بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

—تاج محل مقبره‌ای است در شهر آگره که شاه جهان امپراطور مغولی هند برای زن خود ارجمندبانو بیگم ساخت و ممتاز محل نامیده شد.

— ولی معاصران آنرا تاج محل نامیدند، بنای این مقبره بلافاصله پس از مرگ ارجمندبانو در 1631 شروع شد. و بنای آن با صرف 5 میلیون روپیه 12 سال طول کشید. تاورنیه سیاح فرانسوی مدت بنای آن و ملحقاتش را 22 سال با 20 هزار کارگر و معمار و صنعتگر زیرنظر حکومت خان و میر عبدالکریم ذکر کرده.

اسلاید 2 :

    مقبره از مرمر سفید برروی صفه‌ای که بلندی آن 4/6 متر و مساحت آن 29 مترمربع

    و طاق‌های گل و بوته‌داری، نمای آنرا آراسته، در گوشه‌ای ازین صفه مناره استوانه‌ای شکل به بلندی 40 متر ساخته شده که سه ایوان گرد آنها می‌گردد به چتری باز ختم می‌شود که شکل گنبدی دارد و آنرا طره گسترده احاطه کرده است. مقبره در وسط صفه ساخته شده و به شکل مکعب مستطیلی است که هر ضلع قاعده آن 8/55 متر است. گوشه‌های مکعب به عرض 10 متر پخیده ساخته شده و بلندی نمای بقعه از روی صفه 7/27 متر پخیده گوشه‌ها، طاقچه‌هائی به اندازه‌های مساوی به صورت دو طبقه وجود دارد

اسلاید 3 :

    همه طاقچه‌ها و رواق‌ها طاق دارد. برروی هر یک از قسمت‌های پخیده غرفه گنبددار و ستون‌داری قرار دارد و قسمت وسط را گنبدی پیازی شکل می‌پوشاند که برروی پایه‌ای بلند و استوانه‌ای شکل قرار گرفته و بر تارک آن قبه‌ی مطلائی با هلالی در بالای آن نصب شده است. گنبد مرکزی 40/17 متر قطر دارد و ارتفاع آن از بالای بام 22 متر و از سطح صفه 57 متر و یکی از زیباترین گنبدهای جهان است. زیرا گنبد تالار مرکزی هشت ضلعی است که در هر گوشه‌ی آن گوشواره‌ی هشت ضلعی دو طبقه‌ای است. و رواق‌های بزرگ این گوشواره‌ها را دوبدو از یکدیگر جدا می‌کند.

اسلاید 4 :

    در وسط تالار سنگ قبر ارجند بانو قرار دارد و در کنار آن قبر شوهرش، قبرها در زیر این سنگ‌ها و در سردابه زیربنا جای دارند. این دو آرامگاه را حفاظی مشبک و ظریف از سنگ مرمر احاطه کرده است. بر حاشیه‌ی رواق‌ها کتیبه‌های تزئینی است که آیات قرآنی بر آنها نوشته شده، و زیبائی کلی ساختمان با منبت‌کاری‌های تزئینی فراوان در سنگ مرمر، بسیار افزایش یافته است. همه لچکهای بالای طاقها و زاویه‌ها و جزئیات مهم بنا با نشاندن سنگهای نیمه قیمتی در آنها به شکل تاج مارپیچ و خطوط متقاطع هم از لحاظ طراحی زیبائی دل‌انگیز دارد و هم از لحاظ ترکیب رنگها. مقبره را باغ بزرگی با طرح بسیار عالی احاطه کرده و آبنماهائی در آن که از سنگ مرمر است با یک ردیف فواره از در ورودی باغ تا پایان صفه مقبره کشیده شده، رودخانه‌ای از شمال باغ می‌گذرد و انعکاس شگفت‌انگیز بنا در آن دیده می‌شود.

اسلاید 5 :

     سرکرده مغولان، معماران را فرا خواند و آرزویش را برای ساختن گوری بزرگ و شکوهمندی برای همسر در گذشته‌اش، با آنان در میان نهاد. گزارشهای بعدی نشان می‌دهد که فرمانروا برای این کار سی میلیون روپیه در اختیار معماران گذاشت و گفت چنانچه نیاز باشد، پول بیشتری هم خواهد پرداخت.
هندوستان گنجینه‌ای بی‌صاحب و بزرگ است. از این‌رو پیروزمندان مسلمان از ایران و افغانستان از دیرباز به این سرزمین جنوبی کوههای هیمالیا چشم دوخته‌اند. گروههای وحشی تاتار و مغول به اینجا هجوم آورده، شهرها را تاراج می‌کردند و با غنائم جنگی بسیار به سرزمینهای دوردست خود باز می‌گشتند. محمد غوری نخستین کسی بود که با زر و گوهر و برده شادمان نشد.

اسلاید 6 :

    در سال 1192 به هندوستان تاخت آورد، شهر دهلی را گرفت، پرستشکده‌های هندو را ویران و زیارتگاه‌های آن را تاراج کرد، و در شهر ماند تا سلطنت دهلی را بنیان نهد. اما بازماندگان او نتوانستند نیرومندی خود را حفظ کنند. بنیان نهادن یک امپراتوری اسلامی در خاک هند با ورود مغول‌ها، قبیله‌ای که در آن زمان در قزاقستان می‌زیستند و از نسل چنگیزخان بودند، آغاز شد. در 1526 بابر سرکرده مغول‌ها خود را حاکم هندوستان خواند و سلسله مغولی را در آنجا بنیان نهاد.
امپراتوری مغول در اوج نیرومندی خود از کابل در شرق، و کشمیر در شمال، تا بمبئی در جنوب گسترش یافته بود. مغول‌ها در ستمگری نام‌آور بودند. اکبر نواده بابر سی هزار کشاورز بی‌سلاح را به جان‌کنی و بیگاری کشیده بود زیرا در برابر او از شورشیان پشتیبانی کرده بودند. چند سال پس از آن دست به ستمگری سخت‌تری برای تنبیه یکی از ولایات شورشی زد.

اسلاید 7 :

                                                                                                             پس از در دست گرفتن قدرت، از جمجمه دو هزار شورشی هرمی ساخت تا هشداری به مخالفان خویش داده باشد. ریختن خود قربانیان سبب نشد که آنان از زیبایی‌های زندگی بی‌بهره بمانند. بابر فراتر از یک فرمانروای ستمگر بود. او دوستدار ادبیات بود و خود را وقف باغهای زیبایش کرده بود. اکبر به سخنرانی‌های فلسفی و گفتگو میان اسلام و دین مسیح دلبستگی داشت. شاه جهان، نواده او دلبسته معماری بود. وی دستور ساخت تاج محل در اگرا پایتخت مغول را داد که در دویست مایلی جنوب دهلی جای داشت. تاج محل کامل‌ترین نمونه معماری اسلامی- هندی است. در این کار، هوشمندی هنرمندان گوناگون از فرهنگهای گوناگون به کار گرفته شد. رویهم رفته بیست هزار کارگر برای ساختن تاج محل به کار گرفته شدند. نمای آن از سنگ مرمر سپید جیپور ساخته شد و با سنگهای سرخ، سبز و آبی نیمه گرانبها خاتم‌ کاری شده است. در روزهای آفتابی، این بنای شکوهمند همانند یکی از کاخ‌های جادویی هزار و یک شب در زیر نور خورشید می‌درخشد و نقش آن در آبهای آبی رنگ آبگیر باغ هندسی آن بازتاب می‌یابد.

 

اسلاید 8 :

    تاج محل نه یک کاخ است نه، به خلاف چهار مناره‌اش، یک مسجد- که تنها یک آرامگاه است. این بنای شگفت‌انگیز با گنبدش، ورودی بلندش، و پنجره‌های تاقچه‌دارش، به فرمان مغول بزرگ، شاه جهان، برای همسر و دلداده‌اش ارجمند بانو بیگم که در سی و هشت سالگی هنگام زایش چهاردهمین فرزند او، دیده بر جهان فرو بست، ساخته شد. تاج محل بنایی یادبودی برای مهری جاودانه و یادآور دلبستگی بانوی بانوان حرم شاه جهان به ممتاز محل، کاخ برگزیده اوست که نام او را بر خود دارد. گورخانه تاج محل نه تنها مکان خاک‌سپاری همسر محبوب شاه جهان را که پیکر شاه جهان را نیز در خود جای داده است. شاه جهان خود بر آن شده بود تا در آن سوی رود یامونا که نقش تاج محل در آن باز می‌تابد، اما از مرمر سیاه ساخته شده بود، خاک‌سپاری شود. اما نقشه بزرگ او هرگز واقعیت نیافت. مهر شاه جهان به ساختمان امپراتوری مغول را به مرز نابودی کشید.

اسلاید 9 :

    تاج محل بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از عمر آن می‌گذرد. اخلاص به عشقی رومانتیک، از دوران بسیار دور همچون: «لیلی و مجنون»، «رومئو و ژولیت» و یا «بخت‌النصر» که باغ‌های معلق بابل، یکی از عجایب هفتگانه را به نشان وفاداری برای همسرش ساخت، تاج محل نیز یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیاست، تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به ممتازمحل همسر محبوب «شاه‌جهان» پنجمین پادشاه گورکانی یا مغولی هند بود. این بنا به دستور شاه‌جهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته شده است. داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی می‌درخشد، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزوده است. تاج محل، در واقع، باشکوه‌ترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفته‌اش است و پایه‌های آن بر عشق وافر شاه‌جهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است. شاید اگر در سال ١٦٠٧ میلادی «شاهزاده خرم»، که بعدا با نام «شاه جهان» شناخته شد، «ارجمند بانو بیگم» را، که بعدا به «ممتازمحل» ملقب شد، نمی‌دید، امروز از تاج محل خبری نبود.

اسلاید 10 :

    ارجمند بانو دختر یکی از اشراف ایرانی با نام عبدالحسن آصف خان و متولد شهر آگرای هند بود. خواهر آصف خان یا عمه ارجمند بانو، نور جهان همسر محبوب و پرنفوذ جهانگیر شاه، پدر شاهزاده خرم بود. نور جهان همراه برادرش آصف خان در سیاست و دولتداری نقش بارزی داشت.شاهزاده خرم که در آتش عشق ارجمند بانو می سوخت، بنا به ضوابط سلطنتی با دو زن دیگر ازدواج کرد که اولی از بستگان دربار صفوی ایران بود. خرم پس از پنج سال انتظار به وصلت ارجمند بانو رسید.او پس از مراسم عروسی اعلام کرد که عروس تازه از سایر زنان دربار برتر و "ممتازمحل" است. ازآن به بعد ارجمند بانو با همین نام و پسوند "بیگم" خطاب می‌شد. به نوشته یک تاریخ‌نگار دربار گورکانی هند که با نام "قزوینی" از او یاد می‌شود، پیوند شاهزاده با دو همسر دیگرش تنها حکم زناشویی معمولی را داشت و "خرم" هیچ زن دیگری را شایسته آن محبت و شیفتگی که نثار ممتاز محل می‌کرد، نمی‌دانست. سال ١٦٢٨ شاهزاده خرم بر تخت طاووس هند نشست و به "شاه‌جهان" ملقب شد. ممتاز محل نمی‌خواست به مانند عمه قدرتمندش در امور اداری و سیاسی دستی داشته باشد. در عوض فهرست نام‌های زنان بیوه و کودکان یتیم را ترتیب می‌داد و از شوهرش می‌خواست که به نیازهای آنها رسیدگی کند و برای خانواده‌های بینوا نفقه تعیین می‌کرد. او نیز مانند شاه‌جهان به هنر معماری علاقه داشت و در ساماندهی یک باغ کرانه رود یامونا در شهر آگرا، جایی که سرانجام محل آخرت او شد، نقش داشت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید