بخشی از مقاله

دکوراسیون داخلی



دکور: فضايى به ظاهر بزرگ
هنگامى كه فضايى از وسعت كمى برخوردار بوده و صرفنظر از كارايى، به لحاظ ظاهرى نيز كوچك و دلگير به نظر مى رسد، به كارگيرى راهكارى بسيار ساده و كاربردى دكوراسيونى آن قدر مى تواند تاثيرگذار و مفيد فايده باشد، گويى كه ديوارها به عقب رانده شده و فضا به طور واقعى بزرگتر شده است. پيشنهادات ارائه شده در ذيل از آن جمله اند:
•••

رنگ
انتخاب رنگى مناسب براى فضاى مذكور از جمله مهمترين اقدامات براى وسيع تر كردن آن به لحاظ ظاهرى است. اين موضوع تنها به انتخاب رنگى براى ديوارها و سقف محدود نمى شود بلكه كفپوش انتخابى و همچنين رنگ لوازم دكوراسيونى و كاربردى موجود و يا مورد نظر براى فضا نيز از اهميت بسزايى برخوردارند زيرا در يك محيط، درست است كه ديوارها بيشترين و بزرگترين سطوح را تشكيل مى دهند ولى بخش زيادى از آنها با قرارگيرى لوازم در مقابلشان و همچنين نصب ديواركوب ها و تابلو ها پوشيده شده و در واقع اين وظيفه به عناصر دكوراسيونى يادشده منتقل مى شود. بنابراين براى پوشش ديوارها و سقف فضايى كوچك از يك رنگ روشن و يا لااقل از تناليته هاى مختلف همان رنگ بهره گيريد. به كارگيرى رنگ هاى تيره و به خصوص گرم، ديوارها را نزديك تر به نظر مى رساند. اين موضوع در مورد پوشش كف نيز به همان ميزان حائز اهميت است. هرچه كفپوش انتخابى شما تيره تر باشد، وسعت كف محيط كوچك تر به نظر مى آيد برعكس كفپوش هاى روشن و به خصوص صيقلى مانند سنگ و سراميك كه بازتابى از نور را نيز به همراه دارند، سبب بزرگتر جلوه دادن كف محيط مى شوند.
• طرح
علاوه بر رنگ، طرح نيز در اين جريان، نقش مهمى را عهده دار است. اين موضوع، از پوشش ديوارها و كف گرفته تا پارچه هاى مورد استفاده در لوازم دكوراسيونى مانند پرده، رومبلى، روتختى و غيره همگى را شامل مى شود. به طوركلى هرچه كاربرد طرح كمتر باشد، فضا از وسعت بيشترى به لحاظ ظاهرى برخوردار خواهد شد.
• نور
فضاهاى پرنور بزرگتر به نظر مى رسند بنابراين انجام هر اقدامى كه نور موجود در محيط را افزايش دهد در افزايش ظاهرى وسعت نيز كارساز خواهد بود. يكى از دلايل پيشنهاد به كاربردن رنگ هاى روشن براى سطوح نيز موضوع انعكاس نور بيشتر اين قبيل رنگ ها است. لذا اگر در فضاى مورد نظر پنجره اى داريد كه با پرده نسبتاً ضخيمى پوشيده شده است، پرده اى نازكتر را جايگزين كرده تا از حداكثر ميزان نور طبيعى بهره گيريد. در نورپردازى يك فضا با نور طبيعى و در نتيجه دستيابى به هدف مورد نظر يعنى بزرگتر جلوه كردن فضا، به جز دريافت حداكثر ميزان ممكن از نور خورشيد راه مهم ديگرى وجود ندارد ولى در نورپردازى توسط منابع غيرطبيعى، دست باز است. شما مى توانيد با انتخابى صحيح از لوازم نورپرداز، فضايى پرنور و نورپردازى هدفمند داشته باشيد. به عنوان مثال در يك فضا هرچه ديوارها روشن تر باشند، فاصله شان از يكديگر بيشتر نشان داده شده و فضا بزرگتر جلوه مى كند. اين كار نيز به راحتى با چراغ هاى هالوژنى امكان پذير است. اين روزها در اغلب خانه هاى نوساز بر روى سقف فضاهاى عمومى مانند اتاق نشيمن و پذيرايى حاشيه اى از سقف كاذب طراحى مى كنند كه داخل آن چراغ هاى هالوژن تعبيه شده است. بنابراين كافى است اين چراغ ها را به سمت ديوار هدايت كنيد. البته اين كار توسط هالوژن هاى ريلى نيز عملى است. در مبحث افزايش نور محيط چه حاصل از يك منبع طبيعى و چه منبع مصنوعى، آينه نقش بسزايى دارد. براى اين منظور آينه اى را در مقابل آن منبع نورزا بر روى ديوار نصب كرده و از بازتاب نور توسط آن، براى نورانى تر كردن فضا استفاده كنيد.
• ابعاد
هرچه در محيط از لوازم دكوراسيونى و كاربردى بزرگ و عظيم الجثه ترى استفاده كنيد بخش اعظمى از فضاى موجود با لوازم پر شده و هرچه فضاى خالى كمترى وجود داشته باشد، محيط كوچك تر به نظر مى رسد.
• خطوط افقى
ايجاد خطوط افقى بر روى يك و يا چند ديوار فضاى كوچك مورد نظر آن هم از طريق كاربرد عناصر دكوراسيونى، يكى از راه هاى افزايش وسعت آن ديوار و در نتيجه فضا خواهد شد. براى اين منظور روش هاى بسيارى وجود دارد:
۱- با چسباندن كاغذديوارى نوارى بر روى يك و يا دو ديوار مهم از يك فضا و يا ايجاد نوارى چاپى با استفاده از تكنيك استنسيل يا مهر ديوارهاى اصلى يك فضا را بزرگتر جلوه دهيد. البته توجه داشته باشيد كاربرد اين كاغذها بر روى كليه ديوارهاى فضا، محيطى بسته و محدود را سبب شده و فضا را از آنچه هست كمتر نشان مى دهد.
۲- نصب هر گونه ديواركوب در قالب تابلو، آينه، طبقه، زوار و غيره به صورت افقى در طولى بلند و متناسب با طول ديوار، روش ديگرى براى ايجاد خطوط افقى مورد نظر است. به طور كلى در كليه راهكارهاى فوق، هدف هدايت چشم بر روى خطى افقى واقع بر روى ديوار است. به اين ترتيب به جاى آنكه چشم طول يك ديوار را با سرعت گذر كند، وقفه اى حتى چند ثانيه اى داشته و همين مدت زمان كم، عاملى براى طويل تر نماياندن طول ديوار در ذهن مى شود.


ريزه كارى هاى دكوراسيون
بر خلاف تصور برخى از خانم ها، براى تغيير دكوراسيون منزل نياز به هزينه هاى سنگين و گزاف نيست. راه هاى زيادى وجود دارد كه با انجام آنها مى توانيم خانه اى زيبا و دلنشين بسازيم. فقط كافى است ذوق و سليقه مان را به كار ببريم و از وسائل به نظر بيهوده و دورريختنى حداكثر استفاده را ببريم. در اينجا به معرفى ريزه كارى هايى مى پردازيم كه مى تواند شما را در چيدمان منزل به بهترين وجه يارى نمايد. براى زيبا و صميمى جلوه نمودن اتاق نشيمن مبلمان را در فاصله هاى نزديك به هم قرار دهيد. از پارچه هاى رنگى ندوخته و بلند به جاى پرده اتاق يا رو مبلى استفاده نماييد. براى روشنايى اتاق به جاى نصب لوسترهاى بزرگ از تعدادى لامپ هالوژن و شمع

استفاده كنيد. تعدادى شمع در اشكال مختلف جمع آورى كنيد و در كنار پنجره و روى ميز و يا اپن آشپزخانه قرار دهيد. از پارچه هاى ساده و بى استفاده با كمك روبان و پارچه هاى رنگى مى توانيد زيباترين پرده آشپزخانه يا روميزى را تهيه كنيد. اگر قصد تعويض مبلمان اتاق نشيمن را داريد از خريد مبلمان بزرگ و تيره خوددارى كنيد. مطمئناً گذاشتن يك مبل راحتى يا كاناپه با طرحى متفاوت در گوشه اتاق زيبا و شكيل تر از قراردادن چندين دست صندلى و مبل است.اشياى قديمى را دور نريزيد. با انداختن يك روميزى رنگى روى چهارپايه هاى چوبى قديمى مى توانيد بهترين ميز عسلى (ميز كنار مبل) را داشته باشيد. عكس هايتان را در آلبوم تلمبار نكنيد. برخى از آنها را قاب

كنيد و روى ميز يا بوفه قرار دهيد اين گونه هم خاطرات دلنشين يادآورى مى شود و هم اتاق جلوه اى زيبا پيدا مى كند. اگر جاى اضافه براى گذاشتن كتابخانه ديوارى نداريد يك گوشه اتاق را از كف تا سقف قفسه بزنيد كه هم جايى باشد براى كتاب، CD، آباژور، گلدان و حتى اثاثيه غيرضرورى. الزاماً تمامى مجسمه و اسباب زينتى را نبايد از مغازه هاى لوكس فروشى تهيه كرد. گاهى مجسمه هاى كاغذى و كاردستى هاى كودكان زيباتر از مجسمه هاى خراطى شده آفريقايى است


10 ايده براي دكوراسيون داخلي منزل
همه ی ایده های تغییر دکوراسیون مستلزم صرف وقت و هزینه ی زیاد نیست. اگر به دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی برای تغییر دادن خانه تان هستید، این 10 مورد می تواند کمکتان کند.


1. تنظیم چیدمان مبلمان و لوازم خانه را تغییر دهید: مبلمان را از کنار دیوار برداشته و سعی کنید آنها در زوایای جدیدتر و گیراتر بچینید. مثلاً قرار دادن کاناپه به صورت مورب در یک اتاق نشیمن باریک باعث می شود که اتاق وسیعتر نشان دهد.
2. یک دیوار را رنگ کنید: یکی از دیوارهای مهم خانه که در معرض توجه نیز هست را به رنگ دلخواهتان رنگ کنید. تابلوها و لوازن هنری از آن آویزان کنید و مبل جدید و زیبایی در آن قسمت قرار دهید. (البته دقت داشته باشید که رنگ آن با سایر لوازم خانه هماهنگ باشد)


3. از گل و گیاه استفاده کنید: گل و گیاه می تواند حال و هوای تازه ای به خانه بیاورد. اگر علاقه ای به رسیدگی به گل و گیاه ندارید، می توانید از گل ها و درختچه های مصنوعی استفاده کنید. کیفیت گل های مصنوعی هم آنقدر خوب شده است که به سختی می توان آنها را از گل طبیعی تشخیص داد.
4. یک قالیچه محلی در نقطه ای بیندازید: قالیچه های محلی وسیله ی بسیار خوبی برای اتاق های گفتگو و نشیمن به شمار می رود. قالیچه ای متناسب با اسباب و لوازم اتاق انتخاب کنید و آن را پایین میز بیندازید.


5. تابلو و آینه از دیوارها آویزان کنید: تابلوهایی آویزان کنید که شخصیت و روحیه شما را منعکس کند. سعی کنید از قاب های تزئینی تر و زیباتر استفاده کنید. هنگام آویزان کردن دقت کنید که تابلو از هر قسمت خانه قابل مشاهده باشد و گیرا باشد.
6. مجسمه ها را در یک جا جمع کنید: مجسمه ها و پیکره های کوچک و مرتبط با هم را در قسمتی از خانه که مورد توجه است کنار هم قرار دهید. این مجسمه ها را به صورت های فانتزی و متنوع بچینید.


7. از کوسن های تزئینی استفاده کنید: این بالشتک ها و کوسن های تزئینی به سادگی رنگ و بوی جدیدی به خانه می دهد و مبلمان منزل را نیز باشکوه تر جلوه میدهد.
8. لامپ ها و لوسترها را عوض کنید: لوسترها و لامپ ها جزء وسایلی هستند که خیلی زود بر بیننده آشکار می کنند که سبک چیدمان خانه تان قدیمی است یا جدید. به دنبال لوسترهایی باشید که جدیدتر و فانتزی باشند، و ضمناً با لوازم و رنگ بندی خانه تان نیز هماهنگ باشند.
9. لحاف ها و رواندازها نیز مثل کوسن های تزئینی، به اتاقتان رنگ می دهد. این رواندازها و روتختی ها در انواع جنس ها و رنگ ها موجود می باشد. با توجه به روحیه و سلیقه ی خود زیباترین را انتخاب کنید.
10. لوازم اضافی را از جلوی دید بردارید: وسایل و لوازم اضافی باعث از بین رفتن جلوه ی اتاق می شود. برای برگه ها، اسباب بازیهای بچه ها، و سایر اسباب و وسایلی که شکل اتاق را بر هم می زند، جای مخصوصی تدارک ببینید.


عجله نكنيد اول برنامه ريزى سپس خريد
هنگامى كه قصد خريد كالايى را داريد شايد در آن لحظه تنوع موجود در جنس، فرم و ديگر خصوصيات ظاهرى، كاربرد و بسيارى نكات ديگر راجع به آن را مدنظر قرار نداده ولى پس از مراجعه به فروشگاه هاى مربوطه به يك باره با انبوه متنوعى از آن كالا مواجه مى شويد كه ممكن است تصميم گيرى شما را سخت كرده و يا با توجه به محدوديت زمانى باقى مانده و شلوغى خيابان ها در اين روزهاى پايانى سال، مجبور به انتخابى عجولانه شويد كه در نهايت به پشيمانى بينجامد. حال تصور كنيد حاصل

اين تصميم ناگهانى و نادرست يكى از لوازم دكوراسيونى- كاربردى مانند سرويس مبلمان باشد در اين صورت چقدر مشكل ساز خواهد شد، زيرا با وجود نامناسب بودن اين قبيل لوازم به هر دليل معمولاً امكان تعويض و يا پس دادن وجود نداشته و به طور كلى به جهت بزرگ بودن ابعاد آنها چندان هم راحت نيست؛ لذا مجبور خواهيد شد آن را با تمام مشكلاتش در فضاى خانه تان تحمل كنيد. در همين راستا اگر شما نيز در اين روزهاى پايانى اسفندماه قصد خريد سرويس مبلمانى را براى خانه تان داريد، هنگام تنظيم اين ليست مذكور به نكات زير نيز توجه كنيد:


۱- در مراحل تصميم گيرى و انتخاب، ويژگى هاى محيط تان را نيز در نظر بگيريد: شرايط فضايى كه در فكر خريد مبلمانى براى آن هستيد، مانند وسعت و نور، نقش موثرى در انتخاب رنگ، طرح پارچه، ابعاد، مدل، سبك و ديگر مشخصات يك سرويس مبلمان مناسب آن محيط دارا است كه به پاره اى از آنها به اجمال اشاره خواهيم كرد:


الف - تاثير ويژگى هاى مكان در انتخاب رنگ مبلمان: به طور كلى يك مبل از يك اسكلت اصلى چوبى يا فلزى و مقدارى پارچه تشكيل شده است كه با توجه به مدل آن، ميزان كاربرد هر يك از اين دو نسبت به هم متفاوت بوده و در نتيجه شما شاهد نماى بيشترى از چوب يا فلز و يا حتى پارچه (در مبلمان تمام پارچه) خواهيد بود ولى به هر حال رنگ غالب موجود چه در پارچه چه در چوب يا فلز، مى بايست با توجه به شرايط ياد شده مكان موردنظر انتخاب شود. به عنوان مثال در صورتى كه نور موجود در فضا كم باشد شما با محدوديت در انتخاب رنگ پارچه و يا چوب و فلز مواجه خواهيد بود. به اين ترتيب كه براى فضاهاى كم نور انتخاب مبلمانى با پارچه و يا اسكلت تيره رنگ،

نه تنها محيط را تاريكتر مى كند بلكه به لحاظ ديدارى از وسعت آن نيز مى كاهد. حال آنكه برعكس اگر در چنين محيطى مبلمانى به رنگ روشن چيده شود، نور موجود در فضا افزايش يافته و مكان نيز بزرگتر جلوه خواهد كرد. حال در مورد فضاهايى كه از نور كافى بهره مند هستند تنها عاملى كه مى تواند مانع انتخاب رنگ هاى تيره شود، كم بودن وسعت فضا است يعنى با وجود آنكه يك محيط از نور زيادى هم بهره مند باشد ولى از آنجايى كه رنگ هاى تيره علاوه بر جذب نور خاصيت كوچك كردن فضا به لحاظ

ديدارى را نيز دارا هستند، كاربرد مبلمان تيره در فضاى كوچك و حتى پرنور نيز جايز نيست. حال ذكر اين نكته ضرورى است كه در مقايسه ميان دو ويژگى نور و وسعت يك فضا، اهميت وسعت بيشتر است. زيرا مشكل كمبود نور تنها به اوقات روز اختصاص داشته كه آن هم در صورت تمايل با كمك نورپردازى مصنوعى قابل جبران است. بنابراين اگر فضاى مورد نظر شما نيز با وجود وسعت زياد از نور كافى به هنگام روز برخوردار نيست، در صورت تمايل مى توانيد مبلمانى با رنگ تيره در محيط بچينيد به شرط آنكه نورپردازى مناسب هم در روز و هم در شب انجام پذيرد.


ب _ نقش محيط در انتخاب طرح پارچه مبلمان: همان ويژگى هاى فضا كه در انتخاب رنگ مبلمان تاثير مى گذارند (وسعت و نور)، در انتخاب طرح پارچه آن نيز موثر هستند. در يك مبلمان بيشترين سطح امكان پذير براى كاربرد طرح و نقش، پارچه آن است لذا پارچه انتخابى به لحاظ طرح هم مى بايست با اسكلت مبلمان (در مبل هاى تركيب چوب و پارچه يا فلز و پارچه) به لحاظ مدل، سبك و رنگ هماهنگ باشد و هم با توجه به شرايط محيط انتخاب شود. به عنوان مثال انتخاب پارچه اى براى مبلمان تمام پارچه كه داراى طرح هاى پر و فشرده و رنگ هاى تند و تيره است هم فضايى شلوغ و درهم ايجاد مى كند و هم از نور و وسعت ظاهرى محيط موجود مى كاهد در صورتى كه

طرح هاى خلوت و رنگ هاى ملايم براى فضاى كوچك عكس نتايج فوق را خواهد داشت و در ضمن محيطى آرام و دلپذير را سبب مى شود ولى اين موضوع به اين معنا نيست كه هرگز از طرح هاى شلوغ در فضاى نه چندان بزرگ و حتى كوچك استفاده نشود بلكه به كارگيرى همان طرح ها براى حداقل يكى از اجزاى سرويس، مانند كاناپه و يا دو مبل تكى اصلى، در كنار بقيه اجزا با پارچه ساده، عاملى براى ايجاد تنوع و تركيبى زيبا و متفاوت خواهد بود. در واقع شما مجبور نيستيد كه براى همه اجزاى يك سرويس مبلمان تنها از يك و يا حتى دو پارچه و طرح استفاده كنيد بلكه شما مى توانيد از پارچه هاى مختلف با طرح ها، رنگ ها و حتى جنس هاى گوناگون ولى هماهنگ

با هم و با محيط انتخاب كنيد. اين امكان براى استفاده از پارچه اى با طرح هاى متنوع، حتى در اجزاى يك مبل نيز وجود دارد. به عنوان مثال شما مى توانيد پارچه تشك كف را طرحدار و بقيه بدنه را ساده انتخاب كنيد البته يكسان بودن جنس پارچه و هماهنگى طرح و رنگ آن براى اين منظور ضرورى است.
چگونه خانه خود را تميز كنيم


برخلاف تصور همگان ، خانه دارى كار بسيار سخت وپيچيده اى است. ريزه كارى هاى خاص خود را دارد كه اگر نتوان به خوبى آنها را انجام داد تميز كردن خانه كه به نظر آسان مى آيد، دشوار مى گردد. در اينجا به معرفى ريزه كارى هايى مى پردازيم كه مى تواند راهنماى خانم ها باشد.
جوش شيرين: جوش شيرين هم مصرف خوراكى و دارويى دارد و هم ضدعفونى كننده است.
۱- براى تهيه در بيسكويت و كيك مى توان از جوش شيرين استفاده كرد.


۲- براى براق كردن جواهرات به كار مى رود. ۳- درد ناشى از نيش زنبور را تسكين مى دهد. ۴- براى نظافت يخچال و لكه گيرى اجاق گاز به كار مى رود.
تميزكردن حباب چراغ: حباب چراغ ها را ماهى يك بار بشوييد. براى انجام اين كار ابتدا چراغ را از سرپيچ باز كنيد و با پارچه آغشته به كف و صابون گرم پاك كنيد.
پاك كردن وسايل سفيد آشپزخانه: براى تميزكردن وسايل سفيد آشپزخانه روى آنها را ابتدا با پارچه اى خيس نمدار كرده سپس پودر كف شوى (زمين شوى) را روى آن ريخته و چند دقيقه صبر كرده سپس با اسكاچ آن را تميز كنيد اگر نرفت كمى بعد به آن مايع سفيدكننده بزنيد.


رفع رسوب كترى:مقدارى مساوى آب و سركه درون كترى ريخته و بگذاريد بجوشد سپس از روى حرارت برداشته و تمام شب به همان حالت بماند، سپس كترى را تميز كنيد.
تميزكردن تلفن: به كمك يك تكه پنبه و الكل يا كمى عطر تلفن را پاك كرده و حالت روز اول را به آن بدهيد.
گودافتادگى فرش:براى رفع گودافتادگى كمى توى گودال ها آب ريخته و بگذاريد سه _ چهار ساعت در همان حال بماند، سپس برس را روى آن بكشيد. براى درخشندگى فرش مقدارى نشاسته ذرت روى فرش بپاشيد و بعد از يك ساعت با جاروبرقى روى آن را جارو بكشيد.


نظافت وسايل چرمى:صندلى ها و وسايل چرمى را با مخلوطى از سفيده تخم مرغ كه خوب زده ايد و كف كرده و چند قطره سركه مى توانيد به راحتى تميز كنيد.
گردگيرى:براى گردگيرى پارچه متقالى را در ديگ آب كه مقدارى كم موم يا وازلين در آن ريخته ايم گذاشته و روى حرارت قرار دهيم، مايع كه به جوش آمد پارچه را از آب درآورده حال پارچه تبديل به يك پارچه چربى مى شود كه اين پارچه براى گردگيرى خوب است. براى پاك كردن شيشه ها پارچه بدون پرز را به آب و صابون آغشته كنيد و از راست به چپ و از بالا به پايين روى شيشه بكشيد و با دستمال ديگرى خشك كنيد.
ماشين لباسشويى:براى اينكه عمر ماشين لباسشويى زياد شود ماهى يكى دو بار روى قسمت هاى استيل و لاستيكى آن وازلين بماليد و با پارچه نرم و لطيفى آن را مالش دهيد.


سوختگى با اتو:براى از بين رفتن سوختگى (خفيف) پارچه با اتو، لكه زرد را خيس خيس كرده و با پارچه زبرى مانند كيسه حمام روى آن كشيده سپس با پنبه آغشته به آب اكسيژنه روى آن بماليد و يا مى توان نصف پياز را روى آن ماليد حال مى بينيد كه اثرى از سوختگى نيست.
رفع بو از ظروف:براى برطرف كردن بوى ظروف كافى است كه كمى آب گرم مخلوط با گرد خردل روى آن ريخته سپس بشوييد و بعد با آب آن را شست و شو داده سپس ظرف را خشك كنيد.


رفع بوى كپك از ظروف چايخورى و قهوه خورى:اغلب قورى و يا قهوه جوش را كه مدتى مصرف نكنيم بوى خاصى مى گيرد مانند بوى كپك زدگى. براى جلوگيرى از اين عيب يك حبه قند داخل آن انداخته اين حبه قند بوى داخل ظرف چايخورى يا قهوه خورى را به خود مى گيرد و شما وقتى اين ظرف را مورد استعمال قرار مى دهيد بوى كپك از بين رفته است.


تميزكردن رادياتور شوفاژ:براى اين كار زير و رو و اطراف رادياتور را روزنامه خيس قرار مى دهيم سپس با دميدن هواى جاروبرقى آن را تميز كرده، سپس با يك دستمال نمدار و يك برس دسته بلند بين پره هاى رادياتور را پاك كنيد.
تميز كردن پرده ها:پرده هاى نخى را قبل از شستن به مدت ۱۵-۱۰ دقيقه در آب سرد يا ولرم خيس كرده تا گرد و غبار جمع شده بر روى آن جدا شود. پرده را به آرامى بلند كرده سپس آب كثيف را تعويض كنيد سپس پرده ها را در محلول كف صابون و آب ولرم قرار داده و با ملايمت آن را بشوييد (توجه: نبايد آن را چنگ بزنيم) سپس سه بار پرده را با آب ولرم بشوييد. حال اگر از ماشين لباسشويى استفاده مى كنيم ابتدا دستگاه را روى درجه كم مقدماتى قرار داده و شست و شوى بعد را هم دو دقيقه با درجه كم تنظيم كرده و شست وشو دهيد و قبل از اينكه كاملاً خشك شود با اتو به موازات الياف طولى آن اتو بكشيد. پرده هاى تورى را هم قبل از اينكه كاملاً خشك شود در جاى خود آويزان كنيد.


ايده هاى بزرگ براى فضاهاى كوچك
آيا منزل شما كوچك است؟ براى همه وسايلتان جاى كافى نداريد؟ آيا به دليل انبار شدن وسايل متعدد در اتاق ها هيچ وقت مرتب به نظر نمى رسند؟ چاره چيست؟ ما به شما راه هاى استفاده بهينه از حداقل فضا را نشان مى دهيم و روش هايى براى به كارگيرى رنگ و تامين فضاى انبارى در اتاق هاى كوچك به شما پيشنهاد مى كنيم. انتخاب دقيق و هوشمندانه مبلمان براى چنين فضاهايى يكى از بهترين راهكارهاى طراحى دكوراسيون موفق در خانه اى كوچك است. تا حد امكان از مبلمان چندمنظوره براى اين اتاق ها بهره بگيريد. به عنوان مثال از كاناپه هاى تخت خوابشو مى توانيد به خوبى سود ببريد يا با قرار دادن چند كوسن بر روى تخت خواب يك نفره اى كه در كنار ديوار قرار دارد از آن به عنوان كاناپه نيز استفاده كنيد. اندازه گيرى قاب پنجره به منظور ساختن يك كمد زمينى كه از سطح روى آن نيز بتوان به عنوان نشيمن استفاده كرد يكى از راه هاى ساخت يك انبارى پنهان است.


اگر پنجره اتاق در فرورفتگى ديوار قرار گرفته باشد، مى توانيد صندوقى چوبى به ابعاد متناسب با عرض و طول فرورفتگى ديوار بسازيد كه از جلو يا بالا باز شود و از آن براى جا دادن لوازم ريز و درشت استفاده كنيد ضمن آنكه با قرار دادن چند تشكچه كوچك و تعدادى كوسن از آن به عنوان فضايى براى نشستن نيز بهره مى بريد. اين صندوقچه هاى چندكاره ضمن ايفاى نقش يك انبارى كوچك پنهان مى توانند كاربردهاى ديگرى نيز داشته باشند مانند ميز وسط اتاق و يا ميزهاى كنار مبل. جعبه هاى چوبى را مى توان در ابعاد مختلفى ساخت مثلاً يك جعبه كوچك با ارتفاع بلند، طول برابر با عرض تخت خوابى دونفره و عرض حدود ۳۰ سانتى متر مى تواند به جاى تاج تخت مورد

استفاده قرار گيرد و اگر از دو طرف در داشته باشد جاى مناسبى براى نگهدارى ملحفه ها خواهد بود. سطح روى آن نيز براى قرار دادن آباژور، چيدن كتاب و يا لوازم تزئينى قابل استفاده خواهد بود. خريد مبل هايى كه فضاى داخل قسمت نشيمن آنها خالى است و به صورت كشويى يا لولايى باز مى شوند مى تواند كمك بزرگى به افزايش فضاى انبارى در اتاق هاى كوچك باشد. زير آماده سازى فضاهايى در اتاق هاى كوچك براى پنهان كردن خرده ريزهاى روزمره رازى است كه در به وجود آوردن انبارى ها نهفته است.


از فرورفتگى ها و ويژگى هاى معمارى اتاق نيز تا حد امكان سود ببريد. نصب طبقات در فرورفتگى ديوار مى تواند فضاى مفيدى را در اختيار شما قرار دهد كه قابل استفاده براى جاى دادن تلويزيون، ساير لوازم صوتى و يا حتى كامپيوتر و ملزومات آن باشد. اين طبقات براى چيدن كتاب يا لوازم دكورى نيز مناسب هستند. چنانچه امكان داشته باشد مى توان با نصب درهاى لولايى يا كشويى يا حتى يك پرده پارچه اى متناسب با طرح و رنگ دكوراسيون اتاق آن را محصور و از نظرها پنهان كرد. فرورفتگى ديوار و يا وجود يك ستون كه بخشى از ديوار را مجزا مى كند هرقدر كم عرض باشد هنوز قابل استفاده است و نبايد از آن چشم پوشى كرد. يك كمد ديوارى حتى مى تواند به يك اتاق كار كوچك براى شما تبديل شود.


در فضاهاى كوچك حتماً در مورد رنگ و نور دقت كنيد. اتاق هاى كوچك اغلب كم نور هستند اما رنگ كردن ديوارها با سفيد يا كرم استخوانى تنها راه حل پاسخگو نيست. سايه روشن هايى مثل آبى كم رنگ و ياسى يا سبز روشن و كرم مى توانند يك اتاق را بزرگتر از آنچه هست نشان دهند.


اتاق هاى كوچك را خوب نورپردازى كنيد. نور كافى مانع دلتنگ به نظر رسيدن اتاق مى شود. پرده هاى كركره اى يكى از بهترين انتخاب ها براى پنجره ها در اتاق هاى كوچك هستند زيرا با چنين پرده هايى شما مى توانيد ميزان نور مورد نياز خود در اتاق تنظيم كنيد. ضمن آنكه پرده هاى مدل دار براى فضاى كوچك شلوغ بوده و مناسب نيستند. استفاده از يك آباژور پايه دار هم براى تامين نور مصنوعى كافى بسيار مفيد است. آباژور پايه دار را مى توانيد در زمان مورد نياز به نزديك ميز آرايشى، كمد ديوارى يا محل مطالعه انتقال دهيد و در هر زمان نور كافى براى كار را تامين نماييد.


نصب آينه در اتاق هاى كوچك مى تواند تاثير بسزايى در بازتاب نور در اتاق داشته باشد. آينه هاى قدى فضا را بزرگ تر نشان مى دهند و آينه هاى كوچك تر نيز با بازتاب نور موجب انتشار بهتر آن در فضا مى شوند. در بسيارى از آيين هاى دكوراسيونى مانند فنگ شويى آينه به دليل بازتاب انرژى هاى مثبت عنصرى مفيد محسوب مى شود.
در دستشويى و حمام نيز اگر جاى كافى براى نصب يك كابينت در زير كاسه دستشويى داشته باشيد فضاى مناسب براى نگهدارى از وسايلى از قبيل حوله، صابون، شامپو و ساير وسايل مخصوص شست وشو فراهم خواهد شد.


دکور: دفتر كار خانگى
وجود يك دفتر كار خانگى در اغلب خانه هاى امروزى يك ضرورت است- نه فقط به منظور انجام امور كارى بلكه به اين دليل كه در اكثر منازل دست كم يك كامپيوتر كه يكى از وسايل ارتباطى مهم عصر ما است وجود دارد. به دليل وجود كامپيوتر امروزه بسيارى از افراد مى توانند تمام يا بخشى از كار خود را در منزل و فقط از طريق اينترنت و پست الكترونيكى انجام دهند. جاى دادن دستگاه كامپيوتر و ملزومات آن و گاه نمابر خود به يك دفتر كار كوچك نياز دارد. براى داشتن اين دفتر كار خانگى احتياج به فضاى

زياد و حتى يك اتاق كامل نيست و فقط با برنامه ريزى و طراحى دقيق مى توان به آن دست يافت. اگر از افرادى هستيد كه كار خود و يا دست كم بخشى از آن را در منزل انجام مى دهيد براى قرار دادن لوازم و وسايل كارتان و نصب كامپيوتر به فضايى ثابت نياز داريد. اين فضا ممكن است گوشه اى از يك اتاق باشد كه خود كاربردى غير از دفتر كار دارد. بنابراين بايد كل اتاق به نوعى طراحى شود كه هر دو كاربرد را امكان پذير سازد. با اختصاص يك ميز در گوشه اى از خانه مى توان چنين فضايى را تامين كرد اما توجه داشته باشيد براى اين منظور ميز خيلى كوچكى را به اين دليل كه مثلاً در فرورفتگى ديوار جا مى گيرد انتخاب نكنيد بلكه اندازه هاى ميز را با توجه به ابعاد وسايلى

كه بايد روى آن چيده شود در نظر بگيريد، با اندازه گيرى مانيتورتان شروع كنيد، سپس به اين اندازه ها جاى لازم براى ساير وسايل و تحرك كافى خودتان را نيز بيفزاييد. همچنين در صورت امكان با انتخاب ميز هايى كه جاى عبور سيم در آنها تعبيه شده به سيم ها و كابل هاى متعدد مربوطه سروسامان دهيد. مكانى كه ميز را در آن قرار مى دهيد بايد جايگزينى صحيح شما نسبت به ميز و صفحه مانيتور را امكان پذير سازد. براى محاسبه عرض ميز كار، ۶۰ سانتى متر را براى مانيتور در نظر بگيريد و به آن ۲۵ سانتى متر ديگر بابت صفحه كليد اضافه كنيد. در صورتى كه فضاى كافى براى ميزى با چنين عرضى نداريد ممكن است از ميز هايى كه جاى مخصوص صفحه كليد كشويى دارند استفاده كنيد. هنگام انتخاب صندلى يك صندلى راحت گردان را در نظر بگيريد.


اگر ميز كار و كامپيوترتان در يكى از اتاق هاى پر رفت و آمد قرار دارد لازم است راهى براى پوشاندن آن در مواقعى كه مورد استفاده نيست بيابيد. براى جدا كردن فضاى كار از بقيه اتاق مى توانيد از روش هايى مثل نصب پرده يا ديوارك (پاراوان) استفاده كنيد.


اما يكى از بهترين فضاهايى كه مى توانيد به دفتر كار خانگى تبديل كنيد يك كمد ديوارى پرعمق است. كمد ديوارى بايد عمق كافى براى جاى دادن ميز كارى كه بتوان مانيتورى روى آن قرار داد داشته باشد. در اين صورت مى توانيد با انتخاب يك ميز كشويى فضاى كافى براى صفحه كليد و كار بر روى ميز را نيز تامين كنيد. به اين ترتيب پس از پايان كارتان مى توانيد ميز كشويى را جمع كنيد و درهاى كمد را ببنديد تا دفتر كار شما به طور كامل از نظرها پنهان شود. به جاى ميز كار مى توانيد از طبقات خود كمد كه با ارتفاع مناسب جهت كار شما نصب شده اند استفاده كنيد. فقط كافى است ارتفاع طبقات كمد را مطابق با نياز خود محاسبه كنيد و سپس از استحكام طبقات نصب شده اطمينان حاصل كنيد. كمدى را انتخاب كنيد كه زمان كار در مسير رفت و آمد اعضاى خانواده نباشد تا بتوانيد در آرامش كار كنيد. اگر قصد داريد دفتر كارتان را در يك كمد برپا كنيد توجه داشته باشيد كه فاصله ميان وسايل الكتريكى شما به اندازه اى باشد كه هوا در ميان آنها جريان يابد زيرا اين وسايل اغلب مقدار زيادى حرارت توليد مى كنند.


نورپردازى يكى ديگر از مهم ترين مراحل كار است. نور معمولى يك اتاق اغلب روشنايى كافى براى فضاى كار شما را تامين نخواهد كرد. از اين رو بهتر است از يك چراغ مطالعه كه نور آن قابل تنظيم است بهره بگيريد تا بتوانيد نور را به صورت دلخواه بر روى نقطه مورد نظر تنظيم نمائيد و در ضمن از بازتاب آن بر روى صفحه مانيتور پيشگيرى كنيد. براى نورپردازى داخل كمد مى توانيد در آن چراغ هاى سقفى نصب كنيد و كليد آنها را به صورتى طراحى كنيد كه با بازشدن در كمد روشن شده و با بستن درها خاموش شوند. به منظور تنظيم نور طبيعى محل كارتان، اگر در نزديكى پنجره قرار دارد، يك سايبان روى پنجره نصب كنيد.


پس از نورپردازى نوبت به تامين جاى كافى براى نگهدارى از وسايل گوناگون مورد نياز شما است. ميز كار شما بايد كشوها يا فايل هاى كافى براى نگهدارى از لوازم التحرير و ده ها وسيله ديگر كه ممكن است در يك دفتر كار خانگى مورد نياز باشند داشته باشد. در يك دفتر كار كوچك نيز دسته هاى متعدد كاغذ وجود دارند كه بايد در جعبه ها يا كشوهاى مجزا سامان داده شوند، زيرا فراهم كردن جاى مناسب براى اين كاغذ ها مانع از پخش شدن آنها بر روى ميز و ايجاد نمايى شلوغ و نامنظم براى دفتر كار خانگى شما خواهد شد. اگر فضاى كار شما محدود باشد نيز مى توانيد طبقاتى روى ديوارى كه ميز به آن تكيه دارد نصب كنيد و به اين ترتيب فضاى كافى براى چيدن كتاب ها، CD ها و بسيارى از وسايل ديگر را فراهم كنيد. عرض طبقات را به اندازه كافى در نظر بگيريد و فاصله بين آنها را چنان انتخاب كنيد كه قرار دادن كتاب هايى با ابعاد بزرگ تر در آنها امكان پذير باشد. همچنين مى توانيد فايل هاى مقوايى متعددى براى نگهدارى از مجلات، بروشورها و جزوات مختلف در اين طبقات بچينيد.


پس از آنكه هر يك از وسايل در جاى خود قرار گرفته شما دفتر كارى منظم و مرتب خواهيد داشت كه به سبب رنگ خاكسترى وسايل و لوازم كامپيوتر نمايى جدى و بسيار ساده دارد.
در آخر با افزودن يك يا چند شىء رنگين دكوراتيو كه مورد علاقه شما هستند به اين مجموعه روح ببخشيد.
ايده اى متفاوت براى اتاق نشيمن


هرگاه صحبت از دكوراسيون و طراحى داخلى خانه مى شود، بى گمان ذهن بسيارى از ما متوجه هزينه هاى زياد براى خريد بوفه و ويترين هاى شيشه اى و مجسمه هاى چينى مى شود. اما برخلاف تصور همگان، تغيير دكوراسيون به معنى خريد تجهيزات تزئينى بزرگ و جاگير نيست، بلكه استفاده مناسب از فضا و ساخت يا خريد اسبابى است كه در عين شيك بودن بسيار ساده و كارآمد هستند و نقش مهمى در چيدمان منزل ايفا مى كنند.يكى از ايده هايى كه معمولاً خانم ها براى جداسازى اتاق نشيمن و پذيرايى در خانه پياده مى كنند استفاده از پاراوان هاى چوبى است.گرچه اين پاراوان ها به دليل حكاكى و خراطى هاى زيبايى كه بر رويشان شده بسيار شكيل

هستند ولى براى آپارتمان هاى كوچك اصلاً مناسب نيستند. زيرا به دليل رنگ تيره اى كه دارند موجب كوچك جلوه كردن اتاق مى شوند و فضا را تاريك و بسته نشان مى دهند.بهترين راه براى جداسازى اتاق نشيمن از پذيرايى در آپارتمان هاى نقلى، به كار گرفتن ايده هاى هنرمندانه است.شما مى توانيد به جاى قرار دادن پاراوان هاى چوبى و شيشه اى كه براى خريدشان هزينه گزافى را بايد متحمل شويد، يك ويترين چوبى ساده نظير همان كه در تصوير مى بينيد، سفارش دهيد. عرض و طول و ارتفاع

اين ويترين ۴۵ ، ۹۰ و ۲۲۴ است كه البته شما مى توانيد اين اعداد را متناسب با متراژ منزل تغيير دهيد. اين ويترين ۶ طبقه دوسويه كه به صورت هلالى ساخته شده، مى تواند هم محل مناسبى براى گذاشتن وسايل زينتى نظير قاب عكس، گلدان و ظروف قيمتى و عتيقه باشد و هم وسيله اى كه اتاق هاى منزل را به گونه اى ساده و شيك از هم جدا سازد.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید