بخشی از مقاله

نحوه ی دفاع در مقابل بمب هسته ای

فهرست مطالب
مقدمه 3
نشانه حمله هسته ای 5
پدافند هسته ای 7
تابش الکترومغناطیسی 9
رژیم صهیونیستی و کابوس ایران هسته ای 10


بمب اتمی و انرژی اتمی 19
چگونگی انفجار بمب هسته ای 19
منابع 26

مقدمه
مقابله با سلاح های اتمی
بر اثر یک انفجار اتمی انرژی به ترتیب زیر تقسیم می شود:
1) 50 درصد انرژی آن تبدیل به موج انفجار کهبیار شدید تر از موج انفجار دیگر مواد منفجره است، میشود و بیشترین تاثیر را بر روی ساختمانها و تأسیسات میگذارد.
2) 35 درصد آن به تشعشعات حرارتی تبدیل شده که اثرات مرگبار خود را روی تمامی موجودات زنده می گذارد.


3) 15 درصدانرژی باقیمانده ی این بمبها به تشعشعات هسته ای تبدیل می گردد. در صورت اصابت این اشعه به بدن، سلولهای بدن متأثر شده و موجب ایجاد بیماری در بدن میشود.
در ضمن حفاظت بدن در برابر این تشعشعات بسیاردشواراست.

در بمبهای جدید هسته ای برای اینکه از اتلاف انرژی که بمب صرف کندن گودال میکند جلوگیری شود، سیستمی بکار برده شده که بمب پیش از رسیدن به زمین منفجر شود.


نشانه حمله هسته ای:
اولین نشانه حمله هسته ای نور سفید و خیره کننده ای است که به مراتب درخشان تر از نور خورشید است.


حفاظت در برابر حمله هسته ای:
1) در صورتی که به هنگام انفجار در محیط باز غافلگیر شده، هیچگونه پناهگاهی در فاصله بسیار نزدیک شما نبود، فوراٌ خود را از طرف شکم به زمین انداخته، چشمان خود را ببندید و از دست و پاها، صورت و گردن خود حفاظت کنید.
2) به منظور تشخیص جهت انفجار زمان را تلف نکنید. چون اگر تأخیر کنید آسیب پذیری شما در برابر موج انفجار و تشعشع حرارتی بیشتر خواهد شد. در صورتی که در نزدیکی شما شیار، دیوار یا هر جان پناه دیگری وجود داشت از پوشش ان استفاده کنید.
3) چنانچه پناهگاه یا هر مانع دیگری در بیش از چند قدمی شما وجود داشت برای رفتن به داخل آن سعی نکنید.


4) هنگامی که در محیط و یا پناهگاه هستید چشمان خود را ببندید، قسمتهای باز بدن را بپوشانید و تا حد امکان در زمین فرو روید تا اینکه موج انفجار و حرارت عبور نماید.
5) چنانچه داخل ساختمان هستید خود را پشت به در، روی کف اتاق پرت کنید ویا اینکه در زیر وسایلی مانند میز، نیمکت و یا پیشخوان پناه بگیرید.
6) تقریباً پس از 90 ثانیه بیشترین خطرات ناشی از تشعشع حرارتی و احتمالاً ریزش اجسام سنگین تمام می شود و تا شروع ریزش اتمی میتوانید به مأموریت خود ادامه دهید.

پدافند هسته ای
تابش رادیواکتیو:
پس از یک انفجارهسته ای، نسبت کمی از کل انرژی های آزاد شده بصورت پرتو های یونساز تظاهر می کنند( البته این موضوعدر مورد بمبهای نوترونی که تقریباً 80% از انرژی خود را به صورت تابش رادیو اکتیو آزاد میکنند، استثناء است.)


در اثر انفجار،مقدیر زیادی از پرتوهای گاماوx ، ذرات آلفا، بتا، نوتروت و پزیترون به اطراف انتشار می یابد. ذرات آلفا سنگین بوده، برد محدودی دارند بنابر این، یک ورق کاغذ یا پوست انسان برای توقف آنها کافی است و هیچ خطری در پی ندارد؛ ولی بیع با استنشاق آنها سبب ورود ذرات مولد آلفا به بدن و ایجاد یک خطر بالقوه برای ایجاد سرطانخواهد شد.پرتوهای بتا،قابلیت نفوز بیشتری دارد و به پوشش محافظ جهت کاهش اثرات آن نیاز است. ریزش محلی در 24 ساعت اول و توسط با انتشار می یابد. ریزش حد واسطه در طول چند هفته در مدار جغرافیایی محل انفجار و ریزش فراگیر در تمام کره زمین پخش می شود. این نوع ریزش مدتهای طولانی باقی مانده و اثرات مخرب آن، بصورت آلودگی داخلی اتفاق می افتد.


تابش الکترومغناطسی:
پس از انفجار، یک موج قوی الکترومغناطیسی ایجاد می گردد که مدت کوتاهی وجود خواهد داشت. این موج، از نوع امواج رادیویی است و توسط تمامی آنتن ها، برق گیرها، خطوط تلفن، هواپیماها، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و... جذب می شود. تمامی وسایل ارتباط جمعی، مخابرات، سیستمهای حمل و نقل، شبکه های رایانه و سیستمهای نظامی و اطلاع رسانی از کار می افتد. حتی مخاطرات پزشکی نیز وجود دارد؛ به این صورت که کلیه دستگاههای پزشکی که درآنها از وسایل الکترونیک استفاده شده است، مثل دستگاههای ونتیلاتور و مونیتورینگ، اتاقهای جراحی و مراقبتهای ویژه و نیز دستگاههای ضربان ساز از کار خواهد افتاد.


رژيم صهيونيستي و كابوس ايران هسته اي


رژيم صهيونيستي به دلايل سياسي و امنيتي وايدئولوژيكي، بيشترين نگراني را نسبت به برنامه هسته اي ايران ابراز كرده است. اكنون در داخل رژيم صهيونيستي بحث بر سر آن نيست كه آيا ايران يك خطر هسته اي محسوب مي شود يا نه، بلكه بحث بر سر آن است كه چگونه بايد با خطر هسته اي اين كشور مقابله كرد.
به عبارت ديگر رژيم صهيونيستي جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك رژيم هسته اي غيرقابل بازگشت پذيرفته است. مقامات تل آويو از مكتب «بگين» تبعيت مي كنند كه معتقد بود هيچ كشوري در منطقه نبايد به سلاح هسته اي دست يابد و اسراييل را تهديد كند، اما اكنون با ظهور ايران هسته اي، آموزه هاي اين مكتب رنگ باخته است.


بسياري از اسراييلي ها خطر هسته اي ايران را يك تهديد وجودي براي رژيم صهيونيستي قلمداد مي كنند، اما گروهي معتقدند مي توان با ايران هسته اي به عنوان يك واقعيت كنار آمد و در هر حال امكان منع ايران از سير در روند هسته اي وجود ندارد.
از سويي برخي مقامات اسراييلي همچون رييس موساد «افرايم هالوي» برآنند كه خطر هسته اي ايران يك خطر وجودي نيست و حتي فراتر از اين، برخي تحليلگران اسراييلي قائل به آنند كه رژيم اسراييل براي ترسيم دشمن فرضي و در چهارچوب تئوري «توهم توطئه» به بزرگنمايي خطر ايران مي پردازد.


با اين حال موضع رسمي رژيم صهيونيستي آن است كه بايد به هر نحو با ايران هسته اي به مقابله برخاست و كابوس مرگ را از سر يهوديان زدود. اسراييل از زبان رسانه هاي آمريكايي ادعا كرد حمله هوايي به سوريه به خاطر بمباران مراكز هسته اي بوده است و سفر شتابان ايهود اولمرت نخست وزير اين رژيم به روسيه نيز بر خطر هسته اي ايران تمركز داشت. از سويي سخنان جرج بوش رييس جمهور آمريكا در باره وقوع جنگ جهاني سوم به خاطر مساله هسته اي ايران بار ديگر خطر ايران را در داخل اسراييل برجسته ساخته است و رسانه هاي صهيونيستي مرتبا در اين باره سخن مي گويند.


براي نمونه روزنامه معاريو در مورخه 20 اكتبر جاري سه صفحه نخست خود را به تهديدات ايران(و سوريه و حزب الله) اختصاص داد و بر آمادگي اسراييلي ها براي ورود در جنگ احتمالي آينده تاكيد زيادي نمود، در حالي اين روز طبق تقويم عبري مصادف با ترور اسحاق رابين نخست وزير اسبق اسراييل بود.


به نظر مي رسد رژيم اشغالگر فقط به راهكار نظامي جهت بازداري ايران از روند هسته اي مي انديشد، هر چند اقدام نظامي خالي از پيامدهاي سوء براي اين رژيم نخواهد بود. برخي ناظران به طرح اين سوال پرداخته‌اند كه آيا اسراييل در صدد حمله يك جانبه و پيشدستانه به مراكز هسته اي ايران ـ همانند حمله به مركز هسته اي عراق در سال 1981 ـ مي باشد؟


به نظر مي آيد رژيم صهيونيستي تمايلي به اقدام يك جانبه ندارد، لذا اسراييلي ها در مقابله با ايران، بر روي هم پيمان استراتژيك خود يعني ايالات متحده آمريكا حساب زيادي باز كرده اند. ژنرال «عاموس جلعاد» كه از استراتژيست هاي برجسته اسراييل در موضوع هسته اي ايران محسوب مي شود، معتقد است اسراييل نبايد در راس حمله نظامي به ايران قرار گيرد. «يواف ليمور» تحليلگر نظامي تلويزيون رسمي اسراييل هم گفته است: اسراييلي ها ترجيح مي دهند اگر قرار است عليه ايران حمله نظامي صورت گيرد اين كار به دست آمريكا انجام شود.


وي در تشريح توانمندي هاي نظامي اسراييل مي افزايد: اسراييل براي زدن تنها يك هدف در ايران حداقل بايد يك چهارم جنگنده هاي اف 16 خود را به كار گيرد و در عين حال ناچار است يك هشتم از اين جنگنده ها را براي پشتيباني و حمل سوخت وارد عمل كند. اين در حالي است كه نيروي هوايي اسراييل بايد براي مقابله با پدافند ايران و موشك هاي شهاب كه به سوي اسراييل شليك خواهد شد به طور گسترده اي وارد صحنه شود. البته اين موارد صرف نظر از خسارت هاي مادي و معنوي برخاسته از شروع نبرد مي باشد. ليمور در پايان مي پرسد: آيا اين همه هزينه ارزش زدن تنها يك هدف هسته اي در ايران را دارد؟


اما در جايي كه اميد اسراييل معطوف به زرادخانه نظامي ايالات متحده آمريكاست، شرايط واشنگتن هم چندان خوشايند نيست. سران تل آويو به اين جمع بندي رسيده اند كه دولت كنوني آمريكا در وضعيتي نيست كه بتواند عليه ايران اقدام نظامي انجام دهد. اين بدان معناست كه ايران زمان كافي براي پيشبرد فعاليت هاي هسته اي خود خواهد يافت و حتي تحريم هاي اقتصادي هم مانع آن نخواهد شد.


آمريكا برترين قدرت نظامي در جهان است، اما در داخل آمريكا نسبت به گزينه نظامي اتفاق نظر وجود ندارد. آن گونه كه روزنامه «هاآرتص» چندي پيش در سرمقاله خود آورده بوش به اين خاطر از جنگ جهاني سوم سخن گفته است كه رييس جمهور ايران اسراييل را تهديد به نابودي كرده است. لذا در داخل اسراييل از سخنان بوش استقبال شده و آن را نشان حسن نيت بوش در برابر اسراييل دانسته اند. هر چند گروهي در اين سخنان ترديد كرده ومي گويند بوش هنگام حمله به عراق هم حسن نيت داشت، اما نتيجه جنگ عراق حسن نيت بوش را زير سوال برده است!


هاآرتص مي افزايد: مقامات اسراييلي بارها تصريح كرده اند خطر ايران تنها متوجه اسراييل نيست بلكه ايران مشكل كل جهان است، اما متاسفانه جهانيان در برابر اين خطر سكوت كرده اند و اسراييل بايد با صداي بلند مظلوميت خود را به جهانيان اعلام كند! «بنزيمان» از تحليلگران مشهور اسراييلي هم معتقد است بوش با طرح جنگ جهاني سوم، عملا اسراييل را در عمق معركه قرار داده است، دولت فعلي ايران بسيار خطرناك است و بايد مانع آن شد، اما نه به قيمت قرباني كردن اسراييل! به اعتقاد وي تصريحات بوش تنها جناح افراطي در داخل ايران را تشجيع مي كند و موجب مي شود ايران زودتر پروژه هسته اي خود را تكميل كند.


آيا اين تحليل ها بدين معناست كه اسراييل اميدي به حامي اصلي خود (آمريكا) ندارد؟ قطعا ايران دشمن مشترك آمريكا و اسراييل است، اما واقعيت آن است كه آمريكا در برابر ايران دچار ناكامي شده است وبي ترديد رژيم صهيونيستي هم بايد از اين ناكامي سهمي بستاند وپرونده شكست هاي سنگين گذشته خود را كامل نمايد!


با توجه به اين واقعيت است كه روزنامه صهيونيستي «يديعوت احرونوت» در مقاله اي انتقادي نسبت به عواقب جنگ هشدار داده و مي نويسد: بوش ثابت كرده است آماده برافروختن جنگ هاي احمقانه است و نخست وزير اسراييل هم نشان داده است كه بدون انديشه و درنگ و تنها با اشاره آمريكا وارد جنگ مي شود! يديعوت مي افزايد: ممكن است جنگ جهاني سوم آن گونه كه بوش پيش بيني كرده است رخ دهد، اما نه به خاطر رويكرد «ضد سامي» حكام ايران، بلكه به خاطر جنون حاكمي كه در كاخ سفيد بر اريكه قدرت تكيه زده است!


اين موارد حاكي از تضارب آرا در داخل اسراييل در باره ايران هسته اي مي باشد. آن چه مسلم است رژيم صهيونيستي ايران هسته اي را پذيرفته ونسبت به آن احساس خطر مي كند. اكنون اختلاف بر سر آن است كه چگونه با ايران برخورد كنيم. ميانه روهاي اسراييلي قائل به تعاملند وتندروها به جنگ اعتقاد دارند، البته جنگي كه آمريكا وبلكه همه جهانيان پيشتاز آن باشند، چرا كه اسراييل امنيت ملي خود را بر اساس ادعاي واهي«ملت برگزيده» با امنيت جهاني گره زده است!

بمب اتمی و انرژی اتمی
بمب اتمی چگونه ساخته می‌شود؟ این سوالی است که امروز برای بیشتر ایرانی ها پرسشی شده است. در ابتدا به این پرسش پاسخی داده و سپس نگاهی به طرز کار رآکتور هسته‌ای می اندازیم. تمامی اشیاء و موجودات پیرامون ما از ذرات ریزی بنام اتم ویا ترکیبی از اتمها یعنی مولکول ها تشکیل شده است. اتمها ساختمانی شبیه به منظومهٔ شمسی دارند که در آنها خورشید هستهٔ اتم و الکترونها سیارات آن می باشند. هستهٔ اتم شامل چندین ذره است

که از آن میان دو تایش در این بحث مهم هستند. این دو تا پروتن ها و نوترون ها می باشند. پروتن ها دارای بار الکتریکی مثبت و نوترون ها دارای بار الکتریکی خنثی هستند. بار الکتریکی الکترونها منفی است. از میان تمامی اتمها تنها هیدروژن است که نوترون ندارد. هستهٔ هیدروژن تنها یک پروتن دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید