت 2- تعويض دنده معكوس در دور زياد 3-نداشتن بغل ياتاقاني و خلاصي حركت ميل لنگ 4- گاز دادن زياد در سر بالايي
قطعات ميل سوپاپ : 1-چرخ دنده سر ميل سوپاپ 2-بامكها 3- دنده مورب 4- دايره خارج از مركز 5- تكيه گاه ثابت


وظايف ميل سوپاپ : 1-چرخ دنده سرميل سوپاپ به وسيله دنده سر ميل لنگ مي گيرد .2-سوپاپ هاي دود و هوا به وسيله بادامكها باز و بسته مي شود 3-اويل پمپ و دلكو به دو ميله دنده مورب مي گردند 4-پمپ بنزين مكانيكي به وسيله دايره خارج از مركز كار مي كند 5- تكيه گاه ثابت , براي جلوگيري از لرزش و حركت عرضي مي باشد .
شرح چگونگي درگيري ميل لنگ و ميل سوپاپ : اگر دو چرخ دنده با هم فاصله داشته باشند و به وسيله زنجير يا تسمه دندانه دار و اگر دو چرخ با هم فاصله نداشته باشند در گيري دنده با دنده مي باشد و نسبت گردش ميل سوپاپ به ميل لنگ به دو مي باشد يعني در مقابل يك دور گردش ميل سوپاپ دو دور ميل لنگ مي گردد .


نقطه تايميتگ : در هنگام جا زدن ميل لنگ و ميل اين دو نقطه (علامت) بايد در مقابل هم باشند و در غيراين صورت موتور روشن نشده و با قدرت كافي ندارد .
ياطاقان ثابت به وسيله كپه هاي ثابت در روي ثابت ميل لنگ به بدنه سيلندر بسته مي شود . و وظايف ياتاقان ميل لنگ جلوگيري از از خرابي ميل لنگ مي باشد و دلايل سوختن آنها 1-نرسيدن روغن به ياتاقان و2- گرماي زياد موتور مي شود كه اگر ياتاقان بسوزد باعث كم شدن فشار روغن مي شود و ياتاقان متحرك به وسيله شاتون در محور در محور متحرك ميل لنگ بسته مي شود . بغل ياتاقاني از حركت طولي ميل لنگ جلوگيري مي كند و سوراخهاي روي ياتاقان براي عبور روغن تعبيه شده است .


انواع سوپاپ : بر دو نوع 1- سوپاپ هوا (گاز)2- سوپاپ دود
تفاوت سوپاپهاي دود و هوا : سوپاپ هوا پهن تر از سوپاپ دود است 2-لبه سوپاپ دود از سوپاپ هوا تيز تر مي باشد 3- ساقه سوپاپ دود كلفت تر از سوپاپ هوا مي باشد 4-جنس سوپاپ دود محكم تر از سوپاپ هوا است براي اينكه بيشتر با حرارت در تماس مي باشد .
قطعات متصل به سوپاپ : فنر سوپاپ , پولك سوپاپ , خار سوپاپ, لاستيك سوپاپ,


شكل سوار شدن سوپاپ ها در موتور : 1-ايستاده كه در اين طريق سوپاپ در بدنه سيلندر قرار مي گيرد 2- آويخته كه كه در اين طريق به صورت آويزان در سر سيليدر قرار مي گيرد .
قطعات سوپاپ آويخته : بادامك , تايپيت , ميل رابط ,اسبك (انگشتي )ميل اسبك, پيچ تنظيم فيلر گيري , پولك سوپاپ ,خار سوپاپ, فنر سوپاپ , لاستيك سوپاپ , سوپاپ
ترتيب قرار دادن سوپاپها در يك موتور 4 سيلندر معمولاً به شرح زير است : دود – هوا- هوا – دود , دود-هوا, هوا – دود
در زمان تنفس سوپاپ هوا و در زمان تخليه سوپاپ دود باز مي شود و در بقيه زمانها سوپاپ ها بسته هستند (زمان تراكم و زمان انفجار هر دو سوپاپ بسته هستند و كار لاستيك سوپاپ اين است كه كار كاسه نمد را انجام مي دهد و از نفوذروغن به اطاق احتراق جلوگيري مي كند وساق سوپاپ از آن عبورمي كند .)


طريقه ورود روغن به اتاق احتراق 1- از طريق لاستيك سوپاپ 2-از طريق رينگهاي پيستون مي باشد و كيت (گايد)سوپاپ كه ساق سوپاپ از آن عبور مي كند براي جلوگيري از حركت عرضي سوپاپ در سر سيلندر مي باشد وكار بادامك ميل سوپاپ باز كردن سوپاپ مي باشد وكار بستن سوپاپ را فنر سوپاپ انجام مي دهد .
علت فيلر گيري سوپاپ ها :


چون فلزات در اثر حرارت انبساط پيدا مي كند و در موقعي كه موتور سرد و يا گرم است طول سوپاپ كمي تغيير پيدا مي كند بدين خاطر لازم است بين اسبك و پايه سوپاپ لقي باشد و اين فاصله به وسيله فيلر تنظيم مي شود .
قيچي سوپاپ : هر گاه سوپاپ دود در حالت بسته شدن سوپاپ گاز شروع به باز شدن كند قيچي سوپاپ گويند در موتور 4 سيلندر پيستونها 1و4 , پيستونها2و3 با هم بالا و پايين مي كنند مثلاً اگر سوپاپها سيلندر يك در حالت قيچي باشد سوپاپهاي سيلندر 4 را مي توان فيلرگيري كرد .


سوختن سوپاپها : هر گاه لبه سوپاپ در اثر حرارت و كار زياد فرم اصلي خود را از دست بدهد با ترك داشته باشد گويند سوپاپ سوخته است و تاثير آن در موتور 1-موتور بر كار ميكند 2- موتور قدرت كافي ندارد 3- مصرف سوخت زياد مي شود و از علائم سوختن و آبندي نبودن سوپاپها دود زياد از اگزوز ,بد روشن كردن موتور , زدن كمپرس در اگزوز و يا در كاربراتور مي باشد .
فلايويل : وزنه سنگيني است كه درآخر ميل لنگ بسته مي شود و ضربات حاصل از انفجار مي كند را گرفته و نيرو حاصل از انفجار را در خود ذخيره مي كند و هم چنين كلاچ هم به آن بسته مي شود و دنده سر آن در هنگام استارت در گير شده باعث گرديدن ميل لنگ و روشن شدن موتور مي گردد و در زماني كه دنده استارت با دنده سر فلايويل گير كند بايد خودرو را در دنده عقب قراردادده و در صورت امكان كمي به طرف جلو هل داده و يا بكشيد اگر دنده استارت آزاد نشد استارت بايد باز شود .


متوجه شدن سيلندر خراب در موتور و چگونگي كار با آن : واير شمع سيلندر يك را بيرون آورده و اگر در صداي موتور تغييري كرد سيلندر يك كار مي كند ولي اگر صداي موتور تغيير نكرد سيلندر يك خوب كار نمي كند اين عمل با سيلندرهاي 2,3,4,000 تكرار كنيد .
توجه : اگر در اگزوز خميدگي زياد وجود داشته باشد باعث مي شود دور به خوبي خارج نشده و موتور بد كار كند و باعث گرم شدن موتور نيز مي شود .
موتور ديزل


موتور ديزل : 1-موتورهاي تمام ديزل 2- موتورهاي نيم ديزل
سيستم سوخت رساني ديزل :شامل با ك, فيلتر ها , پمپ سه گوش , پمپ انژكتور , انژكتور , لوله هاي رابط و لوله برگشت گازوئيل .
پمپ سه گوش : كار پمپ سه گوش كشيدن گازوئيل از باك و فرستادن آن به پمپ انژكتور مي باشد .


پمپ انژكتور : به وجود آوردن فشار زياد و فرستادن گازوئيل به انژكتور مي باشد.
انژكتور : در سر سيلندر بجاي شمع بسته مي شود و گازوئيل را به صورت پودر در آورده و در آخر زمان تركم در داخل سيلندر مي پاشد و چون كمپرسي موتورهاي ديزل زياد است در نتيجه داخل سيلندر گرم است و گازوئيل پودر شده خود به خود آتش مي گيرد چون در ديزل سيستم جرقه وجود ندارد موتورهاي بنزيني را از تعداد شمعها مي توان تعداد سيلندرها را تشخيص داد ولي در موتورهاي ديزلي از تعداد انژكتور مي توان تعداد سيلندرها را تشخيص دهيم و زماني كه گازوئيل تمام شود يا لوله گازوئيل سوراخ گردد يا در هنگام تعويض فيلتر سيستم سوخت رساني ديزل هوا مي گيرد و حداقل هر هفته يكبار قبل از روشن كردن بهتر است پيچ زير فيلتر را باز كرده تا در صورت وجود آب تخليه شود و به وسيله پمپ دستي , پمپ زده تا هوا گيري شود .


زماني كه استارت خوب مي زند موتور روشن نمي شود يا 1- باك گازوئيل ندارد 2- گازوئيل آب يا هوا دارد 3- پمپ سه گوش كعيوب است 4- پمپ اصلي معيوب است 5- واشر سر سيلندر سوخته و نشت مي دهد .
زماني كه موتور روشن ولي زود خاموش مي گردد . 1- پيچ هوا گيري شل است 2- گازوئيل آب دارد 3-فيلتر و استكان گازوئيل گرفته است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید