بخشی از مقاله

از عارفان قرن پنجم است كه ملقب به شيخ الاسلام ، پير انصار و پير هرات است. از آثار مشهور او الهي نامه ، زادالعارفين ، مناجات نامه و رساله ي دل و جان را مي توان نام برد وي در سال 481 هـ .ق در هرات در گذشت .


سيد محمد حسين بهجت تبريزي
وي در سال 1285 در تبريز ديده به جهان گشود. وي از برجسته ترين شاعران غزل سراي معاصر است و در سرودن انواع شعر نيز مهارت داشته است . از آثار مشهور او مي توان به منظومه ي حيدر بابايه سلام (به زبان تركي آذربايجاني و كليات استاد (در پنج جلد)) و هماي رحمت كه يكي از مشهورترين سروده هاي وي در وصف علي (ع) است . وي در سال 1367 درگذشت.


باذل مشهدي
يكي از سروده هاي وي حمله ي حيدري كه به صورت مصنوع و سنتي است مي توان نام برد . شاعر در اين منظومه به شرح زندگي پيامبر گرامي اسلام (ص) و حضرت علي (ع) پرداخته است .
محمد علي جمال زاده
در سال 1274 شمسي در خانواده أي روحاني در اصفهان به دنيا آمد در پ7 سالگي براي تحصيل به بيروت رفته و سپس رهسپار پاريس شد. او نخستين مجموعه ي داستان هاي كوتاه ايراني را تحت عنوان يكي بود يكي نبود در سال 1300 منتشر كرد و به خاطر همين مجموعه به وي لقب پدر داستان نويسي ايران را اعطا كردند . آثار ديگر وي عبارتند از دارالمجانين ، سرو ته يك كرباس ، تلخ و شيرين ، هفت كشور ، شورآباد ، راه آب نامه ، قصه هاي كوتاه براي بچه هاي ريش دار و قصه ها را نام برد . وي در سال 1376 در ژنو درگذشت .


بزرگ علوي
وي در سال 1282 به دنيا آمد وي از نخستين تحصيل كرده هاي ايراني در آلمان بود و سالهاي دراز عمر خود را در اين كشور گذراند . از سال 1332 تا 1357 نوشته هاي او در ايران اجازه ي انتشار نداشت . از آثار مشهور وي مي توان (چشمهايش ، چمدان ، ميرزا و سالاري ها ) را نام برد . وي در سال 1357 جان به جان آفرين تسليم كرد.
سيمين دانشور
در سال 1300 در شيراز متولد شد. وي همسر جلال آل احمد بود . نخستين مجموعه ي او (آتش خاموش ) در سال 1327 منتشر شد . مشهورترين اثر او (سو و شون) نام دارد كه داستان زندگي مشترك دو قهرمان اصلي داستان به نام زري و يوسف است . نويسنده همچنين به توصيف زندگي مردمان فارس در خلال جنگ جهاني دوم و تسلط انگليسيان مي پردازد.


هريت پيچر
وي در سال 1811 در يكي از روستاهاي ايالت كنتاكي آمريكا به دنيا آمد. او از خانواده اي مذهبي و تهي دست بود يكي از آثار او (كلبه عموتم) بود كه با نوشتن اين داستان پر جنب و جوش و بي سيليقه در ميان مبارزان راه آزادي سياه پوستان به راه انداخت و در مدتي كوتاه شهرت جهاني يافت.


پابلو نرود
در سال 1904 به دنيا آمد . (تو را مي خوانم) يكي از آثار اوست كه در آن وجدان بيدار و فرياد خشم آلود مردم شيلي و انقلابي و حماسي و بشري است. از ديگر آثار او در اين باره (انگيزه ي نيكسون كشي و جشن انقلاب شيلي ) را مي توان نام برد . وي با سرودن اين آثار بر ضد نظام زورگو و ستمگر حاكم قيام مي كند.
جبرا ابراهيم جبرا
در سال 1826 ميلادي در ناصريه ديده به جهان گشود. تحصيلات مقدماتي را در فلسطين و دوره هاي عالي را در دانشگاه كمبريج انگلستان و هاروارد آمريكا در رشته ي ادبيات انگليسي گذراند . يكي از آثار او ( در بيابان هاي تبعيد است) .


ويكتور هوگو
در سال1802 ميلادي مشهورترين شاعر رمانتيك قرن نوزدهم فرانسه و از بزرگترين اديبان و نويسندگان جهان است . وي مردي آزادمنش و آزادي خواه و طرفدار اصلاحات اجتماعي به نفع طبقات محروم و رنج ديده بود. از ده سالگي به شعر گفتن پرداخت و در 25 سالگي شاعري سرشناس بود. او با وجود سن كم به عضويت فرهنگستان فرانسه در آمد و مدتي نماينده مجالس قانون گذاري اين كشور بود. مهمترين آثار او (بينوايان ، كوژ پشت نتردام ، كارگردان دريا و مردي كه مي خنديد) است.


ويليام سيدني پورتر
وي در سال 1862 در آمريكا به دنيا آمد . وي معروف به اُ . هنري بود . شهرت وي بيشتر مرهون داستانهاي كوتاه و احساساتي و نيمه واقع گرايانه ي اوست كه در آنها اغلب به زندگي مردم تهي دست جامعه مي پردازد. از آثار مشهور وي ( قلب ، مغرب ، آواز شهر ، راه هاي سرنوشت ، اختيارات ، چرخ و فلك ) مي باشد.


سنايي
وي از شاعران بزرگ قرن ششم است . سنايي را بايد تأثير گذارترين شاعران در حوزه هاي مختلف شعر فارسي چون مثنوي ، قصيده ، و قطعه دانست . او در قصيده هاي خود از مضاميني چون زهد و حكمت و اخلاق و عرفان بهره مي گيرد. او نخستين كسي است كه افكار و اصطلاحات عرفاني را با مضامين عاشقانه در هم آميخته است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید