بخشی از مقاله

کارخانه باند و گاز و پنبه کاوه
۱ - معرفی شرکت باند و گاز و پنبه کاوه :
۱-۱- تاریخچه شرکت :
شرکت باند و گاز و پنبه کاوه از بزرگترین و معتبرترین تولید کنندگان تجهیزات یکبار مصرف پزشکی میباشد که در مسیر تولید انواع پنبه بهداشتی هیدروفیل ، پنبه آرایشی بهداشتی توپک با مارک تجاری گل و انواع گاز جراحی ، گاز استریل ، لانگ گاز ، باند زخم بندی ، باند کنار بافته ، باند کشی و همچنین باند حلقوی با مارک تجاری کاوه فعال میباشد.


۱-۱-۱- محل استقرار کارخانه :
ساوه ، شهر صنعتی کاوه (15 کیلومتری اتوبان تهران - ساوه / 10 کیلومتری ساوه) خیابان پانزدهم
۱-۱-۲- مساحت کارخانه :
مساحت زمین کارخانه 15000 مترمربع
مساحت سالنهای تولید 2500 مترمربع
مساحت سالن تاسیسات و آب رسانی 400 مترمربع
مساحت ساختمان اداری 250 مترمربع
مساحت سرویسهای کارگری و غداخوری 450 مترمربع
مساحت انبارهای کارخانه 2000 مترمربع


۱-۱-۳- سال تاسیس :
کارخانه در سال 1361 تاسیس گردید و در چند فاز مورد بهره برداری قرار گرفت...
- فاز اول : شامل تولید انواع پنبه هیدروفیل در سال 1361 هجری شمسی
- فاز دوم : شامل تولید انواع گاز جراحی استریل در سال 1372 هجری شمسی
- فاز سوم : شامل تولید انواع باند زخم بندی ، باند کنار بافته ، باند کشی ، لانگ گاز و پنبه توپک در سال 1381 هجری شمسی


- فاز چهارم : شامل تولید رول پنبه دندان ، رول پنبه ویبریل که در حال نصب و راه اندازی اولیه میباشد
۱-۱-۴- واحدهای فعال در کارخانه :
- واحد تولید
- واحد R & D تحقیق و توسعه
- واحد کنترل کیفیت
- واحدهای انبارها (مواد اولیه ، محصول ، فنی)
- واحد اداری
- واحد حفاظت ، ایمنی و بهداشت
- واحد فرهنگی ، آموزشی
۱-۱-۵- تعداد پرسنل :
مجموع پرسنل کارخانه و دفتر مرکزی 105 نفر میباشد...
10 نفر کارشناس / 1 نفر فوق دیپلم / 27 نفر دیپلم / 67 نفر زیر دیپلم
۱-۱-۶- واحدهای فعال در دفتر مرکزی :
- دفتر مدیریتتت
- واحد بازرگانی (روابط عمومی ، تدارکات ، فروش)
- واحد مالی اداری


۱-۲- اهداف شرکت :
گام برداشتن در جهت رشد کمی و کیفی تولید و ایجاد تنوع در آن به همراه بهبود مستمر در امر تولیدبه منظور آگاهی دادن به مشتریان متخصص و عام نسبت به حساسیت نوع تولید و تامین رضایت ایشان و در نتیجه کوتاه کردن دست تولید کنندگان غیر مجاز و هچنین جلوگیری از واردات و ورود به بازارهای خارجی به منظور دست یافتن به سود بیشتر و ارزآوری برای کشور عزیزمان
۱-۳- خط مشی سازمان (شرکت) :
شرکت باند و گاز و پنبه کاوه مصمم میباشد از راههای زیر به اهداف مشخص شده فوق دست یابد:


۱-۳-۱- آموزش پرسنل در تمام سطوح و به صورت مستمر ، به منظور بالا بردن اطلاعات علمی و فنی جهت بهره دهی بیشتر
۱-۳-۲- استفاده از اطلاعات روز جهان از طریق مراکز فنی و تحقیقاتی به منظور بهینه سازی سیستم در آن
۱-۳-۳- استفاده از روشهای علمی شناخته شده در تولید و آزمایشگاه به منظور بالابردن کیفیت و کمیت تولید


۱-۳-۴- ارتباط مستمر با مشتریان و استفاده از نظرات ایشان جهت بهبود تولید و رفع معایت احتمالی (مشتری مداری)
فاز اول : تولید پنبه هیدروفیل
۲- مراحل مختلف تولید پنبه هیدروفیل
۲-۱- مراحل حلاجی :
۲-۱-۱- در این مرحله پنبه خام توسط دستگاه حلاجی که دارای تسمه های میخ دار میباشد از یکدیگر باز شده و خار و خاشاک آن در قسمت زیرین دستگاه در داخل صندوق فلزی ریخته میشود و پرز و گرد و غبار آن توسط فن های مکنده بالای ماشین و عبور از کانالها به فیلتر ها انتقال می یابد ، در مسیر عبور پنبه خام به مرحله بعدی آهن رباهائی نصب شده که از عبور اشیاء فلزی جلوگیری مینماید تا در اثر عبور این اشیاء به ماشین خسارت وارد نشود ، پنبه خام توسط کانال به قسمت بعدی انتقال داده میشود.


۲-۱-۲-عبور پنبه خام از دستگاه دو کلینر که این دستگاه دارای دو سیلندر با میخهای بلند و قطور بوده که پنبه خام مجددا از هم باز و نپ و خار و خاشاک آن را به دستگاه میریزد و پنبه خام به قسمت بعدی منتقل میگردد.
۲-۱-۳- عبور از دستگاه پکمانی و شوت فید که این دستگاه دارای چندین سیلندر با میخهای ریزتر و نزدیک به هم بوده و پنبه از بین این سیلندرها عبور کرده و کاملا باز شده و خار و خاشاک و پنبه های الیاف کوتاه آن گرفته میشود و پنبه خام پاک شده از مواد زائد به مرحله بعدی انتقال می یابد ، ضایعات بدست آمده در این مرحله بستگی به نوع پنبه دارد که از ۳ الی ۴ درصد متغیر است.


۲-۲- مرحله فشرده نمودن پنبه خام با استمبینگ :
در این مرحله پنبه با آب نسبتا گرم مخلوط و در داخل سبد ریخته که توسط دو لگد کوب اتوماتیک کوبیده و فشرده شده و صورت کیک ، آماده برای مرحله بعدی میگردد.
۲-۳-مرحله بلیچ یا تکمیل نمودن پنبه خام :
۲-۳-۱-مرحله چربی زدائی که در این مرحله پنبه خام به صورت کیک داخل دیگ پخت قرار گرفته و مواد شیمیائی از قبیل سود کاستیک – دترجنت (صابون) و آب نرم به پنبه اضافه میشود. البته مقدار مصرف مواد شیمیائی به مقدار اسیدهای چرب موجود در انواع پنبه بستگی دارد ، استفاده از آب نرم به دلیل آن است که مواد شیمیائی روی پنبه خام با آب نرم خوب عمل مینماید و از مصرف مواد شیمیائی کاسته میگردد. این مرحله در دمای بالا و فشار حدود ۴/۵ اتمسفر انجام میگیرد و در این مرحله است که پنبه جذب آب پیدا کرده سپس آب داخل دیگ تخلیه میگردد. قابل ذکر است که دیگ از نوع دیگهای در بسته است.


۲-۳-۲- مرحله آبکشی ها و زدودن مواد اضافی از داخل پنبه و مرحلی سفید گری که با آب اکسیژنه که خود ماده ای گندزدا و ضد عفونی کننده است صورت میگیرد.
۲-۳-۳- با توجه به اینکه پنبه دارای محیطی قلیائی میباشد توسط اسید و آب نرم PH آن خنثی و حدود ۶ تا ۸ تنظیم میشود و سپس پنبه بلیچ شده از دیگ خارج و به قسمت بعدی منتقل میگردد.
۲-۴- مرحله آب گیری با سانتریفیوژ :
چون پنبه بلیچ شده دارای جذب آب بالائی میباشد و چندین برابر خودش آب جذب میکند ، هر کیک را داخل آبگیری که دارای ۱۴۰۰ دور در دقیقه میباشد به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده تا آب آن گرفته شود و سپس از آبگیر خارج و به قسمت بعدی منتقل میکنند.


۲-۵- مرحله خشک کن :
در این مرحله پنبه بلیچ شده با هیدروفیل از خشک کنی که دارای ۱۵۰ درجه حرارت است عبور نموده و پنبه هیدروفیلی با دارا بودن کمتر از ۳ در صد رطوبت آماده مرحله بعدی میگردد.
۲-۶- مرحله حلاجی دوم :
با توجه به اینکه در داخل پنبه هیدروفیل نباید هیچگونه مواد اضافی نپ باشد و پنبه بلیچ شده توسط دستگاه حلاجی دوم که شبیه حلاجی اول است از هم باز شده و چنانچه مقداری نپ و مواد اظافی در آن باقی مانده باشد از پنبه گرفته و داخل صندوقهای زیر دستگاه ریخته میشود و پنبه هیدروفیل توسط کانال هوائی به قسمت بعدی منتقل میگردد.
۲-۷- مرحله موازی کردن الیاف (کار دینگ الیاف):
پنبه هیدروفیل توسط دستگاه های کار دینگ به مازات هم قرار گرفته و به صورت لایه وب از دستگاه خارج و توسط این دستگاه الیاف کوتاهتر از ۱۰ میلیمتر را گرفته و به صورت بالشچه در روی کار دینگ جمع میکنند.
۲-۸- مرحله بسته بندی :
در این مرحله لایه وب به عرض خواشته شده جهت اندازه های مختلف تولید پنبه هیدروفیل ۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی تنظیم شده و به صورت نوار به قسمت بسته بندی منتقل میشود. دستگاه بسته بندی همزمان میتواند در اندازه های مختلف تولید نماید. همانطوریکه قبلا اشاره شد تولیدات شرکت توسط ماشین آلات مدرن و اتوماتیک زیر نظر مهندسین و متخصصین با تجربه تهیه و بسته بندی میگردد و دارای مهر استاندارد بوده که برای داشتن مهر استاندارد جهت تولید این کالا ۲۴ مورد است که باید رعایت شود و این شرکت بارها مورد تحسین و تشویق وزارت بهداری و وزارت صنایع و دیگر ارگانها قرار گرفته است


فاز دوم : شامل تولید انواع گاز جراحی ، گاز استریل ، باند معمولی ، باند کشباف ، باند کنار بافته و لانگ گاز
۳- تولید گاز جراحی ساده و نخدار
۳-۱- مر حله خام پیچی :
در این مرحله پارچه با تار و پود مشخص که دارای آهار و مواد زائد و چربی میباشد توسط دشتگاه خام پیچی از عرض پارچه ۹۰ الی ۱۶۰ سانتیمتر روی دو سیلندر پیچیده شده و آماده مرحله بعدی میگردد.
۳-۲- مرحله تکمیل پارچه :
در این مرحله به منظور چربی زدائی و سفید گری و میکروب زدائی و خنثی کردن پارچه خام که در مرحله قبل روی دو سیلندر پیچیده شده بود داخل دیگ گذارده و مواد شیمیائی از قبیل سود کاستیک و صابون و آب اکسیژنه به مقدار کافی با آب نرم به داخل دیگ پخت و شستشوی اضافه شده و درب دبگ بسته میشود ، در این مرحله در دمای بالا و فشار حدودا ۴/۵ اتمسفر پارچه چربی زدائی و سفیدگری میشود و پس از آب کشی های فراوان با آب نرم پارچه خنثی سازی شده و پارچه ای با جذب آب بسیار مناسب آماده برای تولید گاز میشود

.
۳-۳- مرحله خشک کردن پارچه توسط دستگاه استنتر :
در این مرحله پارچه توسط ماشین خشک کننده اتوماتیک (استنتر) خشک شده و آماده مرحله بعدی که به اطاق مخصوص نگهداری پارچه گاز که کاملا بهداشتی و دارای چراغهای UV بزرگ میباشد و هفته ای دو بار ضد عفونی مگردد نگهداری و منتظر انجام مرحله بعدی میشود.


۳-۴- مرحله برش پارچه گاز :
در این مرحله پارچه گاز به صورت رول توسط ماشین اتوماتیک برش به اندازه خواسته شده جهت تولید ، برش خورده و به اتاق مخصوص نگاهداری منتقل میشود و منتظر مرحله بعدی شده و در مرحله بعدی پارچه گاز به دو صورت بسته بندی میگردد.


۳-۵- مرحله بسته بندی گاز:
۳-۵-۱- بسته بندی گاز جراحی : در این مرحله گاز جراحی با ابعاد خواسته شده و تعداد لای مشخص توسط دستگاه اتوماتیک تهیه . درپاکت بسته بندی و در کارتن گذارده و به انبار کالای ساخته شده برای عرضه به بازار منتقل میگردد. ضمنا در این مرحل با پرس نمودن نخ X-R-Y بر روی پارچه گاز ، گاز جراحی با نخ نمره ۳۰ انگلیسی صد در صد پنبه ای و نمره ۲۰ انگلیسی صد در صد پنبه ای در کارخانه باند و گاز و پنبه کاوه تولید میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید