بخشی از مقاله

معلول و معلولیت:

خدايا از تو متشكرم كه تمام نعمتت را تمام و كمال در اختيار من قرار داده اي و واي به آن روزي كه مرا از كوچك ترين نعمت محروم سازي.
اول از همه كلمه معلول به زبان لاتين يعني Handi cap.
در آغاز هنگامي كه يك خانواده بچه معلولي را متولد مي كند نام و مشخصه معلوليت فرزند را به سازمان حمايت از هندي كاپ ها مي فرستند تا براي فرزند خود اقدامات اوليه انجام شود. يعني از اين طريق دولت به خاطر فرزند آن خانواده حقوقي را براي آنها در نظر مي گيرد و تحت نظر مؤسسه حمايت از هندي كاپها مي شود تا آن خانواده بتواند با امكانات لازم را حتي شخص معلول را فراهم كند تا آن شخص كمبود يا افسردگي يا منزوي نشود.

و هنگامي كه شخص اسمش داخل ليست مي رود ارتباطي را با سرپرست معلولين صورت مي گيرد، باخبر مي شوند. در كشور اروپايي مانند سوئد از خود مركز شهر گرفته تا روستاهاي دورافتاده تمام امكانات يكسان است. مثلاً : هر نوع امكاناتي كه براي مركز شهر در نظر گرفته مي شود مانند همان نه كمتر و نه بيشتر براي روستاها مورد استفاده قرار مي گيرد.
هر فرد معلول كه حقوقي را از دولت دريافت مي كند پرستار آن نيز حقوقي را به خاطر نگهداري از آن معلول يا هندي كاپ از دولت دريافت مي كند. ولي خانواده هاي كه فرزند معلول دارند بيشتر از افراد خانواده خود براي فرد معلول كمك مي گيرند به خاطر اينكه دوست ندارند افراد غريبه وارد حريم زندگي آنها شوند و آنها عقيده دارند كه احساسات و روحيات بچه بايد با خانواده خودش سازگاري داشته باشد.

و براي همين از خاله يا دخترخاله يا بقيه افراد خانواده كمك مي گيرند و هزينه آن را خود دولت پرداخت مي كند. البته نه تنها افراد معلول به خودي خود از دولت حقوق مي گيرند بلكه هر فرزندي كه به دنيا مي آيد دولت براي او حقوقي را در نظر مي گيرد. ولي فرزندهايي كه هندي كاپ به دنيا مي آيند يا به مرور زمان هندي كاپ مي شوند حقوق بيشتري را دريافت مي كند و همين طور امكانات بيشتري را.
معلولين كه گفتيم اسمش هندي كاپ است از لحاظ تلفظ اروپايي معلولين شنوايي يا بينايي يا چشايي نداريم آنها مي گويند هندي كاپ از نوع آسيب ديده. مثلاً : چشم آسيب ديده از نوع چشم.

در يكي از شهرهاي اروپايي براي افر اد معلول تئاتر موزيكال براي اولين بار پخش شد كه امكناتي براي آنها در نظر گرفته شده بود. عبارت از: همراه با فروش بليط براي هر فرد معلول يكي كاست راهنما هم داده شد. يكي از آن افراد كور آن ماري نام داشت كه اين بيوگرافي ر ا در اينترنت آورده و در مورد آن توضيحاتي داده است.
به گفته آن ماري هنگامي كه با سازمان معلولين تماس گرفتند آنها به من گفتند بليط و آن نوار كاست را ما براي تو به درِ خانه مي فرستيم. آن ماري كاست را دريافت كرده و قبل از اينكه به تئاتر برود آن را به دقت گوش داد. محتواي كاست عبارت از: معرفي هنرپيشگان، اسم اصلي و در درون تئاتر بازي مي كند. كارگردان، نورپرداز و غيره … . و معرفي نقش هنرپيشه در تئاتر.

روز موعد فرا رسيد و آن ماري و بقيه دوستان به ديدن تئاتر رفتند براي هر نفر يك هدفني در نظر گرفته شده بود. و براي آنها از طريق هدفن ماجراي تئاتر و مميك چهره و نوع لباس، رنگ لباس، رنگ نورهاي مختلف و حركات آنها براي افراد توضيح داده مي شد. اين تئاتر در مورد زندگي مسيح بوده است و به گفته آن ماري اين تئاتر بسيار جذاب، شيوا، و واقعاً شنيدني بود و در اين لحظه بود كه من احساس كردم با چشماني باز به اين تئاتر مي نگرم و به گفته سرپرست اين گروه تمام تلاش ما براي افراد كور اين بود كه اين افراد مانند افر اد بينا از تئاتر لذت كافي ببرند و احساس نابينايي نكنند.

قوانين راهنمايي و رانندگي براي افراد نابينا: در هنگام رد شدن از خيابان براي يك فرد معلول از نوع چشم در قسمت چراغهاي خطر آهنگي در نظر گرفته شده و با صداي موزييك فرد نابينا متوجه مي شود چه موقع بايد از خيابان گذر كند و اين روش قابل كنترل است يعني يك فرد نابينا با فشار دادن دكمه مي توان چراغ خطر قرمز روشن كرده يا براي آن روشن كند تا او بتواند به راحتي از خيابان گذر كند. (فقط براي افراد منحصر هر نوع معلولي).

هر فرد معلول مي تواند در مراكز خريد يا سالن ها يا سينماها يا رستورانها هر جايي ماشين خودش را پارك كند و هيچ ممنوعيتي براي او در نظر گرفته نشده ولي هميشه نزديك ترين جا به در ورودي براي پارك معلولين در نظر گرفته مي شود و هر كس در جاي پارك مخصوص معلولين پارك كند به پول ايران 000/100 تومان جريمه مي شود. براي افراد معلول ماشينهاي مخصوصي ساخته شده است.

از طرف اداره راهنمايي و رانندگي سيري آموزشي براي افراد ناشنوا داده مي شود و به زبان ناشنوايان كه علامت روي آن يك دست مي باشد در اختيار قرار مي گيرند و آنها مي توانند از اين قوانين استفاده كرد و براي گواهينامه امتحان دهند. و حتي سايت مخصوصي براي آنها وجود و آنها مي توانند از طريق اينترنت آموزش ببيند.
استفاده از حيوانات براي افر اد معلول در كشورهاي اروپايي ؛ سگها را براي افراد نابينا و معلوليني جسمي آموزش مي دهند تا كارهاي روزمره آنها را انجام داده و به كمك آنها بشتابند. سگها براي تميز كردن تخت و آوردن اجسام شخصي فرد بيشتر آموزش مي بينند.
سرويسهاي بهداشتي :

رستورانها، مراكز خريد، سالنهاي تئاتر، سينماها و … بايد براي معلولين امكاناتي را در نظر گرفته باشند وگرنه به آنها مجوز ساخت در نظر گرفته نمي شود. كه اين امكانات عبارت از صندليهاي مخصوصي براي معلولين، توالتها، كه از توالتهايي افراد معلوليني 3 تا 4 سانت از توالتهاي افراد معمولي پايينتر است براي اينكه معلول راحت بتواند از روي ويلچر خود بر روي آن بنشيند. دستگيره هاي در براي توالت آنها 3 تا 4 سانت پايينتر نصب شده است. دستشويي 3 تا 4 سانت پايينتر حتي آينه توالت 3 تا 4 سانت پايينتر از بقيه نصب شده است تا معلول بتواند به راحتي دستهاي خود را شسته و خود را در آينه نگاه كند.
اتوبوس ها :
اتوبوس ها به اين صورت مي باشند كه هر وقت در ايستگاه قرار مي گيرند سطح اتوبوس پايين مي آيد و با لبه پياده روها يا همان لبه ايستگاه اتوبوس مماس شده و نشست مي كند تا معلول به راحتي وارد اتوبوس شود.
متروها :
اول اينكه آسانسورهاي مخصوصي براي رفت و آمد معلول به داخل ايستگاه مترو و خارج آن نصب شده است كه معلول به وسيله آن وارد ايستگاه مربوطه شده و وارد خود مترو مي شود صندلي كنار در مترو يعني همان اولين صندلي مخصوص هندي كاپ مي باشد كه 2 تا 3 سانت از صندلي هاي معمولي پايينتر مي باشد.
مدرسه و ورزش معلولين :
اين مدرسه براي بچه هايي كه معلول متولد مي شوند تأسيس شده و كار آن اين است كه بچه ها را هماهنگ مي كند براي يك ورزش كه مناسب وضع آنها است. و به آنها اين شانس را مي دهد كه بتواند ورزش مورد علاقه خود را پيدا كنند و در آن فعاليت كنند. خيلي از جوانترها كه معلول بودند و الان در زمينه ورزشي موفق هستند از همين مراكز شروع كرده اند.

ورزش ها :
چوگان داخل سالن كه تبديل به هاكي داخل سالن (Ainebandi) كه براي معلولين ذهني استفاده مي شود. و در داخل سالن انجام مي شود و بيشتر نوجوان ها اين بازي را دوست دارند. هم افراد معلول اين بازي را انجام مي دهند، هم افراد سالم كه توپ آن توخالي و پلاستيكي مي باشد.
(عكس شماره 1) : در سوئد از سن 5 سالگي به كلاس شنا مي روند اين يك اجبار است. آنهايي كه نمي توانند شنا كنند بازوبندي به آنها مي دهند. ژيمناستيك در آب و تمرين شنا يكي از مهمترين روش براي هندي كاپ مي باشد. چون در آب وزن انسان بسيار كم است و معلولين بسيار راحت مي توانند عضلات خود را شكل كرده و استراحت دهند. و اگر آب گرم باشد به آنها بيشتر خوش مي گذرد و آنها استفادة بهتري را مي توانند داشته باشند و اين روش از سال 1967 يعني 39 سال پيش آغاز شده و اين روش مورد استقبال عموم قرار گرفته است. مربي دارند كه بيرون آب آموزش مي دهد با موزيك.

(عكس شماره 2) : بوسياكورلينگ : اين بازي هم خانوادة بازي فرانسوي بوله (توپ بازي).
بازي با توپ: در اين بازي اگر داخل سالن بشاد از توپ هايي استفاده مي كنند كه چرمي است. و اگر در چمن باشد از توپي استفاده مي كنند كه از چوپ ساخته شده باشد.
بازي: هم مي تواند انفرادي باشد هم تيمي و يكي از آن ورزش هايي است كه همه مي توانند از آن استفاده كنند چه آنهايي كه نشسته اند و چه آنهايي ايستاده اند. و همچنين كمك تكنيكي براي كساني كه حتي مشكل ديد دارند و كور هستند و مي توانند توپ ها را جهت يابي كنند و تمركز بگيرند. بالانس داشته باشد. (تعادل) جهت يابي و همكاري داشته باشند و همة اينها به معلولين آموزش داده مي شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید