بخشی از مقاله

كارخانجات لامپ پارس شهاب

كارخانجات پارس الكتريك ( شركت سهامي عام ) در تاريخ 9/12/1341 تحت شماره 8567 در ايران به ثبت رسيده و فعاليتهاي آن با موضوع تأسيس و ا يجاد كارخانه صنعتي و توليدي مونتاژراديو و تلويزيون بنيان نهاده شد .


توليدات اين كارخانه در حال حاضر شامل تلويزيونهاي رنگي در اندازه هاي 14،21،28،29، مانيتور 15،17 راديو پخش اتومبيل ، راديو ضبط دو كاسته و بلند گو مي باشد .
در حال حاضر كارخانجات پارس الكتريك با همكاري شركت هاي معتبر و پيشرو جهاني و با استفاده از آخرين دستاوردهاي تكنولوژي و جديدترين ماشين هاي اينسرت اتوماتيك و مجربترين مهندسين و تكنسينها و نيروي كارآمد محصولات خود را توليد و به بازار عرضه مي نمايد .


كارخانجات اين شركت در مجتمع صنعتي واقع در كيلومتر 11 جاده مخصوص كرج مشغول به فعاليت بوده و مشتمل بر 4 واحد توليدي (1ـ تلويزيون 2ـ مانيتور 3ـ قطعات 4ـ راديو و كوئيل سازي )و واحدهاي پشتيباني توليد (تحقيقات و توسعه ، نگهداري و تعميرات ، برنامه ريزي و كنترل مواد ، كنترل كيفيت ) بوده و داراي كارگاههاي مجهز به مدار چاپي ، قطعات پلاستيكي وفلزي ، آبكاري ، پلاستو فوم، رنگ كاري و قالب سازي با استفاده از جديدترين تكنولوژي روز مي باشد .


كارخانجات پارس الكتريك در تاريخ 16/4/1358 در اجراي (بند ب ) در قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران ،ملي اعلام گرديد و تحت پوشش سازمان صنايع ملي ايران واقع شد و در سال 1371 در اجراي سياستهاي دولت محترم جمهوري اسلامي ايران مبني بر خصوصي سازي كارخانجات ، نقل و انتقال سهام بين سازمان صنايع ملي ايران و شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي صورت گرفت و اداره امور شركت را هيأت مديره منتخب مجمع صاحبان سهام عهده دار گرديد .


فهرست شركتهاي تابعه پارس الكتريك :
1.شركت كارخانجات لوازم خانگي پارس
2. شركت خدمات پارس
3شركت كارخانجات پارس كالري
4. شركت طراحي و مهندسي ساخت صنعت
5. شركت پارس نيك


6. شركت مهندسي و بازرگاني پارس
7. شركت ساخت و توليد قطعات الكترونيك سيرجان
8. شركت پرسا رايانه
9. شركت عايق پلاستيك
10. شركت كارتن البرز
11.ساير شركتهاي سرمايه پذير


1) شركت كارخانجات لوازم خانگي پارس (سهامي عام )
شركت كارخانجات لوازم خانگي پارس به منظور ساخت و تهيه و توزيع و فروش انواع محصولات و لوازم خانگي در تاريخ 6/2/1354 به ثبت رسيده و كارخانه و تأسيسات آن در شهر صنعتي البرز قزوين احداث و به همت مهندسين و كارگران ايراني در سال 1359 به بهره برداري رسيد .
طي دوران فعاليت شركت پس از انقلاب ، تركيب و ميزان سرمايه شركت به دفعات تغيير يافت و در سال 1370 به تملك كارخانجات پازس الكتريك در آمد و در سال 1373 از سهامي (خاص) به سهامي (عام) تبديل و در همان سال نيز در سازمان بورس اوراق بهادار پذيرفته شد .


توليدات اين شركت عبارتند از ماشين لباسشويي ، يخچال و فريزر در ابعاد 12 فوت و ضمناً در ابعاد 8و 12 فوت نيز امكان توليد را دارند . در حال حاضر بدنه داخلي محصولات مذكور از فلزي به پلاستيكي تغيير يافته است . سرمايه شركت هم اكنون 150 ميليارد ريال است كه حدود 61% آن متعلق به پارس الكتريك ميباشد .
2) شركت خدمات پارس (سهامي خاص)


اين شركت در سال 1355 با سرمايه شركت كارخانجات پارس الكتريك تأ سيس و 100% سهام آن متعلق به شركت پارس الكتريك مي باشد و به منظور پشتيباني و انجام خدمات پس از فروش محصولات پارس تأسيس شده است و در جهت ارائه خدمات بيشتر اقدام به گسترش فعاليت خود در زمينه طراحي و نصب سيستم هاي آنتن مركزي ، پيجينگ ، تجهيزات آموزشي ، كنترل مداربست ، برگزاري كلاسهاي آموزش فني الكترونيك و تعمير تلويزيون و برگزاري سمينارهاي توجيهي در سطح كشور فعاليت داشته و با داشتن ورزيده ترين كادر خدماتي و14 شعبه رسمي و بيش از 191 نمايندگي مجاز در اقصي نقاط كشور اسلامي خدمات خود را ارائه مي دهد.
3) شركت كارخانجات پارس كا لري (سهامي خاص)


اين شركت در سال 1357 تأسيس و 99% سهام آن متعلق به شركت پازس الكتريك مي باشد كه موضوع اصلي فعاليت شركت در حال حاضر در زمينه توليد انواع محصولات چوبي از قبيل مبلمان اداري و كتابخانه ، ميزهاي كامپيوتر ، ديوارسازي ، فضاسازي اداري و ايجاد سقفهاي كاذب با كيفيت عالي مي باشد كه در سال 1379 علاوه برانتقال به محل جديد كارخانه (كيلومتر15 جاده قديم كرج ) بعنوان اولين شركت ايراني گواهي 9001 ISO را در طراحي و توليد انواع محصولات چوبي در كشور و نشان استاندارد ملي ايران را براي عمده محصولات توليدي خود دريافت نمايد . ضمناً شركت از سهامي خاص به سهامي عام تبديل و مقدمات لازم جهت پذيرش در بازار بورس اوراق بهادار در دست اقدام مي باشد .

4) شركت طراحي و مهندسي ساخت صنعت (سهامي خاص)
اين شركت در سال 1376 تأسيس گرديده و 100% سهام آن متعلق به شركت پارس الكتريك و شركتهاي تابع مي باشد . فعاليت اصلي آن ايجاد كارخانه هاي صنعتي و توليدي و بهره برداري از آنها ، ساخت و تهيه و توزيع و فروش انواع لوازم صنعتي ،برقي ، الكترونيكي و قطعات مربوطه و صادرات محصولات شركت مي باشد . از اهم فعاليتهاي شركت در سال 1379 تجهيز محل كارخانه (واقع در شهر صنعتي قزوين ) از نظر فضاي توليد ، ماشين آلات ، تجهيزات و… به موازات آن يكي از تأمين كنندگان اصلي كابينت هاي تلويزيون هاي توليدي شركت پارس الكتريك مي باشد .
5) شركت پارس نيك (سهامي خاص)


اين شركت در سال 1356 تأسيس و 100% سهام آن متعلق به شركت پارس الكتريك مي باشد و عمده فعاليت آن عمليات بازرگاني ، واردات و صادرات كليه كالاهاي مجاز و انواع تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي مي باشد .


6) شركت مهندسي و بازرگاني پارس ( سهامي خاص)
اين شركت در سال 1354 تأسيس و 100% سهام آن متعلق به شركت پارس الكتريك و اهم فعاليت اين شركت خريد و فروش و واردات و سرويس و تعمير و نگهداري كليه دستگاههاي صنعتي و بازرگاني وساير خدمات مي باشد . عمده فعاليت اين شركت در سال 1379 در بخش خدمات براي شركت پارس الكتريك و شركتهاي تابع آن تأمين نيروي انساني ، تأمين غذا ، فضاي سبز و… بوده است.


7) شركت الكترونيك سيرجان ( سهامي خاص)
اين شركت در سال 1377 با سرمايه پنج ميليارد ريال تأسيس و ايجاد كارخانه هاي صنعتي و توليد و بهره برداري از آنها ساخت و تهيه و توزيع و فروش انواع لوازم صنعتي ، برقي ، و الكترونيكي و قطعات مربوطه و صادرات محصولات شركت مي باشد . مركز اصلي شركت منطقه ويژه اقتصادي سيرجان و فعاليت عمده آن در سال 1379 توليد و فروش تلويزيون مدل 14 بوده است .
8) شركت پرسا رايانه ( سهامي خاص)
اين شركت در سال 1377 با سرمايه پنج ميليارد ريال تأسيس و فعاليت آن مربوط به تأسيس و ايجاد كارخانجات صنعتي و توليد و بهره برداري از آنها ، ساخت و تهيه و توزيع و فروش انواع نرم افزار و سخت افزار رايانه اي ، لوازم صنعتي ، برقي و الكترونيكي و قطعات مربوطه ، صادرات محصولات شركت ، خريد و واردات مواد اوليه مورد نياز شركت مي باشد .
9) شركت عايق پلاستيك (سهامي عام )
شركت عايق پلاستيك در تاريخ 1335 تحت شماره 5335 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي در تهران به ثبت رسيده است . بهره برداري از شركت در تاريخ 1337 با مجوز صادره از وزارت صنايع آغاز گرديده و در سال 1376 از خيابان نو به نشاني فعلي در كيلومتر 15 جاده قديم كرج منتقل شده است . 27/99 %از سهام اين شركت متعلق به شركت پارس الكتريك مي باشد .
و به استناد مصوب مجمع عمومي فوق العاده مورخ 15/7/1377 شركت از سهامي خاص به سهامي عام تغيير شخصيت حقوقي يافت و اساسنامه آن با شرايط قابل قبول سازمان بورس اوراق بهادار تهران تهيه و به ثبت رسيده است خلاصه فعاليت شركت طبق اساسنامه عبارت است از :
تهيه و تبديل وتوليد و فروش محصولات پلاستيكي و يا ساير مواد شيميايي ، توليد شده يا خريداري شده اين شركت يكي از تأمين كنندگان فوم بسته بندي توليدات شركت پارس الكتريك مي باشد .
10) شركت كارتن البرز (سهامي عام )
شركت كارتن البرز در تاريخ 24/2/1352 تحت شماره 16950 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيده است و در شهريور ماه 1353 بهره برداري گرديده است موضوع فعاليت شركت طبق اساسنامه عبارت است از:


ساخت و توليد و فروش انواع مقوا و كارتن ، انجام كليه عمليات مربوط به بسته بندي و چاپ و صادرات محصولات شركت ، مواد و لوازم ماشين آلات مربوط به موضوع شركت و انجام كليه عملياتي كه به طور مستقيم به موضوعات فوق بستگي داشته باشد .


ظرفيت قابل دسترس توليد در حال حاضر با دو شيفت كار روزانه بالغ بر هزار تن (كارتن و مقوا ) در سال مي باشد كه در سال 1379 ميزان توليد بالغ بر 17149 تن بوده است (پيش بيني توليد 1380 معادل 18800 تن ) بر اساس آگهي منتشره در روزنامه كثير الانتشار مورخ 4/12/78 سازمان صنايع ملي ايران قصد فروش سهام خود در كارتن البرز را اعلام مي نمايد و بز اين مبنا شركت پارس الكتريك از طريق سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به خريد سهام كارتن البرز مي نمايد .
فهرست ساير شركتهاي سرمايه پذير عمده :


1. پارس گرونديك كيش
2. پيوند جامع
3. مهندسي و بازرگاني بهين آرا
4. طراحي و قالب سازي بهين آرمان
5. خانه سازي آريا
6. لامپ تصوير عالم آرا


اين كارخانه شامل قسمتهاي مختلفي است كه به تشريح بعضي از قسمتهاي آن مي پردازيم .
ـ بخش Automatic insert
اين بخش ابتدائي ترين بخش كارخانه است كه كارهاي ابتدائي اما مهم را روي برد انجام مي دهد كه اين بخش خود شامل قسمتهاي زير است :
1. جامپرواير
2. آيلت
3. سكوئنسر
4. اكسيال Axial
5. راديال
شرح عملكرد قسمتهاي مختلف Automatic insert :
ـ جامپرواير :
اولين دستگاهي كه روي برد عمليات انجام مي دهد ماشين جامپرواير است اين ماشين وظيفه بريج زني را بر عهده دارد بريجها به صورت رول قرار دارند كه اين رولهاي بريج در پشت دستگاه نصب مي شوند اين ماشين قادر است عمل بريج زني 2 برد را در عين حال به طور همزمان انجام دهد به اين شكل كه 2 برد را روي سيني دستگاه قرار مي دهند و هنگامي كه دستگاه روشن مي شود و شروع به كار مي كند طبق برنامه داده شده توسط كامپيوتر به جامپرواير 2 هدي كه روي دستگاه قرار دارند بريج ها را از نوار بريج گرفته و آنها را روي برد در محل مورد نظر و به تعداد معين شده مونتاژ مي كنند .


در اين ماشين به قرينه هر يك از هدها يك انويل يعني هر دستگاه در كل 2 انويل دارد كه وظيفه اين انويلها اين است كه با هر باري كه هدها بريج را روي برد مونتاژ مي كنند اين انويلها در پشت برد عمل كلينچ كردن را انجام مي دهند و پايه هاي اضافي را cut مي كنند در روي اين انويلها شلنگهايي تعبيه شده كه به وسيله عمل مكش ضايعات ناشي از عمل كلينچ كردن را جمع مي كند اين دستگاه با برق و باد كار مي كند كه همواره باد دستگاه بايد تنظيم باشد .
ـ آيلت :
اين دستگاه در اصل دومين ماشيني است كه روي برد كار مي كند و روي برد يك سري آيلت و پينهايي ميزند كه در مراحل بعدي روي اين پين ها و آيلت ها قطعات ديگر مثل مقاومتهاي نسوز ، Hi – v... سوار مي شود اين دستگاه 3 تا هد دارد كه هدها طبق برنامه داده شده به دستگاه شروع به كار مي كنند مثلأ وقتي هد اول پين ها را زد متوقف مي شود و هد دوم آيلت ها را مي زند .

ـ سكوئنسر :
از آنجا كه اجناس همگي به صورت رولي قرار دارند و همگي به صورت مجزا تفكيك شده اند براي مونتاژ آنها روي برد ابتدا بايد آنها را مرتب كرد.
دستگاه سكوئنسر وظيفه مرتب و رول كردن اجناس خوابيده مثل مقاومت و … را بر عهده دارد .


اين دستگاه قادر است اجناس مورد نياز براي يك برد را به ترتيب و به تعداد مورد نياز به صورت رول در بيايد .
اين ماشين به اين شكل عمل مي كند كه روي هر دستگاه 100 هد و يك نوار چرخ دنده اي گردان وجود دارد كه روي هر يك از اين هدها يك جنس مشخص بسته مي شود و طبق برنامه اي كه كامپيوتر براي دستگاه تعريف مي كند كه براي يك برد چه اجناسي با چه ترتيبي لازم است هدها شروع به كار مي كنند و جنس مورد نظر را روي چرخ دنده هاي رول مي چينند مثلأ اگر براي يك برد لازم باشد كه 3 مقاومت k1 پشت سر هم مونتاژ شود و رول مربوط به مقاومت k1روي هد 76 تنظيم شده باشد وقتي دستگاه به اين برنامه برسد هد 76 سه تا مقاومت k1 را پشت سر هم روي چرخ دنده هاي رول قرار ميدهد بعد از اينكه اجناس لازم براي يك برد روي چرخ دنده ها مرتب شد حال بايد دستگاه مجددأ آنها را به صورت رول در

بياورد تا اين رولها راحت تر براي دستگاه Axial قابل استفاده باشند كه براي انجام اين كار دو نوار چسب باريك يكي از رو و ديگري از زير روي پايه هاي دو سر جنس قرار مي گيرند و اجناس به صورت نوار رول مي شوند .
اساس كار اين دستگاه بوسيله سنسورهايي است كه در آن تعبيه شده است .


كامپيوتر به غير از برنامه هاي كلي كه براي دستگاه تعريف مي كند اين را نيز تعريف مي كند كه هر زمان كه اجناس مورد نياز يك برد تمام شد روي نوار يك فاصله يا اصطلاحأ يك CAP ايجاد كند تا اين فاصله ها براي ماشين اكسيال اين را تعريف كند كه اجناس مربوط به يك برد تمام شده و بعد از اين فاصله دوباره اجناس برد ديگر قرار مي گيرند اين رولهاي مرتب شده توسط ماشين سكوئنسر براي مونتاژ توسط ماشين اكسيال روي برد مورد استفاده قرار مي گيرند .
ـ اكسيال Axial
عمليات سومي كه بايد روي برد انجام شود اين است كه هنگامي كه يك برد توسط ماشينهاي جامپرواير و ايلت زني آماده شد وارد ماشين اكسيال مي شود اين ماشين وظيفه مونتاژ اجناس خوابيده مثل مقاومت و … را روي برد بر عهده دارد اين دستگاه نيز مثل ماشين جامپرواير عمل مي كند به اين شكل كه هر هد يك چرخ دنده مخصوص به خود دارد كه فاصله اين چرخ دنده ها با فاصله چرخ دنده هايي كه روي ماشين سكوئنسر قرار دارد يكي است اين چرخ دنده ها حركت مي كنند و رول آماده شده توسط ماشين سكوئنسر را به حركت در مي

آورند اين رولها كه در پشت دستگاه سوار ميشوند با هر بار چرخش چرخ دنده ها مي چرخند و جنس مورد نظر را روي هد شارژ مي كنند و هدها هر دو به طور همزمان روي بردها در محل هاي تعيين شده جنس مورد نظر را مونتاژ مي كنند در همان زمان انويل ها از پشت پايه هاي اجناس را كلينچ مي كنند و پايه هاي اضافي را CUT مي كنند و پايه هاي اضافي CUT شده توسط شلنگهايي كه روي انويل ها تعبيه شده است مكش مي شوند و به اين طريق اجناس خوابيده روي بردها مونتاژ مي شوند .
بعد از اين مرحله بردها براي كنترل دستي برده مي شوند تا اگر عيب يا كمبودي وجود دارد توسط كنترل كننده هاي اين بخش بر طرف شود .


ـ دستورالعمل راه اندازي ماشين Axial و بريج زني :
1. روشن نمودن كليد برق
2. كنترل باد
3. روشن كردن كليد اصلي سيستم هندلينگ بصورت (ON )
4. Zero (صفر) كردن ماشين ( از حالت limit در آوردن ماشين ) با طي مراحل زير :
ـ قرار دادن ميز ماشين به سمت جلو و باز نمودن Z هد از طريق تسمه و انجام عمل Zero


ـ چك سوكت Anvil و فيوز مربوط به (Zero )
5. كنترل برنامه ماشين از طريق كامپيوتر دستور Show machin
6. كنترل رول و برد


7. استارت ماشين ( تست در ايندكس ميز و موقعيت اينسرت جنس در موقعيت خود )
8. در صورتيكه ابتداي رول باشد بايد در پشت ماشين به دوريز آن دقت نماييم
9. در توليد بايد به پشت برد دقت شود تا عمل كلينچ به درستي صورت گيرد و نيز از نظر جهت … و كيفيت كار بررسي صورت گيرد و در صورت مشاهده هر نوع خرابي به فورمن خط توليد اطلاع دهد.


10. كنترل كليه حركات ماشين و عملكرد آن و گزارش هر گونه صدا و حركات غير عادي ماشين به فورمن خط و استفاده از كليد EMG جهت خاموش نمودن ماشين در موارد ضروري
11. كنترل مگزينها در حين توليد از نظر محل قرار گرفتن برد در درون آنها
12. سرويس ماشين و كنترلهايي كه در طول روز انجام مي شود طبق دستور العمل ذكر شده در بند(ب) مي باشد.
ب) دستورالعمل سرويس و نگهداري ماشين هاي Axial :


1. چك كردن فشار هوا 6kgl/cm2 { قبل از شروع كار و در حين كار }
2. كنترل كليه حركات ماشين و عملكرد آن و گزارش نمودن هر گونه صداي مشكوك و حركات غيز عادي ماشين به سرپرست خط و استفاده از كليد EMG جهت خاموش نمودن ماشين در موارد ضروري {قبل از شروع كار و در حين كار }


3. تميز نگهداشتن ماشين ، اعم از سرويس هاي ظاهري و خالي نمودن ظروف دورريز و تميز كردن هر گونه روغن اضافي بر روي هد مونتاژ كننده و خم كننده { قبل از شروع كار }
4. تميز كردن ماشين با جاروبرقي { هر 2 يا 3 روز يكبار }
5. تميز نمودن نسدان يا نوار كتاني و چك كردن چراغ LED آن با استفاده از سيم بريج و در صورت خاموش بودن چراغ ميبايستي به سرپرست خط گزارش داده شود { قبل از شروع كار و در حين كار }


6. چك كردن پشت بردها از نظر صحيح بودن عمل خم كننده ها { در حين انجام كار }
7. موارد زير در صورت مشاهده بايستي گزارش شود :


عمل نكردن سوئيچ ها و كليدها و روشن نشدن چراغ هر يك از كليدها ، جا نرفتن هر يك از قطعات به صورت متوالي و مكرر { قبل از شروع كار و در حين كار }
8. علامت زدن نقاطي كه مونتاژ صحيح انجام نشده باشد و كنار گذاشتن بردهايي كه به صورت ناقص مونتاژ شده و يا ترتيب مونتاژ رعايت نشده باشد { در حين انجام كار }
9.تعويض رولها و گزارش اتمام رولها به جنس پخش كن {قبل از شروع و انجام و در پايان كار}


10.چك كردن رول سيم بريج از نظر گير نمودن آن در صورت لزوم در ماشين بريج زني
11.چك كردن صحيح قرار گرفتن برد بر روي ميز كار {قبل از شروع و در حين انجام كار }
12.كنترل و آزاد نمودن نوارهاي جمع شده رول در موارد ضروري {قبل از شروع كارودر حين انجام كار }
13.چك كردن Magazin ها ( محل قرار گرفتن پي سي بردها از نظر قرار گرفتن مناسب بردها در درون و درب كشويي آن قبل از گذاردن در ماشين ) {قبل از شروع كارودر حين انجام كار }
14.اجراي برنامه و دستور Set count به عهده اپراتور مي باشد دقت شود كه دستور Error count مي بايستي هميشه 1 باشد {قبل از شروع كارودر حين انجام كار }
ـ دستورالعمل اپراتوري Sequencer :
1. مسئوليت اپراتوري 2 دستگاه ماشين Sequencer (روبه روي هم) به عهده يك اپراتور مي باشد .
2. قرار دادن كليد اصلي ماشين روي (ON)
3. روشن كردن كليدهاي r Main breake ، Machine breaker
4. روشن نمودن كليد SEQ Enable ( براي دادن تعداد )
5. كنترل برنامه ماشين ( هماهنگ بودن برنامه ماشين و جنسهاي روي آن )
6. كنترل سيم بريج


7. كنترل پره خورشيدي ماشين
8. كنترل هد هاي ماشين ( از نظر درست بسته بودن )
9. كنترل باد ماشين
10.كنترل سيكل توليد شده ( از نظر كيفيت توليد )


11.پس از اتمام كليه كنترل هاي لازم و نداشتن مورد ، ماشين را استارت نموده و توليد انجام مي شود .
12.اپراتور موظف است عملكرد هر دو ماشين ( از لحاظ رديف كردن قطعات ) را تحت نظارت و كنترل قرار دهد .
13.بر طرف كردن Palt missing و كج آوردن قطعات به صورت موردي


14.كنترل قطعات روي ماشين از لحاظ مرتب بودن رول ،در صورت مشاهده هر گونه موارد غير عادي با هماهنگي پخش كن برطرف گردد .
15. آماده سازي ماشين جهت تغيير برنامه به عهده كنترلر ( قطعات روي ماشين ) ميباشد ماشين بعد از راه اندازي و تأ ييد سيكل توسط كنترلر تحويل اپراتور داده مي شود .
16.اجراي برنامه و دستورات Set count به عهده اپراتور ميباشد .


17.چك كردن هد Dis penser از نظر عملكرد و تعويض آن در صورت لزوم .
18. تست شود كه جنسها حتمأ در مركز زنجير قرار گرفته شود .
19. در صورت تكراري بودن Alarm Part missing بايستي هد مربوطه از نظر صحيح بودن عملكرد و دارا بودن قطعه چك شود بلا خص در مورد هد بريج زن .
20. تست شود قطعات رول شده كج و روي هم رول نشوند .


21. در صورت پاره شدن نوار چسب بايد توسط اپراتور اصلاح گردد .
22. در صورت مشاهده هر نوع خرابي به فورمن خط اطلاع داده شود .
ب ) دستورالعمل نگهداري و سرويس اپراتوري
1. كنترل و چك كردن فشار باد .


2. تمييز نگهداشتن ماشينها اعم از سرويس ظاهري و تمييز بودن قلطكهاي نوار چسب به وسيله دستمال و الكل و برخي از موارد استفاده از كنتاكشور .
3. كنترل كليه حركات ماشيني و عملكرد آن و گزارش هر گونه صداي مشكوك و حركات غير عادي ماشين به فورمن خط و استفاده از Stop , EMG ( انتهاي ماشين ) جهت خاموش نمودن ماشين در موارد ضروري .
ـ راديال :


بعد از كنترلي كه در قسمت قبل انجام شد برد ها وارد اين قسمت مي شوند در اين قسمت اجناس ايستاده مثل خارتها در انواع مختلف ، ترانزيستورها و… توسط اين دستگاه روي بردها Insert مي شوند .
در پشت اين دستگاه يك نوار چرخ دنده اي قرار دارد كه درحين چرخش بر اساس برنامه داده شده به ماشين از روي نوار اجناس ، قطعات مورد نظر را بر مي دارد و به وسيله هد دستگاه آنها را روي برد مونتاژ مي كند بردهايي كه در اين مرحله آماده سازي مي شوند مجدداً براي كنترل دستي فرستاده شده تا معايب و كمبودهاي احتمالي آنها برطرف شود
بعد از كنترل نهايي اگر برد به جنس SMD نياز داشته باشد وارد قسمت SMD مي شود اما اگر به جنس SMD نياز نباشد وارد خط مونتاژ نهايي مي شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید