بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • اينترانت واكسترانت
  • اينترانت واكسترانت

  • دو نمونه از مهمترين گستره هاي اينترنت، " اينترانت ها و اكسترانت ها " هستند كه شايد كمتر به آنها توجه شده است. گاهي وجود "اينترانت " و " اكسترانت " در مشاغل كوچك در راستاي اجراي برنامه هاي مربوط به اين گونه كسب و كارها تعجب آور است.

    البته شايد بتوان گفت بهره گيري از اين خدمات، صرفا براي كسب و كارهاي محدود امكان پذير است و ناگفته پيداست كه كار با اين شبكه ها در شركت هاي بزرگ عملا ممكن نيست. به هر حال، هنگام استفاده از چنين شبكه هايي بايد به برخي نكات توجه داشت:

اسلاید 2 :


  • 1- يكي از مزاياي شبكه اينترانت، افزايش تشريك مساعي كارمندان از يك سو و تقسيم
    اطلاعات ميان آنها از سوي ديگر است. به طور خلاصه، يك شبكه اينترانت، يك شبكه خصوصي است و صرفا در اختيار پرسنل و كارمندان قرار مي گيرد.

    در اين شبكه نيز مي توان از فرآيندهاي امنيتي مانند ديواره آتش براي جلوگيري از سرقت اطلاعات استفاده كرد. يكي ديگر از مزاياي شبكه هاي اينترانت اين است كه كارمندان صرف نظر از محلي كه حضور دارند، مي توانند به اطلاعات مورد نظر خود دست يابند.

اسلاید 3 :

  • تاكنون تحقيقات فراواني در اين زمينه انجام شده در يكي از آنها، تعداد شركت هايي كه در سال 2002 از شبكه اينترانت استفاده مي كردند بيش از 700هزار شركت بود. اين تحقيق خاطر نشان مي كند كه در حدود 150 هزار شركت نيز در حال برنامه ريزي براي استفاده از اين شبكه در سال 2003 بوده اند.

    با اتصال كامپيوتر ها به يكديگر، علاوه بر بهبود روش هاي تصميم گيري و به كارگيري اطلاعات، مي توان روش هاي نوين را جايگزين روش هاي سنتي و متداول كرد.

    علاوه بر كاهش فوق العاده هزينه ها و مشخص شدن وظايف روزمره كاركنان؛ توليد، دسترسي و توزيع اطلاعات بسيار سريعتر انجام مي شود.

اسلاید 4 :

  • مديران و كارمندان به خارج شدن از اتاق كار نياز كمتري خواهند داشت. بدون فوت وقت و كمترين زمان ممكن، مي توان اطلاعات مورد نظر را به همه اشخاص يا شخص خاصي در شركت منتقل كرد.

    بهبود و ارتقاي سطح همكاري كارمندان و تلاش در جهت ايجاد نوعي حس جمع گرايي.

    2- يك شبكه اكسترانت باعث تبادل اطلاعات ميان مشتريان مي شود. شبكه اكسترانت
    تا حد بسيار زيادي شبيه اينترانت است؛ با اين تفاوت كه اكسترانت به منظور دسترسي به تعدادي از شركاي تجاري، مشتريان خاص و مواردي كه به عنوان جزئيات اصلي يك شركت تلقي مي شوند، گسترش مي يابد.

اسلاید 5 :

  • اكسترانت ها براي دسترسي نيازمند يك نام كاربري و يك كلمه عبور بوده و از طرفي، هويت كاربر، قسمت هايي از اكسترانت را كه مي تواند مرور كنند، تعيين مي كند.

    اكسترانت ها اين امكان را براي شركت ها ايجاد مي كنند كه اطلاعات منتخب را در دسترس كاركنان كليدي و اصلي خود قرار دهند.

    كسب و كارهاي معمولي و شركت هاي كوچك اصولا 3 يا 4 بار در هر ماه با حدود 35 تا 45 فروشنده سر و كار دارند. اكسترانت هزينه ها را كاهش داده و فرآينده هاي تجاري و كاري را بهبود مي بخشد. از ديگر مزاياي بسيار مهم اين شبكه، بهبود و گسترش موقعيت رقابتي شركت است.

اسلاید 6 :

  • 3- انعطاف پذيري اينترانت و اكسترانت.
    استفاده از " اينترانت " و " اكسترانت " مي تواند مزايا و فوايد زيادي براي شركت هاي كوچك داشته باشد كه در ادامه، به صورت خلاصه به برخي از اين مزايا اشاره مي كنيم:

    همكاري: از طريق شبكه هاي اينترانت و اكسترانت، شركت مي توانند اطلاعات ضروري خود را به شكل هاي مختلف مانند پست الكترونيكي، جلسات بحث و تبادل نظر و دوره هاي آموزشي به افراد مورد نظر انتقال دهند.

    بسياري از شركت ها از فن آوري ياد شده در راستاي ايجاد زمينه مناسب براي دسترسي به انتشارات، شامل كاتالوگ، خبرنامه، فهرست هاي قيمت، توليد بولتن و غيره بهره مي گيرند.

اسلاید 7 :

  • برهم كنش: برنامه هاي پايگاه داده، گزارش ها، فرم هاي كارمندان، سفارش ها، فهرست موجودي و ساير موارد از طريق اينترانت و اكسترانت به راحتي در دسترس است.

    محتواي مربوط به فرآيند: اينترانت و اكسترانت ابزارهاي كاملي براي رسيدن به برخي روش ها جهت روان بودن سيستم كاري مديريت پروژه، زمان بندي و ساير موارد محسوب مي شود.

    برنامه هاي مفيد: توسعه شبكه، مديريت، پايگاه دانش پشتيباني فني و غيره، مي تواند در سايه استفاده اينترانت و اكسترانت محقق شود

اسلاید 8 :

  • تاریخچه اینترنت در ایرن
  • سال ۱۳۷۱: تعداد کمی از دانشگاه‌های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل می‌شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند.
  • سال ۱۳۷۲ :در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است .مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات،‌ بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [IR.] در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویّت ایران در فضای اینترنت است

اسلاید 9 :

  • سال ۱۳۷۳ : مؤسسه ندا رایانه تأسیس می‌شود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بورد (BBS)، در عرض یک سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی می‌کند. همچنین، این مؤسسه روزنامه «همشهری» را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می‌کند، که این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب میشود. در همین سال بدنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی «کد ویژن» (CADVISION)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می‌کند.
  • سال ۱۳۷۴ :مجلس ایران تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد.

اسلاید 10 :

  • سال ۱۳۷۷ :پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان «فارسی وب» آغاز می‌شود. هدف پروژه اینست که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید