بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه 

لازم است توضیحاتی کلی در مورد پست برق و کاربری آن ارائه دهیم؛ پست های برق وظیفه تنظیم ولتاژ برق و توزیع آن را برعهده دارند. اگر از دیدگاه ساختمانی بخواهیم پست های برق را تحلیل کنیم شامل فنداسیون های تجهیزات – کانال های کابل – ساختمان کنترل – ساختمان نگهبانی – ساختمان  BCR و محوطه سازی و دیوارکشی می باشد.

در حدود سی سال پیش تکنولوژی احداث پست های برق در اختار کشوهایی مانند: آلمان، ایتالیا و سوئد بود که تولید تجهیزات را انحصاری در اختیار داشتند اما امروزه شرکت هایی بزرگ ایرانی مانند پارس سویچ و ایران ترانسفو با ساخت تمامی تجهیزات پست ایران را در زمینه صنعت انتقال و توزیع برق خود کفا کر ده اند.

 

 

اسلاید 2 :

ساختمان كنترل و BCR

ساختمان کنترل پست برق در ابعاد 400تا650 متر مربع زیر بنای (با توجه به وسعت پست) طراحی و احداث می شوند. پست های برق فشار قوی ایران در چهار گروه 132،230،400 و 63 کیلو وات طراحی می شوند و اخیرا پست مدرنتر از جمله پست GIS و مدولار و ... نیز می باشند. فضاهای داخلی ساختمان کنترل شامل سالن کنترل – سالن 20 کیلو وات یا AC-DC ، اتاق باطری ، اتاق PLC و اتاق های اداری – استراحت – انباری – آشپزخانه و سرویس می باشد سالن های کنترل - PLC و AC-DC    یا 20 کیلو وات محل استقرار تابلوهای برق پست می باشند و  در اطاق باتری تعداد باطری قوی جهت برق اضطراری وجود دارد.

فنداسیون ساختمان کنترل ترکیبی تکی و نواری می باشند و اسکلت آن اغلب فلزی وسوله اتاقهای BCR در محوله تجهیزات می باشد و  در ابعاد آنها از 20متر مربع متفاوت است و تعدادی از تابلوها را در خود جای می دهد.

 

اسلاید 3 :

ساختمان نگهباني:

ساختمان نگهبانی یا گارد هویس پست همانند نگهبانی سایر سازه های صنعتی می باشد در ورودی پست بوده و دارای سالن نگهبانی – اتاق استراحت – نماز خانه – آشپزخانه و سرویس می باشد و زیر بنای حدود 70 متر مربع  می باشد و معماری آن به گونه ای است که به درب ورودی و محوطه ی اشراف کامل دارد و در بعضی از پست ها که به پست های اتوماسیون معروف هستند ساختمان نگهبانی وجود ندارد و در ساختمان کنترل آنها اپراتور نیز مشغول به کار نیست و کل سیستم از طریق شبکه دیسپا چینگ مرکزی توسط رایانه کنترل می شود.

 

اسلاید 4 :

مراحل اجرای فنداسیونها: 

پس از تحویل زمین از طرف کارفرما عملیات نقشه برداری و نصب میخ های رفرنس جهت پیاده کردن فنداسیون انجام می گیرد دو ردیف عمود بر هم با فاصله حداقل 2 متر تا محوطه فنداسیونها به گونه ای که تداخل با جاده و سایر ابنيه نداشته باشد و مزاحمتی برای کار ماشین آلات ایجاد نکند میخ کوبی می شود جهت دقت و ظرافت بیشتر بهتر است که از پلیت هایی در داخل بتن استفاده گردد و محل اکس متداسیونها توسط سمبه نشان علامت گذاری گردد.

 

اسلاید 5 :

گچ ریزی:

عملیات گچ ریزی و پیاده کردن فنداسیونها جهت خاکبرداری به کمک دوربین زاویه یاب و ترازیاب انجام می شود اعماق فنداسیونها با توجه به باربری شان متفاوت می باشد لزا هر فنداسیون را جداگانه پیاده می کنیم و چنانچه تراکم فنداسیونها بشر باشد تا عمق بالاترین فنداسیون به صورت کامل برداشت نموده و سپس جداگانه خاکبرداری می نمائیم لازم به ذکر است که چنانچه بستر ما خاک نرم یا سخت باشد

اسلاید 6 :

کنترل آرماتور بندی ( سایز میلگردها – تعداد – سیم های مفتول بسته شده – کاور زیر و طرفین – اورلب ها – طول مهاری – خواص مکانیکی – زنگ زدگی و ...)

استفاده از لقمه یا کاور مناسب در زیر و طرفین شبکه میلگردها ( بهتر است که از اسپیسر استفاده شود )

مهار قالب بندی و کنترل شاغولی و امتداد قالب بندی ها

کنترل خرک ها مد فاصل شبکه های  میلگردها

کنترل مجدد محل استقرار فنداسیون طبق کی پلان

هماهنگی با آزمایشگاه جهت نمونه برداری از بتن ریزی

 

اسلاید 7 :

بکفیل:

ریختن و پر کردن اطراف فنداسیون ها با مخلوط خاک مانند تونان و کوبیدن آن در لایه های 15 سانتی متری با تراکم حداقل 90 درصد را بکفیل می گویند که تا سطح FEL (سطح تمام شده روی خاک ) انجام گیرد بکفیل فنداسیون علاوه بر محوطه سازی در پایداری جانبی فنداسیون نیز نقش اساسی دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید