بخشی از مقاله

ژاپن

1-6-2- گردشگری
ژاپن با 340 هزار گردشگر، رده دهم فهرست گردشگرانی را که هر ساله از انگلیس دیدار می کنند، به خود ا ختصاص داده است. این در حالی است که از سال 1989 شمار ژاپنی هایی که به انگلیس سفر می کردند به شدت کاهش یافته، اما تازه ترین آمارها حاکی از افزایش 30 درصدی این گردشگران دارد .در سال گذشته هر گردشگر ژاپنی به طور متوسط 871 پوند برای انگلیسی ها سود داشت و زمانی که این رقم را با متوسط جهانی 476 پوندی این نرخ مقایسه می کنیم، اهمیت گردشگران ژاپنی برای دولت انگلیس پر معناتر می شود.


به واسطه رایزنی های سفارت انگلیس در ژاپن، به اعضای تجارت گردشگری این کشور اجازه داده خواهد شد تا به تور مستقیم با تورگردانان ژاپنی در ارتباط باشند. از سویی دیگر شرکت « ویزا اینتر نشنال» همگام با دو غول هواپیمایی های جهان ،«آل نیپون» و «استار آلیانس» در تلاش است تا وجهه بین المللی گردشگری ژاپن را بهبود بخشد و این در حالی است که از وزارت عمران و ترابری این کشور این خبر می رسدکه این سازمان از هیچ کمکی دریغ نورزیده و با این

شرکت ها همکاری نزدیکی خواهند داشت. هواپیمایی«استار آلیانس» که 15 هواپیمایی برتر دنیا، از جمله هواپیمایی لوفتانزای آلمان و هواپیمایی بین المللی تایلند را تحت پوشش داشته و 14 هزار پرواز روزانه در 133 کشور ترتیب می دهد،با هدف گسترش گردشگری ژاپن «ژاپن ایرپس» را راه اندازی کرد که این هواپیمایی هم اکنون توسط «آل نیپیون ایر ویز» اداره می شود. از سوی دیگر و همانند تسهیلات خطوط راه آهن ژاپن، این هواپیمایی ها برای پروازهای داخل این کشور تخفیف های ویژه ای را ارائه می دهند، به طوری که ژاپنی ها با تنها 11 هزار ین می توانند به هر جای کشور سفر کنند. این شرکت به منظور ارا ئه

تسهیلات ویژه در داخل ژاپن، حوزه کارخود را تا نقاط دور دست این کشور گسترش می دهد و پیش بینی ها را بر این اساس نهاده است که تا سال 2010 میلادی، شمار گزدشگران داخلی این کشور به 10 میلیون نفر برسد. چرا که دارندگان این کارت ها بیشتر تمایل به خرج کردن دارند تا پول به حساب ریختن و این به معنی جاری شدن حجم قابل توجهی سرمایه به سمت ژاپن است، به طوری که در سال های پیشین، گردشگران خارجی با این کارت ها 156 میلیارد ین به ژاپن وارد کردند.از سوی دیگر، به دنبال توفیق سازمان ویزا در دیگر کشورهای آسیایی، این شرکت بین المللی قصد دارد تا تعداد کارت های خود را به 3/1 میلیارد برساند.


علاوه براین ژاپن قصد دارد برای برنامه توسعه گردشگری کشور به گردشگران خارجی کد دیجیتالی شخصی، اطلاعات مسافرتی و خدمات ترجمه ارائه دهد. این طرح آزمایشی بخشی از برنامه دولت ژاپن برای جذب گردشگران خارجی است چرا که مشکل بودن زبان ژاپنی و هزینه های بالا در این کشور را موانعی جدی در راه جذب گردشگری ژاپن اعلام کرده اند و این نرم افزار مجهز به زبان های انگلیسی، کره ای و ژاپنی است و مسافرانی که از فوریه تا ماه مارس به فرودگاه«ناریتا» ، در نزدیکی توکیو، وارد می شوند از آن استفاده خواهند کرد. گفتنی است که ژاپن قصد دارد تا شمار گردشگرانش را از 73/5 میلیون نفر در سال 2007 به 10 میلیون نفر در سال 2010 برساند.


2-6-2- نحوه اداره گردشگری در ژاپن
اداره توریسم ژاپن JTCA (Japan Transport Cooperatiaon Association) در سال 1973 م . زیر نظر ساز مان راه و ترابری تأسیس و نیمه خصوصی است وهد ف عمده این سازمان برگزاری دوره های مختلف برای کشورهای در حال توسعه می باشد و اهداف برگزاری این دوره ها عبارت است از:
1- کسب اطلاعات مفید درباره امور اداری و سیاست های توریسم


2- اطلاعات در مورد توریسم ژاپن، از نقطه نظر : زیر بنائی، خدمات و چگونگی توسعه توریسم منطقه ای
3- کسب روش های عملی برای توریسم: بازاریابی و تبلیغ در ژاپن
4- تبادل نقطه نظرات و نتیجه گیری مناسب


سازمان جهانگردی ژاپن در زمینه جذب توریسم تا به حال اقدامات زیادی انجام داده است و قوانین و مقررات گردشگریی را وضع نموده اند که مهمترین آنها عبارتند از :
1- قانون اصل جهانگردی
2- قانون صنعت سفر
3- قانون مترجم جهانگردی
4- قانون احداث هتل در ژاپن


(در ژاپن هتلها درجه بندی ندارند و هتلهائی که استانداردها را رعایت می کنند، به عنوان هتل بین المللی جهانگردی ثبت می گردند.)
3-6-2- بازار جهانگردی ژاپن


ژاپن کشوری کوهستانی و برای زندگی محدودیت های عمده ای دارد که از مهمترین آنها می توان به بلایای طبیعی نظیر زلزله، طوفان، امواج دریا و آتشفشان اشاره کرد. توکیو مرکز و پر جمعیت ترین شهر ژاپن می باشدو دولت ژاپن به صنعت و به خصوص صنعت حمل و نقل توجه ویژه ای نموده است.
پیشرفته ترین خطوط قطارهای سریع السیر در ژاپن به وجود آمده است به طوری که توکیو به وسیله خطوط راه آهن(قطارهای سریع السیر) با تمام شهرها ارتباط دارد.


اكنون جمعيت جهان 6 تا 7 ميليارد نفرمي باشد و بيشتر از 10% مردم جهان سفر مي كنند. تعداد كل جهانگردان به جمعيتي حدود 6/702 ميليون نفر مي رسد وبا توجه به اين امر ژاپن براي به دست آوردن بازارهاي جهاني جهانگردي خيلي تلاش مي كند ولي در صنعت جهانگردي در حال حاضر نسبت به گذشته از نظر اجتماعي ، اقتصادي، تكنولوژي و سياسي تغييرات عمده اي به وجود آمده است . تورهاي گروهي تبديل به تورهاي انفرادي شده است ومسافران در مقصد ، حق انتخاب دارند. روي هم رفته تغييرات عمده به عمل آمده به شرح زير مي باشد:


1- تغييرات اجتماعي : مرخصي با حقوق، بازنشستگي زودتر از موعدوعلاقه به سفر از عوامل اجتماعي محسوب مي شود.
2- تغييرات تكنولوژي : ساخت هواپيما ، رزرو رايانه اي ، بازارهاي كوچك براي تورهاي هدفدار ازجمله تغييرات تكنولوژي مي باشد.
3- تغييرات اقتصادي : افزايش سطح درآمد سرانه، گوناگوني هزينه هاي سفر وانتخاب متنوع، آزاد شدن نرخ تغيير پول در كشورها، افزايش رقابت در كشورها و شركتها


4- تغييرات سياسي : از بين رفتن بلوك شرق ويكپارچگي شرق وغرب، جنگ خاورميانه كه متأسفانه هنوز صلح بر قرار نشده است . به وجود آمدن اتحاديه اروپا كه مشكل رفت و آمد را حل كرده است ولي بحث امنيت همچنان مطرح است كه متأسفانه در حال حاضرچند منطقه دچار مشكل مي باشد.
مهمترين بازارهاي جهانگردي در دنيا در آسيا در حال شكل گیری مي باشد وعلت عمده آن عبارت است از:
الف: توسعه اقتصادي در آسيا


ب: تشكيل گروه New rich در آسيا
ج: و درمورد توزيع جهانگردان در جهان بايد گفت كه آسيا با 19% بعد از اروپا وآفريقا مقام سوم را دارا مي باشد . مردم كشورهاي آمريكا، آلمان، انگليس،ژاپن ، فرانسه،استراليا ،چين،هنگ كنگ بيشتر براي سفرهزينه مي كنند وژاپني ها معتقدند اگر در بازار ژاپن موفق شوند در ديگر بازارهاي آسيا نيزموفقيت خوبي به دست مي آورند. از جاذبه هاي گردشگري ژاپن كه دولت ژاپن بر روي آن برنامه ريزي كرده است عبارتند از:
1- (fuji yama) كوه فوجی یاما


2- Sakura (گيلاس)
3- تكنولوژي پيشرفته
جدول - ده کشور که بیشترین جهانگرد را به ژاپن اعزام کرده اند (2006 م)
کشور تعداد( به نفر)
کره جنوبی 200/117/2
تایوان 100/309/1


ایالات متحده آمریکا 700/816
چین 700/811
هنگ کنگ 300/325


انگلستان 400/216
استرالیا 100/195
کانادا 400/157
تایلند 600/125
فرانسه 700/117
منبع : برازش ، محمد رضا : آشنایی با کشورهای جهان - ژاپن ) انتشارات آفتاب هستم چاپ اول1386،ص49

4-6-2- شهرسازي متجدد ، ابزار توسعه جاذبه شهرهای ژاپن، نمونه يوكوهاما:
يوكوهاما دومين شهر بزرگ ژاپن در سواحل غربي خليج توكيو ودر 30 كيلومتري شهر توكيوواقع شده و يكي از مراكز پيشرفته تحقيقات وتكنولوژي وهمچنين مركز مهم فعاليت هاي تجاري است . يوكوهاما روحيه اي باز و پيشرو دارد، فراز ونشيبهاي بسياري را پشت سرگذارده است وهمواره سعي كرده فرهنگها وآداب و رسوم ساير جوامع را در هم ادغام كرده و به صورت يك سنت جديد در خود متبلور می سازد .

در سال 1982پروژه« مينا توميراي 21» با ايجادمركز جديدي در يوكوهاما و توسعه وتقويت عملكرد شهري موجود طراحي شد وساخت مركز اجتماعات اين مجموعه براي يك هتل، يك نمايشگاه با مقياس جهاني و يك سالن كنفرانس بين المللي است كه جزو بزرگترين مجموعه هاي موجود در دنيا است و «برج نشانه»كه بلندترين ساختمان ژاپن است در اين مجموعه قرار دارد. عليرغم نزديكي به توكيو ، يوكوهاما شخصيت وهويت خاص خود را دارد، اين خصوصيت خاص دراين شهرمديون درياهاي اطراف آنست كه در خلال بيش از يك قرن گذشته مردم و فكرها را به طرف خود جلب كرده است، محله چيني نشينان يوكوهاما كه از محلات پر رونق اين شهر است ،شهرت بسزائي كسب نموده است،بيش از 170 رستوران سنتي هركدام ذائقه خاصي را ارضا ميكند ودر كنار اين رستورانها، فروشگاههاي متعددي نيز از انواع كالاهاي چيني نظير لباس ، كتاب، چاي، صنايع دستي ،ادويه جات و ... را عرضه مي كنند.


بيشتر زيبايي وجذابيت يوكوهاما به خاطر سواحل زيباي آنست، اين سواحل بافت جديدي از افكار وانديشه ها را عرضه مي كند تا محيط زندگي را براي ساكنين وبازديدكنندگان وگردشگران غني سازد، سعي شده است عليرغم استفاده از تكنولوژي جديد، آداب ورسوم وفرهنگ گذشته نيز مورد بي اعتنايي قرار نگيرد . دركنار وهمجوار با برج هاي بلند جديد،بناهاي جذاب قديمي را مي توان ديد،بناهاي تاريخي مربوط به اوئل قرن نيز مرمت و احياء شده اند.


پارك آكاكنگا كه در سال 1911 ساخته شده داراي انبارهاي ساخته شده از آجرهاي قرمزرنگي است كه با بازسازي ومرمت آنها جلوه اي از گذشته متجلي شده است. اسكله شماره 2 يوكوهاما كه يكي از قديمي ترين اسكله هاي خشك ژاپن است نيزبازسازي شده وبه صورت يكي از فضاهاي عمومي جهت برگزاري مراسم وگذران اوقات فراغت و بازديد گردشگران مورد استفاده قرار مي گيرد.

5-6-2- ميراث شهري:
عدم طراحي درست ونامنظم بودن ساختمان هاي بلندي كه در طول سال هاي گذشته ساخته شده اند ، ظاهر شهرهاي ژاپن را به مخاطره انداخته اند . به ويژه در توكيو كه ساختمان هاي «روپونچي هيلز» به عنوان توسعه ای تازه درمرکز توکیو دیده می شوند، روپونچی هلیز، نماد ژاپن معاصر و شهر بين المللي توكيو است. البته نمادي بيشتر اقتصادي وكمتر هنري وفرهنگي . شهرهاي بزرگ ژاپن واز آن جمله توكيو، سالهاست دستخوش يك بازسازي بزرگ شده اند.

درمناطقي كه هنوز بافت سنتي دارند،آسمان خراش ها اغلب به صورت بد فرم ونامنظم سر به فلك كشيده اند . در بعضي جاها قديمي بودن محل محسوس نيست ولي اين قدمت وبافت سنتي را مي توان به روشني از خانه هاي كوچك يك يا دو طبقه اي كه شكل ها، نقشه ها ، جنس ها واندازه هاي مختلفي دارند، فهميد. امروزه،فقدان مقررات باعث شده كه تقريبا تمام آثار متعلق به ژاپن باستان در حال قلع وقمع شدن باشند. دردهه گذشته بعضي بناها توسط قدرت هاي محلي خصوصي، به عنوان مراكز تاريخي حفاظت شده اند.

6-6-2- جاذبه هاي مهم گردشگري :
مقبره هاي خلبانان ژاپني
مقبره هاي خلبانان ژاپني كه در جنگ جهاني دوم به صورت داوطلبانه هواپيماي خود را به ناوهاي آمريكايي مي زدند به اماكن تاريخي ومورد بازديد گردشگران ژاپن اضافه شده است و دولت ژاپن ازآژانس هاي خدمات مسافرتي كه گردشگران اروپايي وآمريكايي خود را برسر مقبره خلبانان جانباخته در جنگ جهاني دوم

مي برند تقدير می کند. روزنامه آساهي شيمبون چاپ ژاپن در اين مورد با انتشار مقاله اي نوشته است : متاسفانه رسانه هاي غربي طي ساليان بعداز جنگ جهاني دوم خلبانان ژاپني راكه به صورت داوطلبانه هواپيماي خود را به ناوهاي آمريكايي مي زدند را معتادان به موادمخدرمعرفي وتفريط در اين امررا علت اصلي دست زدن به چنین عملياتي توصيف مي كردند، اما در واقعيت آنها علاقه مندي زيادي به كشورشان داشتند.
• كمپ- جو، محلي براي طبيعت گردان در ژاپن


نواحي اطراف محوطه ميراث جهاني يونسكو در كوهستان هاي شيراكامي سانچي در ناحيه توهوكو، يكي از وسيع ترين جنگل هاي راش بكر جهان، به خاطر بازديد كنندگان بيش از حدي كه به اين مناطق هجوم مي آورند در معرض آسيب وتخريب قرار دارند. از زمان ثبت اين جنگل ها در سال 1993در فهرست ميراث جهاني يونسكو،تعداد بازديدكنندگان از اين جنگل ها چند برابر شده اند و خسارات وارده به درختان اين جنگل ها از ميزان مورد پيش بيني كار شناسان بسيار بيشتر است. ناحيه 12 هكتاري داكداي در نزديكي شهر فوجيتسو،يكي از مناطقي است كه بيش از همه در معرض تخريب قرار گرفته است. از آن جايي كه

قسمت واقع در ناحيه آكيتاي جنگل هاي شيراكامي منطقه ايست حفاظت شده وتنها پژوهشگران وافراد خاص حق ورود به اين جنگل ها را دارند، اتوبوس هاي جهانگردان دسته دسته وارد جنگل هاي داكداي، كه در عين حال لوكيشن مورد علاقه سازندگان تبليغات تلويزيوني نيز هست مي شوند تا طراوت اين كوهستانهاي جنگلي را تجربه كنند. بنابر برآورد وزارت محيط زيست ژاپن ، تنها در سال گذشته ، حداقل 6800نفر از جنگل هاي داكداي ديدن كرده اند. اما با

سرازير شدن گردشگران به اين ناحيه، برگ ها در اثررفت و‌آمد وبارش باران شسته شدند وريشه هاي درختان در معرض ديد قرار گرفته اند. تعدادي از درختان هم اكنون در معرض خطر قرار دارند اما ژاپني ها عاشق طبيعت هستند وبراي جلوگيري از تخريب محيط زيست ، در كمپ هايي كه به همبن منظور ساخته شده است، اقامت مي كنند. اين كمپ ها كه ژاپني ها به آن « كمپ – جو» مي گويند، انواع مختلفي داردكه به نسبت امكانات هر كمپ قيمت آن هم متفاوت است . معمولا كمپ ها فضاهاي كنترل شده امني هستند ولي گاهي در كمپ هاي جنگلي كوهستاني خطر حمله حيواناتي از قبيل ميمون وخرس نيزوجود دارد كه معمولا در چنين فضاهايي تابلو احتياط نصب شده است. بعضي از كمپ ها فقط در ماه هاي مشخصي از سال باز هستندوبعضي ديگر در همه فصول حتي در ماه هاي سرد سال نيز پذيراي ميهمانان هستند.


• مراسم گل چيني:
مراسم گل چيني در ژاپن، يكي از هنرها وجاذبه هاي زيبا براي جهانگردان است. در اين مراسم خانمها با لباس سنتي ژاپن(كيمونو) اقدام به ساخت گل چيني با شاخه ها وگلهاي تازه چيده شده مي كنند. دانشجويان ومهمانان در ابتدا به تماشاي هنر نمايي استاد گل چيني نشسته وبعد خوداقدام به دسته بندي وچيدن گل مي نمايند كه در خاتمه بهترينها انتخاب شده و مورد تشويق قرار مي گيرند.


• مجسمه بزرگ بودا:
در شهر نارا در معبد توداي جي نگهداري مي شود . اين مجسمه از 500 تن مس خالص در قرن هفتم وهشتم ميلادي ساخته شده است. اين معبد يكي از مهم ترين معابد تاريخي كشور ژاپن است. بناي معبد، بزرگترين بناي چوبي جهان است و طبق اظهارات روحاني و راهنماي معبد از چوبهاي به كار رفته در معبد ميتوان 30 هزار خانه چوبي براي مردم ساخت. از اين معبد سالانه حدود 2 ميليون نفر بازديد مي كنند.


• پارک ملی نارا :
سراسر پارك ملي نارا ومعبد بزرگ بودا آهوهاي اهلي رفت و آمد مي كنند. جهانگردان از سراسر جهان ونيز مردم ژاپن از مناطق مختلف براي ديدن آهوها به اين شهر مي آيند. حمايت وعلاقه مردم به حفظ نسل آهوي نارا باعث شده تا حيوان به تعداد زيادي توليد مثل كند. اين آهو براي ژاپنيها مقدس است وداراي افسانه اي است مبني بر اين كه خداوند بر پشت آهوي نارا سوارشده و به اين شهر آمده ودرآن جا اقامت گزيده است.


• پل بزرگ آکاشی :
این پل که جزیره آواجیما را به شهر کوبه وصل می کند بزرگترین پل معلق دنیا به شمار می رود . فاصله میان دو ستون آن 1991 متر بوده و کل طول پل 3911 متر می باشد. ارتفاع هر یک از ستونها از سطح دریا نیز297 متر است.


• فوجی یاما :
فوجی یاما ، بلند ترین کوه ژاپن است با ارتفاع 3776 متر از سطح دریا، این کوه بر اثر آتشفشان بوجود آمده است و در حال حاضر آتشفشان خاموش است و به خاطر شکل زیبای آن نزد ژاپنی ها از محبوبیت خاصی برخوردار است.


7-6-2 معرفی مهمترین شهرهای توریستی ژ اپن :
• توکیو:
این شهردرشرق ژاپن ودر جزیره هونشو واقع شده است در سال 2005 میلادی حدود 50/483/8 نفر جمعیت داشته است . این کلانشهر شامل 23 منطقه ، 26 شهر و هفت شهر کوچک و هشت دهکده است و با تمام بخشهاو حومه اش حدود 2180 کیلو متر مربع وسعت و تقریباً000/200/ 32 نفر جمعیت دارد. مهمترین جاذبه های گردشگری توکیو عبارتند از : کاخ امپراتوری در مرکز توکیو ، منطقه تجاری مارو نوچی در شرق کاخ امپراتوری ، منطقه خرید نیهون باشی، پارک

یویوگی ومعبد جی جی در منطقه اعیان نشین یامانوته، باغ شین جوکوگیوین، منطقه فروش وسایل الکترونیکی به نام آگی هابارا، معبدآسا کوسا در شمال شرق کاخ امپراتوری ، رودخانه سومیدا که ازمیان شهر می گذرد، پارک ونو که در ان موزه ملی توکیو قرار دارد ، شهربازی دیزنی لند در شرق توکیو ، پارک یوکو آمیچو و...

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید