بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

استفاده از کامپوزیت های FRP در مهندسی عمران در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

وزن سبک،مقاومت زیاد و مقاومت در برابر خوردگی از جمله خواصی است که این نوع مواد را در قالب های گوناگون در امر مهندسی ساختمان مطرح ساخته است.

اسلاید 2 :

کامپوزیت ها موادی هستند که از دو قسمت تشکیل یافته اند:

1)اجزای میکروسکوپی

2)غیر قابل حل در یکد یگر

  از دیر باز مهندسین عمران با انواع گوناگون کامپوزیت ها کار کرده اند از چوب می توان به عنوان یک کامپوزیت طبیعی نام برد و در یک

نگاه کلی تر بتن به صورت ماده کامپوزیت با اجزای قابل تمایز از دیگر مواد مرکب در ساخت سازه بوده است.

قسمت اول از ماده کامپوزیت FRP که قسمت بار بر آن نیز محسوب می شود الیاف است. قسمت دوم که بیشتر نقش نگهداری الیاف را در کنار یکدیگر بر عهده دارد چسب یا رزین نامیده می شود.

 

اسلاید 3 :

 

از موادی کاملا الاستیک –شکننده و بسیار مقاوم ساخته می شود.

قطر این الیاف بسته به جنس بین 5 تا 25 میکرون است.الیاف ها امروزه در شکل ها-اندازه ها و جنس های گوناگون موجود است.

جنس الیاف می تواند از شیشه – کربن – آرامید یا ونیلن باشد.

نام کامپوزیت ساخته شده با هر یک از این مواد با حرف اول نام ماده تشکیل دهنده الیاف شروع می شود که عبارتند از:

 ای که با الیف کربن ساخته شده است)                            FRP) :CFRP                                                    ای که با الیاف شیشه ساخته شده است)FRP) :GFRP

  ای که با الیاف آرامید ساخته شده است)FRP) : AFRP

اسلاید 4 :

رزین به کار رفته به صورت یک محیط چسباننده برای نگهداری الیاف در کنار مقاوت پایینی که دارد نقش چندان مهمی در خواص مکانیکی کامپوزیت ساخته شده بر عهده ندارد.

علاوه بر نگهداری الیاف در کنار هم رزین موجود در کامپوزیت به عنوان عامل محافظت الیاف در برابر عوامل محیطی و همچنین عامل توزیع تنش روی وجه ورقه کامپوزیت نیز عمل می کند.

اسلاید 5 :

بسیاری از سازه های بتنی مسلح در محیط های خورنده در اثر حمله سولفات ها – کلریدها و انواع مواد خورنده دیگر دچار اسیب های گوناگونی مانند ریزش بتن پوششی و خوردگی آرماتور می شوند. تعمیر و تعویض این سازه های بتنی خسارت دیده در سراسر دنیا هر ساله میلیون ها دلار هزینه در بر دارد برای رفع این مشکل فنون گوناگونی گسترش یافته است با این وجود هر یک از این روش ها موفقییتی نسبی داشته اند.برای رفع کامل این مشکل جایگزینی آرماتور

اسلاید 6 :

در سازه های بتنی مسلح با یک ماده مقاوم در برابر خوردگی راه حل مناسبی است .

به دلیل مقاومت بسیار زیاد کامپوزیت در مقابل خوردگی ایده استفاده از این کامپوزیت به شدت رشد کرده است.الیاف به کار رفته در ساخت میلگردها ار هر سه نوع کربن – شیشه و آرامید هستند . تنس تسلیم میلگردها حداقل 660 و حداکثر 3000 مگاپاسکال است .

اسلاید 7 :

طیف وسیعی از سازه ها هستند که ضوابط مربوط به آیین نامه زلزله را تامین نمیکنند و یا بر اساس آیین نامه های قدیمی ساخته شده اند استفاده از این کامپوزیت در چنین سازه هایی به منظر تقویت و بهسازی لرزه ای آنها است .همچنین زمانی که تغییر کاربری یک ساختمان سبب ایجاد ضعف در بعضی از اجزای آن می شود می توان از چنین سیستمی بهره گرفت از این دسته تقویت می توان به تقویت سازه ها به منظور افزایش بار های زنده ،افزایش بار های ترافیکی و نیز لزوم قرار گیری ماشین آلات سنگین در قسمتی از ساختمان های موجود که در طراحی اوایه سازه برای آنها پیش بینی خاصی نشده است اشاره کرد.

اسلاید 8 :

    علت دیگر استفاده از کامپوزیت FRP در اعضای بتن مسلح جلوگیری از شکست سازه هایی است که به دلایلی از قبیل آتش سوزی، زلزله، عبور وسایل سنگین ، خوردگی آرماتورهای فولادی و گزشت عمر مفید مصالح دچار خرابی های ظاهری و موضعی شده اند . به این نوع استفاده از ورقه های FRP مرمت یا تعمیر گفته می شود.

اسلاید 9 :

n1) افزایش ظرفیت باربری و افزایش شکل پذیری ستون ها-تیرها-دال هاو اتصالات بتن مسلح

n2) تقویت سازه های ساحلی و سکوهای بتنی

n3) تقویت دیوارهای بتن مسلح ومصالح بنایی

n4) تقویت تونل ها

n5) تقویت لوله های فولادی یا بتنی

n6) تقویت سازه های بیمارستانی و سازه های باستانی

اسلاید 10 :

n1)وزن کم

n2)طول آزاد

n3)ضخامت بسیار کم

n4)حمل و نقل بسیار ساده

n5)اجرای ساده ورقه ها

n6)کاربردهای اقتصادی(درپروژه های عظیم بدون نیاز به وسایل پیچیده)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید