بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

معرفي و راهنمايي كلي طرح درس «انواع ادبي» و جايگاه آن در ميان درس‌هاي ديگر:

  در اين درس در مورد آثار ادبي از جمله حماسه، غنا، ادبيات نمايشي، ادبيات تعليمي، قوالب شعري و دگرگونيهاي تاريخي آنها بحث ميشود.

اسلاید 2 :

انواع ادبي در رديف سبك‌شناسي و نقد ادبي يكي از اقسام جديد علوم ادبي است. موضوع اصلي آن طبقه‌بندي كردن آثار ادبي از نظر ماده و صورت در گروه‌هاي محدود و مشخصي است.

اسلاید 3 :

انواع ادبي يكي از شعبه‌هاي بسيار مهم ادبيات است كه مخصوصاً در ساليان اخير كه ديد علمي بر همه شؤون فكري بشر تأثير نهاده است مطمح نظر محققان ادبيات قرار گرفته است.

اسلاید 4 :

در انواع ادبي اين پرسش مطرح است كه آيا هر اثر ادبي براي خود وجود مجزا و مستقلي دارد و يا مي‌توان بين گروه‌هايي از آنها ارتباط و تشابهي يافت.

اسلاید 5 :

در انواع ادبي هدف اصلي طبقه‌بندي كردن برحسب ساختمان آثار ادبي و مختصات دروني و ساختاري آنهاست.

اسلاید 6 :

در ادبيات غرب از تلفيق تراژدي و كمدي نوع جديدي موسوم به تراژدي – كمدي tragicomedy به وجود آمده است كه ارسطو در كتاب «فن شعر» از آن سخن نگفته است.

اسلاید 7 :

شاهنامه از آنجا كه به طرح داستانهاي اساطيري و ملي قوم ايراني پرداخته است جنبه حماسي دارد. و براي طرح مطالبي مفصل در حدود شصت هزار بيت ناچار بوده است قالب مثنوي را اختيار كند.

اسلاید 8 :

روكرت مستشرق معروف آلماني با ترجمه غزلهايي از مولانا در سال 1819 قالب غزل فارسي را در ادبيات آلماني مرسوم كرد.

اسلاید 9 :

در سده‌هاي نخستين ادب فارسي حماسه و قصيده تفوق داشت و بعدها به عللي كه مشروحاً در مباحث تاريخ ادبيات و سبك‌شناسي مذكور است نوع ادبي غزل و غنا در سده‌هاي ششم و هفتم جاي حماسه و قصيده را گرفت.

اسلاید 10 :

يكي از بحثهاي قديمي در اين باب تقديم تاريخي حماسه بر غناست (و البته برخي برعكس استدلال كرده‌اند) و يا در شعر فارسي قصيده پيش‌تر از غزل بوده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید