بخشی از مقاله

مقدمه :

 

در دنيای امروز بيماری ايدز ، مصرف دخانيات و نبود تحرک و ورزش و سوءتغذيه سلامتی بشر را تهديد می کند . بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهميت خود را پيدا کند و برای آن برنامه ای داشته باشيم اين عارضه های ناخوشايند از بين می روند و يا کمرنگ تر می شوند . زيرا شخص ورزشکار معمولاً سيگاری نمی باشد، به تغذيه سالم اهميت می دهد و از اعصاب آرامتری برخوردار است ، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانيت است . ورزش باعث زياد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بيشتر

انرژی می گردد تمرينات مرتب ورزشی باعث کم شدن چربی شده و نمی گذارد چاق و بيمار شويد . ورزش پير شدن و سالمندی را به تأخير می اندازد . و باعث حفظ تناسب اندام و زيبايی بدن افراد می شود . همچنين از پوکی استخوان جلوگيری کرده و سبب تقويت سيستم اسکلتی بدن می گردد . ورزش خطر ابتلا به بيماری های قلبی ، عروق و سکته  های مغزی را کاهش داده و از افسردگی جلوگيری می کند و روحيه فرد را بالا می برد و در زندگی فردی و اجتماعی و شغلی افراد تأثيرات سازنده ای دارد .

زيرا ذهن افراد را تقويت کرده و سبب می شود با انگيزه ای قوی بر معضلات و مشکلات فائق آيند . با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سلامت و تندرستی انسان بايد به فرهنگسازی ورزشی بيشتر پرداخته شود . از طرف ديگر برای توسعه پايدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ريزی ، مديريت صحيح و استفاده از فناوری مناسب ، استفاده از منابع انسانی کارآمد در سالنهای ورزشی نيز اهميت بسياری دارد . جامعه ای که نيروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد ، اين امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه واقعی ، سريعتر گام بردارد و نيز دشمنانش هوس تجاوز به آن جامعه را نخواهند داشت .

مشخصات مالک طرح کسب و کار

- الف ) شخص حقيقی :

1- نام و نام خانوادگی : مهدی حسن زاده

2- تاريخ تولد : 1361

3- شماره شناسنامه : 1007

4- مدرک تحصيلی و رشته : ليسانس تربيت بدنی

مشخصات مکانی

- ابعاد مکان: 500 متر مربع

  • فضای مستقيم : 300 متر مربع فضای وسايل و دستگاههای ورزشی ، تجهيزات اداری و تاسيسات
  • فضای غير مستقيم و جانبی : 200 متر مربع فضای سرويس بهداشتی ، تجهيزات

امدادی ، آتش نشانی ، کمد های لباس ، بوفه مواد  غذايی

- معيارهای انتخاب مکان : نزديکی به مکان زندگی , بزرگی فضا نسبت به ساير
سالن های خصوصی ,  شرايط حمل و نقل آسان برای هنر جويان , پر تردد بودن مکان به

لحاظ نزديکی به چهار راه و حاشيه خيابان اصلی


ماموريت و آينده نگری

  • دور نمای کسب و کار :

دور نمای کار يک سالن ورزشی می تواند دستيابی به تجهيزات مدرن روز , استفاده از روشهای کار آمد و بهتر برای گرايش هر چه بيشتر اقشار جامعه به ورزش برای  تامين سلامت روح و جسم آنان باشد .

  • توليد يا خدمات کار :

با توجه به اينکه ميدانيم عقل سالم در بدن سالم است تاسيس يک سالن ورزشی با شرايط مطلوب باعث جذب اقشار مختلف مردم به ورزش شود و سلامت روح و جسم آنان را تامين می کند و از طريق شادابی و نشاط به آنها عرضه می شود .

  • نياز سنجی از ديدگاه مشتری :

با پيشرفت علم و آگاهی هر چه بيشتر مردم به امراض بيماريها مردم در صد آن هستند که از طريق ورزش خود را در برابر انواع بيماريها ايمن سازند بنابر اين ورزش نقش و جايگاه بسيار بالايی برای مردم دارد که تاسيس سالن ورزشی اين نياز مهم را برآورده می سازد .

فرآيند مديريت توليد

  • نوع توليد ات کسب و کار :

تاسيس يک سالن ورزشی از انواع خدماتی – غيرستقيم است .


  • چه ارزش را برای مشتريان فراهم می کنيد ؟

افزايش را ندمان کاری برای ورزشکاران , استفاده از مربيان مجرب و با تجربه برای آموزش هر چه بهتر ورزشکاران و نيز مشاوره صحيح ورزشکاران در جهت استفاده

درست از دستگاه ها و دادن رژيم ها و برنامه های غذايی مناسب به آنان از ارزشهايی است که برای ورزشکاران در يک سالن ورزشی بايد فراهم شود .

  • ويژگی خاص خدمت :

ويژگی های خاص خدمت عبارتند از : استفاده از دستگاههای مدرن و با کيفيت , مربيان مجرب و کارآمد , بزرگ بودن سالن و نيز بر خورداری مديران از روابط اجتماعی بالا و نحوه ی بر خورد صحيح آنان با مراجعان سبب جذب ورزشکاران بيشتر می شود .

  • جمعيت شناسی مشتريان :

کليه افرادی که به سلامتی خود اهميت می دهند بويژه کودکان و جوانان .

شناسايی رقبا

    در حال حاضر در سطح شهر سالن های زيادی فعاليت می کنند که هر کدام از آنها        امکانات مخصر فردی ارائه می دهند و مشتريان خاص خود را دارند  شهريه ثبت نام باتوجه به موقعيت مکانی متفاوت است و سطح فرهنگی مردم نيز در اين امر می تواند تاثير بسياری داشته باشد .


- مسائل قانونی و حقوقی و موانع کسب و کار :

عبارتند از :

1- مربيان حتماً بايد دوره آموزشی را گذرانده باشند و دارای کارت مربيگری باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند از بيمه ورزشی جهت درمان ورزشکاران  استفاده کنند .

2- تجهيزات سالن و افراد ثبت نام شده بايد متناسب با متراژ و امکانات آن باشند .( کافی بودن فضای ورزشی )

3- برای هر ورزشکار کمد مجزايی در نظر گرفته شود .

4- رعايت بهداشت در سرويس های بهداشتی و حمام .  

5- به لحاظ جايگاه مکانی بايد مکانی در نظر گرفت که رقبای کمتری داشته باشند جمعيت مکان مورد نظر به گونه ای باشد که پيش بينی ثبت نام حداکثر باشد تا سالن دچار بحرانهای مالی نشود .

هماهنگ نبودن شرايط و وضعيت مکان مورد نظر با اصول و بندهای اماکن و تربيت بدنی از جمله موانع مهم در باشگاه می باشند .

- تاريخچه گذشته ,  اوضاع  زمان حال , پيش بينی زمان آينده :

در گذشته ورزش جايگاه چندانی در اذهان عمومی بويژه قشر مونث جامعه نداشت . با گذشت زمان سالن های بسياری  تاسيس شدند که اغلب مراجعه کنندگان آن قشر

  مذکر بودند . با پيشرفتهای علمی و افزايش سطح فرهنگ جامعه ، ورزش جايگاه               رفيعی پيدا کرد به طور ی که زنان نيز مانند مردان وارد جامعه ورزشی شدند و سالن های جديدی با دو نوع تجهيزات ، دستگاه ها ، مربيان زن و مرد و ساعات کاری متفاوت تاسيس شدند . با توجه به اينکه در حال حاضر وسايل پيشرفته ورزشی به بازار عرضه شده و در اختيار مردم قرار می گيرند ديگر احتياجی نيست افراد به سالن های ورزشی مراجعه کنند و با خريد اين دستگاه ها ميتوانند به اين نياز پاسخ دهند که معمولاً توسط  قشر پر درآمد جامعه انجام می پذيرد .

قشر کم در آمد جامعه نيز می توانند از امکانات و وسايل ورزشی عمومی که توسط شهرداريها در پارکها ايجاد شده انداستفاده کنند .

 همچنين باخريد دستگاههای ورزشی ارزان و يا استفاده از وسايل ساده ای مانند توپ   فيزيوبال عضلات خود را در منزل تقويت کنند . آموزش های رايگانی که توسط رسانه

های جمعی( تلوزيون و ماهواره) داده می شود باعث شده که مردم کمتر جذب سالن ها شوند . بنابر اين جهت موفقيت کار و تداوم آن در آينده بايد مربيان و بدنسازانی را استخدام کرد که بدنسازی و ورزش را با تمام اعضاء به صورت گروهی انجام دهند . مانند ورزش ايروبيک که در عين نشاط و شادابی ، زيبايی اندام را نيز به همراه دارد .

- تيم مديريت :

الف) موفقيت شغلی :

در سالن های ورزشی معمولاً يک مدير با چند مربی کار می کند که تمامی اختيارات باشگاه با مدير است .


ب) شرح وظايف :

1- هماهنگی مربيان جهت ساعات کلاس آنها  2- ثبت نام مراجعان   3- طبقه بندی کلاسها  4- جمع آوری شهريه ورزشکاران 5- تامين امنيت سالن  6- حذف و اضافه کردن ورزشکار   7- نظارت بر کار مربيان به لحاظ کيفيت کار

    8 - پرداخت حق الزحمه مربيان  9- آماده کردن سالن از لحاظ گرما، سرما، تهويه

 10-  کنترل تجهيزات سالن از قبيل خرابی دستگاه ها ، جعبه کمک های اوليه ، کپسول آتش نشانی ، برق ، گاز، تلفن و...

ج) ميزان مسئوليت :

    يک مدير از مسئوليت زيادی بر خوردار است و در صورت عدم حضور وی نظم سالن ورزشی بر هم می خورد .

د) ارتباط کاری :

مدير بايد با سالن های ديگر در ارتباط باشد تا از موانع پيش بينی نشده از قبل آگاهی داشته باشد و نيز ارتباط کاری خود را با ساير ارگان ها ،  تربيت بدنی هيئت مربوطه و مديران ديگر باشگاه ها ، کلانتری محل و شهرداری حفظ کند .

ه) اختيارات :

اختيارات يک مدير نبايد خللی در کار سالن به وجود آورد مانند دخالت زياد در کار مربيان که منجر می شود مربی نتواند کار خود را در مسير ی که می خواهد هدايت کند .


و) تخصص و مهارت :

مديران و مربيان بايد تخصص و مهارت فنی بالايی داشته باشند تا بتواند بازده کاریخود را پس از اتمام يک دوره کاری به بالاترين سطح برسانند . نقش تجربه و سابقه کاری در اين امر مستثنی نيست .

توصيف کسب و کار :

تاسيس يک سالن ورزشی نياز به مؤسس , مدير و مربيان دارد . يک سالن ورزشی توسط مؤسس تاسيس می گردد . وظايف مؤسس شامل گرفتن مجوز باشگاه ، پيدا کردن مکان مناسب برای سالن مورد نظر متناسب با استاندار های مربوطه می باشد . مدير سالن ورزشی وظيفه اجاره مکان آماده سازی آن و تهيه تجهيزات مورد نياز جهت بهره برداری و شروع کار، استخدام مربيان و جذب ورزشکاران را بر عهده دارد . 

  • زمان شروع طرح و بهره برداری کسب و کار :

    بهترين زمان برای بهره برداری از طرح زمانی است که تبليغات راحتر انجام شود و        ثبت نام بيشتری انجام گيرد . (ترجيحاً اوقات فراقت مراجعين مثل فصل تابستان )

  • فرصتهای رشد و تهديدات محيطی کسب و کار :

در يک سالن ورزشی استفاده ازروشهای جديد جهت تبليغات می تواند روند خوب و روبه رشدی را فراهم آورد. همچنين استفاده از وسايل و تجهيزات ورزشی مدرن و مربيان مجرب از جمله مربيان تغذيه جهت ارائه برنامه های غذايی به ورزشکاران ، مربيان آسيب شناسی و حرکت درمانی و بدنسازان با تجربه از فرصتهای رشد محسوب می شوند . وجود رقباي زياد در مکان مورد نظر باعث کاهش مراجعين می شود . همچنين اگرمکان سالن در جايی قرار گيرد که فرهنگ سازی مناسبی در آنجا وجود نداشته باشد سالن با مشکل عدم جذب ورزشکار مواجه خواهد شد .

  • اطلاعات و خدمات مشاوره ای کسب و کار :

   خدمات مشاوره ای يک سالن ورزشی می تواند توسط کارشناسان تربيت بدنی و تجربيات مديران صورت پذيرد.

 تحليل بازار ارزيابی ريسک

- پذيرش ميزان ريسک :

با توجه به اينکه ريسک را به عنوان عامل خطر می شناسند يعنی ممکن است باعث انحطات يا موفقيت باشد ، در وهله اول بايد ارزش ريسک را بسنجيم وبا بررسی پيامد های ريسک اقدام به آن کنيم. در تاسيس سالن ورزشی اين ريسک وجود دارد که با توجه به سرمايه گذاری که برای کار انجام ميشود ممکن است سالن با عدم استقبال مواجه شود . بنابراين نياز به حمايت چند جانبه می باشد تا با مشکل روبرو نشود از جمله:

حمايت تربيت بدنی جهت گرفتن وام يا حمايت ازسرمايه گذاران آشنا که در صورت عدم استقبال جهت بازپرداخت پول مشکلی وجود نداشته باشد .

  • موانع ورود به کار و راه حل های آن :

بيشترين موانعی که در اين کار وجود دارد اعم از :

1) تأسيس سالن     2) اجاره مکان مورد نظر   

3) استخدام افراد ( مؤسس ، مدير و مربيان )

4) خريد دستگاه های بدنسازی استاندارد

  • تأسيس يک سالن زمان زيادی را می طلبد و مشکلاتی را نيز به همراه دارد, بنابر اين يک مؤسس بايد استقامت کاری بالايی داشته باشد . برخورداری از روابط اجتماعی بالا و آگاهی از تأثير گفتار و کردار خويش بر ديگران و آشنايی با ادارات مربوطه می تواند کمک زيادی در روند اخذ مجوز داشته باشد .

 2) تأسيس سالن بستگی به موقعيت مکانی دارد که تمام برنامه ريزي ها بر اساس مکان تأسيس شده انجام می پذيرد . بنابراين بايد مکانی انتخاب شود که حدامکان از سالنهای ديگر فاصله زيادی داشته باشد و علاقمندان در آن مکان زياد باشند . اجاره آن بالا نباشد و نيز مورد تأييد اماکن قرار گيرد که برقراری ارتباط نزديک با بنگهای املاک کمک زيادی به اين موضوع می کنند .

3) در استخدام افراد بايد کسانی را انتخاب کرد که دارای سابقه کاری و تجربه بالايی باشند و به نحوه برخورد با مشکلات کار آگاهی داشته باشند و نيز بتوانند مشکلات و موانع آينده را پيش بينی کنند .

  • دستگاه هايی که مورد استفاده قرار می گيرند بايد دستگاه هايی با استاندارد معتبر باشند مثلاً دستگاه هاي ساخت کشور آلمان و سوئد دارای استانداردهای جهانی می باشند .
  • عوامل پشتيبانی قانونی يا سياسی کسب و کار :

 عوامل پشتيبانی عبارتند از :

اداره تربيت بدنی استان و شهرستان که تمديد يا ابطال مجوز در دست اين ادارات می باشد و نيز حراست تربيت بدنی يکی از مهمترين ارگانهاست و می تواند مشکل آفرين باشد مثلاً در صورت غيرقانونی بودن شيفت کاری سالن ورزشی با مشکل مواجه خواهد شد .

  • تأثير تغييرات تکنولوژی :

افزايش تکنولوژی باعث بوجود آمدن دستگاه های مدرن تری می شود و به بالا رفتن سطح آگاهی اقشار جامعه کمک زيادی می کند که در نهايت منجر به بهتر شدن کسب و کار خواهد شد .

  • تأثير تغييرات فرهنگی ، جمعيتی ، اجتماعی :

فرهنگ سازی در جامعه بسيار مهم است . اگر بتوانيم فرهنگ ورزش را در جامعه پايه ريزی کنيم بيشتر راه را طی کرده ايم . استفاده از تبليغات ( مثلاً بروشورها ، مقاله های علمی ) رسانه ها ، راديو ، تلويزيون و ماهواره باعث بهبود و پيشرفت در فرهنگ سازی می شوند سطح فرهنگی با جمعيت رابطه مستقيم دارد ، يعنی پيشرفت کار متناسب با پيشرفت اين موارد است .

- بازار کسب و کار :

با توجه به عواملی ذکر شده بازار کسب و کار رشد صعودی را طی می کند به طوری که خانواده ها بيشتر تمايل دارند فرزندانشان از کودکی به ورزش روي بياورند .

خصوصيات محصول خدمت

  • ويژگی های خدمت :

 ظاهر سالن ورزشی و شکيل بودن آن ، دستگاه های جديدتر و تزئينات ديوارها ، سيستم صوتی و لباس ورزشکاران از جمله ويژگی های خدمت می باشد . موقعيت مکانی نيز در اين امر نقش بسزايی دارد .


- نقش خدمت در نزد مشتری :

مراجعينی که در يک سالن ثبت نام می کنند اهدافی را دنبال می کنند از جمله :

  • زيبايی اندام ( بيشتر در آقايان است )

2) از بين بردن چربی های زايد بدن ( بيشتر در خانم هاست )

3)  بالا بردن فاکتورهای آمادگی جسمانی ( که در تمامی ورزشکاران می باشد ) و مهمترين نقشی که باشگاه در قبال مراجعين دارد رساندن آنها به اهدافشان و جلب

   رضايتشان می باشد .

- اطلاعات فنی و دانش مربوطه :

اطلاعات فنی مربوط به دستگاه ها از مکان خريد تهيه شده و در دفترچه های راهنمای آنها تدوين شده است . نصب دستگاه ها توسط خود فروشنده و نيز گارانتی شرکت

    مربوطه انجام خواهد شد . در صورت خرابی می توان از گارانتی و تعميرگاه های      مربوطه دستگاه های ورزشی استفاده کرد . کسب اطلاعات از اينترنت نيز امکان پذير است .

تحليل رقابتی

- رقبای مستقيم :

   باشگاه ها و سالنهايی که در نزديکی ما هستند به علت سابقه کاری مشتريان خاص خود را دارند و زمان زيادی بايد بگذرد تا به موقعيت آنها برسيم .

رقبای غير مستقيم :

 1) سالن های شهرداری 

2) مؤسسات فرهنگی مانند خانه های فرهنگ

3) آموزش و پرورش 4)  دانشگاه ها

  • سالن های شهرداری : يکی از مهمترين ارگانهای جامعه شهرداری است که رابطه مستقيم با مردم دارد . تبليغات گسترده ای می تواند از طريق رسانه های گروهی روزنامه ها ، مجلات ، اينترنت ، تلفن همراه و پست انجام دهد و نيز از لحاظ مادی مشکلی ندارد . شهرداری می تواند باشگاه های متعددی تأسيس کند و با کمترين هزينه از مردم دعوت به عمل آورد .

 آموزش و پرورش : احتياج به تبليغ خارج از سازمان ندارد و تمام تبليغات خود را متوجه معلمين ، رؤسا و مديران مدرسه به دانش آموزان انتقال می دهند .

  • در همه محله های شهر خانه های فرهنگ وجود دارد که علاوه بر فعاليت های ورزشی فعاليت های هنری را هم آموزش می دهند و مشتريان خاص خود را دارند .
  • دانشگاه ها نيز همانند مدارس امکانات ورزشی بالا و متنوعی دارند و چندين رشته ورزشی را مورد ثبت نام قرار می دهند .

- تبليغات رقبا :

معمولاً مربيان معروف را سرلوحه کارتهای تبليغاتی خود کرده و سعی می کنند تا تبليغات خود را از کوچکترين فرد شروع کرده و به سازمانها وارگانهای بزرگ به پايان برسانند . از تخفيفات ويژه ای برای ثبت نام استفاده می کنند . نيز کلاسهای خصوصی ايجاد می کنند تا از قشر ثروتمند از هم استفاده بهينه ببرند .


- نقاط ضعف و قوت :

نقاط قوت :

 مديران مجرب ، دستگاه های مدرن ، مديريت عالی ، استفاده از دستگاه های جانبی جهت کوچک کردن موضعی مثل دستگاه ويبراتور ( جلوگيری از تجمع چربی در يک ناحيه از شکم ) ، سونای خشک ، نزديکی به ايستگاه اتوبوس جهت رفت و آمد و رزشکاران ، پر رفت و آمد بودن مکان سالن به لحاظ نزديکی به چهار راه .

نقاط ضعف :

يکی از مهمترين نقاط ضعف يک باشگاه تجاری نبودن مکان می باشد که در اين صورت
نمی توان از تابلو در سردر سالن استفاده کرد و تبليغات کافی را انجام داد . همچنين نداشتن هر يک از ملاک های قوت کار يا عدم کيفيت آن ها .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید