بخشی از مقاله

کامبوجا (قارچ معجزه گر)

مقدمه:
قارچ کامبوجا متشکل از کشتهاي همزيست سلولهاي مخمر از رسته ساکارو مايسس Saccharomyces با باکتريهاي ميله اي شکل (Xy Linorom) زيلي نورم و يک توده تقريبا کرم رنگ ژله اي است.


نخستين اطلاعات راجع به کامبوجا نشانگر قدمت 2000 ساله اين گياه است و بر اساس مدارک موجود، نام اين قارچ از يک پزشک ژاپني به نام (کمبو) گرفته شده است و شامل دو سيلاب است کامبو در زبان ژاپني به معناي جلبک قهوه اي و جا همان چاي است و گرچه کامبو جا نوعي قارچ است اما در واقع به شکل نوشيدني مورد مصرف قرار مي گيرد. در اين روند کليه مواد موجود در آن تبديل به آنزيم هاي، اسيدها و ويتامين هاي ضروري براي بدن مي شود. در صورت تکثير درست، چاي بدست آمده به هضم غذا کمک کرده، مواد سمي را از بدن دفع مي کند و قدرت دفاعي را بهبود بخشيده، در بدن توليد انرژي مي کند و اين در حالي است که طعم بسيار خوشمزه اي نيز دارد.

تاريخچه پر بار قارچ کامبوجا:
همانند همه پديده هاي باستاني به طور حتم نمي توان گفت زادگاه اوليه کامبوجا کجاست؟ اما نکته مسلم اين است که کامبوجا شرقي است احتمالا زادگاه اوليه آن کشور چين است. در نسخه تاريخي پادشاه تزين Tsin در چين «چاي جاودانگي» ناميده شده است و اين نه تنها در چين بلکه امروزه در ميان عامه مردم جهان قدر و ارزش خاصي دارد.

انرژي بيشتر:
هنگاميکه نخستين جرعه کامبوجا را بنوشيد متوجه مزه ترش و شيرين و گازدار آن مي شويد که شيريني و خاصيت گازي آن سبب گوارايي آن مي شود. پس اگر خواهان نوشيدني سالم و مفرح هستيد که نه تنها طعم متفاوت و جديد دارد بلکه انرژی زاست و از نقطه نظرهاي گوناگون براي سلامتي مفيد است به جرگه مصرف کنندگان کامبوجا پيوندند.

کامبوجا و هموتراپي
امروزه طب به کمک انواع داروها، شيمي درماني و پرتو درماني به مقابله با سرطان شتافته اند و از آنجا که بيماران سرطاني همواره از عدم انرژي کافي گلايه دارند و چون کامبوجا انرژي زا است مي تواند کمک فراواني به مبتلايان کرده واز سوي ديگر روزنه اميدي براي اين افراد باشد.
يکي از روشهاي جدي مداواي سرطان روش هموپاپيک است که متخصيص هموتراپي چاي کامبوجا به بيماران سرطاني خود توصيه مي کنند بدين صورت که در هنگام درد کامبوجا به عنوان مکملي همراه با ضد دردهاي مختلف مصرف مي شود.

با کامبوجا صد ساله شويد
آيا مي خواهيد صد سال عمر کنيد؟ بسياري از افراد از داشتن عمر طولاني ترس و وحشت دارند زيرا آن را با مسائل و مشکلاتي از قبيل امراض گوناگون ناتواني، فقر و تنهايي مرتبط مي دانند. اما چرا به نشاهاي مثبت ننگريم؟ بسياري از مسائل ناخوشايندي که براي ما اتفاق مي افتد به علت باور و تلقين ما از وجود اين مسائل است. در علم روانشناسي اين پديده (قدرت فکر) مي گويند، يعني با باورهاي درست و قدرت فکري مثبت مي توانيم شيرازه زندگي خود را به دست گيريم، عده اي از دانشمندان معتقدند که پديده «دارونما» هستند بدين

معني که تاثير برخي پديده ها چنان بر روي مصرف کننده مثبت است که به شخص آرامش واميد مي بخشد و سبب قوي شدن روحيه شخص مي شود و مصرف کننده باور مي کند که آن پديده باعث تغييرات مثبت و بهبود اوست . بسياري از کساني به صد سالگي رسيده اند کامبوجا علت طول عمر مي دانند، يعني کامبوجا براي آنها همان اثر «دارونما» را دارد.

چاي مفرح
موارد استفاده اصلي و خواص بهداشتي
در کشور روسيه تحقيقات فراواني در مورد چاي کامبوجا شده است. يکي از خواص اصلي کامبوجا که شناخته شود و بسيار مورد توجه مي باشد خاصيت آن در پالايش وپاک کنندگي خون است . مصرف کنندگان در روسيه تجربه کرده اند اين چاي تسکين دهنده و عامل مداواي دردهاي مفصلي و نقرس مي باشد و همچنين به علت خاصيت پالايش اين نوشيدني معتقدند که سنگهاي کليه و صفراوي در نتيجه نوشيدن اين چاي شکسته و دفع مي شوند.


اثرات کامبوجا در لاغري : براي کنترل وزن و رسيدن به وزن مطلوب که همگان خواستار آن هستند 4 عامل عبارتند از : 1 – خود آگاهي 2- رژيم صحيح غذايي 3- اشتها 4 – هماهنگي متابوليسم.
مي دانيم که متخصصين تغذيه تاکيد به ورزش کردن براي لاغري دارند که کمبوجا متابوليسم را هماهنگ مي کند و نيز سبب ازدياد انرژي مي گردد و چون اشتها (تنظيم مي کند، پس 4 عامل اصلي کنترل وزن را خواهيم داشت.
تعين دقيق ارزش کالري کامبوجا کمي مشکل است، يکي از متخصصان تغذيه به نام کانتر فرانک، Gunter frant بررسي هاي مبسوطي در اين زمينه نموده است که بدين شرح است. شکر 394 کيلوکالري که گر 70 گرم در هر ليتر براي تکثير چاي مصرف شود 276 کيلوکالري توليد مي شود، لذا هر ليوان چاي کامبوجا داراي حدود 90 کالري مي شود.
لذا گفته مي شود اگر 10 دقيقه قبل از هر وعده غذا نوشيده شود به علت انرژي زايي نياز به خوردن غذا به وجود نمي آيد پس سبب لاغري مي شود.

غذايي با فرهنگ اصيل: اسيد لاکتيک: توليد اسيد لاکتيک يکي از فعاليت هاي بدني است که در اغلب اعمال تخمير از جمله تبديل شير، ماست نيز اسيد لاکتيک توليد مي شود. اسيد لاکتيک دو نوع است : 1- اسيد لاکتيک خوب L(+) و اسيد لاکتيک بد (-) D، اسيد لاکتيک L(+) به گردش خون در بدن کمک کرده و هضم غذا و تسهيل عمل دفع مي شود همچنين نقش سيستم دفاعي بدن در مقابل انواع عفونتهاست، کامبوجا تنها اسيد لاکتيک L(+) را توليد مي کند که نمايانگر سودمندي آن براي بدن مي باشد.

از آنجا که کامبوجا همانند يک آنتي بيوتيک طبيعي natural Antibiotic عمل مي کند، در نتيجه PH بدن يعني توازن اسيدي، بازي خون را ممکن مي سازد، در انسان سيستم گردش خون منظم، تنفس سالم و منظم کارکردن کليه ها سبب مي شود که ميزان مايع موجود در بدن متناسب و متوازن باشد يکي از خواص اصلي کامبوجا هماهنگ نمودن PH لازم در بدن مي باشد.

گلوکونيک اسيد Gluconic Acid
و گلوکورونيک اسيد Glucoronic Acid
در نتيجه اکسيد شدن ناقص مواد قندي (گلوکز) گلوکونيک اسيد پديد مي آيد که براي بدن بسيار لازم است و عامل مهمي در جذب برخي از مواد معدني لازم از جمله کلسيم است که اين ماده را کامبوجا در روند تخمير توليد مي کند.
گلوکورونيک اسيد نيز در نتيجه فعاليت کبد در بدن توليد مي شد که براي پالايش و شستشوي خون از مواد مضر و سمي بسيار لازم و مفيد است. پالايشي که در نتيجه وجود گلوکورونيک اسيد در بدن به وجود مي ايد سبب کمک به بهبودي بسياري از امراض از قبيل نقرس، روماتيسم و آرتروز مي شود، شايان ذکر است که گلوکورونيک اسيد نيز يکي از موادي است که کامبوجا توليد مي کند.

انواع ويتامين B، ويتامين B نقش علمي در سلامتي دارد که کمبود آن سبب بروز خستگي، ضعف و اختلالات عصبي و مغزي شده و سرانجام عوارض رفتاري مانند افسردگي را باعث مي شود. بنابر اين وجود ويتامين هاي B در غذا لازم است و اغلب غذاها کم و بيش ويتامين B دارند. خوشبختانه کامبوجا از اين قاعده مستثني نيست و در قارچ معجزه گر منابع سرشاري از ويتامين B ديده مي شود.
در جدول زير کليه مواد موجود در چاي کامبوجا مشاهده مي شود.

1- اسيد لاکتيک
2- اسيد استيک
3- اسدي کربنيک
4- ويتامين B12
5- آنزيم هاي مختلف
6- پتاس يا ويتامين B3
7- ويتامين B6، Pyridoxine
8- گلوکونيک اسيد
9- گلوکورونيک اسيد
10- فوليک اسيد
11- ويتامين B2 Riboflovin
12- ويتامين B1 Thiamine
13- اسيد يوزنيک Usnic Acid
کامبوجا و موارد مصرف خارجي آن که غير از نوشيدن چاي کامبوجا، مصرف کنندگاني که از آن به عنوان ماده شستشو استفاده نموده اند اظهار رضايت بسيار کرده اند. برخي کساني که داراي التهابات پوستي اند آنرا خرد کرده و به صورت ضماد بر روي محل لک ها و يا جوش صورت قرار داده اند- عده اي نيز معتقدند که کامبوجا سبب بهبود چين و چروک صورت آنها گشته است و عده اي ديگر نيز متذکر شده اند که چاي کامبوجا سبب سياه شدن موههاي سفيد سرشان شده است. بهرحال به نظر مي رسد که مصارف خارجي آن نيز خالي از نمايند براي مصرف کنندگان نبوده است.

اثرات مثبت چاي کامبوجا بر روي امراض مختلف

1- ايدز که فرد مبتلا به ايدز توانايي مقابله با هيچ نوع ميکروبي را ندارد و به زبان ديگر قدرت دفاعي بدن او از بين مي رود.
2- آرترز تحقيقات نشان مي دهد که کامبوجا هر چند که توانايي بهبود کامل افراد مبتلا به ايدز را ندارد اما قدرت دفاعي از کار افتاده بدن فرد مبتلا را تقويت مي کند.


3- آسم
4- فشار خون
5- برنشيت
6- کلسترول
7- خستگي مفرط


8- سرماخوردگي
9- يبوست
10- جمع شدن آب در بدن
11- نقرس
12- ازدياد مصونيت در مقابل امراض
13- عقيمي و نازايي


14- امراض کليوي
15- بيماري Ms
16- پروستات
17- سورياسيس (بيماري پوستي)

طرز تهيه و دز مصرفي چاي کامبوجا:
مواد و وسايل اوليه

1- قارچ کامبوجا 1 عدد
2- چاي 1 ليوان
3- شکرسفيد 1 ليوان
4- آب خالص 2 ليتر
5- صافي غير فلزي
6- ظرف شيشه اي جهت تکثير کامبوجا
7- ظرف شيشه اي براي جوشاندن
8- بطري براي نگهداري کامبوجا
9- پارچه ململ نازک
10- قاشق چوبي يا سراميک


براي تهيه چاي کامبوجا ابتدا دو ليتر آب را جداگانه مي جوشانيم و يک ليوان سرخالي شکر به آن افزوده و صبر مي کنيم تا 10 دقيقه بجوشد تا قندهاي مرکب به قندهاي ساده تبديل شود.
بعد از سرد شدن، يک ليوان چايي را که جداگانه دم کرده ايم داخل آن مي ريزيم.
سپس قارچ را زير آب به خوبي مي شوييم، محلول قندي را داخل يک ظرف شيشه اي مي ريزيم و قارچ را به آرامي بالاي ظرف قرار مي دهيم و دهانه ظرف را با يک پارچه تميز مي پوشانيم و آنرا در جايي با حرارت مناسب حدود 20 درجه سانتيگراد قرار مي دهيم، بعد از 14-8 روز از اين مايع مي نوشيم، اگر مايع گازدار، ترش مزه و گس شده باشد، آماده است و بايد آن را در يک ظرف ديگر ريخته و در يخچال قرار دهيم تا تخمير ادامه نيابد. پس از 8 روز در تابستانها ململ در شيشه را برداشته و خواهيم ديد که قارچ رشد نموده است، تکثير قارچ اصلي همراه با يک بچه قارچ نيز خواهد بود که مي توان اين دو را با دست از هم جدا کرد.


براي تهيه اين چاي مي توان حتي از چاي سبز و از روز اول تخمير از ساير برگهاي خشک شده گياهي مشروط بر اينکه داراي روغن فراوان نباشند نظير بابونه، زيره، سياه و سبز، نعناع – الکيل کوهي، آويشن استفاده کرد.


پرورش مناسب قارچ به ميزان حرارت ، نور و اکسيژن بستگي دارد، آنرا بايسي درجايي نگهداري کرد که نور نبيند چون نور باعث مي شود اسيد گلوکورونيک آن به اسيد اساگاريک تبديل شود. البته اين اسيدهم از نظر انرژي زايي مفيد است ولي خواص ماده اوليه را ندارد.
CHo (CHOH)4COOH  COOH(CHOH)4COOH

دز مصرفي:
برخي مصرف کامبوجا را فقط پنج روز در هفته توصيه مي کند و يا حتي مي توان مي توان برنامه اي چهار يا پنج هفته اي را برگزيد بدين صورت که براي چهار يا پنج کامبوجا نوشيد و دو هفته آن را مصرف نکرد بهترين روشي که تا کنون ذکر شده است اين است که روزي يک ليوان، ناشتا مصرف گردد و در ضمن بعد از دو هفته مصرف، ادامه استفاده از آن حداقل به مدت يک ماه قطع گردد.
همچنين بهتر است بعد از هر بار مصرف آن دهان را با آب شسته تا اسيديته آن به دندان ها صدمه نزند.

جمع شدن آب در بدن :
عده اي از افراد بخصوص بانوان از جمع شدن آب بدنشان وعدم دفع شكايت دارند .
كامبوجا در بهبوداين امر بسيار موثر مي باشد وكمك فراواني به مبتلايان به اين ناراحتي مي تواند بكند .
نقرس :


نقرس ،درد وتورم شديد مفاصل دستها وپاها مي باشد واصولا به علت زياده روي در خوردن پروتئين وبه اصطلاح پرخوري مي باشد . كامبوجا هم «محيط روده اي » بدن را متظم مي كند وهم منابوليسمي بدن مي شود . مبتلايان به نقرس با نوشيدن كامبوجا
همراه با پيروي از يك رژيم صحيح غذايي كه درآن پرهيز از مواد پروتئيني ونوشيدن انواع مايعات توصيه شده است ،بهترين نتيجه را خواهند يافت
ازدياد مصونيت در مقابل امراض


بدهي است كه در صورتي كه قدرت دفاعي بدن ما زياد باشد ، آسيب پذيري بسياركمتر مي گردد . به زبان ديگر اين دفاع بدن است كه باعث عدم ابتلاء ما به امراض مقابله كرده بر آنها غلبه مي كند.
سيستم دفاعي بدن را بايد با رژيم مناسب غذايي ، ورزشي ، خواب ،آرامش وعدم استفاده از سيگار ومواد مخدر تقويت نمود .
كامبوجا در اينجا عامل بسيار موثري مي تواند باشد . همانطوري كه قبلا گفته شد
افرادي  هستند ، يعني زمينه براي ابتلاء به بيماري ايدز دارند ويا افرادي كه دچار سرطان هستند ، با مصرف چاي كامبوجا متابوليسم بدنشان منظم شده وداراي انرژي بيشتري مي گردند. اين امر قدرت مقابله آنها را با امراض فزوني مي دهد .
در اينجا لازم به امراض صعب العلاج قبيل ايدر وسرطان بدون مشورت با پزشك معالج خود نبايد از هيچ نوع دارو ويا گياه طبيعي استفاده نمايند .
عقيمي ونازايي
در سراسرجهان تحقيقات مفصل وهزينه هاي گزافي صرف تحقيقات ومطالعات در زمينه عقيمي ونازايي مي شود . بنابرتحقيقات متخصصيني كه در زمينه گياهان دارويي وبخصوص كامبوجا فعاليت مي كنند ، اگر علل فيزيكي ويا رواني در افرادسبب عقيم شدن ونازايي آنها نشده باشد ، كامبوجابه علت خاصيت انرژيي زايي بسيار موثر مي باشد و كمك فراواني دچار ناراحتي مذكور مي كند .
كليه ها


نوشيدن مايعات سبب شستشوي كليه ها و بهبود فعاليت آنها مي گردد وكامبوجا به علت خاصيت پالايش و پاك كنندگي ،مي تواند فعاليت كليه ها را بهبود بخشد .
بيماري 
برخي از مبتلايان به اظهار نموده اند كه نوشيدن كامبوجا براي آنان بسيار مفيد بوده است .هنوز تحقيقات مستندي درزمينه ي اين بيماري نشده است .لذا توصيه مصرف كامبوجا به مبتلايان ونويد دادن به آنها درمورد اثرات مثبت آن به روي اين بيماري ،پيشداوري است .زيرا لازم است كه تحقيقات جامع تري دراين زمينه صورت گيرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید