بخشی از مقاله

ورزش ایروبیک

ورزش ایروبیک ، ورزش و فعالیتی که بتواند تپش قلب فرد را از راه فعالیت ماهیچه های بدن افزایش دهد. ورزش ایروبیک ، دستگاه تنفسی وقلب را قوی می کند. ورزش ایروبیک ، بسته به هر شخص می تواند مدت طولانی تر و تمرینات سنگین تر انجام شود تا سریعتر به وضعیت مطلوب برسد
● ورزش ایروبیک چیست؟
ورزش ایروبیک ، ورزش و فعالیتی که بتواند تپش قلب فرد را از راه فعالیت ماهیچه های بدن افزایش دهد.


ورزش ایروبیک ، دستگاه تنفسی وقلب را قوی می کند. ورزش ایروبیک ، بسته به هر شخص می تواند مدت طولانی تر و تمرینات سنگین تر انجام شود تا سریعتر به وضعیت مطلوب برسد.
● چه عواملی ورزش ایروبیک را تحت تاثیر می گذارد ؟
تناوب و تکرار ، مدت و شدت ورزش ایروبیک.تکرار و تناوب اشاره به این دارد که چند بار ورزش ایروبیک انجام می شود مدت زمان ،اشاره به مدت زمانی دارد که در هر مرحله به این ورزش اختصاص داده می شود و شدت ورزش،اشاره به درصد ماکزیمم ضربان قلب ، در کاری که انجام می شود، دارد.
● چند مدت یكبار باید ورزش را انجام داد؟ به چه شدتی ؟ برای چه مدتی ؟
بیشتر متخصصین معتقدند ۳ الی ۵ بار در هفته به مدت ۲۰الی ۶۰ دقیقه که درصد ضربان قلب را با توجه به سن فرد حدود ۶۰ – ۹۰ درصد بالاتر ببرد ، کافی می باشد .
● شدت تمرین چگونه میزان و شدت مطلوب قلب را تعیین كنیم ؟
قاعده كلی برای تعیین ماكزیمم و مینیمم تپش قلب افراد( ۲۲۰ منهای سن ضربدر ۹۰ و ۶۰ می شود.) برای مثال اگر فرد ۳۰ سال داشته باشد فورمول بدین صورت است:
۱۹۰= ۳۰-۲۲۰


۱۹۰*۶۰ = ۱۱۴ (low)
۱۹۰ *۹۰=۱۷۰(high)
قاعده ودستور كاروونن حدود تپش قلب را به این صورت محاسبه می كند .برای محاسبه، نبض فرد را در هر دقیقه در سه صبح متوالی وقتی از خواب بیدار می شود، می گیرند .
این مورد را روی یك مرد ۳۰ ساله انجام دادند نبض او در سه روز متوالی پس از استراحت ۶۹و۷۰و۷۱ بود یعنی میانگین نبض در سه روز متوالی ۷۰ بود.
محاسبه میزان تپش قلب مطلوب با استفاده از تفریق سن از ۲۲۰
۱۹۰=۳۰-۲۲۰
میانگین ضربان قلب پس از استراحت منهای ضربان قلب مطلوب
۱۲۰=۷۰-۱۹۰
۵۰ درصد آن بعلاوه میزان تپش قلب فرد پس از استراحت پایین ترین حد و ۸۵ درصد آن بعلاوه میزان تپش قلب فرد پس از استراحت بالترین نبض را می دهد.
بااستفاده از فرمول كاروونن میزان تپش قلب این مرد ۳۰ ساله حدود ۱۳۰-۱۷۲ ضربه در هر دقیقه است. دو فرمول بالا تنها راهنمای كلی برای كسانی كه ضربان قلب آنها ۳۰ ضربه بیش از آنچه باید باشد ، بوده و همچنین برای كسانی كه ضربان قلب آنها ۲۰ ضربه پایین تر از حد مطلوب می باشد و رسیدن به آن میزان ،برایشان غیرممكن است قابل استفاده می باشد.


اگر مایل باشید بهترین روش این است كه از شخص مشخصی كه شما و قلب شما را هنگام ورزش بتواند مشاهده كند خواهش كنید تا ازاین طریق بتوانید تپش قلب مطلوب خود را به دست آورید.
خیلی مهم است كه در هر فرمول ، فرمول كاروونن و فرمول مخصوص سن ،خطای ناشی از تخمین ماكزیمم ضربان قلب را یادداشت كنید.اگر شما ماكزیمم ضربان قلب را داشته باشید عدد به دست آمده خیلی صحیح تر و درست تر است .


فاكتور مهم دیگر ، عناصر متعددی است كه می تواند منجر به نتیجه متفاوت شود منجمله دویدن و دوچرخه سواری .
اگر نمایانگر تپش قلب ندارید نگران نباشید سنجیدن و مشاهده اعمال با مقیاس شخصی، یکی دیگر از راههای مشخص کننده میزان سختی و دشواری کاری است که انجام می دهید. (با توجه به توان شخصی ، دشوار یا آسان بودن کار برای شخص مشخص گردد.)
با استفاده از درک و مشاهده شخصی تان میزان و نسبت سنگینی و دشواری اعمال را با مقیاس بین ۶-۲۰ یا ۰-۱۰تعیین کنید .

● مقیاس اصلی مقیاس تجدید نظر شده
۶ ۰- هرگز
۷ خیلی خیلی سبک ۰.۵ خیلی خیلی ضعیف
۸ ۱ خیلی ضعیف
۹ خیلی سبک ۲ ضعیف
۱۰ ۳ متوسط
۱۱ تقریبا سبک ۴ کمی محکم و سخت


۱۲ ۵ محکم و سخت
۱۳ کمی سنگین ۶
۱۴ ۷ خیلی محکم و سخت
۱۵ سنگین ۸
۱۶ ۹ خیلی خیلی محکم و سخت


۱۷ خیلی سنگین ۱۰- حداکثر توان*
18 خیلی خیلی سنگین -
19 حداکثر توان * -
تست مکالمه و صحبت یکی دیگر از راههای تشخیص میزان سختی و دشواری فعالیتی است که انجام می دهید ،اگر شما به سختی قادر به گفتن چند کلمه باشید برنامه یک جلسه تمرین ایروبیک را انجام داده اید. برای راهنمایی بهتر، پس از انجام تمرینات ایروبیک باید شما قادر باشید چند کلمه بگویید نفس گرفته و دوباره صحبت کنید .اگر شما خیلی به راحتی صحبت کنید ، نشان می دهد که تمرینات را خوب و به اندازه کافی انجام نداده اید .
ایروبیک چیست؟
ایروبیك وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی، بی‌تابی است، چون هورمون اندروفین در بدن تولید می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمركز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فكری می‌شود.
یروبیك یعنی فعالیتی كه عضلات بزرگ را به كار می‌گیرد حداقل ۱۲ دقیقه با حالت ریتمیك و موزون. در شرایطی كه سرعت وشدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به استفاده از اكسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گردد.
«ایروبیك» جزو فعالیت هوازی ( شدت تمرین بالاست و مدت تمرین پایین است). از نظر پزشكی، این ورزش سیستم قلب، عروق، تنفس را تعلیم می‌دهد و با سرعت و بازدهی بالا اكسیژن را می‌گیرد و به قسمتهای مختلف بدن می‌دهد، تنفس یكنواخت از دهان و بینی توأم انجام می‌شود و باعث تبادل اكسیژن و دی اكسید كربن، كنترل قند خون، كنترل فشار خون و كم كردن وزن اضافی بدن خواهد شد.
ایروبیك وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی، بی‌تابی است، چون هورمون اندروفین در بدن تولید می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمركز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فكری می‌شود.
● بدنسازی (كار با دستگاه)


هالتر، وزنه، دمبل، چوب كش، سیم‌كش جزء فعالیتهای قدرتی و غیرهوازی محسوب می‌شوند كه جز لاینفك (جدا شدنی) از تمرینات روزمره ایروبیك هستند. از نظر پزشكی بهترین راه برای جلوگیری از پوكی استخوان است زیرا عمل كلسیم‌سازی روی استخوانها انجام می‌شود و در افزایش توان و استقامت عضلات مؤثر است، نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس و رضایتمندی از جسم دارد و باعث كاهش خطر پوكی استخوان و بهبود هماهنگی بدن می‌شود.
اگر یك خانواده چند نفره فرصت یا هزینه رفتن به باشگاه ورزشی را ندارند می‌توانند با وسایل كم به صورت دسته‌جمعی به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر در منزل تمرینات ایروبیك و بدنسازی را انجام دهند.
● فاكتورهای سن


هر سنی برای شروع بدنسازی و ایروبیك مناسب است، به شرطی كه صحیح انجام شود. این ورزش برای سنین مختلف از خردسالان تا بزرگسالان و حتی كودكان استثنایی مفید است و به دلیل حالت ریتمیكی كه دارد در یادگیری حركات به افراد كمك می‌كند.
بهترین سن برای تمرینات بدنسازی از ۱۵ سالگی به بعد است زیرا كودكان پیش از سن بلوغ، نباید اقدام به انجام لیفت‌های پرقدرت و سنگین نمایند. در عوض می‌توان از وزنه‌های سبك با تكرار ۱۰ یا ۱۵ بار تمرینات را همراه با مربیان یا والدین انجام داد كه بهترین ورزش برای آنها "ایروبیك" است.


ولی برای زنان بالای ۴۰ سال، بهترین ورزش تمرین با وزنه است، البته برای این سنین كه تصمیم به شروع تمرین با وزنه را دارند، بهتر است كه با مشورت پزشك معالج و انجام آزمایش تراكم استخوان و یك نوار قلبی، این ورزش را آغاز كنند. از طرفی افراد مسن باید مراقب بافتهای نرم خود باشند و با بالا رفتن سن، وزنه‌های سبك‌تر را مورد استفاده قرار دهند. افراد با سازگاری و تطابق تمرین می‌توانند تا اواخر ۵۰ و اوایل ۶۰ سالگی در حالیكه تنها كمی از قدرت خود را با افزایش سن، افزایش دهند، از وزنه‌های سنگین برای تمرین استفاده كنند.
● ایروبیك در زنان
خانمها تصور می‌كنند اگر با دستگاه، تمرین بدنسازی كنند، بدن آنها عضلانی می‌شود، در این رابطه باید گفت كه میزان عضلانی شدن و جذابیت به این رشته، بین خانمها و آقایان و افراد مختلف، تفاوت دارد. زیرا بدن خانمها به علت اختلاف هورمونی با آقایان واكنش متفاوت به این تمرینات نشان می‌دهد.
چون هورمون تستترون نقش تعیین‌كننده در تقویت و بهبود حجم عضلانی دارد و در زنان مقدار این هورمون كم است، در نتیجه تمرینات با وزنه موجب عضلانی شدن آنها نمی‌شود، بلكه خانمها می‌توانند با برنامه خاص و تمرین با وزنه، عضلات خود را سفت‌تر كنند. قبل از رسیدن به سن سالمندی و عوارض پیری بهترین ورزش برای بانوان، تمرین بدنسازی (كار با دستگاه) است. زیرا با توجه به محسناتی كه گفته شد، تمرینات قدرتی بهترین راه برای جلوگیری از پوكی استخوان و . . . می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود انجام تمرینات ورزشی با برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب همراه باشد.»



ایروبیك در یك نگاه
مه ماهیچه‌های بدن می‌توانند كالری بسوزانند پس باید بیشتر كار كنند تا انرژی بیشتری مصرف شود این‌كه ورزش یك بخش مهم از یك برنامه موفق كاهش وزن است، واقعیتی پذیرفته شده است. همه ماهیچه‌های موجود در بدن می‌توانند كالری بسوزانند بنابراین هرچه بیشتر این ماهیچه‌ها كار كنند، كالری بیشتری می‌سوزانند. پس فقط بر رژیم غذایی تكیه نكنید. ورزش كنید تا به وزنی كه همیشه آرزوی آن را داشته‌اید، برسید.
نفس عمیق بكشید. اگرچه تنفس عمیق به تنهایی نمی‌تواند چربی‌های اضافی اطراف ران‌ها و شكم‌تان را كم كند اما شما را آرام‌تر می‌كند، از استرس‌تان می‌كاهد و باعث می‌شود در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.
صبح‌ها بعد از بیدارشدن از خواب، شب‌ها قبل از خوابیدن و حداقل یك بار در طول روز این كار را انجام دهید. برای اینكه نفس عمیق بكشید، می‌توانید در حالت ایستاده یا درازكشیده روی تخت باشید - هر حالتی كه احساس راحتی بیشتری می‌كنید و برایتان مناسب‌تر است - سپس در حالی كه تا شماره ۵ می‌شمرید - به مدت ۵ ثانیه - یك نفس عمیق بكشید. ریه‌های خود را تا جایی كه می‌توانید از هوای تازه پر كنید، سپس به مدت ۲۰ ثانیه یا هر مدت زمانی كه می‌توانید، نفس خود را نگه دارید و بعد نفس خود را به آرامی در عرض مدت ۱۰ ثانیه بیرون دهید. این كار را ۱۵ بار تكرار كنید.


● پیاده‌روی، ورزش اول
پیاده‌روی یك ورزش كارآمد و ضروری برای كاهش وزن است. این ورزش به تخصص یا وسیله خاصی نیاز ندارد. شما می‌توانید در اوقات فراغت خود یا هر زمان كه دوست دارید، پیاده‌روی كنید اما برای اینكه اثربخش باشد، باید آن را به‌طور مرتب انجام دهید.
حداقل سه تا پنج بار در هفته یا به‌صورت روزانه بسته به برنامه خود پیاده‌روی كنید. قبل از شروع پیاده‌روی، با انجام بعضی از تمرینات نرمشی، بدن‌تان را گرم كنید. ابتدا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند انجام دهید و به تدریج زمان و سرعت خود را افزایش دهید. می‌توانید از یك یا دو سربالایی با شیب ملایم بالا بروید. پیاده‌روی شما باید شامل سه مرحله باشد: گرم‌كردن بدن، پیاده‌روی تند و استراحت بعد از آن.
● اصول شش‌گانه پیاده‌روی
۱)در هنگام پیاده‌روی باید چانه‌تان رو به بالا باشد و شانه‌هایتان كمی به عقب متمایل باشد.
۲) ابتدا پاشنه پاها باید با زمین تماس پیدا كند و بعد وزن خود را كمی به طرف جلو هدایت كنید.
۳) بازوها و دست‌هایتان باید هنگامی كه پیاده‌روی می‌كنید، حركت كنند.
۴) برای جلوگیری از گرفتگی و دردناك‌شدن ماهیچه‌ها و مفاصل، ابتدا به تدریج و طی چند هفته پیاده‌روی را شروع كنید و بعد مدت و سرعت خود را در طول زمان افزایش دهید.
۵) در زمین صاف و بدون شیب پیاده‌روی كنید.


۶) عطش خود را برطرف سازید. نصف لیوان آب برای هر ۲۰ دقیقه فعالیت بنوشید.
هرچه بیشتر پیاده‌روی كنید، احساس بهتری پیدا خواهید كرد. علاوه بر این، پیاده‌روی باعث می‌شود كالری بیشتری بسوزانید، در نتیجه چربی بیشتری به مصرف برسد. از دیگر فواید پیاده‌روی این است كه به شما انرژی بیشتری می‌دهد، به آرامش‌تان كمك می‌كند، از استرس‌‌تان می‌كاهد، خواب‌تان بهتر می‌شود، عملكرد ماهیچه‌ها بهبود می‌یابد و اشتهایتان را كنترل می‌كند.
به‌منظور كاهش وزن، اینكه مدت پیاده‌روی از سرعت پیاده‌روی بیشتر باشد، اهمیت دارد.

پیاده‌روی با سرعت متوسط باعث می‌شود كه شما بتوانید مدت بیشتر ولی با شدت كمتری پیاد‌ه‌روی كنید و این خود به پیمودن مسافت‌های بیشتر و سوزاندن كالری بیشتری منجر می‌شود.
● ورزش‌های ایروبیك
معنی لغوی ایروبیك <با اكسیژن> یا <در حضور اكسیژن> است. ورزش ایروبیك هر نوع فعالیتی را كه گروهی از عضلات بزرگ را به حركت وا می‌دارد، شامل می‌شود و همچنین شامل یك مدت زمان طولانی است كه این فعالیت به‌صورت ریتمیك و منظم انجام می‌گیرد. در ورزش‌های ایروبیك اكسیژن یكی از اجزای مهم سوخت برای انجام فعالیت در مدت زمان نسبتا طولانی است. به‌طور كلی ورزش‌های ایروبیك به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود كه عضلات بزرگ را به كار می‌اندازند، ضربان قلب را به میزان ۶۰ تا ۸۰ درصد بیشترین تعداد ضربان آن بالا می‌برند، به‌طور پیوسته و مداوم انجام می‌گیرند و ۱۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌كشند. البته هر فردی می‌تواند با تمرینات بیشتر و شدیدتر به سطح مطلوب‌تری برسد.

● انواع ورزش‌های ایروبیك
ورزش‌های ایروبیك به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:
الف) ورزش‌هایی با شدت و اثر خفیف تا متوسط مثل پیاده‌روی، شنا، بالارفتن از پله، كلاس‌های استپ، قایقرانی (با پارو) و اسكی. هر فردی با توجه به وضعیت سلامت خود می‌تواند هركدام از این فعالیت‌ها را انجام دهد. پیاده‌روی تند همان مقدار كالری كه دویدن آهسته (به شرطی كه مسافت‌ها یكی باشد) به مصرف می‌رساند، می‌سوزاند. همچنین خطر كمتری از نظر آسیب رسیدن به استخوان‌ها و عضلات دارد.


ب) ورزش‌هایی با شدت اثر بالا - مثل دویدن، تنیس، ورزش‌های همراه با حركات موزون، اسكواش. این نوع ورزش‌ها باید به‌صورت یك روز در میان انجام شوند و افرادی كه اضافه وزن دارند، سالمند هستند، ناتوانی و یا آسیب در بدن‌شان دارند و دچار سایر مشكلات پزشك

ی هستند باید با تناوب كمتری انجام دهند و قبل از انجام تمرینات با پزشك مشورت كنند.
● ورزش‌های قلبی عروقی
ورز‌ش‌های قلبی عروقی یكی از بهترین راه‌ها برای سوزاندن مقدار زیادی كالری است زیرا باعث كاهش چربی اضافی بدن و افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود. این ورزش‌ها شامل آن دسته از فعالیت‌هایی هستند كه ضربان قلب را به اندازه ۶۵ تا ۹۰ درصد بیشترین مقدار ضربان آن بالا می‌برند.
به نظر می‌رسد كه سلامت قلب و عروق از مهم‌ترین عوامل در سلامت جسم‌اند. سلامت قلب و عروق بر پایه دریافت بیشترین مقدار اكسیژن استوار است. این مقدار اكسیژن با فعالیت‌هایی كه ماهیچه‌های بزرگ را در مدت زمان طولانی به كار می‌اندازند به بهترین صورت تامین می‌شود. این ورزش‌ها ریتمیك و ایروبیك هستند. مثل پیاده‌روی، دویدن، بالارفتن از پله، شنا، دوچرخه‌سواری، قایقرانی با پارو، رقصیدن، اسكیت، اسكی، طناب‌زدن، پیاده‌روی تند و غیره.


● كی این ورزش‌ها را انجام دهیم؟
بهترین زمان برای انجام ورزش‌های قلبی عروقی برای حداكثر كاهش در چربی بدن صبح‌ها قبل از خوردن هرگونه غذاست. بعد از خواب به مدت ۶ تا ۸ ساعت، میزان قند (گلوكز) خون بسیار پایین است، در نتیجه بدن از چربی ذخیره‌ای به‌عنوان منبع سوخت استفاده می‌كند. این ورزش‌ها موجب افزایش سوختن كالری و چربی، كاهش وزن، كاهش خطر بیماری‌های قلبی، افزایش حجم و ظرفیت شش‌ها، كاهش فشارخون، جلوگیری از دیابت، افزایش میزان سوخت و ساز (متابولیسم)، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی و كاهش استرس می‌شوند.
همه چیز راجع به ایروبیک
اینکه چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیک باید اخنصاص دهید بستگی به هدف، جدول برنامه ریزی و شرایط فیزیکی شما دارد، اما زمان ۱۰ تا ۶۰ دقیقه به نظر می رسد زمان قابل قبولی باشد.
مرینات ایروبیک از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در در مدت زمانی خاص بالا می برد. نمونه های ساده این ورزش شامل: پیاده روی، دو، شنا، دچرخه سواری، کوه نوردی پله ای، اسکی در مناطق کوهستانی، اسکیت، انواع کلاسهای رقص و قالبهای مختلف تنیس به صورت متناوب ( راکت بال، اسکواش) می باشد. باید به این مساله توجه کرد که که تمرینات ایروبیک می بایست در قالب خاص خود انجام شود که البته به هدف و شرایط فیزیکی شما، سوابق بیماری و وضعیت جسمانیتان نیز بستگی دارد.
هرچند که در مجموع ایدهء اینکه ورزشهای مختلفی انجام دهیم، فکر جالبیست - به عنوان مثا

ل تعادل و توازن برقرار کردن میان تمرینات و ورزشهای متناسب با شرایط جسمانی فرد بهترین شیوه انجام ایروبیک می باشد، این استراتژی مصدومیت های پیاپی را کاهش و بروز آنها را تقلیل می دهد و موجب می شود که در موقعیتها و شرایطی که فرد فعالیتهای زیاد بدنی انجام میدهد توازن و بالانس بیشتری در حرکات ماهیچه ها برقرار گردد، که این امر موجب لذت بردن بیشتر فرد نیز می شود.


به خصوص این مساله هنگامی که فرد ورزشها و تمریناتی با تحرک بالا مثل (دویدن، رقصهای سنگین، تنیس، راکت بال و اسکواش) یا ورزشهایی با تحرک کمتر مانند (شنا، پیاده روی، اسکی) انجام می دهد بسیار حائز اهمیت است.
توصیه های محتاطانه ما برای اینکه دچار مشکل نشوید در خصوص کسانی است که فعالیتهای ورزشی زیادی انجام میدهند و اگر شما اضافه وزن دارید و یا سابقه مصدومیتهای طولانی، یا در حال حاضر از مشکلاتی در نواحی پا، مچ پا، زانو، مفصل ران یا کمر دارید باید در انجام تمرینات

ایروبیک احتیاط کنید. اگرچه تمرینات ایروبیک، تمرینات تکنیکی یا با تمرکز زیاد نیست، اما این ورزش به بهبود وضعیت جسمانی شما و پیش گیری از مصدومیتها کمک شایانی میکند. البته همه شیوه هایی که ممکن است در رابطه با ایروبیک از سوی سایرین مشاهده کنید مناسب و اصولی نیست. شما می بایست شیوه صحیح و درست را از مربیان ایروبیک یا فیزیولوژیستها بیاموزید.
● مدت زمان انجام تمرینات ایروبیک


اینکه چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیک باید اخنصاص دهید بستگی به هدف، جدول برنامه ریزی و شرایط فیزیکی شما دارد، اما زمان ۱۰ تا ۶۰ دقیقه به نظر می رسد زمان قابل قبولی باشد.
اگر هدف شما کاهش وزن اضافی بدنتان باشد و در شرایط مساعدی هم باشید میتوانید مدت بیشتری هم ورزش کنید. شاید در اینصورت چیزی حدود سی، چهل یا شصت دقیقه هم به شما توصیه شود. تحقیقات اخیر نشان داده که سطح امادگی بدنی حتی با تمرینات نظم ۱۰ دقیقه ای در روز هم افزایش می یابد. البته بهتر آن است که این تمرینات ۱۰ دقیقه ای روزی دو یا سه بار و حداقل پنج روز در هفته باشد.برای بالانس کلی آمادگی بدن، سلامتی و تناسب اندام جدول سی دقیقه ای توصیه میشود.
● دشواری تمرینات تا چه حد باشد؟
میزان دشواری و سختی تمرینات ایروبیکی که شما انجام میدهید از ۳ طریق اندازه گیری میشود:
۱) تعیین و اندازه گیری ضربان قلب، که روش خوبی برای این است تا بدانید با افزایش تحرکات بدنیدر هر دقیقه به چه اندازه ضربان قلب بالا میرود.
۲) شیوه بعدی تست صحبت کردن نام دارد، شما باید قادر باشید وقتی که تمرین میکنید به راحتی هم صحبت کنید (این شیوه برای فهمیدن اینکه تمریناتتان چقدر سنگین است بسیار مفید می باشد).
۳) با توجه به میزان تواناییتان به سادگی میتوانید بفهمید که تمرینات با وجود دشواری چه تاثیری بر شما میگذارند.


البته شما و مربی تان میتوانید به کمک هم تعیین کنید که چه روشی برای شما مفید تر است و قابلیت بیشتری دارد، چرا که ما نمیتوانیم توضیحات کافی را با ذکر جزییات واقعی به شما ارائه دهیم. اگرچه به نظر میرسد که تمرینات متوسط و متعادل برای یک فرد عادی میتواند کاملا" لذت بخش باشد.
در بخش بعدی این مقاله به چگونگی انجام تمرینات ایروبیک بر مبنای هدف افراد میپردازیم.ایروبیک چند نوبت و چه مدت؟


تعداد دفعات نرمال و معمول انجام این تمرینات دو بار در طول هفته است. در شرایط ایده آل و نرمال انجام دو بار در هفته این تمرینات به شما این فرصت را خواهد داد تا تناسب اندام خود را حفظ کرده و از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشید. اما به عقیده کارشناسان و فیزیولژیستها انجام سه تا پنج نوبت تمرینات در طول هفته بهتر و موثرتر خواهد بود.
● هدف از دست دادن وزن زیادی
اگر هدف اصلی شما از ایروبیک از دست دادن چربی و وزن اضافی باشد، شش یا هفت نوبت در هفته که تقریبا" معادل روزی یکمرتبه است، میتواند تاثیر بالقوه ای روی اندام شما داشته باشد و شما را به وزن مطلوبتان برساند. در مجموع آنچه در انجام این تمرینات حائز اهمیت است افزایش مدت زمان انجام حرکات، استمرار و تکرار، و بالا بردن میزان دشواری تمرینات میباشد. مخصوصا" اگر در شرایط جسمانی مناسبی نیستید، وزن اضافی دارید، سالخورده اید و یا در دوران بهبودی از مصدومیت و سپری کردن دوران نقاهت هستید، این تمرینات برایتان بسیار مفید خواهد بود و اگر هنوز هم شک دارید از به آرامی مراحل ساده و سبک ایروبیک شروع کنید و از این ورزش لذت ببرید.
● گرم کردن بدن
با حرکات و نرمشهایی خیلی نرم و آرام در کمال آرامش خودتان را گرم کنید، همین نرمش ها باعث میشوند تا اگر مشکل جسمانی دارید ناراحتی و دردتان کاهش پیدا کند و کم کم بهبود پیدا کنند. گرم کردن و آماده کردن بدن برای تمرینات ایروبیک با انجام نرمشهایی سبک و در سطوح ساده ای از تمرینات کششی به مدت ۲ تا ۱۰ دقیقه به شما کمک ویژه ای خواهد کرد، اما به یاد داشته باشید که نباید به طور ناگهانی در طول انجام تمرینات، آنها را متوقف کنید چرا که ممکن است دچار سر گیجه شوید یا از حال بروید.
● تصورات غلط


این تصور غلط که تمرینات ایروبیک ماهیچه ها را سخت و غضلانی میکند بسیار طبیعیست، اما واقعیتش این است که انجام این تمرینات تاثیر بسیار کمی در سفت کردن ماهیچه ها دارد. در تمرینات معمولی ایروبیک ماهیچه هایی که در بدن بیش از سایرین فعالیت میکنند، صدها حرکت ماهیچه ای را به طور متناوب تکرار می نمایند - بدون اینکه در برابر این تمرینات مقاومتی نشان دهند، در صورتیکه بخواهید ماهیچه ها و عضلاتتان محکم و سفت شوند تمرینات وزنه برداری تاثیر قابل توجهی در این باره خواهند داشت.
برداشت غلط دیگر در این مورد این است که اغلب تصور میکنند با انجام تمرینات ایروبیک در تعداد

دفعات محدود و زمان نرمال میتوانند چربی اضافی و وزن زیادی خود را به سرعت از دست میدهند. تحقیقات اخیر نشان داده است که ما با انجام هرگونه حرکات کششی و ماهیچه ای ممکن است بتوانیم وزن اضافه مان را از دست بدهیم.
● هدف اصلی شما از انجام ایروبیک
اما اگر هدف شما از ایروبیک رسیدن به یک تعادل و بالانس جسمانی، و بالا بردن درصد سلامتی و داشتن روحیه خوب است، باید به خاطر داشته باشید که تنها راه تاثیر گذار و موثر در این امر انجام مرتب و همیشگی تمرینات ایروبیک می باشد. حتی اگر این تمرینات از حرکات کششی بسیار طی مدت زمان کوتاهی برخودار باشند. سعی کنید از ورزش ایروبیک لذت ببرید و تمریناتش را آسان بگیرید تا در طول یک مدت زمان مشخص تاثیراتش را ببینید. از آنجاییکه عمده تمرینات ایروبیکی روی تکرار حرکات تاکید دارد، به همین جهت نیاز چندانی به تمرکز کامل ندارد (هرچند توجه و تمرکز کافی از لحاظ تکنیکی در انجام هر ورزشی مهم است) ، اما به هر حال خواندن و گوش کردن به موزیکها و نوارهای آموزشی، تماشای برنامه های تلویزیونی ایده جالبی برای یادگیری بهتر تمرینات ایروبیک است.
به خاطر داشته باشید اگر شما نمیتوانید در حین تمرینات صحبت کنید به این علت است که خوب تنفس نمیکنید، اگرچه شاید کمی سخت باشد، اما لذت بردن شما را از تمرینات دو چندان میکند. جدول تمرینات ایروبیکی به طرز جالبی اطلاعاتی را که شما باید داشته باشید در اختیارتان میگذارد و به طور روزانه پیشرفت شما را مورد محاسبه قرار میدهد.
نکات مهم تمرینات خود را اعم از مدت زمان انجام و درجه سختی و آسانی اش را یادداشت کنید، زیرا این شیوه خوبیست که در طول یک دوره تمرینی بفهمید چقدر به آمادگی بدنی و ج

سمانی رسیده اید. مشاهده این پیشرفتها شما را علاقه مند و پر انگیز به ایروبیک نگاه میدارد.
ایروبیك ورزشی به وسعت بدن
ایروبیك یعنی فعالیتی كه عضلات بزرگ را به كار می‌گیرد، حداقل ۱۲ دقیقه با حركات ریتمیك و موزون، در شرایطی كه سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اكسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گیرد.

● ایروبیك چیست؟
ایروبیك یعنی فعالیتی كه عضلات بزرگ را به كار می‌گیرد، حداقل ۱۲ دقیقه با حركات ریتمیك و موزون، در شرایطی كه سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اكسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گیرد. ایروبیك جزء‌ فعالیت‌های هوا‌رسان (شدت تمرین بالا و مدت تمرین پایین) است.
● جوایز ایروبیك
ایروبیك در سلامت معجزه می‌كند، فقط كافی است حركت كنید تا جوایز آن را دریافت كنید:
▪ اكسیژن‌گیری بیشتر
وقتی شما حركات موزون و ریتمیك ایروبیك را انجام می‌دهید، سرعت نفس كشیدن شما افزایش یافته و عمق هر نفس(دم) افزایش می‌یابد، و نتیجه آن گرفتن اكسیژن بیشتر و بیشتر از هواست.
▪ قلب قوی‌تر
قلب شما برای اینكه میزان بیشتری از اكسیژن و انرژی را به سوی عضلات‌تان بفرستد، سریع‌تر می‌تپد و در هر تپش مقدار زیادی از اكسیژن را به سوی عضلات در حال حركت شما پمپ می‌كند.
▪ تولد رگ‌های بیشتر
برای رساندن مقدار بیشتری از اكسیژن به عضلات شما، مویرگ‌های عضلات بزرگ‌تر(گشادتر) می‌شوند تا محصولات‌ زاید حاصل از سوخت و ساز مانند اسیدلاكتیك و دی‌اكسید‌كربن را از محل دور كنند. اگر شما مدتی به ورزش‌های خود ادامه دهید، مویرگ‌های بیشتری در عضلات شما شكل می‌گیرند.
▪ افزایش درجه حرارت بدن ممنوع
درجه حرارت بدن شما، هنگامی كه عضلات خود را مرتبا حركت می‌دهید،‌افزایش می‌یابد و برای جلوگیری از افزایش دمای بدن، بدن شما گرما و انرژی حاصل را به روش‌های مختلف، مثلا بازدم به هوا پس می‌دهد، همچنین با عرق كردن شما، حرارت آب و مواد معدنی را دفع می‌كنید.
▪ آرامبخشی بدون مسكن
انجام حركات ورزشی ایروبیك به صورت منظم باعث آزاد شدن آندرفین در بدن شده كه یك مسكن (ضددرد) طبیعی است.


● ایروبیك دشمن بیماری‌ها
▪ بیماری قلبی:
بیماری‌های قلبی در قرن حاضر قاتل اصلی انسان‌ها هستند،‌ اگر شما یك حمله حمله قلبی داشته‌اید، انجام حركات ایروبیك مناسب از حمله قلبی دوم پیشگیری می‌كند. همچنین ایروبیك فشارخون را كاهش می‌دهد.
▪ چربی خوب خون:
اگر شما برگه آزمایش خود را در دست دارید و از افزایش چربی بد خون نگران هستید، ایروبیك می‌تواند به كاهش این چربی و افزایش چربی خوب بدن كمك كند. با كاهش میزان چربی بد خون، امكان تشكیل لخته در رگ‌های شما كاهش یافته و از شر سكته مغزی هم خلاص می‌شوید!
▪ دیابت نوع دوم
ایروبیك به شما كمك می‌كند وزن خود را كم كنید و آن را در حد مناسب حفظ كنید، بنابراین دیگر شما چاق نخواهید بود كه بعدها در اثر این چاقی به دیابت نوع دو (بیماری قند) مبتلا شوید. همچنین اگر دیابت دارید به كنترل قندخون كمك می‌كند.
▪ زندگی بدون سرماخوردگی‌:
ایروبیك باعث افزایش قدرت ایمنی بدن شما شده و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی خفیف مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌دهد.
▪ درد عضلانی ممنوع
حركات ایروبیك رشد مویرگ‌های كوچك در عضلات را تحریك كرده و این پدیده به رساندن موثرتر اكسیژن به عضلات كمك كرده و در دفع محصولات زائد سوخت‌وساز مثل اسید لاكتیك كه تجمع آنها در عضلات باعث درد عضلانی می‌شود، كمك می‌كند.


به خاطر داشته باشید حركات ایروبیك شاید دشوار باشد، ولی دردناك نیست. بنابراین اگر پس از انجام حركات دچار دردعضلانی یا مفصلی شدید (البته به جز روزهای اولی كه این ورزش را شروع كرده‌اید) بهتر است چند روزی به خودتان استراحت بدهید و یا با پزشك یا مربی ورزشی مشورت كرده و یا ورزش دیگری از گروه ورزش‌های ایروبیك را جایگزین قبلی كنید. همچنین ورزش‌هایی مثل دوچرخه سواری و شنا به شما كمك می‌كنند مفاصل خود را تقویت كنید، چون در حین انجام این فعالیت‌ فشار زیادی به مفاصل وارد می‌شود.
● یك لیوان شادی لطفا


انجام حركات ریتمیك و موزون ایروبیك به همراه شنیدن موزیك شاد، شما را سرحال می‌آورد و افسردگی را از بین می‌برد. همچنین در پایان یك روزكاری پرمشغله به شما كمك می‌كند تا احساس آرامش كنید.
در سال ۲۰۰۳ مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد نشان داد،‌مردانی كه ایروبیك كار می‌كنند از نظر قوای جنسی همچون مردان ۲ تا ۵ سال جوان‌تر از خود، عمل می‌كنند.
● ایروبیك چند ساعت؟
اینكه چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیك اختصاص دهید بستگی به هدف و شرایط فیزیكی شما دارد اما زمان ۱۰ تا ۶۰ دقیقه مناسب به نظر می‌رسد.
اگر هدف شما كاهش وزن اضافی بدنتان است و شرایط جسمانی بدنتان اجازه می‌دهد، می‌توانید مدت بیشتری ورزش كنید. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند كه شما با تمرینات منظم ۱۰ دقیقه‌ای،‌۲ یا ۳ بار در روز و حداقل ۵ روز در هفته، می‌توانید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید.
● ورزش ایروبیك مناسب من
ورزش‌های ایروبیك شامل گروه وسیعی از ورزش‌هاست كه شما باید با توجه به علاقه خود و شرایط جسمانی خود و با مشورت یك مربی ورزشی یكی از آن‌ها را انتخاب كنید. پیاد‌ه‌روی،‌دویدن،‌شنا، دوچرخه سواری ، ‌قایقرانی ،‌اسكی و حركات موزون از جمله گزینه‌های در اختیار شما هستند. در ضمن شما باید دشواری تمرینات خود را تنظیم كنید. یكی از ساده‌ترین روش‌هایی كه می‌توانید متناسب بودن دشواری تمرینات را برای خود حدس بزنید، تست صحبت نام دارد، شما باید قادر باشید وقتی كه تمرین می‌كنید، به راحتی هم صحبت كنید.
● توصیه‌ها و تجربه‌ها
▪ علاقه و تنوع:
فراموش نكنید شما قرار است ۲ تا ۳ بار در هر هفته حركات ایروبیك را انجام دهید، بنابراین سعی كنید ورزشی را انتخاب كنید كه به آن علاقه‌مندید، درغیر این صورت پس از مدتی خسته می‌شوید و دست از ایروبیك می‌كشید. همچنین در طول مدت تمرین دریك روز هر چند دقیقه حركات خود را عوض كنید و از انجام فعالیت‌های تكراری خودداری كنید.
▪ لباس مناسب بپوشید:
لباسی را برای ورزش ایروبیك انتخاب كنید كه راحت باشد و قابلیت كشش داشته باشد

. همچنین امكان انتقال هوا از لابه‌لای الیاف آن ممكن باشد و به اصطلاح در آن دم نكنید، لباس شما باید از عضلات‌تان حمایت كند. بهتر است ضمن انجام حركات ایروبیك، كفش ورزشی مناسبی بپوشید تا از آسیب رسیدن به بخش‌های مختلف كف پایتان، پاشنه و پنجه و مچ درحین حركات ورزشی جلوگیری كنید. كفش مناسب،‌كفشی است كه سایز پایتان باشد همچنین در كف آن یك لایه بالشتك مانند نرم برای حفاظت از كف پاهایتان موجود باشد.
فراموش نكنید یك بلوز گرم‌كن برای جلوگیری از سرماخوردن وقتی عرق كرده‌اید،‌ه

 

مراه خود داشته باشید تا روی لباس‌هایتان بپوشید.
▪ با موزیك حركات ایروبیك را انجام دهید:
مطالعات نشان می‌دهند افرادی كه در حین ایروبیك به موزیك گوش می‌دهند،‌دیرتر خسته شده و حركات دشوار را با سهولت بیشتری انجام می‌دهند.
▪ یك همراه پیدا كنید:
مطالعات نشان می‌دهند یكی از دلایل اصلی چسبیدن افراد به حركات ایروبیك در سال اول، همراه بودن آنها با دوستان و افراد خانواده‌شان در حین انجام حركات ایروبیك است. اگر در انجام ایروبیك از حمایت یك دوست برخودار باشید، موفق‌تر بوده و مشوق یكدیگر خواهید بود. مثلا می‌توانید در پایان روزكاری با همكارتان تا خانه پیاده‌روی كنید و یا از همسرتان بخواهید با شما در منزل ورزش كند و یا در روزهای آخر هفته با خانواده‌تان به كوهنوردی بروید.
ایروبیك ؛ تمرینی برای جسم و ذهن
ایروبیک یا حرکات موزون هوازی یکی از روش های تمرینی برای کسب آمادگی جسمانی (هوازی) است و توانایی قلب و عروق و سیستم تنفسی را افزایش می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید