بخشی از مقاله

کرم ابریشم
کرم ابریشم یا کرم پيله نوزاد پروانه‌است از آن جهت اهمیت دارد که از آن ابریشم تهیه می‌شود.

رشد
کرم‌های ابریشم بسیار گرسنه هستند.آنها در تمام روز و شب از برگ‌های توت سفید تغذیه می‌کنند.از تخم درآمدن کرم‌های ابریشم ۱۰ روز طول می‌کشد.زمانی که رنگ سرش به تیرگی گرایید بدان معنی است که زمان آنست که پوست اندازی کنند.پس از طی ۴ مرحله پوست اندازی بدن آنها به آرامی زردتر می شود و پوست بدن مستحکم تر می شود، آنها در این مرحله تبدیل به شفیره می شوند.در مرحله شفیرگی کرم ابریشم شروع به تولید پیله می کند و بعد از شفیرگی تبدیل به پروانه می شوند.

ابریشم
پیله از ۳۰۰ تا 900 متر ابریشم اولیه تشکیل شده است.این الیاف بسیار نازک هستند.برای تهیه یک حدود 500 گرم ابریشم 2000 تا 3000 پیله مورد نیاز است.
اگر به پیله اجازه رشد بیشتر داده شود این حشره با ایجاد سوراخی خود را از آن خارج خواهد کرد و با این سوراخ پیله دیگر قابل استفاده نخواهد برای جلوگیری از این موضوع آن را در آب گرم می جوشانند.این عمل باعث مرگ نوزاد می شود.

پروانه کرم ابریشم

یکی از حشرات بسیار سودمند پروانه کرم ابریشم است که در صنعت نوغانداری درامدهای کلانی را نصیب جامعه می کند.این صنعت در ایران جای خود را پیدا کرده است و اهمیت این حشره به درستی شناخته شده است.‬۸۰هزار خانوار کشاورز در استانهای گیلان، گلستان، مازندران، خراسان، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس در کنار کار کشاورزی به پرورش کرم ابریشم اشتغال دارند که ازاین تعداد ‪۴۰‬هزار خانوار آن در گیلان زندگی می‌کنند.نوغانداران کشور هر سال حدود سه هزارو ‪۵۰۰‬تن پیله تر تولید می‌کنند که در کارگاههای سنتی به نخ خالص ابریشم تبدیل می‌شود و به مصرف بافت فرشهای ابریشمی می‌رسد.
کرم ابریشم پس از حدود ‪۴۵‬تا ‪۶۰‬روز نگهداری و تغذیه با برگ درخت توت به دور خود پیله می‌تند. پیله تر قبل از آنکه کرم داخل آن به پروانه تبدیل شود در کارگاهها و کارخانه‌های پیله خشک کنی، خشک و سپس نخ کشی می‌شود.

پرورش کرم ابریشم از نقطه نظر بازگشت سرمایه گذاری نسبتا سریع است. این فعالیت می تواند به عنوان منبع درآمد ارزی کشور از طریق تولید مواد خام,‌ نخ ابریشم قالی, تولید پارچه ابریشمی و سایر فعالیت های مربوط به صنعت ابریشم قرارگیرد. با توجه به توسعه این بخش تولیدی, فرصت زیادی برای توسعه صنایع دستی فراهم می شود که توسعه این بخش صنعت به نوبه خود کمک فراوانی به جامعه روستایی خواهد نمود و باعث بکارگیری نیروهای مازاد بخش کشاورزی و زنان روستایی را فراهم خواهد ساخت.

برای تهیه الیاف ابریشم, کرم ابریشم را در مکانهایی به نام تلنبار نگهداری کرده و با برگ توت تغذیه می کنند. کرم ابریشم پس از طی مراحل لاروی اقدام به تنیدن پیله به دور خود می کند. پس از تکمیل پیله تنی به فاصله یک تا دو روز اقدام به خشک کردن پیله ها به یکی از سه روش زیر عمل می کنند:‌الف) روش گرمای خشک بوسیله حرارت مستقیم آفتاب داغ ب) روش گرمای مرطوب با بخار آب ج) روش مرکب با استفاده از دو روش فوق به صورت توام
مواد مورد نیاز نوغان (کرم ابریشم) و برگ درخت توت می باشد.
در پی گسترش الیاف و ابریشم های مصنوعی و به انزوا کشیده شدن صنعت ابریشم، انستیتو ملی علوم کشاورزی زیستی (NIAS) واقع در تسوکوبا به فکر پرورش کرم های ابریشم تراریختی (تغییریافته ژنتیکی) افتاد که بتوانند به جای ابریشم پروتئین تولید کنند. شرکت صنایع تورای (Toray) که در زمینه تولید الیاف، فرآورده های دارویی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارد در ناحیه اهیم (Ehime) دست به ایجاد کارخانه ای موسوم به «کارخانه حشرات» زده است که محصول آن پروتئینی به نام اینترفرون است که معمولاً در درمان عفونت های ویروسی سگ ها و گربه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید