بخشی از مقاله

پاورپوینت

مقدمه:
همزمان با پانهادن انسان به عرصه هستي و پيدايش انديشه و تفكر انساني تلاش بشر براي ثبت انتقال و آموزش فرآورده‌هاي ذهن و خرد و آنچه ما دانش مي‌ناميم به اطرافيان و نسل‌هاي آينده بعد آغاز گشت. به گونه‌اي مي‌توان گفت نسبت ميان دانش بشري و ابزارها و شيوه‌هاي ثبت و انتقال و آموزش آن به عنوان بخشي از اين دانش در گذر زمان ثابت بوده است تكه سنگي كه ساكنان غارها، پندارها و انگاه‌هاي خويش را بر آن نقش مي‌كردند سنگ بنايي بوده كه دانش بشري را از محدوده قفسه سينه افراد فراتر برده و با ديگران به اشتراك مي‌گذاشت و تا امروز كه به فشردن كليدي حضار زمان و مكان را در مي‌نوردند با سرعت در حال گسترش و رشد مي‌باشد.

امروز شايد نتوان دانش راحتي با تخصصي‌ترين نگاه هم مرزبندي كرد اما به همان نسبت ابزارها و فن‌آوري ثبت انتقال و آموزش آن در حال پيشرفت مي‌باشد انقلاب اطلاعات و پيشرفت و بروز رساني سريع در حوزه‌هاي گوناگون دانش و نيز ابزارهاي اطلاع رساني نوعي عدم ثابت در گستره مفاهيم تفكري و نيز انديشه‌هاي پياده‌سازي شده بر پايه آنرا موجب شده است و اين با توجه به عموميت يا متن ابزارهايي كامپيوتر و گره‌خوردن كوچكترين نيازهاي فردي و اجتماعي با آن نياز به آشنايي و شيوه‌هاي بهره‌گيري از اين ابزارها را به منظور برخورداري از حوزه‌هاي مختلف دانش به كوتاهترين زمان و كاراترين شيوه ممكن افزايش دهد.

فن‌آوري ديجيتال همسو با فن آوري اطلاعات انسان را در رسيدن به اين هدف ياري مي‌نمايد افزايش قابليت ذخيره و جابجايي حجم گسترده‌اي از اطلاعات در سخت افزارهاي موجود (در مقايسه با ابزارهايي نظير كتاب) و امكان بهره‌گيري از امكانات ديداري و شنيداري و چند رسانه‌اي و به كارگيري تكنيكهاي آموزشي و روانشناسي در برنامه‌هاي كاربردي نظير CDهاي آموزشي خواست عمومي براي توليد و گسترش آنها را سبب شده است توليد اين CDها و برنامه‌ها در كشور ما هم رو به افزايش است با توجه به تأثير استفاده از ويژگيها و مفاهيم محلي نظير زبان و با توجه به زمان بر بودن فراگيري و آشنايي با زبان‌هاي خارجي توليد CDهاي آموزشي و برنامه‌هاي علمي كاربردي به زبان فارسي و نيز برخورداري از ويژگيهاي فرهنگي و اجتماعي كاربران ايراني از اهميت خاصي برخوردار است علاوه بر اين افزايش امكاناتي نظير آزمون و خطا در محيطهاي شبيه‌سازي شده و نيز جستجو دسترسي سريع علاوه بر كاهش زمان كاهش هزينه‌هاي آموزشي را موجب گرديده است اطلاعات قدرت است اگر در حجم بيشتر و با زمان و هزينه‌ كمتري به صورت بهينه‌تر بدان دسترسي داشته باشيم اين امر علاوه بر افراد توجه دولتها را به خود جلب مي‌كند و بي‌گمان سازماندهي صنفي و نيز دولتي آن ما را در رساندن به جايگاه شايسته در بهره‌گيري اطلاعات و دانش بشري ياري مي‌نمايد.


پيشگفتار:
برنامه POWER POINT يكي از كاربردي‌ترين نرم‌افزارها براي ارائه يك مجموعه اطلاعاتي مي‌باشد اين برنامه كه در بسته نرم‌افزاري Microsoft office جاي دارد اطلاعات جمع‌آوري شده را با امكانات ويژه‌اي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. گردآوري و ارائه نمايشي يك مجموعه اطلاعاتي گوناگون درباره يك يا چند موضوع ساده و آسان نيست. حال در نظر بگيريد كه مي‌خواهيد اين مجموعه اطلاعات را براي گروهي از مخاطبين كه در يك جلسه و يا همايش علمي گرد‌ آمده‌اند به نمايش بگذاريد. چنين اطلاعاتي در رسانه‌هاي گوناگوني مانند عكس، فيلم، نمودار، صدا، روندنما و متنهاي كوتاه قابل ارائه هستند و بهتر است كه در عين حال به طور هم‌زمان و به صورت يكپارچه ارائه شوند.

تا چندي پيش چنين اموري را با استفاده از روشهاي مختلف مانند نمايش فيلم روي پرده و يا دستگاه ويدئو، پروژكتور و روشهاي ديگر به صورت تركيبي و هم‌زمان با سخنراني انجام مي‌دادند. اين روشها معمولاً توأم با مشكلات فني و چه بسا سردرگمي مخاطب و سخنران بود. با پيدايش نوار ويديويي امكانات جديدتري براي اين گونه برنامه‌ها كه به آنها Persentation مي‌گويند به وجود آمد.
با پيدايش رايانه‌ها و تهيه نرم‌افزارهاي ويژه كه هر يك داراي امكانات خاصي مي‌باشند ارائه اطلاعات آسان‌تر و در عين حال زيباتر و جذاب‌تر گرديد. چنين نرم‌افزارهايي با تواناييهاي متفاوت براي تهيه برنامه نمايشي رايانه‌اي به بازار عرضه شدند.

تفاوت و برتري نمايشي رايانه‌اي نسبت به روشهاي قبلي اين است كه امكان گزينش هر بخش و يا هر نوع اطلاعات در يك دموي رايانه‌اي در كوتاه‌ترين زمان ميسر است. ديگر اينكه امكان تركيب همه رسانه‌ها مانند فيلم، عكس، متن، نمودار يا موسيقي و گفتار روي آن انجام‌پذير است.
Power point يكي از رايج‌ترين نرم‌افزارهاي رايانه‌اي مي‌باشد و قادر است از ديگر نرم‌افزارهاي بسته نرم‌افزاري Office و يا ديگر نرم‌افزارهاي قابل نصب روي آن نيز بهره جويد.

آشنايي با كاربرد و ويژگيهاي Power point
اين برنامه داراي امكانات ويژه و خاصي شامل اشكال، تصاوير دكمه‌هاي متحرك ابزارهاي ايجاد اسلايد برشهاي صدا و ديگر امكانات مي‌باشد كه جهت هر چه زيباتر ارائه دادن كار لازم مي‌باشد. در نهايت مي‌توان برنامه نمايشي را توسط دستگاه ويدئو، پروژكتور به صورت سياه و سفيد رنگي و يا اسلايدهاي 35 ميلي‌متري روي پرده و به صورت فايل در اينترنت و يا روي صفحه مانيتور به نمايش گذاشت.
آشنايي اصول كار با ابزراها و نوارها
براي اجراي برنامه Power point 97 روشهاي متفاوتي وجود دارد كه يكي از ساده‌ترين آنها در صفحه Desktop ويندوز كليك كردن روي منوي Start انتخاب گزينه Progroms و كليك كردن روي Power poin مي‌باشد.
نوار عنوان (Title Bar)
در بالاي صفحه نمايش Power point 97 ابتدا نوار عنوان برنامه مشاهده مي‌شود در گوشه سمت چپ اين نوار نام برنامه و نام فايل جاري قرار دارد كه در ابتدا به دليل ذخيره ننمودن فايل نام پيش‌فرض Presentation است. در سمت راست نوار عنوان دكمه‌هاي Minimize(كوچك‌نمايي)، Maximise (بزرگنمايي)، Restore(وضعيت قبلي) و Close قرار دارند كه اين دكمه‌ها روي كل برنامه تأثير مي‌گذارند.
فهرست انتخاب اصلي- نوار فهرست انتخاب (Menu Bar)
نوار منو كه بالاترين نوار ابزار برنامه است فهرست گزينشي را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه در آن مي‌توان فرامين را از طريق كليك كردن انتخاب نمود. نوار منو مانند نوار عنوان داراي كادر كنترل مي‌باشد اما اين كليدهاي روي فايل جاري عمل مي‌كنند.


فعال كردن منوها
براي فعال كردن منوها سه روش وجود دارد
1- با نشانگر ماوس روي منوي مورد نظر كليك كنيد
2- با كليد Alt منو را فعال سازيد و با استفاده از فلشهاي جهت‌دار روي صفحه كليد در نوار منو حركت كرده و سپس منوي مورد نظر را انتخاب كنيد
3- كليد Alt همراه با حرف زيرخط‌دار هر منو نيز آن را فعال سازد

خروج از منوها
براي خارج شدن از منوها نيز دو شيوه پيشنهاد مي‌شود:
1- نشانگر موس را در خارج از منوي انتخاب شده كليك كنيد
2- براي خارج شدن از منو دوباره و براي خروج از زير منو سه بار كليد Esc را فشار دهيد

نوارهاي ابزار (Toolbars)
نوار ابزارها نوارهاي دكمه‌اي هستند كه در پايين نوار منو قرار دارند و شامل دكمه‌هاي كوچك مصور مي‌باشند و با كليك كردن روي هر يك از آنها مي‌توان عمليات بخصوصي را انجام داد. اين نوار ابزارها براي دسترسي سريع به فرامين پركاربرد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. Power point 97 نوار ابزارهاي از پيش تنظيم شده‌اي دارد كه به ترتيب توضيح داده شده‌اند.

نوار ابزار Standard
اين نوار ابزار كه در پايين نوار منو قرار دارد شامل متداولترين دكمه‌هاي عملياتي در Power point مانند چاپ، ذخيره‌سازي، غلط‌ياب املايي، باز كردن فايل و ديگر موارد مي‌باشد.

نوار ابزار Formatting
نوار ابزار قالب‌بندي در پايين نوار ابزار استاندارد قرار دارد و شامل دكمه‌هايي براي قالب‌بندي و شكل دادن به متن مانند تغيير قلم يا اندازه سياه و درشت نمودن و يا مايل‌سازي و ديگر موارد مي‌باشد.
نوار ابزار Drawing
اين نوار ابزار در پايين صفحه بالاي نوار وضعيت قرار دارد و شامل دكمه‌هايي است كه هنگام ترسيم از آنها استفاده مي‌شود.

نوار وضعيت (Status Bar)
نوار وضعيت در Power point 97 پايين‌ترين نوار است كه روي Take Bar قرار دارد اين نوار سه نوع اطلاعات را به نمايش مي‌گذارد. به ترتيب از سمت چپ:
1- اسلايد (صفحه) جاري كه مشغول كار با آن مي‌باشيد و تعداد كل اسلايدهاي فايل
2- در زمان فعال بودن speel check as you type در كادر محاوره‌اي optionاز منوي toolsشمايل sppeling براي غلط‌يابي املايي در اين قسمت مشاهده مي‌شود.

روشهاي ايجاد يك برنامه نمايشي
در Power point به سه روش مي‌توان يك برنامه نمايشي را ايجاد كرد كه هنگام ورود به برنامه كادر محاوره‌اي باز مي‌شود و اين سه شيوه را نمايش مي‌دهد.

Auto content Wizard با انتخاب اين روش برنامه نمايشي طي مراحلي همراه با مطرح نمودن پرسشهايي با كمك خود برنامه ايجاد مي‌گردد. در اين حالت متون آماده‌اي همراه با طرح زمينه خاص طبق انتخاب بر حسب نياز كاري يا شخصي ايجاد مي‌گردد.
Template در اين روش يك برنامه نمايشي با استفاده از الگوهاي از پيش آماده ايجاد مي‌شود
Blank presentation با انتخاب اين گزينه مي‌توان يك برنامه نمايشي با طرح زمينه خالي ولي با يكي از جانمايي‌هاي موجود ايجاد كرد
Open an Exising presentation با انتخاب اين گزينه كادر محاوره‌اي open براي بازكردن فايل‌هايي كه قبلاً در power poin 97 ايجاد شده باز مي‌شود

انتخاب اسلايد Layout
انتخاب Blank presentiaton كه سومين گزينه در كادر ورودي Power point است امكان ايجاد اسلايد را به صورت Auto layout فراهم مي‌سازد پس از انتخاب آن كادر محاوره‌اي نمايان ميشود در اين كادر با كليك كردن روي هر يك از جانمايي‌هاي خودكار و فشردن دكمه okاسلايد باز شده روي صفحه همان قالب جانمايي خودكار را به خود گرفته و آماده تغييرات مي‌شود. با Power point مي‌توانيد الگوي طرح زمينه را در هر زمان تغيير دهيد. اين امكان زماني مفيد مي‌باشد كه براي مثال تصميم اضافه نمودن يك تصوير به يك نمودار را داشته باشيد. براي اين كار اسلايد مورد نظر را كليك كنيد و سپس از منوي Format، گزينه Slide layoutرا انتخاب كنيد.

درج متن يا فرم با قلم و سايز دلخواه
در اين قسمت روشهاي مختلف ويرايش و درج متن در Power pointرا خواهيد آموخت. اگر قبلاً كار يك ويرايشگر مانند Wordرا تجربه كرده‌ايد متوجه شباهت بسيار اين دو با يكديگر مي‌شويد با اين تفاوت كه در اين برنامه متن داخل يك كادر هاشوردار قرار مي‌گيرد و به راحتي قابل انتقال و تغيير است.
براي درج متن در Power pointسه روش پيشنهاد ميشود:
1- اگر در نماي Outline هستيد كافي است نماگر چشمك‌زن را در مكان مورد نظر قرار دهيد و سپس شروع به تايپ كنيد.
2- اگر اسلايد شما طرح زمينه Autolayoutرا دارد تنها با يك بار كليك كردن مكان‌نما ظاهر ميشود دراين صورت تايپ را انجام دهيد.
3- روش ديگر اضافه نمودن كادر متن در اسلايد و تايپ متن در اين كادر مي‌باشد.
انتخاب متن (select)
قبل از انجام هر كاري روي متن لازم است آن را انتخاب كنيد تا قبل از اين مي‌دانستيد كه انتخاب بايد با يك كليك انجام پذيرد اگر تغييرات شما روي كل متن تايپ شده در يك Box باشد روي كادر هاشوردار آن كليك كرده و خصوصيات آن را تغيير دهيد اما زماني كه مي‌خواهيد تغييرات را روي يك كلمه و يا قسمتي از متن انجام دهيد فقط با ماوس قسمت مورد نظر را با Dragكردن انتخاب كنيد زمينه انتخاب شده براي متمايز شدن به رنگ سياه درمي‌آيد.

مورد انتخاب شونده روش انتخاب كردن
يك لغت نشانگر ماوس را كه شبيه يك I مي‌باشد در هر جاي كلمه قرار داده و دو بار كليك كنيد
يك جمله جمله را يك بار كليك كنيد سپس با نگه‌داشتن كليد ctrlدر هرجاي جمله يك‌بار كليك كنيد
يك پاراگراف نشانگر ماوس را در هر جاي پاراگراف قرارداده و سه بار كليك كنيد
تمام BOXهاي اسلايد روي كادر هاشوردار اولين Box يك بار كليك كنيد و دكمه shift را نگه داشته روي كادر دوم كليك كنيد و الي آخر اگر چهار گوشي را اشتباه انتخاب كرده‌ايد همان‌طور كه دكمه shiftرا نگه داشته‌ايد مجدداً روي آن كليك كنيد
تمام متن اسلايد در اين روش از منوي EXIT دستور Select Allرا انتخاب كرده و يا از كليدهاي تركبيبي ctrl+Aاستفاده كنيد

انتقال و كپي متن (Move, copy)
براي كپي كردن متن در محلي ديگر ابتدا آن را انتخاب كنيد و سپس در هنگام Drag كردن كليد Ctrl را نگه داريد كپي انجام مي‌گيرد.
براي انتقال دادن متن نيز كافي است آن را انتخاب و Drag كنيد.

تغيير خصوصيات متن
تغيير خصوصيات يك متن براي تأثيرگذاري بيشتر مانند تغيير Fontاندازه، رنگ و موارد ديگر از جمله اعمال بسيار كاربردي در Power pointمي‌باشد. انتخاب نوع خصوصيات يك متن مي‌تواند يك برنامه نمايشي را بهتر و جذاب‌تر و با حتي بدتر نمايد.
اگر از ابتدا قصد قالب بندي متن را داريد زماني كه مكان‌نما در حال چشمك‌زدن است خصوصيات متن را انتخاب كنيد در غير اينصورت اگر بعد از تايپ متن بخواهيد آن را قالب‌بندي كنيد كافي است آن را انتخاب كرده و سپس تغييرات را اعمال نماييد. اكثر خصوصيات مربوط به تغييرات فونت در نوار ابزار Formatting وجود دارند.
براي تغيير خصوصيات مربوط به متن به غير از نوار ابزار Formatting و صفحه كليد از گزينه Font در منوي Formatو كليد سمت راست نيز مي‌توان استفاده كرد. با انتخاب گزينه Font از منوي Format كادر ديگري ظاهر خواهد شد.
در اين كادر تمام خصوصيات فونت‌ها يكجا نمايش داده مي‌شود. اين روش تغيير تمام خصوصيات را ساده‌تر مي‌كند. دكمه Previewامكان مشاهده مشخصات را قبل از به كارگيري آن در متن به كاربر مي‌دهد. اين پيش‌نمايش تا زمان فشردن OKموقتي است.

Shadow براي سايه‌گذاري متن به كار مي‌رود
Emboss براي برجسته كردن متن استفاده ميشود
Subscript متن را با مقدار عددي كه در قسمت Offsetوارد مي‌كنيد به پايين‌تر از خط زمينه مي‌برد
Superscript متن را با نسبت عددي كه در قسمت Offcetوارد مي‌كنيد به بالاتر از خط زمينه مي‌برد

كار با متنهاي بولت دار (Bullets)
در بيشتر موارد استفاده از ليستهاي شماره يا بولت‌دار براي داشتن جلوه بهتر در اسلايد مورد توجه قرار مي‌گيرد بيشترين تغييري كه در اين قسمت مي‌توان انجام دارد تغيير اندازه، رنگ و تغيير نماي آن مي‌باشد. اگر گزينه Use a Bullet پنجره Bulletرا كه با انتخاب گزينه Bullet از منوي Format ظاهر مي‌شود علامت بزنيد به صورت خودكار بولت گلوله‌اي شكل انتخاب مي‌شود براي مشاهده نوارهاي داخل كادر در اندازه‌هاي بزرگ‌تر مي‌توان با ماوس روي آنها كليك كرد و يا با كليدهاي جهت‌دار بولت را انتخاب نمود.

تنظيم متن (Alignment)
تنظيم متن روي اسلايد بر اساس حاشيه‌هاي Text Boxصورت مي‌گيرد توجه داشته باشيد كه متن با حاشيه‌هاي اسلايد تنظيم نمي‌شود. چهار نوع تنظيم متن در زير منوي Alignmentدر منوي Format قرار دارند.
تغيير جهت متن (Text Direction)
اين گزينه در تايپ متن داخل اسلايدها نقش مهمي دارد. با انتخاب گزينه Text direction- left to right از نوار ابزار Formattingجهت تايپ از چپ به راست و با انتخاب گزينه Text direction- right to left از نوار ابزار Formatting جهت تايپ از راست به چپ تغيير مي‌كند. زماني براي زيبايي اسلايد و گاهي براي تايپ فارسي از سمت راست و براي تايپ انگليسي از سمت چپ از اين گزينه‌ها استفاده مي‌شود.
فاصله بين خطوط (Line spacing)
براي قرار دادن فاصله بين خطوط از كليد Enterاستفاده مي‌شود اما زماني كه از بولت يا شماره‌گذاري استفاده مي‌كنيد فشردن كليد Enterباعث بولت مي‌شود. Power point امكان بهتري در اختيار شما قرار مي‌دهد اين امكان در منوي Formatدر گزينه Line Spacingوجود دارد. فاصله بين خطوط با وارد كردن عدد تنظيم مي‌شود. اگر مي‌خواهيد فاصله يك پاراگراف بعدي يا قبلي خود تعيين كنيد از گزينه Before paragraphو يا طبق نياز از After paragraphاستفاده كنيد.
تبديل حروف كوچك و بزرگ به يكديگر (Change Case)
بزرگ و كوچك تايپ كردن حروف انگليسي در Power pointموردي است كه قبل از تايپ بايد تعيين شود. اگر بعد از تايپ نياز به بزرگ و يا كوچك نمودن حروف باشد از گزينه Change case در منوي Formatاستفاده مي‌شود قبل از اعمال اين گزينه متن بايد انتخاب شود


Sentence case حرف اول جمله را بزرگ مي‌كند
Lower case متن انتخاب شده را به حروف كوچك تبديل مي‌كند
Upper case متن انتخاب شده را به حروف بزرگ تبديل مي‌كند
Title case حرف اول كلمات متن انتخاب شده را بزرگ مي‌كند
Toggle case حروف كوچك را به حروف بزرگ تبديل مي‌كند و باالعكس

جايگزين كردن فونت متن دلخواه به جاي فونت ديگر در كل اسلايدها (Replace Font)
فرض كنيد اسلايدهاي زيادي تهيه شده و متنهايي با فونت‌هاي مختلف در اين اسلايدها تايپ شده‌اند بنا به دلايلي يا به طور سليقه‌اي در نظر نهايي بعضي از فونت‌ها براي كار شما جالب و گويا به نظر نمي‌آيند استفاده از اين گزينه در منوي Formatبهترين امكان براي تغيير نوع فونت مي‌باشد. براي اين كار در قسمت Replaceفونت جاري و در قسمت Withفونت جديد را انتخاب كنيد سپس دكمه OK را فشار دهيد. فونت جديد جايگزين فونت جاري مي‌شود.
هر نوع نما در Power pointعمل بخصوصي را انجام مي‌دهد. در اين برنامه مي‌توانيد با تغيير نوع View اسلايدها را به نمايش بگذاريد و آنها را قالب‌بندي كنيد يادداشت سخنران ايجاد نموده و يا آنها را انتقال و ويرايش نماييد.
توانايي استفاده از روشهاي نمايش Power point
Power point داراي 5 نوع نما جهت ارائه دادن وكار در برنامه نمايشي است.
- Slide Sorter View
- Notes Pages View
- Side show View
- Outline View
- Slide View
هر نوع نما يك عمل بخصوص را انجام مي‌دهد. جهت تغيير هر نوع نما از منوي Viewيا دكمه‌هاي نما در گوشه پايين چپ پنجره اصلي Power pointمي‌توان استفاده نمود.

نمايش به صورت Slide Sorter
در زمان نهايي شدن يك برنامه نمايشي به مفيد بودن Slide Sorter View پي خواهيد برد. اسلايدها در اين حالت به صورت كوچك نمايش داده خواهند شد. از طريق Slide Sorter مي‌توانيد چند اسلايد را به طور همزمان مشاهده نماييد. از اين روش مي‌توان اسلايد‌ها را انتقال داد حذف يا كپي نمود. هنگام مشاهده Slide Sorter نوار ابزار مربوطه نيز فعال مي‌گردد. تعداد اسلايدهاي به نمايش گذاشته با بزرگ‌نمايي 100% بستگي به مانيتور و وضوح تصوير صفحه نمايش دارند. در نوار ابزار Slide Sorter مي‌توانيد عمليات مربوط به جلوه‌هاي متحرك متن و اسلايد و همچنين كارهاي مربوط به مخفي كردن و نمايش دادن يك اسلايد و تهيه خلاصه و زمان‌بندي اسلايد را نيز انجام دهيد. گزينه Show Formating اين نوار ابزار قالب‌بندي خالي اسلايدها و اسلايد انتخاب شده را به نمايش مي‌گذارد.

نمايش به صورت Slide show
اكنون زمان آن رسيده كه بخواهيد اسلايدهاي خود را به نمايش بگذاريد. در طول تهيه اسلايدها زيباسازي، متحرك‌سازي و موارد ديگر نيز نياز به اين كار داريد تا خطاهاي كار را مشاهده و اصلاح كنيد در انتهاي كار لازم است زمان‌بندي درستي انجام داده و تنظيمات ايجاد گردد. همچنين مي‌توانيد طبق نياز از يك اسلايد ديگر رفته و يا كل اسلايدها را به ترتيب از اول تا آخر مشاهده كنيد. جهت نمايش اسلايد مي‌توان به دو روش عمل كرد:
1- از منوي View، Slide show را انتخاب كنيد.

2- از دكمه‌هاي سمت چپ پايين صفحه بالاي نوار Status Bar نيز مي‌توان استفاده نمود.
در زمان نمايش مي‌توان با استفاده از منو و يا فشردن كليد سمت چپ ماوس و با انتخاب دو گزينه Next و Preview اسلايد بعدي و قبلي را به نمايش بگذاريد و يا به كار بردن گزينه go در اين قسمت از كادر محاوره‌اي باز شده اسلايد دلخواه را انتخاب و آن را به نمايش درآوريد. جهت برگشت به حالت قبل يا از دكمه Esc استفاده مي‌شود و يا با كليك روي نماد گوشه پايين سمت چپ صفحه در منوي باز شده و يا انتخاب گزينه End show نمايش به پايان مي‌رسد.

نمايش به صورت Outline View
اين نوع مشاهده امكان كار در صفحه تصوير كامل را فراهم مي‌سازد دراين حالت به راحتي مي‌توان متن را ويرايش نمود. در صورت كار با اشكال گرافيكي استفاده از Slide showمفيدتر خواهد بود. براي درك بهتر Outline View استفاده از Autocontent wizardپيشنهاد مي‌شود گذشته از اينكه در اين نما مي‌توان متن را تايپ، ويرايش، انتقال، كپي و يا حذف نمود تغييرات به طور خودكار روي اسلايد ظاهر خواهد شد. عنوان هر اسلايد، شماره اسلايد مربوطه دركنار محتويات آن به نمايش درآمده و اسلايد جاري پررنگ‌تر به نظر مي‌آيد.

ترسيم اشكال گرافيكي
از اين اشكال براي زيبا‌سازي استفاده كنيد. هنگامي كه مي‌خواهيد يك برنامه را براي نمايش اسلايدها در Power pointايجاد كنيد ترسيم اشكال گرافيكي در طراحي و زيبايي اسلايد نقش بسيار عمده‌اي دارد. Power pointبا دارا بودن ابزارهاي ترسيمي گسترده امكانات متنوعي را در اختيار شما قرار مي‌دهد. با دانستن اصول و چگونگي مباني طراحي، اشكال چشمگيري را به وجود خواهد آورد. با در اختيارداشتن رنگ، صفحه و خطوط همراه با قابليت تفكيك‌پذيري و گروه‌بندي با تكيه بر تجربه‌هاي خود در صورتي كه فرصت كافي داشته باشيد ايجاد اشكال گرافيكي و ترسيم آنها براي شما بسيار لذت‌بخش و هنرمندانه خواهد بود. هر چند Power pointنمي‌تواند جاي يك نرم‌افزار گرافيكي را بگيرد ولي هنگامي كه مي‌خواهيد شكل شيء يا موضوع مورد نظر خود را طراحي كنيد بايد تجسم دقيقي از اجزاي هندسي آن داشته باشيد.

پر كردن جلوه‌هاي ويژه (Fill Effects)
از اين ابزار براي پركردن درون شكلها استفاده مي‌شود و كادر زير را در اختيار شما قرارمي‌دهد. در اين كادر:
No Fill داخل شكل را بي‌رنگ مي‌كند.
More Fill Colors كادر ديگري را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه در اين كادر:
1- برگه Stanard كه يك شش ضلعي حاوي رنگهاي تعريف شده است و يك طيف رنگ سفيد تا سياه نيز در پايين مشاهده مي‌شوند. Semitransparentقابليت نيمه شفاف بودن را به رنگ انتخابي مي‌دهد.
2- برگه Customامكان ايجاد و تركيب رنگ بيشتري به شما مي‌دهد و گزينه‌هاي آن بيشتر مربوط به نرم‌افزارهاي گرافيكي مي‌باشند
پر كردن با جلوه‌هاي ويژه (Fill Effects)
اين ابزار نيز براي پر كردن درون شكلها استفاده مي‌شود

بخش سايه‌گذاري
1- برگه زمينه تدريجي (Gdient)در اين كادر colorبه شما امكان تركيب رنگها را به صورت تكي با سفيد و سياه دو رنگ با هم و يا استفاده از رنگهاي ترتيبي آماده را مي‌دهد.
در قسمت shading styleامكان استفاده از طيف رنگها را به ترتيب از بالا به صورت افقي، عمودي، مورب به بالا، مورب به پايين از گوشه و از وسط را براي شما فراهم مي‌سازد كه هر يك از آنها داراي انتخابهاي متفاوتي هستند.
Sample هميشه طرح نهايي خواهد بود.
برگه بافت Texture
اين قسمت امكان انتخاب بافتهاي مختلف را براي استفاده در slideدر اختيار شما قرار مي‌دهد و با انتخاب Other Textureمي‌توانيد از ديگر بافتهاي ذخيره شده در رايانه و يا CDبراي درج بافت استفاده كنيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید