بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی بسته بندی مواد غذایی

به ظرفیت 2075 تن بسته بندی مواد غذایی پودر و گرانول در سال
1- 1 مقدمه :
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سال هاست که مورد نظر کارشناسان علم بازاریابی قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است. نظریه پردازان بازاریابی، دو نقش مهم برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive ، چنانچه از واژه بکار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمی آید نقش نخست به وجه نگهداری و دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.


از دیگر سو توجه ناکافی به موازین بسته بندی بهداشتی موجب گشته است که محصولات مختلف غذایی کشور علیرغم دارا بودن کیفیت بسیارخوب در بدو تولید به دلیل پیدایش پاره ای آلودگی های ثانویه و یا عرضه در اندازه ها و اشکالی خارج از استاندارد یا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و مسیر را برای افزایش سطح تولید داخلی هموار نمایند. بدیهی است با اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی بهداشتی، محصولات غذایی تولیدی کشور، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای جهانی خواهند داشت.


آلودگی و فساد مواد غذایی موجب افت قابل توجه ارزش غذایی و نهایتاً خروج مواد با ارزش غذایی از چرخه مصرف می گردد، با عنایت به این موارد فرآوری و بسته بندی مواد غذایی مد نظر ارائه دهندگان طرح می باشد.


علاوه بر اینکه پرداختن به این موضوع دارای توجیه مناسب اقتصادی است با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
بسته بندی مواد غذایی


محل اجرا :

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن


1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به این صنعت با توجه به این که بسته بندی مواد غذایی می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های صنعتی و بهداشتی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در یکی از صنایع ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 18 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
ارایه دهندگان خدمات بسته بندی مواد غذایی كاملا در زنجیره‌ مواد غذایی دخیل بوده و عمیقا بر ایمنی و سلامت مواد غذایی تاثیر گذار هستند. این استانداردها ارایه دهنده دور نمای فنی خاصی را به منظور القای مسؤولیت پذیری در تولید كنندگان از طریق پایه گذاری گسترده سیستمهای مدیریت ایمنی شناخته شده برای مواد غذایی هستند. این استاندارد نمایانگر الزامات «انجام مسؤولیت» یا due diligence برای تولیدکنندگان بسته بندی، ارایه کنندگان خدمات بسته بندی و پرکردن و توزیع کنندگان برای ارایه شواهد لازم در دفاع حقوقی و نشان دادن تمهیدات لازم برای جلوگیری از حوادث می باشد.
استاندارد BRC IOP، ابتدا نشانگر دقیقی برای تولیدكنندگان مواد قابل استفاده در بسته بندی و نیز برای محصولات مشابه مرتبط با غذا همچون فویل آلومینیوم، كارد و چنگال یكبار مصرف، و فنجانهای پلاستیكی ارایه می دهد.


GMP FEFCOمنحصرا به تولید كنندگان مقوای مورد استفاده بسته بندی اختصاص داده شده است. اینها استانداردهایی جامع جهت پوشش دادن به بهداشت و سلامت و ایمنی محصولات در صنایع بسته بندی می باشند.


استاندارد ISO22000، استانداردی پایه ای است كه به سازمانها و شركتها این امكان را می دهد كه ریسكهای مربوطه را شناخته و آنها را به طور اثر بخش از نظر ایمنی و صرفه اقتصادی مدیریت كنند. این استاندارد رویکردی سیستماتیک در اختیارتان قرار می دهد که کلیه جنبه های زنجیره غذا، از خرید مواد خام تا مصرف نهایی در رستوران، تهیه غذا(catering)، تولید تجهیزات، ماشین آلات و مواد شیمیایی، و بخش خدمات نظیر کنترل آفات، شستشو، حمل و نقل و تدارکات را تحت پوشش قرار می دهد.


براساس مطالعات انجام شده توسط محققان، افزايش كاربرد نوعي تركيب شيميايي موسوم به بيسفنول كه معمولادر بسته بندي هاي پلاستيكي موادغذايي و نوشيدني ها مورد استفاده قرار مي گيرد، نقش بسيار مهمي در افزايش آمار مبتلايان به بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت نوع دوم و همچنين ايجاد اختلال در آنزيم هاي كبدي دارد. اين ماده با توليد جهاني بيش از 2 ميليون تن در سال 2003 و افزايش تقاضاي 6 تا 10 درصد در سال به عنوان يكي از مواد شيميايي كه در حجم بسيار زيادي در سراسر دنيا توليد مي شود، شناخته شده است كه از آن در بسته بندي و پوشش پلاستيكي بسياري از محصولات مصرفي استفاده

مي شود. بر اين اساس قرار گرفتن در معرض اين ماده شيميايي از طريق مواد غذايي، آب آشاميدني، مواد پركننده دندانپزشكي، تنفس پوستي و همچنين استنشاق گرد و غبار خانگي مي تواند نشان دهنده وجود مقادير قابل توجهي بيسفنول در بيش از 90 درصد كشورها در سطح دنيا باشد. وجود شواهدي مبني بر پيامدهاي نامطلوب ناشي از افزايش سطح اين ماده در ميان جمعيت هاي حيوانات نشان دهنده اين است كه بايد براي جلوگيري از گسترش اين پيامدها در جوامع انساني تدابيري اتخاذ شود.


اگر چه اين نخستين بار است كه مطالعاتي در اين زمينه انجام مي شود، اما محققان اميدوارند با استفاده از نتايج به دست آمده از آن بتوانند سطح طبيعي مقدار اين ماده در محيط را شناسايي كنند. آنها دريافته اند مقدار متوسط غلظت اين ماده با توجه به در نظر گرفتن شرايط سني و جنسيت افراد نقش موثري در ابتلابه بيماري هاي قلبي عروقي و ديابت دارد و سبب افزايش 39 درصدي اين گروه از بيماري ها شده است. علاوه بر اين افزايش غلظت اين ماده منجر به افزايش اختلال در آنزيم هاي كبدي ايجاد و تغييرات غيرطبيعي در غلظت 3 آنزيم كبدي خواهد شد. اگرچه اثرات نامطلوب و قابل توجه اين ماده در كاهش سلامت انسان

ها مورد تاييد قرار گرفته و لزوم اتخاذ تدابيري مناسب براي كاهش غلظت اين ماده در محصولات مصرفي را آشكار كرده است، اما همچنان لازم است در اين زمينه مطالعات بيشتري انجام شود. از آنجا كه توليد جهاني بيسفنول در حال حاضر به حدود 4 ميليارد كيلوگرم در سال رسيده است، به نظر مي رسد جلوگيري از كاربرد مستقيم آن در ظروف محتوي مواد غذايي و نوشيدني در مقايسه با دستيابي به راهكارهايي براي حل بحران ناشي از گسترش آلودگي هاي اين ماده

شيميايي به علت دفن فرآورده هاي حاوي اين ماده در محل جمع آوري زباله يا انباشته شدن آن در اكوسيستم هاي آبزي به مراتب بسيار آسان تر باشد؛ اگرچه بسياري از كشورها آلودگي هاي ناشي از تجمع مواد حاوي ماده شيميايي بيسفنول را يكي از بزرگ ترين و پرمخاطره ترين آلودگي هاي زيست محيطي اعلام كرده اند. با توجه به اين كه تاييد نتايج به دست آمده از اين تحقيقات مدت زمان زيادي به طول خواهد انجاميد و انتخاب جايگزين مناسب براي اين ماده در ساخت بسته بندي هاي پلاستيكي مواد غذايي و نوشيدني ها مستلزم انجام تحقيقات بسيار زيادي است تا بتوان با انتخاب ماده اي مناسب و بي ضرر پيامدهاي ناشي از اين ماده در سلامت عمومي را به حداقل رساند، بنابراين به نظر مي رسد مداخله سازمان هاي دولتي مسوول تامين بهداشت عمومي و سلامت جامعه مي تواند نقش موثري در بهبود وضعيت سلامت افراد جامعه و كاهش مشكلات ناشي از آن در سلامت افراد داشته باشد.


تمامی موادی كه با مواد غذایی در تماسند، خصوصا مواد بسته بندی، چه از نظر عدم محافظت صحیح از مواد غذایی و چه از طریق جلوگیری از آلوده شدن، می توانند ایمنی و سلامت مواد غذایی را به خطر بیندازند.
استاندارد BRC IOP كه توسط فروشندگان انگلیسی و استاندارد GMP FEFCO كه توسط تولید كنندگان مقواهای بسته بندی به وجود آمده اند، هر دو از طریق كاربرد اصول HACCP و GMP كه مختص این بخش از صنایع غذایی می باشند، به الزامات تضمین ایمنی مواد غذایی اشاره دارند.
استاندارد BRC IOPنیازمند موارد زیر است:


• تعیین و انتخاب یك سیستم آنالیز مخاطرات رسمی
• یك سیستم مدیریتی مستند
• كنترل استانداردهای كارخانه، محصولات، فرآیندها و پرسنل
مقواهای صاف و موج دار(Corugated) به منظور بسته بندی بسیاری از كالاها مورد استفاده قرار می گیرند. هر دوی آنها دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند كه آنها را مناسب صنعت بسته بندی می نمایند. مقواهای موج دار اغلب در تماس مستقیم با مواد غذایی كاربرد ندارند. این در حالی است كه مقواهای صاف به طور گسترده برای بسته بندی مستقیم و در تماس مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.


الزامات مورد نیاز برای مواد غذایی به تدریج دقیقتر شده اند؛ همچنین مقررات موجود در این زمینه در حال نهایی شدن هستند(توسط FEFCOو ESBOبه عنوان نمایندگان صنایع تولید مقواهای صاف و موج دار که متوجه لزوم اقدام در مورد توجه به الزامات مشتریان شده اند).


استاندارد بین المللی GMP FEFCOبر اساس این فرضیه كه هیچ «نقطه كنترل بحرانی» در پروسه تولید مقوای خاص بسته بندی وجود ندارد پایه گذاری شده است؛ چرا كه تمامی ریسكها و مخاطرات توسط GMP ها به خوبی كنترل شده اند. در این طرح یک «لیست مخاطرات» مرتبط با هر سایت تولیدی و یک GMP سازگار به صورت عمومی تامین شده است.


زنجیره ایمنی مواد غذایی و زنجیره «انجام مسؤولیت» یا due diligence وابسته به آن بر پایه همکاری صحیح کلیه عوامل فعال در بازار استوار شده است. این مساله كه شما به عنوان یك تامین كننده مورد اطمینان باشید، بستگی به توانایی شما در فراهم آوردن محصولات سالم دارد.
این استانداردها منافع بیشماری را برای شما به ارمغان می آورند:


• تصدیق اولیه كه توسط تولیدكننده انجام می شود به همراه فرکانس انجام ارزیابی توافق شده به تولید كننده امكان ارایه گزارش كار به فروشندگان مواد غذایی و سایر سازمان ها را می دهد.
• استانداردهای مشروح، زمینه های بهداشتی و ایمنی محصول را در سرتاسر صنعت بسته بندی تحت پوشش قرار می دهند.
• تولیدکنندگان بسته بندی می توانند از توجه و به کارگیری اصول بهداشتی مناسب(good hygiene practices)و زنجیره due diligence توسط تامین کنندگانشان مطمئن شوند.
• بررسی های مداوم و تایید انجام پیگیریهای مناسب در مورد اقدامات اصلاحی نشان می دهند كه یك سیستم خودجوش بهبود در كیفیت، بهداشت و سلامت محصول در حال عملکرد درست می باشد.
استاندارد ISO22000، استانداردی پایه ای است كه به سازمانها و شركتها این امكان را می دهد كه ریسكهای مربوطه را شناخته و آنها را به طور اثر بخش از نظر ایمنی و صرفه اقتصادی مدیریت كنند.

بسته بندي مواد غذايي و ظروف يكبار مصرف

بسته بندي جزئي از ماده غذايي است بنابراين اگر مواد تشكيل دهنده ظروف مناسب نباشد مي تواند بر غذا تاثير نامطلوبي بگذارد.
بايد توجه كنيم كه هر نوع غذايي به يك نوع fبسته بندي نياز دارد تا مواد موجود در آن حفظ شود. امروزه با افزايش جمعيت و نياز گروه هاي مختلف سني و افزايش مصرف غذا در خارج از منزل ٬ نياز به استفاده از ظروف يكبار مصرف افزايش يافته است.ظروف يكبار مصرفي كه امروزه استفاده از آنها بسيار متداول است از جنس پلاستيك ميباشند. بطور كلي پلاستيك ها پليمرهايي هستند كه از سنتز مواد اوليه اي به نام مونومر تهيه مي شوند. مونومرها موادي سمي و براي سلامت انسان مضر هستند. در حالي كه پليمرها خنثي هستند و مشكلي ندارند اما اشكال كاراينجاست كه معمولا"در فرآيند تهيه پليمرها مقداري مونومر

باقي مي ماند براي همين در استفاده از پلاستيك ها به عنوان ظروف غذا بايد بسيار محتاط بود .استفاده نابجا از ظروف پلي اتيلن (پلاستيك ي)موجب آزاد شدن مواد آلي و تركيبات شيميايي موجود در ديواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذايي مي شود كه مصرف آنها براي سلامتي مضر است و ممكن است مشكلات گوارشي و حتي بروز برخي بدخيمي ها در افراد را به دنبال داشته باشد. استفاده روز افزون از ظروف يكبار مصرف در جامعه يك تهديد بزرگ براي تخريب محيط زيست و از بين بردن سلامت جامعه است چرا كه اين ظروف علاوه بر انتقال بيماري به افراد مصرف كننده در روند تجزيه نيز مدت طولاني لازم دارد.

تحقيقات صورت گرفته بيانگر اين موضوع بوده كه حداقل زمان تجزيه ظروف يكبار مصرف در زمين بيش از 340 سال است. با توجه به موارد پيشگفت ضروري است بخاطر داشته باشيم: -بسياري از واحدهاي توليدكننده ظروف يكبار مصرف پروانه ساخت از وزارت بهداشت نداشته ٬ بنابراين هيچ نظارتي برمواد اوليه مصرفي ٬ مراحل توليد ٬ محل توليد و ....توسط ارگان هاي مسئول وجود ندارد.


جنس بطري هاي آب معدني يا آب آشاميدني PVC ميباشد كه مشكلي هم براي سلامت انسان بوجود نمي آورد اما استفاده بيش از 6 ماه از اين بطري ها توصيه نمي گردد. بنابراين خانواده ها هر چند وقت يكبار بايستي بطري ها را تعويض نمايند. همچنين استفاده طولاني مدت از اين بطري ها براي نگهداري مواد اسيدي مثل آب ليمو , آب غوره و سركه براي سلامتي مضر ميباشد. - در هنگام استفاده از اين ظروف به علامت اختصاري كه در كف ظرف حك شده نيز توجه

كنيد ظروفي كه با علامت PE , PP , PS نشان داده مي شوند و سفيد رنگ هستند ميتوانند براي بسته بندي مواد غذايي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گيرند ولي براي نگهداري غذاهاي داغ مانند آش , شله زرد و .... مناسب نيستند. - ظروف يكبار مصرف با رنگ شفاف , روشن و شيشه اي رنگ بايد براي مواد غذايي سرد استفاده شوند و تحت هيچ شرايطي نبايد براي توزيع مواد غذايي داغ از آنها استفاده كرد و از آنها فقط براي مايعات و مواد غذايي خنك مثل شربت , شيرسرد , آبميوه و آب استفاده مي شود.


- ظروف يكبار مصرف سفيدرنگ و فوم داربراي مواد غذايي سرد ٬ گرم و مرطوب مناسب هستند ٬ ولي براي مواد غذايي داغ نبايد استفاده شوند . استفاده از اين ظروف مثلا" براي پيتزايي كه در دماي 140 درجه سانتيگراد طبخ مي شود توصيه نمي گردد. - استفاده ازاين ظروف براي مواد غذايي و آشاميدني با دماي بالاي 65 درجه سانتيگراد و مواد غذايي چرب ممنوع است چرا كه باعث آزاد شدن مونومرها مي شود و اين مونومرهاي شيميايي سلامت انسان ها را به

مخاطره مي اندازد و سرطان زا هستند. - در ساخت ظروف يكبار مصرف به منظور جلوگيري از شكنندگي ظروف از مواد پلاستيك ي لايزر استفاده مي شود . بنابراين اگر در درون اين ظروف آب جوش يا غذاي داغ مانند آش ريخته شود ٬ اين مواد حل شده وارد بدن ميشودو بدليل داشتن تركيبات خاص منجر به بروز سرطان هاي مختلف مي شود. اين خاصيت به خصوص در مورد ظروف يكبار مصرف شفاف كه درصد بالاتري از مواد سرطان زا را دارا هستند و در جامعه كاربرد بيشتري هم دارند بسيار حائز اهميت است. - نكته مهم ديگر در استفاده از ظروف يك بار مصرف به نوع رنگي اين ظروف مربوط مي شود كه استفاده از آنها

احتياط بيشتري را مي طلبد چرا كه اصولا" جنس يكبار مصرف ها به گونه اي است كه توانايي نگهداري رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاي يا غذاي داغ ٬ رنگ حل مي شود ويك لايه از آن همراه غذا يا چاي وارد بدن مي شود. - هنگام استفاده از ظروف يكبار مصرف مراقب باشيد كه اين ظروف از مواد پلاستيك ي بازيافتي تهيه نشده باشند. معمولا" ظروف يكبار مصرف باز يافتي كدر و تيره هستند و شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند. - استفاده از ظروف

پلاستيك ي و يكبار مصرف براي مواد غذايي خشك زيان چنداني ندارد اما براي مواد غذايي مرطوب امكان انتقال منومر آزاد به داخل مواد غذايي و سپس بدن وجود دارد. - براي آشاميدن چاي و نوشيدني هاي داغ ليوان هاي مقوايي و كاغذي مناسب تر هستند. - به منظور پيشگيري از خطرات ناشي از ظروف يكبار

مصرف , افراد بايد هنگام استفاده از اين ظروف نكاتي را رعايت نمايند از جمله اينكه ظروف پلاستيك ي يكبار مصرف حاوي غذا را داخل ماكروفر قرار ندهند و بطريهاي يكبار مصرف حاوي آب آشاميدني را داخل فريزر نگذارند. - جهت جلوگيري از عوارض ظروف يكبار مصرف بايد از ظروف شيشه اي پيركس و سراميك براي حرارت دادن به غذاها استفاده كرد. جهت حرارت دادن به غذا داخل ماكروفر بهتر است از حوله هاي كاغذي به جاي پوشش هاي شفاف نايلوني يا پلاستيك ي استفاده شود. - بهترين ظروف يكبار مصرف براي استفاده , ظروف يكبار مصرف گياهي است كه به لحاظ بهداشتي و هم زيست محيطي كاملا" مناسب است و در كشورما به توليد انبوه نيز رسيده است.
ظروف يكبار مصرف گياهي منشاء نشاسته داشته و عيوب و مضرات ظروف يكبار مصرف عادي را ندارد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های بسته بندی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست


5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.


تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.


مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از محل بسته بندی مواد غذایی
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز بسته بندی مواد غذایی به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش مواد غذایی نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین بسته بندی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :


حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان)
در زمینه جذب مشتراین می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .


فصل سوم
امور مالی طرح


1- سرمایه گذاری ثابت طرح :
1-1- زمین محل اجرای طرح :

2-1- محوطه سازی :

3-1- ساختمان ها :

4-1- تأسیسات و تجهیزات :


5-1- ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی :

6-1- وسایل نقلیه و وسایل حمل و نقل داخل کارخانه :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید