بخشی از مقاله

کار با 2005 Delphi


دلفي (401) معرفي Delphinافرادي بي نظير و قدرتمند از شرکت Bor Landاست که ويژگي هاي منحصر به فرد ان "انعطاف پذيري Visudبودن شي گرايي و سادگي ان را نسبت به ساير محيط هاي برنامه سازي همچون Vb Cttمتماييز مي نمايند دلفي بر اساس يک زبان شي گراي کامل به نام Pascad Objectتهيه شده است .

با استفاده از دلفي قادر خواهيم بود تمام کارهاي قابل انجام با ساير زبان هاي برنامه نويسي چون Ctt وVb را انجام داده و در عين حال با مشکلات کمتري در حين کار مواجه شويد. اين ابزار شما را در تهيه و طراحي برنامه هاي کاربردي متنوع و همه منظوره با عملکرد بالا ياري ميرساند . قبل از هر چيز لازم است تا نرم افزار دلفي را بر روي سيستم خود نصب نمايئد. ملزومات سيستمي مورد نياز براي کار با Del Phi2005 عبارتنداز:


• پردازنده پنتيوم با سرعت حداقل Mht233
• حداقل Mb64 حافظه اصلي ( Ram )
• حداقل Mb520 فضاي خالي بر روي هلرد ديسک
• سيستم عامل Windows Xp يا 2000 و يا 98


البته يکي از فريتهاي بزرگ محيط Delphi 2005 اين است که ميتوانيد در ان با زبانهاي برنامه نويسي ديگري همچون ( ) نيز برنامه نويسي انجام دهيد.
از انجا که کد نويسي از محيط دلفي عينا Syntax مشابه با پاسکال را دارد از ذکر جزييات و روش هاي برنامه نويسي در اين جا صرف نظر ميکنيم و مبناي کار را بر اساس کليات برنامه نويسي پاسکال اما در سطحي بسيار ساده تر ( بدليل وژوال بودن ان ) قرار ميدهيم.


کتابخانه وژوال دلفي شامل اشياء از پيش اماده شدهاي است که ويژگيهاي مورد استفاده متداول در برنامه هاي کاربردي Windows را براي ما فراهم بي سازند که اين امر باعث کاهش فوق العاده زمان پياده سازي و ازمايش برنامه ها ميشود.
در کتابخانه اجزاء سازنده دلفي 2005 تب وجود دارند که همانطور که در شکل ديده راست محيط دلفي ليست شده اند.
اين برگه (Tab) هاي موجود به شرح زير ميباشند:


Standard Bde Lndy F10 Handievs
Additional Fnternetexpress Fndy Fn Tercepts
Win 32 Web Snap Fndy Misc

براي طراحي ظاهر فرمها از برگه هاي Standard وAdditioned استفاده ميشود .
براي برقراري ارتباط با پايگاه داده مورد استفاده از برگه هاي Data Access و Data Controls استفاده ميشود.
براي کار با Component هاي موجود بانک هاي اطلاعاتي ، از برگه Bde استفاده ميشود .


براي استفاده از اجزا موجود در پايگاه داده اي که با ان ارتباط برقرار کرده ايم مثل Table ها و Query ها از برگه Dbgo استفاده ميکنيم.
براي کار با خاصيت هاي پروتکلهاي مختلف از جمله Nntp از تبهاي X1 و X3 و Lndy Misc استفاده ميشود که توضيح دقيق اين برگه ها در اينده نيز خواهد امد.


در بين برگه هايي که در بالا ذکر شد اين موارد بهترين و پرکار ترين برگه هايي بودند که در طراحي پروژه حاضر از انها استفاده کرده ايم .
حال ميبايست به توضيح دقيق تر تبهاي X1 و X3 و Lndy Misc بپردازيم.
4.2) پياده سازي خواص Nntp در دلفي


حال که هم بطور کامل با قوانين پروتکل Nntp اشنا شديم و هم بخشهايي از دلفي که بر اساس پروتکل مذکور تعريف شدهاند را شناختيم براي دستيابي به بخشهايي ازکد پروژه نهايي به پياده سازي توابعي در دلفي مي پردازييم که دستورات ذکر شده در پروتکل Nntp را شبيه سازي ميکنند.
اين شبه کدها "( يا به عبارتي توابع ") در Event هاي مربوطه به برگه Ldnntpservers


که بطور مفصل راجع به ان بحث کردييم نوشته شده اند. البته در بين دستوراتي که در توضيح پروتکل Nntp ذکر شده دستوراتي وجود دارند که در نسخه هاي جديد تر ان مورد استفاده قرار نميگيرند همچنين نرم افزار Client اي که از ان استفاده مي کنيم ( Out Look) احتياجي به استفاده از برخي از اين دستورات ندارد. لذا در اين بخش تنها به پياده سازي پروژه استفاده شده اند .


-4.3.1 پياده سازي دستور List :
که اين دستور را در روييدادGroups Onlist در ليست روييدادهاي مربوطه به X3 مينويسيم .
براي پياده سازي هر يک از دستوراساسي بايد بر روي Event مربوطه به ان کليک کنيم تا عبارت X3
در تب مربوطه به ان روييداد ظاهر شود سپس که نوعي را اغاز ميکنيم .


که اين دستور عبارتند از 3
4.3.2- پياده سازي دستور Cxoup :
Onselectgroup
5. پياده سازي صفحات پروژه


حال به جزييات مربوط به طراحي فرمها در برنامه هاي سرور Client پرداخته ودر نهايت متن برنامه هاي نوشته شده را ارايه خواهيم نمود.
1-5- فرمهاي مربوط به برنامه نويسي سمت سرور
در برنامه مربوط به سرور چهار فرم و 2 يونيت طراحي شده است . که هر يک وظيفه بخصوصي را در زمينه سرو بدهي انجام مي دهد .


1-1-5- فرم Umain
اين گزينه مربوط به عمليات گرهها و يا کاربران ميباشد . انتخاب گزينه گروهها سبب مي شود که اين فرم يک Link به فرم Ugroup که مربوط به انجام عمليات گروهها مي باشد ايجاد کند. انتخاب گزينه کاربران نيز باعث ايجاد يک Link به فرم Uusers براي انجام عمليات کاربران ميشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید