بخشی از مقاله

پوست

روان سالم در بدن و روح سالم
پوست قدیمی ترین (از لحاظ جنین شناسی) و حساس ترین عضو بدن ما است. پوست اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی می باشد. می توان پوست را قسمت خارجی سیستم عصبی فرض كرد. در واقع پوست دستگاه عصبی خارجی ما است،عضوی كه اولین واكنش ها را نسبت به محیط نشان می دهد و ارتباط تنگاتنگی با سیستم اعصاب مركزی دارد.


ساختمان پوست در حال تجدید مداوم است و این فعالیت توسط سلول های لایه های عمقی آن تامین می شود. هر چهار ساعت یا حدود همین زمان پوست دولایه جدید تشكیل می دهد. سلول های پوست و روده می توانند صدها و هزاران بار ضمن زندگی یك فرد تقسیم شوند.

سلول های پوست بیش از یك میلیون بار در ساعت ریزش می كنند.
روی پوست به عنوان یك تصویر فرضی تجربیات كل زندگی منعكس می گردد، فراز و نشیب های احساسی، تاسف های عمیق و.....
نرمی، صاف وصیقلی بودن پوست زودگذر است ، پوست به مرور زمان باافزایش سن متحمل چین و چروك ها، شیارهای عمیق و افتادگی می شود كه نتیجه سال ها آسیب است. پوست حتی با تماس های عاطفی دچار ضربات خفیف می شود.

 


پوست وسیع ترین عضو بدن است. این عضو در یك مرد بزرگسال ۵۷۹ سانتی متر مربع مساحت دارد و دوازده درصد كل بدن را تشكیل می دهد(۳.۳۶۲ كیلوگرم) و شامل ۵ میلیون سلول حسی است.
زمینه فعالیت پوست، ساخت پایه ای برای سلول های حسی است كه مهمترین جزء آن حس لامسه می باشد.
پوست یك تنظیم كننده،تحلیل كننده و منبع اطلاعاتی محسوب می شود، عامل احساس می باشد و سدی برای بدن در مقابل باکتری های خارجی است. همچنین منشاء هورمون های لازم برای تمایز سلول های دفاعی بدن بوده و لایه های پایینی را از صدمات مكانیكی و تابشی محافظت می كند.
پوست سدی در برابر مواد سمی و میكروب های خارجی است، نقش اساسی در تنظیم فشار و جریان خون دارد، در ترمیم و بازسازی خود نقش دارد و كراتین می سازد. پوس

ت عضوی است كه مواد سمی و سایر موادی را كه در محصولات دفعی بدن ترشح می شود جذب می كند.
پوست تنظیم كننده حرارت است، عضوی است كه در متابلویسم وذخیره چربی دخیل می باشد، پوست متابولیسم آب و نمك را با تعریق تنظیم می كندو نیز ذخیره كننده غذا و

آ است.
عضو تنفسی است و تسهیل كننده مسیر دو طرفه عبور برخی گازها می باش

د، سنتز كننده تعدادی از تركیبات مهم شامل مواد ضد راشیتیسمی است و (ویتامین D ) . سدی اسیدی در مقابل بسیاری از باكتری ها می سازد، سدی كه از غدد سبابه ترشح می شود .پوست مو را نرم كرده بدن را علیه باران و سرما عایق بندی می كند و احتمالاً در كشتن باكتری ها كمك دهنده می باشد.
در پایان اینكه عضوی است كه خود به پاكیزگی خود اقدام می كند.
●چند نكته آموزشی
همیشه پیشگیری راحتر از درمان است، با علم به این مساله بسیاری از افراد، مسوول ارائه خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه برای حفظ سلامت جامعه و معتقد به پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری ها هستند. به عنوان مثال یكی از سندرم ها در زنانی كه به طور مرتب عادت ماهانه می شوند سندرم شوك توكسیك (ISS) است. شروع توكسیك قاعدگی، مشخصاً از روز سوم یا چهارم خونریزی قاعدگی است و یکی از اولین علای

م آن تب بالاست. عامل عمده ای كه باعث تشدید این بیماری می شود استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی است. وجود منیزیم داخل تامپون رابطه نزدیكی با توكسیك دارد و این موضوع نشان می دهد كه استافیلوكوك طلایی مولد توكسین برای رشد خود

نیاز به منیزیم دارد. بنابراین ویژگی های لازم برای هر نوار بهداشتی عبارتند از:
▪مناسب بودن ابعاد نوار بهداشتی با وزن و حجم بدن
▪نرمی و لطافت لایه خارجی
▪مشخص نبودن هنگام مصرف
▪حفظ شكل اولیه نوار بهداشتی در طول مصرف
▪حركت نداشتن
▪جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع
▪همچنین لازم است نكاتی بهداشتی در این موردبدانید
●بهداشت استحمام
▪ازحمام خصوصی استفاده كنید.
▪وسایل حمام شما باید اختصاصی باشد و فرد دیگری از آن استفاده نكند.
▪كف حمام ننشینید و ایستاده حمام كنید.
▪موهای زاید ناحیه تناسلی رااز بین ببرید.
▪پس از استحمام وسایل حمام خود را در آفتاب خشك كنید.


●بهداشت زمان قاعدگی
▪شست و شوی ناحیه تناسلی بعد از رفع اجابت مزاج ضروری است.
▪استحمام در این دوران نه تنها مشكلی ایجاد نمی كند بلكه گاهی به طور چشمگیری درد قاعدگی را تسكین می دهد .
▪بهتر است در حین قاعدگی از دوش آب سرد كمتر استفاده شود.
▪بعد از هر بار دستشویی رفتن نوار را تعویض كنید زیرا تعویض به موقع نوار از بروز عفونت و ایجاد بوی بد جلوگیری می كند.
▪هنگام داشتن درد قاعدگی بیشتر استراحت كنید همچنین از حوله آ

ب گرم و داروهای مسكن در صورت نیاز استفاده كنید.
▪از نوارهای بهداشتی در این دوران استفاده كنید و مطمئن باشید كه این وسایل استاندارد باشند.
▪حداكثر زمان استفاده از یك پد نوار بهداشتی حدود ۶ ساعت می باشد.
●بهداشت لباس زیر
لباس زیر خود را از جنس نخ یا كتان انتخاب كنید و آن را روزانه تعویض و با آب گرم و صابون بشویید و سپس آن را اطو كرده و یا در آفتاب بگذارید.
از پوشیدن لباس زیر تنگ و چسبان اجتناب كنید زیرا لباس تنگ باعث می شود كه تهویه به خوبی صورت نگیرد و درنتیجه احتمال عفونت زیاد می شود.
پوست
پوست


A diagram of human skin.

پوست بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش‌های دیگر این دستگاه مو، ناخن و غشاء مخاطی هستند.


پوست متشکّل از دو لایهٔ اصلی است:
• روپوست (اپیدرم) که لایهٔ نازک‌تر خارجی می‌باشد.
• درم که لایه ضخیم‌تر داخلی است.
روپوست لایه‌های ضخیمی از سلولهای مسطح می‌باشد.


پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع (۲.۵ یارد مربع)، یکی از بزرگ‌ترین اعضا بدن است. پوست یک سد محافظتی بین محیط جهان اطراف با عضلات، اعضای درونی و رگهای خونی و اعصاب بدن تشکیل می‌دهد. مو و ناخنها از پوست منشأ گرفته و یک حفاظت اضافی ایجاد می‌کنند. ظاهر پوست به طور گسترده‌ای تغییر می‌کند. که این تغییر نه تن

ها به دلیل عواملی همچون افزایش سن بوده، بلکه، نمایش دهنده نوسانات هیجانی و سلامت عمومی، نیز می‌باشد.
پوست یک عضو زنده است هرچند فوقانی‌ترین لایه آن لایه‌شاخی (اِستراتوم کورنِئوم) و روپوست (اپیدرم) بوده که سطح پوست را تشکیل می‌دهند و متشکل از سلولهای مرده و یا درحال مرگ هستند و در هر فرد حدود ۳۰ هزار عدد از این سلولها در هر دقیقه ریزش می‌کنند. با این وجود سلولهای زنده پوست دائماً در قسمت زیری تر روپوست تولید شده تا جایگزین این سلولها گردند. در زیر روپوست، درم قرار گرفته که حاوی عروق خونی، پایانه‌های عصبی و غدد می‌باشد. لایه‌ای از چربی در زیر درم قرار می‌گیرد و به عنوان یک عایق، ضربه گیر و منبع انرژی عمل می‌کند .
محافظت و احساس[ویرایش]
هر چند اکثر قسمت‌های پوست ضخامتی کمتر از ۶ میلیمتر (¼ اینچ) دارند. اما پوست یک لایه محافظتی قوی است. جز اصلی سطح پوست یک پروتئین زمخت فیبری است که کراتین نام دارد. این ماده را می‌توان در مو که ایجاد حفاظت و گرما می‌کند و در ناخنها که انتهاهای ظریف انگشتان دست و پا را می‌پوشانند، پیدا کرد. پوست یک سد دفاعی کاملاً موثر در برابر میکروارگانیسمها و مواد مضر ایجاد می‌کند، اما این سد بیشترین تأثیر را زمانی دارد که سطح آن دست نخورده باقی ماند. زخمها ممکن است عفونی شوند و به باکتریها، که بعضی از آنهادر

سطح پوست زندگی می‌کنند، اجازه دهند که وارد جریان خون شوند. سبوم که مایع روغنی است و از غدد سباسه موجود در درم تشکیل می‌گردد، به حفظ حالت ارتجاعی پوست و دفع آب، کمک می‌نماید. به دلیل اینکه پوست ما حالت ضد آب (واترپروف) دارد، آب را به هنگام دوش گرفتن مثل یک اسفنج، جذب نمی‌کنیم . احساس لامسه ما از گیرنده‌هایی که دری‌شود. در هر ثانیه، میلیاردها پیام از تحریکات دریافت شده در سرتاسر بدن به مغز ارسال شده و درآنجا این پیامها به صورت یک "تصویر" حسی در می‌آید و فرد را از خطراتی مثل یک وسیله داغ، آگاه می‌سازند، بعضی نواحی حسی مثل انتهای انگشتان، دارای تراکم بالایی از گیرنده‌ها می‌باشند . پوست همچنین یک نقش اساسی در تنظیم دمای بدن ایفا می‌کند و زمانیکه در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین (D) تولید می‌نماید که برای ایجاد استخوانهای قوی لازم است .
یک لایه واکنش گر
پوست ما به شیوه زندگی ما واکنش نشان می‌دهد، برای مثال، پوست دستان یک باغبان ضخیم شده تا حفاظت بیشتری ایجاد کند. در طی روند پیری، پوست چروکیده شده و خاصیت ارتجاعی آن کمتر می‌شود که این حالت می‌تواند در نتیجه سیگار کشیدن یا تماس بی

ش از حد با نور خورشید، تسریع گردد. همچنین، پوست می‌تواند رنگ خود راتغییر دهد. در برخورد مستقیم با نور خورشید، اپیدرم و درم ملانین بیشتری تولید می‌کنند، ملانین، رنگدانه‌ای است که تشعشعات مضر ماورا بنفش را فیلتر می‌کند . افزایش ملانین باعث تیره ش

دن پوست می‌شود. مردمی که اصلیت آنها متعلق به مناطقی با تابش شدید نور خورشید می‌باشد، دارای پوست تیره تری بوده که به راحتی پوست روشن نمی‌سوزد. افرادیکه پوست روشن دارند بدلیل داشتن ملانین کمتر در پوست خود نسبت به آفتاب سوختگی حساس‌ترهستند.
رشد و ترمیم
پوست به‌طور دائم خود را از طریق ریزش سلولهای مرده و تولید سلولهای تازه، نوسازی می‌کند. در نتیجه سلولهای سطحی که به دلیل سایش، آسیب یا بیماری از دست می‌روند، سریعاً جایگزین می‌شوند. سلولهای جدید در اپیدرم که لایه فوقانی پوست است و به عنوان یک پوشش محافظتی ضخیم عمل می‌کند، ساخته می‌شوند.
مشخصات بافت شناختی و فیزیولوژیک

بافت پوششی غده‌ای در پوست سر. بزرگنمایی : 4x

بافت پوششی در پوست بدون مو. بزرگنمایی : 10x

بافت پوششی در پوست بدون مو. بزرگنمایی : 40x

بافت همبند در پوست سر. بزرگنمایی : 4x

بافت همبند در پوست سر. بزرگنمایی : 10x



بافت همبند در پوست سر. بزرگنمایی : 10x


بافت همبند در پوست سر. بزرگنمایی : 10x
رشد پوست[ویرایش]
در اکثر نواحی بدن، روپوست، چهار لایه دارد. در تحتانی‌ترین قسمت، لایه قاعده‌ای قرار دارد، که در آن سلولهای جدید ساخته می‌شوند. به موازات حرکت به سطح، سلولها تغییر می‌کنند تا لایه‌های بینابینی یعنی سلولهای خاردار و دانه‌ای را تشکیل دهند. سلولهای در عرض ۲-۱ ماه به سطح می‌رسند. لایه سطحی متشکل از سلولهای مسطح مرده می‌باشد که دائما ریزش می‌کنند .
سلول لایه سطحی[ویرایش]
سلولهای مسطح مرده در سطح پوست یک پوشش محافظتی خشن تشکیل می‌دهند. این سلولها دائما به موازات از دست رفتنشان، جایگزین می‌شوند .
سلول دانه‌ای: سلولهای لایه دانه‌ای (گرانولار) مسطحتر از سلولهای خاردار هستند و ساختار سلولی آنها شروع به بهم خوردن می‌کند.
سلول خاردار: سلولهای واقع در لایه سلولی خاری، بر آمدگیهای خاری دارند که آنها را به هم متصل می‌کند و به پوست قدرت می‌دهد .
سلول قاعده‌ای : سلولهای لایه قاعده‌ای به میان‌پوست چسبیده اند. این ناحیه، قسمتی از پوست است که سلولهای آن مرتبا تقسیم می‌شوند تا سلولهای جدید را که بعداً به لایه‌های بعدی تبدیل می‌شوند، بسازد.
ترمیم پوست
زمانیکه پوست آسیب می‌بیند، از طریق ترمیم بافت آسیب دیده و جایگزین ساختن بافت از دست رفته با سلولهای جدید، پاسخ می‌دهد. طی روند ترمیم، بافت مرده یا آسیب دیده، ابتدا توسط بافت اسکار و بتدریج با سلولهای جدید سالم جایگزین می‌شود. ترمیم پوست طی مراحلی که در زیر گفته شده، صورت می‌گیرد.
1- هر آسیبی که منجر به ضایعه پوستی شود، در صورتیکه ضایعه سطحی باشد مسئله مهمی نیست. ممکن است رگهای خونی میان‌پوست آسیب دیده و باعث خونریزی شود. 2- خون از رگهای خونی نشت پیدا کرده، منجر به تشکیل لخته می‌شود. فیبروبلاستها و دیگر یاخته‌های اختصاصی ترمیمی تکثیر شده و به ناحیه آسیب دیده مهاجرت می‌کنند . 3- فیبروبلا

ستها: کلافه‌ای از بافت فیبردار در داخل لخته ایجاد می‌کنند. به موازات انقباض رشته‌های فیبرین کلافه دچار چروکیدگی می‌شود. بافت پوستی جدید در زیر تشکیل می‌گردد . 4- کلافه فیروز، سفت شده تا یک کبره زخم بر روی سطح پوست ایجاد کند. زمانیکه رشد پوست جدید کامل شود این کبره می‌افتد. با این وجود اثر زخم ممکن است باقی ماند .


15 روش برای داشتن پوست شفاف و لطیف
1.حرص نخورید. وقتی اخم میکنید پوستتان چوک چروک میافتد
1.غذای مورد علاقه‌تان را بخورید برخی از افراد معتقدند مصرف غذاهای چرب و شکلات، باعث ایجاد جوش می‌شوند. آکنه زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست به وسیله چربی بسته شوند. در این هنگام باکتری‌های عادی باعث عفونت می‌شوند. اگر مطمئن هستید که مصرف غذاهای چرب و شکلات منافذ پوستتان را مسدود می‌کنند از آنها دوری کنید اما در شرایط عادی لزومی ندارد به خاطر سلامت پوستتان از خوردن غذای مورد علاقه‌تان دوری کنید.
2.آب بخورید نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز پوست بدنتان را سالم و شاداب نگه می‌دارد. همچنین مصرف غذای سالم، میوه و سبزی تازه نیز ویتامین‌های A و E را که برای سلامت پوست ضروری‌اند، تامین می‌کند. سبزیجات برگ‌سبز مانند کلم بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگی مانند کلم، طالبی، هلو و فلفل نیز سرشار از ویتامین A هستند.
3.آرایش غلیظ، ممنوع! از لوازم آرایش چرب دوری کنید. این‌گونه از لوازم آرایش منافذ پوست را می‌بندند. لوازم آرایشی که با استفاده از موادمعدنی تهیه شده‌اند خیل

ی کمتر از لوازم آرایش چرب منافذ پوست را مسدود می‌کنند.
4.استفاده از لوازم آرایش بدون چربی اگر مرتب آرایش می‌کنید از لوازم آ

رایش بدون چربی استفاده کنید. قبل از استفاده از لوازم آرایش صورتتان

را با آب سرد شستشو کنید. فراموش نکنید پیش از خواب نیز پوستتان را از مواد آرایشی پاک کنید.
5.حمام آفتاب ممنوع برخی از افراد معتقدند که حمام آفتاب گرفتن پوست را تمیز می‌کند. اما واقعیت آن است که اشعه خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک پوست را افزایش می‌دهد. هرگز جلوی آفتاب دراز نکشید و از داروهای ضدآکنه استفاده نکنید چون ترکیب این داروها و نور خورشید بسیار مضر است.
6.استفاده از کرم‌های ضدآفتاب بدون روغن از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که میزان محافظتشان در برابر نور خورشید (SPF) 15 یا بیشتر باشد. هنگام خرید این نوع کرم‌ها دقت کنید بدون روغن باشند تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کنید. کرم ضدآفتاب را هر ۲ ساعت یک بار به پوستتان بزنید.
7.عدم استفاده از مواد چرب‌کننده و حالت دهنده مو اگر به موهایتان ژل می‌زنید و آن را به سمت صورتتان شانه می‌کنید، بدانید که این مواد منافذ پوستتان را می‌بندند. موهایتان را همیشه تمیز نگه دارید و از شامپوهای بدون روغن استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است و هر روز سرتان را می‌شویید از اسپری برای حالت‌دادن به موهایتان استفاده نکنید.
8.استفاده از صابون‌های بدون روغن صابون‌های بدون روغن نمی‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و باعث ایجاد آکنه و جوش‌های سر سفید و سیاه شوند. صابون‌هایی انتخاب کنید که روی جعبه‌شان کلمه «بدون چربی» قید شده باشد تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کند. با استفاده از این صابون، دست‌ها، لباس‌ها و… را که با پوستتان در تماس هستند و می‌توانند محرک باشند را بشویید.
9.استفاده از کرم‌ها بر اساس توضیحات سازنده حتما بر اساس دستورالعمل نوشته‌شده روی بسته‌بندی‌ها از پماد و کرم‌ها استفاده کنید. کرم‌ها را به وسیله پارچه پنبه‌ای یا کتان روی پوست صورت بمالید. اگر از دستتان برای این کار استفاده کنید به پوستتان صدمه وارد می‌کنید. دست‌های شما حاوی چربی‌هایی هستند که می‌توانند تعداد آکنه و جوش‌های ص
10.دوری موها از صورت اگر موهای‌تان بلند است هنگام خواب آنها را پشت سرتان ببندید تا پوست صورتتان را تحریک نکند. سعی کنید در طول روز نیز این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید مو حاوی روغن‌هایی است که می‌تواند منافذ پوست را ببندد و باعث ایجاد آکنه، جوش‌های سر سیاه و سفید شود.
11.به صورتتان دست نزنید دست‌زدن و مالش‌دادن صورت می‌تواند تعداد آکنه‌های صورت را افزایش دهد. هرگز دست‌هایتان را به صورتتان تکیه ندهید و از صورتتان برای نگه داشتن تلفن همراه استفاده نکنید. دست‌ها و تلفن همراه حاوی روغن‌هایی هستند که پوست صورت را تحریک می‌کنند. عرق بدن نیز می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. حتما بعد از اینکه عرق کردید، دوش بگیرید تا پوست بدنتان تمیز شود.
12.استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی پوست سالم مرطوب است. کرم مرطوب‌کننده فاقد چربی انتخاب کنید و به پوست صورتتان بمالید. این کرم کمک می‌کند ایجاد آکنه و جوش به تعویق بیفتد.
13.جوش را نترکانید فشاردادن و ترکاندن جوش‌ها تنها مشکلات را افزایش می‌دهند. در مقابل این کار مقاومت کنید. این کار باعث می‌شود عفونت‌ها به نقاط دیگر پوست گسترش یابند و جوش‌های جدیدی ایجاد شوند.
14.استفاده مداوم و طبق دستور پزشک داروها داروهای ازبین‌برنده آکنه یک شبه همه آکنه‌ها را از میان نمی‌برند. بیشتر درمان‌ها دست‌کم ۸ هفته طول می‌کشند و معمولا ۶ ماه زمان نیاز است تا پوست صورت شما عاری از آکنه شود. برخی اوقات پزشکتان توصیه می‌کند زمانی که پوست صورتتان عاری از آکنه است نیز از داروهای ضدآکنه استفاده کنید.این درمان نگهدارنده الزامی است. حتما داروها را طبق دستور پزشک استفاده کنید، در غیر این صورت عوارض فراوانی پوست صورتتان را تهدید می‌کند.
15.کنترل درمان آکنه توسط پزشک هرگز با آکنه، جوش سر سیاه و لک و پیس زندگی نکنید. اگر درمان‌ها مفید نبوده به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا روش‌های درمانی دیگری را ارائه کند .
پوست فقط پوششى نيست که اعضاء بدن را در بر بگيرد بلکه وظائف دي

گرى هم برعهده دارد مثلاً:

 

- پوست، وسيله‌اى براى کنترل و ثابت نگه‌‌داشتن دماى بدن است زيرا با عرق کردن، گرماى بدن در مواقع ضرورى دفع مى‌شود.

- پوست، يکى از اعضاى دفع به‌شمار مى‌آيد، زيرا به‌وسيلهٔ عرق کردن، مقدارى از مواد زائد بدن نيز از راه پوست خارج مى‌شود.

- پوست، مانع خشک شدن بدن مى‌گردد. تمام جانداران ساکن خشکي، اعم از گياهان يا جانوران براى جلوگيرى از تبخير آب بدن محتاج به پوششى محافظ هستند. پوست بدن انسان هم مانع از دست رفتن آب خون و لنف و ساير مايعات بدن مى‌گردد.

- پوست، اولين منطقه دفاعى بدن را در برابر عوامل بيمارى‌زا تشکيل مى‌دهد. زيرا خارجى‌ترين قسمت آن را سلول‌هاى مرده و شاخى‌شده‌اى تشکيل مى‌دهد که جلو نفوذ ميکروب‌ها را به بافت‌هاى زير پوست مى‌گيرند. بهمين سبب است که بايد مواظب کوچک‌ترين بريدگى يا خراش پوست در سطح بدن بود.

- پوست، اشعه ماوراء بنفش را جذب مى‌کند که در سنتز ويتامين D مورد استفاده است. پوست، به مقدار کم اکسيژن را جذب مى‌کند و دى‌اکسيد کربن پس مى‌دهد (حدود يک چهارصدم تبادلات گازهاى ششي).

- پوست گيرندهٔ احساس‌هاى گوناگون مثل احساس لمس مطلق و احساس گرما و سرما و درد و فشار است. همهٔ اين احساس‌ها را بر روى هم احساس‌هاى لمسى مى‌گويند. احساسى که از تمام اجسام با پوست، به شخص دست مى‌دهد احساس لمس مطلق نام دارد. همهٔ نقاط پوست حساسيت همانند ندارند بلکه به‌علت يکنواخت نبودن پراکندگى اعصاب حسى در پوست، هر بخش آن در پذيرفتن عده‌اى از محرک‌ها حساس‌تر است. حساسيت بدن نس

بت به تحريکات ممتد رفته‌رفته کم مى‌شود به‌طورى که ممکن است چي

زى به کلى احساس نشود چنان‌که ما عموماً لباس‌هاى زير خود را برتن احساس نمى‌کنيم و نيز کسانى‌ که به عينک زدن دائم عادت کرده‌اند آن را روى بينى خود احساس نمى‌کنند. مو، ناخن، غده‌هاى عرق و غده‌هاى چربى به نام ضمائم پوست موسوم هستند.

1. پوست قدیمی ترین (از لحاظ جنین شناسی) و حساس ترین عضو بدن ما است. پوست اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی می باشد. می توان پوست را قسمت خارجی سیستم عصبی فرض کرد. در واقع پوست دستگاه عصبی خارجی ما است،عضوی که اولین واکنش ها را نسبت به محیط نشان می دهد و ارتباط تنگاتنگی با سیستم اعصاب مرکزی دارد.

ساختمان پوست در حال تجدید مداوم است و این فعالیت توسط سلول های لایه های عمقی آن تامین می شود. هر چهار ساعت یا حدود همین زمان پوست دولایه جدید تشکیل می دهد. سلول های پوست و روده می توانند صدها و هزاران بار ضمن زندگی یک فرد تقسیم شوند. سلول های پوست بیش از یک میلیون بار در ساعت ریزش می کنند.

روی پوست به عنوان یک تصویر فرضی تجربیات کل زندگی منعکس می گردد، فراز و نشیب های احساسی، تاسف های عمیق و…..

نرمی، صاف وصیقلی بودن پوست زودگذر است ، پوست به مرور زمان باافزایش سن متحمل چین و چروک ها، شیارهای عمیق و افتادگی می شود که نتیجه سال ها آسیب است. پوست حتی با تماس های عاطفی دچار ضربات خفیف می شود.

پوست وسیع ترین عضو بدن است. این عضو در یک مرد بزرگسال ۵۷۹ سانتی متر مربع مساحت دارد و دوازده درصد کل بدن را تشکیل می دهد(۳٫۳۶۲ کیلوگرم) و شامل ۵ میلیون سلول حسی است.

زمینه فعالیت پوست، ساخت پایه ای برای سلول های حسی است که مهمترین جزء آن حس لامسه می باشد.

پوست یک تنظیم کننده،تحلیل کننده و منبع اطلاعاتی محسوب می شود

، عامل احساس می باشد و سدی برای بدن در مقابل باکتری های خارجی است. همچنین منشاء هورمون های لازم برای تمایز سلول های دفاعی بدن بوده و لایه های پایینی را از صدمات مکانیکی و تابشی محافظت می کند.

پوست سدی در برابر مواد سمی و میکروب های خارجی است، نقش اسا

سی در تنظیم فشار و جریان خون دارد، در ترمیم و بازسازی خود نقش دارد و کراتین می سازد. پوست عضوی است که مواد سمی و سایر موادی را که در محصولات دفعی بدن ترشح می شود جذب می کند.

پوست تنظیم کننده حرارت است، عضوی است که در متابلویسم وذخیره چربی دخیل می باشد، پوست متابولیسم آب و نمک را با تعریق تنظیم می کندو نیز ذخیره کننده غذا و آب است.

عضو تنفسی است و تسهیل کننده مسیر دو طرفه عبور برخی گازها می باشد، سنتز کننده تعدادی از ترکیبات مهم شامل مواد ضد راشیتیسمی است و (ویتامین d ) . سدی اسیدی در مقابل بسیاری از باکتری ها می سازد، سدی که از غدد سبابه ترشح می شود .پوست مو را نرم کرده بدن را علیه باران و سرما عایق بندی می کند و احتمالاً در کشتن باکتری ها کمک دهنده می باشد.

10پیشنهاد تندرستی برای حفاظت از پوست و مو
استفاده از صابون تنها برای معالجه جوش‌ها کافی نیست و حتما لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی و کرم‌های حاوی ترتینویین وحتی از ترکیبات هورمونی استفاده شود.


هر سال وقتی به ابتدای سال جدید نزدیک می‌شویم، معمولا با خودمان قرار می‌گذاریم بعضی عادت‌ها و رفتارهای اشتباهمان را کنار بگذاریم و تا آنجا که می‌توانیم فرد بهتری باشیم. بد نیست امسال هم سعی کنیم رفتارهای نادرست مربوط به سلامت را کنار بگذاریم و عادت‌های درست را جایگزین آنها کنیم. یکی از بخش‌های مهم و حساس بدن، موها و پوستمان است که نیاز به توجه و مراقبت مداوم دارد. سلامتی این دو بخش به زیبایی ظاهری ما نیز کمک می‌کند.

بر این اساس، 10 بسته پیشنهادی را برای حفاظت و مراقبت صحیح از پوست و مو، به شما ارائه می‌دهیم تا در سال جدید این نکات را هم به فهرست تغییرات عادتی خود

بیفزایید و سال بهتر، سالم‌تر و زیباتری داشته باشید. این فهرست حاصل توصیه‌های دکتر تورج مکرمی، دکتر داریوش دائر و دکتر همایون مژدهی‌آذر، متخصصان پوست و مو است که با آرزوی داشتن سالی خوش به شما هدیه می‌شود.

 


آنچه باید در لیست غذایی شما باشد
یکی از مسائلی که به شدت در حفظ سلامت و کارکرد طبیعی پوست نقش دارد، تغذیه درست است که متخصصان هم همیشه روی آن تأکید دارند. داشتن تغذیه متعادل، متکی بر مواد طبیعی، سرشار از منابعی مانند سبزیجات و میوه‌ها و عدم استفاده از محصولات غذایی سرخ ‌شده و فراوری شده، بهترین ضامن حفظ سلامت و شادابی پوست است. پس اگر می‌خواهید سال 91، سال درخشش و زیبایی پوست شما باشد، این موارد را فراموش نکنید.

البته بیشترین عاملی که می‌تواند در فرایند پیری و چین و چروک خوردن پوست موثر باشد، اشعه ماوراءبنفش نور خورشید است اما به غیر از استفاده مکرر و منظم ضدآفتاب‌ها که شاه رکن مراقبت از پوست در همه فصل‌های سال است، مصرف مواد موسوم به آنتی‌اکسیدان هم جزو ارکان مهم سلامت و شادابی پوست محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با رادیکال‌های آزاد مسبب پیری سلول‌ها، روند پیری سلولی را به تاخیر می‌اندازند و آسیب‌های سلولی را ترمیم می‌کنند. حالا برای آنکه بدانید منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان کدامند و آنها را به فهرست غذایی خود بیفزایید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
سبزیجات تازه، هویج، سیب‌زمینی (به‌خصوص سیب‌زمینی شیرین)، تره‌فرنگی، نخود سبز، گریپ فروت قرمز، پرتقال، لیموشیرین و لیموترش، گوجه‌فرنگی، سیب، زردآلو، انگور، کلم و کلم بروکلی.
این را هم به خاطر داشته باشید که لبنیات مختلف مانند شیر تازه، ماست، کره و خامه (در حد متعادل)، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو و گوسفند، همگی تامین کننده ویتامین A هستند و جزو آنتی‌اکسیدان‌های مهم و ضروری برای بسیاری از فرایندهای سوخت‌وساز بدن محسوب می‌شوند.
گردو، فندق، کیوی، رازیانه، نخودفرنگی و روغن‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون و روغن آفتابگردان نیز سرشار از ویتامین E هستند که این ویتامین نیز جزو آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و موثر در مقابله با عوامل آسیب‌زاست.
غذاهای دریایی مانند ماهی‌ها (ماهی آزاد، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین)، میگو و شاه‌میگو نیز منابع تامین امگا 3 و در حفظ و بهبود کارکرد طبیعی سلول‌های پوست مفید هستند.
مصرف آب به میزان کافی نیز از توصیه‌های همیشگی و آشنایی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و با تغییر فصل و شروع فصل بهار از اهمیت آن غافل شد.
مصرف فراورده‌هایی مانند گوشت‌های دودی و فراوری‌شده یا

سرخ شده، سوسیس و کالباس، ادویه و سس‌های مختلف، فست‌فودهای گوناگون، نوشیدنی‌های مختلف و چیپس و سیب‌زمینی سرخ شده در تولید رادیکال‌های آزاد در بدن و اختلال در سلامت پوست دخیل هستند و باید در مصرف این مواد حداکثر احتیاط را به عمل آورد و تا حد امکان از آنها دوری کرد.

البته در کنار این توصیه‌ها، باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از افراد جامعه که مبتلا به حساسیت غذایی یا اگزمای آتوپیک یا همان حساسیت سرشتی هستند، باید در استفاده از بعضی سبزیجات و میوه‌ها دقت کنند و در صورت داشتن سوابق حساسیت به این مواد، از مصرف آنها خودداری کرده و در عوض از منابع دیگر تغذیه‌ای یا دارویی استفاده کنند
برنامه خوابتان را تنظیم کنید
در سال جدید برای خواب خودتان هم برنامه‌ریزی کنید؛ البته شکی نیست اگر این برنامه‌ریزی صحیح باشد، به سلامت و شادابی پوستتان نیز کمک می‌کند. در تعیین زمان لازم خواب برای حفظ سلامتی بدن و پوست، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از محققان می‌گویند حداقل خواب مورد نیاز برای حفظ سلامتی پوست بین شش تا هشت ساعت در شب است. این میزان استراحت، فرصتی کافی برای بازسازی سلول‌های خسته و آسیب‌دیده از عوامل محیطی یا رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند اما با توجه به مشکلات صنعتی شدن شهرها و افزایش ساعات کار و فعالیت انسان‌ها، بیشتر اوقات‌ فرصت خواب شش تا هشت ساعته شبانه برای افراد وجود ندارد.
به همین دلیل گروهی از پژوهشگران معتقدند که تعیین دقیق ساعت خواب شبانه به شکل یک فرمول از پیش‌تعیین شده، کار درستی نیست و اگر فردی برای مثال با پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند بدون احساس کسالت و خواب آلودگی از خواب بیدار شود و به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد، دیگر نیازی به خوابیدن بیشتر از این زمان ندارد؛ بنابراین در مجموع برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود همیشه خواب شبانه کافی در محیطی آرام بدون صدا و نور آزاردهنده داشته باشید
در مورد نوع خوابیدن هم متخصصان می‌گویند، نحوه خوابیدن فرد (به پهلو، طاق باز یا دمرو) تأثیر چندانی در ایجاد چین و چروک صورت در آینده ندارد ولی بهتر است در صورتی که فرد در طول شب از خواب بیدار می‌شود، وضعیت خود را عوض کرده و از چندین ساعت خوابیدن در یک وضعیت ثابت دوری کند تا از اثرات فشار روی سر و صورت و بروز تورم یا پف آلودگی، بعداز بیدار شدن کاسته شود. یادتان باشد خواب کافی و رضایت‌بخش، باعث

بروز حس شادابی، طراوت، عدم خستگی و داشتن پوستی شفاف و با رنگ و قوام طبیعی در روز بعد می‌شود. حفظ سلامت خواب از ارکان مهم بهداشت پوست به حساب می‌آید.
بدون خطر، پوستتان را برنزه کنید


شاید دوست داشته باشید در سال جدید، تغییراتی در ظاهرتان ایجاد کنید؛ برای مثال رنگ پوستتان را تغییر دهید؛البته همان‌طور که می‌دانید عمل سولاریوم که برای برنزه کردن پوست انجام می‌شود، به طور کلی غیرقانونی و بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل هم اگر وزارت بهداشت از وجود اماکنی که این کار را انجام می‌دهند مطلع شود، قطعا آنها را پلمپ می‌کند. نه اینکه فکر کنید ممنوع بودن سولاریوم فقط مختص ایران است؛ سازمان بهداشت جهانی از سال 2011 برنامه‌های ضدسولاریوم را در تمام دنیا شروع کرده و در بسیاری از کشورها این عمل

ممنوع است و در بعضی دیگر نیز محدودیت‌های خاصی برای آن در نظر گرف

ته‌اند.


متخصصان هم می‌گویند با رایج شدن فرهنگ برنزه کردن در میان مردم، متأسفانه به صورت مکرر با مراجعانی مواجه هستند که از عوارض ناشی از آفتاب گرفتن مانند پیدایش لک وپیس، لک‌های نافرم و زشت در پوست بدن و شل شدن پوست رنج می‌برند اما با این حال، اگر همچنان مایل هستید رنگ پوست خود را کمی تغییر دهید بهتر است ازروش‌هایی استفاده کنید که خطرات سولاریوم و آفتاب‌گرفتن را ندارد و در عین حال می‌تواند شما را هم به خواسته‌تان برساند.

 

 

تنها موردی که در ارتباط با این مواد باید به آن توجه داشته باشید، آن است که آنها هم مانند هر ماده آرایشی دیگری ممکن است برای پوست حساسیت‌زا باشند. برای جلوگیری از بروز این حساسیت حتما پیش از استفاده کامل، مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پو

ستتان امتحان کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید این محصولات، کار ضدآفتاب‌ها را انجام نمی‌دهند و حتی در صورت استفاده از آنها هم نباید کرم‌های ضدآفتاب را فراموش کنید.
پیشنهاد اختصاصی برای آقایان
یک صحبت کاملا اختصاصی هم با آقایان محترم داریم در رابطه با اصلاح صورت که هرچند ممکن است تا به حال مواردی را که گفته می‌شود، رعایت کرده باشند؛ اما بد نیست در سال جدید، این توصیه‌ها را به عنوان یک برنامه همیشگی در نظر بگیرند و همه آنچه را که متخصصان گفته‌اند کاملا رعایت کنند.
آقایان معمولا برای اصلاح از تیغ یا ریش‌تراش برقی استفاده می‌کنند. بر این اساس به خاطر داشته باشید تیغ مورد استفاده باید تیز باشد تا پوست صدمه نبیند و قبل از تراشیدن ریش هم بهتر است چند دقیقه با آب گرم و خمیر ریش یا صابون اصلاح، پوست صورت و گردن را ماساژ دهید تا رطوبت پوست افزایش یافته و سطح پوست و موها نرم و صاف شوند و اصلاح کردن راحت‌تر انجام شده و دچار سوزش و التهاب نشوید.
در کسانی که ریش نمی‌گذارند، اصلاح یک روز در میان ضرورت دارد؛ البته بعضی آقایان به دلیل تحریک شدن سطح پوست، این کار را هر چند روز یک بار انجام می‌دهند. تراشیدن موها به آرامی ‌و در مسیر رویش موها اصلاح را آسان‌تر می‌کند اما بعضی از آقایان ترجیح می‌دهند ریش خود را در خلاف مسیر موها بتراشند تا صورت کاملا تمیز شود.
توجه داشته باشید بعد از اصلاح از لوسیون‌های مخصوص و حوله گرم استفاده کنید زیرا لوسیون‌های بعد از اصلاح، باعث بهبود التهاب یا قرمزی پوست صورت، رفع خشکی

پوست و اثرات ضدباکتری می‌شوند؛ در ضمن توصیه می‌شود از خمیر ریش و یا لوسیون‌های بعد از اصلاح مرغوب و شناخته شده استفاده کنید تا با پوست صورت سازگاری داشته باشد و باعث ایجاد حساسیت یا لک‌های پوستی نشود.
پوست صورت بعضی آقایان حساس‌تر از دیگران بوده و به راحتی در اثر تراشیدن ری

ش و سبیل دچار التهاب‌، سوزش و یا بریدگی‌های متعدد می‌شود. این افراد می‌توانند از ریش‌تراش برقی مناسب استفاده کنند. علاوه بر آن، در بعضی از آقایان، تراشیدن موهای زیر چانه باعث ایجاد جوش‌هایی در زیر گردن می‌شود. این مساله ناشی از سوراخ شدن پوست توسط موهای نوک‌تیز زیر پوستی است. این افراد نباید موهای گردن را در خلاف جهت مسیر رویش بتراشند و بهتر است از کرم‌های حاوی اسیدهای میوه استفاده کنند و اگر مشکلشان رفع نشد، سراغ لیزر موهای آن ناحیه بروند.
همچنین توصیه می‌شود آقایان برای اصلاح صورت از تیغ‌های یکبار مصرف در منزل استفاده کنند و به خاطر احتمال انتقال بعضی از بیماری‌های ویروسی خطرناک مانند ایدز یا هپاتیت از لوازم مشترک در آرایشگاه استفاده نکنند. آقایانی هم که محاسن دارند، با شست‌وشوی روزانه و شانه کردن موها در رعایت بهداشت شخصی بکوشند.
چند راهنمایی خیس برای ورود به سال جدید!

 


اینجا چند توصیه مختصر برای یک حمام داغ و سالم می‌خوانید. اگر دوست داشتید می‌توانید قبل از شروع سال جدید هم این توصیه‌ها را به کار بگیرید و اگر دوست نداشتید می‌توانید حتی بعد از شروع سال جدید هم به این توصیه‌ها عمل نکنید! خودتان را کیسه نکشید! بله درست خواندید، کیسه کشیدن نه تنها کمکی به تمیزتر شدن نمی‌کند که با از بین بردن لایه شاخی محافظ پوست می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن آن در برابر عوامل بیماری‌زا هم بشود. به جای کیسه از لیف‌های نرم سنتی یا از اسفنج‌های نرم استفاده کنید و یادتان باشد که لیف یا اسفنج حمام‌تان را بعد از استفاده زیر آفتاب خشک کنید تا بهداشتی باقی بماند
موهای خیس‌تان را شانه نکنید! برس کشیدن موهای خیس یا شانه کردن آنها با شانه‌های ریز معمولی نتیجه‌ای جز کنده شدن موها ندارد. برای شانه کردن موها در حمام فقط از شانه‌هایی با دندانه‌های فاصله‌دار مانند شانه‌های مخصوص موهای فر شده استفاده کنید. موهایتان را بیش از حد شامپو نکنید! چون تعداد دفعات شستن موها ارتباط مستقیم با مقدار ترشح چربی از سطح پوست دارد
دست نگه‌دارید، حمام شما هنوز تمام نشده! کسانی که پوست خشک و آسیب‌پذیر دارند نباید فکر کنند که با خشک کردن بدن، حمامشان تمام شده است زیرا مرطوب‌کردن پوست بلافاصله بعد از خشک کردن آن و در حالی که هنوز رطوبت آب از پوست خارج نشده‌ است برای این دسته از افراد ضروری است. با انتخاب یک لوسیون بدن یا کرم بدن مناسب، بعد از حمام پوستتان را ماساژ بدهید تا خشک و پوسته پوسته نشود.
رنگی که بر موهایتان می‌نشیند


اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که موهایشان را به صورت مکرر و همیشگی رنگ می‌کنند، بهتر است به این عادت خود در سال جدید کمی ‌نظم بدهید. طبق توصیه متخصصان پوست، ر

نگ کردن موها نباید تبدیل به عادت شود زیرا دفعات مکرر تماس با مواد شیمیایی برای پوست و مو مضر است.
بعضی از خانم‌ها تا ریشه موهایشان کمی‌در می‌آید، بلافاصله آن را رنگ می‌کنند که این کار اصلا توصیه نمی‌شود. هر چند وقت یک بار باید موها را رنگ کرد؟ این کار به نوع رنگ، جنس و سرعت رشد موها بستگی دارد و به طور کلی هر چه این فاصله بیشتر باشد، بهتر است زیرا هم رنگ مو و هم مواد دکلره کننده به علت داشتن ترکیبات شیمیایی باعث آسیب جدی به موها می‌شوند که در درازمدت، خشکی، شکنندگی‌، کدرشدن موها و موخوره را به وجود می‌آورند.


در ضمن یادتان باشد حتما قبل از رنگ کردن موها و یا دکلره کردن آنها تست اولیه‌ای روی تکه کوچکی از مو انجام دهید. به‌علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسیدان باید تست پوستی انجام شود. افرادی که به یک مارک خاص حساسیت نشان می‌دهند، ممکن است به همه رنگ‌ها حساسیت داشته باشند. در این موارد توصیه می‌شود از دیگر رنگ‌های نیمه دائمی، آن هم به شرط تست پوستی استفاده کنید.

درمورد دکلره کردن موهایتان نیز حواستان باشد برای اینکه موها صدمه کمتری ببینند، از محصولات باکیفیت و شناخته شده استفاده کنید و هرگز بیشتر از یک بار در ماه موهای خود را دکلره نکنید چون دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می‌کند.
خال‌هایی که گرفتار می‌کنند


تغییر دیگری که شاید علاقه‌مند باشید در سال جدید، در ظاهر خودتان ایجاد کنید، خلاصی از وجود خال‌ها یا زگیل‌هایی است که ممکن است در سطح پوست شما خودنمایی کنند. به طور کلی، خال‌ها به دو دسته مادرزادی و غیرمادرزادی تقسیم می‌شوند که اگر جزو آن دسته‌ای هستید که خال‌های مادرزادی دارید، بهتر است به توصیه متخصصان برای برداشتن این خال‌ها اقدام کنید.
در مجموع، خال‌ها هرچه کوچک‌تر باشند، خطرشان کمتر است و هرچه بزرگ‌تر شوند، باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و تکلیفشان را روشن کنید. اما در مورد خال‌های غیرمادرزادی، درصورتی که رشد یا تغییر رنگ غیرمتعارف در آنها مشاهده کردید یا متوج

ه شدید از حالت صاف، به شکل دندانه‌ای درآمده‌اند یا چند رنگ شده‌اند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید که در صورت تشخیص او باید به طور کامل این خال‌ها را بردارید.
در غیر این صورت اگر مایل باشید، می‌توانید فقط به لحاظ زایی این کار را انجام دهید؛ البته بعضی از خال‌ها هم هستند که در نقاطی از بدن قرار دارند که برداشتن‌شان آن ناحیه را زشت می‌کند یا با پیدایش گوشت اضافه همراه است که در‌این صورت، پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است از جراحی زیبایی منصرف شوید.
نوجوان‌ها بخوانند
ما در فهرست توصیه‌های بهاری خود، نوجوانان را از قلم نینداخته‌ایم. از آنجا که این قشر، به زیبایی و شادابی پوست و موی خود اهمیت ویژه‌ای قائلند، بهتر است در سال جدید توصیه‌های متخصصان پوست و مو را به فهرست عادات خوب امسال بیفزایند. یکی از مواردی که اکثر نوجوانان با آن درگیر هستند، جوش صورت است که از بیماری‌های شایع پوستی محسوب می‌شود.
به این نکته توجه داشته باشید که جوش صورت نیاز به درمان دارد و خود به خود خوب نمی‌شود؛ البته خوشبختانه این مورد کاملا قابل درمان است ولی دوره درمان آن طولانی است و چند ماه و گاهی چند سال هم طول می‌کشد؛ بنابراین نباید نوجوانان در ماه‌های اول درمان، مأیوس شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. توصیه می‌شود والدین، فرزندشان را تا پایان دوره درمان نزد متخصصان پوست ببرند و از درمان‌های خانگی غیراستاندارد یا پرهیزهای غذایی بی‌مورد خودداری کنند.
درضمن یادتان باشد استفاده از صابون تنها برای معالجه جوش‌ها کافی نیست و حتما لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی و کرم‌های حاوی ترتینویین وحتی از ترکیبات هورمونی استفاده شود. دختران نوجوان توجه داشته باشند که بهتر است از لوازم آرایش و حتی کرم‌پودر استفاده نکنند.

چون انواع گوناگون کرم‌پودرها به خاطر داشتن چربی، باعث بسته شدن منافذ پوست و تشدید آکنه می‌شوند؛ البته در مواقع خاص می‌توان برای پوشاندن موقت جوش‌ها از کرم‌پودرهای فاقد چربی استفاده کرد. ضمنا از دستکاری جوش‌ها یا کشیدن کیسه

روی صورت خودداری کنید زیرا این کارها باعث تشدید آکنه و ایجاد فرورفتگی در محل جوش‌ها می‌شود.
مورد دیگری که ممکن است نوجوان‌ها با آن مواجه شوند، از دست دادن موهاست که احتمال دارد فرد را در آن سنین شوکه کند. نخستین علامتی که ظاهر می‌شود، نازک شدن موهای نواحی شقیقه و بالای ابروهاست که منجر به بلند شدن پیشانی می‌ میزان ریزش موهای سر خود حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنند تا در صورت لزوم از همان ابتدا تحت درمان قرار بگیرند.
هرچه درمان ریزش مو زودتر شروع شود، موثرتر بوده و نتیجه بهتری خواهد داشت؛ بنابراین لازم است نوجوانان در روند درمان که گاهی سال‌ها طول خواهد کشید، صبور باشند و به پزشک خود اعتماد کنند و بی‌جهت سراغ انواع و اقسام محلول‌ها و داروها یا شامپوهای گران‌قیمت که در رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شوند، نروند.
به دختران نوجوان هم توصیه می‌شود به هیچ‌وجه موهای سر خود را سفت نبندند زیرا محکم بستن موها ریشه مو را سست می‌کند و به طاسی سر منتهی می‌شود که درمان آن نیاز به کاشت مو دارد.
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
داشتن پوستی عالی نیازمند مصرف کرمی معجزه گر ساخته شده از گیاهان کمیاب دریایی مدارشمالگان نیست. بلکه...
اگرتنها یک موضوع، باعث نگرانی من در مورد بیمارانم بشود، این است که داشتن پوستی عالی نیازمند مصرف کرمی معجزه گر ساخته شده از گیاهان کمیاب دریایی مدارشمالگان نیست. بلکه تنها با یک سری عادتهای خوب ساده می‌توان چنین پوستی را به دست آورد. اجازه دهید، این عادتها را از منظر دیگری مطرح کنیم . بدترین و مضرترین عادتهایی که من بارها و بارها با آنها برخورد کرده‌ام، چه هستند؟

1- استفاده از پاک کننده، آن هم پاک کننده‌های زبر:


بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر پاک کننده ای زیاد کف می‌کند، نشانه خوبی است. قطعاً با این کار، پوست آنها بیش از اندازه تمیز می‌شود. متأسفانه، کفِ زیاد، اساساً نشانگر این است که پاک کننده، حاوی مواد پاک کننده زبر است. مانند سولفات لاریل(که چربی‌های ضروری پوست را از بین می‌برد). (و به صابونهای قالبی هم که من همیشه نه گفته‌ام). درعوض به دنبال پاک کنن

ده‌هایی باشید که حاوی اسیدهای چرب هستند و درواقع، پوست شما را تقویت می‌کنند مانند محصولات داو یا حتی کرم‌های خنک ساده. اگر پوست خشکی داری

د، پاک کننده‌های چرب را توصیه می‌کنم که چرک و آرایش شما را بدون از بین بردن لایه طبیعی محافظ پوست پاک می‌کند.
2- استفاده نکردن از رِتینویید:
رتینول که یک فرم از ویتامین آ هست، تنها ترکیب جدیدی است که ثابت شده نه تنها از خطها و چروکها جلوگیری می‌کند بلکه خط و چروکهایی را هم که دارید کمتر می‌کند. پس از 30 سالگی توصیه می‌کنم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا رتینویدهای قوی‌تری(مانند رتین- آ، دیفرین یا تازورک و امثال آن) را برای شما تجویز کند. ولی کرِم‌های خوب بسیاری وجود دارند که حاوی رتینول کمتری هستند.کرم شب ضد چروک راک رتینول کارکسیون، کرم شب نئوترژنا برای پوست سالم و رتینول اسکین سیوتیکالز را می توان نام برد.
3- وقت صرف کردن زیاد برای مراقبت از پوست:
ممکن است خرید محصولات گران قیمت با بسته بندی زیبا و لوکس از بوتیک‌ها احساس بسیار خوب و باکلاس بودن را به شما بدهد اما باید بدانید که ضرورتی برای داشتن یک پوست عالی ندارند.زیرا این شرکت‌ها هزینه‌های گزافی صرف تحقیقات بی نظیر و توسعه محصولات خود می‌کنند. اگر ناچار به انتخاب این محصولات هستید، پول خود را صرف خرید رتینوید کنید و بقیه نیازهای خود را با تجویز پزشک خود از داروخانه تهیه کنید.


4- ماساژ صورت:


بله درست است که شما می‌توانید هزینه‌های زیادی صرف مراقبت از پوست خود کنید، صورت خود را ماساژ دهید و پوست لطیفی داشته باشید، اما مطالعات نشان داده که پوست 80% از افراد پس از ماساژ صورت از بین می‌رود. اغلب متخصصین زیبایی نمی‌دانند که چه محصولی برای چه نوع پوستی از مراجعه کنندگان مناسب است و ممکن است از ترکیباتی استفاده کنند که جوشها را بدتر کند یا از چربی‌های لازمی استفاده کنند که پوستهای حساس را تحریک می‌کند. و یا نحوه ماساژ اشتباه باشد، حتی اگر پوست شما خراب نشود ، شاید اگر به نحو درستی مواد انتخاب شوند ویا ماساژوری متبحر باشد از پیری زودرس شما پیشگیری کند اما ماساژ صورت تأثیر طولانی مدت روی پوست شما ندارد.
5- شستن صورت در زمان نامناسب:
همیشه صورت خود را پس از شستشو با نرم کننده در حمام و م

حصولاتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید بشویید نه قبل از آن. بیشتر نرم کننده‌ها حاوی ایزوپروپیل مسدود کننده منافذ بوده و دیگر محصولات مویی اغلب

حاوی روغن نارگیل هستند که هر دو آنها معروف به ترکیبات جوش زایی هستند که شما نمی‌خواهید به پوست خود بزنید. شستشوی زیاد صورت سبب ازبین رفتن چربی طبیعی پوست شده و PH پوست را مستعد ایجاد صدمه بیشتر می کند.لذا از پاک کننده های ملایم و در صورت عدم دسترسی از آب لیموی ترش با پنبه شبها قبل از خواب برای پاک کردن آرایش خود استفاده نمایید.
6- استفاده نکردن هر روز از کرم‌های ضد آفتاب:
تنها زمانی که به کنار دریا می‌روید و یا فقط در روزهای تابستان از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نکنید بلکه هر روز. بله اگر قرار است مدت طولانی درمعرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید، باید هوشیارتر باشید. ما معمولاً به طور ناگهانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار

می‌گیریم تا روزهایی که در کنار دریا هستیم. هنگام سوار یا پیاده شدن از ماشین خود، بیرون رفتن از محل کار خود برای خرید یک ساندویچ یا چند لحظه‌ای بیرون نشستن، همه با هم جمع می‌شوند. مطمئن شوید که هر روز حداقل با کرم ضدآفتاب اس پی اف 15 پوست خود را بپوشانید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید